25-TA-2345: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Latvijas Republikas delegāciju dalībai Starptautiskā Valūtas fonda un Pasaules Bankas grupas pilnvarnieku gada sanāksmēs 2025. gada 13.–18. oktobrī" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz likumu „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā” 6. pantu un likuma „Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā valūtas fondā” 8. pantu, kur Ministru kabinetam piešķirts pilnvarojums izdot norādījumus, kas nepieciešami, lai izpildītu Latvijas saistības pret augstāk minētajām institūcijām.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Apstiprināt rīkojumu par Latvijas Republikas delegāciju dalībai Starptautiskā Valūtas fonda (turpmāk – SVF) un Pasaules Bankas grupas (turpmāk – PBG) pilnvarnieku gada sanāksmēs 2025. gada 13.-18. oktobrī un pieņemt zināšanai šajās sanāksmēs izskatāmos jautājumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
SVF un PBG pilnvarnieku gada sanāksmes notiek katru gadu, un tajās piedalās abu institūciju pilnvarnieki, pilnvarnieku vietnieki, atbildīgo institūciju amatpersonas un citi dalībnieki. SVF un PBG sanāksmju ietvaros tiks organizētas Ziemeļvalstu un Baltijas valstu grupas pilnvarnieku sanāksmes: PBG formātā plānota tikšanās ar Pasaules Bankas vecāko rīkotājdirektoru Axel van Trotsenburg par Ziemeļvalstu un Baltijas valstu prioritātēm PBG darbā, savukārt SVF sanāksmju ietvaros plānotas tikšanās ar Ukrainas pārstāvjiem, SVF vadību un galveno ekonomistu, lai pārrunātu Eiropas un globālās ekonomikas aktualitātes.
Turpinot diskusijas par atbalstu Ukrainai, pilnvarnieku sanāksmju ietvaros notiks ministru apaļā galda diskusija par atbalstu Ukrainas atjaunošanai un rekonstrukcijai un tā ietekmi. Papildus finanšu ministram plānotas vairākas divpusējās tikšanās ar SVF un PBG amatpersonām un citiem sadarbības partneriem. Noslēgumā plānota Starptautiskās Attīstības asociācijas (turpmāk – IDA) vietnieku sanāksme, kur dalībnieki diskutēs par IDA 20. resursu palielināšanas sasniegtajiem rezultātiem un IDA 21.resursu palielināšanas īstenošanu.
PBG turpina darbu pie inovatīvu finanšu instrumentu izstrādes. Šī gada pilnvarnieku sanāksmēs vairākas valstis (Zviedrija, Nīderlande un Jaunzēlande) plāno paziņot par dalību Pasaules Bankas jaunajā instrumentā “Enhanced Callable Capital”, kas ir inovatīvs, zema riska instruments ar 1:6 finanšu multiplikatoru, kas būtiski palielina Pasaules Bankas aizdevumu kapacitāti. Tas ir paredzēts globālo prioritāšu risināšanai, tostarp klimata pārmaiņām, nestabilitātei un konfliktiem, pandēmijām, digitalizācijai, enerģētikas un pārtikas drošības jautājumiem.
Turpinot diskusijas par atbalstu Ukrainai, pilnvarnieku sanāksmju ietvaros notiks ministru apaļā galda diskusija par atbalstu Ukrainas atjaunošanai un rekonstrukcijai un tā ietekmi. Papildus finanšu ministram plānotas vairākas divpusējās tikšanās ar SVF un PBG amatpersonām un citiem sadarbības partneriem. Noslēgumā plānota Starptautiskās Attīstības asociācijas (turpmāk – IDA) vietnieku sanāksme, kur dalībnieki diskutēs par IDA 20. resursu palielināšanas sasniegtajiem rezultātiem un IDA 21.resursu palielināšanas īstenošanu.
PBG turpina darbu pie inovatīvu finanšu instrumentu izstrādes. Šī gada pilnvarnieku sanāksmēs vairākas valstis (Zviedrija, Nīderlande un Jaunzēlande) plāno paziņot par dalību Pasaules Bankas jaunajā instrumentā “Enhanced Callable Capital”, kas ir inovatīvs, zema riska instruments ar 1:6 finanšu multiplikatoru, kas būtiski palielina Pasaules Bankas aizdevumu kapacitāti. Tas ir paredzēts globālo prioritāšu risināšanai, tostarp klimata pārmaiņām, nestabilitātei un konfliktiem, pandēmijām, digitalizācijai, enerģētikas un pārtikas drošības jautājumiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
PBG Attīstības komitejā tiks izskatīts ziņojums pilnvarniekiem par izaugsmes un nodarbinātības veicināšanu (“Foundations for Growth and Jobs”). PBG Attīstības komitejā Ziemeļvalstis un Baltijas valstis pārstāvēs Norvēģijas attīstības ministrs Åsmund Grøver Aukrust. SVF Starptautiskajā Monetārajā un finanšu komitejā tiks pārrunāta makroekonomiskās un finanšu stabilitātes nodrošināšana un izaugsmes veicināšana, kā arī SVF mērķtiecīga darbības pielāgošana dalībvalstu mainīgajām vajadzībām. SVF Starptautiskajā Monetārajā un finanšu komitejā Ziemeļvalstu un Baltijas valstu pārstāvniecību nodrošinās Dānija.
I. Izaugsmes un nodarbinātības pamati
PBG Attīstības komitejas ziņojuma mērķis ir sniegt pilnvarniekiem aktuālo informāciju par PBG jauno stratēģiju par darbavietu radīšanu, kas izstrādāta, lai veicinātu privātā sektora izaugsmes un labāk apmaksātu darbavietu radīšanas iespējas. Ziņojumā skaidrots PBG mērķis veidot visaptverošu pieeju darbavietām (“darbavietu ekosistēmu”), uzsverot tās kā pamatu investīciju strukturēšanai un prioritizēšanai.
PBG stratēģija balstās uz trim pīlāriem: 1) pamatinfrastruktūra, kas ir nepieciešama privātā sektora darbavietu radīšanai; 2) uzņēmējdarbībai draudzīga vide; 3) plaša mēroga privāto investīciju mobilizēšana. PBG Attīstības komitejas ziņojums fokusējas uz pirmo pīlāru, kamēr pārējos pīlārus plānots detalizētāk aprakstīt turpmākos ziņojumos.
Pirmais pīlārs paredz fundamentālu investīciju finansēšanu plašā mērogā, aicinot valstis prioritizēt publiskos izdevumus un investīcijas, kas veicina darbavietu radīšanu, tādējādi palielinot investīciju produktivitāti. Darbavietu ekosistēmas pamatā ir stabila fiziskā infrastruktūra, veseli cilvēki ar atbilstošām prasmēm un noturīgi dabas resursi ražošanas nodrošināšanai:
(1) Fiziskās infrastruktūras, tostarp elektroenerģijas, ceļu, ostu, ūdens, sanitārijas, digitālo tehnoloģiju pieejamība ir būtiska uzņēmumu produktivitātes un efektivitātes palielināšanai, izmaksu samazināšanai un konkurētspējas uzlabošanai. Sagaidāms, ka pieprasījums pēc elektroenerģijas attīstības valstīs divkāršosies līdz 2035.gadam. Šobrīd vairāk nekā 600 miljoniem cilvēku Āfrikā joprojām nav piekļuves elektrībai. Tādēļ PBG sadarbība ar Āfrikas Attīstības banku ir uzsākusi “Mission 300”, kas paredz līdz 2030.gadam nodrošināt piekļuvi elektrībai 300 miljoniem cilvēkiem. Savukārt investīcijas transporta jomā samazina preču un cilvēku kustības izmaksas, atbalstot mazāku uzņēmumu izaugsmi, uzņēmējdarbības uzsākšanu un nodrošinot nepieciešamo loģistiku darbiniekiem. Tāpat būtiska loma ir digitālo tehnoloģiju izmantošanai, vienlaikus nodrošinot digitālās plaisas pārvarēšanu. Tādējādi tiek veicināta pakalpojumu pieejamība un piekļuve plašākiem tirgiem.
(2) Vesels un prasmīgs darbaspēks ir katras valsts svarīgākā priekšrocība. Lai palielinātu produktivitāti un veicinātu nodarbinātību privātajā sektorā, būtiski ir veikt investīcijas izglītības, prasmju un veselības jomā. Būtiski, lai apmācības sniegtu reālajā darbā nepieciešamās prasmes. Tāpat PBG ir uzstādījusi mērķi nodrošināt 1,5 miljardiem cilvēku kvalitatīvus un pieejamus veselības aprūpes pakalpojumus līdz 2030.gadam, tādējādi veicinot produktivitāti un vienlaikus arī darbavietas veselības aprūpes jomā.
(3) Dabas resursu saglabāšana un atjaunošana ir būtiska darbavietu radīšanai un noturībai. Šajā jomā plānots koncentrēties uz jomām, kurās ir lielākais potenciāls darbavietu radīšanai: (i) ekosistēmu atjaunošana un pārvaldīšana; (ii) dabai draudzīgu vērtības ķēžu nodrošināšana; (iii) dabas kapitāla integrācija plašākā nodarbinātības ekosistēmā.
Ņemot vērā, ka darbavietu pamatinfrastruktūras izveidei ir nepieciešamas apjomīgas investīcijas, valstīm jāprioritizē investīcijas, kas veicina nodarbinātību un mobilizētu resursus, izmantojot vienotu pieeju:
(1) Izmaksu pārskatīšana un prioritizēšana, novirzot līdzekļus, kas paredzēti neefektīvām subsīdijām, uz produktīvākām investīcijām.
(2) Iekšējo resursu mobilizēšana – ja valstis palielinātu ieņēmumus līdz vismaz 15% no IKP, tās varētu piesaistīt papildu attīstības finansējumu aptuveni 400 miljardu ASV dolāru apmērā.
(3) Privātā sektora mobilizēšana un investīciju veicināšana, palīdzot valstu valdībām stiprināt uzraudzības ietvarus, institucionālo kapacitāti un izmantot kombinētā finansējuma risinājumus, kas samazinātu investīciju riskus un padarītu tirgus pievilcīgākus investoriem.
Būtiska loma darbavietu pamatinfrastruktūras finansēšanā ir IDA un to donorvalstu sniegtajam atbalstam nabadzīgākajām valstīm. Tās nodrošinātais koncesijas finansējums (ar atvieglotiem noteikumiem) un spēja piesaistīt privāto kapitālu ļauj IDA palīdzēt valstīm turpināt investīcijas enerģētikas, transporta, izglītības un veselības jomās pat ierobežota valsts budžeta apstākļos, vienlaikus mazinot parāda ievainojamību.
Lai panāktu ietekmi, būtiski balstīties zināšanās. PBG analītiskais darbs tiek stiprināts Knowledge Bank ietvaros, izstrādājot ziņojumus par valstu izaugsmi un nodarbinātību (Country Growth and Jobs Reports) un nacionāla līmeņa privātā sektora diagnostikas ziņojumus (Country Private Sector Diagnostic), kas ļauj identificēt valstī pastāvošos ierobežojumus un parādīt iespējas konkrētos sektoros, kas var veicināt spēcīgas darbavietu ekosistēmas izveidi. Paralēli PBG veic arī uzņēmējdarbības vides un regulējuma reformu izvērtējumu (B-READY).
II. Stabilitātes nodrošināšana un izaugsmes veicināšana
Pasaules ekonomikā šobrīd vērojamas straujas pārmaiņas. ASV noteiktie tarifi un reakcijas uz tiem ir palielinājušas tirdzniecības spriedzi, veicinot nenoteiktību un tirgus svārstīgumu, tādējādi radot riskus makroekonomiskai un finanšu stabilitātei un starptautiskās monetārās sistēmas noturībai. Papildus izaicinājumus rada pastāvošās globālās ārējās nelīdzsvarotības. Vienlaikus saglabājas zema izaugsme, ko rada vāja produktivitāte, investīciju un darbaspēka trūkums, kas var ierobežot jaunu darbavietu radīšanu, veicināt nabadzību un nevienlīdzību. Vienlaikus valstu parāda līmenis un parāda apkalpošanas izmaksas turpina augt, tādējādi vēl vairāk vājinot globālās izaugsmes prognozes un palielinot finanšu stabilitātes riskus. Šādos apstākļos nepieciešams stiprināt ekonomikas noturību un veidot rezerves, pielāgot politikas satricinājumu mazināšanai, kā arī nodrošināt parāda ilgtspēju un īstenot izaugsmi veicinošas reformas.
Ekonomikas izaugsmes veicināšanā nozīmīga loma ir digitālo tehnoloģiju attīstības, demogrāfisko un klimata pārmaiņu radīto transformāciju potenciāla izmantošanai, kas var būtiski stimulēt produktivitāti un inovācijas, vienlaikus risinot ar šīm jomām saistītos izaicinājumus.
Lai nodrošinātu stabilitāti un veicinātu izaugsmi, SVF izvirza šādas politikas prioritātes: (1) saglabāt fokusu uz makroekonomiskās un finanšu stabilitātes veicināšanu; (2) atbalstīt noturīgu izaugsmi un reformas, kas vērstas uz investīciju, produktivitātes, darbavietu un ienākumu palielināšanu; (3) nodrošināt platformu, lai rastu kopīgus risinājumus, tostarp tādiem izaicinājumiem kā starptautiskās tirdzniecības spriedze un parāda slogs.
Lai īstenotu noteiktās prioritātes, SVF plāno izmantot savā rīcībā esošos galvenos instrumentus:
(1) stiprināt uzraudzības fokusu, pilnveidojot analītisko kapacitāti un sniedzot valstīm pielāgotas rekomendācijas monetārās, fiskālās, valūtas kursa un finanšu sektora politikas veidošanai. Gaidāmais Visaptverošais uzraudzības ietvara pārskats (Comprehensive Surveillance Review, CSR) noteiks uzraudzības prioritātes un darbības virzienus nākamajiem pieciem līdz desmit gadiem. Savukārt finanšu sektora novērtējuma programmas (Financial Sector Assessment Program, FSAP) pārskats veicinās padziļinātu makrofinansiālās analīzes iekļaušanu divpusējā uzraudzībā un pilnveidos finanšu sistēmas izmaiņu radītu risku analīzi.
(2) risināt ar augsto parāda līmeni saistītos izaicinājumus, analizējot parāda ievainojamības faktorus un atbalstot starptautiskas iniciatīvas to risināšanā, t.sk. Vienoto ietvaru (Common Framework, CF) un Globālā valsts parāda apaļā galda diskusiju (Global Sovereign Debt Roundtable, GSDR). SVF turpinās darbu pie SVF un Pasaules Bankas trīs pīlāru pieejas īstenošanas, sniedzot atbalstu finansiāli neaizsargātākajām valstīm likviditātes problēmu risināšanā. Tāpat SVF turpinās pilnveidot parāda politikas, tostarp noslēdzot pārskatu par parāda ilgtspējas ietvaru valstīm ar zemiem ienākumiem (Review of the Debt Sustainability Framework for Low-Income Countries).
(3) uzlabot aizdošanas instrumentus un SVF kā Globālā finanšu drošības tīkla centrālā elementa lomu, nodrošinot atbilstību pastāvīgi mainīgajām dalībvalstu vajadzībām. Neseno reformu rezultātā samazinātas dalībvalstu aizņemšanās izmaksas, savukārt Nabadzības mazināšanas un izaugsmes trasta fonda (PRGT) reformas īstenošana ļaus stiprināt atbalstu valstīm ar zemiem ienākumiem. Gaidāmais pārskats par programmu dizainu un nosacījumiem (Review of Program Design and Conditionality) palīdzēs pilnveidot SVF programmas makroekonomisko nelīdzsvarotību risināšanai, vienlaikus veicinot izaugsmi. Tāpat nepieciešams stiprināt piesardzības pasākumus krīžu novēršanai, kā arī pilnveidot savstarpējo koordināciju un informācijas apmaiņu.
(4) stiprināt SVF kapacitātes attīstības (capacity development) piedāvājumu, labāk to pielāgojot SVF politikas rekomendācijām un aizdevumu programmu pasākumiem.
(5) nodrošināt spēcīgu un pielāgoties spējīgu institūcijas darbību. Šobrīd turpinās darbs pie SVF 16. vispārējā kvotu pārskata ieviešanas, kura ietvaros 2023.gada decembrī tika panākta SVF kvotas resursu palielināšanu par 50%, tādējādi stiprinot finanšu stabilitāti un SVF spēju reaģēt uz dalībvalstu mainīgajām vajadzībām.
I. Izaugsmes un nodarbinātības pamati
PBG Attīstības komitejas ziņojuma mērķis ir sniegt pilnvarniekiem aktuālo informāciju par PBG jauno stratēģiju par darbavietu radīšanu, kas izstrādāta, lai veicinātu privātā sektora izaugsmes un labāk apmaksātu darbavietu radīšanas iespējas. Ziņojumā skaidrots PBG mērķis veidot visaptverošu pieeju darbavietām (“darbavietu ekosistēmu”), uzsverot tās kā pamatu investīciju strukturēšanai un prioritizēšanai.
PBG stratēģija balstās uz trim pīlāriem: 1) pamatinfrastruktūra, kas ir nepieciešama privātā sektora darbavietu radīšanai; 2) uzņēmējdarbībai draudzīga vide; 3) plaša mēroga privāto investīciju mobilizēšana. PBG Attīstības komitejas ziņojums fokusējas uz pirmo pīlāru, kamēr pārējos pīlārus plānots detalizētāk aprakstīt turpmākos ziņojumos.
Pirmais pīlārs paredz fundamentālu investīciju finansēšanu plašā mērogā, aicinot valstis prioritizēt publiskos izdevumus un investīcijas, kas veicina darbavietu radīšanu, tādējādi palielinot investīciju produktivitāti. Darbavietu ekosistēmas pamatā ir stabila fiziskā infrastruktūra, veseli cilvēki ar atbilstošām prasmēm un noturīgi dabas resursi ražošanas nodrošināšanai:
(1) Fiziskās infrastruktūras, tostarp elektroenerģijas, ceļu, ostu, ūdens, sanitārijas, digitālo tehnoloģiju pieejamība ir būtiska uzņēmumu produktivitātes un efektivitātes palielināšanai, izmaksu samazināšanai un konkurētspējas uzlabošanai. Sagaidāms, ka pieprasījums pēc elektroenerģijas attīstības valstīs divkāršosies līdz 2035.gadam. Šobrīd vairāk nekā 600 miljoniem cilvēku Āfrikā joprojām nav piekļuves elektrībai. Tādēļ PBG sadarbība ar Āfrikas Attīstības banku ir uzsākusi “Mission 300”, kas paredz līdz 2030.gadam nodrošināt piekļuvi elektrībai 300 miljoniem cilvēkiem. Savukārt investīcijas transporta jomā samazina preču un cilvēku kustības izmaksas, atbalstot mazāku uzņēmumu izaugsmi, uzņēmējdarbības uzsākšanu un nodrošinot nepieciešamo loģistiku darbiniekiem. Tāpat būtiska loma ir digitālo tehnoloģiju izmantošanai, vienlaikus nodrošinot digitālās plaisas pārvarēšanu. Tādējādi tiek veicināta pakalpojumu pieejamība un piekļuve plašākiem tirgiem.
(2) Vesels un prasmīgs darbaspēks ir katras valsts svarīgākā priekšrocība. Lai palielinātu produktivitāti un veicinātu nodarbinātību privātajā sektorā, būtiski ir veikt investīcijas izglītības, prasmju un veselības jomā. Būtiski, lai apmācības sniegtu reālajā darbā nepieciešamās prasmes. Tāpat PBG ir uzstādījusi mērķi nodrošināt 1,5 miljardiem cilvēku kvalitatīvus un pieejamus veselības aprūpes pakalpojumus līdz 2030.gadam, tādējādi veicinot produktivitāti un vienlaikus arī darbavietas veselības aprūpes jomā.
(3) Dabas resursu saglabāšana un atjaunošana ir būtiska darbavietu radīšanai un noturībai. Šajā jomā plānots koncentrēties uz jomām, kurās ir lielākais potenciāls darbavietu radīšanai: (i) ekosistēmu atjaunošana un pārvaldīšana; (ii) dabai draudzīgu vērtības ķēžu nodrošināšana; (iii) dabas kapitāla integrācija plašākā nodarbinātības ekosistēmā.
Ņemot vērā, ka darbavietu pamatinfrastruktūras izveidei ir nepieciešamas apjomīgas investīcijas, valstīm jāprioritizē investīcijas, kas veicina nodarbinātību un mobilizētu resursus, izmantojot vienotu pieeju:
(1) Izmaksu pārskatīšana un prioritizēšana, novirzot līdzekļus, kas paredzēti neefektīvām subsīdijām, uz produktīvākām investīcijām.
(2) Iekšējo resursu mobilizēšana – ja valstis palielinātu ieņēmumus līdz vismaz 15% no IKP, tās varētu piesaistīt papildu attīstības finansējumu aptuveni 400 miljardu ASV dolāru apmērā.
(3) Privātā sektora mobilizēšana un investīciju veicināšana, palīdzot valstu valdībām stiprināt uzraudzības ietvarus, institucionālo kapacitāti un izmantot kombinētā finansējuma risinājumus, kas samazinātu investīciju riskus un padarītu tirgus pievilcīgākus investoriem.
Būtiska loma darbavietu pamatinfrastruktūras finansēšanā ir IDA un to donorvalstu sniegtajam atbalstam nabadzīgākajām valstīm. Tās nodrošinātais koncesijas finansējums (ar atvieglotiem noteikumiem) un spēja piesaistīt privāto kapitālu ļauj IDA palīdzēt valstīm turpināt investīcijas enerģētikas, transporta, izglītības un veselības jomās pat ierobežota valsts budžeta apstākļos, vienlaikus mazinot parāda ievainojamību.
Lai panāktu ietekmi, būtiski balstīties zināšanās. PBG analītiskais darbs tiek stiprināts Knowledge Bank ietvaros, izstrādājot ziņojumus par valstu izaugsmi un nodarbinātību (Country Growth and Jobs Reports) un nacionāla līmeņa privātā sektora diagnostikas ziņojumus (Country Private Sector Diagnostic), kas ļauj identificēt valstī pastāvošos ierobežojumus un parādīt iespējas konkrētos sektoros, kas var veicināt spēcīgas darbavietu ekosistēmas izveidi. Paralēli PBG veic arī uzņēmējdarbības vides un regulējuma reformu izvērtējumu (B-READY).
II. Stabilitātes nodrošināšana un izaugsmes veicināšana
Pasaules ekonomikā šobrīd vērojamas straujas pārmaiņas. ASV noteiktie tarifi un reakcijas uz tiem ir palielinājušas tirdzniecības spriedzi, veicinot nenoteiktību un tirgus svārstīgumu, tādējādi radot riskus makroekonomiskai un finanšu stabilitātei un starptautiskās monetārās sistēmas noturībai. Papildus izaicinājumus rada pastāvošās globālās ārējās nelīdzsvarotības. Vienlaikus saglabājas zema izaugsme, ko rada vāja produktivitāte, investīciju un darbaspēka trūkums, kas var ierobežot jaunu darbavietu radīšanu, veicināt nabadzību un nevienlīdzību. Vienlaikus valstu parāda līmenis un parāda apkalpošanas izmaksas turpina augt, tādējādi vēl vairāk vājinot globālās izaugsmes prognozes un palielinot finanšu stabilitātes riskus. Šādos apstākļos nepieciešams stiprināt ekonomikas noturību un veidot rezerves, pielāgot politikas satricinājumu mazināšanai, kā arī nodrošināt parāda ilgtspēju un īstenot izaugsmi veicinošas reformas.
Ekonomikas izaugsmes veicināšanā nozīmīga loma ir digitālo tehnoloģiju attīstības, demogrāfisko un klimata pārmaiņu radīto transformāciju potenciāla izmantošanai, kas var būtiski stimulēt produktivitāti un inovācijas, vienlaikus risinot ar šīm jomām saistītos izaicinājumus.
Lai nodrošinātu stabilitāti un veicinātu izaugsmi, SVF izvirza šādas politikas prioritātes: (1) saglabāt fokusu uz makroekonomiskās un finanšu stabilitātes veicināšanu; (2) atbalstīt noturīgu izaugsmi un reformas, kas vērstas uz investīciju, produktivitātes, darbavietu un ienākumu palielināšanu; (3) nodrošināt platformu, lai rastu kopīgus risinājumus, tostarp tādiem izaicinājumiem kā starptautiskās tirdzniecības spriedze un parāda slogs.
Lai īstenotu noteiktās prioritātes, SVF plāno izmantot savā rīcībā esošos galvenos instrumentus:
(1) stiprināt uzraudzības fokusu, pilnveidojot analītisko kapacitāti un sniedzot valstīm pielāgotas rekomendācijas monetārās, fiskālās, valūtas kursa un finanšu sektora politikas veidošanai. Gaidāmais Visaptverošais uzraudzības ietvara pārskats (Comprehensive Surveillance Review, CSR) noteiks uzraudzības prioritātes un darbības virzienus nākamajiem pieciem līdz desmit gadiem. Savukārt finanšu sektora novērtējuma programmas (Financial Sector Assessment Program, FSAP) pārskats veicinās padziļinātu makrofinansiālās analīzes iekļaušanu divpusējā uzraudzībā un pilnveidos finanšu sistēmas izmaiņu radītu risku analīzi.
(2) risināt ar augsto parāda līmeni saistītos izaicinājumus, analizējot parāda ievainojamības faktorus un atbalstot starptautiskas iniciatīvas to risināšanā, t.sk. Vienoto ietvaru (Common Framework, CF) un Globālā valsts parāda apaļā galda diskusiju (Global Sovereign Debt Roundtable, GSDR). SVF turpinās darbu pie SVF un Pasaules Bankas trīs pīlāru pieejas īstenošanas, sniedzot atbalstu finansiāli neaizsargātākajām valstīm likviditātes problēmu risināšanā. Tāpat SVF turpinās pilnveidot parāda politikas, tostarp noslēdzot pārskatu par parāda ilgtspējas ietvaru valstīm ar zemiem ienākumiem (Review of the Debt Sustainability Framework for Low-Income Countries).
(3) uzlabot aizdošanas instrumentus un SVF kā Globālā finanšu drošības tīkla centrālā elementa lomu, nodrošinot atbilstību pastāvīgi mainīgajām dalībvalstu vajadzībām. Neseno reformu rezultātā samazinātas dalībvalstu aizņemšanās izmaksas, savukārt Nabadzības mazināšanas un izaugsmes trasta fonda (PRGT) reformas īstenošana ļaus stiprināt atbalstu valstīm ar zemiem ienākumiem. Gaidāmais pārskats par programmu dizainu un nosacījumiem (Review of Program Design and Conditionality) palīdzēs pilnveidot SVF programmas makroekonomisko nelīdzsvarotību risināšanai, vienlaikus veicinot izaugsmi. Tāpat nepieciešams stiprināt piesardzības pasākumus krīžu novēršanai, kā arī pilnveidot savstarpējo koordināciju un informācijas apmaiņu.
(4) stiprināt SVF kapacitātes attīstības (capacity development) piedāvājumu, labāk to pielāgojot SVF politikas rekomendācijām un aizdevumu programmu pasākumiem.
(5) nodrošināt spēcīgu un pielāgoties spējīgu institūcijas darbību. Šobrīd turpinās darbs pie SVF 16. vispārējā kvotu pārskata ieviešanas, kura ietvaros 2023.gada decembrī tika panākta SVF kvotas resursu palielināšanu par 50%, tādējādi stiprinot finanšu stabilitāti un SVF spēju reaģēt uz dalībvalstu mainīgajām vajadzībām.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts ir izstrādāts, lai apstiprinātu Latvijas Republikas delegāciju dalības nodrošināšanai SVF un PBG pilnvarnieku gada sanāksmēs, kas notiks 2025.gada 13.-18. oktobrī Vašingtonā, ASV, un informēt par tajās izskatāmajiem jautājumiem. Delegācijas vadītājs būs finanšu ministrs Arvils Ašeradens. Lai nodrošinātu Latvijas Republikas pārstāvību atbilstoši sanāksmju darba kārtībai, delegācijā iekļautas atbildīgās amatpersonas no Finanšu ministrijas, Latvijas Bankas, Finanšu izlūkošanas dienesta, Valsts kases un Ārlietu ministrijas.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Nē
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
IBRD Vienošanās līguma (apstiprināts ar likumu "Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā rekonstrukcijas un attīstības bankā, tās apvienotajās organizācijās un Eiropas rekonstrukcijas un attīstības bankā") 5. panta otrās daļas „c” punkts un SVF Vienošanās līguma (apstiprināts ar likumu "Par Latvijas Republikas iestāšanos Starptautiskajā valūtas fondā") 12. panta otrās daļas „c” punkts nosaka pilnvarnieku valdes sanāksmju rīkošanu.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Sabiedriskā apspriešana projekta izstrādē nav veikta, jo projekts neskar sabiedrības tiesības un tiesiskās intereses, būtiski nemaina esošo regulējumu un neparedz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Finanšu ministrija
- Finanšu izlūkošanas dienests
- Latvijas Banka
- Valsts kase
- Ārlietu ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Lai nodrošinātu Latvijas Republikas pārstāvību atbilstoši sanāksmju darba kārtībai, delegācijā iekļautas atbildīgās amatpersonas no Finanšu ministrijas, Finanšu izlūkošanas dienesta, Latvijas Bankas, Valsts kases un Ārlietu ministrijas.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
