Anotācija

25-TA-2831: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumos Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts un Eiropas Savienības atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Noteikumu projekts sagatavots atbilstoši Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta ceturtajai daļai un Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma 5. panta ceturtajai daļai

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Nodrošināt papildu finansējumu valsts atbalsta programmai par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē (turpmāk – programma), dodot iespēju akciju sabiedrībai "Attīstības finanšu institūcija Altum" (turpmāk – sabiedrība "Altum") izsniegt aizdevumus ar iespējami zemāko procentu likmi 2024. un 2025. gada saistību segšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Lauksaimniecības nozare jau 2024. gadā jau saskārās ar nelabvēlīgiem laikapstākļiem un tirgus cenu kritumu, tāpēc vairākās nozarēs samazinājās raža un ieņēmumi un tika izsmeltas iepriekšējo gadu uzkrātās apgrozāmo līdzekļu rezerves. Tas radīja priekšnosacījumus tam, ka saimniecību finanšu stāvoklis 2025. gadā kļuva īpaši ievainojams.
2025. gada ārkārtējie laikapstākļi ir radījuši īpaši smagas sekas visā Latvijas teritorijā. Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 5. augusta rīkojumu Nr. 457 "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" no šā rīkojuma spēkā stāšanās dienas līdz 2025. gada 4. novembrim valstī tika izsludināta ārkārtējā situācija lauksaimniecībā, lai novērstu katastrofas draudus, kas saistīti ar ilgstošām lietavām un plūdiem. Kopš 2025. gada maija lielā nokrišņu daudzuma dēļ daudzviet applūduši sējumi un stādījumi, ievērojami samazinot ražību vai to pilnībā iznīcinot. Pārmērīgais augsnes mitrums liedza lauksaimniecības tehnikai piekļūt laukiem, kavēja lauku apstrādi un bieži padarīja neiespējamu ražas novākšanu. Daļa labības dīga uz lauka, zaudējot kvalitāti un tirgus vērtību, un līdz ar to ievērojami saruka sagaidāmie ieņēmumi 2025. gada sezonā.
Ārkārtējo laikapstākļu kopējā un ilgstošā ietekme būtiski apdraud saimniecību dzīvotspēju, īpaši tādēļ, ka joprojām saglabājas augsta cena nozīmīgajiem ražošanas resursiem – mēslojumam, augu aizsardzības līdzekļiem, degvielai. Tādējādi lauksaimniekiem ir grūtības segt arī 2024. un 2025. gada saistības par ražošanas nodrošināšanai nepieciešamajiem resursiem. Pastāv risks, ka daļa saimniecību nespēs pildīt esošās kredītsaistības, kā arī nevarēs piesaistīt papildu ārējo finansējumu vai segt zaudējumus no iekšējiem resursiem, un tas savukārt ievērojami apdraud to darbības nepārtrauktību.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2019. gada 3. decembra noteikumu Nr. 582 "Kārtība, kādā īsteno valsts un Eiropas Savienības atbalsta programmu par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē" (turpmāk – noteikumi Nr. 582) 21.2 punktā jau ir noteikts, ka aizdevumus var izsniegt atbalsta pretendenta 2024. un 2025. gada saistību segšanai, bet programmas praktiskā pieejamība patlaban ir ievērojami ierobežota. Valsts budžeta līdzfinansējuma nepietiekamības dēļ sabiedrība "Altum" aizdevumus pašlaik piešķir ar aptuveni 6 % procentu likmi, kas ir salīdzinoši augsta situācijā, kad saimniecības saskaras ar ievērojamu ienākumu kritumu, augstām ražošanas izmaksām un nelabvēlīgo klimatisko apstākļu sekām.
Šī iemesla dēļ, kaut arī regulējums jau ļauj segt 2024. un 2025. gada saistības, sabiedrība "Altum" nevar nodrošināt apgrozāmo līdzekļu aizdevumu izsniegšanu ar  zemāku procentu likmi. Saskaņā ar esošo situāciju un sabiedrības “Altum” sniegto informāciju faktiskā nepieciešamība pēc finansējuma aizdevumu programmām ir būtiska un pieprasījums ievērojami pārsniedz piedāvājumu.
Augstāka procentu likme samazina programmas efektivitāti, īpaši ņemot vērā to, ka saimniecībām šajos gados ir izveidojušās lielas saistības par degvielu, mēslojumu, sēklām, augu aizsardzības līdzekļiem un citiem resursiem un to likviditāte ir ievērojami pasliktinājusies.
Risinājuma apraksts
Papildu finansējums programmai piešķirts ar mērķi izsniegt aizdevumus lauksaimniekiem ar 2024. un 2025. gada sezonu saistīto saistību segšanai, kas radušās par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi, bet ne citu aizdevēju izsniegto aizdevumu refinansēšanai. Altum no 2025.gada 8.novembra izsniedz šādus aizdevumus saskaņā ar apstiprināto cenrādi ar procentu likmi 6% gadā. Izmantojot šo papildu piešķirto valsts budžeta finansējumu, Altum būs iespējams samazināt šiem aizdevumiem piemērojamo procentu likmi. Piemērojamās procentu likmes apmērs tiks noteikts, veicot programmas rādītāju novērtējumu, kā arī tiks publicēts Altum mājas lapā programmas cenrādī.
Šim nolūkam paredzēts novirzīt 1 300 000 euro no līdzekļu atlikuma kredītprocentu daļējas dzēšanas pasākumā, veicot grozījumus Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā", kā arī 1 500 000 euro no līdzekļu atlikuma ražas apdrošināšanas pasākumā,
kuru administrē saskaņā ar Ministru kabineta 2023. gada 23. maija noteikumiem Nr. 259 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanai 2023.–2027. gada plānošanas periodā".
Finansējuma atlikums kredītprocentu daļējas dzēšanas pasākumā izveidojies tādēļ, ka sākotnējā plānošana balstījās augstākās prognozēs par investīciju aktivitāti un kredītportfeļa apjomu, nekā realizējās praksē, saimniecībām augsto procentu likmju un tirgus nenoteiktības dēļ atliekot plānotās investīcijas. Papildus tam arī faktisko apguvi ietekmēja tas, ka samazinās Euribor likmes. Saskaņā ar noteikumiem Nr. 59 valsts atbalsts tiek piešķirts, lai daļēji segtu saimniecību faktiski maksātos kredītprocentus, tādējādi mazinot finanšu slogu un uzlabojot naudas plūsmas stabilitāti.
Novirzot līdzekļu atlikumu apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmai, tiek nodrošināts līdzvērtīgs atbalsta mērķis – procentu izmaksu samazināšana saimniecībām, vienlaikus ļaujot sabiedrībai "Altum" atjaunot iespēju piemērot zemāku procentu likmi un izsniegt aizdevumus ar saimniecībām vairāk pieejamiem nosacījumiem. Tas ļaus sabiedrībai "Altum" izsniegt apgrozāmo līdzekļu aizdevumus ar iespējami zemāko procentu likmi, kas mazinās saimniecību procentu izmaksas un atvieglos saistību izpildi, līdz ar to uzlabojot to kopējo finanšu stāvokli un likviditāti. Šāds risinājums nodrošina racionālu valsts budžetā neizmantoto līdzekļu pārdali un atbalsta lauksaimniekus situācijā, kad 2024. un 2025. gada klimatiskie un tirgus apstākļi ir ievērojami ietekmējuši ražošanas izmaksas, ienākumus un likviditāti.
 
Problēmas apraksts
Atbilstoši sabiedrības "Altum" priekšlikumam, nepieciešams redakcionāli precizētu 21.2 punktu, lai nodrošinātu skaidrāku tiesību normu piemērošanu, nosakot, ka aizdevumu izsniedz arī atbalsta pretendenta ar 2024. un 2025. gada sezonu saistīto saistību segšanai, kas radušās par ražošanas procesam nepieciešamo resursu iegādi, bet ne citu aizdevēju izsniegto aizdevumu refinansēšanai, jo praksē var būt, ka izmaksas ar šo ražu jau ir radušās 2023. gada rudenī.
Risinājuma apraksts
Precizēts noteikumu 21.2 punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Primārās lauksaimniecības, zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji
Ietekmes apraksts
Būs iespējams saņemt aizdevumus ar iespējami zemāku proecentu likmi saistību segšanai.
Juridiskās personas
  • Primārās lauksaimniecības, zvejniecības un akvakultūras produkcijas ražotāji, kooperatīvās sabiedrības, ražotāju organizācijas
Ietekmes apraksts
Būs iespējams saņemt aizdevumus ar iespējami zemāku procentu likmi saistību segšanai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Finansējums šo noteikumu projektā paredzēto atbalsta programmu īstenošanai tiks nodrošināts budžetā esošo līdzekļu ietvaros no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammām 65.10.00 "Maksājumi iestādes izdevumiem Eiropas Lauksaimniecības fonda lauku attīstībai (ELFLA) projektu un pasākumu īstenošanai (2023–2027)" un 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai". Atbilstoši Zemkopības ministrijas un sabiedrības "Altum" noslēgtajam līgumam minētais finansējums programmu īstenošanai tiks pārskaitīts sabiedrībai "Altum" līdz 2025. gada 31. decembrim. AS “Attīstības finanšu institūcija Altum” no Zemkopības ministrijas papildus saņemto finansējumu 2 800 000 euro plāno arī faktiski izmantot valsts atbalsta programmai par aizdevumu piešķiršanu apgrozāmo līdzekļu iegādei lauksaimniecības, mežsaimniecības, zvejniecības un akvakultūras nozarē līdz 2025.gada beigām.

No Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 65.10.00 šim mērķim paredzēti 2 500 000 euro, kas apakšprogrammā 65.10.00 tika novirzīti saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra ārkārtas sēdes protokola Nr. 38 2. § 16.2.2. apakšpunktu un sākotnēji bija paredzēti papildu valsts budžeta finansējuma nodrošināšanai pasākumiem "Kredītprocentu daļējai dzēšanai investīciju kredītiem, lauksaimniecībā izmantojamās zemes iegādes kredītiem, lauksaimniecības dzīvnieku iegādes kredītiem un īstermiņa kredītiem" un "Ražas, dzīvnieku, sējumu un stādījumu apdrošināšanas polises cenas daļējai kompensācijai" (izdevumi subsīdijām un dotācijām).
Papildu 300 000 euro programmu īstenošanai tiks nodrošināti no Zemkopības ministrijas budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts lauksaimniecībai un lauku attīstībai".

4.1.1. Tiks veikti grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā".

Pamatojums un apraksts
Ar grozījumiem noteikumos Nr. 59 tiks novirzīti 1 300 000 euro no līdzekļu atlikuma kredītprocentu daļējas dzēšanas pasākumā. Finansējuma atlikums kredītprocentu daļējas dzēšanas pasākumā izveidojies tādēļ, ka sākotnējā plānošana balstījās augstākās prognozēs par investīciju aktivitāti un kredītportfeļa apjomu, nekā realizējās praksē, saimniecībām augsto procentu likmju un tirgus nenoteiktības dēļ atliekot plānotās investīcijas. Papildus tam arī faktisko apguvi ietekmēja tas, ka samazinās Euribor likmes.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts ir steidzams, tādēļ netiek organizēts sabiedrības līdzdalības process. Noteikumos Nr. 582 izdarīti tehniski grozījumi, lai nodrošinātu apgrozāmo līdzekļu aizdevumu programmas nepārtrauktību un iespējami zemāko procentu likmi. Grozījumi ir labvēlīgi atbalsta pretendentiem.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi