Anotācija (ex-ante)

24-TA-1452: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumos Nr. 631 "Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ēnu ekonomikas ierobežošanas plāna 2024.-2027. gadam 4.5.1. punkts - Pārskatīt normatīvos aktus skaistumkopšanas pakalpojumu jomā ar mērķi veicināt patērētājiem drošu skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanu, kurus sniedz ārstniecības personas.
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Būtiski nodrošināt, lai jebkura ierīce, kas tiek izmantota skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanā, ir droša pakalpojuma saņēmējam un lietotājam. Nepieciešams ierobežot iespēju personām bez atbilstošas izglītības sniegt augsta riska, komplicētus estētiskās medicīnas un kosmetoloģijas pakalpojumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Veicināt patērētājiem drošu skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanu, nodrošinot pakalpojuma sniegšanā izmantoto ierīču atbilstību prasībām, kā arī pakalpojuma sniedzēja kvalifikāciju.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2018. gada 9. oktobra noteikumi Nr. 631 "Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai" (turpmāk – noteikumi Nr.631) nosaka prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem, pakalpojumu sniegšanā izmantotajam aprīkojumam, ka arī atsevišķi nosaka prasības augsta riska pakalpojumu (ar augstu inficēšanās risku) sniegšanai. 

Skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanā tiek izmantotas medicīniskās ierīces, kā arī Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2017/745 (2017. gada 5. aprīlis), kas attiecas uz medicīniskām ierīcēm, ar ko groza Direktīvu 2001/83/EK, Regulu (EK) Nr. 178/2002 un Regulu (EK) Nr. 1223/2009 un atceļ Padomes Direktīvas 90/385/EK un 93/42/EEK (turpmāk - Regula 2017/745) 16. pielikumā minētie izstrādājumi (elektroierīces), kas nepieder medicīnisko ierīču grupai, bet ne vienmēr tiek ievērotas visas uz medicīniskajām ierīcēm un elektroierīcēm attiecināmās prasības.

Pašreiz prasības darbam ar medicīniskajām ierīcēm nosaka Regula 2017/745. Regulas 2017/745 prasības iekļautas Ministru kabineta 2023. gada 15. septembra noteikumos Nr.461 "Medicīnisko ierīču noteikumi" (turpmāk – Medicīnisko ierīču noteikumi). Regula 2017/745 attiecināma ne tikai uz medicīniskajām ierīcēm, bet arī tās XVI pielikumā uzskaitītajiem izstrādājumiem, kuri saskaņā ar ražotāja sniegto informāciju ir izmantojami tikai estētiskam vai citam ar medicīnu nesaistītam nolūkam, bet kuri darbības un riska profila ziņā ir pielīdzināmi medicīniskām ierīcēm. Līdz ar to arī Medicīnisko ierīču noteikumi attiecināmi arī uz šo izstrādājumu grupu.

Lai arī Medicīnisko ierīču noteikumu prasības var interpretēt kā saistošas arī skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem, pakalpojumu sniedzējiem nav viennozīmīgi skaidrs, vai prasības ir attiecināmas arī uz skaistumkopšanas pakalpojumiem. Pārbaudēs nereti vērojama neatbilstība - īpaši attiecībā uz ierīcēm, kas nav medicīniskās ierīces (piemēram, elektroierīces). Daļēji tas izskaidrojams ar to, ka iepriekš šo ierīču lietošanai nebija noteiktas stingras un vienotas prasības. Stājoties spēkā Medicīnisko ierīču noteikumiem, no uzraugošo iestāžu puses tiek pievērsta pastiprināta uzmanība medicīnisko ierīču un elektroierīču kvalitātei un pareizai lietošanai. Tomēr Veselības inspekcijas pieredze, kā arī pakalpojumu lietotāju iesniegumi liecina, ka situāciju uzlabotu medicīnisko ierīču un elektroierīču noteikto prasību iekļaušana tiesību aktos, kas nosaka prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanai.  

Skaistumkopšanā nodarbināto ārstniecības personu izglītība un kompetences noteiktas Ministru kabineta 2009. gada 24. marta noteikumos Nr. 268 "Noteikumi par ārstniecības personu un studējošo, kuri apgūst pirmā vai otrā līmeņa profesionālās augstākās medicīniskās izglītības programmas, kompetenci ārstniecībā un šo personu teorētisko un praktisko zināšanu apjomu". Vienlaikus skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēju pārbaudēs konstatēts, ka šīs prasības tiek brīvi interpretētas, tādējādi radot draudus klientu veselībai.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Skaistumkopšanas nozarē vērojams medicīnisko ierīču un elektroierīču tirgus pieaugums. Atbilstoši pieprasījumam pēc modernām ierīcēm, pieaug arī zemo cenu konkurence. Pakalpojuma sniedzējiem ir pieejamas gan lētas, gan dārgas ierīces. Augstas cenas ierīces ir aprīkotas ar modernākajām funkcijām, savukārt alternatīvas par zemākām cenām mēdz būt arī zemākas kvalitātes. Ņemot vērā minētās tendences nozarē un iespējamos riskus nekvalitatīvam pakalpojumam, nepieciešams konkrēti un nepārprotami definēt prasības pakalpojumu sniedzējiem, vienlaikus nostiprinot juridisko pamatojumu Veselības inspekcijas veiktajai skaistumkopšanas pakalpojumu sniegšanas uzraudzībai.

Veselības inspekcija veiktajās skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēju tematiskajās kontrolēs 2023. gadā neatbilstība konstatēta sešās no 11 pārbaudītajām vietām. Neatbilstība saistīta ar ierīču pavadošo dokumentāciju, ārstniecības personas statusa noilgumu un sertifikācijas neesamību. Kontroles rezultāti liecina, ka uz ierīču drošību jāraugās ne tikai no higiēnas viedokļa, kā tas šobrīd noteikts noteikumos, bet arī attiecībā uz kvalifikāciju darbam ar ierīcēm un ierīču lietojuma atbilstību normatīvo aktu prasībām. 
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.631 tiek papildināti, norādot uz medicīnisko ierīču, kā arī elektroierīču lietotāju pienākumu, sniedzot skaistumkopšanas pakalpojumus, nodrošināt atbilstību ierīces ražotāja norādījumiem attiecībā uz ierīces lietošanu, tostarp pakalpojuma sniedzēju kvalifikāciju. Papildus tiek paredzētas prasības, lai katra pakalpojuma sniegšanā lietotā ierīce būtu identificējama, izsekojama un klientam droša. 
Lai nodrošinātu, ka medicīniskās ierīces tiek lietotas pareizi, atbilstoši mērķim un nekaitējot klienta veselībai, uzsvērtas prasības kvalificētam pakalpojuma sniedzējam, paredzot, ka pakalpojumu drīkst sniegt tikai sertificēta ārstniecības persona ar atbilstošu izglītību skaistumkopšanā.   
(TA projekta 1., 2. un 3. punkts)
Problēmas apraksts
MK noteikumos Nr.631 lietots jēdziens "augsta riska skaistumkopšanas pakalpojums", kas noteikumu izpratnē nozīmē pakalpojumu ar augstu inficēšanās risku. Lai arī noteiktas prasības šāda pakalpojuma sniegšanai (apstākļi, klienta vecumam atbilstoša rīcība), nav noteiktas prasības pakalpojuma sniedzējam. Tādējādi iespējams, ka, kļūdaini vai nevērīgi interpretējot pašreizējās prasības, augsta riska pakalpojumu sniedz persona bez atbilstošas izglītības.
Risinājuma apraksts
MK noteikumi Nr.631 tiek papildināti ar prasību, ka augsta riska skaistumkopšanas pakalpojumus drīkst sniegt tikai sertificēta ārstniecības persona, kura ieguvusi atbilstošu profesionālo izglītību. Tādi pakalpojuma sniedzēji ir ārstniecības personas, kuras ieguvušas reglamentētu profesiju ar izstrādātiem profesijas standartiem, pamatojoties uz likumu "Par reglamentētajām profesijām un profesionālās kvalifikācijas atzīšanu".
Skaistumkopšanas speciālists kosmetoloģijā ir ārstniecības persona, kura ir ieguvusi pirmā līmeņa augstāko profesionālo izglītību saskaņā ar akreditētu skaistumkopšanas speciālista kosmetoloģijā studiju programmu. Skaistumkopšanas speciālista kosmetoloģijā kompetencē ir sejas un ķermeņa ādas apstrādes un kopšanas procedūru veikšana. Līdzīga kompetence ir arī kosmētiķim. Kosmētiķis ir ārstniecības persona, kura ir ieguvusi profesionālās vidējās izglītības diplomu vai profesionālās kvalifikācijas apliecību.
Savukārt injekciju procedūras drīkst sniegt kvalificēti speciālisti ar atbilstošu iegūtu izglītību, kā piemēram, botulīntoksīna injekcijas vai filleri, kas ir komplicētas estētiskās medicīnas procedūras, kuras drīkst sniegt tikai ārsti. Virspusējas injekciju procedūras, kā piemēram mezoterapija vai biorevitalizācija, drīkst sniegt kosmētiķis un skaistumkopšanas speciālists kosmetoloģijā.
(TA projekta 3. punkts)
Problēmas apraksts
MK noteikumu Nr.631 42. punktā ir noteikts, kurām personām ir jāapgūst minimālo higiēnas prasību kursi astoņu stundu apjomā. Šobrīd noteiktā prasība ir nesamērīga attiecībā pret ārstniecības personām, kas ir reģistrētas ārstniecības personu reģistrā, bet nav sertificētas ārstniecības personas - ir uzlikts slogs ārstniecības personai ar izglītības līmeni, kas pārsniedz minimālās higiēnas zināšanas. Lai ārstniecības personas, kuru ārstniecības personas statuss zaudēts pirms vairāk kā pieciem gadiem, varētu tikt reģistrētas ārstniecības personu reģistrā, jānokārto profesionālās kvalifikācijas atjaunošanas eksāmens un jāiegūst izziņa par nokārtotu eksāmenu. Ja ārstniecības personas statuss ir zaudēts pirms mazāk ne kā pieciem gadiem, vajadzīgi profesionālo pilnveidi apliecinoši kursi profesijā vismaz 150 akadēmisko stundu apjomā, t.sk. NMP sniegšanā, vai profesionālās kvalifikācijas atjaunošanas eksāmens. Savukārt tās ārstniecības personu reģistrā esošās ārstniecības personas, kas vēlas arī sertificētas ārstniecības personas statusu, vēršas attiecīgajā profesionālajā asociācijā (Latvijas Kosmētiķu un kosmetologu asociācijā vai Latvijas Skaistumkopšanas speciālistu asociācijā), kas pieņem lēmumu par sertifikāta atjaunošanas kārtību (šis ir maksas pakalpojums).
42. punktā noteiktie gadījumi, kad ārstniecības personai jāapgūst minimālo higiēnas prasību kursi (ja pakalpojuma sniedzējam nav akreditētas profesionālās izglītības programmas skaistumkopšanā apguvi apliecinoša, valstī atzīta izglītības dokumenta  – diploma vai kvalifikācijas apliecības par profesionālo vidējo vai I līmeņa augstāko izglītību kosmetoloģijā – un viņš nav sertificēta ārstniecības persona), ir sasaistīti ar sertificētas ārstniecības personas statusu, tādējādi šobrīd higiēnas minimuma kursi ir jāapgūst visiem, kas nav sertificētas ārstniecības personas. Tāpat pašreizējie nosacījumi nav viennozīmīgi izprotami, jo nav skaidrības, kuras iegūtās izglītības ir atbilstošas šiem nosacījumiem. Tas rada ne tikai interpretācijas iespējas, bet arī prasību nepildīšanu (netiek apgūtas minimālās higiēnas prasības), kā arī rada domstarpības starp dažādiem pakalpojumu sniedzējiem.
Risinājuma apraksts
MK noteikumu Nr.631 42.punktā tiek noteiktas skaidras prasības, ka minimālās higiēnas prasību astoņu stundu kursi ir jāapgūst tikai personām, kas nav ārstniecības personu reģistrā esošas ārstniecības personas.
(TA projekta 4. punkts)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Skaistumkopšanas pakalpojumi 2023. gadā plānveidā kontrolēti 950 pakalpojumu sniegšanas vietās, 47 % gadījumu konstatētas atsevišķas neatbilstības. Viena no biežākajām neatbilstībām saistīta ar to, ka personālam nav atbilstošs izglītības sertifikāts.
Tāpat 2023. gadā Veselības inspekcija veica tematiskās kontroles skaistumkopšanas salonos/ kabinetos, lai izvērtētu situāciju par izmantotajām elektroierīcēm un medicīniskajām ierīcēm skaistumkopšanā. Veselības inspekcija konstatēja, ka 52 % pakalpojuma sniedzēju izmanto lāzera ierīces, kas pieskaitāmas pie komplicētām kosmetoloģijas procedūrām. Tematiskajās kontrolēs konstatēts, ka 33 % pakalpojuma sniedzēju izmanto medicīniskās ierīces. Tematisko kontroļu rezultāti ir viens no rādītājiem, kas liek plašāk paraudzīties uz ierīču lietošanas drošību.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • skaistumkopšanas pakalpojumu saņēmēji
Ietekmes apraksts
Lietojot tiesību aktiem atbilstošas ierīces, kā arī nodrošinot pakalpojumu sniedzēju kvalifikāciju, uzlabosies skaistumkopšanas pakalpojumu kvalitāte un drošība.
Juridiskās personas
  • skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Ja nedrīkstēs darboties pakalpojumu sniedzēji, kas neievēro tiesību aktu prasības attiecībā un kvalifikāciju un ierīču drošību, uzlabosies uzņēmējdarbības vide skaistumkopšanā, tiks nodrošināta godīga konkurence.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Veselības inspekcija
Nevalstiskās organizācijas
-
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

2023. gada 7. decembrī notika domnīca, kurā piedalījās Veselības ministrijas, Veselības inspekcijas, Zāļu valsts aģentūras, Patērētāju tiesību aizsardzības centra, Latvijas Kosmētiķu un kosmetologu asociācijas pārstāvji. Domnīcas dalībnieki vienojās par to, ko nozīmē kvalificēts speciālists un profesionālis skaistumkopšanā, kā arī par izvērstāka skaidrojuma ietveršanu MK noteikumos Nr.631 attiecībā uz darba piederumiem un sasaisti ar Medicīnisko ierīču noteikumiem, uzsverot, ka tie saistoši arī skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot skaistumkopšanas pakalpojumu drošumu, tiks samazināts iespējamais risks pakalpojuma saņēmēju veselībai.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk