Anotācija

PAZIŅOJUMS:
LVRTC informē, ka 2025. gada 5. decembrī no 00:00 līdz 02:00 LVRTC veiks plānotus infrastruktūras darbus. Šajā laikā īslaicīgi var būt traucēti vai nepieejami eID un eParaksts pakalpojumi (tai skaitā eParaksts mobile).
24-TA-1808: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojektā iekļauts Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padomē (turpmāk - Narkotiku padomē) atbalstītais priekšlikums, kas paredz atbrīvot no kriminālatbildības nepilngadīgas personas par narkotisko vielu lietošanu, lai veicinātu nepilngadīgo likumpārkāpēju resocializāciju, aizstāvot sabiedrības intereses un kavējot narkotisko un psihotropo vielu pieprasījuma pieaugumu Latvijā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir veicināt nepilngadīgo likumpārkāpēju resocializāciju, atbrīvojot no kriminālatbildības nepilngadīgas personas par narkotisko un psihotropo vielu, kā arī psihoaktīvo vielu lietošanu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ņemot vērā Narkotiku padomē diskutēto, kā arī tiesībsargājošo institūciju sniegto informāciju, šobrīd nepilngadīgas personas, kuras lieto narkotikas, apzinoties iespējamās juridiskas sekas un to ietekmi uz nākotni, baidās vērsties tiesībsargājošās iestādēs un meklēt medicīnisko palīdzību. Vienlaikus nepilngadīgas personas, kurām par atkārtotu narkotisko vielu lietošanu tiek piespriesta kriminālatbildība un sodītas ar brīvības atņemšanu, mazinās iespēja veiksmīgākai resocializācijai un efektīvi ārstēties no narkotisko vielu lietošanas atkarības. Galvenais ieguvums narkotisko vielu lietošanas dekriminalizācijai ir stigmas mazināšana, kas ir svarīgi, lai personas vērstos pēc medicīniskās palīdzības, un būtu iespējams īstenot dažādus kaitējuma mazināšanas pasākumus ar mērķi novērst pārdozēšanu un mazināt infekcijas slimību izplatību un lietotāju vidū un sabiedrībā kopumā. Pētījumi pierāda, ka šādu pasākumu īstenošana uzlabo atkarīgo personu veselības stāvokli un mazina nāves gadījumu skaitu no narkotisko vielu pārdozēšanas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2022. gada 1. janvāra grozījumiem Krimināllikumā (https://likumi.lv/ta/id/319860-grozijumi-kriminallikuma) tika veikta nepilngadīgo kriminālsodu reforma. Proti, tika izstrādāta tāda nepilngadīgo kriminālatbildības sistēma, kuras mērķis ir attālināt bērnu no saskarsmes ar tradicionālās kriminālās justīcijas principiem, nodrošinot, ka pēc nozieguma izdarīšanas bērnam visos gadījumos nav jādodas uz tiesu un jāsaņem sods tradicionālā izpratnē. Līdz ar to atjaunojošās justīcijas intervence (kuru par pamatu ņēma, lai īstenotu iepriekš minētos grozījumus Krimināllikumā) jāīsteno ar mērķi reintegrēt bērnu sabiedrībā un dot bērnam konstruktīvu iespēju atgriezties tajā. Attiecībā uz nepilngadīgajiem galvenais mērķis ir viņu resocializācija. Būtiska nozīme ir darbam ar nepilngadīgā domāšanas procesa maiņu un uzvedības korekciju, lai novērstu noziedzīgu nodarījumu atkārtošanos. Svarīgi ir akcentēt, ka katrai rīcībai ir sekas, un par katru pieņemto lēmumu un izdarīto izvēli personai ir jāuzņemas atbildība.

Izvērtējot Latvijas situācijai atbilstošāko risinājumu, 2023. gada 24. maija Narkotiku padomes sēdē tika atbalstīti Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) un Tieslietu ministrijas (turpmāk – TM) priekšlikumi par personu, kas sniedz vai organizē palīdzību narkotiku lietotājiem pārdozēšanas gadījumā, atbrīvošanu no kriminālatbildības, kā arī par nepilngadīgo personu atbrīvošanu no kriminālatbildības par narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu.  Ņemot vērā 2023. gada 24. maija Narkotiku padomes sēdē nolemto, LM priekšlikums par iespēju atbrīvot no kriminālatbildības nepilngadīgu personu par Krimināllikuma 253.2 panta pirmajā daļā paredzētā noziedzīgā nodarījuma izdarīšanu, proti, par narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu – tika apspriests TM Pastāvīgajā Krimināllikuma darba grupā (turpmāk – Darba grupa). Tiesību nozares speciālisti šajā sēdē secināja, ka nepieciešams virzīt normatīvā regulējuma grozījumus, kas paredzētu nepilngadīgo personu atbrīvošanu no kriminālatbildības par narkotiko vielu lietošanu.

2024. gada 10. aprīļa Narkotiku padomes sēdē TM sniedza ziņojumu par 2023. gada 24. maija Narkotiku padomes sēdē uzdotā uzdevuma izpildi, izklāstot sagatavotos priekšlikumus. Minētajā sēdē priekšlikumi tika konceptuāli atbalstīti, un VM sadarbībā ar TM tika uzdots virzīt attiecīgos grozījumus Narkotisko un psihotropo vielu un zāļu, kā arī prekursoru likumīgās aprites likumā (turpmāk – Narkotiku likums). TM sagatavotie priekšlikumi paredzēja veikt grozījumus Narkotiku likuma 48. pantā, nosakot, ka nepilngadīgas personas netiktu sauktas pie kriminālatbildības par narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu, savukārt šo vielu iegāde vai glabāšana joprojām tiktu pakļauta Krimināllikuma regulējumam. Tādējādi tiks nodrošināts, ka nepilngadīgās personas netiks pakļautas kriminālatbildībai par narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu, savukārt iegāde vai glabāšana atbilstoši Narkotiku likuma 48. panta 3. daļai joprojām tiks pakļauta Krimināllikuma regulējumam.

Tāpat jāatzīmē, ka ar TM piedāvātajiem grozījumiem Narkotiku likumā administratīvā pārkāpuma procesā pilngadīgas personas arī turpmāk tiks brīdinātas par iespējamu kriminālatbildības iestāšanos, ja tās gada laikā atkārtoti lietos narkotiskās vielas. Savukārt nepilngadīgas personas par narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu netiks sauktas pie kriminālatbildības, bet tiks pakļautas vienīgi administratīvai atbildībai. Kā norādīja TM, šādi grozījumi nodrošinās to, ka nepilngadīgām personām netiek radīta nesodāmības un visatļautības sajūta, kā arī tiks novērsti potenciāli riski nepilngadīgo iesaistei narkotisko un psihotropo vielu nelikumīgā izplatīšanā, jo kriminālatbildība par šo vielu iegādi vai glabāšanu joprojām tiek saglabāta.  Šāda pieeja saskan arī ar TM jau agrāk izvirzītajiem mērķiem, proti, bērnus nepakļaut kriminālatbildībai, bet pamatā novirzīt uz audzinoša rakstura piespiedu līdzekļiem un atbalsta pasākumiem, tādējādi veicinot bērnu resocializāciju.
Ņemot vērā iepriekšējās Narkotiku padomes sēdēs izskatīto, 2024.gada 12.decembra apvienotajā Narkotiku un Bērnu lietu sadarbības padomes sēdē, VM tika atkārtoti uzdots sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Narkotiku likumā, paredzot nepilngadīgu personu atbrīvošanu no kriminālatbildības, ja tā gada laikā atkārtoti lieto narkotiskās vielas.
Saskaņā ar starptautiskos politikas plānošanas dokumentos un narkotisko vielu lietošanas dekriminalizēšanas politikas izvērtējumos  pieejamo informāciju, dekriminalizācija kā kaitējuma mazināšanas instruments ir efektīva tikai tad, ja narkotiku lietošanas mazināšanas politika tiek īstenota kompleksā veidā, nodrošinot gan sociāla atbalsta pakalpojumus, gan veselības aprūpes pakalpojumus atkarību ārstēšanai.

Nesenie pētījumi liecina, ka dekriminalizācija tiešā veidā neietekmē narkotiku lietošanas un glabāšanas izplatību un tendences. Tajā pašā laikā tā var uzlabot piekļuvi veselības aprūpei, jo personas, kuras agrāk, iespējams, baidījās meklēt medicīnisko palīdzību juridisku seku dēļ, var justies drošāk, vēršoties pēc nepieciešamās palīdzības[1]. Vienlaikus pētījumi parāda, ka citas intervences, kā plaši pieejami kaitējuma mazināšanas pakalpojumi, kopienā balstīti atbalsta pakalpojumi un arī plaši pieejami ārstēšanas pakalpojumi, uzlabo atkarīgo personu veselības stāvokli un mazina nāves gadījumu skaitu no narkotisko vielu pārdozēšanas[2].

Veselības ministrija ir analizējusi ārvalstu praksi narkotisko vielu dekriminalizācijas jomā. Igaunijā, Lietuvā, Čehijā, Itālijā, Polijā, Horvātijā, Portugālē, Spānijā un citās valstīs nepilngadīgo narkotisko vai psihotropo vielu lietošana ir dekriminalizēta. Šajās valstīs sodu vietā tiek piedāvātas ārstniecības un rehabilitācijas programmas, lai jauniešiem nodrošinātu iespēju atgūties un reintegrēties sabiedrībā. Papildus šobrīd saskaņā ar tiesībsargājošo iestāžu sniegto informāciju par administratīvo pārkāpumu un kriminālprocesu statistiku attiecībā uz nepilngadīgajām personām saistībā ar narkotisko un psihotropo vielu nelikumīgu iegādi, glabāšanu vai lietošanu, grozījumi Narkotiku likumā skartu salīdzoši šauru personu loku.  Saskaņā ar tiesībsargājoši iestāžu sniegto informāciju 2024. gadā uzsākti 427 administratīvo pārkāpumu procesi; 2023.gadā – 353 administratīvo pārkāpumu procesi, savukārt 2022.gadā – 398 administratīvo pārkāpumu procesi. Attiecībā uz  uzsāktajiem kriminālprocesiem (Krimināllikuma 253.2 panta pirmā daļa) - 2022. gadā apsūdzība celta 24 nepilngadīgām personām; 2023.gadā – 12 nepilngadīgām personām; 2024.gadā – 10 nepilngadīgām personām.

Nepilngadīgas personas ir īpaši aizsargājama sabiedrības grupa. Atbilstoši Bērnu tiesību aizsardzības likumam bērni ir jāsargā no narkotisko vielu lietošanas kaitīgās ietekmes un sekām. Valstij ir pienākums nodrošināt atbilstošu atbalstu un palīdzību nepilngadīgām personām, īpaši ņemot vērā, ka lielākoties narkotiku lietošana bērnu vidū ir cieši saistīta ar viņu sociālo un ekonomisko situāciju, apkārtējo vidi un ģimenes apstākļiem. Šādus gadījumus bieži vien var uzskatīt par sekām dziļākām sociālām un psiholoģiskām problēmām, nevis tikai par atsevišķiem likumpārkāpumiem.

Vienlaikus dekriminalizācija, kā kaitējuma mazināšanas instruments nevar tikt īstenota bez atbilstošiem sociāla atbalsta pakalpojumiem, veselības aprūpes pakalpojumiem atkarību ārstēšanai, kā arī sakārtotu tiesisku ietvaru obligātas atkarību ārstēšanas nodrošināšanai arī tādiem nepilngadīgiem, kuriem narkotiku lietošana jau ir radījusi būtisku apdraudējumu veselībai un dzīvībai, bet minētās personas šādai ārstēšanai nepiekrīt. 2025.gada 19.jūnijā tika pieņemti grozījumi Ārstniecības likumā[3], kas nosaka obligātās narkoloģiskās ārstēšanās mehānismu nepilngadīgām personām, kuras pārmērīgi kaitējoši lieto atkarību izraisošās viela. Grozījumi paredz tiesības ārstniecības personām vērtēt iespēju virzīt nepilgadīgo obligātai narkoloģiskai ārstēšanai, savukārt ārstēšanas procesa īstenošana notiek ar tiesas iesaisti. Papildus 2025.gada 15.jūlijā Ministru kabinetā tika apstiprināts Veselības ministrijas izstrādātais informatīvais ziņojums “Par pilotprojekta integrētai pieejai - pakalpojumu pieejamības uzlabošanai Rīgā nepilngadīgajiem, kuri pārmērīgi lieto atkarību izraisošas vielas, īstenošanu” (TAP Nr.25-TA-856). Šī informatīvā ziņojuma mērķis ir sniegt informāciju Ministru kabinetam ar izvērtējumu par valstī esošo bērniem, kuri lieto atkarību izraisošas vielas pastāvošo ārstniecības un atbalsta sistēmu un pastāvošiem izaicinājumiem, vienlaikus risinājumu nepārtrauktas narkoloģiskās palīdzības sniegšanai nepilngadīgām personām ar pārmērīgu, kaitējošu vielu lietošanu, sākot no akūtā perioda stacionārā līdz nepilngadīgā atgriešanai sabiedrībā, un tā ieviešanai nepieciešamo papildus finansējumu, lai nekavējoties tiktu nodrošināta palīdzība nepilngadīgajiem. informatīvajā ziņojumā tiek sniegta arī informācija par jauna valsts apmaksāta integrētā pakalpojuma nodrošināšanas un organizēšanas kārtību, sākotnēji minēto izveidoto jauno pakalpojumu un mehānismus pilotējot Rīgas valstspilsētas pašvaldībā, veidojot uz nepilngadīgajiem centrētu aprūpi gan veselības, gan sociālajā jomā. Attiecīgi narkotisko un psihotropo vielu lietošanas dekriminalizācija nepilngadīgām personām nav veicama bez papildus pakalpojumu attīstīšanas un tiesiskā regulējuma sakārtošanas. Minētais pilotprojekts, kar kuru ir pilnveidoti pakalpojumi sāka darboties no 2025.gada 1.septembra.

[1] The Lancet. Drug decriminalisation: grounding policy in evidence. Lancet. 2023 Nov 25;402(10416):1941. doi: 10.1016/S0140-6736(23)02617-X. PMID: 38007253.
[2] Hughes, C., Ritter, A., Chalmers, J., Lancaster, K., Barratt, M. & Moxham-Hall, V.; 2024  Decriminalisation briefing note
[3] https://www.vestnesis.lv/op/2025/124.3 
 
Risinājuma apraksts
Ar minētajiem grozījumiem Narkotiku likuma 48.pantā tiks nodrošināts, ka nepilngadīgas personas netiks pakļautas kriminālatbildībai par narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu, savukārt šo vielu iegāde vai glabāšana atbilstoši Narkotiku likuma 48.panta trešajai daļai joprojām tiks pakļauta Krimināllikuma regulējumam. Šādi grozījumi nodrošinās to, ka nepilngadīgām personām netiek radīta nesodāmības un visatļautības sajūta, kā arī tiks novērsti potenciāli riski nepilngadīgo iesaistei narkotisko un psihotropo vielu nelikumīgā izplatīšanā, jo kriminālatbildība par šo vielu iegādi vai glabāšanu joprojām tiek saglabāta.
Tāpat jānorāda, ka ar piedāvātajiem grozījumiem Narkotiku likumā tiks noteikts, ka administratīvā pārkāpuma procesā pilngadīgas personas arī turpmāk, kā līdz šim, tiks brīdinātas par narkotisko vielu lietošanu. Līdz ar to pilngadīgas personas joprojām būs saucamas pie kriminālatbildības gadījumos, kad tiks konstatēta atkārtota narkotisko vielu lietošana. Savukārt nepilngadīgām personām šāds brīdinājums netiks piemērots, kas nozīmē, ka tās par šo vielu lietošanu netiks sauktas pie kriminālatbildības, bet gan tikai pie administratīvās atbildības.
Problēmas apraksts
Grozījumi likumprojektā izsludināti starpministriju saskaņošanā no 2025.gada 29.augusta līdz 2025.gada 12.septembrim. 2025.gada 5.septembrī Latvijas Republikas Prokuratūra sniedza priekšlikumu izvērtēt iespēju analoģiskus grozījumus veikt arī Narkotiku likuma 49.panta trešajā daļā, kurā noteikts, ka piemērojot administratīvo sodu par 49.panta pirmajā daļā paredzēto pārkāpumu, personu vienlaikus rakstveidā brīdina par kriminālatbildību, ja tā gada laikā pēc administratīvā soda piemērošanas neatļauti iegādāsies, glabās, pārvadās, pārsūtīs vai lietos tādas jaunas psihoaktīvas vielas vai tās saturošus izstrādājumus, kuru aprite ir aizliegta vai ierobežota. Ievērojot to, ka ar likumprojektu tiek paredzēts, ka nepilngadīgās personas turpmāk netiks saukti pie kriminālatbildības par narkotisko vai psihotropo vielu neatļautu atkārtotu lietošanu (Krimināllikuma 253.2 pants), tad tāpat tās nebūtu saucamas pie kriminālatbildības par jaunas psihoaktīvas vielas vai to saturoša izstrādājuma, kuru aprite ir aizliegta vai ierobežota, neatļautu atkārtotu lietošanu (Krimināllikuma 248.2 pants).
Risinājuma apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus Narkotiku likuma 49. panta trešajā daļā, kas nosaka, ka nepilgadīga persona netiks pakļauta kriminālatbildībai par jaunas psihoaktīvas vielas vai to saturoša izstrādājuma, kuru aprite ir aizliegta vai ierobežota, neatļautu atkārtotu lietošanu, piemērojot tikai administratīvo atbildību.
Pilngadīga persona par jaunas psihoaktīvas vielas vai tās saturoša izstrādājuma, kura aprite ir aizliegta vai ierobežota, lietošanu, kā noteikts likumā, arī turpmāk tiks sodīta administratīvā kārtā un rakstveidā brīdināta par kriminālatbildības iestāšanos gadījumā, ja šādas vielas tiks lietotas atkārtoti gada laikā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • nepilngadīgas personas
Ietekmes apraksts
Paredzētais regulējums skars nepilngadīgs personas, kuras lieto narkotiskās, psihotropās vielas vai jaunas psihoaktīvas vielas vai to saturoša izstrādājuma, kuru aprite ir aizliegta vai ierobežota.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
nepilngadīgas personas
neietekmē
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija, Tieslietu ministrija
Nevalstiskās organizācijas
NVO kas piedalījās Narkotiku kontroles un narkomānijas ierobežošanas koordinācijas padomes un Bērnu sadarbības lietu padomes sēdēs, kā arī NVO, kas piedalījās VM darba grupā un ekspertu apakšgrupā operatīvu jautājumu nepilngadīgo atkarību mazināšanas jomā risināšanai, kurām tika uzdoti konkrēti uzdevumi pakalpojumu pieejamības problemātikas risināšanai nepilngadīgiem ar atkarībām. Paredzētie grozījumi tika prezentēti vairākās sanāksmēs, kurās aktīvi līdzdarbojās šādu nevalstisko organizāciju pārstāvji: Latvijas Pašvaldību savienība, Latvijas Bērnu labklājības tīkls, Latvijas Bāriņtiesu darbinieku asociācija, biedrība “OPEN Radošais Centrs”, Latvijas Ārstu biedrība un Bērnu slimnīcas fonds.
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/a7c31f96-71c6-4c89-95af-11dc52acf6f7

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskā apspriešana notika no 27.01.2025. - 10.02.2025. Lielākā daļa sniegto viedokļu un iebildumu nav pamatoti ar argumentāciju vai detalizētu skaidrojumu; tie aprobežojas ar vispārīgu norādi, ka persona neatbalsta virzītos grozījumus likumprojektā. Daļa no sniegtajiem viedokļiem un iebildumiem, kas bija vērsti pret grozījumiem, tika pamatoti ar bažām par nepilngadīgo iespējamās nesodāmības risku, ja tie iesaistītos narkotisko vai psihotropo vielu glabāšanā un izplatīšanā. Veselības ministrija skaidro, ka likumprojekta grozījumi attiecas vienīgi uz narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tieslietu ministrija
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Likumprojekta grozījumi neparedz izmaiņas nepilngadīgas personas brīdināšanas kārtībā administratīvā procesa ietvaros. Kā līdz šim, gadījumos, kad tiek konstatēts, ka nepilngadīga persona ir lietojusi narkotiskās, psihotropās vielas, jaunās psihoaktīvās vielas vai tās saturošus izstrādājumus, attiecīgā nepilgadīgā persona rakstveidā tiek informēta par administratīvā pārkāpuma procesa virzību un piemērojamo sodu.
Valsts policija pēc VM pieprasījuma sniedza informāciju, ka ņemot vērā, ka brīdinājums par kriminālatbildības iestāšanos tiek sagatavots vienlaikus ar lēmumu par administratīvā soda piemērošanu un ir ietverts šajā lēmumā, tā sagatavošana neprasa papildu būtisku laiku ārpus administratīvā pārkāpuma procesa ietvaros sagatavojamā lēmuma, attiecīgi neradīs papildus administratīco slogu Valsts policijai.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nodrošina iespēju nepilngadīgai personai, kura lieto narkotiskās vai psihotropās vielas, vērsties pēc palīdzības, vienlaikus netiekot krimināli sodītam par šo vielu neatļautu lietošanu. 

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Kompleksa pieeja ar mērķi mazināt narkotisko vai psihotropo vielu lietošanu nepilngadīgu personu vidū, nodrošinot ne tikai pasākumus vielu pieejamības mazināšanai, bet arī pasākumus sabiedrības mērķa grupu izglītošanai, ārstēšanās pakalpojumu pieejamību. Vienlaikus sodīšana par lietošanu neveicina personas līdzestību ārstēšanās procesā un resocializācijā, jo vielu lietošana ir sekas jau nopietnākiem traucējumiem, pastāvošai atkarībai un tā būtu jāuztver kā slimība un šādas personas kā tādas, kuriem nepieciešams ārstēšana un sociālais atbalsts nevis sods. Vienlaikus Kriminātatbildības nepiemērošana veicina nepilgadīgā motivāciju vērsties pēc palīdzības. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi