Anotācija (ex-ante)

24-TA-942: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par līdzdalības izbeigšanu sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "FeLM"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 9. panta otrā un ceturtā daļa.
Ministru kabineta 2024.gada 9.aprīļa sēdē (prot. Nr.15, 68.§) tika izskatīts informatīvais ziņojums "Par cedētā prasījuma pret akciju sabiedrību "KVV Liepājas metalurgs" atgūšanas procesu" (turpmāk - Ziņojums) un atbalstīts priekšlikums Ekonomikas ministrijai iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju sabiedrībai ar ierobežotu atbildību "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" izbeigt līdzdalību sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "FeLM" un uzsākt sabiedrības ar ierobežotu atbildību "FeLM" likvidāciju.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
SIA "Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor" izbeigt līdzdalību SIA "FeLM" un uzsākt SIA "FeLM” likvidāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ar Ministru kabineta 2016.gada 22.marta protokola Nr.14 §51 2.punktu, pamatojoties uz Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 5.panta otro un ceturto daļu, atļauts VAS "Privatizācijas aģentūra" (tagad – SIA “Publisko aktīvu pārvaldītājs Possessor”, turpmāk - Possessor) dibināt sabiedrību ar ierobežotu atbildību, ar vienīgo darbības mērķi - prasījuma pret AS "KVV Liepājas metalurgs" pārvaldīšana. Izpildot Ministru kabineta uzdevumu, Possessor 2016.gada 31.martā nodibināja meitas sabiedrību – sabiedrību ar ierobežotu atbildību “FeLM” (vienotais reģistrācijas Nr. 40103981332) (turpmāk – FeLM), kuras vienīgais darbības mērķis ir prasījuma pret AS „KVV Liepājas metalurgs” (turpmāk – KVV LM) pārvaldīšana. 2016.gada 8.aprīlī FeLM, kā cesionārs, noslēdza Cesijas līgumu ar Finanšu ministriju, kā cedentu, par prasījuma tiesību pret KVV LM nodošanu FeLM (turpmāk – Cesijas līgums).

Ar 2016.gada 16.septembra Kurzemes rajona tiesas spriedumu tika pasludināts KVV LM maksātnespējas process. Atbilstoši Maksātnespējas likuma 75.panta pirmajā daļā noteiktajam KVV LM maksātnespējas procesa administrators (turpmāk – Administrators) pēc FeLM kreditoru prasījuma pārbaudes 2016.gada 21.oktobrī pieņēma lēmumu par FeLM kā nodrošinātā kreditora prasījuma atzīšanu.

Saskaņā ar Cesijas līguma 3.1 punktu FeLM gala norēķinu termiņš ar Finanšu ministriju ir 2024.gada 27.decembris. KVV LM maksātnespējas procesu ir plānots pabeigt 2024.gada ietvaros. Tādējādi FeLM dibināšanas mērķis - prasījuma pret AS "KVV Liepājas metalurgs" pārvaldīšana - līdz 2024.gada beigām būs noslēdzies.

Komerclikuma 312.panta pirmās daļas 5.punkts paredz, ka kapitālsabiedrības darbība izbeidzas sasniedzot statūtos noteiktos mērķus (ja sabiedrība bija dibināta noteiktu mērķu sasniegšanai). 

Ar Ziņojumu tika atbalstīts priekšlikums Ekonomikas ministrijai iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā rīkojuma projektu par atļauju Possessor izbeigt līdzdalību FeLM un uzsākt FeLM likvidāciju.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ievērojot minēto un to, ka FeLM atbilstoši Ministru kabineta nolēmumam tika dibināta ar vienīgo darbības mērķi - prasījuma pret KVV LM pārvaldīšana, to, ka FeLM gala norēķinu termiņš ar Finanšu ministriju ir 2024.gada 27.decembris un to, ka KVV LM maksātnespējas process atrodas noslēguma fāzē ir pamats uzsākt FeLM likvidāciju, vienlaikus lemjot par Possessor līdzdalības izbeigšanu kapitālsabiedrībā.
Risinājuma apraksts
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 9.panta otrā daļa nosaka, ka lēmumu par atļauju publiskas personas kapitālsabiedrībai izbeigt līdzdalību citā kapitālsabiedrībā pieņem attiecīgās publiskās personas augstākā lēmējinstitūcija, un šā panta ceturtā daļa nosaka, ka minētajā lēmumā norāda publiskas personas līdzdalības izbeigšanas kārtību.

Rīkojuma projekts paredz, ka Ministru kabinets savas kompetences ietvaros, pamatojoties uz Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 9.panta otro un ceturto daļu, dod atļauju Possessor izbeigt līdzdalību FeLM, uzsākot FeLM likvidāciju.

Atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 124.panta pirmajai daļai likvidators sagatavo likvidācijas slēguma finanšu pārskatu un kapitālsabiedrības atlikušās mantas sadales plānu pēc kreditoru prasījumu apmierināšanas vai tiem paredzētās naudas nodošanas glabājumā zvērinātam notāram un likvidācijas izdevumu segšanas. Vienlaicīgi arī Komerclikuma 328.panta pirmā daļa nosaka, ka likvidators sastāda likvidācijas slēguma finansu pārskatu un sabiedrības atlikušās mantas sadales plānu pēc kreditoru prasījumu apmierināšanas vai viņiem paredzētās naudas deponēšanas un likvidācijas izdevumu segšanas.

Pēc šī rīkojuma pieņemšanas tiks tikai uzsākts FeLM likvidācijas process, bet likvidācijas process tiks pabeigts pēc Cesijas līguma izpildes.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts sagatavots saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likumā noteikto ekskluzīvo Ministru kabineta kompetenci lemt par valsts kapitālsabiedrības līdzdalības izbeigšanu citā kapitālsabiedrībā. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi