Anotācija

25-TA-489: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi "" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2023. gada 5.septembra noteikumos Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi"" (turpmāk - MK noteikumu projekts)  ir izstrādāts, lai precizētu vairākus Ministru kabineta 2023. gada 5. septembra noteikumu Nr. 510 "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam finanšu instrumentu kopīgie īstenošanas noteikumi " (turpmāk - MK noteikumi Nr. 510) punktus, kas saistīti ar atbalsta apmēriem un rādītājiem programmās pēc jaunākajām ES fondu Vidusposma pārdalēm un Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027.gadam (turpmāk – Programma) pieteiktajiem grozījumiem Nr. 3.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
MK noteikumu projekta mērķis ir precizēt vairākus MK noteikumu Nr. 510 punktus, kas saistīti ar atbalsta apmēru un rādītāju izmaiņām vairākās programmās pēc jaunākajām ES fondu Vidusposma pārdalēm un Programmas pieteiktajiem grozījumiem Nr. 3.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
MKN Nr. 510 nosaka kādos politikas programmas specifiskā atbalsta mērķos un pasākumos tiek īstenoti finanšu instrumenti, šajās programmās un līdzdalības fondus Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr.  2021/1060, ar ko paredz kopīgus noteikumus par Eiropas Reģionālās attīstības fondu, Eiropas Sociālo fondu Plus, Kohēzijas fondu, Taisnīgas pārkārtošanās fondu un Eiropas Jūrlietu, zvejniecības un akvakultūras fondu un finanšu noteikumus attiecībā uz tiem un uz Patvēruma, migrācijas un integrācijas fondu, Iekšējās drošības fondu un Finansiāla atbalsta instrumentu robežu pārvaldībai un vīzu politikai (turpmāk – regula Nr.  2021/1060), 2. panta 20. punkta izpratnē (turpmāk – Līdzdalības fonds)  noteikto finansējuma apmēru, rezultāta un iznākuma rādītājus. Ņemot vērā 2024 gada beigās ierosinātās finansējuma pārdales starp ministrijām, ir notikušas izmaiņas vairāku programmu finansējuma apmēros. Ar MK noteikumu projektu  ir veikta pārdales starp pasākumiem, tostarp, apvienojot pasākumus, kas rezultējas arī rādītāju izmaiņās. MK noteikumu projekts atspoguļo šī brīža aktuālo finansējuma apmēru Līdzdalības fonda programmās un to rādītājos.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Izmaiņas Programmā
1) MK noteikumi ietver informāciju par 1.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Izmantot digitalizācijas priekšrocības uzņēmējdarbības attīstībai" 1.2.2.2. pasākuma "Individuālās garantijas digitalizācijai un automatizācijai" (turpmāk – 1.2.2.2. pasākums), taču pie Programmas grozījumiem Nr. 2 no  SAM 1.2.2. svītrots finanšu instrumentu atbalsts (digitalizācijas garantijas),  ņemot vērā to, ka 1.2.3. SAM ietvaros jau tiek nodrošināts atbalsts garantijām finanšu instrumentu (turpmāk - FI) veidā, attiecīgi digitalizācijas garantijām paredzētais finansējums 4.19 miljonu euro apmērā tika pārcelts uz 1.2.3.3. pasākumu.
2) Tāpat MK noteikumi ietver informāciju par 1.2.3.7. pasākumu "Atbalsts jaunu darba vietu radīšanai uz eksportu orientētiem komersantiem" (turpmāk - 1.2.3.7. pasākums), bet, saskaņā ar Programmas grozījumiem Nr.3, 1.2.1.2. pasākums tiek apvienots ar 1.2.3.7. pasākumu, kopumā paredzot vairāk kā 98 miljonu euro aizdevumiem ar kapitāla atlaidi, inovatīvu, t.sk. duāla lietojuma, produktu izstrādei, kas ietver atbalstu jaunu ražošanas ēku izbūvei, iekārtu iegādei un infrastruktūras izveidei. Minētais nodrošina finansējuma pieejamību lielu investīciju projektu realizācijai, tādējādi veicinot produktivitāti un produktu ar augstu pievienoto vērtību radīšanu. 

Pēc ES fondu tematiskās komitejas sēdes 2024. gada 31.oktobrī ministrijas konceptuāli vienojās, ka nepieciešams ES fondu atbalsta programmu elastības finansējumu novirzīt dažādiem prioritārajiem mērķiem, piemēram, kiberdrošībai un nevienlīdzības mazināšanai. Papildus pārdalēm uz dažādiem prioritārajiem mērķiem, tika veiktas pārdales arī starp pasākumiem, līdz ar to ietekmējot programmu finansējumu un sasniedzamos rādītājus. Ministriju pārdaļu ierosinājumi atspoguļoti arī Programmas grozījumos Nr. 3, kas šobrīd arī ir saskaņošanā Valsts kancelejas tiesību aktu portālā un vēlāk tiks saskaņota arī ar Eiropas Komisiju. Gadījumā, ja kādas no MK noteikumu projektā norādītājām izmaiņām netiks apstiprinātas , tiks virzīti jauni grozījumi MK noteikumos Nr. 510. 

Audita rekomendācijas:
Saskaņā ar 2024. gada nogalē veikto Revīzijas iestādes auditu, kura mērķis bija gūt pietiekamu pārliecību atbilstoši Regulas Nr. 2021/1060 77. panta 3. punkta prasībām par to, vai pārbaudāmā projekta ietvaros veiktie un EK deklarētie izdevumi ir likumīgi, pareizi un attiecināmi finansēšanai no Eiropas Reģionālās attīstības fonda (turpmāk – ERAF) saskaņā ar Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem. Saņemti divi konstatējumi un ieteikumi attiecībā uz MK noteikumiem:
1)       regulas 58. panta 2. punkts nosaka, ka atbalsts tiks sniegts tikai par tiem investīciju elementiem, kas investīciju lēmuma pieņemšanas dienā nav fiziski pabeigti vai pilnībā īstenoti. MK noteikumi Nr. 510 šādu prasību neietver. Prasība ir ietverta konkrēto produktu reglamentējošajos Ministru kabineta noteikumos, izņemot Ministru kabineta 2013. gada 30. jūlija noteikumos Nr. 463 "Noteikumi par pasta pakalpojumu sniegšanas vietu, pasta tīkla piekļuves punktu, pastkastīšu punktu un pastkastīšu ierīkošanu, izvietošanu un noformēšanu, kā arī pārrobežu pasta sūtījumu apstrādes vietu ierīkošanu", kas regulē Iespējkapitāla ieguldījumu īstenošanu, kur minētā prasība nav ietverta.
-         ne MK noteikumu Nr. 510, ne konkrēto produktu reglamentējošajos Ministru kabineta noteikumos nav ietvertas regulas 58. panta 5. līdz 7. punkta prasības, kas jāievēro gadījumā, ja finanšu instrumentus kombinē ar atbalstu no programmas grantu veidā kā vienotu finanšu instrumentu darbību vienā finansēšanas nolīgumā, ja abus atšķirīgos atbalsta veidus sniedz struktūra, kas īsteno finanšu instrumentus.”
 
Risinājuma apraksts
MK noteikumos Nr. 510 svītroti  šādi pasākumi:
1) Balstoties uz to, ka 1.22.2. pasākums tika apvienots ar 1.2.3.3. pasākumu, no MK noteikumiem Nr. 510 tiek svītroti/laboti punkti, kur norādīta uz šo pasākumu, jo informācija vairs nav aktuāla.
2) Balstoties uz to, ka 1.2.3.7. pasākums tiek apvienots ar 1.2.1.2. pasākumu, veikti attiecīgi precizējumu MK noteikumos Nr. 510, svītrojot/labojot punktus, kur minēta atsauce uz šo pasākumu.
 ES kohēzijas politikas programmas 2021.-2027.gadam (turpmāk - Programma) grozījumi:Pamatojoties uz Programmas grozījumiem, MK noteikumu projektā tiek precizēti vairāki punkti, kā arī pielikums, precizējot atbalsta apmērus Līdzdalības fonda programmās, kā arī precizēti sasniedzamie rādītāji, atbilstoši pieteiktajiem grozījumiem Programmā.
Lai izpildītu audita rekomendācijas un ieteikumus, MK noteikumi Nr. 510  papildināti ar 26.1.1.1 un 26.1.1.2 punktiem. Iesniegumu izskatīšanu un atbildes sagatavošanu atbilstoši sabiedrības “Altum” iekšējā procedūrā noteiktajam precizēts arī MK noteikumu Nr. 510 18. punkts, pamatojoties uz to, ka Sabiedrībā “Altum” ir iesaistītas vairākas struktūrvienības, kuru pienākumos ietilpst konkrēti uzdevumi, piemēram, Risku vadības departaments veic risku, tostarp kā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts visu risku izvērtējumu, kredītu analītiķi veic iesniegtā biznesa plāna, maksātspējas, finanšu plūsmas un citu rādītāju analīzi, kā arī Ministru kabineta noteikumos noteikto kritēriju pārbaudi un izvērtēšanu.

MK noteikumos Nr. 510 tiek precizēta sabiedrības “Altum” pieņemto lēmumu juridiskā forma
Sabiedrība “Altum” ir dibināta ar 2013.gada 17.decembra Ministru kabineta rīkojumu Nr. 643 kā finanšu iestāde Kredītiestāžu likuma izpratnē. Sabiedrības “Altum” darbības principi, tostarp risku izvērtēšana un lēmumu pieņemšana, ir identiski banku darbībai, konkrēti sabiedrība “Altum” apstiprina kredītpolitiku, risku vadības politiku un citus iekšējos regulējošos dokumentus, kas nosaka klientu pieteikumu analīzi un lēmumu pieņemšanu.  Sabiedrība “Altum” pieņem lēmumus, ņemot vērā Ministru kabineta noteikumos noteiktos kritērijus un sabiedrības "Altum" izstrādātos principus, prasības un iekšējos noteikumus. Sabiedrības “Altum” lēmumi netiek uzskatīti par lēmumiem publisko tiesību jomā.
Sabiedrībā “Altum” ir iesaistītas vairākas struktūrvienības, kuru pienākumos ietilpst konkrēti uzdevumi, piemēram, Risku vadības departaments veic risku, tostarp kā Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts visu risku izvērtējumu, kredītu analītiķi veic iesniegtā biznesa plāna, maksātspējas, finanšu plūsmas un citu rādītāju analīzi, kā arī Ministru kabineta noteikumos noteikto kritēriju pārbaudi un izvērtēšanu. Lēmums par atbalsta piešķiršanu vai atteikumu tiek pieņemts, ņemot vērā iepriekš norādīto visu nosacījumu izpēti un vērtējumu. Lēmumu pieņem profesionāli konkrētajā jomā specializējušies darbinieki uz privātpilnvaru pamata vai kredītkomitejā, vadoties no klienta ekspozīcijas apjoma. Ja tas nav pretrunā ar tiesību aktiem, klientiem vienmēr tiek sniegts skaidrojums, kāpēc konkrētais pieteikums nav bijis atbalstīts.
Pozitīva lēmuma gadījumā par atbalsta piešķiršanu sabiedrība "Altum" slēdz civiltiesisku līgumu ar gala saņēmēju. Līdz ar to sabiedrības “Altum” un gala saņēmēju (atbalsta saņēmēju un atbalsta pretendentu) savstarpējās tiesiskās attiecības, tajā skaitā attiecībā uz sabiedrības “Altum” pieņemtajiem lēmumiem, tiek risinātas vispārējā civiltiesiskā kārtībā, atbilstoši sabiedrības “Altum” izstrādātajai kārtībai, ievērojot piemērojamos normatīvos aktus. Attiecībā uz iespējamām sūdzībām, sabiedrībā “Altum” ir izstrādāta vienota pieeja sūdzību izskatīšanai. Sūdzību un ieteikumu procesa pārvaldībai ir ar rīkojumu noteikts atbildīgais darbinieks, kurš organizē klienta iesniegumu izskatīšanu un atbildes sagatavošanu atbilstoši sabiedrības “Altum” iekšējā procedūrā noteiktajam. Atbildes gatavošanā tiek apkopota nepieciešamā informācija no iesaistītajām struktūrvienībām un darbiniekiem. Ja nepieciešams, specifisku situāciju risināšanā iesaistās arī sabiedrības “Altum” valde. Darbinieku pārkāpumu gadījumā sūdzības izskatīšanā tiek iesaistīta arī sabiedrības “Altum” Personāla daļas izveidota Ētikas komisija.
Papildus, ņemot vērā, ka programmu plānots daļēji līdzfinansēt ar aizņemtajiem resursiem, proti, sabiedrība "Altum" var piesaistīt valsts aizdevumu kredītlīnijas veidā vai piesaistīt finansējumu tirgū (tai skaitā aizņemoties finansējumu no starptautiskajām finanšu institūcijām), jāievēro prasības, ko nosaka ar starptautiskajiem aizdevējiem noslēgtie finansēšanas līgumi.
Minētā pieeja arī nodrošinās mazāku birokrātisko slogu atbalsta sniegšanā komersantiem, nepaildzinot lēmumu pieņemšanas procedūru. Līdz ar to, Noteikumu Nr.510 18. punkts tiek papildināts šādā redakcijā: “Līdzdalības fondu ieviesējs, pamatojoties uz regulas Nr. 2021/1060 59. panta 3. punkta "c" apakšpunktu, ir sabiedrība "Altum". Sabiedrība "Altum" šo noteikumu 2. punktā minēto specifiskā atbalsta mērķu un pasākumu ietvaros tiešo vai netiešo finanšu instrumentu veidā rīkojas saskaņā ar atbalsta programmām un finansēšanas nolīgumu, pieņemot lēmumus un noslēdzot līgumus ar gala saņēmējiem privāttiesību jomā.”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
  • Akciju sabiedrība “Attīstības finanšu institūcija Altum”
Ietekmes apraksts
Ņemot vērā Noteikumu projektā noteiktos pienākumus, tas ietekmē uzņēmumus, Klimata un enerģētikas ministriju, sabiedrību Altum un sadarbības iestādes funkcijas.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks publicēta pēc noslēgšanās

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Rezultāti tiks publicēti pēc sabiedrības līdzdalības noslēgšanās

6.4. Cita informācija


Grozījumi tiks izsludināti sabiedrības līdzdalībai vispārējā kārtībā
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Ekonomikas ministrija
  • Klimata un enerģētikas ministrija
  • "Attīstības finanšu institūcija Altum" AS

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
-