24-TA-3108: MK sēdes protokollēmuma projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 50, 4. §)
"Likumprojekts "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā"" 6. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
"Likumprojekts "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā"" 6. punktā dotā uzdevuma atzīšanu par aktualitāti zaudējušu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra instrukcijas Nr. 8 "Vienotā uzdevumu izpildes kontroles kārtība Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā" 17. punkts
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Tiesību akta projekts sagatavots, lai atzītu par aktualitāti zaudējušu Ministru kabineta 2023. gada 10. oktobra sēdes protokollēmuma Nr. 50, 4. §
"Likumprojekts "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā"" 6. punktā doto uzdevumu.
"Likumprojekts "Grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā"" 6. punktā doto uzdevumu.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Saskaņā ar Protokollēmuma 6. punktā dotu uzdevumu Finanšu ministrijai sadarbībā ar Tieslietu ministriju līdz 2024.gada 1.oktobrim ir jāpārskata informācijas par juridisko veidojumu, juridisko personu un ārvalstu subjektu patieso labuma guvēju glabāšanas termiņš, un normatīvajos aktos noteiktā kārtībā jāsagatavo un jāiesniedz izskatīšanai Ministru kabinetā priekšlikumus nepieciešamajiem grozījumiem Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā (turpmāk – Novēršanas likums).
Taču Eiropas Savienībā 2024. gada 9. jūlijā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 31. maija Direktīva (ES) 2024/1640 par mehānismiem, kas dalībvalstīm jāievieš, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Direktīvu (ES) 2019/1937 un ar ko groza un atceļ Direktīvu (ES) 2015/849 (turpmāk - Direktīva 2024/1640), kas paredz izmaiņas attiecībā uz juridisko veidojumu, juridisko personu un ārvalstu subjektu patieso labuma guvēju glabāšanas termiņu, un Direktīvas 2024/1640 prasību transponēšanas termiņš ir 2027. gada 10. jūlijs.
Ņemot vērā minēto, Protokollēmuma 6. punktā dotais uzdevums ir jāatzīst par aktualitāti zaudējušu.
Taču Eiropas Savienībā 2024. gada 9. jūlijā stājās spēkā Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 31. maija Direktīva (ES) 2024/1640 par mehānismiem, kas dalībvalstīm jāievieš, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai vai teroristu finansēšanai, un ar ko groza Direktīvu (ES) 2019/1937 un ar ko groza un atceļ Direktīvu (ES) 2015/849 (turpmāk - Direktīva 2024/1640), kas paredz izmaiņas attiecībā uz juridisko veidojumu, juridisko personu un ārvalstu subjektu patieso labuma guvēju glabāšanas termiņu, un Direktīvas 2024/1640 prasību transponēšanas termiņš ir 2027. gada 10. jūlijs.
Ņemot vērā minēto, Protokollēmuma 6. punktā dotais uzdevums ir jāatzīst par aktualitāti zaudējušu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Finanšu ministrija sadarbībā ar Tieslietu ministriju, izvērtējot Protokollēmuma 6. punktā dotā uzdevuma izpildi kopsakarā ar Direktīvas 2024/1640 noteikto informācijas par juridisko veidojumu, juridisko personu un ārvalstu subjektu patieso labuma guvēju glabāšanas termiņu, atzīst, ka minētais glabāšanas termiņš būtu jāpārskata atbilstoši Direktīvā 2024/1640 noteiktajam regulējumam, ievērojot Direktīvas 2024/1640 transponēšanas termiņu. Lai veiktu efektīvu Direktīvas 2024/1640 normu (tai skaitā, par normu, kas nosaka patieso labuma guvēju informācijas glabāšanas termiņu) transponēšanu nacionālajā regulējumā, ir būtiski to pārskatīt un ieviest kopā ar pārējo Eiropas Savienības tiesību aktu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jomā (Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 31. maija Regula (ES) 2024/1624 par to, lai nepieļautu finanšu sistēmas izmantošanu nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanai un teroristu finansēšanai un Eiropas Parlamenta un Padomes 2024. gada 31. maija Regula (ES) 2024/1620, ar ko izveido Iestādi nelikumīgi iegūtu līdzekļu legalizēšanas un terorisma finansēšanas novēršanai un groza Regulas (ES) Nr. 1093/2010, (ES) Nr. 1094/2010 un (ES) Nr. 1095/2010), noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā minēto, Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij nepieciešams līdz 2027. gada 10. jūlijam veikt grozījumus nacionālajā regulējumā, tai skaitā, Novēršanas likumā, lai nodrošinātu nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jomā, tai skaitā informācijas par juridisko veidojumu, juridisko personu un ārvalstu subjektu patieso labuma guvēju glabāšanas termiņam.
Ņemot vērā minēto, Latvijai kā Eiropas Savienības dalībvalstij nepieciešams līdz 2027. gada 10. jūlijam veikt grozījumus nacionālajā regulējumā, tai skaitā, Novēršanas likumā, lai nodrošinātu nacionālā regulējuma atbilstību Eiropas Savienības tiesību aktiem noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas jomā, tai skaitā informācijas par juridisko veidojumu, juridisko personu un ārvalstu subjektu patieso labuma guvēju glabāšanas termiņam.
Risinājuma apraksts
Atzīt par aktualitāti zaudējušu Protokollēmuma 6. punktā doto uzdevumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Uz šo tiesību akta projektu neattiecas Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 4. punktā noteiktie gadījumi.
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
