25-TA-2610: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta 2025.gada 2.septembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 34, 31. §) 4.3.apakšpunktā uzdots Satiksmes ministrijai izvērtēt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību "Latvijas Valsts ceļi" rosinātos deleģēto uzdevumu izmaksu pārskatīšanas priekšlikumus, samazinot izvirzītās kvalitātes vai uzraudzības prasības, un satiksmes ministram līdz 2025. gada 31. oktobrim iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgus priekšlikumus.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības kārtība” (turpmāk – noteikumu projekts) mērķis ir precizēt kārtību, kādā valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Latvijas Valsts ceļi” (turpmāk – LVC) pārrauga pašvaldību autoceļu uzturēšanu, samazinot LVC izdevumus un birokrātiju.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2026.
Pamatojums
2026.gada budžetā ieplānots samazināt LVC izdevumus.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Ministru kabineta 2025. gada 2. septembra sēdes protokollēmumu (prot. Nr. 34, 31. §) tika pieņemts zināšanai informatīvais ziņojums "Par valsts kapitālsabiedrību iespējamiem ienākumu palielinājumiem"(ierobežotas pieejamības informācija). Saskaņā ar minētā protokollēmuma 4.3. apakšpunktu Satiksmes ministrijai ir paredzēti vairāki uzdevumi, tostarp izvērtēt LVC rosinātos deleģēto uzdevumu izmaksu pārskatīšanas priekšlikumus, samazinot izvirzītās kvalitātes vai uzraudzības prasības. Gan šis uzdevums, gan informatīvais ziņojums kopumā korelē ar Deklarācijas par Evikas Siliņas vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību 34. punktu, atbilstoši kuram cita starpā ir paredzēts mazināt birokrātiju un valsts pārvaldi padarīt elastīgāku, kā arī ar Ministru prezidentes Evikas Siliņas ikgadējo ziņojumu Saeimai (2025. gads) par Ministru kabineta paveikto un iecerēto darbību, kurā premjere aicināja mazināt birokrātiju valsts pārvaldē un līdz ar to saistītos administratīvos izdevumus.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Likuma "Par autoceļiem" 7. panta otrā daļa noteic, ka kārtību, kādā tiek pārraudzīta pašvaldību autoceļu uzturēšana, nosaka Ministru kabinets.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 529 “Pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 529) 2. punktu pašvaldību autoceļu uzturēšanu pārrauga LVC, veicot uzturēšanas darbu pārbaudi.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 529 3. un 6. punktu LVC pārbaudi katrā pašvaldībā veic vismaz vienu reizi gadā, kuras ietvaros:
– apseko pašvaldības autoceļus un vizuāli novērtē tajos redzamās neatbilstības normatīvo aktu un obligāto standartu prasībām;
– pārbauda autoceļu uzturēšanai nepieciešamo dokumentāciju;
– pārliecinās par izmantoto būvizstrādājumu ekspluatācijas īpašību deklarāciju vai atbilstības deklarāciju esību;
– dod norādījumus atklāto neatbilstību novēršanai;
– nosaka atklāto neatbilstību novēršanas termiņu, kurš nevar būt ilgāks par sešiem mēnešiem, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punkts noteic, ka viena no pašvaldības autonomajām funkcijām ir gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumu Nr. 529 “Pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības kārtība” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 529) 2. punktu pašvaldību autoceļu uzturēšanu pārrauga LVC, veicot uzturēšanas darbu pārbaudi.
Saskaņā ar MK noteikumu Nr. 529 3. un 6. punktu LVC pārbaudi katrā pašvaldībā veic vismaz vienu reizi gadā, kuras ietvaros:
– apseko pašvaldības autoceļus un vizuāli novērtē tajos redzamās neatbilstības normatīvo aktu un obligāto standartu prasībām;
– pārbauda autoceļu uzturēšanai nepieciešamo dokumentāciju;
– pārliecinās par izmantoto būvizstrādājumu ekspluatācijas īpašību deklarāciju vai atbilstības deklarāciju esību;
– dod norādījumus atklāto neatbilstību novēršanai;
– nosaka atklāto neatbilstību novēršanas termiņu, kurš nevar būt ilgāks par sešiem mēnešiem, ja normatīvajos aktos nav noteikts citādi.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 2. punktā noteikts, ka LVC veic pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzību vismaz vienu reizi trīs gados, bet pašvaldību tiltu, izņemot valstspilsētu tiltus, gājēju un velosipēdu tiltus, vispārīgo inspekciju – vismaz vienu reizi gadā ja inspekcijā būves vērtējums bijis ,,slikts” vai ,,ļoti slikts” un vienu reizi trīs gados ja inspekcijā būves vērtējums bijis ,,apmierinošs” vai ,,labs”. Savukārt no jauna uzbūvētiem pašvaldību tiltiem un pašvaldību tiltiem, kuriem veikta pārbūve, pastiprinot nesošās konstrukcijas, tiltu vispārīgo inspekciju pēc pieņemšanas ekspluatācijā LVC pirmo reizi veic pēc desmit gadiem pēc tiltu pieņemšanas ekspluatācijā.
Samazinot pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības biežumu un apjomu, Satiksmes ministrijas provizoriskais ietaupījums būtu ap 200 000 euro gadā.
Ņemot vērā, ka ir nepieciešami gan redakcionāli, gan saturiski grozījumi, Satiksmes ministrija konstatēja, ka lietderīgāk ir izstrādāt jaunu noteikumu projektu, nevis veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 529.
Samazinot pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības biežumu un apjomu, Satiksmes ministrijas provizoriskais ietaupījums būtu ap 200 000 euro gadā.
Ņemot vērā, ka ir nepieciešami gan redakcionāli, gan saturiski grozījumi, Satiksmes ministrija konstatēja, ka lietderīgāk ir izstrādāt jaunu noteikumu projektu, nevis veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 529.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- pašvaldības
Ietekmes apraksts
Tiks samazināts administratīvais slogs pašvaldībām, jo LVC pārbaudes būs retākas.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
379 440
0
379 440
200 000
379 440
200 000
200 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
379 440
0
379 440
200 000
379 440
200 000
200 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
379 440
0
379 440
200 000
379 440
200 000
200 000
2.1. valsts pamatbudžets
379 440
0
379 440
200 000
379 440
200 000
200 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Samazinot pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības biežumu un apjomu, tiek samazināts LVC deleģētā uzdevuma apjoms. Deleģēšanas līguma, kas noslēgts starp Satiksmes ministriju un LVC, līgumcena tiek samazināta par 200 000 EUR.
Šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā 23.07.00 “Valsts autoceļu pārvaldīšana” pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzībai paredzēti 379 440 eiro gadā un nākamajā gadā pēc 200 000 eiro samazinājuma paliks 179 440 eiro.
Attiecīgais samazinājums ir daļa no finansējuma samazinājuma, kas atbalstīts ar Ministru kabineta 26.08.2025. sēdes protokola Nr.33 53.§ apstiprināto ziņojumu "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" un jau iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”, kas šobrīd ir izskatīšanā Saeimā.
Šobrīd valsts budžeta apakšprogrammā 23.07.00 “Valsts autoceļu pārvaldīšana” pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzībai paredzēti 379 440 eiro gadā un nākamajā gadā pēc 200 000 eiro samazinājuma paliks 179 440 eiro.
Attiecīgais samazinājums ir daļa no finansējuma samazinājuma, kas atbalstīts ar Ministru kabineta 26.08.2025. sēdes protokola Nr.33 53.§ apstiprināto ziņojumu "Par valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi un izdevumu pārskatīšanas rezultātiem 2026., 2027., 2028. un 2029. gadam" un jau iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2026. gadam un budžeta ietvaru 2026., 2027. un 2028. gadam”, kas šobrīd ir izskatīšanā Saeimā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
Ar noteikumu projekta spēkā stāšanos spēku zaudēs Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumi Nr. 529 “Pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības kārtība” (Latvijas Vēstnesis, 2017, 178. nr.).
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts skar Satiksmes ministriju, LVC un pašvaldības, un tieši nav saistīts ar sabiedrības pārstāvju tiesībām vai pienākumiem, kā arī noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu attiecībā uz pašvaldību autocēlu uzturēšanas pārraudzību, sabiedrības līdzdalības kārtība noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija – Satiksmes ministrija un VSIA "Latvijas Valsts ceļi".
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts skar Satiksmes ministriju, LVC un pašvaldības, un tieši nav saistīts ar sabiedrības pārstāvju tiesībām vai pienākumiem, kā arī noteikumu projekts būtiski nemaina esošo regulējumu attiecībā uz pašvaldību autocēlu uzturēšanas pārraudzību, sabiedrības līdzdalības kārtība noteikumu projekta izstrādē netiek piemērota.
Projekta izstrādē iesaistītā institūcija – Satiksmes ministrija un VSIA "Latvijas Valsts ceļi".
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Satiksmes ministrija
- VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
- pašvaldības
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Satiksmes ministrija
neietekmē
VSIA "Latvijas Valsts ceļi"
Tiesību akta projekts pēc būtības paredz grozījumus jau esošā tiesību aktā (Ministru kabineta 2017. gada 5. septembra noteikumos Nr. 529 "Pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības kārtība") un šie grozījumi skar informācijas sniegšanas prasības, ko nosaka spēkā esošais regulējums - samazinās informācijas sniegšanas reižu skaits gadā.
Informācijas sniegšanas pienākumu nosaka gan spēkā esošā, gan noteikumu projekta jaunā redakcijā - līdz šim tika informētas 35 pašvaldības gadā, bet pēc jaunās redakcijas tiks informētas 12 pašvaldības gadā.
Informācijas sniegšana – vēstules sagatavošana un nosūtīšana pašvaldībai par apmeklējumu.
Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums:
Pēc esošā regulējama
C = (12.69*1)*(35*12) = 5 329.80 EUR gadā
Pēc jaunā regulējuma
C = (12.69*1)*(12*12) = 1 827.36 EUR gadā
Provizoriskais izmaksu samazinājums 3502.44 EUR gadā.
pašvaldības
Kopā
0,00
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Jā
Samazinot pašvaldību autoceļu uzturēšanas pārraudzības biežumu un apjomu, LVC būs iespējams efektīvāk izmantot administratīvos resursus deleģēto funkciju izpildē.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 3. punktā minētās pašvaldību autonomās funkcijas (gādāt par pašvaldības īpašumā esošo ceļu būvniecību, uzturēšanu un pārvaldību) izpildes nodrošināšana.
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
