22-TA-2087: Rīkojuma (grozījumu) projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumā Nr. 307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem""" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma (turpmāk - Likums) 8. pants un 13. panta trešā un ceturtā daļa.
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 29.aprīļa rīkojumam Nr. 302 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā " (turpmāk - Rīkojums Nr.302) apstiprināts Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (turpmāk - Pasākumu plāns). Attiecīgi, Pasākumu plāna 1.5.apakšpunkts noteic, ka pasākums " Vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveide un to darbības nodrošināšana" tiek īstenots no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Papildus tam Rīkojuma Nr.302 5.punktā norādīts, ka Ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem.
Ievērojot minēto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz grozīt Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr.307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"'' (turpmāk - Rīkojums).
Atbilstoši Ministru kabineta 2022.gada 29.aprīļa rīkojumam Nr. 302 "Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā " (turpmāk - Rīkojums Nr.302) apstiprināts Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā (turpmāk - Pasākumu plāns). Attiecīgi, Pasākumu plāna 1.5.apakšpunkts noteic, ka pasākums " Vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu izveide un to darbības nodrošināšana" tiek īstenots no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Papildus tam Rīkojuma Nr.302 5.punktā norādīts, ka Ministrijām, kuras iesaistītas pasākumu plāna īstenošanā, normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un attiecīgajam ministram iesniegt Ministru kabinetā rīkojuma projektu par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši faktiski nepieciešamajiem izdevumiem.
Ievērojot minēto, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu, kas paredz grozīt Ministru kabineta 2022. gada 3. maija rīkojumu Nr.307 "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"'' (turpmāk - Rīkojums).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Izpildot Ministru prezidenta 2022.gada 15.jūnija rezolūciju Nr. 7.8.5./2022-DOC-1391-1708, nepieciešams Rīgas valstspilsētai kompensēt radušos izdevumus par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 30.aprīlim saistībā ar vienoto valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likuma 2.panta pirmā daļa nosaka Sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas (turpmāk - Komisija) darbību un kompetenci. Papildus Likuma 2.panta trešā daļa noteic, ka koordinēta atbalsta sniegšanai attiecīgās pašvaldības administratīvajā teritorijā Komisija var izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, tā darbībā iesaistot arī nevalstiskās organizācijas vai noteikt atbalsta sniegšanas koordināciju, izmantojot vienotos valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrus vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienības.
Ievērojot minēto, Likuma 2.panta trešā daļa noteic, ka koordinēta atbalsta sniegšana attiecīgajā pašvaldību administratīvajā teritorijā tiek īstenota ar Komisijas palīdzību. Vienlaikus Likuma 2.panta trešajā daļā tiek paredzēta Komisijas tiesība izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu. Tādējādi Rīgas atbalsta centrs izveidots, pamatojoties uz Likuma 2.panta trešo daļu, lai koordinētu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Rīkojums šobrīd neparedz segt izdevumus, kas radušies vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkta izveides un darbības nodrošināšanai. Likuma 8.panta pirmā daļa noteic, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.
Pamatojoties uz likumu “Par pašvaldībām”, Likumu un Rīgas pilsētas sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas 2022. gada 28. februāra lēmumu, operatīvi tika uzsākts sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Vēršam uzmanību, ka Rīgā atšķirībā no citām pašvaldībām, tika fiksēts ļoti liels Ukrainas civiliedzīvotāju pieplūdums. To apliecina fakts, ka sākotnēji Rīgas atbalsta centrs darbību uzsāka Rīgas Kongresa nama telpās Krišjāņa Valdemāra ielā 5 un pēc tam tika pārcelts uz plašākām un darba apstākļiem atbilstošākām telpām Kaļķu ielā 1. Rīgas atbalsta centra darbības uzsākšanai un nodrošināšanai tika slēgti nomas līgumi par telpu izmantošanu, aprīkojuma nomu, veikti iekārtošanu darbi ārpus noteiktā darba laika un citi ar centra iekārtošanu saistīti darbi. Kā arī intensīva un kvalitatīva darba veikšanai izveidoja atsevišķu struktūrvienību Rīgas domes Apkaimju iedzīvotāju centra Ukrainas iedzīvotāju atbalsta nodaļu.
Rīgas atbalsta centrā nav tikai pašvaldības pakalpojumi. Tas ir veidots, lai koncentrētu valsts un pašvaldības resursus vienviet un maksimāli sniegtu nepieciešamo palīdzību Ukrainas iedzīvotājiem, kuri meklē patvērumu no kara Latvijā un Rīgā. Centrā ikdienā strādā vai pakalpojumu nodrošina Valsts robežsardze, Valsts ugunsdzēšanas un glābšanas dienesta, Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldes, Nodarbinātības valsts aģentūras, Nacionālā veselības dienesta, Sociālās integrācijas valsts aģentūras, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, kā arī Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienības - Labklājības departamenta, Izglītības, sporta un kultūras departamenta, Pašvaldības policijas, Apkaimju iedzīvotāju centra un Rīgas digitālās aģentūras darbinieki. Katru dienu centrā kopā ar valsts un pašvaldības darbiniekiem strādā nevalstiskās organizācijas “Gribu palīdzēt bēgļiem”, “Latvijas Sarkanais krusts” u.c., kā arī brīvprātīgie. Maijā centrā ir uzsāktas arī dažādas sociālās iekļaušanas aktivitātes, kā piemēram darba birža vai dažādas apmācības, lai veicinātu Ukrainas civiliedzīvotāju iekļaušanos sabiedrībā kā nodokļu maksātājiem nevis tikai sociālās palīdzības saņēmējiem.
Rīgas valstspilsētas 2022.gada 9.jūnija vēstulē Nr.RD-22-1014-nd, kurā tiek lūgts segt izdevumus Rīgas atbalsta centra izveidei un darbības nodrošināšanai par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 30.aprīlim, ir norādītas šādas izdevumu grupas (kategorijas):
Rīgas atbalsta centra faktiskie izdevumi 2022. gada martā
SIA “BT 1” baneri UCA centra izveidei (Kongresa nams) - 2359,50 euro;
SIA “BT 1” baneri UCA centra izveidei (Kaļķu iela 1) - 1039,39 euro;
SIA “Masterprint Management” baneri un rāmji UCA centrs Kaļķu iela 1 - 990,99 euro;
“COPY PRO” UCA centra darbībai darbinieku kartes - 347,00 euro;
SIA “KOMERCIO” UCA centra darbinieku kartēm kakla lentas - 345,00 euro;
“G-Studio” IK krāvēju pakalpojumu UCA centrā Rīgas Kongresa namā - 1197,90 euro;
SIA “TEHHE” krāvēja pakalpojumi UCA centrā Kaļķu iela 1 - 389,49 euro;
SIA “AP Rīga” transporta pakalpojumi UCA centra Kaļķu ielā 1 iekārtošanai - 1452,00 euro
SIA “VATSONS” telpu noformējums UCA centram Kaļķu ielā 1 - 1882,84 euro;
SIA “PRO TONĒŠANA” UCA centra Kaļķu ielā 1 stiklu tonēšana - 51,43 euro;
Kristīne Lasmane UCA centra mākslinieciskais noformējums Kaļķu ielā 1 - 700,00 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Rīgas Kongresa nams telpu noma marts - 6176,73 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Rīgas Kongresa nams telpu apsaimniekošana marts - 2643,91 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kaļķu iela 1 telpu apsaimniekošana marts - 21402,66 euro;
SIA “BT 1” aprīkojuma noma, transportēšanas un uzstādīšana UCA centram Kaļķu iela 1 - 12313,48 euro;
RD Apkaimju iedzīvotāju centra struktūrvienība UCA centra darbības nodrošināšana un līgumdarbi Kongresa namā un Kaļķu ielā 1 - 22374,51 euro;
SIA “Enter” rindu sistēmas ieviešanas UCA centrā - 7325,76 euro;
SIA “KC.LV” lokālā tīkla pieslēguma izveide un tīkla materiālu nodrošināšana UCA centrā Rīgas Kongresa namā un Kaļķu ielā 1 - 5392,21 euro;
SIA “KC.LC” optiskā tīkla savienojuma izveide starp UCA centru Kaļķu ielā 1 un Rātslaukumu 1 - 2445,28 euro;
SIA “Enter” sienas stiprinājumi UCA centra Rīgas Kongresa namā - 847.00 euro;
SIA “Tiger&CCTV” kases sarunu sistēma UCA centrā - 254,54 euro.
KOPĀ: 91931,62 euro
*)UCA centrs - Ukraiņu civiliedzīvotāju atbalsta centrs
Rīgas atbalsta centra faktiskie izdevumi 2022. gada aprīlī:
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kongresa namā telpu noma (aprīlis)- 1625,91 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kongresa namā telpu apsaimniekošana (aprīlis) – 675,36 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kongresa namā komunālie izdevumi (marts)- 9499,46 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kaļķu iela 1 telpu apsaimniekošana (aprīlis) - 22841,58 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kaļķu iela 1 telpu komunālie izdevumi (marts) - 13697,14 euro;
SIA “BT 1” aprīkojuma noma UCA centram Kaļķu iela 1 (aprīlis) - 11197,34 euro;
RD Apkaimju iedzīvotāju centra struktūrvienība UCA centra darbības nodrošināšana un līgumdarbi Kaļķu ielā 1 - 41967,66 euro;
Rīgas Ukraiņu vidusskolas papildu telpu noma no Latvijas Universitātes mācību procesa nodrošināšanai - 3625,74 euro;
Operatīva palīdzība Ukrainas diplomātiem - 50 personu uzņemšana un izmitināšana, kas bēga no Krievijas - 13998.00 euro;
Zupas virtuve UCA centrā Kaļķu ielā 1 - 5216,67 euro.
KOPĀ: 124344,86 euro
*)UCA centrs- Ukraiņu civiliedzīvotāju atbalsta centrs
Ņemot vērā likuma “Par pašvaldībām” 8. pantā noteikto - “ar likumu pašvaldībām var uzdot pildīt autonomās funkcijas, kas nav paredzētas šajā likumā, vienlaikus attiecīgajā likumā nosakot papildu finansēšanas avotus, ja funkciju izpilde saistīta ar izdevumu palielināšanos”, Rīgas valstspilsētas pašvaldība lūdz kompensēt radušos izdevumus saistībā ar Rīgas atbalsta centra darbību nodrošināšanu 2022.gada martā un 2022.gada aprīlī 216 276,48 euro (2022.gada marta mēnesī par kopējo summu 91 931,62 euro un 2022.gada aprīļa mēnesi par kopējo summu 124 344,86 euro).
Ievērojot minēto, Likuma 2.panta trešā daļa noteic, ka koordinēta atbalsta sniegšana attiecīgajā pašvaldību administratīvajā teritorijā tiek īstenota ar Komisijas palīdzību. Vienlaikus Likuma 2.panta trešajā daļā tiek paredzēta Komisijas tiesība izveidot vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu. Tādējādi Rīgas atbalsta centrs izveidots, pamatojoties uz Likuma 2.panta trešo daļu, lai koordinētu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Rīkojums šobrīd neparedz segt izdevumus, kas radušies vienotu valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkta izveides un darbības nodrošināšanai. Likuma 8.panta pirmā daļa noteic, ka pasākumus atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem primāri finansē no valsts budžeta un pašvaldību budžetu līdzekļiem, kas iedalīti no budžeta finansētajām institūcijām. Ministru kabinets pēc pamatota ministriju pieprasījuma var pieņemt lēmumu par finansējuma piešķiršanu no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" šajā likumā noteiktā atbalsta sniegšanai.
Pamatojoties uz likumu “Par pašvaldībām”, Likumu un Rīgas pilsētas sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisijas 2022. gada 28. februāra lēmumu, operatīvi tika uzsākts sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem. Vēršam uzmanību, ka Rīgā atšķirībā no citām pašvaldībām, tika fiksēts ļoti liels Ukrainas civiliedzīvotāju pieplūdums. To apliecina fakts, ka sākotnēji Rīgas atbalsta centrs darbību uzsāka Rīgas Kongresa nama telpās Krišjāņa Valdemāra ielā 5 un pēc tam tika pārcelts uz plašākām un darba apstākļiem atbilstošākām telpām Kaļķu ielā 1. Rīgas atbalsta centra darbības uzsākšanai un nodrošināšanai tika slēgti nomas līgumi par telpu izmantošanu, aprīkojuma nomu, veikti iekārtošanu darbi ārpus noteiktā darba laika un citi ar centra iekārtošanu saistīti darbi. Kā arī intensīva un kvalitatīva darba veikšanai izveidoja atsevišķu struktūrvienību Rīgas domes Apkaimju iedzīvotāju centra Ukrainas iedzīvotāju atbalsta nodaļu.
Rīgas atbalsta centrā nav tikai pašvaldības pakalpojumi. Tas ir veidots, lai koncentrētu valsts un pašvaldības resursus vienviet un maksimāli sniegtu nepieciešamo palīdzību Ukrainas iedzīvotājiem, kuri meklē patvērumu no kara Latvijā un Rīgā. Centrā ikdienā strādā vai pakalpojumu nodrošina Valsts robežsardze, Valsts ugunsdzēšanas un glābšanas dienesta, Pilsonības un migrāciju lietu pārvaldes, Nodarbinātības valsts aģentūras, Nacionālā veselības dienesta, Sociālās integrācijas valsts aģentūras, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, kā arī Rīgas valstspilsētas pašvaldības struktūrvienības - Labklājības departamenta, Izglītības, sporta un kultūras departamenta, Pašvaldības policijas, Apkaimju iedzīvotāju centra un Rīgas digitālās aģentūras darbinieki. Katru dienu centrā kopā ar valsts un pašvaldības darbiniekiem strādā nevalstiskās organizācijas “Gribu palīdzēt bēgļiem”, “Latvijas Sarkanais krusts” u.c., kā arī brīvprātīgie. Maijā centrā ir uzsāktas arī dažādas sociālās iekļaušanas aktivitātes, kā piemēram darba birža vai dažādas apmācības, lai veicinātu Ukrainas civiliedzīvotāju iekļaušanos sabiedrībā kā nodokļu maksātājiem nevis tikai sociālās palīdzības saņēmējiem.
Rīgas valstspilsētas 2022.gada 9.jūnija vēstulē Nr.RD-22-1014-nd, kurā tiek lūgts segt izdevumus Rīgas atbalsta centra izveidei un darbības nodrošināšanai par periodu no 2022.gada 1.marta līdz 2022.gada 30.aprīlim, ir norādītas šādas izdevumu grupas (kategorijas):
Rīgas atbalsta centra faktiskie izdevumi 2022. gada martā
SIA “BT 1” baneri UCA centra izveidei (Kongresa nams) - 2359,50 euro;
SIA “BT 1” baneri UCA centra izveidei (Kaļķu iela 1) - 1039,39 euro;
SIA “Masterprint Management” baneri un rāmji UCA centrs Kaļķu iela 1 - 990,99 euro;
“COPY PRO” UCA centra darbībai darbinieku kartes - 347,00 euro;
SIA “KOMERCIO” UCA centra darbinieku kartēm kakla lentas - 345,00 euro;
“G-Studio” IK krāvēju pakalpojumu UCA centrā Rīgas Kongresa namā - 1197,90 euro;
SIA “TEHHE” krāvēja pakalpojumi UCA centrā Kaļķu iela 1 - 389,49 euro;
SIA “AP Rīga” transporta pakalpojumi UCA centra Kaļķu ielā 1 iekārtošanai - 1452,00 euro
SIA “VATSONS” telpu noformējums UCA centram Kaļķu ielā 1 - 1882,84 euro;
SIA “PRO TONĒŠANA” UCA centra Kaļķu ielā 1 stiklu tonēšana - 51,43 euro;
Kristīne Lasmane UCA centra mākslinieciskais noformējums Kaļķu ielā 1 - 700,00 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Rīgas Kongresa nams telpu noma marts - 6176,73 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Rīgas Kongresa nams telpu apsaimniekošana marts - 2643,91 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kaļķu iela 1 telpu apsaimniekošana marts - 21402,66 euro;
SIA “BT 1” aprīkojuma noma, transportēšanas un uzstādīšana UCA centram Kaļķu iela 1 - 12313,48 euro;
RD Apkaimju iedzīvotāju centra struktūrvienība UCA centra darbības nodrošināšana un līgumdarbi Kongresa namā un Kaļķu ielā 1 - 22374,51 euro;
SIA “Enter” rindu sistēmas ieviešanas UCA centrā - 7325,76 euro;
SIA “KC.LV” lokālā tīkla pieslēguma izveide un tīkla materiālu nodrošināšana UCA centrā Rīgas Kongresa namā un Kaļķu ielā 1 - 5392,21 euro;
SIA “KC.LC” optiskā tīkla savienojuma izveide starp UCA centru Kaļķu ielā 1 un Rātslaukumu 1 - 2445,28 euro;
SIA “Enter” sienas stiprinājumi UCA centra Rīgas Kongresa namā - 847.00 euro;
SIA “Tiger&CCTV” kases sarunu sistēma UCA centrā - 254,54 euro.
KOPĀ: 91931,62 euro
*)UCA centrs - Ukraiņu civiliedzīvotāju atbalsta centrs
Rīgas atbalsta centra faktiskie izdevumi 2022. gada aprīlī:
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kongresa namā telpu noma (aprīlis)- 1625,91 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kongresa namā telpu apsaimniekošana (aprīlis) – 675,36 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kongresa namā komunālie izdevumi (marts)- 9499,46 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kaļķu iela 1 telpu apsaimniekošana (aprīlis) - 22841,58 euro;
SIA “Rīgas nami” UCA centra Kaļķu iela 1 telpu komunālie izdevumi (marts) - 13697,14 euro;
SIA “BT 1” aprīkojuma noma UCA centram Kaļķu iela 1 (aprīlis) - 11197,34 euro;
RD Apkaimju iedzīvotāju centra struktūrvienība UCA centra darbības nodrošināšana un līgumdarbi Kaļķu ielā 1 - 41967,66 euro;
Rīgas Ukraiņu vidusskolas papildu telpu noma no Latvijas Universitātes mācību procesa nodrošināšanai - 3625,74 euro;
Operatīva palīdzība Ukrainas diplomātiem - 50 personu uzņemšana un izmitināšana, kas bēga no Krievijas - 13998.00 euro;
Zupas virtuve UCA centrā Kaļķu ielā 1 - 5216,67 euro.
KOPĀ: 124344,86 euro
*)UCA centrs- Ukraiņu civiliedzīvotāju atbalsta centrs
Ņemot vērā likuma “Par pašvaldībām” 8. pantā noteikto - “ar likumu pašvaldībām var uzdot pildīt autonomās funkcijas, kas nav paredzētas šajā likumā, vienlaikus attiecīgajā likumā nosakot papildu finansēšanas avotus, ja funkciju izpilde saistīta ar izdevumu palielināšanos”, Rīgas valstspilsētas pašvaldība lūdz kompensēt radušos izdevumus saistībā ar Rīgas atbalsta centra darbību nodrošināšanu 2022.gada martā un 2022.gada aprīlī 216 276,48 euro (2022.gada marta mēnesī par kopējo summu 91 931,62 euro un 2022.gada aprīļa mēnesi par kopējo summu 124 344,86 euro).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams grozīt Rīkojumu, lai vienreizēji segtu Rīgas valstspilsētai radušos izdevumus par vienotā valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punktu, tādējādi sekmējot koordinēta atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem.
Risinājuma apraksts
Ievērojot Likuma 2.panta trešo daļu un 8.panta pirmo daļu, ir nepieciešams grozīt Rīkojumu, lai paredzētu, ka no šā rīkojuma 1. punktā minētajiem līdzekļiem Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija (turpmāk - VARAM) Rīgas valstspilsētai sedz izdevumus Rīgas atbalsta centra izveidošanai un darbības nodrošināšanai. Rīgas valstspilsētai tiek vienreizēji segti izdevumi, kas radušies sākot no 2022.gada 24.februāra. Pašvaldība ir atbildīga par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Likums par budžetu un finanšu vadību 46.panta otrā daļa noteic, ka budžeta finansētu institūciju, budžeta nefinansētu iestāžu un pašvaldību, kā arī kapitālsabiedrību, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldību kapitāla daļa, vadītāji ir atbildīgi par šajā likumā noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Likums par budžetu un finanšu vadību 46.panta otrā daļa noteic, ka budžeta finansētu institūciju, budžeta nefinansētu iestāžu un pašvaldību, kā arī kapitālsabiedrību, kurās ieguldīta valsts vai pašvaldību kapitāla daļa, vadītāji ir atbildīgi par šajā likumā noteiktās kārtības un prasību ievērošanu, izpildi un kontroli, kā arī par budžeta līdzekļu efektīvu un ekonomisku izlietošanu atbilstoši paredzētajiem mērķiem.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
VARAM sākotnēji sagatavoja Rīkojuma projekta un Ministru kabineta noteikumu projektu “Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 248 "Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei" (turpmāk – Noteikumu projekts). Mērķis - rast risinājumu, lai segtu Rīgas valstspilsētai radušos uzdevumus, ņemot vērā, ka Rīgas valstspilsētas pieprasītās izmaksu grupas (izmaksas par Rīgas Ukraiņu vidusskolas papildu telpu noma no Latvijas Universitātes mācību procesa nodrošināšanai, operatīva palīdzība Ukrainas diplomātiem un zupas virtuve UCA Kaļķu ielā 1) nav tieši attiecināmas uz Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta apkalpošana centra izveides un uzturēšanas izmaksām. Vienlaikus Noteikumu projektā tika ietverta
kārtība, kādā pašvaldības sniedz informāciju par šāda veida izdevumiem saistībā ar valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkta izveidi un uzturēšanu. Ar VARAM 2022.gada 1.jūlija vēstuli Rīkojuma projekts un Noteikumu projekts tika nosūtīts viedokļa sniegšanai Finanšu ministrijai un Tieslietu ministrijai.
Ar Finanšu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstuli Nr. 3.2-21/13-2/2071 norādīts, ka sagatavotais Noteikumu projekts neatbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 4.1 daļā noteiktajam deleģējumam, uz kura pamata ir izdoti Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumi Nr.248 "Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei", līdz ar to Finanšu ministrija neatbalsta Noteikumu projekta tālāku virzību. Attiecībā uz Rīkojuma projektu Finanšu ministrija lūdza precizēt Rīkojuma projektu, norādot, ka izdevumi par Rīgas atbalsta centra izveidošanu un darbības nodrošināšanu tiek segti par martu un aprīli. VARAM ir atbilstoši Finanšu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstulē Nr. 3.2-21/13-2/2071 norādītajam nevirza Noteikumu projektu un ir precizējusi Rīkojuma projektu.
Ar Tieslietu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstuli Nr. 1-13.10/2180 norādīts, ka tā atbalsta Rīkojuma projekta tālāku virzību, izsakot šādu iebildumu: No Rīkojuma projekta anotācijas izriet, ka ar rīkojuma projektu iecerēts "Rīgas valstspilsētai kompensēt radušos izdevumus par martu un aprīli saistībā ar Rīgas atbalsta centru", savukārt rīkojuma projekts neparedz noteiktu periodu, par kuru tiek segtas Rīgas atbalsta centra izveidošanas un darbības nodrošināšanas izmaksas. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija lūdz precizēt Rīkojuma projektu atbilstoši iecerētajam tiesiskajam regulējumam, nepieciešamības gadījumā precizējot Rīkojuma projekta anotāciju. Ievērojot minēto, VARAM ir ņēmusi vērā Tieslietu ministrijas iebildumā minēto par Rīkojuma projektu un atbilstoši precizējusi Rīkojuma projektu. Papildus Tieslietu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstulē Nr. 1-13.10/2180 sniegta informācija, ka Noteikumu projekta virzība tiek atbalstīta, bet izsakot 11 iebildumus.
kārtība, kādā pašvaldības sniedz informāciju par šāda veida izdevumiem saistībā ar valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkta izveidi un uzturēšanu. Ar VARAM 2022.gada 1.jūlija vēstuli Rīkojuma projekts un Noteikumu projekts tika nosūtīts viedokļa sniegšanai Finanšu ministrijai un Tieslietu ministrijai.
Ar Finanšu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstuli Nr. 3.2-21/13-2/2071 norādīts, ka sagatavotais Noteikumu projekts neatbilst Likuma par budžetu un finanšu vadību 9. panta 4.1 daļā noteiktajam deleģējumam, uz kura pamata ir izdoti Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumi Nr.248 "Kārtība, kādā izmanto gadskārtējā valsts budžeta likumā paredzēto apropriāciju valsts un pašvaldību vienoto klientu apkalpošanas centru tīkla izveidei, uzturēšanai un publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidei", līdz ar to Finanšu ministrija neatbalsta Noteikumu projekta tālāku virzību. Attiecībā uz Rīkojuma projektu Finanšu ministrija lūdza precizēt Rīkojuma projektu, norādot, ka izdevumi par Rīgas atbalsta centra izveidošanu un darbības nodrošināšanu tiek segti par martu un aprīli. VARAM ir atbilstoši Finanšu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstulē Nr. 3.2-21/13-2/2071 norādītajam nevirza Noteikumu projektu un ir precizējusi Rīkojuma projektu.
Ar Tieslietu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstuli Nr. 1-13.10/2180 norādīts, ka tā atbalsta Rīkojuma projekta tālāku virzību, izsakot šādu iebildumu: No Rīkojuma projekta anotācijas izriet, ka ar rīkojuma projektu iecerēts "Rīgas valstspilsētai kompensēt radušos izdevumus par martu un aprīli saistībā ar Rīgas atbalsta centru", savukārt rīkojuma projekts neparedz noteiktu periodu, par kuru tiek segtas Rīgas atbalsta centra izveidošanas un darbības nodrošināšanas izmaksas. Ievērojot minēto, Tieslietu ministrija lūdz precizēt Rīkojuma projektu atbilstoši iecerētajam tiesiskajam regulējumam, nepieciešamības gadījumā precizējot Rīkojuma projekta anotāciju. Ievērojot minēto, VARAM ir ņēmusi vērā Tieslietu ministrijas iebildumā minēto par Rīkojuma projektu un atbilstoši precizējusi Rīkojuma projektu. Papildus Tieslietu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstulē Nr. 1-13.10/2180 sniegta informācija, ka Noteikumu projekta virzība tiek atbalstīta, bet izsakot 11 iebildumus.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
VARAM saņēma Rīgas valstspilsētas 2022.gada 9.jūnija vēstuli Nr.RD-22-1014-nd, kurā tiek lūgts segt izdevumus Rīgas atbalsta centra izveidei un darbības nodrošināšanai par 2022.gada martu un aprīli.
Ar Ministru prezidenta 2022.gada 15.jūnija rezolūciju Nr. 7.8.5./2022-DOC-1391-1708 VARAM sadarbībā ar Finanšu ministriju tiek uzdots rast risinājumu, lai kompensētu radušos izdevumus saistībā ar Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu martā un aprīlī, un sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu tiesību aktu projektu.
Ievērojot minēto, sadarbībā ar Finanšu ministriju ir sagatavots Rīkojuma projekts. Ņemts vērā arī Tieslietu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstulē Nr. 1-13.10/2180 sniegtais viedoklis par Rīkojuma projektu.
Ar Ministru prezidenta 2022.gada 15.jūnija rezolūciju Nr. 7.8.5./2022-DOC-1391-1708 VARAM sadarbībā ar Finanšu ministriju tiek uzdots rast risinājumu, lai kompensētu radušos izdevumus saistībā ar Rīgas atbalsta centra darbības nodrošināšanu martā un aprīlī, un sagatavot un iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu tiesību aktu projektu.
Ievērojot minēto, sadarbībā ar Finanšu ministriju ir sagatavots Rīkojuma projekts. Ņemts vērā arī Tieslietu ministrijas 2022.gada 4.jūlija vēstulē Nr. 1-13.10/2180 sniegtais viedoklis par Rīkojuma projektu.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ukrainas civiliedzīvotāji.
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Rīgas valstspilsētai tiks segti izdevumi par martu un aprīli, kas radušies sakarā ar Rīgas atbalsta centra izveidošanu un darbības nodrošināšanu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Pasākumi | Februāris-maijs (izpilde), euro |
Jūnijs-jūlijs (prognoze), euro | Kopā, euro |
Par palīdzību sociālā atbalsta jomā kopā (no LM pārskata) | 11 898 822 | 11 510 439 | 23 409 261 |
Par palīdzību izglītības jomā kopā (no IzM pārskata) | 1 408 210 | 2 293 131 | 3 701 341 |
Par palīdzību ēdināšanas jomā kopā (no EM pārskata) | 4 235 506 | 4 812 000 | 9 047 506 |
Par palīdzību izmitināšanas jomā kopā (no EM pārskata) | 4 934 015 | 9 172 100 | 14 106 115 |
Par izlietoto finansējumu valsts pārvaldes pakalpojumu pieteikšanas un fizisko personu reģistrācijas pasākumiem (VARAM) | 34 238 | 15 470 | 49 708 |
Ukrainas bēgļu izmitināšanas iespējas uzlabošanai pašvaldībās nepieciešamais atbalsta apmēru uzlabojumu veikšanai pašvaldību ēkās (objektos), tai skaitā kustamās mantas (piemēram, gultām, matračiem u.c.) iegādei | 0 | 168 506 | 168 506 |
KOPĀ: | 22 510 791 | 27 971 646 | 50 482 437 |
Šobrīd MK rīkojumā Nr. 307 noteiktais finansējums | 53 379 104 | ||
Starpība |
2 896 667 |
Pamatojoties uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības 2022. gada 9. jūnijā (vēstules Nr. RD-22-1014-nd) iesniegto informāciju, izdevumu apmērs par Rīgas atbalsta centra izveidošanas un darbības nodrošināšanu laika periodā no 2022. gada 1. marta līdz 30. aprīlim nepārsniegs 216 277 euro.
Rīkojuma projektā ietverto pasākumu īstenošanas nodrošināšanai paredzēta līdzekļu piešķiršana no valsts budžeta programmas 02.00.00 „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” atbilstoši normatīvajos aktos noteiktajai kārtībai.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrijaNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi