Anotācija (ex-ante)

24-TA-2332: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma "Kalnenieki" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai atsavināt nekustamā īpašuma "Kalnenieki" (kadastra Nr. 40460190036) zemes vienību (kadastra apzīmējums 40460110130) 0,01 ha platībā un zemes vienību (kadastra apzīmējums 40460110131) 0,2131 ha platībā – Brunavas pagastā, Bauskas novadā, (turpmāk arī – Nekustamā īpašuma daļa).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Atbilstoši būvniecības ieceres tehniskajiem risinājumiem būvatļaujā Nr. BIS-BL-370327-265 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica’" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža" apakšposms DPS5", būvatļauja Nr. 11, Rail Baltica projekta īstenošanai ir nepieciešams atsavināt:
- nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 daļu ar kopējo platību 0,0277 ha, kas būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei un saistītās infrastruktūras – pašvaldības nozīmes ceļa būvniecībai (ceļa nodalījuma josla);
- nekustamā īpašuma "Skujiņas" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 daļu ar kopējo platību 0,2031 ha, kas būs izmantojama Rail Baltica projekta dzelzceļa infrastruktūras publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras nodalījuma joslā izbūvei.
Atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmajā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums, un likuma "Par autoceļiem" 4. panta regulējumu.
Pēc pašvaldības nozīmes ceļa būvdarbiem un attiecīga ceļa izbūves, šāda veida ceļš (autoceļš) ar visiem tā kompleksā ietilpstošajiem elementiem būs nododams attiecīgās pašvaldības īpašumā, ievērojot Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmās daļas un likuma "Par autoceļiem" 4. panta trešās daļas tiesisko regulējumu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 18. pantu sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk - Institūcija) 2022. gada 6. oktobrī nosūtīja nekustamā īpašuma "Kalnenieki" īpašniekam paziņojumu Nr. 2.4.N/2022-1383 par nekustamā īpašuma "Kalnenieki" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460190036, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai un nekustamā īpašuma "Skujiņas" īpašniekam paziņojumu Nr.2.4.N/2022-1384 par nekustamā īpašuma "Skujiņas" Brunavas pagastā, Bauskas novadā, kadastra Nr. 40460110098, atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai.
2023. gada 31. maijā Institūcija nosūtīja nekustamā īpašuma "Kalnenieki" un "Skujiņas" īpašniekam paziņojumu Nr. 2.3.N/2023-1494 par precizējumiem Rail Baltica projekta vajadzībām atsavināmajās zemes vienību platībās saistībā ar sadales un robežu pārkārtošanas risinājumiem.
Institūcija izvērtēja ar lietas faktiskajiem apstākļiem saistīto dokumentāciju un konstatēja šādus būtiskus apstākļus:
1. Informācija par nekustamo īpašumu "Kalnenieki:
1.1. Nekustamais īpašums "Kalnenieki" pirms tā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 sadales un robežu pārkārtošanas procesa pabeigšanas sastāvēja no:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110051 – 0,52 ha platībā;
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 – 0,7 ha platībā;
- kafejnīcas ēkas (būves kadastra apzīmējums 40460110095001).
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastrs) ir sniegta informācija par viesu namu ar pirti (būves kadastra apzīmējums 40460110095002), kas neatrodas nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvā.
Minētās ēkas (būves) ar Rail Baltica projekta risinājumiem netiek skartas un nav atsavināmas.
1.2. Nekustamais īpašums "Kalnenieki" ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000057686 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Īpašnieks).
1.3. Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000057686 ir veikts lietu tiesību nostiprinājuma ieraksts:
- nostiprināts zemes servitūts par labu sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Lattelecom" telekomunikāciju ierīkošanai, attīstīšanai, ekspluatācijai, rekonstrukcijai, kā arī elektronisko sakaru tīkla ierīkošanai un iekārtu uzstādīšanai, būvniecībai, attīstīšanai, ekspluatācijai, kontrolei, rekonstrukcijai un piekļuves nodrošināšanai tām un elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai.
Pamats: 2004. gada 18. februāra servitūta līgums Nr. 09-9/87 un 2007. gada 8. decembra servitūta līgums Nr. 29.2 -8/637.
Saskaņā ar Civillikuma 1130. pantu ar zemes lietošanas tiesību aprobežojumu nodibinātās tiesības tiks saglabātas un pārņemtas nekustamā īpašuma "Kalnenieki" daļas atsavināšanas procesā.
1.4. Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000057686 un līdzvērtīgi arī Kadastrā ir veikti ieraksti par nekustamā īpašuma "Kalnenieki" apgrūtinājumiem:
- aizsargjoslas teritorija gar autoceļu - 0,2 ha. 
2. Informācija par nekustamo īpašumu "Skujiņas":
2.1. Nekustamais īpašums "Skujiņas" pirms tā sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 sadales un robežu pārkārtošanas procesa pabeigšanas sastāvēja no:
- zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 – 0,4774 ha platībā.
2.2. Nekustamais īpašums "Skujiņas" ir ierakstīts Zemgales rajona tiesas Brunavas pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000199964 un īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu ir nostiprinātas fiziskai personai, kas ir arī Nekustamā īpašuma "Kalnenieki" īpašnieks.
2.3. Nekustamais īpašums "Skujiņas" nav apgrūtināts ar lietu tiesībām un citiem lietošanas tiesību apgrūtinājumiem.
3. Pēc nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 un nekustamā īpašuma "Skujiņas" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 sadales un savstarpējas robežu pārkārtošanas procesa pabeigšanas Kadastrā ir reģistrētas izmaiņas:
3.1. Nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvs:
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110051 – 0,52 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110129 – 0,95 ha platībā un uz tās esošā kafejnīcas ēka (būves kadastra apzīmējums 40460110095001);
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110130 – 0,01 ha platībā;
- zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110131 – 0,2131 ha platībā.
3.2. Nekustamais īpašums "Skujiņas" ir beidzis pastāvēt.
4. Rail Baltica projekta īstenošanas vajadzībām atsavināmo Nekustamā īpašuma daļu veido nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvā esošā:
4.1. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110130 – 0,01 ha platībā, kas izveidota no nekustamā īpašuma "Kalnenieki" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 daļas;
4.1.1. apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,01 ha;
4.2. zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 40460110131 – 0,2131 ha platībā, kas izveidota no nekustamā īpašuma "Skujiņas" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 daļas 0,2031 ha platībā un nekustamā īpašuma "Kalnenieki" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 daļas 0,01 ha platībā;
4.2.1. apgrūtinājumi:
-  ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,0206 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi; 
4.3. Nekustamā īpašuma daļu veidojošajām zemes vienībām noteikts lietošanas mērķis - zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā.
4.4. Piemērojot Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 11. panta otrās daļas 3. punkta regulējumu, kad Kadastra informācijas sistēmā reģistrētās izmaiņas nekustamā īpašuma sastāvā par kadastra objekta sadalīšanu, apvienošanu vai dzīvojamās mājas sadali dzīvokļa īpašumos vēl nav ierakstītas zemesgrāmatā un ir ierosināta kadastra objekta sadale vai apvienošana, kas atbilst zemesgrāmatā ierakstītajam nekustamā īpašuma sastāvam, izmaiņas par nekustamā īpašuma "Kalnenieki" un "Skujiņas" robežu pārkārtošanu un sadali Kadastrā reģistrētas vienkāršotā procedūrā bez ierakstīšanas zemesgrāmatā.
Tādējādi pēc nekustamā īpašuma "Kalnenieki" un "Skujiņas" atsavināmo daļu un atlikušo (neatsavināmo) daļu veidojošo zemes vienību robežu, situācijas un apgrūtinājumu plānu reģistrācijas Kadastra informācijas sistēmā, Institūcijai un Īpašniekam savstarpējā sadarbībā atsevišķā kārtībā būs sagatavojami dokumenti un veicami ieraksti zemesgrāmatā.

5. Atlikusī (neatsavināmā) daļa.
5.1. nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) nekustamā īpašuma "Kalnenieki" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 daļu 0,0746 ha platībā, atlikumā veidojas šīs zemes vienības daļa 0,6254 ha platībā, kas saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1652/N ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam;  
5.2. nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) nekustamā īpašuma "Skujiņas" zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098  daļu 0,2031 ha platībā, atlikumā veidojas šīs zemes vienības daļa 0,2743 ha platībā, kas saskaņā ar Bauskas novada pašvaldības 2022. gada 20. septembra atzinumu Nr. BNP/2022/4.7/1652/N nav izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.
Atsavināšanas likuma 6. panta pirmā daļa noteic, ja sabiedrības vajadzībām nepieciešama tikai nekustamā īpašuma daļa un atlikusī tā daļa nepietiekamās platības, apgrūtinājumu, konfigurācijas vai citu apstākļu dēļ nav izmantojama atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam, institūcija ierosina visa nekustamā īpašuma atsavināšanu un atsavina visu nekustamo īpašumu, ja ar nekustamā īpašuma īpašnieku nevienojas citādi;
Institūcijā 2022. gada 2. novembrī saņemta Īpašnieka vēstule (iesniegums, kas Institūcijā iereģistrēts ar Nr. 2.2.S/2022-4763), ar kuru Īpašnieks informē, ka patur savā īpašumā zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 daļu 0,2743 ha platībā un lūdz to pievienot nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 atlikušai (neatsavināmai) daļai 0,6254 ha platībā.

Ņemot vērā minēto, akciju sabiedrība "RB Rail" pārskatīja būvprojekta tehniskos risinājumus un precizēja Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma "Kalnenieki" daļas robežas un platību, norādot, ka nepieciešams atsavināt zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 daļu ar kopējo platību 0,0277 ha, kas var tikt precizēta zemes kadastrālās uzmērīšanas procesā. 
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo (atsavināmo) zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 daļu 0,0277 ha platībā, atlikumā veidojas zemes vienības daļa 0,6723 ha platībā, kas ir izmantojama patstāvīgi atbilstoši vietējās pašvaldības teritorijas plānojumam.

6. Īpašnieka prasījumi:
6.1. Institūcijā 2022. gada 2. novembrī saņemta Īpašnieka vēstule (iereģistrēta ar Nr. 2.3.S/2022-4761), ar kuru Īpašnieks norāda uz apstākļiem par:
- nesaņemto pirkuma maksu saistībā ar 2022. gada 6. jūnijā noslēgtā Nomaksas pirkuma līguma par nekustamā īpašuma "Kalnenieki", kadastra Nr. 40460190036, Brunavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, izbeigšanu;
- izmaksājamo kompensāciju par kokiem;
- meliorācijas rezultātā radītiem zaudējumiem;
- apgrūtinājumu veselībai (elektromagnētiskā ietekme, troksnis, vibrācija);
6.2. 2022. gada 2. novembrī Institūcijā saņemta Īpašnieka vēstule (iereģistrēta ar Nr. 2.3.S/2022-4763), ar kuru Īpašnieks norāda uz apstākļiem par:
- žoga nojaukšanai un uzstādīšanai nepieciešamo kompensāciju;
- eglīšu pārstādīšanai, kā arī saistībā ar bērzu u.c. koku zaudēšanu nepieciešamo kompensāciju;
- prettrokšņu aizsargsienas izbūves nepieciešamību, lai nodrošinātos pret troksni, vibrācijām, elektromagnētisko ietekmi;
- ietekmi uz ūdens apgādi-spici, meliorāciju;
- uzņēmējdarbības izbeigšanu un saistībā ar to radīto nepieciešamību noteikt atlikušās nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājumu, kur ir arī viesu māja, noteikt atlīdzību par izmaiņām tās lietošanā – skaņa, vibrācija, kompensēt nekustamā īpašuma ienesīgumu un dzīves kvalitātes kritumu.

Institūcija 2023. gada 31. maijā ar vēstuli Nr. 2.3.N/2023-1494 informēja Īpašnieku par:
- ietekmi uz ūdensapgādi (ūdens spici) un meliorāciju.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju projektēšanas uzdevumā ir paredzēti nosacījumi, kas attiecas uz likumīgi izbūvēto meliorācijas sistēmu funkcionalitātes saglabāšanu, to nepasliktinot, un projekta ietvaros paredzētā dzelzceļa un autoceļu infrastruktūras izbūve tiks īstenota, ievērojot likumā noteiktās prasības.
Ievērojot Meliorācijas likuma 4. panta pirmās daļas 1. punktu, kurā noteikts, ka valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdod tehniskos noteikumus šādām darbībām meliorētajās zemēs un ekspluatācijas aizsargjoslās ap meliorācijas būvēm un ierīcēm: [..] būvju un inženierkomunikāciju būvniecībai, pārvietošanai un pārbūvei, ir saņemti valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdotie tehniskie noteikumi un būvprojektu risinājumos ir paredzēts veikt darbības, lai nodrošinātu likumīgi izbūvētu meliorācijas sistēmu nepārtrauktu funkcionēšanu. Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju, pat tādā gadījumā, ja plānoto inženierbūvju pamatu izbūves laikā būs nepieciešams pazemināt gruntsūdens līmeni, ietekme būs ļoti lokāla (ap konkrēto pamatu), kā arī nekādi netiks ietekmēti ūdens ņemšanas horizonti, kuri atrodas ievērojami dziļāk. Līdz ar to netiks ietekmēta arī esošā ūdensapgādes sistēma (ūdens spice).
Jāņem vērā, ka ne visos gadījumos esošo meliorācijas sistēmu izbūve ir tikusi saskaņota likumā noteiktajā kārtībā, tādēļ var pastāvēt atšķirības starp faktisko situāciju dabā un projektētāju rīcībā esošo informāciju. Faktiskā situācija dabā tiks noskaidrota, veicot šurfēšanas darbus (izdarot skatrakumus) būvniecības procesa ietvaros, un būvprojektos varēs tikt izdarītas nepieciešamās izmaiņas, lai nodrošinātu valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Zemkopības ministrijas nekustamie īpašumi" izdoto tehnisko noteikumu prasību ievērošanu;
- elektromagnētisko ietekmi.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju, Rail Baltica ietekmes uz vidi novērtējuma ietvaros ir veikts arī elektromagnētiskā lauka līmeņa izmaiņu novērtējums un iespējamā ietekme uz cilvēku veselību. Secināts, ka pat visnelabvēlīgākajā gadījumā magnētiskais lauks iedzīvotāju iespējamās atrašanās vietās būs zemāks nekā Eiropas Padomes 1999. gada 12. jūlija ieteikumos Nr. 1999/519/EK un Ministru kabineta 2018. gada 16.oktobra noteikumos Nr. 637 "Elektromagnētiskā lauka iedarbības uz iedzīvotājiem novērtēšanas un ierobežošanas noteikumi" noteiktā references vērtība 100 µT un jau 30 m attālumā no Rail Baltica nodalījuma joslas ass līnijas (uz nodalījuma joslas malas) būs mazāks par 1 µT.  Ievērojot Rail Baltica nodalījuma joslas platību un to, ka Rail Baltica paredzēts aprīkot ar 2x25 kV elektrifikācijas sistēmu, ar Rail Baltica realizāciju nav sagaidāma noteikto robežlielumu sasniegšana vai pārsniegšana, un elektromagnētiskais starojums neradīs negatīvu ietekmi uz veselību;
- vibrācijām.
Saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto informāciju, vibrāciju novērtējums ir veikts Rail Baltica ietekmes uz vidi novērtējuma ietvaros. Secināts, ka uz abām pusēm no Rail Baltica dzelzceļa līnijas malējā sliežu ceļa būs apmēram 20 m plata zona, kur dzelzceļa satiksmes radītais vibrāciju līmenis var pārsniegt 8 mm/s, un apmēram 5 m plata zona, kur vibrāciju līmenis varētu pārsniegt 15 mm/s. Vibrāciju līmenis, kas varētu radīt apdraudējumu ražošanas ēkām, iespējams 2 m attālumā no malējā sliežu ceļa (ņemti vērā robežlielumi, kas noteikti Vācijas standarta DIN 4150 Erschütterungen im Bauwesen 3.daļā ”Einwirkung auf bauliche Anlagen” (DIN 4150, Teil 3), jo Latvijā nav noteikti vibrācijas robežlielumi). Rail Baltica projekta īstenošanā plānots izmantot urbto pāļu tehnoloģiju, līdz ar to vibrāciju ietekmes zona būvniecības laikā nepārsniegs 5 m attālumu no būvdarbu veikšanas vietas. Izvērtējot Īpašuma "Kalnenieki" būvju atrašanās vietu un ņemot vērā dzelzceļa nodalījuma joslas platumu, secināms, ka Rail Baltica būvniecības un ekspluatācijas laikā neradīs vibrācijas apdraudējumu Īpašuma "Kalnenieki" būvēm.
Institūcija 2024. gada 21. jūnijā nosūtīja Īpašniekam vēstuli Nr. 2.3.N/2024-3177 par trokšņa sienu - saskaņā ar akciju sabiedrības "RB Rail" sniegto skaidrojumu atbilstoši šobrīd esošajiem projekta risinājumiem nekustamā īpašuma "Kalnenieki" teritorijas aizsardzībai no satiksmes radītā trokšņa attiecīgajā Rail Baltica dzelzceļa līnijas posmā paredzēti trokšņa mazināšanas risinājumi dzelzceļa infrastruktūras līmenī, nodrošinot, ka nekustamajā īpašumā "Kalnenieki" netiek pārsniegtas Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" 2. pielikuma 2. punktā noteiktās satiksmes vides trokšņa robežlielumu vērtības un pasliktināta esošā situācija. Nekustamā īpašuma "Kalnenieki" aizsardzībai paredzēts izbūvēt metāla absorbējošas trokšņa barjeras un aprīkot dzelzceļa sliedes ar vibrācijas slāpētājiem.

Institūcijas Rail Baltica projektam atsavināmā īpašuma atlīdzības noteikšanas pastāvīgā komisija (turpmāk – Komisija) 2024. gada 18. jūlija sēdes slēgtajā daļā apstiprināja atlīdzību, nosakot to kopējās summas 3364,86 EUR (trīs tūkstoši trīs simti sešdesmit četri euro un 86 centi) apmērā, ko veido:
1. nekustamā īpašuma "Kalnenieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40460190036) daļas – zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460110130) 0,01 ha platībā un zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460110131) 0,2131 ha platībā – Brunavas pagastā, Bauskas novadā, tirgus vērtība 3159,71 EUR, tai skaitā:
1.1. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110130 - 0,01 ha platībā tirgus vērtība 148,00 EUR;
1.2. zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110131 - 0,2131 ha platībā tirgus vērtība 3011,71 EUR;
2. kompensējamie zaudējumi par atlikušās (neatsavināmās) daļas vērtības samazinājumu kopsummā 205,15 EUR, tai skaitā:
2.1. nekustamā īpašuma "Kalnenieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.40460190036) pirms sadales un robežu pārkārtošanas sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110095 - 0,68 ha platībā vērtības samazinājumu - 68,00 EUR;
2.2. nekustamā īpašuma "Skujiņas" (nekustamā īpašuma kadastra Nr.40460110098) pirms sadales un robežu pārkārtošanas sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 40460110098 - 0,2743 ha platībā vērtības samazinājumu - 137,15 EUR.
Komisija nolēma noraidīt un atsevišķi no tirgus vērtības atlīdzībā neiekļaut Īpašnieka pieteiktos zaudējumus:
1. par nesaņemto pirkuma maksu saistībā ar 2022. gada 6. jūnijā noslēgtā Nomaksas pirkuma līguma (turpmāk – Nomaksas pirkuma līgums) par nekustamā īpašuma "Kalnenieki", kadastra Nr. 40460190036, Brunavas pagastā, Bauskas novadā, atsavināšanu, izbeigšanu – nav konstatējams, ka ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu būtu radīti apstākļi Nomaksas pirkuma līguma izpildes neiespējamībai. 
Atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 8. panta otrajai daļai, kā arī 18. panta pirmajai daļai Nekustamā īpašuma Īpašnieks par Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamajiem projektēšanas darbiem tika informēts 2020. gada 29. jūlijā, nosūtot paziņojumu Nr. 2.4.N/2020-686. Savukārt 2022. gada 6. oktobrī nosūtīts paziņojums Nr. 2.4.N/2022-1383 par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzībām.
Bauskas novada teritorijas plānojuma, kas apstiprināts ar Bauskas novada domes 2020. gada 30. aprīļa saistošajiem noteikumiem Nr. 11 "Bauskas novada teritorijas plānojuma grafiskā daļa un teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumi", grafiskajā daļā bija iezīmēta Dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica attīstībai un būvniecībai nepieciešamā teritorija kā nacionālas nozīmes transporta infrastruktūras attīstības teritorija (TIN71).
Tādējādi par Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamību Rail Baltica projekta tehniskajiem risinājumiem Nekustamā īpašuma īpašnieks bija informēts savlaicīgi, t.i., pirms Nomaksas pirkuma līguma noslēgšanas. Turklāt atsavināšana attiecas uz Nekustamā īpašuma nelielu daļu, kas neietekmē atlikušās (neatsavināmās) daļas tālāku izmantošanu atbilstoši uzsāktajam izmantošanas mērķim;
2. par žoga nojaukšanas un uzstādīšanas izdevumiem, kā arī eglīšu pārstādīšanas izdevumu apmēra noteikšanu un segšanu, bērzu u.c. koku vērtības samaksu - atbilstoši būvatļaujai Nr. BIS-BL-370327-265 "Ātrgaitas dzelzceļa "Rail Baltica" DS4 posma "Misa - Latvijas/Lietuvas robeža’" apakšposms DPS5" (būvatļauja Nr. 11) izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem Rail Baltica projekts neskar Nekustamā īpašuma "Kalnenieki" sastāvā esošo žogu, eglītes un citus kokus;
3. par uzņēmējdarbības izbeigšanu - nav iesniegti dokumentāli pierādījumi par konkrēto uzņēmējdarbības veidu un tā izbeigšanas iemesliem, kas būtu tiešā cēloņsakarībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu;
4. par dzīves kvalitātes pazemināšanos - nav iesniegti pierādījumi par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas rezultātā radīto ietekmi uz dzīves kvalitātes pasliktināšanos.

Īpašnieks piedalījās Komisijas 2024. gada 18. jūlija sēdē un apliecināja, ka piekrīt Komisijas apstiprināšanai noteiktās atlīdzības apmēram.

Pamatojoties uz Atsavināšanas likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2024.gada 17. oktobra lēmumu Nr. 03.1-14/3572 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, nosakot to 3 364,86 EUR.

Saskaņā ar Atsavināšanas likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma "Kalnenieki" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 40460190036) daļu - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460110130) 0,01 ha platībā un zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 40460110131) 0,2131 ha platībā – Brunavas pagastā, Bauskas novadā.  
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļa noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums. Likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa noteic, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums, savukārt šā likuma 4. panta trešā daļa noteic, ka pašvaldību un komersantu ceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, kā arī māju ceļi ir attiecīgo pašvaldību, komersantu vai fizisko personu īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu ir aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu, daļas pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2020. gada 13. novembrī starp akciju sabiedrību "RB Rail" un Eiropas Inovācijas un tīklu izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS".

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk