25-TA-1248: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, pārņemšanu bez atlīdzības valsts īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa, 42.1 un 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Ķekavas novada domes 2024. gada 19. decembra lēmums Nr. 5 (protokols Nr. 27.) "Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija", kadastra numurs 8056 001 0790, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai" un 2025. gada 30. aprīļa lēmums Nr. 14 (protokols Nr. 7.) "Par grozījumu Ķekavas novada domes 2024. gada 19. decembra sēdes lēmumā Nr. 5 (protokols Nr. 27)".
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas valdījumā Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošo zemes vienību un uz tās esošo būvi, kas nepieciešamas projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0790) (turpmāk – Nekustamais īpašums) ar sastāvu: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0726) 0,04 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0292 daļa) (turpmāk – Zemes vienība), uz kuras Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta Ķekavas novada pašvaldības tiesiskā valdījumā esošas inženierbūves (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0726 001) (turpmāk – Būve), Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk arī – Nekustamais īpašums) daļa. Būve daļēji atrodas uz Zemes vienības un tiek pārņemta, nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu.
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai, izmantojot publiskās lietošanas autoceļa infrastruktūras (valsts nozīmes autoceļa posma) izveidošanai un autoceļa valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 19. decembra lēmumu Nr. 5 (protokols Nr. 27.) "Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija", kadastra numurs 8056 001 0790, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai" un 2025. gada 30. aprīļa lēmumu Nr. 14 (protokols Nr. 7.) "Par grozījumu Ķekavas novada domes 2024. gada 19. decembra sēdes lēmumā Nr. 5 (protokols Nr. 27)".
Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Pamatojoties uz Satiksmes ministrijas piesaistītās pilnsabiedrības "RB Latvija" izstrādātajiem tehniskajiem risinājumiem, kā arī to detalizācijai izstrādātajā būvprojektā, Rail Baltica projekta īstenošanai valsts īpašumā iegūstams Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošais nekustamais īpašums "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8056 001 0790) (turpmāk – Nekustamais īpašums) ar sastāvu: zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8056 001 0726) 0,04 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0292 daļa) (turpmāk – Zemes vienība), uz kuras Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā ir reģistrēta Ķekavas novada pašvaldības tiesiskā valdījumā esošas inženierbūves (būves kadastra apzīmējums 8056 001 0726 001) (turpmāk – Būve), Daugmales pagastā, Ķekavas novadā (turpmāk arī – Nekustamais īpašums) daļa. Būve daļēji atrodas uz Zemes vienības un tiek pārņemta, nodrošinot Civillikuma 968. pantā noteikto, ka uz zemes uzcelta un cieši ar to savienota ēka atzīstama par tās daļu.
Nekustamo īpašumu nepieciešams pārņemt bez atlīdzības valsts īpašumā, jo tas ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – atbilstoši likuma "Par autoceļiem" 4. pantam un 7. panta pirmajai daļai, izmantojot publiskās lietošanas autoceļa infrastruktūras (valsts nozīmes autoceļa posma) izveidošanai un autoceļa valsts pārvaldes īstenošanai.
Rīkojuma projekts sagatavots, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 19. decembra lēmumu Nr. 5 (protokols Nr. 27.) "Par pašvaldībai piekrītošā nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija", kadastra numurs 8056 001 0790, nodošanu bez atlīdzības valsts īpašumā Satiksmes ministrijas personā, Rail Baltica projekta realizācijai" un 2025. gada 30. aprīļa lēmumu Nr. 14 (protokols Nr. 7.) "Par grozījumu Ķekavas novada domes 2024. gada 19. decembra sēdes lēmumā Nr. 5 (protokols Nr. 27)".
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, kadastra Nr. 8056 001 0790, sastāvā esošā zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0726 izveidota, pamatojoties uz Ķekavas novada domes 2024. gada 29. maija lēmumu Nr. 16 (protokols Nr. 12.) "Par Rail Baltica projekta realizācijai nepieciešamo zemesgabalu atdalīšanu no nekustamā īpašuma "Robežnieku ceļš", Daugmales pagasts, Ķekavas novads", sadalot zemes vienību ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0292, kas piekrita pašvaldībai, pamatojoties uz Ķekavas novada pašvaldības 2011. gada 28. jūlija lēmumu Nr. 14 (3.§, 17.) "Par zemes vienību piekritību Ķekavas novada pašvaldībai un ierakstīšanu zemesgrāmatā".
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) (dati skatīti 2025. gada 8. maijā) Būve reģistrēta Nekustamā īpašuma sastāvā, Būves tiesiskais valdītājs – Ķekavas novada pašvaldība. Būve ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0726 001 (bez nosaukuma), kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales bija 8056 001 0288 001, saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 6. decembra izziņu Nr. 1-12/23/440 atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Atbilstoši Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts "Ielas, ceļi un laukumi" (kods 2112). Būves garums 170,0 m, laukums 890,0 kv.m. un platums 4,6 m.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,04 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,04 ha.
Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,04 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,03 ha; zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas tā turpmākā izmantošanā būs ievērojami normatīvajos aktos noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Zemes vienība nepieciešama valsts nozīmes autoceļa posma izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai.
Būve daļēji atrodas uz Zemes vienības un uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem: 8056 001 0196, 8056 001 0728, 8056 001 0730, 8056 001 0731, 8056 001 0733, 8056 001 0788, 8056 001 0802. Privātpersonām piederošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0728, 8056 001 0730, 8056 001 0731, 8056 001 0733 un daļa no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0196 tiek atsavinātas sabiedrības vajadzībām valsts īpašumā. Par rezerves zemes fondā iekļautām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0788 un 8056 001 0802 tiek veiktas darbības to piekritības noteikšanai valstij Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros, ievērojot būvprojekta tehniskos risinājumus, Būves posmus paredzēts nojaukt, izbūvējot jauna valsts nozīmes ceļa un dzelzceļa infrastruktūras posmus, vienlaikus nodrošinot paliekošā autoceļa posma (būve ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0288 001) funkcionalitāti.
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par Būves uzturēšanas turpināšanu vienota pašvaldības autoceļu tīkla ietvaros līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, kadastra numurs 8056 001 0790, nodošanas – pieņemšanas aktā.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa cita starpā paredz, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi. Rīkojuma projekts paredz, ka, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, un Satiksmes ministrijas pienākumu pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu vai tā daļu. Rīkojuma projektā paredzētā atzīme ir nepieciešama, lai, ierakstot minēto Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā, vienlaikus tiktu ierakstīta arī atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu vai tā daļu, tādējādi efektivizējot un nodrošinot, ka nākotnē tiks izpildīts Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteiktais pienākums atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas ir nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras uzturēšanā, tā atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmas datiem (turpmāk – Kadastra sistēmas dati) (dati skatīti 2025. gada 8. maijā) Būve reģistrēta Nekustamā īpašuma sastāvā, Būves tiesiskais valdītājs – Ķekavas novada pašvaldība. Būve ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0726 001 (bez nosaukuma), kura izveidota, sadalot inženierbūvi, kuras kadastra apzīmējums pirms sadales bija 8056 001 0288 001, saskaņā ar Ķekavas novada pašvaldības 2023. gada 6. decembra izziņu Nr. 1-12/23/440 atrodas Ķekavas novada pašvaldības bilancē. Atbilstoši Kadastra sistēmas datiem Būves galvenais lietošanas veids noteikts "Ielas, ceļi un laukumi" (kods 2112). Būves garums 170,0 m, laukums 890,0 kv.m. un platums 4,6 m.
Saskaņā ar Kadastra sistēmas datiem Zemes vienībai reģistrēti šādi apgrūtinājumi:
- ekspluatācijas aizsargjoslas teritorija gar valsts vietējiem un pašvaldību autoceļiem lauku apvidos – 0,04 ha;
- dzīvojamās apbūves zemei izvērtējamo apgrūtinājumu pārklājuma teritorija zemes kadastrālās vērtības aprēķinam – 0,04 ha.
Zemes vienības lietošanas mērķis "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,04 ha. Zemes vienības platības sadalījums pa lietošanas veidiem: lauksaimniecībā izmantojamās zemes platība – 0,03 ha; zemes zem ceļiem platība – 0,01 ha.
Atbilstoši Aizsargjoslu likumā noteiktajam, lai ievērotu ar attiecīgās aizsargjoslas veidu noteiktos ierobežojumus un aizsargātu objektus vai arī vidi un cilvēkus, pēc Nekustamā īpašuma atsavināšanas tā turpmākā izmantošanā būs ievērojami normatīvajos aktos noteiktie ierobežojumi un Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamo būvdarbu izpildē būs ievērojami vispārējie un speciālie būvnoteikumi, kas noteic pienākumu pie būvdarbu ieceres dokumentācijas izstrādes saņemt atbildīgo institūciju (valsts institūciju) un inženiertīklu īpašnieku tehniskos noteikumus, tai skaitā arī vietējās pašvaldības saskaņojumu, ja to paredz saistošie noteikumi.
Tādējādi secināms, ka Zemes vienībai noteiktie apgrūtinājumi ietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus veidā, kas paredz papildus nosacījumu iekļaušanu būvdarbu risinājumos un to izpildes ievērošanu būvdarbu procesa laikā.
Zemes vienība nepieciešama valsts nozīmes autoceļa posma izbūvei un tā turpmākajai ekspluatācijai.
Būve daļēji atrodas uz Zemes vienības un uz zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem: 8056 001 0196, 8056 001 0728, 8056 001 0730, 8056 001 0731, 8056 001 0733, 8056 001 0788, 8056 001 0802. Privātpersonām piederošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0728, 8056 001 0730, 8056 001 0731, 8056 001 0733 un daļa no zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0196 tiek atsavinātas sabiedrības vajadzībām valsts īpašumā. Par rezerves zemes fondā iekļautām zemes vienībām ar kadastra apzīmējumiem 8056 001 0788 un 8056 001 0802 tiek veiktas darbības to piekritības noteikšanai valstij Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros, ievērojot būvprojekta tehniskos risinājumus, Būves posmus paredzēts nojaukt, izbūvējot jauna valsts nozīmes ceļa un dzelzceļa infrastruktūras posmus, vienlaikus nodrošinot paliekošā autoceļa posma (būve ar kadastra apzīmējumu 8056 001 0288 001) funkcionalitāti.
Pārņemot Nekustamo īpašumu valsts īpašumā, vienlaikus panākama vienošanās ar pašvaldību par Būves uzturēšanas turpināšanu vienota pašvaldības autoceļu tīkla ietvaros līdz Rail Baltica projekta īstenošanas uzsākšanai, par to vienojoties nekustamā īpašuma "Rail Baltica dzelzceļa teritorija" Daugmales pagastā, Ķekavas novadā, kadastra numurs 8056 001 0790, nodošanas – pieņemšanas aktā.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrā daļa cita starpā paredz, ja nodotais nekustamais īpašums vairs netiek izmantots atvasinātas publiskas personas lēmējinstitūcijas lēmumā par atvasinātas publiskas personas nekustamā īpašuma nodošanu bez atlīdzības norādītās valsts pārvaldes funkcijas, atvasinātas publiskas personas funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, valsts vai atvasināta publiska persona šo īpašumu bez atlīdzības nodod tai atvasinātai publiskai personai, kura šo nekustamo īpašumu nodevusi. Rīkojuma projekts paredz, ka, nostiprinot zemesgrāmatā valsts īpašuma tiesības uz pārņemto Nekustamo īpašumu, norādīt, ka īpašuma tiesības nostiprinātas uz laiku, kamēr tiek nodrošināta valsts pārvaldes funkcijas transporta nozarē īstenošana, un Satiksmes ministrijas pienākumu pārņemto Nekustamo īpašumu bez atlīdzības nodot atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai, ja tas vairs netiek izmantots valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras izveidošanai un uzturēšanai, kā arī ierakstīt atzīmi par aizliegumu atsavināt Nekustamo īpašumu vai tā daļu. Rīkojuma projektā paredzētā atzīme ir nepieciešama, lai, ierakstot minēto Nekustamo īpašumu zemesgrāmatā, vienlaikus tiktu ierakstīta arī atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu vai tā daļu, tādējādi efektivizējot un nodrošinot, ka nākotnē tiks izpildīts Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta otrajā daļā noteiktais pienākums atdot atpakaļ pašvaldībai nekustamo īpašumu, kas ir nodots uz laiku konkrētas funkcijas īstenošanai.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija Nekustamo īpašumu nodos Rail Baltica projekta ieviesējam būvdarbu veikšanai.
Izbeidzoties nepieciešamībai Nekustamo īpašumu izmantot valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras un saistītās infrastruktūras uzturēšanā, tā atdošana atpakaļ Ķekavas novada pašvaldībai tiks īstenota, ievērojot Civillikuma 850. pantā noteikto, ka būve ir atzīstama par nekustamā īpašuma sastāvā ietilpstošās zemes vienības blakus lietu, ir nesaraujami saistīta ar šo zemes vienību un atbilstoši Civillikuma 853. pantam ir atsavināma kopā ar galvenajām lietām.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt valsts īpašumā bez atlīdzības Ķekavas novada pašvaldībai piekrītošo Nekustamo īpašumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Jā
Apraksts
Nekustamais īpašums tiek atsavināts valsts publiskās lietošanas transporta infrastruktūras izveidošanai un tās uzturēšanai.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Jā
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz pārņemt Nekustamo īpašumu valsts īpašumā bez atlīdzības.
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Nosaukums
Jā
Apraksts
Nekustamā īpašuma nepieciešamība valsts funkciju īstenošanai konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, tostarp fiziskas personas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
Rail Baltica projekta ietvaros izbūvētā transporta infrastruktūra veicinās attiecīgā reģiona ekonomisko izaugsmi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Jā
Ietekmes apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.
2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.
2.2.5. uz konkurenci:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.
2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Ministru kabineta rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma iegūšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma iegūšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līguma, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr.639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" un Ķekavas novada pašvaldība.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, sabiedrības ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" un Ķekavas novada pašvaldība.
6.4. Cita informācija
Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis", tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"
- Ķekavas novada pašvaldība
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa infrastruktūras attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
-
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi