Anotācija (ex-ante)

22-TA-3674: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumos Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai” 2023. un 2024. gadam ir ieplānots finansējums 8 720 490 euro apmērā, kas paredzēti Ministru kabineta 2013. gada 17. decembra noteikumu Nr. 1524 "Noteikumi par valsts atbalstu lauksaimniecībai" (turpmāk - noteikumi Nr. 1524) finansēšanai.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir sadalīt 2023. gadam paredzēto finansējumu 8 720 490 euro apmērā lopkopības un augkopības attīstībai, starptautiskai un savstarpējai sadarbībai, tirgus veicināšanai, pārtikas kvalitātes shēmām, lauksaimniecības nozares profesionālo izglītības programmu pilnveidošanai un iepriekšējā gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansēšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
15.02.2023.
Pamatojums
Noteikumu projekts nosaka atbalsta pasākumus, kas tiek īstenoti ar 2023. gada 1. janvāri.
Lai nodrošinātu minēto, iesniegumus par atbalsta pasākumiem paredzēts iesniegt no 2023. gada 1. marta.
Ja jautājums netiks izskatīts steidzami, pretendentiem nebūs iespējas laikus iepazīties par atbalsta saņemšanas nosacījumiem un sagatavot iesniegumu atbalsta saņemšanai līdz 2023. gada 1. martam.
Lai pretendenti laikus varētu iepazīties ar noteikumu redakciju un sagatavoties iesniegumu iesniegšanai, noteikumu projekta spēkā stāšanās paredzēta divas nedēļas pirms minētā iesniegumu iesniegšanas termiņa.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašlaik spēkā ir noteikumi Nr. 1524, kuros noteikti atbalsta pasākumi, atbalsta apmērs, piešķiršanas kārtība un kritēriji kārtējā gadā.  
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Tā kā Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” valsts atbalstam subsīdiju veidā 2023. gadam paredzētais finansējums ir 8 720 490 euro, nepieciešams to sadalīt pa atbalsta pasākumiem.
Risinājuma apraksts
1. Ņemot vērā līdzšinējo pasākumu efektivitāti, valsts atbalsta līmeni un valsts ekonomisko situāciju, lauksaimniekiem valsts atbalsts ļoti būtisks ir jomās, kas stimulētu lauksaimnieka dzīvotspēju un konkurētspēju, tāpēc saskaņā ar noteikumu projekta 1. punktu pieejamais finansējums novirzīts šādiem pasākumiem:
1) lopkopības attīstībai – 6 229 758 euro;
2) augkopības attīstībai – 972 013 euro;
3) starptautiskai un savstarpējai sadarbībai – 573 312  euro;
4) tirgus veicināšanai – 384 782 euro;
5) pārtikas kvalitātes shēmām – 77 500 euro;
6) lauksaimniecības nozares profesionālo izglītības programmu pilnveidošanai – 40 000 euro;
7) iepriekšējā gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansēšanai – 443 125 euro.

2023. gadā uz atbalsta saņemšanu var pretendēt fiziska vai juridiska persona.
2. Salīdzinot ar 2022. gadu finansējums palielināts atbalsta pasākumam "Lopkopības attīstībai" - par 267 336 euro, attiecīgi palielinājums skar šādus apakšpasākumus:
1) "Ciltsdarba pasākumiem piensaimniecības nozarē" finansējums palielināts par 100 000 euro. 2022. gada beigās finansējums 100 000 euro apmērā no šī pasākuma tika pārdalīts citiem atbalsta pasākumiem, bet 2023. gadā finansējums piensaimniecībai atkal palielināts līdz 2022. gada sākotnējam līmenim. Šī pasākuma ietvaros 2023. gadā palielināts atbalsts piena laboratorijām no 0,48 euro līdz 0,50 euro un lauksaimniecības datu centram no 0,26 euro līdz 0,27 euro;
2) "Ciltsdarba pasākumiem liellopu gaļas ražošanas nozarē" finansējums palielināts par 40 000 euro. 2022. gada beigās finansējums 40 000 euro apmērā no šī pasākuma tika pārdalīts citiem atbalsta pasākumiem, bet 2023. gadā finansējums liellopu gaļas ražošanas nozarē atkal palielināts līdz 2022. gada sākotnējam līmenim.
3) "Dzīvnieku darbspēju un ģenētiskās kvalitātes popularizēšanas pasākumiem" finansējums palielināts par 42 152 euro, lai dotu iespēju 12 šķirnes lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrībām saņemt atbalstu (par divām biedrībām vairāk, nekā 2022. gadā);
4) "Dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai" finansējums palielināts par 600 000 euro un atbilstoši palielinātas atbalsta likmes noteikumu Nr. 1524 2.10. apakšnodaļā. Ņemot vērā degvielas un elektroenerģijas izmaksas, minētā pakalpojuma sniedzējiem ir būtiski palielinājušās izmaksas, kas apdraud pakalpojuma sniegšanu un tādējādi arī veterināri sanitāro prasību izpildi. Finansējuma palielinājums lai nodrošinās, ka arī turpmāk Latvijas dzīvnieku audzētājiem nebūs papildu veterinārie ierobežojumi tirdzniecībā ar dzīvniekiem un no tiem iegūtajiem produktiem.
5) "Lauksaimniecības dzīvnieku ģenētisko resursu saglabāšanai" finansējums palielināts par 22 393 euro, jo 2023. gadā par 50 euro palielinātas atbalsta likmes par Latvijas baltās cūku šķirnes, Latvijas siltasiņu zirgu šķirnes braucamā tipa,  Latvijas ardeņu un Latgales rikšotāju zirgu šķirnes dzīvniekiem. Atbalsta likmes minēto šķirņu dzīvniekiem 2023. gadā plānotas 250 euro par Latvijas baltās cūku šķirnes, Latvijas ardeņu un Latgales rikšotāju zirgu šķirnes dzīvniekiem, un 260 euro par Latvijas siltasiņu zirgu šķirnes braucamā tipa dzīvniekiem;
6) "Lauksaimniecības dzīvnieku gēnu bankas darbības nodrošināšanai" finansējums palielināts par 10 000 euro, jo būtiski palielinājušās resursu izmaksas.
Tomēr atsevišķos pasākuma "Lopkopības attīstībai" apakšpasākumos finansējums ir samazināts vai pasākums ir svītrots no valsts atbalsta:
1) "Ciltsdarba pasākumiem cūkkopības nozarē" – finansējums samazināts par  32 000  euro, jo kārtējā Āfrikas cūku mēra uzliesmojuma dēļ ir samazinājies saimniecību un līdz ar to arī dzīvnieku skaits un veidojas neizmantoti finanšu līdzekļi;
2) "Ciltsdarba pasākumiem netradicionālajās nozarēs" – finansējums samazināts par 135 209 euro, jo finansējumu briežkopības nozarei 2023. gadā paredzēts piešķirt no līdzekļiem, kurus piešķir atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā (finansējums plānots atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 10. oktobra protokola Nr. 52 5§ 43.1. apakšpunktam). Tādējādi šis finansējums atbrīvojas noteikumos Nr. 1524.
3) "Dzīvnieku, ganāmpulku un novietņu reģistra uzturēšanai un piena šķirņu govju un kazu virspārraudzības nodrošināšanai" finansējums samazināts par 80 000 euro. 2022. gadā Lauksaimniecības datu centram atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes Regulai (ES) 2016/429 (2016. gada 9. marts) par pārnēsājamām dzīvnieku slimībām un ar ko groza un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku veselības jomā (“Dzīvnieku veselības tiesību akts”) bija jāpārstrādā Lauksaimniecības datu centra pārziņā esošais zirgu reģistrs un novietņu reģistrs. 2023. gadā papildus uzlabojumu datu bāzē nav nepieciešami, tādējādi papildus līdzekļi netiek paredzēti un finansējums noteikts 2021. gada līmenī. Atbilstoši par 0,03 euro  samazinātas izmaksas trijās noteikumu Nr.1524 99. punkta pozīcijās (detalizētāk turpmāk anotācijā);
4) "Biškopības nozares attīstībai" finansējums noteikumu Nr. 1524 ietvaros vairs nav paredzēts, jo biškopji atbalstu turpmāk saņems no Kopējās lauksaimniecības politikas stratēģiskā plāna  2023.–2027. gadam (turpmāk – Stratēģiskais plāns) finansējuma.
3. Salīdzinot ar 2022. gadu finansējums palielināts atbalsta pasākumam "Augkopības attīstībai" - par 70 628 euro, attiecīgi palielinājums skar šādus apakšpasākumus:
1) "Augu gēnu bankas, centrālās datubāzes un molekulārās pasportizācijas laboratorijas darbības nodrošināšanai" finansējums palielināts par 11 739 euro, lai segtu pieaugošās izmaksas;
2) "Kultūraugu genofonda un izolātu kolekcijas saglabāšanai, standartšķirnes novērtēšanai un šķirnes identitātes pārbaudei" finansējums palielināts par 58 946 euro, no kuriem 5640 euro paredzēti standartšķirņu novērtēšanai, 8885 euro šķirnes identitātes pārbaudei, 33 646 euro kultūraugu genofonda saglabāšanai (atbilstoši precizēts 45. pielikums), kā arī 10 774 euro Latvijas izcelsmes dārzaugiem patogēno sēņu un baktēriju izolātu kolekcijas uzturēšanai.
4. Salīdzinot ar 2022. gadu finansējums par 10 000 euro palielināts atbalsta pasākumam "Lauksaimniecības nozares profesionālo izglītības programmu pilnveidošanai" lai segtu pieaugošās izmaksas;
5. Finansējums par 26 753 euro palielināts atbalsta pasākumam "2021. gadā uzsākto atbalsta pasākumu izpildes finansējumam". Tā  kā no 2023. gada palielinātas atbalsta likmes pasākumā "Dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai", nepieciešams arī finansējuma palielinājums pārejošajām saistībām.
4. Salīdzinot ar 2022. gadu finansējums samazināts šādiem atbalsta pasākumiem:
1) "Starptautiskai un savstarpējai sadarbībai" – par 15 000 euro. Sākotnēji atbalsts samazināts par 40 000 euro (2022. gadā no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai”  tika piešķirts papildu finansējums 40 000 euro apmērā mazpulku darbības veicināšanai, bet 2023. gadā šāds finansējums vairs nav plānots). Tomēr, ņemot vērā to, ka atsevišķi pasākumi no 2023. gada tiks finansēti no Stratēģiskā plāna, bija iespēja apakšpasākumā "Lauku un lauksaimnieku biedrību un nodibinājumu savstarpējās sadarbības veicināšanai un dalībai starptautiskajās organizācijās” palielināt finansējumu nevalstiskajām organizācijām par 25 000 euro, tādējādi kopējais finansējuma samazinājums nav 40 000, bet 15 000 euro.
2) "Atbalsts pārtikas kvalitātes shēmām" – par 399 774 euro, jo  atbalsts dalībai pārtikas kvalitātes shēmās turpmāk tiks finansēts no Stratēģiskā plāna. Tādējādi valsts atbalsts turpmāk paredzēts tikai nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas, bioloģiskās lauksaimniecības shēmas, aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu un garantētu tradicionālo īpatnību shēmas veicināšanai – 70 000 euro, kā arī  aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai – 7 500 euro.
Problēmas apraksts
Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar 6.7. apakšnodaļu, tādējādi 4. punktā nepieciešams iekļaut atsauci uz minēto apakšnodaļu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 4. punkts papildināts ar atsauci uz 6.7. apakšnodaļu.
Problēmas apraksts
Ja atbalstu piešķir atbilstoši Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulai (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – regula Nr. 1407/2013) un Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulai (EK) Nr. 1408/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē, nav nepieciešams vērtēt, vai atbalsta pretendents ir grūtības nonācis.
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar 7.2 punkts, nosakot, ka attiecībā uz de minimis atbalstu nevērtē, vai atbalsta pretendents ir grūtībās nonācis. Tā kā šis punkts nepārņem nekādas regulas Nr. 1407/2013 prasības, tas nav iekļauts anotācijas 5. sadaļā.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 1524 pašlaik nav noteikts, uz kādu kontu Lauku atbalsta dienests pārskaita piešķirto atbalstu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 8.5.1. apakšpunkts papildināts, nosakot, ka atbalstu pārskaita uz kredītiestādes vai valsts akciju sabiedrības "Latvijas Pasts" norēķinu kontu, tādējādi normu padarot skaidrāku.
Problēmas apraksts
Ņemot vērā to, ka no noteikumiem Nr. 1524 gan svītroti atsevišķi atbalsta veidi, gan pievienoti jauni atbalsta pasākumi, nepieciešams precizēt atsauces un noteikumu punktiem.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 8.5.2. apakšpunkts precizēts: svītroti punkti attiecībā uz atbalstu dalībai pārtikas kvalitātes shēmās, un pievienota atsauce uz jauno 6.7. apakšnodaļu.
8.6. apakšpunktā atsauce uz 6.nodaļu aizstāta ar atsauci uz 6.7. apakšnodaļu, kurā atbalstu piešķir kā de minimis atbalstu.
Noteikumu Nr. 1524 13.9. apakšpunkts svītrots, jo tajā ir atsauce uz atbalsta pretendentu biškopības nozarē un atbalsts biškopības nozarei noteikumu Nr. 1524 ietvaros 2023. gadā nav plānots.
Problēmas apraksts
Ir izstrādāts jauns normatīvais regulējums attiecībā uz jauno plānošanas periodu, kas sākas no 2023. gada, tādējādi noteikumos Nr. 1524 jāprecizē atsauce uz šo regulējumu.
Risinājuma apraksts
Precizēta atsauce uz normatīvajiem aktiem noteikumu Nr. 1524 8.8. apakšpunktā, kā arī 225.33. apakšpunktā un 225.9 punktā.
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr. 1524 ir novecojusi pārraudzības ganāmpulka definīcija.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 14.1. apakšpunkts precizēts, pievienojot atsauci uz normatīvajiem aktiem par attiecīgās sugas dzīvnieku pārraudzību un snieguma pārbaudi, kā arī attiecīgās sugas audzēšanas programmu. Tādējādi pārraudzības ganāmpulka definīcija ir precīza.
Problēmas apraksts
1) Pašlaik atbalsts Latvijas brūnās un Latvijas zilās buļļu tipiskuma saglabāšanai paredzēts 6000 euro apmērā. Ņemot vērā būtiski pieaugušās izmaksas, atbalsta apmēru nepieciešams palielināt.
2) Pašlaik piena šķirņu govs DNS analīzes kopējo izmaksu segšanai un sarkano šķirņu vaislas buļļu genoma noteikšanai kopējais atbalsts paredzēts 26 000 euro apmērā. Atbalsta summu nepieciešams palielināt, lai, ņemot vērā izmaksas, analīzes varētu veikt pietiekami plašam dzīvnieku lokam.
Risinājuma apraksts
1) Noteikumu Nr. 1524 18.2.1 apakšpunktā atbalsta likme palielināta līdz 10 000 euro.
2) Noteikumu Nr. 1524 18.2.2 apakšpunktā atbalsta apjoms palielināts līdz 40 000 euro. Atbalstu šajās pozīcijās iespējams palielināt tādēļ, ka citās pozīcijās 2022. gadā veidojās finansējuma atlikums.
Problēmas apraksts
Lauksaimniecības datu centram atbalsts par pārraudzības un snieguma pārbaudes rezultātu apstrādi un datu apmaiņas nodrošināšanu paredzēts 0,26 euro, bet laboratorijām - 0,48 euro apmērā par analīzi. Ņemot vērā pieaugošās izmaksas, iespēju robežās nepieciešams palielināt atbalstu šajās pozīcijās.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 18.3.1. apakšpunktā palielināts atbalsts par  pārraudzības un snieguma pārbaudes rezultātu apstrādi un datu apmaiņas nodrošināšanu – līdz 0,27 euro, bet 18.3.2.1. apakšpunktā atbalsts par pārraudzības un snieguma pārbaudes analīzēm palielināts līdz 0,50 euro par analīzi. Ņemot vērā to, ka kopējās izmaksas par pārraudzības un snieguma pārbaudes datu apstrādi un analīzēm palielinājušās par 0,03 euro, 18.3. apakšpunkta ievaddaļā precizēts kopējais atbalsts, 0,88 euro aizstājot ar 0,91 euro.
Problēmas apraksts
Atbilstoši noteikumos Nr. 1524 noteiktajam gadījumā, kad dažādas organizācijas iesniegtajos dokumentos ir norādījušas vienu un to pašu apsekoto pārraudzības ganāmpulku, atbalstu par konkrēto ganāmpulku nepiešķir. Tomēr atbilstoši Dzīvnieku audzēšanas un ciltsdarba likumam un Eiropas Parlamenta un Padomes 2016. gada 8. jūnija regulai (ES) 2016/1012 par zootehniskajiem un ģenealoģiskajiem nosacījumiem dzīvnieku audzēšanai, tīršķirnes vaislas dzīvnieku, krustojuma vaislas cūku un to reproduktīvo produktu tirdzniecībai Savienībā un ievešanai tajā, un ar ko groza regulu (ES) Nr. 652/2014, Padomes direktīvas 89/608/EEK un 90/425/EEK un atceļ konkrētus aktus dzīvnieku audzēšanas jomā (Dzīvnieku audzēšanas regula) organizācijas var strādāt tikai ar to šķirņu dzīvniekiem, kuru audzēšanas programmu attiecīgā organizācija īsteno. Tāpēc var būt gadījumi, kad par vienu un to pašu ganāmpulku iesniegumu iesniedz dažādas organizācijas, un tas nebūtu jāuzskata par pārkāpumu. Atbilstoši neieciešami precizējumi noteikumu Nr. 1524 redakcijā.
Risinājuma apraksts
Precizēti noteikumu Nr. 1524 28., 40. un 66. punkts nosakot, ka atbalstu nepiešķir tikai tajā gadījumā, kad dažādas organizācijas dokumentos ir norādījušas vienu un to pašu pārraudzības vai snieguma pārbaudes dzīvnieku.
Problēmas apraksts
Finansējumu briežkopības nozarei 2023. gadā paredzēts piešķirt no līdzekļiem, kurus piešķir atbilstoši normatīvajiem aktiem par valsts atbalsta piešķiršanas kārtību vaislas lauksaimniecības dzīvnieku ierakstīšanai ciltsgrāmatā un ciltsreģistrā (finansējums plānots atbilstoši Ministru kabineta 2022. gada 10. oktobra protokola Nr. 52 5§ 43.1. apakšpunktam). Atbilstoši no noteikumiem Nr. 1524 nepieciešams svītrot normas, kas attiecas uz atbalstu briežkopības nozarei.
Risinājuma apraksts
Precizēti noteikumu Nr. 1524 91., 95.1 un 96. punkts, kā arī svītroti 92.2. un 94.1. apakšpunkts, izslēdzot regulējumu par atbalstu briežkopībā. Tāpat svītrota atsauce uz briežkopību 35. pielikuma nosaukumā.
Problēmas apraksts
Pasākumā "Atbalsts dzīvnieku darbspēju un ģenētiskās kvalitātes popularizēšanas pasākumiem" noteikts, ka pretendentam jāveic piedāvājumu salīdzinājums, ja attiecīgās izmaksas pozīcija ir lielāka par 700 euro. Ņemot vērā pašreizējās izmaksas, šī robežvērtība būtu jāpalielina, tādējādi atļaujot pretendentiem pie šādām izmaksām vēl neveikt salīdzinājumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 96.3 1. apakšpunktā  700 euro aizstāts ar 1000 euro.
Problēmas apraksts
Kā jau iepriekš minēts, 2022. gadā bija jāveic uzlabojumi Lauksaimniecības datu centra dzīvnieku un novietņu reģistrā, bet 2023. gadā papildus darbības vairs nav jāveic, tādējādi nepieciešams samazināt finansējumu atsevišķām reģistra pozīcijām.
Risinājuma apraksts
Atbalsts par 0,03 euro ir samazināts trijās pozīcijās: 
99.1. apakšpunktā no 0,105 euro līdz 0,075 euro samazināts atbalsts par katru datubāzē reģistrētu liellopu un zirgu;
99.2. apakšpunktā no 0,063 euro līdz 0,033 euro samazināts atbalsts par katru datubāzē reģistrētu aitu, kazu un cūku;
99.4. apakšpunktā no 0,20 euro līdz 0,17 euro līdz samazināts atbalsts par katru datubāzē reģistrētu novietni.
Problēmas apraksts
1) Noteikumu Nr. 1524 2.10 apakšnodaļā "Atbalsts dzīvnieku līķu savākšanai, transportēšanai, pārstrādei un likvidēšanai" paredzēts atbalsts  pretendentiem, kas nodrošina dzīvnieku līķu savākšanu, transportēšanu, pārstrādi un likvidēšanu. Šī pakalpojuma sniegšanu būtiski ietekmē elektroenerģijas, siltumenerģijas un degvielas cenu kāpums. Ekonomiskā situācija saistībā ar Krievijas izraisīto karu Ukrainā apdraud komersantu spēju nodrošināt nepārtrauktu darbību, tāpēc nepieciešams palielināt valsts atbalsta likmes.
2) Ir komersanti, kas paši veic tikai dzīvnieku līķu savākšanu un transportēšanu, bet nenodrošina to pārstrādi un likvidēšanu  Tādēļ noteikumos Nr. 1524 nepieciešams noteikt regulējumu šādiem gadījumiem, lai atbalsts nodrošinātu, ka katra dzīvnieka līķis ir gan savākts, gan pārstrādāts vai likvidēts. Tāda pati kārtība nepieciešama attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem.
3) Pašlaik paredzēts, ka pretendents nodrošina valsts pilnvarota veterinārārsta pakalpojumus infekcijas slimību valsts uzraudzībai. Tomēr veterinārārstu nav nepieciešams nodrošināt gadījumā, ja pretendents pats veic tikai dzīvnieku līķu savākšanas un transportēšanas pakalpojumus. Tāpat veterinārārsts nav nepieciešams darbībās ar dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem.
4) Pašlaik noteikts, ka pretendents iesniedz pārskatu Pārtikas un veterinārajā dienestā. Taču šāda papildus informācija nav nepieciešama, jo Pārtikas un veterinārais dienests nepieciešamo informāciju var iegūt no ikmēneša iesniegumiem, ko pretendents iesniedz Lauku atbalsta dienestā.
5) Šobrīd noteikumi Nr. 1524 neparedz nekādas sekas, ja pretendents nav ievērojis noteiktos terminus dzīvnieku līķu savākšanai un transportēšanai - 48 stundas vasaras periodā un 72 stundas ziemas periodā. Lai veicinātu nosacījumu izpildi, nepieciešams paredzēt sekas šī nosacījuma neievērošanai.
6) Lai izdarītu secinājumus attiecībā uz atbalsta apmēru un nepieciešamības gadījumā varētu precizēt atbalstu nosacījumus, nepieciešams zināt faktiskās pakalpojumu izmaksas un citu inforāciju sasistībā ar šī pakalpojuma sniegšanu. 
7) Pašlaik 30. pielikumā noteikts, ka pretendents norāda dzīvnieka vecumu mēnešos. Tomēr jaunākiem dzīvniekiem ir nepieciešams zināt vecumu dienās, it īpaši, lai spriestu par dzīvnieka līķa dzīvmasas atbilstību.
Risinājuma apraksts
1) Noteikumu Nr. 1524 105.1. apakšpunktā atbalsta likme no 220 euro palielināta līdz 320 euro, bet 105.2. apakšpunktā – no 71,14 euro līdz 104,40 euro (palielinājums par aptuveni 45% abās pozīcijās).
2) Noteikumu Nr. 1524 106.1. un 115.1. apakšpunktā paredzēts, ka pretendents slēdz līgumu par dzīvnieku līķu vai dzīvnieku izcelsmes blakusproduktu pārstrādi un likvidēšanu, ja viņš šos uzdevumus neveic pats. Līgumā norāda arī pakalpojuma izmaksas, jo ir svarīgi, lai piešķirtais atbalsts nepārsniedz faktiskās izmaksas. Papildus noteikts, ka līguma kopija jāiesniedz Lauku atbalsta dienestā, lai administrējošai iestādei būtu pieejama šī informācija.
3) Noteikumu Nr. 1524 106.3. apakšpunkts precizēts, nosakot, ka savākšanas un transportēšanas pakalpojumiem nav nepieciešams nodrošināt valsts pilnvarota veterinārārsta pakalpojumus. Attiecībā uz dzīvnieku izcelsmes blakusproduktiem svītrots 115.3. apakšpunkts, tādējādi svītrojot prasību par valsts pilnvarota veterinārārsta pakalpojumiem.
4) Svītrots noteikumu Nr. 1524 109.2. apakšpunkts un 40. pielikums, kā arī 118.2. apakšpunkts un 42. pielikums.
5) Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar 111.1 punktu, paredzot, ka atbalsts par tiem dzīvnieku līķiem, kas nav savākti un transportēti noteiktajā laikā, nepienākas.
6) Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar 111.2 punktu, paredzot, ka pretendents pēc pieprasījuma iesniedz Zemkopības ministrijā nepieciešamo informāciju. Tādējādi Zemkopības ministrijai būs pieejama aktuālā informācija, lai atbalsta nosacījumi un likmes būtu pēc iespējas atbilstīgāki situācijai.
7) Precizēts 39. pielikums, pievienojot ailīti ar dzīvnieka vecumu dienās ( par tiem dzīvniekiem, kas ir jaunāki par vienu mēnesi). Vienlaikus svītrota aile par attālumu kilometros, kas ir grūti kontrolējams. Nepieciešamības gadījumā attālumus var iegūt ar Lauksaimniecības datu centra datubāzes palīdzību.
Problēmas apraksts
biškopji atbalstu turpmāk saņems no Stratēģiskais plāna, no noteikumiem Nr. 1524 ir jādzēš regulējums attiecībā uz atbalstu biškopības nozarei.
Risinājuma apraksts
Svītrota noteikumu Nr. 1524 2.13. apakšnodaļa “Atbalsts biškopības nozarei” un 43. pielikums.
Problēmas apraksts
Lai sekmētu vietējo šķirņu saglabāšanu, nepieciešams iespēju robežās palielināt atbalsta likmes par ģenētisko resursu saglabāšanas programmās iekļautajiem dzīvniekiem.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā ierobežoto finansējuma apjomu, atbalsta likmes palielinātas daļai šķirņu, kurām tas ir vairāk nepieciešams. Tā kā par daļu no ģenētisko resursu saglabāšanā iekļauto dzīvnieku (piena liellopi, gaļas liellopi, aitas un kazas) var saņemt brīvprātīgi saistīto atbalstu (no 2023. gada  - saistītais ienākumu atbalsts), atbalsta likmes par 50 euro palielinātas par tiem dzīvniekiem, par kuriem brīvprātīgi saistītais atbalsts nepienākas – par zirgiem un cūkām. Atbilstoši precizēts noteikumu Nr. 1524 129.2 5. , 129.2 8., 129.2 9.  un 129.2 10.apakšpunkts.
Problēmas apraksts
Noteikumu Nr. 1524 3.2. apakšnodaļā “Atbalsts kultūraugu genofonda saglabāšanai un šķirnes identitātes pārbaudei” pašlaik paredzēts atbalsts trīs dažādām darbībām. No 2023. gada atbalsts paredzēts arī par izolātu kolekcijas saglabāšanu.
Ņemot vērā 2022. gada pieredzi attiecībā uz atbalstu šķirnes identitātes pārbaudei, noteikumu tekstā ir nepieciešams iekļaut papildus normas.
Lai atbalsta kritēriji būtu skaidri saprotami arī attiecībā uz pārējiem atbalsta veidiem, nepieciešams uzlabot 3.2. apakšnodaļas redakciju, nemainot regulējuma būtību.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 3.2. apakšnodaļa izteikta jaunā redakcijā, precizējot arī apakšnodaļas nosaukumu.
3.2. apakšnodaļā iekļauts regulējums attiecībā uz atbalstu izolātu kolekcijas saglabāšanai.
Attiecībā uz šķirnes identitātes noteikšanu 3.2. apakšnodaļā iekļauts nosacījums, ka atbalsta pretendents iesniedz lauku atbalsta dienestā ar Valsts augu aizsardzības dienestu noslēgto līgumu, jo minētā valsts iestāde ir atbildīga par šķirnes identitātes noteikšanu. Tāpat pretendentam ar Valsts augu aizsardzības dienestu ir jāsaskaņo starppārskats un noslēguma pārskats. Tādējādi Lauku atbalsta dienestam būs pieejama precīza un nepārprotama informācija par to, vai piešķirtais valsts atbalsts izmantots atbilstoši noteiktajam mērķim.
Problēmas apraksts
Pašlaik noteikt, ka nevalstiskā organizācija var saņemt atbalstu, ja tā apvieno vismaz 40 biedru, kas ir juridiskas personas, vai 100 biedru, kas ir fiziskas personas. Šo normu nepieciešams precizēt, jo organizācijai, kas apvieno vismaz 100 biedru, šie biedri var būt gan fiziskas gan juridiskas personas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu Nr. 1524 176.3. apakšpunkts papildināts, nosakot, ka 100 biedri var būt gan fiziskas gan juridiskas personas.
Problēmas apraksts
2022. gadā no budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai”  tika piešķirts papildu finansējums 40 000 euro apmērā mazpulku darbības veicināšanai, bet 2023. gadā šāds papildu finansējums nav paredzēts. Atbilstoši no noteikumiem Nr. 1524 nepieciešams svītrot normas, kas attiecas uz atbalstu biedrībai, kas apvieno bērnus un jauniešus mazpulkos.
Risinājuma apraksts
Svītroti noteikumu Nr. 1524 182.10 – 182.13 punkti, kā arī 182.14 punktā svītrota atsauce uz 182.10 punktu.
Problēmas apraksts
1) Tā kā atbalsts par dalību pārtikas kvalitātes shēmās turpmāk tiks piešķirts no Stratēģiskais plāna finansējuma, no noteikumu Nr. 1524 6. nodaļas ir jādzēš regulējums attiecībā uz atbalstu dalībai pārtikas kvalitātes shēmās.
2) Pašlaik valsts atbalsts paredzēts nacionālās pārtikas kvalitātes shēmas un bioloģiskās lauksaimniecības shēmas veicināšanai, bet ir svarīgi, lai būtu atbalsts arī aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu un garantētu tradicionālo īpatnību shēmas veicināšanai.
3) Produktu reģistrēšana aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu un garantētu tradicionālo īpatnību shēmās prasa resursu ieguldīšanu, lai kvalitatīvi varētu sagatavot nepieciešamo dokumentāciju. Lai stimulētu aktīvāku produktu reģistrēšanu minētajās shēmās, būtu jāparedz atbalsts par šīm darbībām.
Risinājuma apraksts
1) Precizēts noteikumu Nr. 1524 6. nodaļas nosaukums, kā arī svītrotas 6.1. – 6.5. apakšnodaļas.
2) Precizēts noteikumu Nr. 1524 6.6. apakšnodaļas nosaukums, iekļaujot arī atsauces uz aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu un garantētu tradicionālo īpatnību shēmām. 6.6. apakšnodaļa papildināta ar 225.2 3. un 225.3 3. apakšpunktu, nosakot atbalsta apmēru (10 000 euro) un atbalsta saņēmēju. Atbilstoši precizēti 225.4 un 225.6 punkti.
3) Noteikumi papildināti ar 6.7. apakšnodaļu par atbalstu aizsargātu ģeogrāfiskās izcelsmes norāžu, aizsargātu cilmes vietas nosaukumu vai garantētu tradicionālo īpatnību produkta reģistrācijai. Atbalsts viena produkta reģistrācijai plānots 2500  euro apmērā un to piešķir kā de minimis atbalstu atbilstoši regulai Nr. 1407/2013. Pretendents atbalstam piesakās tikai tad, kad ir saņēmis Pārtikas un veterinārā dienesta lēmumu par reģistrācijas pieteikuma atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2012. gada 21. novembra Regulai (ES) Nr. 1151/2012 par lauksaimniecības produktu un pārtikas produktu kvalitātes shēmām. Tā kā noteikumi Nr. 1524 nepārņem nekādas minētās regulas normas, regula nav iekļauta anotācijas 5. sadaļā.
Problēmas apraksts
Pievienojot jaunu 6.7. apakšnodaļu, Tiesību aktu portāls šīs nodaļas punktiem piešķīris tādu numerāciju, kāda tā pašlaik ir 6.1 nodaļai.
Risinājuma apraksts
Lai nedublētos punktu numerācija, Tiesību aktu portāls ir mainījis 6.1 nodaļas punktu numerāciju.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu un pārstrādi
Ietekmes apraksts
Atbalsts lopkopībā personām tiek sniegts subsidētu pakalpojumu veidā. Augkopībā personas ir kā gala labuma guvēji.
Juridiskās personas
  • Nevalstiskās organizācijas
  • Personas, kas nodarbojas ar lauksaimniecisko ražošanu un pārstrādi
  • Zinātniskās iestādes un biedrības (Latvijas Lauksaimniecības universitāte, Agroresursu un ekonomikas institūts, Dārzkopības institūts, Nacionālais Botāniskais dārzs, Latvijas Valsts mežzinātnes institūts “Silava”, Latvijas Lauksaimniecības un meža zinātņu akadēmija)
Ietekmes apraksts
Personas saņem atbalstu par faktiskajām izmaksām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Atbalsta pasākumi veicina nodarbinātību un ražošanu laukos, kas pozitīvi ietekmē valsts makroekonomiskos rādītājus.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Atbalsta pasākumi veicina kvalitatīvas lopkopības un augkopības produkcijas ražošanu, kas labvēlīgi ietekmē konkurētspēju.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Liela daļa atbalsta saņēmēju un gala labumu guvēji ir mazie un vidējie uzņēmumi, tādējādi atbalsts ietekmē šos uzņēmumus.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Atbalsts ciltsdarbam un dzīvnieku audzēšanai, kā arī atbalsts kvalitatīvu sēklu selekcijai augkopībā sniedz būtisku ieguldījumu saimniecību saražoto gala produktu kvantitatīvajos un kvalitatīvajos rādītājos. Tādējādi pieejamais atbalsts veicina saimniecību konkurētspēju.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Stiprinot lauksaimniecības nozari tiek saglabāta lauku apdzīvotība un veicināta nodarbinātība laukos.

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
8 720 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
8 720 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
8 720 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
8 720 490
0
8 720 490
0
8 720 490
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar likumu “Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024. gadam” Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai” 2023. un 2024. gadam ir ieplānots finansējums 8 720 490 euro apmērā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana neietekmē valsts budžetu, jo nosaka kārtību, kādā tiek piešķirts Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammā 21.01.00 “Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai” valsts atbalstam apstiprinātais finansējums, kas 2023. gadā ir paredzēts 8 720 490 euro apmērā.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32013R1407
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
Apraksts
Noteikumi Nr. 1524 papildināti ar 6.7. apakšnodaļu, kurā atbalstu izmaksā kā de minimis atbalstu. Tādējādi ir jāņem vērā de minimis atbalsta nosacījumi.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (EK) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas Nr. 1407/2013 3. panta 2. punkts 
Noteikumu Nr. 1524 8.5.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Regula Nr. 1407/2013
Notikumu Nr. 1524 6.7. apakšnodaļa (228.8 punkts)
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības 
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Projekts šo jomu neskar.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitāte, Lauksaimniecības datu centrs, Lauku atbalsta dienests, SIA "Latvijas Lauku konsultāciju un izglītības centrs", Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cūku ciltsdarba centrs
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Zemkopības ministrija
  • Lauku atbalsta diensts
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

8.1.5. uz teritoriju attīstību

8.1.6. uz vidi

8.1.7. uz klimatneitralitāti

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

8.1.11. uz veselību

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

8.1.13. uz datu aizsardzību

8.1.14. uz diasporu

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi