Anotācija (ex-ante)

23-TA-109: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valstij piederošā nekustamā īpašuma "V1428" Bikstu pagastā, Dobeles novadā, nodošanu Dobeles novada pašvaldības īpašumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta pirmā daļa, 43. pants, likuma "Par autoceļiem" 4. panta pirmā daļa, Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts, Dobeles novada domes 2022. gada 24. novembra lēmums Nr. 587/20 (prot. Nr. 20, 40.§) "Par valsts vietējā autoceļa "V1428", Bikstu pagastā, Dobeles novadā, pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības" un Dobeles novada domes 2022. gada 29. decembra lēmums Nr.663/21 (prot. Nr. 21, 68.§) "Par grozījumiem Dobeles novada domes 2022. gada 24. novembra lēmumā Nr. 587/20 "Par valsts vietējā autoceļa "V1428", Bikstu pagastā, Dobeles novadā, pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības"".

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekts izstrādāts, lai nodotu bez atlīdzības Dobeles novada pašvaldības īpašumā valstij Satiksmes ministrijas personā piederošo nekustamo īpašumu, kas nepieciešams pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai, piesaistot tam nepieciešamo finansējumu, tostarp no Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas mērķdotāciju līdzekļiem pašvaldību ceļiem (ielām), kā arī operatīvāk realizējot inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar rīkojuma projektu Satiksmes ministrijai tiek dota atļauja nodot Dobeles novada pašvaldības īpašumā bez atlīdzības valstij piederošo nekustamo īpašumu "V1428" (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 4654 005 0302) - zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 4654 005 0218) 1.1 ha platībā un uz tās izbūvēto komplekso inženierbūvi - "Autoceļš V1428 km 12,190-13,040" (būves kadastra apzīmējums 4654 005 0218 001) - Bikstu pagastā, Dobeles novadā (turpmāk - Nekustamais īpašums).
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu pašvaldības autonomā funkcija ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Dobeles novada domes 2022. gada 24. novembra lēmumā Nr. 587/20 (prot. Nr. 20, 40.§) "Par valsts vietējā autoceļa "V1428", Bikstu pagastā, Dobeles novadā, pārņemšanu pašvaldības īpašumā bez atlīdzības" ir norādīts, ka Nekustamā īpašuma pārņemšana būtu lietderīga, jo vietējais valsts autoceļš “V1428” (Jurģi – Jostas stacija – Upenieki), Bikstu pagastā, Dobeles novadā, savieno jau pašvaldības īpašumā esošos trīs autoceļus ar valsts galveno autoceļu A9 Rīga (Skulte) – Liepāja un ved cauri apdzīvotai vietai - ciemam Upenieki.
Nekustamais īpašums nav ierakstīts zemesgrāmatā.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 31.maija rīkojuma Nr.297 “Par zemes vienību piederību vai piekritību valstij un nostiprināšanu zemesgrāmatā uz valsts vārda attiecīgās ministrijas vai valsts akciju sabiedrības "Privatizācijas aģentūra" personā” 9.punktu un 9.pielikuma kārtas numuru 1828 zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4654 005 0218 piederība atzīstama valstij.
Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumu Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem” 3.pielikumā “Vietējie autoceļi” norādīts, ka autoceļš V1428 “Jurģi-Jostas stacija-Upenieki” 13 km kopgarumā ir iekļauts valsts reģionālo autoceļu sarakstā, kā arī norādīta piederība valstij autoceļa maršrutā no 0 līdz 13 km.
Likuma „Par autoceļiem” 4. panta pirmajā daļā noteikts, ka valsts autoceļi un to zemes, tai skaitā ceļu zemes nodalījuma joslas, ar visām šo autoceļu kompleksā ietilpstošajām būvēm ir Latvijas Republikas īpašums.
VSIA “Latvijas Valsts ceļi” 2022.gada 13.jūlija izziņā Nr.4.9/11210 ir norādījusi, ka uz Satiksmes ministrijai piekrītošā zemes īpašuma „V1428”, Bikstu pagasts, Dobeles novads, kadastra Nr.4654 005 0302, sastāvā ietilpstošās  zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 4654 005 0218, ir  izbūvēta  kompleksa inženierbūve ar kadastra apzīmējumu 4654 005 0218 001(“Autoceļš V1428 km 12,190-13,040”) -  valsts vietējā autoceļa V1428 “Jurģi-Jostas stacija-Upenieki” posms km 12,190-13,040, kurš atrodas Satiksmes ministrijas Valsts autoceļu fonda bilancē un saskaņā ar Deleģēšanas līgumu Nr. SM 2019/-49, noslēgtu 2019.gada 27.decembrī starp Satiksmes ministriju un VSIA „Latvijas Valsts ceļi”, nodots VSIA „Latvijas Valsts ceļi” pārvaldījumā.
Saskaņā ar Nekustamā īpašuma valsts kadastra likuma 15.panta 3. un 4.punktu “Autoceļš V1428 km 12,190-13,040” kā nekustamā īpašuma objekts ir reģistrēts Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā.
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktu, Dobeles novada pašvaldība rīcībā ar Nekustamo īpašumu gādās par savas administratīvās teritorijas labiekārtošanu, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā, piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)”.

Atbilstoši likuma “Par autoceļiem” 5. panta pirmajai daļai ceļu lietotājiem ir tiesības transportlīdzekļu satiksmei lietot visus autoceļus, uz kuriem neattiecas īpašs aizliegums, ievērojot ceļu satiksmes noteikumus un Ministru kabineta noteikumus par autoceļu valsts aizsardzību. Savukārt šī likuma 6. panta pirmā daļa, ceturtā un 4.1 daļa noteic, ka valsts autoceļi un pašvaldību autoceļi un ielas lietojamas bez maksas, ja likumā nav noteikts citādi.
Maksu var ņemt par tādu autoceļu lietošanu, kas izbūvēti par privātiem līdzekļiem. Šādos gadījumos maksu nosaka autoceļa īpašnieks.
Pašvaldība ar saistošajiem noteikumiem var paredzēt, ka par transportlīdzekļa novietošanu uz pašvaldības autoceļa vai ielas stāvēšanai drīkst iekasēt maksu.
Līdz ar to, Dobeles novada pašvaldībai, lemjot par maksas transportlīdzekļu novietošanas vietas izveidošanu, būs jāievēro, ka tā būs saimnieciskā darbība.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42.panta 2.5 daļa noteic, ka publiska personas nekustamo īpašumu, kas nodots bez atlīdzības funkciju vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanai, ir tiesības izmantot papildinošu saimniecisku darbību veikšanai tikai tiktāl, ciktāl šī saimnieciskā darbība ir nepieciešama un saistīta ar funkcijas vai deleģēta pārvaldes uzdevuma veikšanu, kā arī ievērojot nosacījumus, kas izriet no Eiropas Savienības aktiem komercdarbības atbalsta kontroles jomā.
Papildinošas saimnieciskās darbības apjomam ir jābūt ierobežotam attiecībā pret infrastruktūras jaudu, proti, tā ir papildinoša arī tikai tad, ja šai darbībai ik gadu atvēlētā jauda nepārsniedz 20% no infrastruktūras kopējās gada jaudas (platības vai laika izteiksmē).
Dobeles novada pašvaldība sekos līdzi tam, lai iepriekš minētie papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumi tiktu ievēroti. Lai varētu gūt patiesu un skaidru priekšstatu par papildinošās saimnieciskās darbības nosacījumu ievērošanu, pašvaldība, ja nepieciešams, izstrādās iekšējās kārtības noteikumus jeb metodiku.

Ar rīkojuma projektu Dobeles novada pašvaldība tiek pilnvarota parakstīt nostiprinājuma lūgumu par Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā un īpašuma tiesību nostiprināšanu uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā, kā arī veikt citas nepieciešamās darbības attiecīgo Nekustamā īpašuma ierakstīšanai zemesgrāmatā.
Nekustamais īpašums ir ierakstāms zemesgrāmata uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā vienlaikus ar Dobeles novada pašvaldības īpašuma tiesību nostiprināšanu.
Izbeidzoties nepieciešamībai Dobeles novada pašvaldībai izmantot Nekustamo īpašumu rīkojuma projektā minētās autonomās funkcijas izpildei, Nekustamais īpašums tiks atdots Satiksmes ministrijai visā to sastāvā kopā ar neatdalāmiem uzlabojumiem, t.i., kopā ar uz tā izbūvētām būvēm un citiem labiekārtojama elementiem attiecīgi Civillikuma 854.pantam, kas noteic, ka galvenās lietas būtiskās daļas ir visas tās, kas atrodas ar viņu nesaraujamā sakarā un ietilpst viņas sastāvā, tā ka bez tām galvenā lieta pēc būtības nevarētu nemaz pastāvēt vai nebūtu atzīstama par pilnīgu.
Nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības, Dobeles novada pašvaldībai jāieraksta atzīme par aizliegumu atsavināt nekustamo īpašumu un apgrūtināt to ar hipotēku.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ir nepieciešams Dobeles novada pašvaldībai Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktā minētās pašvaldības autonomās funkcijas izpildei - gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Risinājuma apraksts
Pašvaldības autonomās funkcijas īstenošanai valstij Satiksmes ministrijas personā piederošais Nekustamais īpašums ir nododams pašvaldībai īpašumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Pamatojoties uz Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu, Dobeles novada pašvaldība rīcībā ar nekustamo īpašumu gādās par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību, veiksmīgāk un operatīvāk realizējot dažādu inženierkomunikāciju izbūves un uzturēšanas pasākumus un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā piesaistot līdzekļus no valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļa fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām), un rīkojuma izdošana ir vienīgais veids kā nodrošināt šā uzdevuma izpildi.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Autoceļu lietotāji. Nekustamais īpašums ir nepieciešams transporta infrastruktūras attīstībai.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Ietekme uz tautsaimniecību ir konstatējama vides sakārtošanas jomā.

2.2.5. uz konkurenci:

2.2.6. uz nodarbinātību:

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Izdevumus, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma ierakstīšanu zemesgrāmatā, segs Dobeles novada pašvaldība. Dobeles novada pašvaldībai, pārņemot īpašumā Nekustamo īpašumu, saskaņā ar Ministru kabineta 2008.gada 11.marta noteikumu Nr.173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 1.pielikumu piešķirtais valsts pamatbudžeta programmas “Valsts autoceļu fonds” apakšprogrammas “Mērķdotācija pašvaldību autoceļiem (ielām)” apmērs paliek nemainīgs un papildus līdzekļi no valsts budžeta netiek piešķirti.

4.1.1. Ministru kabineta 2009. gada 29. septembra noteikumi Nr.1104 “Noteikumi par valsts autoceļu un valsts autoceļu maršrutā ietverto pašvaldībām piederošo autoceļu posmu sarakstiem”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams precizēt norādes par rīkojuma projektā minētā nekustamā īpašuma piederību Dobeles novada pašvaldībai.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā/Tiesību aktu projekti.

Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas - Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Valsts ceļi", Dobeles novada pašvaldība.

6.4. Cita informācija

Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļvietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
  • Dobeles novada pašvaldība

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 4.panta pirmās daļas 3.punktu Dobeles novada pašvaldība ar Nekustamā īpašuma pārņemšanu nodrošinās autonomās funkcijas izpildi – gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi