Anotācija (ex-ante)

23-TA-1054: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Izglītības un zinātnes ministrijas  padotībā esošās Rīgas 3. arodskolas profesionālās izglītības statusa  un nosaukuma noteikšanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 33.punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akta projekta mērķis ir noteikt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās profesionālās izglītības iestādes Rīgas 3.arodskolas statusu un nosaukumu atbilstoši 2022. gada 3. marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2022. gada 3. martā tika pieņemti grozījumi Profesionālās izglītības likumā, ieviešot jaunus izglītības iestāžu veidus: tehnikums, mākslu izglītības kompetences centrs, profesionālā vidusskola, profesionālās tālākizglītības centrs un koledža, kā arī noteikts, ka profesionālās izglītības iestādes statusu nosaka tās dibinātājs. Ar minētajiem grozījumiem arī noteikts, ka profesionālās izglītības iestādes atbilstību attiecīgajam profesionālās izglītības iestādes statusam izvērtē izglītības iestādes akreditācijas procesā.
Profesionālās izglītības likuma 16.1 panta sestā daļa līdz devītajai daļai nosaka nosacījumus, kādi ņemami vērā vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību statusam. Savukārt turpmākie panti nosaka katras profesionālās izglītības iestādes definīciju, īstenojamās programmas un darbības mērķus: 16.2 pants – tehnikumam,  16.3- mākslu izglītības kompetences centram, 16.4 pants – profesionālajai vidusskolai, 16.5 pants – profesionālās tālākizglītības centram, 16.7 pants – koledžai.
Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 33. punkts paredz, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 31. decembrim pieņem lēmumu par Rīgas 3. arodskolas turpmāko statusu, nodrošinot izglītojamiem iespējas turpināt izglītību atbilstošā izglītības programmā. Arodskola ir tiesīga turpināt īstenot licencētās un akreditētās profesionālās izglītības programmas līdz 2023. gada 31. decembrim.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot Profesionālās izglītības likuma pārejas noteikumu 31. punktā minēto, Izglītības un zinātnes ministrijas  padotībā esošajai profesionālajai izglītības iestādei "Rīgas 3. arodskola" nepieciešams noteikt statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likumā noteiktajam.
Risinājuma apraksts
Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta piektā daļa nosaka, ka, vērtējot profesionālās izglītības iestādes, izņemot profesionālās tālākizglītības centrus, atbilstību attiecīgajam profesionālās izglītības iestādes statusam, ņem vērā šādus nosacījumus:
1) izglītojamo skaita rādītājus;
2) izglītojamo rezultātus profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos;
3) profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanas rādītājus, ja izglītības iestāde tādas īsteno;
4) īstenoto profesionālās izglītības programmu atbilstību saskaņā ar 16.2 panta pirmajā daļā, 16.3 panta pirmajā daļā, 16.panta pirmajā daļā un 16.7 panta pirmajā daļā noteikto, ievērojot, ka attiecīgās izglītības programmas veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmu, izņemot profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, skaita.
Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta sestā daļa nosaka, ka vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību tehnikuma statusam, papildus šā panta piektajā daļā noteiktajam tiek vērtēti:
1) darba vidē balstītu mācību īstenošanas rādītāji;
2) metodiskā darba rezultatīvie rādītāji;
3) absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji.
Savukārt Profesionālās izglītības likuma 16. 1 panta septītā daļa nosaka, ka vērtējot profesionālās izglītības iestādes atbilstību mākslu izglītības kompetences centra statusam, papildus šā panta piektajā daļā noteiktajam tiek vērtēti:
1) sadarbības ar mākslu, kultūras un radošo industriju darba devējiem rādītāji;
2) metodiskā darba rezultatīvie rādītāji;
3) absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji.

Izvērtējot  minēto kritēriju izpildi Rīgas 3. arodskolā, secināms turpmāk minētais:
1) Attiecībā uz kritēriju “izglītojamo skaita rādītāji”, konstatējams, ka uz 2022.gada 1. septembri Rīgas 3. arodskolā  bija 303 izglītojamie un salīdzinot ar iepriekšējiem gadiem (2021. gadā - 292, 2020. gadā - 260 izglītojamie),  izglītojamo skaitam vērojama pieaugoša tendence.
2) Attiecībā uz kritēriju “izglītojamo rezultāti profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos”, secināms, ka profesionālās kvalifikācijas eksāmenus 2021./2022.m.g. ir nokārtojuši 93,36% no izglītojamiem, kuri eksāmenu kārtojuši. Izglītojamo profesionālās kvalifikācijas eksāmenos un citos valsts noslēguma pārbaudījumos sasniegtais vidējais vērtējums 6,76 balles.
Izglītojamo skaita īpatsvars, kuriem vērtējums Profesionālās kvalifikācijas eksāmenos  nav bijis zemāks par 8 ballēm, ir 17, 2 %, kas nav augsts rādītājs. Vienlaicīgi kā izriet no Rīgas 3. arodksolas pašnovērtējuma ziņojuma paer 2021.,/2022.gadu izglītības iestāde katru gadu apkopo un analizē informāciju un datus, kas norāda uz izglītojamo mācību rezultātu dinamiku.  Apkopotā informācija tiek apspriesta un analizēta metodisko komisiju sēdēs un pedagoģiskās padomes sēdēs. Tā 2021./2022. mācību gadā tika analizēta izglītības programmas “Metālapstrāde 32a 521 01 1” (profesionālā kvalifikācija - Lokmetinātājs metināšanā ar volframa elektrodu inertās gāzes vidē (TIG/141))”upas izglītojamo mācību sasniegumu dinamika. Šīs grupas izglītojamajiem profesionālās kvalifikācijas  eksāmenā vidējais rādītājs bija – 8,53 balles. Salīdzinājumā iepriekšējos mācību gados iegūtie vērtējumi  – 2020./2021.m.g. (7,8 balles), 2019./2020.m.g. (7,6 balles). Vērojama izaugsmes dinamika profesionālās kvalifikācijas programmēšanas tehniķis profesionālās kvalifikācijas eksāmenu rezultātos (2021. gadā - 5,37 balles, 2022.gadā – 7,29 balles).
3) Attiecībā uz  kritēriju “profesionālās tālākizglītības un profesionālās pilnveides izglītības programmu īstenošanas rādītāji” secināms, ka Rīgas 3. arodskola  Eiropas Sociālā fonda projekta Nr. 8.4.1.0/16/I/001 „Nodarbināto personu profesionālās kompetences pilnveide” ietvaros ir īstenojusi profesionālās pilnveides un profesionālās tālākizglītības programmās, kuras kopumā  pabeigušas 130 personas. 2021./2022.mācību gadā 20 personām organizēta un īstenota ārpus formālās izglītības sistēmas apgūtās profesionālās kompetences novērtēšana (profesionālajās  kvalifikācijās MMA/111 metinātājs, MAG/135 metinātājs, programmēšanas tehniķis)
Sadarbībā ar Mašīnbūves un Metālapstrādes Rūpniecības asociāciju, projekta “Nodarbināto apmācības mašīnbūves un metālapstrādes nozarē” ietvaros  metinātāju profesionālās kompetences apliecināšana (atbilstoši starptautisko standartu prasībām) 2022. gadā organizēta 99 metinātājiem, izsniegti 313 starptautiskie metinātāju sertifikāti (2020./2021.m.g. sertificētas 80 personas). Sertificēto personu skaita pieaugums 2022.gadā attiecībā pret 2021. gadu -23 %, kas liecina, kas liecina, ka izglītības iestāde ir aktīvi iesaistījusies pieaugušo izglītības nodrošināšanā.
4) Attiecībā uz  kritēriju “īstenoto profesionālās izglītības programmu atbilstība saskaņā ar 16.2 panta pirmajā daļā, 16.3 panta pirmajā daļā, 16.4 panta pirmajā daļā noteikto, ievērojot, ka attiecīgās izglītības programmas veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmu, izņemot profesionālās tālākizglītības programmas un profesionālās pilnveides izglītības programmas, skaita” secināms, ka Rīgas 3. arodskola  īsteno profesionālās vidējās izglītības programmas, kas dod iespēju iegūt trešā un ceturtā līmeņa profesionālo kvalifikāciju. Turklāt minētās programmas  veido lielāko daļu no profesionālās izglītības programmām.
5) Attiecībā uz kritēriju “darba vidē balstītu mācību īstenošanas rādītāji” secināms, ka darba vidē balstītas mācības Rīgas 3. arodskolā tiek īstenotas (vidēji 10 izglītojamie gadā), bet vairāk izglītojamie  tiek iesaistīti uzņēmumos praksēs, piemēram, 2021., 2022. mācību gadā Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 8.5.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalificētu profesionālās izglītības iestāžu audzēkņu skaitu pēc to dalības darba vidē balstītās mācībās vai mācību praksē uzņēmumā” ietvaros  praksēs uzņēmumos bija iesaistīti 123 izglītojamie.Praksi projekta ietvaros kopā nodrošināja 46 uzņēmumi Rīgā un Latvijas teritorijā.
7) Attiecībā uz kritēriju “metodiskā darba rādītāji” secināms, ka Rīgas 3. arodskola  ir iesaistījusies  modulārās profesionālās izglītības programmuaprobācijā. Izglītības iestāde īsteno kompetenču pieejā balstītas modulārās  izglītības programmas “Administratīvie un sekretāra pakalpojumi”  un “Programmēšana”. Izglītības iestādes pedagogi  izstrādājuši  un mācību procesā  izmantoto digitālos mācību materiālus visu PII īstenojamo izglītības programmu satura apjomā.
 2020./2021.m.g. un 2021./2022.m.g.izglītības iestādes pedagogi aktīvi iesaistījušies Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” ESF projekta “Profesionālās izglītības iestāžu efektīva pārvaldība un personāla kompetences pilnveide”  VISC organizētajās darba grupās, kuru uzdevums bija modulāro izglītības programmu un profesionālās kvalifikācijas eksāmenu satura izstrāde (MMA/111 metinātāja, MAG/135 metinātāja, TIG/141 metinātāja, frēzētāja profesionālajās kvalifikācijās) un interaktīvo mācību līdzekļu izstrāde MMA/111 metinātāja, MAG/135 metinātāja, atslēdznieka, virpotāja un frēzētāja profesionālajos mācību priekšmetos/mācību moduļos.
2021./2022.m.g. ESF projekta “Nozaru kvalifikācijas sistēmas pilnveide profesionālās izglītības attīstībai un kvalitātes nodrošināšanai” (Nr.8.5.2.0/16/I/001) ietvaros  izglītības iestādes pedagogi piedalījās mācību līdzekļu izstrādē (tai skaitā digitālo   mācību moduļos “Rokas lokmetināšanas (MMA/111) un lokmetināšanas ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG/135) pamatdarbu tehnoloģijas”.  Izglītības iestādes pedagogi regulāri piedalās  atslēdznieku un metinātāju profesionālo kvalifikāciju CPKE satura izstrādē un ekspertīzē.
8) Attiecībā uz kritēriju  "absolventu nodarbinātības un izglītības turpināšanas augstākās izglītības pakāpē rādītāji" secināms, ka, lai arī nav noteikti kritēriji minētā rādītāja izvērtēšanai, tomēr, Centrālās statistikas pārvaldes absolventu monitoringa dati norāda, ka laika periodā no 2018. gada līdz 2020. gadam vidēji 68% no Rīgas 3. arodskolas absolventiem pēc tās beigšanas ir nodarbināti un vidēji 5% no absolventiem ir nodarbināti un studē, un minētie rādītāji attiecībā uz nodarbinātību ir neaudz augstāki par vidējiem rādītājiem. 
Atbilstoši minēto kritēriju izpildei Rīgas 3. arodskolai nosakām profesionālās vidusskolas statuss.
Ievērojot minēto, tiesību akta projekts paredz  Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā  esošajai profesionālās izglītības iestādei "Rīgas 3. arodskola" noteikt profesionālās vidusskolas statusu.

Ar 2022. gada 3. marta grozījumiem Profesionālās izglītības likumā netiek paredzēts profesionālās izglītības iestādes veids - arodskola, kāds pastāvēja līdz minēto grozījumu pieņemšanai. Atbilstoši Profesionālās izglītības likuma 16.1 pantam otrajai daļai profesionālās izglītības iestādes nosaukumu izvēlas atbilstoši Izglītības likumā un šā panta pirmajā daļā noteiktajam, tas ir ņemot vērā profesionālās izglītības iestādes statusu.  Nosaukumā var ietvert norādi uz izglītības programmas veidu un profesionālo jomu, kā arī ģeogrāfisko vietu. Savukārt Izglītības likuma 26. panta pirmā daļa paredz, ka izglītības iestādes nosaukumam  jāatbilst šajā likumā noteikto izglītības pakāpju un veidu nosaukumiem.
Tādējādi, lai arī izglītības iestādes vēsturiskais nosaukums “Rīgas 3. arodskola” ir sabiedrības un darba devēju atpazīstamību ieguvis zīmols, tomēr, lai tas atbilstu spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem, kā arī skaidri norādītu uz izglītības iestādes statusu un tajās īstenojamām programmām, tas būtu maināms. 
Ievērojot minēto, kā arī profesionālās izglītība iestādes īstenojamo programmu klāstu,  tiesību akta projekts paredz noteikt, ka Rīgas 3. arodskolas nosaukums ar 2023. gada 1. septembri ir "Rīgas Metālapstrādes profesionālā vidusskola". 

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Izglītības iestādes statusa maiņai un nosaukumu maiņai nav nepieciešami papildus finanšu resursi.
Nosaukuma maiņa nav saistīta ar papildus izmaiņām normatīvajos aktos, bez tām izmaiņām normatīvajos aktos, kas saistītas ar pašu nosaukuma maiņas procesu un aprakstītas anotācijas 4.punktā. Profesionālo izglītības iestāžu nosaukumu maiņas izmaksas (veidlapas, spiedogi, izkārtnes,  informācija  oficiālajās tīmekļvietnēs u.c.) tiks segtas esošā budžeta ietvaros.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Personāla, izglītojamo, to vecāku pienākumi un tiesības nemainās. Personāls turpinās darba tiesiskās attiecības, bet mainīsies darba devēja nosaukums. Izglītojamie turpinās mācības tajā pašā iestādē, bet ar citu nosaukumu.
 
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Profesionālās izglītības iestādes nosaukumu maiņa tiks veikta esošā budžeta finansējuma ietvaros. 

4.1.1. Ministru kabineta 2003. gada 16. septembra noteikumi Nr.528 "Izglītības un zinātnes ministrijas nolikums”.

Pamatojums un apraksts
Nepieciešams veikt grozījumus, precizejot profesionālās izglītiīas iestādes "Rīgas 3. arodskola"nosaukumu.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

4.1.2. Ministru kabineta 2021. gada 25. februāra noteikumi Nr.131 "Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošo profesionālās izglītības iestāžu maksas pakalpojumu cenrādis".
 

Pamatojums un apraksts
Jāveic grozījumi noteikumu pielikuma II. daļā, precizējot iestāžu, kurām tie mainās saistībā ar statusu noteikšanu un saistībā ar to, ka likums vairs neparedz statusu - profesionālās izglītības kompetences centrs.
 
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija

 
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Tiesību akta projekts  paredz noteikt Izglītības un zinātnes ministrijas padotībā esošās  profesionālās izglītības iestādes statusu atbilstoši Profesionālās izglītības likuma nosacījumiem. Profesionālās izglītības iestādes darbinieku, izglītojamo, viņu vecāku tiesības un pienākumi ar šīm izmaiņām netiek ietekmēti.
Savukārt, nosaukuma maiņa pārrunāta un saskaņota ar profesionālās izglītības iestādi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Izglītības kvalitātes valsts dienests
  • Rīgas 3.arodskola

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk