25-TA-1315: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Lai nodrošinātu valsts pārvaldes institucionālās sistēmas pilnveidošanu, darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, pieņemts lēmums par Enerģētikas un vides aģentūras (turpmāk – Aģentūra) likvidēšanu, to pievienojot Valsts vides dienestam (turpmāk – Dienests). Atbilstoši Ministru kabinets 2025. gada 26. augusta izdevis rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam”.
Izvērtējot abu iestāžu funkcijas, secināts, ka abu iestāžu funkciju ietvari izriet no vieniem un tiem pašiem normatīvajiem aktiem, kā arī Eiropas Savienības politika un izrietošais regulējums vides, klimata un enerģētikas jomā arvien vairāk veido sinerģiju. Abas iestādes dala kompetenci ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras un stratēģiskā novērtējuma īstenošanā, rūpniecisko avāriju riska novērtēšanā, kā arī citās jomās. Attiecīgi ir acīmredzama iespēja koncentrēt iestāžu kompetences un funkcijas, kā arī konsolidēt darba organizāciju, un tādējādi rast resursus kapacitātes palielināšanai un samazināt administratīvo slogu iestāžu klientiem.
Aģentūra pildīja arī Dienesta augstākas iestādes funkciju administratīvā procesa ietvaros, izskatot apstrīdēšanas iesniegumus par Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem, ar kuriem tiek lemts par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras nepieciešamību, izsniegti vai atteikti tehniskie noteikumi vidi ietekmējošas darbības veikšanai. Apstrīdēto administratīvo aktu pārskatīšanu efektīvi var realizēt arī Dienesta ģenerāldirektors kā augstāka amatpersona, kas atbilstu labas pārvaldības, lietderības un administratīvā procesa principiem un vienlaikus ļautu arī Dienesta ietvaros veidot vienotu praksi un paaugstināt amatpersonu kvalifikāciju.
Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu" ir viens no likumiem, kurā ir iekļautas Aģentūras funkcijas. Pēc Aģentūras likvidēšanas Dienests pārņems likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktās Aģentūras funkcijas ietekmes uz vidi novērtējuma, stratēģiskā novērtējuma veikšanā un kompetenci izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem ietekmes uz vidi novērtējuma jomā. Tāpēc, lai nodrošinātu sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par iestāžu kompetencēm, izstrādāts likumprojekts "Grozījumi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu""(turpmāk - Likumprojekts).
Izvērtējot abu iestāžu funkcijas, secināts, ka abu iestāžu funkciju ietvari izriet no vieniem un tiem pašiem normatīvajiem aktiem, kā arī Eiropas Savienības politika un izrietošais regulējums vides, klimata un enerģētikas jomā arvien vairāk veido sinerģiju. Abas iestādes dala kompetenci ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras un stratēģiskā novērtējuma īstenošanā, rūpniecisko avāriju riska novērtēšanā, kā arī citās jomās. Attiecīgi ir acīmredzama iespēja koncentrēt iestāžu kompetences un funkcijas, kā arī konsolidēt darba organizāciju, un tādējādi rast resursus kapacitātes palielināšanai un samazināt administratīvo slogu iestāžu klientiem.
Aģentūra pildīja arī Dienesta augstākas iestādes funkciju administratīvā procesa ietvaros, izskatot apstrīdēšanas iesniegumus par Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem, ar kuriem tiek lemts par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras nepieciešamību, izsniegti vai atteikti tehniskie noteikumi vidi ietekmējošas darbības veikšanai. Apstrīdēto administratīvo aktu pārskatīšanu efektīvi var realizēt arī Dienesta ģenerāldirektors kā augstāka amatpersona, kas atbilstu labas pārvaldības, lietderības un administratīvā procesa principiem un vienlaikus ļautu arī Dienesta ietvaros veidot vienotu praksi un paaugstināt amatpersonu kvalifikāciju.
Likums “Par ietekmes uz vidi novērtējumu" ir viens no likumiem, kurā ir iekļautas Aģentūras funkcijas. Pēc Aģentūras likvidēšanas Dienests pārņems likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" noteiktās Aģentūras funkcijas ietekmes uz vidi novērtējuma, stratēģiskā novērtējuma veikšanā un kompetenci izskatīt iesniegumus par apstrīdētajiem Dienesta izdotajiem administratīvajiem aktiem ietekmes uz vidi novērtējuma jomā. Tāpēc, lai nodrošinātu sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par iestāžu kompetencēm, izstrādāts likumprojekts "Grozījumi likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu""(turpmāk - Likumprojekts).
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Aktualizēt Dienesta funkcijas pēc Aģentūras pievienošanas, lai nodrošinātu precīzu un sabiedrībai skaidri saprotamu regulējumu par Dienesta kompetenci ietekmes uz vidi novērtējuma, stratēģiskā novērtējuma veikšanā un apstrīdēto administratīvo aktu izskatīšanā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" ir noteikta Aģentūras kompetence paredzēto darbību ietekmes uz vidi novērtējuma un plānošanas dokumentu stratēģiskā novērtējuma veikšanā, kā arī apstrīdēto Dienesta izdoto administratīvo aktu pārskatīšanā. Likumā vēl tiek lietots iepriekšējais (līdz 2025. gada 30. janvārim) Aģentūras nosaukums - Vides pārraudzības valsts birojs.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Pēc Aģentūras pievienošanas Dienestam likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" iekļautās Aģentūras funkcijas pārņem Dienests. Neveicot grozījumus likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu", sabiedrībai nebūs skaidra Dienesta izdoto lēmumu ietekmes uz vidi novērtējuma jomā apstrīdēšanas kārtība un ietekmes uz vidi novērtējuma un stratēģiskā ietekmes novērtējuma veikšana, jo tāda kompetence būs noteikta likvidētai iestādei. Apstāklis, ka Dienests pārņem Aģentūras funkcijas, automātiski nenozīmē, ka Dienests iegūst arī augtākas iestādes statusu administratīvā procesa ietvaros. Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" ir norādes uz Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju, bet saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” 2.punktu Ministrija ar 2024. gada 1. jūliju pārņem no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu (izņemot dabas aizsardzības jomu).
Risinājuma apraksts
[1] Likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 12. pantā ir noteikts, ka Dienesta pieņem lēmumu neuzsākt vai pārtraukt ietekmes sākotnējo izvērtējumu, ja paredzētā darbība ir pretrunā normatīvajiem aktiem un tādējādi to nevarēs realizēt. Šo lēmumu var apstrīdēt Aģentūrā un pēc tam Aģentūras lēmumu pārsūdzēt administratīvajā tiesā. Savukārt likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 14.1 pantā ir noteikts, ka Dienesta lēmumu veikt vai neveikt ietekmes uz vidi novērtējumu, kas noteikts pēc ietekmes sākotnējā izvērtējuma, var apstrīdēt Aģentūrā.
Likumprojekta 7. un 8. pants paredz grozījumus likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 12. pantā un 14.1 pantā, nosakot, ka turpmāk Dienesta lēmumu neuzsākt vai pārtraukt sākotnējo ietekmes izvērtējumu, kā arī lēmumu veikt vai neveikt ietekmes uz vidi novērtējumu varēs apstrīdēt vispārējā, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Proti, lēmumu viena mēneša laikā varēs apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajai augstākajai iestādei. Augstākā iestāde par Dienesta pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar ietekmes uz vidi novērtējumu būs noteikta Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 “Valsts vides dienesta nolikums” (turpmāk - Dienesta nolikums), un tā būs Dienesta ģenerāldirektors.
[2] Likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 14.1 pantā ir noteikts, ka Aģentūra pieņem lēmumu neuzsākt vai pārtraukt ietekmes uz vidi novērtējumu, ja paredzētā darbība ir pretrunā normatīvajiem aktiem un tāpēc ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra ir nelietderīga. Šo lēmumu uzreiz var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
Likumprojekta 8.pants paredz grozīt likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 14.1 pantu un noteikt, ka lēmumu neuzsākt vai pārtraukt ietekmes uz vidi novērtējumu, ko turpmāk pieņems Dienests, viena mēneša laikā varēs apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajai augstākajai iestādei. Augstākā iestāde par Dienesta pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar ietekmes uz vidi novērtējumu būs noteikta Dienesta nolikumā un tā būs Dienesta ģenerāldirektors. Tādējādi šiem administratīvajiem aktiem tiek iekļauta apstrīdēšanas stadija, kas atbilst administratīvā procesa vispārējiem principiem par to, ka valsts pārvaldes līmenī administratīvais akts vienu reizi tiek pārskatīts, lai novērstu iespējami pieļautās kļūdas un tādējādi samazinātu tiesas noslodzi.
[3] Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" šobrīd ir sadalīta kompetence starp Dienestu un Aģentūru ietekmes uz vidi novērtējuma jomā, proti, Dienests veic sākotnējo ietekmes izvērtējumu, bet Aģentūra - ietekmes uz vidi novērtējumu. Sakarā ar Aģentūras likvidāciju Dienests turpmāk veiks gan sākotnējo ietekmes izvērtējumu, gan ietekmes uz vidi novērtējumu. Lai precizētu Dienesta funkcijas, tiek izdarīti grozījumi likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 6.-8.pantā. Funkcijas konsolidācija nodrošinās iestādes vienotu pieeju visās procesa stadijās. Redakcionāli tiek precizēti iestāžu nosaukumi, Vides pārraudzības valsts biroju aizstājot ar Dienestu (kompetento institūciju). Dienests būs likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 26. pantā noteikto prasību nodrošinātāja, jo Dienests būs šajā pantā minēto sūdzību izskatītāja.
[4] Likumprojekts tāpat paredz precizēt iestāžu kompetenci saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu 2. punktu, kas paredz, ka Klimata un enerģētikas ministrija ar 2024. gada 1. jūliju pārņem no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu.
[5] Lai nodrošinātu tiesiskās noteiktības principa ievērošanu un vienotu pieeju par Kompetentās institūcijas pieņemtajiem lēmumiem iesniegto apstrīdēšanas iesniegumu izskatīšanā, tiek papildināti likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" pārejas noteikumi. Pārejas noteikums nepieciešams, lai nodrošinātu jau uzsākto lietu, kas ierosinātas saskaņā ar līdzšinējo likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 12. panta piektās daļas un 14.1 panta otrās daļas redakciju, izskatīšanas nepārtrauktību. Proti, lai arī pēc grozījumu stāšanās spēkā šīs lietas izskatītu institūcija, kurai ar jauno regulējumu paredzēta kompetence attiecīgajā jautājumā. Tādējādi tiek nodrošināts procesuālais pēctecīgums.
Likumprojekta 7. un 8. pants paredz grozījumus likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 12. pantā un 14.1 pantā, nosakot, ka turpmāk Dienesta lēmumu neuzsākt vai pārtraukt sākotnējo ietekmes izvērtējumu, kā arī lēmumu veikt vai neveikt ietekmes uz vidi novērtējumu varēs apstrīdēt vispārējā, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Proti, lēmumu viena mēneša laikā varēs apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajai augstākajai iestādei. Augstākā iestāde par Dienesta pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar ietekmes uz vidi novērtējumu būs noteikta Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 “Valsts vides dienesta nolikums” (turpmāk - Dienesta nolikums), un tā būs Dienesta ģenerāldirektors.
[2] Likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 14.1 pantā ir noteikts, ka Aģentūra pieņem lēmumu neuzsākt vai pārtraukt ietekmes uz vidi novērtējumu, ja paredzētā darbība ir pretrunā normatīvajiem aktiem un tāpēc ietekmes uz vidi novērtējuma procedūra ir nelietderīga. Šo lēmumu uzreiz var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
Likumprojekta 8.pants paredz grozīt likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 14.1 pantu un noteikt, ka lēmumu neuzsākt vai pārtraukt ietekmes uz vidi novērtējumu, ko turpmāk pieņems Dienests, viena mēneša laikā varēs apstrīdēt normatīvajos aktos noteiktajai augstākajai iestādei. Augstākā iestāde par Dienesta pieņemtajiem lēmumiem saistībā ar ietekmes uz vidi novērtējumu būs noteikta Dienesta nolikumā un tā būs Dienesta ģenerāldirektors. Tādējādi šiem administratīvajiem aktiem tiek iekļauta apstrīdēšanas stadija, kas atbilst administratīvā procesa vispārējiem principiem par to, ka valsts pārvaldes līmenī administratīvais akts vienu reizi tiek pārskatīts, lai novērstu iespējami pieļautās kļūdas un tādējādi samazinātu tiesas noslodzi.
[3] Likumā "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" šobrīd ir sadalīta kompetence starp Dienestu un Aģentūru ietekmes uz vidi novērtējuma jomā, proti, Dienests veic sākotnējo ietekmes izvērtējumu, bet Aģentūra - ietekmes uz vidi novērtējumu. Sakarā ar Aģentūras likvidāciju Dienests turpmāk veiks gan sākotnējo ietekmes izvērtējumu, gan ietekmes uz vidi novērtējumu. Lai precizētu Dienesta funkcijas, tiek izdarīti grozījumi likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 6.-8.pantā. Funkcijas konsolidācija nodrošinās iestādes vienotu pieeju visās procesa stadijās. Redakcionāli tiek precizēti iestāžu nosaukumi, Vides pārraudzības valsts biroju aizstājot ar Dienestu (kompetento institūciju). Dienests būs likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 26. pantā noteikto prasību nodrošinātāja, jo Dienests būs šajā pantā minēto sūdzību izskatītāja.
[4] Likumprojekts tāpat paredz precizēt iestāžu kompetenci saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 7. jūnija rīkojuma Nr. 446 “Par Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Klimata un enerģētikas ministrijas reorganizāciju” Klimata un enerģētikas ministrijas izveidošanu 2. punktu, kas paredz, ka Klimata un enerģētikas ministrija ar 2024. gada 1. jūliju pārņem no Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas vides aizsardzības politikas jomu.
[5] Lai nodrošinātu tiesiskās noteiktības principa ievērošanu un vienotu pieeju par Kompetentās institūcijas pieņemtajiem lēmumiem iesniegto apstrīdēšanas iesniegumu izskatīšanā, tiek papildināti likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" pārejas noteikumi. Pārejas noteikums nepieciešams, lai nodrošinātu jau uzsākto lietu, kas ierosinātas saskaņā ar līdzšinējo likuma "Par ietekmes uz vidi novērtējumu" 12. panta piektās daļas un 14.1 panta otrās daļas redakciju, izskatīšanas nepārtrauktību. Proti, lai arī pēc grozījumu stāšanās spēkā šīs lietas izskatītu institūcija, kurai ar jauno regulējumu paredzēta kompetence attiecīgajā jautājumā. Tādējādi tiek nodrošināts procesuālais pēctecīgums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Fiziskas personas, kuras būs iecerējušas veikt tādu paredzēto darbību, kurai veicams sākotnējais izvērtējums, piemēram, meža atmežošana vairāk kā 50 ha platībā, mototrases izveide, būvniecība krasta kāpu aizsargjoslā.
Ietekmes apraksts
Personas būs informētas un skaidri zinās, iestāžu kompetenci, kā arī savas tiesības apstrīdēt administratīvos aktus. Vienlaikus mazinās arī administratīvais slogs, jo jāsadarbojas tikai ar vienu iestādi ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanā.
Juridiskās personas
- Komersanti un citas juridiskas personas, kuras būs iecerējušas veikt tādu paredzēto darbību, kurai veicams sākotnējais izvērtējums vai ietekmes uz vidi novērtējums.
- Pašvaldības un valsts iestādes, kuras izstrādās plānošanas dokumentus, kuriem veicams stratēģiskais novērtējums.
Ietekmes apraksts
Personas būs informētas un skaidri zinās iestāžu kompetenci un savas tiesības apstrīdēt administratīvos aktus. Vienlaikus mazinās arī administratīvais slogs, jo jāsadarbojas tikai ar vienu iestādi ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumi Nr. 962 “Valsts vides dienesta nolikums”
Pamatojums un apraksts
Dienesta nolikumā jāparedz, ka Dienesta amatpersonu izdotos administratīvos aktus ietekmes uz vidi novērtējuma jomā var apstrīdēt Dienesta ģenerāldirektoram. Savukārt Dienesta ģenerāldirektora lēmumus var pārsūdzēt administratīvajā tiesā.
Grozījumi Dienesta nolikumā tiek virzīti paralēli Likumprojektam.
Grozījumi Dienesta nolikumā tiek virzīti paralēli Likumprojektam.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Sabiedrības līdzdalības procesa laikā tika iesniegts 21 viedoklis. Viedokļus iesniedza Evita Maļinovska, Andris Kontants, Beata Āboliņa, Raitis Kātiņš, Daina Kalniete, Ieva Siļķe, Rimants Jugans, Dace Smiltiņa, biedrība “Mēs Ēdolei”, biedrība "Kurzemes vides aizsardzības asociācija", Šķirnes saglabāšanas apvienība "Zilā govs", biedrība "Tīra mana Tēvu zeme", 8 neidentificētas fiziskas personas. Viedokļos tika norādīts, ka sabiedrības apspriešanai tiek nodotas iestāžu nosaukumu maiņa un apvienošana. Šādi grozījumi vājina vides aizsardzības normas, kā arī pazūd iespēja veikt neatkarīgu iestādes darba izvērtējumu. Grozījumi apdraud tiesiskumu, sabiedrības līdzdalību un efektīvu vides aizsardzību. Šie viedokļi netika ņemti vērā.
Pamatojums, kāpēc šie viedokļi netika ņemti vērā: Lai pilnveidotu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un nodrošinātu tās darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam, saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” un ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 1. punktu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā ir nostiprināti galvenie valsts pārvaldes darbības principi, un īpaši uzsver principus - "valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, ir pakļauta likumam un tiesībām" un "īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, tai nav savu interešu". Tāpēc administratīvā akta apstrīdēšanas gadījumā jebkuram lēmumam – neatkarīgi no tā, vai to pieņemtu Enerģētikas un vides aģentūra vai Valsts vides dienests – jāatbilst normatīvajiem aktiem.
Pamatojums, kāpēc šie viedokļi netika ņemti vērā: Lai pilnveidotu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu un nodrošinātu tās darbības efektivitāti, optimizāciju un birokrātijas mazināšanu, Enerģētikas un vides aģentūra tiek likvidēta, pievienojot to Valsts vides dienestam, saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 26. augusta rīkojumu Nr. 533 “Par Enerģētikas un vides aģentūras pievienošanu Valsts vides dienestam” un ievērojot Valsts pārvaldes iekārtas likuma 15. panta ceturtās daļas 1. punktu.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. pantā ir nostiprināti galvenie valsts pārvaldes darbības principi, un īpaši uzsver principus - "valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs, ir pakļauta likumam un tiesībām" un "īstenojot valsts pārvaldes funkcijas, tai nav savu interešu". Tāpēc administratīvā akta apstrīdēšanas gadījumā jebkuram lēmumam – neatkarīgi no tā, vai to pieņemtu Enerģētikas un vides aģentūra vai Valsts vides dienests – jāatbilst normatīvajiem aktiem.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts vides dienests
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Jā
Dienests pārņems visas Aģentūras veiktās funkcijas un uzdevumus ietekmes uz vidi novērtējuma un stratēģiskā novērtējuma jomā.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Konsolidējot ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanas, tai skaitā tās ietvaros izdoto administratīvo aktu apstrīdēšanu, vienas iestādes kompetencē, būs iespēja samazināt kontaktpunktu skaitu darbību veicējiem, nodrošināt vienotu pieeju un efektīvāku resursu izmantošanu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Jā
Aģentūras funkcijas tiks iekļautas Dienesta struktūrā, tādā veidā optimizējot atsevišķus procesus, kas iepriekš notika divās iestādēs.
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
Likumprojekts aktualizē Dienesta funkcijas, kas izriet no lēmuma par Aģentūras pievienošanu Dienestam.
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Prognozējama pozitīva ietekme uz publiskā pakalpojuma attīstību, jo, konsolidējot ietekmes uz vidi novērtējuma procedūru vienas iestādes ietvaros, mazināsies kontaktpunktu skaits uzņēmējiem un citām personām, tādējādi mazinot administratīvo slogu, tāpat tiks nodrošināta vienota pieeja un ekspertu kvalifikācijas celšana.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
