24-TA-1734: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodam" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai intervencē "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" atklātu projektu iesniegumu konkursu veidā 2023.–2027. gada plānošanas periodam" (turpmāk – noteikumu projekts) ir sagatavots, pamatojoties uz Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturto daļu, kā arī saskaņā ar
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu;
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
1) Komisijas 2022. gada 11. novembra Īstenošanas lēmumu Nr. CCI: 2023LV06AFSP001, ar kuru apstiprina Latvijas 2023.–2027. gada KLP stratēģisko plānu attiecībā uz Savienības atbalstu, ko finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – Īstenošanas lēmums);
2) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regulu (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013 (turpmāk – regula 2021/2115);
3) Eiropas Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulu (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu;
4) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulu (ES) 2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ar 2023. gada 1. janvāri sākās Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (turpmāk – KLP SP) ieviešana un jaunais 2023.–2027. gada Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda un Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai plānošanas periods. Noteikumi nosaka valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtību intervencē LA20 "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" (turpmāk – intervence).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Uzsākot jauno KLP SP īstenošanas periodu, jāizdod Ministru kabineta noteikumi, jo ir pieņemti Eiropas Savienības normatīvie akti par atbalsta piešķiršanu lauku attīstībai no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (turpmāk – ELFLA).
2022. gada 11. novembrī Eiropas Komisija ar Īstenošanas lēmumu apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP.
Noteikumu projektā noteiktās intervences mērķis ir sekmēt vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu, attīstot īso pārtikas piegādes ķēžu darbību un piedāvājumu pārtikas produktu piegādes un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanai, izmantojot vietējās teritorijas dotās iespējas un potenciālu, kā arī sadarbību starp produktu ražotājiem, lai kopīgi virzītu vietējo produktu piedāvājumu tirgū un sekmētu to atpazīstamību.
2022. gada 11. novembrī Eiropas Komisija ar Īstenošanas lēmumu apstiprināja Zemkopības ministrijas izstrādāto KLP SP.
Noteikumu projektā noteiktās intervences mērķis ir sekmēt vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu, attīstot īso pārtikas piegādes ķēžu darbību un piedāvājumu pārtikas produktu piegādes un sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu nodrošināšanai, izmantojot vietējās teritorijas dotās iespējas un potenciālu, kā arī sadarbību starp produktu ražotājiem, lai kopīgi virzītu vietējo produktu piedāvājumu tirgū un sekmētu to atpazīstamību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Līdz šim Latvijā ir problēmas ar vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu un īso pārtikas piegādes ķēžu izveidi, izmantojot vietējās teritorijas dotās iespējas un potenciālu. Tāpat ir jāveicina sadarbība starp produktu ražotājiem, lai kopīgi virzītu vietējo produktu piedāvājumu tirgū un sekmētu to atpazīstamību.
Risinājuma apraksts
Sniegtais atbalsts veicinās pārtikas nozares dalībnieku sadarbību, lai, koncentrējot ražošanas apjomu, nodrošinātu labāku piekļuvi tirgum, tā optimizējot izmaksas un palielinot ienākumus. Tāpat atbalsts veicinās sadarbību starp lauksaimniekiem, pārstrādātājiem un citiem piegādes ķēdes un tirgus dalībniekiem, lai risinātu problēmas, kas saistītas ar nelielu produkcijas daudzumu, produktu izplatīšanu un uzglabāšanu. Īsās piegādes ķēdes samazinās potenciālo starpnieku skaitu starp ražotāju un galapatērētāju, samazinot ražošanas transportēšanas un pārdošanas izmaksas, lokalizējot lauksaimniecības un pārtikas produktus un sasaistot tos ar izcelsmes vietu. Intervences pasākumi, veicinot vietējās produkcijas patēriņu, sekmēs vides un sabiedrības veselības aizsardzības mērķu sasniegšanu.
Intervencē ir paredzēti divi pasākumi – "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" un "Produktu virzība tirgū".
Pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" tiks sniegts atbalsts, lai, attīstot īsās piegādes ķēdes, veicinātu vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu un kopīgu piedāvājumu veidošanu, tā dodot lielāku iespēju arī sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietās (kafejnīcās, restorānos, izglītības, sociālās aprūpes, ārstniecības iestādēs u. c.) nodrošināt vietējo ražotāju izaudzētu un pārstrādātu kvalitatīvu pārtikas produktu pieejamību un līdz ar to veicinot vietējo ražotāju iespējas realizēt saražoto produkciju. Šāda veida sadarbība arī sekmēs lielāka apjoma saražotās produkcijas noietu vietējā teritorijā vai plašākā reģionā.
Izveidotajai sadarbības grupai jānosaka reģions, kurā tā darbosies, jo produkts ražojams, pārstrādājams un pārdodams pēc iespējas tuvāk galapatērētājam. Produktu nevarēs realizēt vairumtirgotājam, un tas ļaus izvairīties no tā, ka ir vairāk nekā viens starpnieks.
Attiecināmās izmaksas ietver trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, tostarp to ārējo pakalpojumu izmaksas, kas saistītas ar informācijas tehnoloģijas pakalpojumiem tikai esošo datubāzu būtiskai uzlabošanai, piemēram, tīmekļvietnē "Novada garša".
Īstenojot projektu, atbalsta saņēmējam ir jāizveido īsā piegādes ķēde, nodrošinot sadarbības grupā iesaistīto partneru saražoto produktu uzglabāšanu un kopīgu realizāciju vismaz vienā (mazumtirdzniecības) tirdzniecības vietā, vai jābūt noslēgtam ilgtermiņa līgumam par produkcijas piegādi.
Alternatīva tirdzniecības vietai varētu būt pārvietojamais mazumtirdzniecības punkts (autoveikals), internetveikals, vieta paviljonā un (vai) tirgū, kur notiek mazumtirdzniecība, tirdzniecība produktu ražošanas vietā (saimniecībā), tirdzniecība saskaņā ar ilgtermiņa pārdošanas līgumiem; papildus var attīstīt citus tirdzniecības veidus un periodiskas vai pagaidu tirdzniecības vietas (piemēram, tirdzniecību īslaicīgos pasākumos un tirdzniecības automātos bez pārdevēja).
Projekta īstenošanā izmantotās pamatizejvielas ir lauksaimniecības produkti. Tā kā noteikumu projektā atbalsts paredzēts projektiem, kuru plānotais galaprodukts ir minēts Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā, netiek piešķirts valsts atbalsts.
Pasākumā "Produktu virzība tirgū" tiks atbalstīta sadarbība starp maziem ekonomikas dalībniekiem lauku teritorijā, veicinot vietējo produktu piedāvājumu virzību tirgū un atpazīstamību.
Maziem ekonomikas dalībniekiem, darbojoties atsevišķi, īpaši lauku tūrisma nozarē, ir sarežģīti nodrošināt tādus lauku tūrisma pakalpojumus, kas rosinātu ceļotāju un tūristu interesi par pakalpojumu. Sniegtais atbalsts palielinās mazo ekonomikas dalībnieku dzīvotspēju, attīstību un konkurētspēju. Latvijas tirgus un vietējo iedzīvotāju pirktspēja ir ierobežota, tāpēc svarīga arī lauku tūrisma (īpaši kulinārā tūrisma) pakalpojumu sniedzēju iesaiste un sadarbība, lai nodrošinātu vietējo produktu pieejamību tūristiem un citiem ceļotājiem.
Pasākumā atbalsts pieejams arī Eiropas Savienības vai dalībvalsts atzītas pārtikas kvalitātes shēmu produktu veicināšanai un atpazīstamībai.
Saskaņā ar noteikumu projektu tiks izstrādāta fiksētas summas maksājuma metodika "Produktu virzība tirgū", kas piemērojama pasākumam "Produktu virzība tirgū" un tiks saskaņota līdz projekta iesniegšanas izsludināšanas kārtai.
Atbalstu pasākumā piešķir saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
Intervencē tiks veidotas sadarbības grupas:
1) pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" piedalīsies lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji, kooperatīvā sabiedrība, konsultanti, vietējā rīcības grupa vai citas ieinteresētās personas.
Sadarbības grupā vismaz pieciem sadarbības partneriem ir jābūt lauksaimniekiem vai lauksaimniecības produktu pārstrādātājiem vai kooperatīvajām sabiedrībām, kuru kopējais neto apgrozījums ir vismaz 4000 euro. Sadarbības grupā var piedalīties arī lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji vai kooperatīvās sabiedrības ar mazāku neto apgrozījumu nekā sestais vai septītais grupas dalībnieks;
2) pasākumā "Produktu virzība tirgū" piedalīsies lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji, kooperatīvā sabiedrība, lauku tūrisma pakalpojuma sniedzēji, konsultanti, vietējā rīcības grupa vai citas ieinteresētās personas.
Intervences finansējums sadalīts šādi:
a) vienai sadarbības grupai pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ja pasākumā nav paredzēta būvniecība vai pārbūve – tad 200 000 euro;
b) vienai sadarbības grupai pasākumā "Produktu virzība tirgū" kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 100 000 euro.
Atbalsta intensitāte:
a) 65 procenti no attiecināmajām izmaksām;
b) 80 procentu no attiecināmajām izmaksām aktivizēšanas un atpazīstamības veidošanas pasākumiem;
c) 100 procentu personāla atlīdzības un netiešajām attiecināmajām izmaksām.
Pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" projekta uzraudzības laiks ir trīs gadi, kad turpinās projekta kopīgā sadarbība un gūtā rezultāta īstenošana.
Atbalsts šajā intervencē par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar pārklāties ar atbalstu no citiem līdzīgiem atbalsta pasākumiem. Demarkācija un potenciālais dubultā finansējuma risks tiks novērsts, projektu līmenī Lauku atbalsta dienestam sadarbojoties ar Centrālo un finanšu līgumu aģentūru.
Iesniegtie projektu iesniegumi, tos izvērtējot, sākotnēji tiks sarindoti atbilstoši projektu atlases kritēriju punktiem, kuri tiks izskatīti un apstiprināti KLP stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam Uzraudzības komitejā. Priekšroka saņemt atbalstu būs sadarbības grupai, kurai ir lielāks sadarbības dalībnieku skaits, partneru daudzveidība un kurā piedalās uzņēmēji, kas projekta iesniegšanas brīdī ir iesaistījušies zaļo publisko iepirkumu (ZPI) pārtikas piegādē, projektiem, kuros plānots piegādāt atbilstoši kvalitātes sistēmām audzētu, ražotu un (vai) pārstrādātu produkciju, projektiem, kurus koordinē vietējā rīcības grupa (nodrošinot vietējo rīcības grupu funkciju nodalīšanu) un kuros ir lielāks labumu guvēju loks.
Intervencē ir paredzēti divi pasākumi – "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" un "Produktu virzība tirgū".
Pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" tiks sniegts atbalsts, lai, attīstot īsās piegādes ķēdes, veicinātu vietējās produkcijas ilgtspējīgu patēriņu un kopīgu piedāvājumu veidošanu, tā dodot lielāku iespēju arī sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietās (kafejnīcās, restorānos, izglītības, sociālās aprūpes, ārstniecības iestādēs u. c.) nodrošināt vietējo ražotāju izaudzētu un pārstrādātu kvalitatīvu pārtikas produktu pieejamību un līdz ar to veicinot vietējo ražotāju iespējas realizēt saražoto produkciju. Šāda veida sadarbība arī sekmēs lielāka apjoma saražotās produkcijas noietu vietējā teritorijā vai plašākā reģionā.
Izveidotajai sadarbības grupai jānosaka reģions, kurā tā darbosies, jo produkts ražojams, pārstrādājams un pārdodams pēc iespējas tuvāk galapatērētājam. Produktu nevarēs realizēt vairumtirgotājam, un tas ļaus izvairīties no tā, ka ir vairāk nekā viens starpnieks.
Attiecināmās izmaksas ietver trešo personu sniegto ārējo pakalpojumu izmaksas, tostarp to ārējo pakalpojumu izmaksas, kas saistītas ar informācijas tehnoloģijas pakalpojumiem tikai esošo datubāzu būtiskai uzlabošanai, piemēram, tīmekļvietnē "Novada garša".
Īstenojot projektu, atbalsta saņēmējam ir jāizveido īsā piegādes ķēde, nodrošinot sadarbības grupā iesaistīto partneru saražoto produktu uzglabāšanu un kopīgu realizāciju vismaz vienā (mazumtirdzniecības) tirdzniecības vietā, vai jābūt noslēgtam ilgtermiņa līgumam par produkcijas piegādi.
Alternatīva tirdzniecības vietai varētu būt pārvietojamais mazumtirdzniecības punkts (autoveikals), internetveikals, vieta paviljonā un (vai) tirgū, kur notiek mazumtirdzniecība, tirdzniecība produktu ražošanas vietā (saimniecībā), tirdzniecība saskaņā ar ilgtermiņa pārdošanas līgumiem; papildus var attīstīt citus tirdzniecības veidus un periodiskas vai pagaidu tirdzniecības vietas (piemēram, tirdzniecību īslaicīgos pasākumos un tirdzniecības automātos bez pārdevēja).
Projekta īstenošanā izmantotās pamatizejvielas ir lauksaimniecības produkti. Tā kā noteikumu projektā atbalsts paredzēts projektiem, kuru plānotais galaprodukts ir minēts Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā, netiek piešķirts valsts atbalsts.
Pasākumā "Produktu virzība tirgū" tiks atbalstīta sadarbība starp maziem ekonomikas dalībniekiem lauku teritorijā, veicinot vietējo produktu piedāvājumu virzību tirgū un atpazīstamību.
Maziem ekonomikas dalībniekiem, darbojoties atsevišķi, īpaši lauku tūrisma nozarē, ir sarežģīti nodrošināt tādus lauku tūrisma pakalpojumus, kas rosinātu ceļotāju un tūristu interesi par pakalpojumu. Sniegtais atbalsts palielinās mazo ekonomikas dalībnieku dzīvotspēju, attīstību un konkurētspēju. Latvijas tirgus un vietējo iedzīvotāju pirktspēja ir ierobežota, tāpēc svarīga arī lauku tūrisma (īpaši kulinārā tūrisma) pakalpojumu sniedzēju iesaiste un sadarbība, lai nodrošinātu vietējo produktu pieejamību tūristiem un citiem ceļotājiem.
Pasākumā atbalsts pieejams arī Eiropas Savienības vai dalībvalsts atzītas pārtikas kvalitātes shēmu produktu veicināšanai un atpazīstamībai.
Saskaņā ar noteikumu projektu tiks izstrādāta fiksētas summas maksājuma metodika "Produktu virzība tirgū", kas piemērojama pasākumam "Produktu virzība tirgū" un tiks saskaņota līdz projekta iesniegšanas izsludināšanas kārtai.
Atbalstu pasākumā piešķir saskaņā ar Komisijas 2022. gada 14. decembra Regulas (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu.
Intervencē tiks veidotas sadarbības grupas:
1) pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" piedalīsies lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji, kooperatīvā sabiedrība, konsultanti, vietējā rīcības grupa vai citas ieinteresētās personas.
Sadarbības grupā vismaz pieciem sadarbības partneriem ir jābūt lauksaimniekiem vai lauksaimniecības produktu pārstrādātājiem vai kooperatīvajām sabiedrībām, kuru kopējais neto apgrozījums ir vismaz 4000 euro. Sadarbības grupā var piedalīties arī lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji vai kooperatīvās sabiedrības ar mazāku neto apgrozījumu nekā sestais vai septītais grupas dalībnieks;
2) pasākumā "Produktu virzība tirgū" piedalīsies lauksaimnieki, lauksaimniecības produktu pārstrādātāji, kooperatīvā sabiedrība, lauku tūrisma pakalpojuma sniedzēji, konsultanti, vietējā rīcības grupa vai citas ieinteresētās personas.
Intervences finansējums sadalīts šādi:
a) vienai sadarbības grupai pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 500 000 euro. Ja pasākumā nav paredzēta būvniecība vai pārbūve – tad 200 000 euro;
b) vienai sadarbības grupai pasākumā "Produktu virzība tirgū" kopējā attiecināmo izmaksu summa nepārsniedz 100 000 euro.
Atbalsta intensitāte:
a) 65 procenti no attiecināmajām izmaksām;
b) 80 procentu no attiecināmajām izmaksām aktivizēšanas un atpazīstamības veidošanas pasākumiem;
c) 100 procentu personāla atlīdzības un netiešajām attiecināmajām izmaksām.
Pasākumā "Pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšana" projekta uzraudzības laiks ir trīs gadi, kad turpinās projekta kopīgā sadarbība un gūtā rezultāta īstenošana.
Atbalsts šajā intervencē par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar pārklāties ar atbalstu no citiem līdzīgiem atbalsta pasākumiem. Demarkācija un potenciālais dubultā finansējuma risks tiks novērsts, projektu līmenī Lauku atbalsta dienestam sadarbojoties ar Centrālo un finanšu līgumu aģentūru.
Iesniegtie projektu iesniegumi, tos izvērtējot, sākotnēji tiks sarindoti atbilstoši projektu atlases kritēriju punktiem, kuri tiks izskatīti un apstiprināti KLP stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam Uzraudzības komitejā. Priekšroka saņemt atbalstu būs sadarbības grupai, kurai ir lielāks sadarbības dalībnieku skaits, partneru daudzveidība un kurā piedalās uzņēmēji, kas projekta iesniegšanas brīdī ir iesaistījušies zaļo publisko iepirkumu (ZPI) pārtikas piegādē, projektiem, kuros plānots piegādāt atbilstoši kvalitātes sistēmām audzētu, ražotu un (vai) pārstrādātu produkciju, projektiem, kurus koordinē vietējā rīcības grupa (nodrošinot vietējo rīcības grupu funkciju nodalīšanu) un kuros ir lielāks labumu guvēju loks.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
-
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Noteikumu projektā ietvertais tiesiskais regulējums attieksies uz atbalsta pretendentiem, kas ir sadarbības grupa.
Sadarbības grupa apvieno vismaz piecus dažādus un neatkarīgus sadarbības partnerus – lauksaimniekus, lauksaimniecības produktu pārstrādātājus, kooperatīvās sabiedrības, vietējo rīcības grupu, lauku tūrisma pakalpojuma sniedzējus, konsultantus vai citas inovācijās ieinteresētās personas.
Visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānotas 95 sadarbības grupas.
Sadarbības grupa apvieno vismaz piecus dažādus un neatkarīgus sadarbības partnerus – lauksaimniekus, lauksaimniecības produktu pārstrādātājus, kooperatīvās sabiedrības, vietējo rīcības grupu, lauku tūrisma pakalpojuma sniedzējus, konsultantus vai citas inovācijās ieinteresētās personas.
Visā 2023.–2027. gada plānošanas periodā indikatīvi plānotas 95 sadarbības grupas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Nē2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Nē2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Nē2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts tiešā veidā ietekmēs mikrouzņēmumus, kā arī mazos un vidējos uzņēmumus, jo dod iespēju realizēt to produkciju.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Atbalsts veicinās lauksaimniecības uzņēmumu izaugsmi un palielinās konkurētspēju.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Nē2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
3 570 000
0
3 570 000
3 570 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
3 570 000
0
3 570 000
3 570 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
4 200 000
0
4 200 000
4 200 000
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
4 200 000
0
4 200 000
4 200 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-630 000
0
-630 000
-630 000
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
-630 000
0
-630 000
-630 000
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-630 000
-630 000
-630 000
5.1. valsts pamatbudžets
0
-630 000
-630 000
-630 000
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar Ministru kabinetā 2022. gada 18. janvārī apstiprināto informatīvo ziņojumu (prot. Nr. 3 34.§) "Par Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam" pasākumam "Teritorijas attīstības vecināšana ar LEADER pieeju" ir apstiprināts finansējums 72 300 000 euro, no kura 61 455 000 euro (85 %) ir ES līdzfinansējums un 10 845 000 euro (15 %) – valsts līdzfinansējums, un tas ietver arī atbalstu Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna 2023.–2027. gadam (KLP SP) intervencei "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai", kas tika sagatavota KLP SP saskaņošanas laikā ar Eiropas Komisiju.
Saskaņā ar Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" publiskais finansējums apstiprināts 16 000 000 euro apmērā, no kura 13 600 000 euro (85 %) ir ES līdzfinansējums un 2 400 000 euro (15 %) – valsts finansējums.
Publiskā finansējuma sadalījums pa gadiem ir šāds:
2025. gadā – 4 200 000 euro;
2026. gadā – 4 200 000 euro;
2027. gadā – 4 200 000 euro;
2028. gadā – 2 200 000 euro;
2029. gadā – 1 200 000 euro.
Sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var mainīties atbilstoši nepieciešamībai.
Saskaņā ar Latvijas Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģisko plānu 2023.–2027. gadam intervencei "Sadarbība pārtikas īso piegāžu ķēžu darbības veicināšanai un piedāvājuma nodrošināšanai" publiskais finansējums apstiprināts 16 000 000 euro apmērā, no kura 13 600 000 euro (85 %) ir ES līdzfinansējums un 2 400 000 euro (15 %) – valsts finansējums.
Publiskā finansējuma sadalījums pa gadiem ir šāds:
2025. gadā – 4 200 000 euro;
2026. gadā – 4 200 000 euro;
2027. gadā – 4 200 000 euro;
2028. gadā – 2 200 000 euro;
2029. gadā – 1 200 000 euro.
Sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var mainīties atbilstoši nepieciešamībai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Nepieciešamo finansējumu pasākuma īstenošanai Zemkopības ministrija pieprasīs normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā no 74. resora "Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 80.00.00 "Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
Zemkopības ministrija atbalstu intervences īstenošanai izmaksās no budžeta apakšprogrammas 65.10.00. "Maksājumu iestādes izdevumi Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)".
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32021R2115
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
Apraksts
Regula 2021/2115
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R2472
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
Apraksts
Regula 2022/2472
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 2. decembra Regula (ES) 2021/2115, ar ko izveido noteikumus par atbalstu stratēģiskajiem plāniem, kuri dalībvalstīm jāizstrādā saskaņā ar kopējo lauksaimniecības politiku (KLP stratēģiskie plāni) un kurus finansē no Eiropas Lauksaimniecības garantiju fonda (ELGF) un no Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA), un ar ko atceļ Regulas (ES) Nr. 1305/2013 un (ES) Nr. 1307/2013
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2021/2115
Noteikumu projekta 3. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2021/2115 77. panta 1. punkta "f" apakšpunkts
Noteikumu projekta 1. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2021/2115 paredz visus iespējamos pasākumus, kurus var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis atkarībā no to ekonomiskās un sociālās situācijas izvēlas konkrētus pasākumus.
Regula2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību regulas ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Regula2021/2115 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību regulas ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 14. decembra Regula (ES) 2022/2472, ar kuru, piemērojot Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu, dažu kategoriju atbalstu lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos atzīst par saderīgu ar iekšējo tirgu (Dokuments attiecas uz EEZ)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Vispārīga atsauce uz regulu 2022/2472
Noteikumu projekta 27., 34. un 35. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 1. panta 4. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 32.5.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 2. panta 59. punkts
Noteikumu projekta 32.5.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 6. panta 2. punkts
Noteikumu projekta 28. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 9. panta 1. punkta "c" apakšpunkts
Noteikumu projekta 32.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 55. panta 3. punkta "a" apakšpunkts
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 59. panta 6. punkta "c" un "e" apakšpunkts
Noteikumu projekta 29. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 59. panta 12. punkta "f" apakšpunkts
Noteikumu projekta 31. punkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 64. pants
Noteikumu projekta 32.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 I pielikums
Noteikumu projekta 2.9. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/2472 I pielikums
Noteikumu projekta 14.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regula 2022/2472 paredz visus iespējamos pasākumus, kurus var atbalstīt ar Eiropas lauksaimniecības fondu lauku attīstībai starpniecību. Dalībvalstis atkarībā no to ekonomiskās un sociālās situācijas izvēlas konkrētus pasākumus.
Regula 2022/2472 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību regulas ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Regula 2022/2472 dalībvalstīm nosaka rīcības brīvību regulas ieviešanā, tomēr izvēlētajiem nosacījumiem ir jābūt aprakstītiem KLP SP.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Lauku atbalsta dienestsNevalstiskās organizācijas
Biedrība "Lauksaimniecības organizāciju sadarbības padome", Biedrība Zemnieku saeima, Latvijas Lauksaimniecības kooperatīvu asociācija, Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācija, Vietējās rīcības grupas, „Latvijas Piensaimnieku Centrālā Savienība”, "Biedrība „Latvijas Jauno zemnieku klubs", " Latvijas Bioloģiskās lauksaimniecības asociācija", Biedrība „Latvijas Zemnieku federācija”, Biedrība “Lopkopības saimniecību asociācija”Cits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Zemkopības ministrija
- Lauku atbalsta dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Atbalsts netieši sekmēs vietējās teritorijas attīstību, tostarp sociālekonomiskās situācijas uzlabošanos.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi