25-TA-930: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Apraksts
Saskaņā ar 2025.gada 10. jūnija Ministru kabineta sēdes protokola Nr.23 42. § un informatīvajā ziņojumā “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu” noteikto paredzēt, ka, veicot transportlīdzekļa reģistrācijas pārtraukšanu uz laiku, nodokļa maksātajam nebūs pienākums nodot numura zīmes, jo VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija" (turpmāk - CSDD) nodrošinās šādu pakalpojumu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ieviest iespēju pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot transportlīdzekļa numura zīmes, bet veicot šo darbību elektroniski.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likums (turpmāk - Likums) paredz noteiktu kārtību transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanai, atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas, kā arī šo nodokļu atmaksas veikšanas kārtību, ja transportlīdzekli noņem no uzskaites, pārtraucot tā reģistrāciju uz laiku, noņemot numura zīmes.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Ministru kabinets 2025.gada 10. jūnijā ir apstiprinājis informatīvo ziņojumu “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” tvēruma paplašināšanu un ar to saistīto transportlīdzekļu apdrošināšanas pienākumu" (prot. Nr.23 42. §), kurš paredz noteiktu rīcību, proti, to ka vairākos normatīvajos aktos, tostarp Likumā ir jāveic grozījumi, kas paredzētu, ka turpmāk, pārtraucot transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nodokļa maksātājam nebūs jānodod numura zīmes.
Risinājuma apraksts
1. Ar grozījumiem tiks izslēgta prasība nodot numura zīmes glabāšanā CSDD, ja tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku.
Problēmas apraksts
2. Šobrīd Likums paredz, ka atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas var saņemt par vienu vieglo transportlīdzekli, ja ģimenē ir bērns ar invaliditāti, taču ir konstatēti gadījumi, ka ģimenē var būt arī vairāki bērni ar invaliditāti, kuri ir jāvadā uz dažādām nodarbībām, procedūrām vai citiem ar invaliditātes rehabilitāciju saistītiem pasākumiem, un līdz ar to katram vecākam var būt nepieciešams transportlīdzeklis.
Risinājuma apraksts
2. Likumprojekts tiek papildināts ar regulējumu, kas paredz, ka atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas var piemērot diviem vieglajiem transportlīdzekļiem (katram vecākam), ja ģimenē ir vairāk par vienu bērnu ar invaliditāti.
Problēmas apraksts
3. Šobrīd Likums paredz, ka transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli var nemaksāt persona, ja tās īpašumā, turējumā vai valdījumā ir vieglais transportlīdzeklis un šai personai vai tās laulātajam apgādībā ir bērns ar invaliditāti. Šis regulējums attiecas arī uz personām, kuru aprūpē ir bērni ar smagu invaliditāti un ierobežotu rīcībspēju. Šādam bērnam sasniedzot pilngadību, tā vecākiem transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atbrīvojums vairs nepienākas. Pastāv iespēja, ka personai ar ierobežotu rīcībspēju, transportlīdzekli var reģistrēt tās īpašumā, bet aizgādni var reģistrēt kā turētāju, kurš attiecīgi uzņemsies administratīvo atbildību par transportlīdzekļa ekspluatāciju. Taču tas nav iespējams, ja transportlīdzeklis aizgādnim ir turējumā.
Risinājuma apraksts
3. Lai personas, kuru aizgādnībā ir pilngadīgas personas ar invaliditāti un par kurām ir atzinums par īpašas kopšanas nepieciešamību, varētu saņemt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa atbrīvojumu, Likums ir papildināts ar attiecīgu regulējumu. Turklāt šāds regulējums attieksies ne tikai uz personām ar invaliditāti, kuru invaliditātes cēlonis ir slimība no bērnības, bet arī uz tām personām, kuras smagu invaliditāti ir ieguvušas arī pēc pilngadības sasniegšanas.
Problēmas apraksts
4. Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 10. panta desmito daļu par automašīnu, kura jaunāka par 5 gadiem, pie pirmreizējās reģistrācijas Latvijā ir ieviesta 15 dienu pārbaude. Tas nozīmē, ka auto tirgotājiem pie transportlīdzekļa pirmreizējās reģistrācijas Latvijā ir noteikts liegums noņemt transportlīdzekli no uzskaites atsavināšanai Latvijā un tādējādi par transportlīdzekli ir jāmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis. Transportlīdzekļu tirgotāji norāda, ka šādi transportlīdzekļi ir prece un netiek ekspluatēti un līdz ar to nodokli šādos gadījumos nevajadzētu maksāt. Papildus jāatzīmē, ka šobrīd Saeimā ir iesniegts likumprojekts "Grozījums Ceļu satiksmes likumā” (Nr.831/Lp14), ar kuru paredzēts 15 dienu pārbaudi paplašināt uz lielāku automašīnu grupu, proti, piemērot automašīnām, kuras jaunākas par 10 gadiem.
Risinājuma apraksts
4. Lai rastu risinājumu, likumprojekts tiek papildināts ar jaunu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļa nodokļa atbrīvojumu, paredzot, ka transportlīdzekļu tirgotāji, kuru tirdzniecības vietas ir reģistrētas saskaņā ar Ministru kabineta 2007.gada 18. decembra noteikumiem Nr. 876 "Transportlīdzekļu un to numurēto agregātu tirdzniecības noteikumi", būs atbrīvoti līdz 30 dienām no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas, tādējādi pēc pirmreizējās reģistrācijas Latvijā 15 dienu pārbaudes nodokļa maksātājiem būs laiks transportlīdzekli noņemt no uzskaites atsavināšanai Latvijā, vai veikt citas darbības, lai transportlīdzeklim piemērotu atbrīvojumu no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas. Taču gadījumā, ja 30 dienu laikā netiks veiktas darbības, lai transportlīdzekļa statuss atbilstu kādam no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu veidiem, tad komersantiem uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis būs jāmaksā, sākot ar to mēnesi, kurā beigsies 30 dienu atbrīvojums.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
-
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
Ieviešot iespēju pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot numura zīmes, bet veicot to elektroniski, samazinās administratīvo slogu, jo personai nevajadzēs ierasties CSDD un fiziski nodot transportlīdzekļa numura zīmes.
Tiks atbalstītas tās personas, kuru īpašumā, turējumā vai valdījumā ir transportlīdzeklis un šai personai, vai tās laulātajam aizgādnībā ir pilngadīga persona ar I invaliditātes grupu un atzinums par īpašu kopšanu, jo par transportlīdzekli tiks piemērots atbrīvojums no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas.
Tiks atbalstītas tās personas, kuru īpašumā, turējumā vai valdījumā ir transportlīdzeklis un šai personai, vai tās laulātajam aizgādnībā ir pilngadīga persona ar I invaliditātes grupu un atzinums par īpašu kopšanu, jo par transportlīdzekli tiks piemērots atbrīvojums no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas.
Juridiskās personas
JāIetekmes apraksts
Ieviešot iespēju pārtraukt transportlīdzekļa reģistrāciju uz laiku, nenododot numura zīmes, bet veicot to elektroniski, samazinās administratīvo slogu, jo personai nevajadzēs ierasties CSDD un fiziski nodot transportlīdzekļa numura zīmes.
Transportlīdzekļu tirgotāji varēs piemērot uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu uz 30 dienām tirdzniecībai paredzētajiem transportlīdzekļiem, lai pēc lieguma noņemt transportlīdzekli no uzskaites atsavināšanai varētu veikt darbības, kā rezultātā varētu piemērot uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu.
Transportlīdzekļu tirgotāji varēs piemērot uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu uz 30 dienām tirdzniecībai paredzētajiem transportlīdzekļiem, lai pēc lieguma noņemt transportlīdzekli no uzskaites atsavināšanai varētu veikt darbības, kā rezultātā varētu piemērot uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atbrīvojumu.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2025
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2026
2027
2028
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
0
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Nav precīzi aprēķināms
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Papildinot regulējumu, kas paredz, ka atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas var piemērot diviem vieglajiem transportlīdzekļiem (katram vecākam), ja ģimenē ir vairāk par vienu bērnu ar invaliditāti, kā arī ja transportlīdzekļa īpašniekam, turētājam vai valdītājam vai šādas personas laulātajam aizgādnībā ir pilngadīga persona ar I invaliditātes grupu un atzinumu par īpašas kopšanas nepieciešamību, kā to paredz likumprojekta 2. punkts, ietekme uz valsts budžeta ieņēmumiem ir negatīva, taču precīza ietekme nav nosakāma, un indikatīvi vērtējama kā nebūtiska.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. Ministru kabineta 2012. gada 11. decembra noteikumi Nr. 858 "Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa maksāšanas kārtība" (turpmāk - MK noteikumi Nr.858)
Pamatojums un apraksts
1. Likumprojekta 4.pants paredz deleģējumu Ministru kabinetam, noteikt kārtību, kādā iekasē, maksā un atmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli. Šāds deleģējums ir izstrādāts, lai nodrošinātu tiesisko skaidrību un konsekvenci tiesiskajos aktos, jo 2012.gadā, izstrādājot MK noteikumus Nr. 858, šo noteikumu V. nodaļā tika ietvertas normas par uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa iekasēšanas, maksāšanas un atmaksāšanas kārtību, kuras joprojām ir spēkā. Līdz ar to deleģējuma iekļaušana likumprojektā ir būtiska, lai nodrošinātu tiesisko noteiktību. Ņemot vērā iepriekšminēto, veicot grozījumus MK noteikumos Nr. 858, attiecīgi tiks papildināts izdošanas pamatojums.
2. Lai īstenotu likumprojekta 5.pantā ietverto Likuma 14.panta septītajā daļā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam, paredzēts noteikt, kā tiks piemērots atbrīvojums no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa tirdzniecības uzņēmumiem par viņu īpašumā līdz 10 gadus veciem pārdošanai paredzētiem transportlīdzekļiem.
3. Jāizslēdz atsauce par nepieciešamību nodot transportlīdzekļa numura zīmes CSDD gadījumos, ja tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku. Jāpapildina informācija par atbrīvojuma transportlīdzekļu tirdzniecības uzņēmumiem piemērošanu.
2. Lai īstenotu likumprojekta 5.pantā ietverto Likuma 14.panta septītajā daļā ietverto deleģējumu Ministru kabinetam, paredzēts noteikt, kā tiks piemērots atbrīvojums no uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa tirdzniecības uzņēmumiem par viņu īpašumā līdz 10 gadus veciem pārdošanai paredzētiem transportlīdzekļiem.
3. Jāizslēdz atsauce par nepieciešamību nodot transportlīdzekļa numura zīmes CSDD gadījumos, ja tiek pārtraukta transportlīdzekļa reģistrācija uz laiku. Jāpapildina informācija par atbrīvojuma transportlīdzekļu tirdzniecības uzņēmumiem piemērošanu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
Ministru kabinets 2025.gada 10.jūnijā apstiprināja informatīvo ziņojumu “Par Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likuma normu atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118 prasībām attiecībā uz termina “transportlīdzekļa izmantošana” (prot. Nr.23 42. §). Savukārt Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. novembra direktīvas (ES) 2021/2118, ar ko groza Direktīvu 2009/103/EK par civiltiesiskās atbildības apdrošināšanu saistībā ar mehānisko transportlīdzekļu izmantošanu un kontroli saistībā ar pienākumu apdrošināt šādu atbildību prasības ir ieviestas ar 2024. gada 14. novembrī pieņemto likumu “Grozījumi Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās atbildības obligātās apdrošināšanas likumā”.
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Nosakot atbrīvojumu no transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa maksāšanas aizgādnim, kā arī līdz diviem transportlīdzekļiem, ja ģimenē ir vairāk par vienu bērnu ar invaliditāti, tiek atbalstīta iespēja ar transportlīdzekli pārvietot personu ar invaliditāti, tādējādi, iespējams, nodrošinot vienkāršāku piekļuvi, piemēram, veselības aprūpes vai rehabilitācijas iestādēm.
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
