22-TA-86: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Preču zīmju likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Likumprojekts "Grozījumi Preču zīmju likumā" (turpmāk – likumprojekts) izstrādāts, lai pārņemtu Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 16. decembra Direktīvu (ES) 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm (turpmāk – Preču zīmju direktīva) paredzētās prasības, kā arī aktualizētu "Preču zīmju likumā" ietverto regulējumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai "Preču zīmju likumā" ieviestu Preču zīmju direktīvas 45.panta nosacījumus, ietverot būtiskākos nepieciešamos grozījumus, kas turpmāk paredzēs iespēju ieinteresētajām personām tiesības vērsties ar iesniegumu Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomē (turpmāk - Apelācijas padome) preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu. Vienlaikus likumprojekts risina atsevišķus nacionālā līmenī identificētus problēmjautājumus.
Spēkā stāšanās termiņš
14.01.2023.
Pamatojums
Atbilstoši Preču zīmju direktīvas prasībām.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Preču zīmju direktīvas 45.pantam, neskarot pušu tiesības iesniegt pārsūdzību tiesās, dalībvalstis savos birojos nodrošina efektīvu un ātru administratīvu procedūru preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu. Līdz ar to atbilstoši direktīvas prasībām, katrai dalībvalstij jānodrošina savā birojā, kam uzticēta preču zīmju reģistrēšana, procedūru preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
Šobrīd nacionālais regulējums paredz, ka ieinteresētās personas, lai iesniegtu prasību preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu ceļ prasību tiesā, tādējādi, transponējot Preču zīmju direktīvas 45.panta nosacījumus "Preču zīmju likumā", ieinteresētajām personām turpmāk būs iespēja vērsties ar prasījumu vispārējās jurisdikcijas tiesā, vai arī ar iesniegumu Apelācijas padomē arī preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
Saskaņā ar Preču zīmju direktīvu dalībvalstīm jāīsteno visi nepieciešamie pasākumi, lai līdz 2023.gada janvāra vidum preču zīmju tiesību atcelšanas vai spēkā neesamības procedūras būtu arī administratīvas, nevis tikai tiesas procedūras. Šādas izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar to, ka administratīvās procedūras pusēm ir vienkāršākas, lētākas un arī aizņemt īsāku laika periodu nekā tiesas procesi.
Šobrīd nacionālais regulējums paredz, ka ieinteresētās personas, lai iesniegtu prasību preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu ceļ prasību tiesā, tādējādi, transponējot Preču zīmju direktīvas 45.panta nosacījumus "Preču zīmju likumā", ieinteresētajām personām turpmāk būs iespēja vērsties ar prasījumu vispārējās jurisdikcijas tiesā, vai arī ar iesniegumu Apelācijas padomē arī preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
Saskaņā ar Preču zīmju direktīvu dalībvalstīm jāīsteno visi nepieciešamie pasākumi, lai līdz 2023.gada janvāra vidum preču zīmju tiesību atcelšanas vai spēkā neesamības procedūras būtu arī administratīvas, nevis tikai tiesas procedūras. Šādas izmaiņas galvenokārt ir saistītas ar to, ka administratīvās procedūras pusēm ir vienkāršākas, lētākas un arī aizņemt īsāku laika periodu nekā tiesas procesi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pašlaik atbilstoši spēkā esošajām "Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likuma" (turpmāk - RIIPL) un "Preču zīmju likuma" normām preču zīmju tiesību atcelšana vai atzīšana par spēkā neesošu ir tikai ekskluzīvas tiesas procedūras. Šīs lietu kategorijas atbilstoši Civilprocesa likuma normām tiek izskatītas Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesā kā pirmās instances tiesā, ar pārsūdzības iespēju Rīgas apgabaltiesā un kasāciju Augstākajā tiesā.
Atbilstoši Tiesu administrācijas apkopotajiem datiem, preču zīmes atzīšanas par spēkā neesošu un atcelšanas lietas tiesā vidēji ilgst no pusotra gada līdz pat četriem gadiem, līdz lietā tiek pieņemts kasācijas instances nolēmums, tātad lietas galīgais nolēmums.
Saskaņā ar Tiesu administrācijas apkopotajiem statistikas datiem Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa 2020.gadā izskatīja vienu lietu strīdā par rūpnieciskā īpašuma tiesībām vidēji 18 mēnešus, savukārt 2021.gadā aptuveni 15 mēnešus, savukārt Rīgas Apgabaltiesā 2020.gadā viena lieta tika izskatīta vidēji 9 mēnešos, savukārt 2021.gadā 4 mēnešos. Turklāt atbilstoši Augstākās tiesas datiem, vidējais lietu izskatīšanas standarts civillietās izskatīt jautājumu rīcības sēdē ir līdz sešiem mēnešiem, savukārt lieta vidēji tiek izskatīta 18 mēnešos. Tādējādi personas vēršanās tiesā lietā par preču zīmes atzīšanu spēkā neesošu vai preču zīmes atcelšanas lietā, izskatot lietu visās trīs tiesu instancēs varētu ilgt līdz pat četriem gadiem.
Atbilstoši Apelācijas padomes sniegtajai informācijai 2019. gadā Apelācijas padome saņēma 17 apelācijas iesniegumus un 180 iebilduma iesniegumus. 2019. gadā personas ir vērsušās tiesā saistībā ar 5 Apelācijas padomes lēmumiem preču zīmju iebildumu lietās. Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa 2019. gadā pēc būtības izskatīja 7 šādas iebildumu lietas un 1 apelācijas lietu. Savukārt 2020. gadā Apelācijas padome saņēma 13 apelācijas iesniegumus un 52 iebilduma iesniegumus. 2020. gadā personas ir vērsušās tiesā saistībā ar 3 Apelācijas padomes lēmumiem preču zīmju apelācijas lietās un 4 lēmumiem iebilduma lietās. Atbilstoši Apelācijas padomes sniegtajai informācijai no iebilduma saņemšanas dienas līdz rakstveida lēmuma sagatavošanas dienai Apelācijas padomē vidēji aizņēmušas 15 mēnešus.
Tādējādi kopumā secināms, ka likumprojekts radīs iespēju ieinteresētajām personām izvēlēties vienkāršāku administratīvo procedūru nekā tiesvedība, turklāt tas neapšaubāmi uzlabos preču zīmes atcelšanas vai atzīšanas par spēkā neesošu procedūru izmaksu un laika efektivitāti. Tātad personas, lai novērstu savu tiesību aizskārumu, izvērtējot sev ērtāko pārsūdzības kārtību, turpmāk varēs izvēlēties vērsties tiesā vai Apelācijas padomē.
Atbilstoši Tiesu administrācijas apkopotajiem datiem, preču zīmes atzīšanas par spēkā neesošu un atcelšanas lietas tiesā vidēji ilgst no pusotra gada līdz pat četriem gadiem, līdz lietā tiek pieņemts kasācijas instances nolēmums, tātad lietas galīgais nolēmums.
Saskaņā ar Tiesu administrācijas apkopotajiem statistikas datiem Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa 2020.gadā izskatīja vienu lietu strīdā par rūpnieciskā īpašuma tiesībām vidēji 18 mēnešus, savukārt 2021.gadā aptuveni 15 mēnešus, savukārt Rīgas Apgabaltiesā 2020.gadā viena lieta tika izskatīta vidēji 9 mēnešos, savukārt 2021.gadā 4 mēnešos. Turklāt atbilstoši Augstākās tiesas datiem, vidējais lietu izskatīšanas standarts civillietās izskatīt jautājumu rīcības sēdē ir līdz sešiem mēnešiem, savukārt lieta vidēji tiek izskatīta 18 mēnešos. Tādējādi personas vēršanās tiesā lietā par preču zīmes atzīšanu spēkā neesošu vai preču zīmes atcelšanas lietā, izskatot lietu visās trīs tiesu instancēs varētu ilgt līdz pat četriem gadiem.
Atbilstoši Apelācijas padomes sniegtajai informācijai 2019. gadā Apelācijas padome saņēma 17 apelācijas iesniegumus un 180 iebilduma iesniegumus. 2019. gadā personas ir vērsušās tiesā saistībā ar 5 Apelācijas padomes lēmumiem preču zīmju iebildumu lietās. Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesa 2019. gadā pēc būtības izskatīja 7 šādas iebildumu lietas un 1 apelācijas lietu. Savukārt 2020. gadā Apelācijas padome saņēma 13 apelācijas iesniegumus un 52 iebilduma iesniegumus. 2020. gadā personas ir vērsušās tiesā saistībā ar 3 Apelācijas padomes lēmumiem preču zīmju apelācijas lietās un 4 lēmumiem iebilduma lietās. Atbilstoši Apelācijas padomes sniegtajai informācijai no iebilduma saņemšanas dienas līdz rakstveida lēmuma sagatavošanas dienai Apelācijas padomē vidēji aizņēmušas 15 mēnešus.
Tādējādi kopumā secināms, ka likumprojekts radīs iespēju ieinteresētajām personām izvēlēties vienkāršāku administratīvo procedūru nekā tiesvedība, turklāt tas neapšaubāmi uzlabos preču zīmes atcelšanas vai atzīšanas par spēkā neesošu procedūru izmaksu un laika efektivitāti. Tātad personas, lai novērstu savu tiesību aizskārumu, izvērtējot sev ērtāko pārsūdzības kārtību, turpmāk varēs izvēlēties vērsties tiesā vai Apelācijas padomē.
Risinājuma apraksts
Precizējams "Preču zīmju likuma" 61., 62., 63., 64., 71.un 78.pants, paredzot, ka jebkura ieinteresētā persona var iesniegt iesniegumu Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomē vai prasības pieteikumu tiesā par preču zīmes vai sertifikācijas zīmes reģistrācijas atcelšanu vai atzīšanu par spēkā neesošu.
Problēmas apraksts
Preču zīmju likums paredz, ja reģistrācijai pieteiktajā apzīmējumā ir elementi, kurus, atsevišķi ņemot, nevar reģistrēt kā preču zīmes, jo tie ir vājas atšķirtspējas elementi vai preces un pakalpojumus vai to īpašības aprakstoši elementi, un pastāv iespēja, ka preču zīmes reģistrācija izraisīs šaubas par to, vai uz šiem elementiem attiecas preču zīmes īpašnieka izņēmuma tiesības, Patentu valde preču zīmes reģistrācijas datos var ietvert īpašu norādi, ka šie elementi nav aizsargāti (disklamācija). Šāda norāde negroza preču zīmes aizsardzības apjomu kopumā.
Līdz ar to Patentu valdei šobrīd tiesiskais regulējums paredz tiesības deklamēt atsevišķus preču zīmes elementus. Taču, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs un gandrīz visas Eiropas Savienības valstis ir atteikušās no disklamācijas institūta. Turklāt Patentu valde ļoti reti izmanto tiesības preču zīmju elementus izslēgt no aizsardzības, proti, disklamēt, secināms, ka lielākajai daļai Latvijas nacionālo preču zīmju neatšķirtspējīgie elementi nav disklamēti, līdz ar to, disklamējot elementus tikai daļai no preču zīmēm, praksē tiek radīta nekonsekvence - ja attiecīgais elements nav izslēgts no aizsardzības, tas ir atšķirtspējīgs.
Tāpat arī Augstākā tiesa ir atzinusi, ka disklamācija ne piešķir, ne atņem, ne arī groza personas tiesības, tādējādi disklamācijai ir tikai informatīva vai izglītojoša funkcija, kā rezultātā disklamācija nenozīmē atteikumu reģistrēt preču zīmi vai kādu tās daļu. Augstākā tiesa ir norādījusi, ka disklamācijas būtība ir skaidrot, kurš elements pats par sevi nav atšķirtspējīgs, bet tas nenozīmē, ka atšķirtspēja nepiemīt zīmei kopumā (Augstākās tiesas 2020.gada 17.decembra lēmums lietā Nr. C30396320, SKC-1032/2020).
Tāpat arī Eiropas Savienības Vispārējā tiesa norādījusi, ka disklamāciju uzdevums ir izcelt faktu par to, ka preču zīmes īpašnieka ekskluzīvās tiesības neattiecas uz to veidojošajiem elementiem, kuriem nav atšķirtspējas. Tādējādi iespējamie pieteicēji var zināt, ka reģistrētās preču zīmes elementi, kuriem nav atšķirtspējas un kuri ir šādas disklamācijas priekšmets, paliek pieejami izmantošanai (sk. Eiropas Savienības Vispārējā tiesas 2009.gada 19.novembra sprieduma apvienotajās lietās Agencja Wydawnicza Technopol v OHIM (100), T-425/07 un T-426/07, ECLI:EU:T:2009:454, 19.punktu).
Tātad disklamēšana nenozīmē atteikumu reģistrēt preču zīmi vai kādu tās daļu. Ja Patentu valde ir atzinusi par iespējamu preču zīmi reģistrēt, tad tā, neraugoties uz disklamāciju, ir reģistrēta arī ar tiem elementiem, kurus, atsevišķi ņemot, nevar reģistrēt kā preču zīmes saskaņā ar likumu/../. Pēc būtības disklamācija skaidro, kurš elements pats par sevi nav atšķirtspējīgs, bet tas nenozīmē, ka atšķirtspēja nepiemīt zīmei kopumā(Augstākās tiesas 2020.gada 17.decembra lēmums lietā Nr. C30396320, SKC-1032/2020).
Lai gan Preču zīmju direktīva neietver disklamācijas institūta aizliegumu, tomēr atbilstoši Preču zīmju direktīvas devītajam apsvērumam: „lai preču zīmes visā Savienībā varētu vieglāk reģistrēt un pārvaldīt, ir svarīgi tuvināt ne tikai materiālo tiesību noteikumus, bet arī procesuālos noteikumus. Tādēļ būtu jāsaskaņo galvenie procesuālie noteikumi preču zīmju reģistrācijas jomā dalībvalstīs un ES preču zīmju sistēmā [..].” Līdz ar to likumprojekts paredz izslēgt disklamāciju no "Preču zīmju likuma", saskaņojot disklamācijas jautājumu ar ES dalībvalstu tiesisko regulējumu.
Līdz ar to Patentu valdei šobrīd tiesiskais regulējums paredz tiesības deklamēt atsevišķus preču zīmes elementus. Taču, ņemot vērā, ka Eiropas Savienības Intelektuālā īpašuma birojs un gandrīz visas Eiropas Savienības valstis ir atteikušās no disklamācijas institūta. Turklāt Patentu valde ļoti reti izmanto tiesības preču zīmju elementus izslēgt no aizsardzības, proti, disklamēt, secināms, ka lielākajai daļai Latvijas nacionālo preču zīmju neatšķirtspējīgie elementi nav disklamēti, līdz ar to, disklamējot elementus tikai daļai no preču zīmēm, praksē tiek radīta nekonsekvence - ja attiecīgais elements nav izslēgts no aizsardzības, tas ir atšķirtspējīgs.
Tāpat arī Augstākā tiesa ir atzinusi, ka disklamācija ne piešķir, ne atņem, ne arī groza personas tiesības, tādējādi disklamācijai ir tikai informatīva vai izglītojoša funkcija, kā rezultātā disklamācija nenozīmē atteikumu reģistrēt preču zīmi vai kādu tās daļu. Augstākā tiesa ir norādījusi, ka disklamācijas būtība ir skaidrot, kurš elements pats par sevi nav atšķirtspējīgs, bet tas nenozīmē, ka atšķirtspēja nepiemīt zīmei kopumā (Augstākās tiesas 2020.gada 17.decembra lēmums lietā Nr. C30396320, SKC-1032/2020).
Tāpat arī Eiropas Savienības Vispārējā tiesa norādījusi, ka disklamāciju uzdevums ir izcelt faktu par to, ka preču zīmes īpašnieka ekskluzīvās tiesības neattiecas uz to veidojošajiem elementiem, kuriem nav atšķirtspējas. Tādējādi iespējamie pieteicēji var zināt, ka reģistrētās preču zīmes elementi, kuriem nav atšķirtspējas un kuri ir šādas disklamācijas priekšmets, paliek pieejami izmantošanai (sk. Eiropas Savienības Vispārējā tiesas 2009.gada 19.novembra sprieduma apvienotajās lietās Agencja Wydawnicza Technopol v OHIM (100), T-425/07 un T-426/07, ECLI:EU:T:2009:454, 19.punktu).
Tātad disklamēšana nenozīmē atteikumu reģistrēt preču zīmi vai kādu tās daļu. Ja Patentu valde ir atzinusi par iespējamu preču zīmi reģistrēt, tad tā, neraugoties uz disklamāciju, ir reģistrēta arī ar tiem elementiem, kurus, atsevišķi ņemot, nevar reģistrēt kā preču zīmes saskaņā ar likumu/../. Pēc būtības disklamācija skaidro, kurš elements pats par sevi nav atšķirtspējīgs, bet tas nenozīmē, ka atšķirtspēja nepiemīt zīmei kopumā(Augstākās tiesas 2020.gada 17.decembra lēmums lietā Nr. C30396320, SKC-1032/2020).
Lai gan Preču zīmju direktīva neietver disklamācijas institūta aizliegumu, tomēr atbilstoši Preču zīmju direktīvas devītajam apsvērumam: „lai preču zīmes visā Savienībā varētu vieglāk reģistrēt un pārvaldīt, ir svarīgi tuvināt ne tikai materiālo tiesību noteikumus, bet arī procesuālos noteikumus. Tādēļ būtu jāsaskaņo galvenie procesuālie noteikumi preču zīmju reģistrācijas jomā dalībvalstīs un ES preču zīmju sistēmā [..].” Līdz ar to likumprojekts paredz izslēgt disklamāciju no "Preču zīmju likuma", saskaņojot disklamācijas jautājumu ar ES dalībvalstu tiesisko regulējumu.
Risinājuma apraksts
Likumprojektā ir paredzēts izslēgt "Preču zīmju likuma" 36.panta septīto daļu, kas noteic Patentu valdes tiesības, ka vājas atšķirtspējas elementi vai preces un pakalpojumi vai to īpašības aprakstoši elementi, un gadījumos, ja pastāv iespēja, ka preču zīmes reģistrācija izraisīs šaubas par to, vai uz šiem elementiem attiecas preču zīmes īpašnieka izņēmuma tiesības, reģistrācijas datos ietvert īpašu norādi, ka šie elementi nav aizsargāti (disklamācija).
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Rūpnieciskā īpašuma tiesību pieteicēji (tostarp ārvalstu personas), īpašnieki (Patentu valdes pakalpojumu lietotāji), šo personu pārstāvji. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams precīzi noteikt, jo ietver Patentu valdes pakalpojumu lietotājus gan Latvijā, gan citās valstīs. Tās ir gan juridiskas, gan fiziskas personas, galvenokārt tie ir saimnieciskās darbības veicēji, rūpniecības uzņēmumu pārstāvji un profesionālie patentpilnvarnieki.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rūpnieciskā īpašuma tiesību pieteicēji (tostarp ārvalstu personas), īpašnieki (Patentu valdes pakalpojumu lietotāji), šo personu pārstāvji. Mērķgrupas aptuveno lielumu vai īpatsvaru nav iespējams precīzi noteikt, jo ietver Patentu valdes pakalpojumu lietotājus gan Latvijā, gan citās valstīs. Tās ir gan juridiskas, gan fiziskas personas, galvenokārt tie ir saimnieciskās darbības veicēji, rūpniecības uzņēmumu pārstāvji un profesionālie patentpilnvarnieki.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likums
Pamatojums un apraksts
Līdz ar likumprojektu ir izstrādājami arī grozījumi "Rūpnieciskā īpašuma institūciju un procedūru likumā", lai pārņemtu Preču zīmju direktīvā paredzētās procesuālās tiesību normas.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.2. Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 732 "Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes maksas pakalpojumu cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Atbilstoši likumprojektā iekļautajiem grozījumiem, tiks veikti grozījumi arī trīs Ministru kabineta noteikumos, paredzot Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes kompetenci, kā arī atrunājot pakalpojumu izmaksas.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.3. Ministru kabineta 2016. gada 28. jūnija noteikumi Nr. 413 "Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes nolikums"
Pamatojums un apraksts
Atbilstoši likumprojektā iekļautajiem grozījumiem, tiks veikti grozījumi arī trīs Ministru kabineta noteikumos, paredzot Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes kompetenci, kā arī atrunājot pakalpojumu izmaksas.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.1.4. Ministru kabineta 2015. gada 15. decembra noteikumi Nr. 723 "Patentu valdes maksas pakalpojumu cenrādis"
Pamatojums un apraksts
Atbilstoši likumprojektā iekļautajiem grozījumiem, tiks veikti grozījumi arī trīs Ministru kabineta noteikumos, paredzot Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomes kompetenci, kā arī atrunājot pakalpojumu izmaksas.
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32015L2436
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 16. decembra direktīva (ES) 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm.
Apraksts
Likumprojekts nodrošina Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 16. decembra direktīva (ES) 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm 45.pantā ietverto normu pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2015. gada 16. decembra direktīva (ES) 2015/2436, ar ko tuvina dalībvalstu tiesību aktus attiecībā uz preču zīmēm.
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2015/2436 45.pants
Jāpārņem ar grozījumiem Preču zīmju likuma 61. panta pirmajā, otrajā, trešajā daļā un piektajā daļā (likumprojekta 2. pants).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2015/2436 45.pants
Jāpārņem ar grozījumiem Preču zīmju likuma 62. pantā (likumprojekta 3. pants).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2015/2436 45.pants
Jāpārņem ar grozījumiem Preču zīmju likuma 63. panta pirmajā, otrajā, trešajā prim daļā un septītajā daļā (likumprojekta 4. pants).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2015/2436 45.pants
Jāpārņem ar grozījumiem Preču zīmju likuma 64. panta pirmajā un otrajā prim daļā (likumprojekta 5. pants).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2015/2436 45.pants
Jāpārņem ar grozījumiem Preču zīmju likuma 71. panta otrajā, trešajā, ceturtajā, piektajā un septītajā daļā (likumprojekta 6. pants).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2015/2436 45.pants
Jāpārņem ar grozījumiem Preču zīmju likuma 71. panta ceturtajā, piektajā un septītajā daļā (likumprojekta 7. pants).
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Patentu valde, LR Augstākā tiesa, Rīgas pilsētas Vidzemes priekšpilsētas tiesaNevalstiskās organizācijas
Latvijas Profesionālo Patentpilnvarnieku asociācijaCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Patentu valde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomē turpmāk varēs iesniegt iesniegumu preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Sagaidāms, ka likumprojekts labvēlīgi ietekmēs uzņēmējdarbības vidi, jo ieinteresētām personām būs tiesības vēsrties ne tikai vispārējās jurisdikcijas tiesā, bet arī Rūpnieciskā īpašuma apelācijas padomē, tādējādi nodrošinot efektīvu un ātru administratīvu procedūru preču zīmes atcelšanai vai atzīšanai par spēkā neesošu.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi