Anotācija (ex-ante)

22-TA-2284: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Komercķīlas likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumprojektu tiek mainīta reģistrēto (jeb vārda) akciju kā komercķīlu ieķīlāšanas kārtība, vienādojot to ar SIA pamatkapitāla daļu ieķīlāšanas kārtību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Līdz ar jauno regulējumu reģistrēto (jeb vārda) akciju ieķīlāšana kļūs droša un caurspīdīga un informācija par šādu akciju ieķīlāšanu būs publiski pieejama, tādējādi tiks veicināts reģistrēto akciju kā ķīlas priekšmeta pievilcīgums. 
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
Likumprojekta spēkā stāšanās paredzēta vienlaikus ar likuma "Grozījumi Komerclikumā" (16.06.2022.) un likuma "Grozījumi likumā "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru"" (02.06.2022.) spēkā stāšanos. Ar minētajiem likumiem tiek sakārtota akciju uzskaites un reģistrācijas kārtība.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Akcijas var ieķīlāt kā komercķīlu, izņemot tās akcijas, kuras iegrāmatotas finanšu instrumentu kontā (Komercķīlas likuma 4. panta pirmā daļa). Līdz ar to akcijas tiek pakļautas diviem dažādiem ķīlu režīmiem: akcijas, kuras ir iegrāmatojamas finanšu instrumentu kontā, ir ieķīlājamas saskaņā ar finanšu ķīlas noteikumiem, bet pārējās akcijas – kā komercķīla.

Turklāt šobrīd atšķiras kārtībā, kā akcijas un SIA pamatkapitāla daļas var tikt ieķīlātas kā komercķīla. SIA pamatkapitāla daļas ieķīlā speciālā kārtībā kā reģistrācijai pakļautas lietas, kas ļauj identificēt ieķīlātās pamatkapitāla daļas. Savukārt akcijas tiek ieķīlātas vispārējā kārtībā, tās īpaši neidentificējot. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Spēkā esošais Komerclikuma regulējums nenodrošina iespēju ticami un droši noskaidrot akciju sabiedrību akcionārus. Atšķirībā no SIA, par kuru dalībniekiem informācija tiek iesniegta Uzņēmumu reģistrā, kur ikviena persona var ar to iepazīties, akciju sabiedrību akcionāri tiek ierakstīti akcionāru reģistrā, kuru ved pati akciju sabiedrība un kurš nav publiski pieejams. Apstāklis, ka trūkst publiski pieejamas un ticamas informācijas par akcionāriem, noved pie akciju kā ķīlas priekšmeta nepievilcīguma, jo ķīlas ņēmējam nav iespējams drošā un uzticamā veidā noskaidrot ieķīlājamās akcijas īpašnieku. 

Komerclikuma regulējums tiek grozīts un 2023.gada 1.jūlijā spēkā stāsies likums "Grozījumi Komerclikumā" (16.06.2022.). Minētais likums paredz, ka akciju sabiedrībām turpmāk būs jāizvēlas viens no diviem akciju uzskaites un reģistrācijas veidiem: (1) akcijas jāieraksta akcionāru reģistrā, kurš tiks kārtots identiskā veidā kā SIA dalībnieku reģistrs (piemēram, katrai akcijai tiks piešķirts kārtas numurs) un tiks iesniegts Uzņēmumu reģistrā, kur ikviena persona varēs ar to iepazīties, vai (2) akcijas jāiegrāmato centrālajā vērtspapīru depozitārijā un informācija par lielākajiem akcionāriem jāsniedz Uzņēmumu reģistram paziņojumu veidā. Tādējādi turpmāk Uzņēmumu reģistrā būs pieejama informācija par akcionāriem, kas veicinās arī akcijas kā ķīlas priekšmeta pievilcīgumu investoru acīs.

Akcionāru reģistra vešanas kārtības pielīdzināšana SIA dalībnieku reģistra vešanai ne tikai nodrošina iespēju noskaidrot akcionārus, bet arī ļauj attīstīt akciju kā komercķīlas ieķīlāšanas procedūru. Proti, uz akciju ieķīlāšanu var tik attiecināta nevis vispārēja komercķīlas reģistrācijas kārtība, bet gan akciju ieķīlāšana var tikt pielīdzināta SIA pamatkapitāla daļu ieķīlāšanai un komercķīla uz akcijām var tikt reģistrēta speciālā kārtībā. Tādējādi tiktu nodrošināta droša un caurspīdīga akciju ieķīlāšanas kārtība.
Risinājuma apraksts
Ar likumu "Grozījumi Komerclikumā" (16.06.2022.) tiek saglabāts akciju iedalījums divu veidu akcijās: (1) reģistrētās akcijas (šobrīd - vārda akcijas) jeb akcijas, kuras tiek ierakstītas akcionāru reģistrā, un (2) dematerializētās akcijas (šobrīd - uzrādītāja akcijas) jeb akcijas, kuras tiek iegrāmatotas centrālajā vērtspapīru reģistrā un akcionāram ir tiesības pārvest tās uz savu finanšu instrumentu kontu. Ņemot vērā minēto, tiks saglabātā līdzšinējā sistēma, ka akcijas būs ieķīlājamas gan kā komercķīlas (reģistrētās akcijas), gan ka finanšu ķīlas (dematerializētās akcijas).

Minētais likums "Grozījumi Komerclikumā" paredz, ka turpmāk akcionāru reģistra nodalījums ir iesniedzams Uzņēmumu reģistram un ka akcijām tiek piešķirti individuāli numuri (proti, tiek vienādots regulējums, kas attiecas uz SIA pamatkapitāla daļām un ŗeģistrētajām akcijām). Ņemot vērā minēto, ar likumprojektu ir ierosināts vienādot reģistrēto akciju un SIA pamatkapitāla daļu ieķīlāšanas kārtību. Līdz ar to turpmāk reģistrētās akcijas tiks ieķīlātas kā reģistrācijai pakļautas lietas.

Uz reģistrētajām akcijām kā reģistrācijai pakļautām lietām atteiksies tādi speciāli noteikumi kā:

1) ieķīlājot visu komersanta vai citas personas mantu vai lietu kopību, akcijas pieteikumā ir jānorāda atsevišķi. Ja akcijas nebūs norādītas pieteikumā, komercķīla uz tām nebūs spēkā pret trešajām personām (Komercķīlu likuma 10. panta trešā daļa);

2) Uzņēmumu reģistram ir pienākums pārliecināties, ka saskaņā ar komercreģistrā esošajām ziņām nav juridisku šķēršļu komercķīlas nodibināšanai (Komercķīlu likuma 15. panta trešā daļa). Ja Uzņēmumu reģistrs konstatē, ka pastāv juridiski šķēršļi akcijas ieķīlāšanai, tas no ieķīlātās mantas izslēdz attiecīgās akcijas un to norāda savā lēmumā (Komercķīlu likuma 18. panta otrā daļa);

3) Uzņēmumu reģistrs komercreģistrā reģistrē komercķīlas atzīmi attiecībā uz komercķīlas reģistrācijas pieteikumā norādītajām akcijām (Komercķīlas likuma 18. panta trešā daļa). Ņemot vērā izdarīto komercķīlas atzīmi, Uzņēmumu reģistrs varēs atteikt akcionāru reģistra nodalījuma pievienošanu lietai, ja tiks konstatēti tiesiski šķēršļi (proti, ja akcijas būs ieķīlātas kā komercķīla, tad to atsavināšana un aktualizēta akcionāru reģistra nodalījuma iesniegšana komercreģistrā nebūs iespējama bez komercķīlas ņēmēja piekrišanas);

4) ja komercķīla uz akcijām tiek dzēsta, Uzņēmumu reģistram ir jādzēš arī komercķīlas atzīme komercreģistrā (Komercķīlas likuma 48. panta ceturtā daļa).

Ņemot vērā, ka likumā "Grozījumi Komerclikumā" ir paredzēts pārejas posms akciju sabiedrībām, kura laikā tām ir jāsagatavo akcionāru reģistrs atbilstoši jaunajām likuma prasībām un jāiesniedz tas Uzņēmumu reģistrā (2023. gada 1. jūlijs līdz 2024.gada 30. jūnijs), likumprojektā tiek paredzēts, ka šī pārejas posma laikā reģistrētas akcijas kā reģistrācijai pakļautas lietas var ieķīlāt tikai to akciju sabiedrību akcionāri, kuras ir iesniegušas akcionāru reģistru Uzņēmumu reģistrā. Pārējo akciju sabiedrību akcionāri reģistrētas akcijas šajā laikā turpina ieķīlāt vispārējā kārtībā. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Komersanti un citas personas, kuras kā komercķīlu ieķīlā sev piederošas akcijas (komercķīlas devēji), kā arī komercķīlas ņēmēji, kuri kā komercķīlu pieņem akcijas.
Ietekmes apraksts
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz komercdarbības vidi, jo tas paaugstina akciju kā komercķīlas priekšmeta drošumu, paredzot, ka tiek skaidri identificētas ieķīlājamās akcijas un ka Uzņēmumu reģistrs, izdara komercķīlas atzīmi komercreģistrā un ņem to vērā akciju atsavināšanas gadījumā.

Tāpat kā līdz šim komercķīlas reģistrācijai būs jāiesniedz pieteikums Uzņēmumu reģistram. Pieteikuma iesniegšanas kārtība nemainās, taču, ieķīlājot akcijas, tas nepārprotami būs jānorāda pieteikumā (norādot informāciju par akciju sabiedrību, kuras akcijas tiek ieķīlātas, ieķīlājamo akciju skaitu un akciju kārtas numurus).
Juridiskās personas
  • Komersanti un citas personas, kuras kā komercķīlu ieķīlā sev piederošas akcijas (komercķīlas devēji), kā arī komercķīlas ņēmēji, kuri kā komercķīlu pieņem akcijas.
Ietekmes apraksts
Likumprojektam ir pozitīva ietekme uz komercdarbības vidi, jo tas paaugstina akciju kā komercķīlas priekšmeta drošumu, paredzot, ka tiek skaidri identificētas ieķīlājamās akcijas un ka Uzņēmumu reģistrs, izdara komercķīlas atzīmi komercreģistrā un ņem to vērā akciju atsavināšanas gadījumā.

Tāpat kā līdz šim komercķīlas reģistrācijai būs jāiesniedz pieteikums Uzņēmumu reģistram. Pieteikuma iesniegšanas kārtība nemainās, taču, ieķīlājot akcijas, tas nepārprotami būs jānorāda pieteikumā (norādot informāciju par akciju sabiedrību, kuras akcijas tiek ieķīlātas, ieķīlājamo akciju skaitu un akciju kārtas numurus).

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
Ir nepieciešams izstrādāt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 28. oktobra noteikumos Nr.665 “Noteikumi par pieteikumu veidlapām ierakstiem komercķīlu reģistrā un to aizpildīšanas kārtību”, ietverot noteikumus par akciju kā reģistrācijai pakļauto lietu ieķīlāšanu. Atbildīgā institūcija - Tieslietu ministrija.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistrs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Uzņēmumu reģistra funkcijas mainīsies tādējādi, ka akcijas tiks reģistrētas citādāk, neka šobrīd. Proti, šobrīd tās reģistrē kā “citu mantu”, bet pēc likumprojekta ieviešanas tās reģistrēs kā reģistrācijai pakļautu lietu.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Likumprojekta ieviešanas ietvaros tiks izstrādāts e-pakalpojums akciju kā reģistrācijai pakļautu lietu reģistrācijas pieteikuma iesniegšanai

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi