Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
23-TA-1813: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 14 "Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" ir piešķirts papildu valsts budžeta finansējums, lai nodrošinātu pastāvīgu atbalstu Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes (turpmāk – Memoranda padome) darbībai, veicinot pilsoniskās sabiedrības ilgtspēju un stiprinot pilsoniskās sabiedrības organizāciju kapacitāti. Prioritārā pasākuma pieteikums bija balstīts Memoranda padomes izveidotās darba grupas 2018. gadā izstrādātajā Memoranda padomes darbības modelī. Lai to īstenotu, nepieciešams izdarīt grozījumus Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 14 "Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums". 
Izstrādes pamatojums
Deklarācija par Ministru kabineta iecerēto darbību
Apraksts
Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 21. punkts: Veicināsim iedzīvotāju, uzņēmēju un nevalstisko organizāciju līdzdalību sabiedriskajos un politiskajos procesos un sabiedrības saliedētību, attīstīsim sociālo un pilsonisko dialogu, palielināsim finansējumu sabiedriskā labuma iniciatīvām un saliedētībai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir aktualizēt Memoranda padomes nolikumu, tādējādi nodrošinot Memoranda padomes darbības atbilstību praksei un ilgtspēju, kā arī atbilstoši valsts budžetā piešķirtajam finansējumam nodrošināt pilsoniskā dialoga īstenošanu ar Memoranda padomes starpniecību. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2005. gada janvārī toreizējais Ministru prezidents un 57 nevalstiskās organizācijas parakstīja Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memorandu (turpmāk – Memorands). Memoranda īstenošanai ar Ministru kabineta lēmumu, Ministru kabineta noteikumu formātā apstiprinot nolikumu, tika izveidota Memoranda padome. Memoranda padomes sekretariāta funkcijas tika uzticētas Valsts kancelejai. 2014. gadā tika parakstīts atjaunots Memorands, un 2014. gada 7. janvārī Ministru kabinets apstiprināja noteikumus Nr. 14 "Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums" (turpmāk – noteikumi Nr. 14). Pēc Valsts kancelejas iniciatīvas 2017. gadā noteikumi Nr. 14 grozīti, lai risinātu dažādus jautājumus (piemēram, kādā statusā biedrību un nodibinājumu pārstāvji var tikt ievēlēti Memoranda padomes sastāvā), kā arī nostiprinātu Memoranda padomes darbības publiskumu (proti, sēžu tiešraižu nodrošināšanu, protokolu un sēžu video ierakstu publicēšanu un citas aktualitātes). Memorandu kopš 2005. gada ir parakstījušas vismaz 548 biedrības un nodibinājumi (pastāv iespēja, ka organizācija kopš parakstīšanas brīža ir beigusi pastāvēt, tādēļ skaits var būt mainīgs. Memorandu parakstījušo organizāciju saraksts pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē – https://www.mk.gov.lv/lv/media/7667/download?attachment).

Pilsoniskā dialoga ieviešanu paredzējusi Saeima, apstiprinot Latvijas Nacionālo attīstības plānu 2021.–2027. gadam, kurā ietverta nepieciešamība dialogam ar pilsonisko sabiedrību noteikt līdzvērtīgu pieeju kā sociālajam dialogam visos lēmumu pieņemšanas posmos, tādējādi stiprinot demokrātiju un palielinot iedzīvotāju savstarpējo uzticēšanos un uzticēšanos valstij. Politiskā apņemšanās pilsoniskā dialoga attīstīšanai ir iekļauta arī Deklarācijā par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību (21. punkts) un Latvijas Piektajā nacionālajā atvērtās pārvaldības rīcības plānā 2022.–2025. gadam (1.1. pasākums). Pilsoniskā dialoga mērķis ir veicināt sadarbību starp organizācijām, kas īsteno pilsonisko dialogu, vai starp šīm organizācijām un valdību vai tās pārstāvjiem (ietverot visu līmeņu pārvaldes) ar mērķi veicināt viedokļu dažādību lēmumu pieņemšanas procesā (tai skaitā nodrošinot dažādu sabiedrības grupu interešu pārstāvību lēmumu pieņemšanas procesā, līdzsvaru starp ekonomisko interešu un cilvēktiesību un demokrātisko vērtību interesēm, sociālās ekonomikas un pilsoniskās sabiedrības attīstības progresu) un palīdzēt konstruktīvi noregulēt konfliktus, kas saistīti ar sabiedrības un ekonomisko interešu atšķirībām. Publiskās varas institūciju un sabiedrības pārstāvju dialogs nodrošina ieguvumus tādas ekonomikas un sabiedrības labklājības sasniegšanai, kurā tiek līdzsvarotas sabiedrības un ekonomikas intereses un tiek ievērotas iedzīvotāju vajadzības. Lai to sasniegtu, svarīgi ir stiprināt pilsonisko sabiedrību un stiprināt un veicināt pilsonisko dialogu, kā arī modernizēt sadarbības formātus un to darbības kultūru, sekmēt nevalstisko organizāciju spēju pārstāvēt dažādas iedzīvotāju grupas, pastāvīgi analizēt datus un nodrošināt profesionālu ieguldījumu rīcībpolitikas un tiesību aktu kvalitatīvā izstrādē, nodrošināt savlaicīgu un kvalitatīvu informācijas apriti, ieskaitot atgriezenisko saiti, kā arī īstenot informēšanas un iesaistes kampaņas. Svarīgi ir veicināt sabiedrības uzticēšanos valsts pārvaldes institūcijām – arī tas ietekmēs ekonomisko izaugsmi un attīstību.

Ņemot vērā valdības un Saeimas lēmumus un ar likumu "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" piešķirto papildu valsts budžeta finansējumu, nepieciešams veikt grozījumus noteikumos Nr. 14, lai nodrošinātu ietvaru Memoranda padomes kā pilsoniskā dialoga centrālās platformas darbības efektivitātes paaugstināšanai un nostiprināšanai. Ar piešķirto finansējumu tiks īstenota Memoranda padomes reforma, kas ietverta 2018. gadā darba grupas izstrādātajā vīzijā par valsts pārvaldes un nevalstiskā sektora sadarbību, lielāku lomu atvēlot NVO pusi pārstāvošo padomes locekļu darbības atbalstam, nodrošinot tiem plašākas iespējas sagatavot un paust pilsoniskās sabiedrības intereses valsts pārvaldē. Valsts kanceleja kā Memoranda padomes sekretariāts  turpmāk veiks jaunas funkcijas:
1) organizēs darba grupas pilsoniskās sabiedrības attīstības jautājumu risināšanai, sagatavojot kvalitatīvākas diskusijas padomes sēdēs un sekmējot plašāku nevalstiskā sektora iesaisti;
2) organizēs ikgadējo forumu par pilsoniskajai sabiedrībai aktuāliem jautājumiem;
3) koordinēs NVO sektora turpmākai attīstībai nepieciešamos pētījumus, problēmjautājumu un risinājumu definēšanu;
4) nodrošinās Memoranda padomes locekļu, Memorandu parakstījušo organizāciju, valsts pārvaldes institūciju un plašākas sabiedrības informēšanu par Memoranda padomes darbu;
5) nodrošinās atlīdzību nevalstisko organizāciju pārstāvjiem par darbu Memoranda padomē, kā arī citos formātos, kur šādi pārstāvji deleģēti no Memoranda padomes puses un Memoranda padomes izveidoto darba grupu vadītājiem un locekļiem.

Atbalstot finansējuma piešķiršanu tika noteikti šādi sasniedzamie rezultatīvie rādītāji:
Rezultatīvais rādītājs 2024.gads 2025.gads 2026.gads 
Memoranda padomes sēdes (tai skaitā 1 paplašinātā sēde) (skaits)            11 11 11
Darba grupu sēdes (skaits)                           18 18 18
Forums par pilsoniskajā dialoga aktuāliem jautājumiem (skaits)    1 1 1









Pieprasot papildu valsts budžeta finansējumu, prioritārā pasākuma aprakstā tika ietverta augstāk minēto rādītāju sasniegšana, kā arī tika norādīts, ka daļu no finansējuma plānots novirzīt Memoranda padomes deleģēto pārstāvju dažādos formātos atlīdzībai par nevalstisko organizāciju nostājas paušanu un viedokļa uzturēšanu ar Memoranda padomes mandātu [skatīt resora Ministru kabinets budžeta paskaidrojumu - https://www.fm.gov.lv/lv/media/16833/download?attachment]. 

Pastāv iespēja, ka var  tikt sasauktas ārkārtas Memoranda padomes sēdes, tādā gadījumā, ja to ļauj finansējums, nodrošināma atlīdzība Memoranda padomes locekļiem par dalību sēdēs. Savukārt attiecībā uz pastāvīgajām darba grupām, katrai no tām paredzēts sasaukt 6 sēdes. Ja nepieciešama diskusijas turpināšana attiecīgās darba grupas formātā, papildu sēdes sasaucamas ar Valsts kancelejas saskaņojumu vai atsevišķos gadījumos ar Memoranda padomes lēmumu, ņemot vērā finansiālās iespējas maksāt atlīdzību darba grupu vadītājam un darba grupas locekļiem. 

Valsts kanceleja atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 49. panta pirmajā daļā noteiktajiem kritērijiem izvērtēja iespēju slēgt līdzdarbības līgumu valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanai. Valsts kancelejas ieskatā valsts pārvaldes
uzdevuma – Memoranda padomes sekretariāta darbības nodrošināšana – nodošana privātpersonai ir atbalstāma, jo:
1) tai ir sabiedrisks labums – atbilstoši izstrādātajam konkursa nolikumam plānots atlasīt biedrību vai nodibinājumu vai to apvienību (turpmāk – biedrība), kuras atbilstība noteiktiem izvirzītajiem kritērijiem (piemēram, noteikts biedru skaits, līdzšinējā darbība pilsoniskās sabiedrības jomā  un līdzvērtīgu aktivitāšu īstenošana) tiks vērtēta konkursa gaitā;
2) tiks veicināta sabiedrības iesaistīšanās valsts pārvaldē – konkursā izvēlētā biedrība, īstenojot valsts pārvaldes uzdevumu, cieši sadarbosies ar Valsts kanceleju un citām Memoranda padomē pārstāvētajām ministrijām un nevalstiskajām organizācijām, kā arī Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memorandu parakstījušajām organizācijām;
3) sagaidāms, ka Valsts kancelejas un biedrības sadarbība Memoranda padomes sekretariāta funkcijas nodrošināšanā sekmēs efektīvāku sadarbību un savstarpējo uzticēšanos starp valsts pārvaldi un nevalstiskajām organizācijām un Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memorandā noteikto mērķu sasniegšanu un Ministru kabineta un Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 14 "Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums" piemērošanu praksē,
4) tā sekmēs Ministru kabineta 2023. gada 4. jūlija noteikumu Nr. 358 "Valsts kancelejas nolikums" 3.9. apakšpunktā noteiktās funkcijas īstenošanu, tas ir, veicinās pilsoniskās sabiedrības attīstību un sabiedrības līdzdalību, tai skaitā pilsonisko un sociālo dialogu.  

Valsts kanceleja atbilstoši Ministru kabineta 2014. gada 17. jūnija noteikumu Nr. 317 "Kārtība, kādā tiešās pārvaldes iestādes slēdz un publisko līdzdarbības līgumus, kā arī piešķir valsts budžeta finansējumu privātpersonām valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai un uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu" saņēma Ministru prezidentes saskaņojumu konkursa par valsts pārvaldes uzdevumu norises organizēšanai un līdzdalības līguma slēgšanai ar minētā konkursa rezultātā atlasīto biedrību. Konkursu būs iespējams izsludināt pēc noteikumu projekta stāšanās spēkā. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ņemot vērā plānotos uzlabojumus Memoranda padomes darbībā, kur būtiska ietekme ir piešķirtajiem papildu finanšu līdzekļiem, nepieciešami papildinājumi Memoranda padomes sekretariāta veicamo uzdevumu uzskaitījumā. Memoranda padomes nolikums jau šobrīd paredz iespēju veidot darba grupas, tomēr, ņemot vērā piešķirto finansējumu un atbilstoši jaunajam Memoranda padomes modelim izveidojamo darba grupu būtību, nepieciešams noteikt papildu mērķi darba grupu veidošanai. Plānots, ka tiks izveidotas šādas darba grupas - 1) NVO, kā arī pilsoniskajai iesaistei un aktivitātēm paredzēto finanšu (budžeta) un nodokļu darba grupa, 2) Satura plānošanas darba grupa un 3) Sabiedrības iesaistes un atvērtās pārvaldības darba grupa. Satura plānošanas darba grupas uzdevums būs plānot Memoranda padomes sēdes: izskatāmos jautājumu, tematiskās sēdes, sagatavot jautājumus – attiecīgi tās darbību raksturojošais rādītājs būs 11 Memoranda padomes sēžu norise ik gadu. NVO, kā arī pilsoniskajai iesaistei un aktivitātēm paredzēto finanšu (budžeta) un nodokļu darba grupas un Sabiedrības iesaistes un atvērtās pārvaldības darba grupas darbs tiks organizēts sekojoši - Memoranda padome izvirzīs veicamos uzdevumus katrai darba grupai [līdzīgi kā noteikti uzdevumi tika izvirzīti domnīcām Valsts kancelejas sadarbībā ar biedrību "Latvijas Pilsoniskā alianse" un Islandes iedzīvotāju fondu īstenotās iniciatīvas “Sabiedrības līdzdalība – atslēga demokrātijas nākotnei” ietvaros, plašāk lūdzu skatīt Ministru kabineta tīmekļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/projekts/eez-finansu-instruments]. Plānots, ka par darba grupu darbu un sasniegtajiem rezultātiem Memoranda padomes locekļiem un citām ieinteresētajām pusēm tiks sniegta regulāra atgriezeniskā saite Memoranda padomes sēdēs. Ar Memoranda padomes lēmumu dažādos formātos deleģēto pārstāvju darbības koordinēšanai izveidojama atsevišķa darba grupa un nosakāms tās vadītājs (tādējādi nodrošinot, ka tiek sniegta atgriezeniskā saite Memoranda padomei par deleģēto pārstāvju darbību dažādos konsultatīvos formātos). Kopā veidojamas četras darba grupas (darba grupas locekļu atlase konkursa kārtībā organizējama visām darba grupām, izņemot darba grupu, kurā apvienoti ar Memoranda padomes lēmumu jau iepriekš deleģētie pārstāvji). Lēmumus par darba grupu izveidi, to skaitā, nolikumu, pieņems Memoranda padome, pamatojoties uz Valsts kancelejas un konkursa kārtībā izvēlētās biedrības vai nodibinājuma izstrādāto priekšlikumu. Plānots, ka darba grupas, izņemot deleģēto pārstāvju darba grupu, sanāks uz vismaz sešām sēdēm ik gadu un risinās nevalstisko organizāciju un valsts pārvaldes sadarbībai aktuālus jautājumus. 

Lai nodrošinātu pilsoniskās sabiedrības iesaisti lēmumu pieņemšanas procesos un sekmētu sabiedrības interesēm atbilstošu valsts pārvaldes darbību, Memoranda padomei ir tiesības deleģēt pārstāvjus Valsts sekretāru sanāksmēs, Ministru kabineta komitejas sēdēs (atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumiem Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis") un Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes sēdēs, kā arī citos formātos atbilstoši nepieciešamībai (tas tiek īstenots gadījumos, kad tiek saņemts lūgums no attiecīgās institūcijas, piemēram, no valsts budžeta programmas "NVO fonds" stratēģiskās plānošanas komitejas, no Eiropas Savienības struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2021.–2027. gada plānošanas perioda uzraudzības komitejas un apakškomitejām, no Valsts pārvaldes politikas attīstības padomes, no Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu īstenošanas uzraudzības padomes, no dažādu valsts budžeta programmu projekta pieteikumu vērtēšanas komisijām Sabiedrības integrācijas fondā un citām institūcijām). Pārstāvju deleģēšanas kārtību nosaka Memoranda padomes 2021. gada 26. maija sēdē apstiprinātā "Kārtība, kādā Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padome deleģē pārstāvjus (t. sk. kritērijus) dalībai dažādos sadarbības un uzraudzības mehānismos" (minētā kārtība pieejama Ministru kabineta tīmekļvietnē – https://www.mk.gov.lv/lv/media/9615/download), vienlaikus jāņem vērā, ka minētā kārtība tuvākā pusgada laikā pēc noteikumu projekta pieņemšanas ir jāpārskata Satura plānošanas darba grupas ietvaros, nodrošinot atbilstību reālajai situācijai par nepieciešamo pārstāvniecību dažādos formātos, kā arī vienojoties par deleģēto pārstāvju darba grupas darbību. Ņemot vērā pastāvošo praksi, ka Memoranda padome deleģē pārstāvjus dažādos formātos pēc savas iniciatīvas vai attiecīgās institūcijas lūguma, kā arī Memoranda padomes 2021. gada 26. maijā apstiprināto kārtību, kādā tiek organizēta deleģējamo pārstāvju atlase, ir nepieciešami grozījumi noteikumos Nr. 14. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz noteikumu Nr. 14 4.3. apakšpunktā pievienot papildu mērķi darba grupu izveidei – nevalstisko organizāciju un valsts pārvaldes sadarbības uzlabošana. Tāpat noteikumu projekts paredz papildināt 4. punktu ar 4.5. apakšpunktu, paredzot, ka Memoranda padomei ir tiesības deleģēt pārstāvjus citās konsultatīvajās un uzraudzības padomēs, komisijās un darba grupās pēc savas iniciatīvas vai saskaņā ar attiecīgās institūcijas lūgumu. Vienlaikus paredzēts, ka Memoranda padome var atteikties deleģēt pārstāvi, ja tā uzskata deleģēšanu par neatbilstošu memoranda mērķim, noteikumiem Nr. 14 vai atklātā atlases procesā nav iespējams atrast piemērotu kandidātu. Noteikumu Nr. 14 4.4. apakšpunktā veikti redakcionāli precizējumi, ņemot vērā, ka pievienots jauns apakšpunkts. Noteikumu Nr.14 24.punkts papildināts ar vairākiem jauniem punktiem (grozījumu 17., 18., 19., 20. un 21.punkts), paredzot, ka Valsts kanceleja, nodrošinot Memoranda padomes sekretariāta funkciju, organizē Memoranda padomes izveidoto darba grupu darbu, ikgadējo forumu un citus pasākumus, veic konsultantu un ekspertu piesaisti atsevišķu jautājumu izpētei atbilstoši padomes lēmumiem (ja ir pieejami finanšu līdzekļi), kā arī īsteno komunikāciju par Memoranda padomes darbu, padomes darbību, nodrošinot informācijas sniegšanu padomes locekļiem, memorandu parakstījušajām organizācijām, valsts pārvaldes institūcijām, kā arī plašākai sabiedrībai, un iesaistīšanu padomes darbā, kā arī ja pieejami finanšu līdzekļi un tas ir lietderīgi, nodrošina atlīdzības izmaksu nevalstisko organizāciju pārstāvjiem. Lai gan piešķirtā finansējuma apmērs ir noteikts arī nākamajiem gadiem, situācija var mainīties, attiecīgi noteikumu projektā noteikts, ka atlīdzību nevalstisko organizāciju pārstāvjiem var maksāt, ja tam ir pieejami finanšu līdzekļi. Savukārt attiecībā uz lietderības kritēriju norādāms, pirmkārt, katra institūcija, kura lūdz Memoranda padomi deleģēt pārstāvi, vispirms pati vērtē nepieciešamību lūgt deleģēt pārstāvi, tad šo lūgumu (kas parasti tiek saņemts Valsts kancelejai vai Memoranda padomes sekretariātam adresētas vēstules formātā) izvērtē Valsts kanceleja sadarbībā ar Memoranda padomes vadītāja vietnieku, nepieciešamības gadījumā gala lēmuma pieņemšanā par pārstāvja deleģēšanas nepieciešamību iesaistot arī Memoranda padomi. Memoranda padome, neredzot skaidru pamatojumu vai nepieciešamību, var pieņemt lēmumu nedeleģēt Memoranda padomes pārstāvi (piemēram, izvērtējot situāciju, šāds lēmums tika pieņemts Memoranda padomes 2024.gada 28.augusta sēdē attiecībā uz iespēju deleģēt pārstāvi Brīvprātīgā darba konsultatīvajā padomē, protokols pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/19911/download?attachment). Esošo kārtību nav paredzēts mainīt, saglabājot gan Valsts kancelejas, gan Memoranda padomes atbildību pārstāvju deleģēšanas pieteikumu izvērtēšanā un attiecīgi lēmuma pieņemšanā, kas, tostarp, būs atspoguļots Memoranda padomes sēžu protokolos kā līdz šim. Norādāms, ka izvēloties pārstāvjus, tiek ņemts vērā gan to līdzšinējā darbība un zināšanas attiecīgajā jomā un motivācija darboties attiecīgajā formātā, lai nodrošinātu, ka tiek sniegta visatbilstošākā ekspertīze. 
Problēmas apraksts
2. Pēc Pārresoru koordinācijas centra pievienošanas Valsts kancelejai 2023. gada 1. martā Valsts kanceleja ir atbildīga par turpmāku valsts attīstības plānošanu un, ņemot vērā, ka Memoranda padomes sastāvā jau ir Valsts kancelejas direktors un Ministru prezidenta biroja pārstāvis, viena vieta Memoranda padomes sastāvā kļuva vakanta. Memoranda padomes sēdē 2023. gada 22. februārī notika diskusija par to, kuru ministriju varētu lūgt iesaistīties Memoranda padomes darbā (Memoranda padomes sēdes protokols pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē – https://www.mk.gov.lv/lv/media/15452/download?attachment). Diskusijas rezultātā, ņemot vērā atbildību par krīžu pārvaldību, turpmākai līdzdalībai Memoranda padomes sastāvā tika uzaicināta Iekšlietu ministrija, kuras valsts sekretārs piekrita ministrijas pārstāvniecībai Memoranda padomē. 

Atbilstoši Saeimas 2023. gada 6. jūnijā pieņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta iekārtas likumā Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija ar 2024. gada 1. jūliju ir Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija. Attiecīgi ir nepieciešamas izmaiņas arī noteikumos Nr. 14. 

Ņemot vērā, ka biedrība "Latvijas Pilsoniskā alianse" atbilstoši tās darbības mērķiem pilsoniskās sabiedrības attīstības veicināšanā Latvijā ir pastāvīgi pārstāvēta Memoranda padomes sastāvā un tās pārstāvis bieži ticis ievēlēts par Memoranda padomes vadītāja vietnieku (izņemot periodus, kad tas nav iespējams atbilstoši noteikumu Nr. 14 12. punktam), ir atzīstams minētās biedrības ieguldījums Memoranda padomes darba kārtības veidošanā un kopējo sektora interešu pārstāvniecībā lēmumu sagatavošanas un pieņemšanas procesā. Arī Saeimas Prezidija 2024. gada 22. februārī apstiprinātajā Deklarācijā par Saeimas sadarbību ar pilsonisko sabiedrību (deklarācija pieejama Saeimas tīmekļvietnē – https://www.saeima.lv/files/Deklaracija_par_sadarb_pilson_sabiedr_2202.pdf) biedrībai "Latvijas Pilsoniskā alianse" ir noteikts pastāvīgs statuss sadarbības grupas sastāvā, kas izveidota minētās deklarācijas ieviešanai. Attiecīgi Memoranda padomes sastāvā vēlēšanu procesā ievēlējamas pārējās septiņas nevalstiskās organizācijas. Nepieciešami precizējumi kārtībā, pie kādiem nosacījumiem tiek organizēta kandidātu pieteikšanās un balsošana par tiem. 

Atbilstoši 2018. gadā izstrādātajam Memoranda padomes modelim, lai sekmētu interešu pārstāvniecību, līdzšinējais Memoranda padomes locekļu pilnvaru termiņš –18 mēnešu – pagarināms uz 24 mēnešiem. 

Noteikumos Nr. 14 nostiprināms, ka attiecībā uz Memoranda padomes vadītāja vietnieka pienākumu pildīšanu piemērojams princips – ne ilgāk kā divi pilnvaru termiņi pēc kārtas. Minētais termiņš ir princips, ko piemēro vadošajiem amatiem publiskajā pārvaldē, un arī noteikumu Nr. 14 12. punktā jau šobrīd ir nostiprināts princips, ka viens un tas pats nevalstiskās organizācijas pārstāvis var būt Memoranda padomes loceklis ne ilgāk kā divus termiņus pēc kārtas. Ņemot vērā, ka Memoranda padomes vadītāja vietnieku ievēlē no padomes sastāvā esošajiem nevalstisko organizāciju pārstāvjiem un ka saskaņā ar noteikumu projektu biedrības "Latvijas Pilsoniskās alianses" pārstāvim Memoranda padomē turpmāk plānots pastāvīgs mandāts, jānosaka ierobežojums Memoranda padomes vadītāja vietnieka pilnvaru termiņam vienai un tai pašai personai, lai nodrošinātu viedokļu dažādību. 

Saskaņā ar noteikumiem Nr. 14 Memoranda padomes sēdēs ar padomdevēja tiesībām piedalās vairāku institūciju un organizāciju pārstāvji, to skaitā biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" un arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" pārstāvji. Noteikumu projektā nepieciešams precizēt minēto organizāciju nosaukumus atbilstoši to Uzņēmumu reģistrā reģistrētajam juridiskajam statusam, kā arī statusu atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 606 "Ministru kabineta kārtības rullis" 52.2.7. apakšpunktam. 
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 5., 6., 7. un 8. punkts paredz noteikt, ka Memoranda padomes sastāvā līdzās Valsts kancelejas direktoram, Ministru prezidenta biroja pārstāvim, Tieslietu ministrijas, Labklājības ministrijas, Kultūras ministrijas un Finanšu ministrijas valsts sekretāriem strādā arī Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas un Iekšlietu ministrijas valsts sekretāri, kā arī biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse" un septiņu citu biedrību un nodibinājumu lēmējinstitūcijas vai izpildinstitūcijas pārstāvji. Noteikumu projekta 10. punkts paredz papildināt noteikumu Nr.14 9. punktu ar papildu nosacījumiem attiecībā uz minimālo pieteikumu skaitu, lai varētu organizēt balsošanu, kā arī iespēju pagarināt pieteikšanās termiņu, ja saņemto pieteikumu skaits ir nepietiekams. Kā arī tiek noteikts, ka balsošanā jāpiedalās vismaz desmit procentiem no memorandu parakstījušajām organizācijām, lai tā tiktu atzīta par notikušu. Procentuālais apmērs attiecībā uz vēlēšanās piedalījušos organizāciju skaitu, lai vēlēšanas būtu atzīstamas par notikušām, noteikts balstoties uz līdz šim organizēto vēlēšanu norisi un organizāciju aktivitāti tajās - 2020.gadā balsojumā piedalījās 57 biedrības un nodibinājumi, 2021. gadā - 68, 2022. gadā - 66. Šobrīd Memorandu parakstījušas 548 biedrības un nodibinājumi. Attiecīgi vēlēšanās, kas gaidāmas 2024. gada rudenī, būs jānobalso vismaz 54 biedrībām un nodibinājumiem.

Ar noteikumu projekta 12. punktu paredzēts papildināt noteikumu Nr. 14 11. punktu, paredzot, ka par padomes vadītāja vietnieku vienu un to pašu personu var ievēlēt ne vairāk kā divus pilnvaru termiņus pēc kārtas. Attiecībā uz izmaiņām Memoranda padomes nevalstisko organizāciju sastāvā noteikumu projektā ietverts noslēguma jautājumu punkts, paredzot, ka grozījumi noteikumu Nr. 14 5.9. un 5.10. apakšpunktā un 11. punktā attiecībā uz izmaiņām pilnvaru termiņā un pārstāvniecību piemērojami līdz ar nākamo vēlēšanu procesu, kas Valsts kancelejai jāorganizē laikposmā līdz 2024. gada 31. oktobrim. Noteikumu 9. punkts paredz jaunā redakcijā izteikt noteikumu Nr. 14 6.3. apakšpunktu, nosakot, ka Memoranda padomes sēdēs ar padomdevēja tiesībām uzaicināmi Nacionālās trīspusējās sadarbības padomes dalībpušu organizāciju – arodbiedrību apvienības "Latvijas Brīvo arodbiedrību savienība" un biedrības "Latvijas Darba devēju konfederācija" pārstāvji. 
Problēmas apraksts
3. Noteikumos Nr. 14 nepieciešami precizējumi attiecībā uz Memoranda padomes darba organizēšanu, ņemot vērā, ka kopš 2017. gada, kad regulējums pēdējo reizi tika grozīts, ir mainījušās tehniskās iespējas sēžu organizēšanā – sēdes iespējams organizēt klātienē, nodrošinot arī iespējas piedalīties attālināti, attiecīgi ir mainījušās arī Memoranda padomes locekļu dalības iespējas – ja nav iespējams piedalīties klātienē, Memoranda padomes locekļi piedalās attālināti un tikai tad, ja nav iespēju piedalīties sēdē arī attālināti, deleģē savā vietā piedalīties citu institūcijas vai organizācijas pārstāvi. Kopš 2017. gadā tika ieviesta rakstiskās balsošanas procedūra, praksē nostiprināti principi tās organizēšanai, proti, nododot balsošanai kādu jautājumu, Memoranda padomes sekretariāts nosaka konkrētu balsošanas termiņu. Attiecīgi nosacījums sniegt atbildi 10 darbdienu laikā ir svītrojams. 
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, noteikumu projekta 13. punkts paredz papildināt noteikumu Nr. 14 15. punktu, paredzot, ka Memoranda padomes sēdes tiek organizētas klātienē, vienlaikus nodrošinot iespēju piedalīties attālināti. Noteikumu projekta 15. punkts paredz izslēgt no noteikumu Nr. 14 18. punkta nosacījumu par attālinātu dalību, ņemot vērā, ka, ja Memoranda padomes loceklis piedalās sēdē, nav nozīmes, vai dalība ir attālināti vai klātienē. Attiecīgi skaidrāka ir arī noteikumu projekta 18. punkta redakcija attiecībā uz nepieciešamību deleģēt pārstāvi un informēt par to Memoranda padomes sekretariātu, ja dalība sēdē nav iespējama. Noteikumu 16. punkts paredz – ja padomes locekļu viedokļu noskaidrošana vai jautājuma (dokumenta) saskaņošana tiek veikta elektroniski, padomes loceklis atbildi uz sekretariāta nosūtīto e-pastu sniedz e-pastā norādītajā termiņā. Kā arī lai nodrošinātu iespēju organizēt Memoranda padomes paplašinātās sēdes atbilstoši 2018. gadā izstrādātajam Memoranda padomes darbības modelim, noteikumu projekta 14. punktā ietverta iespēja organizēt sēdes ar Ministru prezidenta un padomes sastāvā pārstāvēto ministriju ministru dalību. 
Problēmas apraksts
4. Ņemot vērā piešķirto valsts budžeta finansējumu Memoranda padomes darbībai, kā arī to, ka atbilstoši Valsts kancelejas izvērtējumam un saskaņojumam no Ministru prezidentes puses finansējuma izlietošana īstenojama, daļēji nododot konkursa rezultātā izvēlētai biedrībai vai nodibinājumam vai to apvienībai Memoranda padomes sekretariāta funkciju, nepieciešams papildināt noteikumus Nr. 14 ar jaunu punktu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 22. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 14 ar 24.1 punktu, paredzot, ka padomes sekretariāta uzdevumus Valsts kanceleja var nodot īstenot konkursa ietvaros izvēlētai biedrībai vai nodibinājumam atbilstoši piešķirtajam valsts budžeta finansējumam, konkursa nolikumam un konkursā uzvarējušās biedrības vai nodibinājuma piedāvājumam.
Problēmas apraksts
5. Lai nodrošinātu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 6.3 daļas ievērošanu, nevalstisko organizāciju pārstāvjiem izmaksājamās atlīdzības samērību ar valsts pārvaldē nodarbināto atlīdzību par līdzvērtīgiem pienākumiem, kā arī nodrošinātu valsts budžeta finansējuma atbildīgu izlietojumu atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likumam, noteikumu projektā nosakāms konkrēts atlīdzības apmērs nevalstisko organizāciju pārstāvjiem par to sniegto ekspertīzi piedaloties sēdēs. 
Risinājuma apraksts
Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 6.3 daļā ir noteikts, ja tas ir lietderīgi un tam ir pieejami finanšu līdzekļi, amatpersonai (darbiniekam), kurš attiecīgajā valsts vai pašvaldības institūcijā netiek nodarbināts pastāvīgi, bet tiek iecelts, ievēlēts vai apstiprināts amatā (piemēram, komisijās, konsultatīvajās padomēs, darba grupās) konkrētu pienākumu pildīšanai un par šo pienākumu pildīšanu nestājas darba tiesiskajās vai dienesta attiecībās, var noteikt mēnešalgu proporcionāli nostrādātajam laikam. Šādai amatpersonai (darbiniekam) mēnešalgas apmērs mēnesī nedrīkst pārsniegt vidējās darba samaksas apmēru, kas noapaļots pilnos euro. Ievērojot minēto, un to, ka Memoranda padome ir Ministru kabineta, nevis atsevišķas institūcijas, izveidota padome, un lai nodrošinātu atklātību un caurskatāmību atlīdzības piešķiršanā nevalstisko organizāciju pārstāvjiem par dalību Memoranda padomē, tās izveidotajās darba grupās, kā arī par dalību Memoranda padomes deleģētajās konsultatīvajās un uzraudzības padomēs, komisijās un darba grupās, nepieciešams Ministru kabineta noteikumos precīzi noteikt atlīdzības apmēru, kas izmaksājams saskaņā ar Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3. panta 6.3 daļu. Līdz ar to noteikumu projekta 22. punkts paredz papildināt noteikumus Nr. 14 ar 24.2 punktu, kurā noteiktu atlīdzības apmēru padomes vadītāja vietniekam un padomes loceklim, kurš pārstāv nevalstisko organizāciju, tā pilnvarotam pārstāvim, Memoranda padomes izveidotās darba grupas vadītājam un loceklim par dalību vienā sēdē, kā arī atlīdzības stundas likmes apmēru nevalstiskās organizācijas pārstāvim, kurš piedalās padomes izveidotajās darba grupās vai kuru padome pēc savas iniciatīvas vai saskaņā ar attiecīgās institūcijas lūgumu deleģējusi darbam citu institūciju izveidotās konsultatīvajās un uzraudzības padomēs, komisijās un darba grupās.

Vienlaikus, veicot detalizētus aprēķinus, lai noteiktu atlīdzību katram pārstāvim, ir nepieciešams ņemt vērā gan gatavošanās laiku sēdei, gan arī dalību tajā. Visgrūtāk izmērāms ir tieši gatavošanās laiks katrai sanāksmei un tas var variēt no izskatāmo dokumentu apjoma. Attiecīgi kopējais atlīdzības apmērs par dalību Memoranda padomes sēdē noteikts, pieņemot, ka vienas sēdes norises ilgums ir 2 stundas, savukārt nepieciešamais sagatavošanās laiks ir 2 stundas - 4x15,22=61 euro (noapaļojot uz pilniem euro). Memoranda padomes vadītāja vietnieka kopējais atlīdzības apmērs noteikts, pieņemot, ka vienas sēdes norises ilgums ir 2 stundas, savukārt nepieciešamais sagatavošanās laiks ir 6 stundas - 8x15,22=122 euro (noapaļojot uz pilniem euro). Kopējais atlīdzības apmērs par Memoranda padomes izveidotās darba grupas sēdes vadīšanu noteikts, pieņemot, ka sēdes norises ilgums ir 2 stundas, savukārt sagatavošanās laiks ir 8 stundas - 10x15,22=152 euro (noapaļojot uz pilniem euro). Memoranda padomes izveidoto darba grupu locekļiem atlīdzības apmērs noteikts, pieņemot, ka pieņemot, ka vienas sēdes norises ilgums ir 2 stundas, savukārt sagatavošanās laiks ir 2 stundas - 4x15,22=61 euro (noapaļojot uz pilniem euro). Attiecībā uz pārstāvju, ko padome pēc savas iniciatīvas vai saskaņā ar attiecīgās institūcijas lūgumu deleģē darbam citu institūciju izveidotās konsultatīvajās un uzraudzības padomēs, komisijās un darba grupās, atlīdzību norādāms, ka, lai mazinātu administratīvo slogu un padarītu procesu skaidru un nepārprotamu nepieciešams veikt samaksu par reāli ieguldīto laiku un padarīto darbu, taču tam vienlaikus ir jābūt vienkārši konstatējamam. Ņemot vērā dažādo iespējamo padomju, komisiju, darba grupu veidus (piemēram, Valsts sekretāru sanāksme, Nacionālā trīspusējā sadarbības padome, Eiropas Savienības fondu uzraudzības komiteja un tās apakškomitejas, Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādņu īstenošanas uzraudzības padome un citas), visvienkāršāk ir veikt aprēķinu, ja ir noteikta stundas likme un ir skaidri zināms pavadītais laiks sanāksmē, ko parasti apliecina konkrētās sanāksmes protokols vai gadījumā, ja protokols netiek gatavots, par sēdes norises laiku var sniegt tās rīkotājs, attiecīgās valsts pārvaldes institūcijas pārstāvis. Ņemot vērā minēto nosakāms, ka piemērojamā stundas likme par dalību citu institūciju izveidotās konsultatīvajās un uzraudzības padomēs, komisijās un darba grupās, ir nosakāma 20 euro apmērā par katru sanāksmē pavadīto darba stundu. Tādējādi noteiktā stundas likme ietver samaksu gan par dalību sanāksmē, kā arī nepieciešamos priekšdarbus (sagatavošanos) sekmīgai viedokļa pārstāvniecībai konkrētajā sanāksmē. Norādītās likmes apmērs noteikts balstoties uz iepriekš aprakstītajiem detalizētajiem aprēķiniem, bet ņemot vērā, ka turpmāk tiks apmaksātas tikai faktiski katrā sanāksmē pavadītās stundas. Atlīdzības apmērs noteikts atkarībā no attiecīgā pārstāvja dalības nozīmības un ņemot vērā attiecīgā formāta darbības specifiku (tostarp skatāmo jautājumu nozīmība, tai skaitā vidēji nepieciešamo laiku, lai sagatavotos sēdei), vidējo sēžu ilgumu. Tādējādi aprēķinu pamatā ir ņemts vērā vidēji nostrādājamais laiks. Norādāms, ka, lai mazinātu administratīvo slogu, un ņemot vērā, to, ka attiecīgi vidējais sēžu ilgums, kā arī vidēji nepieciešamais laiks, lai sagatavotos sēdei, darba grupai, ir zināms, atlīdzības apmērs noteikumos tiek noteikts nosakot vienu likmi, nevis tiek paredzēts, ka tā nosakāma proporcionāli nostrādātajam laikam. Ievērojot minēto, Memoranda padomes vadītāja vietniekam par vienu sēdi plānots noteikt atlīdzību - 122 euro, Memoranda padomes locekļiem par vienu sēdi plānots noteikt atlīdzību - 61 euro, darba grupu vadītājiem par vienas sēdes vadīšanu - 152 euro, darba grupu locekļiem par dalību vienā sēdē - 61 euro, savukārt citiem Memoranda padomes deleģētajiem pārstāvjiem plānots noteikt vienas stundas atlīdzības likmi - 20 euro. Aprēķins atlīdzības noteikšanai atbilstoši vidēji nostrādātajam laikam ir sagatavots, ņemot vērā šādus faktorus:
1) maksimālais atlīdzības apmērs mēnesī atbilstoši Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma 3.panta 6.3 daļai nedrīkst pārsniegt vidējās darba samaksas apmēru, kas noapaļots pilnos euro, kas 2024. gadā ir 1 373 euro;
2) vidējās stundas likmes aprēķinā ir ņemts vērā, ka nevalstiskās organizācijas pārstāvja pienākumi Memoranda padomes ietvarā var tik pielīdzināti tiem amatiem valsts tiešās pārvaldes iestādēs, kas klasificēti 37. saimē "Politikas plānošana" II A un II B līmenī (11. mēnešalgu grupa) un nodarbojas ar politikas plānošanu nozares ministrijā, ar mēnešalgu 2044,56 euro (atbilstoši vidējai mēnešalgai valsts pārvaldē, kas tiek maksāta amatpersonām (darbiniekiem) ar 11 mēnešalgu grupu Atlīdzības uzskaites sistēmas dati par 2024. gada jūniju (Ministru kabineta 2017. gada 7. novembra noteikumi Nr. 662 "Noteikumi par valsts tiešās pārvaldes iestāžu un citu valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu (darbinieku) atlīdzības un personu uzskaites sistēmu");
3) paredzot, ka vidējais stundu skaits mēnesī ir 166, vienas stundas atlīdzības likmes apmērs ir 12,32 euro, ar darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas iemaksām kopējā stundas atlīdzības likme - 15,22 euro

Pieņemot, ka gadā notiek 11 Memoranda padomes sēdes - Memoranda padomes vadītāja vietnieks saņemtu atlīdzību - 11x122=1 342 euro, septiņi Memoranda padomes locekļi - 7x61x11=4 697 euro. Pieņemot, ka ik gadu notiek sešas Memoranda padomes izveidoto darba grupu sēdes - triju Memoranda padomes izveidoto darba grupu vadītāji saņemtu atlīdzību - 6x3x152=2 736 euro un triju darba grupu ietvaros izvēlētie seši eksperti no nevalstisko organizāciju vidus katrā darba grupā saņemtu atlīdzību - (6x6x61)x3=6 588 euro. Pieņemot, ka nemainās Memoranda padomes deleģēto pārstāvju skaits (deleģēto pārstāvju saraksts publicēts Ministru kabineta tīmekļvietnē - https://www.mk.gov.lv/lv/media/11472/download?attachment) (vienlaikus paredzot arī iespējas nepieciešamības gadījumā deleģēt līdz 3 papildu pārstāvjiem, attiecīgi šāds finansējums ir plānojams kopējā aprēķinā) dažādos formātos kopējā aptuvenā atlīdzības summa deleģētajiem pārstāvjiem ir 6 840 euro ik gadu. Ar Memoranda padomes lēmumu dažādos formātos deleģēto pārstāvju darbības koordinēšanai izveidojamās darba grupas vadītājam atkarībā no Memoranda padomes lēmuma par darba grupas darbības formātu ir nosakāma atlīdzība (precīzs atlīdzības apmērs pirms diskusijas Memoranda padomē par turpmāko deleģēto pārstāvju darbības formātu nav nosakāms, tomēr nevar pārsniegt pārējo darba grupu vadītāju atlīdzību gada ietvarā – 152x6=912 euro). Savukārt Memoranda padomes deleģētajiem pārstāvjiem par iesaisti darba grupā kā koordinējošā mehānismā nav paredzēts noteikt atlīdzību, ņemot vērā, ka tie jau saņems atlīdzību kā deleģētie pārstāvji un viedokļa noskaidrošana un atgriezeniskās saites sniegšana ir būtiska pārstāvniecības nodrošināšanā. Kopējā prognozējamā atlīdzības apmēra nevalstisko organizāciju pārstāvjiem kopsumma gadā ir 22 203 euro

Valsts kancelejas organizētā konkursa ietvaros pretendentiem, sagatavojot piedāvājumu, būs jāievēro ar noteikumu projektu noteiktais atlīdzības apmērs, kā arī prognozējamā atlīdzības nevalstisko organizāciju pārstāvjiem kopsumma. Valsts kancelejas un ministriju pārstāvjiem atlīdzību par dalību Memoranda padomes sēdēs nav plānots noteikt. Vienlaikus ar noteikumu projekta 24. punktu paredzēts noteikt, ka viena persona var vienlaicīgi saņemt atlīdzību par dalību ne vairāk kā trīs formātos (padomē, padomes darba grupā, kā deleģētais pārstāvis konsultatīvajā vai uzraudzības padomē, komisijā, darba grupā), tādējādi nodrošinot, ka plašāks skaits nevalstisko organizāciju pārstāvju var saņemt atlīdzību par ieguldījumu Memoranda padomes darbībā. Gadījumā, ja finanšu līdzekļi būtu ierobežoti, prioritāri atlīdzība izmaksājama šādā secībā - Memoranda padomes vadītāja vietnieks un locekļi, tad darba grupu vadītāji, secīgi darba grupu locekļi, visbeidzot deleģētie pārstāvji. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Valsts kanceleja arī turpmāk būs atbildīga par Memoranda padomes sekretariāta funkcijas nodrošināšanu. Atsevišķa valsts pārvaldes uzdevuma īstenošanas efektivitātes kontroli Valsts kanceleja īstenos par katru kārtējo īstenošanas gadu atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 17. jūnija noteikumiem Nr. 317 "Kārtība, kādā tiešās pārvaldes iestādes slēdz un publisko līdzdarbības līgumus, kā arī piešķir valsts budžeta finansējumu privātpersonām valsts pārvaldes uzdevumu veikšanai un uzrauga piešķirtā finansējuma izlietojumu". Ņemot vērā, ka līgumu par atsevišķa valsts pārvaldes uzdevuma veikšanu plānots noslēgt līdz 2026. gada 31. decembrim, pēc šā perioda plānots vērtēt arī valsts pārvaldes uzdevuma nodošanas efektivitāti un ietekmi kopumā. 
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • nevalstiskās organizācijas
Ietekmes apraksts
Projektā plānotās izmaiņas Memoranda padomes darbības regulējumā pozitīvi ietekmēs biedrības un nodibinājumus, kas parakstījuši Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memorandu kopš 2005. gada. 2024. gada maijā notika jaunu organizāciju pievienošanās Memorandam, un tagad Memorandu parakstījušo biedrību un nodibinājumu skaits ir vismaz 548 (pastāv iespēja, ka organizācija kopš parakstīšanas brīža ir beigusi pastāvēt, tādēļ skaits var būt mainīgs. Memorandu parakstījušo organizāciju saraksts pieejams Ministru kabineta tīmekļvietnē – https://www.mk.gov.lv/lv/media/7667/download?attachment). Memoranda padomes nolikuma izmaiņas ir vērstas uz padomes darba uzlabošanu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
200 000
0
200 000
0
200 000
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
200 000
0
200 000
0
200 000
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
200 000
0
200 000
0
200 000
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
200 000
0
200 000
0
200 000
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nav attiecināms
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Nav attiecināms
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Nav attiecināms
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms
Cita informācija
Nepieciešamais finansējums 2024. gadā un turpmāk ik gadu 200 000 euro tiks nodrošināts likumā par "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" resoram "Ministru kabinets" 01.00.00 programmā "Ministru kabineta darbības nodrošināšana, valsts pārvaldes politika" prioritārajam pasākumam "Pilsoniskā dialoga platformas izveide, stiprinot Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes darbību" piešķirto līdzekļu ietvaros.

Finansējums atbilstoši Valsts kancelejas īstenotā konkursa "Par atsevišķa valsts pārvaldes uzdevuma veikšanu Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes sekretariāta darbības nodrošināšanai" rezultātam tiks nodots biedrībai vai nodibinājumam, vai to apvienībai, noslēdzot līdzdarbības līgumu par atsevišķa valsts pārvaldes uzdevuma veikšanu. Līgumu sākotnēji plānots noslēgt uz laiku līdz 2026. gada 31. decembrim. Atbilstoši konkursa nolikumam jāsasniedz noteikti rezultatīvie rādītāji. Finansējuma apguve plānota atbilstoši konkursa nolikumam un iesniegtajam piedāvājumam. 
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Finanšu ministrija, Iekšlietu ministrija, Kultūras ministrija, Labklājības ministrija, Tieslietu ministrija, Valsts kanceleja, Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Biedrība "Sabiedrība par atklātību - Delna", Invalīdu un viņu draugu apvienība Apeirons, Latvijas Pilsoniskā alianse, Nodibinājums "Latvijas Dabas fonds", Pasaules Dabas fonds, Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS, Biedrība "Ar pasaules pieredzi Latvijā", Biedrība "Latvijas Juristu apvienība", Biedrība "Eiropas Kustība Latvijā"
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Laika posmā no 2024. gada 10. līdz 24. jūlijam Tiesību aktu publiskajā portālā norisinājās publiskā apspriešana par noteikumu projektā plānotajām izmaiņām Memoranda padomes darbā. Publiskajā apspriešanā tika saņemti priekšlikumi no biedrībām "BIA ZELUS", "Sabiedriskās politikas centrs PROVIDUS" un "Latvijas Pilsoniskā alianse" (https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/1362dc56-39fc-4d3e-82b9-61050cfaf1d7). 
Veids
Konsultatīvā padome
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Memoranda padomes nolikuma grozījumu sākotnējo piedāvājumu Valsts kanceleja prezentēja Memoranda padomes 2024. gada 26. jūnija sēdē. Atkārtots ziņojums no Valsts kancelejas puses par noteikumu projekta virzības statusu, kā arī saturu Memoranda padomes nolikuma grozījumiem sniegts Memoranda padomes 2024. gada 28. augusta sēdē. 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Memoranda padomes locekļi kopumā atbalsta Valsts kancelejas piedāvātās izmaiņas Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumos Nr. 14 "Nevalstisko organizāciju un Ministru kabineta sadarbības memoranda īstenošanas padomes nolikums". Vienlaikus Memoranda padomes 2024. gada 26. jūnija sēdē tika lemts nodot noteikumu projektu publiskajai apspriešanai un, ņemot vērā tās gaitā saņemtos priekšlikumus, nodrošināt noteikumu projekta turpmāko virzību. 

Publiskajā apspriešanā saņemtie priekšlikumi ir izvērtēti un apkopojums par tiem pievienots noteikumu projektam. Kopumā būtiskākā daļa priekšlikumu tika ņemta vērā, attiecīgi precizējot un papildinot noteikumu projekta saturu. Netika ņemti vērā priekšlikumi, kas Valsts kancelejas ieskatā diskutējami plašāk Memoranda padomes ietvarā, piemēram, par noteikta balsojumu algoritma ieviešanu, kā arī formulējuma maiņu no padomes vadītāja vietnieka uz padomes līdzpriekšsēdētāju, kā arī padomes darba grupu organizēšanu. 

Saskaņošanas procesā atzinumus sniedza biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse" un "Sabiedriskā politikas centrs PROVIDUS", projektu saskaņojot bez iebildumiem un priekšlikumiem. Savukārt biedrības "Latvijas Tirgotāju asociācija" atkārtotajā saskaņošanā sniegtie iebildumi tika diskutēti Memoranda padomes 2024. gada 28. augusta sēdē, paužot atbalstu Valsts kancelejas sniegtajam pamatojumam iebildumu neņemšanai vērā un fiksējot diskusijas nepieciešamību nākotnē par citiem sēdes laikā izteiktajiem priekšlikumiem (formulējuma maiņu no padomes vadītāja vietnieka uz padomes līdzpriekšsēdētāju, nevalstiskās organizācijas izslēgšanu no Memorandu parakstījušo organizāciju loka noteiktās situācijās u.c.) Memoranda padomes darba grupā. 

Lai skaidrotu atlīdzības noteikšanas principus un apmēru, Valsts kanceleja 2024.gada 16.septembrī organizēja sanāksmi, kurā piedalījās Memoranda padomes locekļi no biedrībām "Latvijas Pilsoniskā alianse", "Sabiedriskā politikas centrs PROVIDUS", "Sabiedrība par atklātību-Delna" un "Ar pasaules pieredzi Latvijā", kā arī Kultūras ministrijas. Sanāksmē tika uzklausīts biedrību viedoklis, kas faktiski iesniegts arī atzinumu formātā - biedrība "Latvijas Pilsoniskā alianse" sākotnēji pauda iebildumu, tomēr ar papildus atzinumiem iepriekš pausto iebildumu lūdza uzskatīt par priekšlikumu, savukārt biedrība "Sabiedriskā politikas centrs PROVIDUS" izteica priekšlikumu. Valsts kanceleja abu biedrību atzinumos izteiktos priekšlikumus izvērtēja un iespēju robežās ņēma vērā, precizējot noteikumu projektu, kā arī sniedza atgriezenisko saiti to iesniedzējiem. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts kanceleja
  • Finanšu ministrija
  • Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija
  • Kultūras ministrija
  • Tieslietu ministrija
  • Iekšlietu ministrija
  • Labklājības ministrija
  • Memoranda padomes sastāvā ievēlētās nevalstiskās organizācijas

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
Atbildība par Memoranda padomes darbu arī turpmāk saglabājas Valsts kancelejai. Valsts kanceleja un pārējās ministrijas dalību padomē arī turpmāk nodrošinās esošo funkciju un resursu ietvaros.

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Regulējuma pilnveide pozitīvi ietekmēs Latvijas Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam virsmērķa sasniegšanu – veicinās sociālo uzticēšanos un sabiedrības uzticēšanos valsts pārvaldībai. Nodrošinot Memoranda padomes darbības ilgtspēju, paredzams, ka tiks stiprināts pilsoniskais dialogs un tā līdzvērtība sociālajam dialogam, kā tas ir paredzēts Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2021.–2027. gadam.

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Memoranda padomes darbības pilnveide uzlabos pilsoniskās sabiedrības kopējo attīstību. Jēgpilnas līdzdalības iespējas ir būtiskas Latvijas pilsoniskās sabiedrības attīstībai, jo, īstenojot dažādu veidu pilsonisko līdzdalību, tiek stiprināta ikviena cilvēka piederība Latvijai, savstarpējā uzticēšanās un uzticēšanās valsts pārvaldes un pašvaldību institūcijām. 

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi