Anotācija (ex-ante)

22-TA-1625: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 384 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikums"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts  "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 9. jūlija noteikumos Nr. 384 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikums"" (turpmāk – Noteikumu projekts) ir sagatavots pēc Aizsardzības ministrijas iniciatīvas saistībā ar 2022. gada 2. jūnija grozījumiem Ģeotelpiskās informācijas likumā (turpmāk - ĢIL grozījumi), kā arī ievērojot, ka Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra (turpmāk - Aģentūra) ir Strūves ģeodēziskā loka oficiālo mantojuma vietas pārvaldnieks Latvijā. Noteikumu projektā veikti redakcionāla rakstura terminu precizējumi attiecībā uz Starptautiskās Ģeodēzijas asociācijas (IAG) lietoto saīsinājumu, kā arī termins "direktors" tiek aizstāts ar "ģenerāldirektors".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir sinhronizēt Ministru kabineta 2013. gada 9. jūlija noteikumu Nr. 384 "Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikums" (turpmāk - Noteikumi Nr. 384) regulējumu ar ĢIL grozījumiem. Vienlaicīgi Noteikumus Nr. 384 paredzēts papildināt ar jaunu uzdevumu Aģentūrai - veikt Strūves ģeodēziskā loka oficiālā mantojuma vietas pārvaldnieka Latvijā pienākumus, kā arī veikt atsevišķus redakcionālus precizējumus, precizējot 5., 8., 9., 10., 11., 12., 13. un 14. punkta redakciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd ir spēkā Noteikumi Nr. 384, kas nosaka Aģentūras funkcijas, uzdevumus un organizatorisko struktūru, taču Aģentūrai ir radušās jaunas kompetences un uzdevumi, tādēļ ar Noteikumu projektu tiek precizēti un aktualizēti Aģentūras uzdevumi un kompetence atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī veikti atsevišķi redakcionāli precizējumi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Saeima 2022. gada 2. jūnijā trešajā lasījumā pieņēma un 15. jūnijā Latvijas Republikas oficiālajā izdevumā “Latvijas Vēstnesis” tika publicēts likums “Grozījumi Ģeotelpiskās informācijas likumā”, kas stājās spēkā 2022. gada 29. jūnijā. Ar minētajiem grozījumiem, cita starpā, tika precizēta arī Ģeotelpiskās informācijas likuma  4. panta otrā daļa, kas nosaka, ka Aģentūra ir Aizsardzības ministrijas pārraudzībā esoša tiešās pārvaldes iestāde, kura ģeodēzijas, kartogrāfijas un ģeotelpiskās informācijas jomā īsteno valsts politiku un piedalās šīs politikas izstrādē.
2) Noteikumu Nr. 384 5. punkts nosaka, ka Aģentūra atbilstoši kompetencei darbojas Eiropas valstu nacionālo kartogrāfijas un kadastra organizāciju asociācijā EuroGeographics, Starptautiskajā Kartogrāfijas asociācijā (ICA), Apvienoto Nāciju Organizācijas Ģeotelpisko nosaukumu ekspertu grupā (UNGEGN) un Starptautiskajā Ģeodēzijas asociācijā (IGA). Lai novērstu sākotnējās tulkojuma neprecizitātes (http://www.iag-aig.org/) Noteikumu Nr. 384 5. punktā jāveic labojumi par Starptautiskās Ģeodēzijas asociācijas nosaukuma saīsinājuma labošanu no "IGA" uz "IAG".
3) 2018. gada 11. maijā notika Strūves ģeodēziskā loka saglabāšanas un attīstības padomes (turpmāk - Padome) pirmā dibināšanas sēde, kurā vienbalsīgi tika pieņemts Padomes nolikums. Padome ir sabiedriska konsultatīva institūcija, kuras darbības mērķis ir veicināt valsts institūciju un pašvaldību sadarbību un lēmumu pieņemšanu jautājumos, kas attiecas uz Strūves ģeodēziskā loka aizsardzību, saglabāšanu un attīstību. Padomi veido pārstāvji no UNESCO Latvijas Nacionālās komisijas, Valsts kultūras pieminekļu aizsardzības inspekcijas, 11 Strūves ģeodēziskā loka pašvaldībām un Aģentūras. Priekšsēdētāju ar rīkojumu ieceļ Aģentūras direktors, pašreiz, tas ir Aģentūras Ģeodēzijas departamenta direktors.
4) Saskaņā ar Noteikumu Nr. 384 8. punktu Aģentūras darbu vada aģentūras direktors. Aģentūras direktors veic Valsts pārvaldes iekārtas likumā noteiktās tiešās pārvaldes iestādes vadītāja funkcijas. Aģentūras direktoram var būt vietnieki. Nolūkā pilnveidot iestādes institucionālo struktūru, un, ievērojot līdzīgu analoģiju citās valsts pārvaldes iestādēs (piem. Valsts zemes dienests), nepieciešams precizēt 8., 9., 10., 11., 12., 13. un 14. punkta redakcijas aizstājot terminu "direktors" ar "ģenerāldirektors". Piedāvātie grozījumi ir saistīti ar Aģentūras strukturālām pārmaiņām (amatu nosaukumu izmaiņas), līdz ar to neskar citu iestāžu kompetenci un ir iestādes iekšējais jautājums. Tāpat nevienā ārējā normatīvajā aktā nav noteikts kā būtu definējams iestādes vadītāja amata nosaukums. Jau šobrīd daudzos citos ārējos normatīvajos aktos ir noteikts, ka attiecīgo iestādi vada ģenerāldirektors. Piemēram, Ministru kabineta 2011. gada 20. decembra noteikumos Nr. 971 "Valsts zemes dienesta nolikums", Ministru kabineta 2013. gada 30. jūlija noteikumos Nr. 449 "Valsts meža dienesta nolikums", Ministru kabineta 2004. gada 23. novembra noteikumos Nr. 962 "Valsts vides dienesta nolikums" u.c. Tāpat grozījumi izstrādāti, lai vienādotu iestādes vadītāja nosaukumu ģeotelpiskajā jomā, piemēram, tiekoties ar starptautiskiem partneriem, Igaunijas zemes pārvaldi, kuru vada ģenerāldirektors.
Ievērojot minēto, nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr. 384.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams veikt grozījumus Noteikumos Nr. 384, nosakot, ka Aģentūra ģeodēzijas, kartogrāfijas un ģeotelpiskās informācijas jomā īsteno valsts politiku un piedalās šīs politikas izstrādē. Tāpat ir nepieciešams Noteikumos Nr. 384 noteikt Aģentūrai jaunu uzdevumu - veikt Strūves ģeodēziskā loka oficiālā mantojuma vietas pārvaldnieka Latvijā pienākumus, kā arī veikt redakcionālus terminu precizējumus attiecībā uz Starptautiskās Ģeodēzijas asociācijas (IAG) lietoto saīsinājumu, kā arī terminu "direktors" aizstāt ar "ģenerāldirektors".
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta izpildi Aizsardzības ministrija (Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra) nodrošinās tai piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.

4.1.1. Ministru kabineta 2015. gada 7. aprīļa noteikumi Nr. 158 "Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padomes nolikums".

Pamatojums un apraksts
Ņemot vērā, ka projekts paredz noteikt, ka Aģentūras darbu vada Aģentūras ģenerāldirektors, ir izstrādāti grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 7. aprīļa noteikumi Nr. 158 "Ģeotelpiskās informācijas koordinācijas padomes nolikums" attiecībā uz noteikto padomes sastāvu.
Atbildīgā institūcija
Aizsardzības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība nav nepieciešama, jo grozījumi Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūras nolikumā ietver normatīvā regulējuma atbilstību jau spēkā esošiem ārējiem tiesību aktiem un faktiskajai situācijai.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Latvijas Ģeotelpiskās informācijas aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi