23-TA-1696: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja 2024. gada budžeta apstiprināšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļā noteikts, ka budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas) līdz kārtējā gada 1.septembrim, un Ministru kabinets tos apstiprina līdz kārtējā gada 15.septembrim.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas biroja (turpmāk - Izmeklēšanas birojs) budžeta ieņēmumus 500 666 euro apmērā un izdevumus 575 305 euro apmērā (tajā skaitā 74 639 euro no maksas pakalpojumu un citu pašu ieņēmumu atlikuma uz 2023. gada 1. janvāri).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Izmeklēšanas birojs ir valsts budžeta nefinansēta iestāde, un tā darbība aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā tiek finansēta no ieņēmumu daļas par tranzīta lidojumu aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā saskaņā ar likuma ''Par aviāciju" 5. panta ceturto daļu, dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā - no publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras finansējuma saskaņā ar Dzelzceļa likuma 33.1 panta piekto daļu un jūras negadījumu izmeklēšanas jomā - no VSIA ''Latvijas Jūras administrācija" līdzekļiem saskaņā ar Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8.1 panta otro daļu.
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļā noteikto budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas).
Saskaņā ar Likuma par budžetu un finanšu vadību 41. panta 1.1 daļā noteikto budžeta nefinansētu iestāžu nākamā gada budžeta projektus apstiprināšanai Ministru kabinetā iesniedz ministrijas (pārraudzības institūcijas).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nepieciešams apstiprināt Izmeklēšanas biroja 2024. gada budžetu.
Risinājuma apraksts
Rīkojuma projekts paredz apstiprināt Izmeklēšanas biroja budžetu 2024. gadam ieņēmumus 500 666 euro apmērā, tajā skaitā 200 000 euro apmērā no ieņēmumiem par tranzīta lidojumu aeronavigācijas pakalpojumiem Rīgas lidojumu informācijas rajonā Izmeklēšanas biroja darbības nodrošināšanai aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, 187 036 euro apmērā no dzelzceļa infrastruktūras finansējuma dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā un 113 630 euro apmērā jūras negadījumu izmeklēšanas jomā, bet izdevumus 575 305 euro apmērā, ieskaitot tajos arī 74 639 euro, kas ir daļa no Izmeklēšanas biroja budžeta atlikuma, kas ir izveidojies iepriekšējos gados. Izmeklēšanas biroja finansējums, salīdzinot ar iepriekšējo gadu, paliek nemainīgs dzelzceļa nozarē, bet palielinās par 15000 euro aviācijas nozarē un par 10 329 euro jūras nozarē.
Plānotie ieņēmumi 2024. gadam atbilstoši likuma "Par aviāciju" 5. panta ceturtajā daļā, Dzelzceļa likuma 33.1 panta piektajā daļā un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8.1 panta otrajā daļā noteiktajam finansējuma apjomam ir 500 666 euro, bet izdevumi 575 305 euro, ieskaitot tajos arī 74 639 euro, kas ir daļa no Izmeklēšanas biroja budžeta atlikuma, kas ir izveidojies iepriekšējos gados. No šīs summas kārtējiem izdevumiem paredzēti 563 839 euro, tai skaitā darbinieku atlīdzībai 457 839 euro, precēm un pakalpojumiem 106 000 euro un kapitāliem ieguldījumiem 11466 euro (skat. Ministru kabineta rīkojuma projekta pielikumu).
Ņemot vērā to, ka no 2010. gada 1. janvāra Izmeklēšanas birojs ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piekto daļu, Izmeklēšanas birojs līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri var izmantot Izmeklēšanas biroja 2023. gada izdevumu finansēšanai, tai skaitā darbinieku atlīdzībai, nodrošinot atbilstošu nozarē strādājošu darbinieku atalgojumu. Tāpat kā iepriekšējos gados, ar rīkojuma grozījumiem vairs netiek noteikts izdevumu sadalījums jomās (aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā, jūras negadījumu izmeklēšanas jomā), jo to ir gandrīz neiespējami sadalīt.
Plānotie ieņēmumi 2024. gadam atbilstoši likuma "Par aviāciju" 5. panta ceturtajā daļā, Dzelzceļa likuma 33.1 panta piektajā daļā un Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 8.1 panta otrajā daļā noteiktajam finansējuma apjomam ir 500 666 euro, bet izdevumi 575 305 euro, ieskaitot tajos arī 74 639 euro, kas ir daļa no Izmeklēšanas biroja budžeta atlikuma, kas ir izveidojies iepriekšējos gados. No šīs summas kārtējiem izdevumiem paredzēti 563 839 euro, tai skaitā darbinieku atlīdzībai 457 839 euro, precēm un pakalpojumiem 106 000 euro un kapitāliem ieguldījumiem 11466 euro (skat. Ministru kabineta rīkojuma projekta pielikumu).
Ņemot vērā to, ka no 2010. gada 1. janvāra Izmeklēšanas birojs ir budžeta nefinansēta valsts pārvaldes iestāde, pamatojoties uz Likuma par budžetu un finanšu vadību 6.1 panta piekto daļu, Izmeklēšanas birojs līdzekļu atlikumu uz 2023. gada 1. janvāri var izmantot Izmeklēšanas biroja 2023. gada izdevumu finansēšanai, tai skaitā darbinieku atlīdzībai, nodrošinot atbilstošu nozarē strādājošu darbinieku atalgojumu. Tāpat kā iepriekšējos gados, ar rīkojuma grozījumiem vairs netiek noteikts izdevumu sadalījums jomās (aviācijas nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas jomā, dzelzceļa satiksmes negadījumu izmeklēšanas jomā, jūras negadījumu izmeklēšanas jomā), jo to ir gandrīz neiespējami sadalīt.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs.
Rīkojuma projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojs
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi