Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
21-TA-582: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Tiesu administrācijas nolikums" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta pirmā daļa

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu "Tiesu administrācijas nolikums" projekta (turpmāk – projekts) mērķis ir precizēt Tiesu administrācijas darbības mērķi, papildināt un precizēt Tiesu administrācijas funkcijas un uzdevumus, nosakot faktiski veicamās funkcijas un uzdevumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Projekts paredz izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus, kas nosaka Tiesu administrācijas nolikumu, tādējādi aizstājot Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumus Nr. 589 "Tiesu administrācijas nolikums" (turpmāk – Nolikums).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumu Nr. 589 "Tiesu administrācijas nolikums" 1. punkts noteic, ka Tiesu administrācija ir tieslietu ministra pakļautībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Tieslietu ministrs Tiesu administrācijas pakļautību īsteno ar Tieslietu ministrijas starpniecību.
Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta otrajā un trešajā daļā ir noteikts, ko ir jānorāda  vai var norādīt tiešās pārvaldes iestādes nolikumā. Minētais uzskaitījums neparedz nepieciešamību tiešās pārvaldes iestādes nolikumā norādīt tās padotības veidu un formu, kā arī veidu, kā Ministru kabineta loceklis, kura padotībā ir tiešās pārvaldes iestāde, īsteno šo padotību.
Vienlaikus Valsts pārvaldes iekārtas likuma 7. panta 5.1 daļa noteic, ka tiešajā pārvaldē institucionālo padotību īsteno pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi. No minētā izriet, ka institucionālās padotības forma ir likumā regulējams jautājums. To apstiprina arī 2009. gada 12. jūnija likuma "Grozījumi Valsts pārvaldes iekārtas likumā" anotācijā minētais: "Lai atvieglotu valsts pārvaldes institucionālo sistēmu, likumprojekts papildināts ar jaunu regulējumu, nosakot, ka tiešā pārvaldē institucionālo padotību īsteno tikai pakļautības formā, ja likumā nav noteikts citādi (likuma 7. panta 5.1 daļa un pārejas noteikumu 19. punkts), tādējādi izslēdzot institucionālo dalījumu pakļautības un pārraudzības formā ar atrunu, ja likumdevējs nav lēmis citādi."
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, precizēts Nolikuma 1. punkts, nosakot, ka Tiesu administrācija ir tieslietu ministra padotībā esoša tiešās pārvaldes iestāde. Projekta 1. punktā vairs nav norādīta institucionālās padotības forma, bet atbilstoši Valsts pārvaldes iekārtas likuma 16. panta otrās daļas 2. punktam norādīts Ministru kabineta loceklis, kura padotībā atrodas Tiesu administrācija.
Problēmas apraksts
Nolikuma 2. punkts noteic, ka Tiesu administrācijas mērķis ir nodrošināt atbalstu rajonu (pilsētu) tiesu, apgabaltiesu un zemesgrāmatu nodaļu efektīvam darbam un attīstībai. Tomēr faktiski Tiesu administrācijā, veiksmīgi efektivizējot iekšējos procesus, ir rasti papildu resursi, lai sniegtu atbalstu ne tikai minēto tiesu darbības nodrošināšanai, bet arī citām ar tieslietu jomu saistītām institūcijām.
Tiesu izpildītāju likuma 156.1 panta pirmajā daļa noteic, ka zvērināti tiesu izpildītāji, veicot amata darbības, lieto Izpildu lietu reģistru, savukārt, trešā daļa noteic, ka Izpildu lietu reģistra pārzinis un turētājs ir Tiesu administrācija. Līdz ar to secināms, ka Tiesu administrācija atbalsta zvērinātu tiesu izpildītāju darbu. Ar Elektroniskās maksātnespējas uzskaites sistēmas (turpmāk – EMUS) izveidi un Tiesu administrācijas, kā EMUS sistēmas turētāja pienākumu īstenošanu, Tiesu administrācija sniedz atbalstu maksātnespējas procesa nodrošināšanā (Maksātnespējas likuma 12.1 panta pirmā daļa).
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā minēto, ir nepieciešams paplašināt Tiesu administrācijas darbības mērķi, lai tiktu aptvertas arī tās jomas, kas nav tieši attiecināmas uz rajona (pilsētu) tiesu un apgabaltiesu (turpmāk – tiesa) administratīvā darba nodrošināšanu.
Problēmas apraksts
Atbalsta funkciju centralizācija ir veids, kā iestādes var nodrošināt resursu ekonomiju un to lietderīgāku izmantošanu, pilnveidot atbalsta funkciju sniegšanu, plānot cilvēkresursu attīstību un celt iestādes prestižu. Viens no Valsts pārvaldes reformu plāna 2020. gadam uzdevumiem ir centralizēt atbalsta funkcijas, izvērtējot radniecisko funkciju apvienošanas iespējas, kā arī mazo iestāžu darbības lietderību. 
Ņemot vērā uzkrāto pieredzi un pieejamos resursus, Tiesu administrācija ir uzsākusi citu Tieslietu resora iestāžu atsevišķu administratīvā darba funkciju realizāciju, piemēram, 2021. gadā ir uzsākta Valsts probācijas dienesta un Datu valsts inspekcijas grāmatvedības uzskaite.
Ievērojot minēto, ir nepieciešams papildināt Tiesu administrācijas funkcijas ar jaunu funkciju, kas skar administratīvā darba nodrošināšanu citās Tieslietu ministrijas padotībā esošajās iestādēs.
Risinājuma apraksts
Nepieciešams pārskatīt Tiesu administrācijas funkcijas un papildināt tās ar jaunu funkciju, nosakot, ka Tiesu administrācija normatīvajos aktos iestāžu administratīvās darbības jomā noteiktajā kārtībā un apjomā organizē un nodrošina administratīvo darbu Tieslietu ministrijas padotībā esošajās iestādēs.
Problēmas apraksts
Tiesu administrācija nodrošina tiesnešu pašpārvaldes institūciju  – Tiesnešu ētikas komisijas, Tiesnešu kvalifikācijas kolēģijas, Tiesnešu disciplinārkolēģijas un Tiesnešu konferences darbu. Minētie uzdevumi Tiesu administrācijai ir noteikti likuma "Par tiesu varu" 91.4 panta sestajā daļā, 92. pantā, 93. panta sestajā daļā, Tiesnešu disciplinārās atbildības likuma 2. panta sestajā daļā.
Likuma "Par tiesu varu" 92. panta pirmajā daļā ir noteikts, ka tiesnešu konference ir tiesnešu pašpārvaldes institūcija, kuras darbā ar balsstiesībām piedalās Augstākās tiesas tiesneši, apgabaltiesu tiesneši, rajonu (pilsētu) tiesu tiesneši. Tiesnešu konferences nolikuma, kas apstiprināts ar Tieslietu padomes 2011. gada 22. februāra lēmumu, 2. punktā ir noteikts, ka Tiesnešu konference var notikt arī neklātienē, izmantojot informācijas tehnoloģijas, un turpat 8. punktā minēts, ka Tiesnešu konferences organizatorisko sagatavošanu veic Tieslietu ministrija sadarbībā ar Tiesu administrāciju un Tieslietu padomi.
Faktiski Tiesu administrācija nodrošina Tiesnešu neklātienes konferences procesu visās tās stadijās.
Tiesnešu pašpārvaldes institūciju darba nodrošināšana ir svarīga funkcija, kura būtu iekļaujama un atsevišķi nodalāma Tiesu administrācijas nolikumā, jo tā neiekļaujas nevienā no pašlaik noteiktajām Tiesu administrācijas funkcijām.
Risinājuma apraksts
Ir nepieciešams pārskatīt Tiesu administrācijas funkcijas un papildināt tās, nosakot, ka Tiesu administrācija nodrošina tiesnešu pašpārvaldes institūciju administratīvo darbu.
Problēmas apraksts
Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.3. apakšpunkts noteic, ka normatīvā akta projektā neietver normas, kas dublē augstāka vai tāda paša spēka normatīvā akta tiesību normās ietverto normatīvo regulējumu.
Likuma "Par tiesu varu" 107.1 panta otrajā daļā ir noteikti Tiesu administrācijas uzdevumi tiesu administratīvā darba nodrošināšanā.
Nolikumā ietvertie Tiesu administrācijas uzdevumi daļēji dublē likuma "Par tiesu varu" 107.1 panta otrajā daļā noteiktos Tiesu administrācijas uzdevumus.
Risinājuma apraksts
Precizēt Nolikumā norādītos Tiesu administrācijas uzdevumus, dzēšot tos Nolikumā norādītos uzdevumus, kas dublē likuma "Par tiesu varu" 107.1 panta otrajā daļā noteiktos uzdevumus. Projektā vienlaikus norādīt, ka Tiesu administrācija pilda arī likumā "Par tiesu varu" noteiktos uzdevumus.
Problēmas apraksts
No 2019. gada 1. janvāra darbu uzsāka EMUS, kuras mērķis ir sekmēt visu maksātnespējas procesā un tiesiskās aizsardzības procesā iesaistīto pušu interešu aizsardzību, kā arī vienkāršot šo personu iesaisti maksātnespējas procesa un tiesiskās aizsardzības procesa norisē. Pamatojoties uz Maksātnespējas likuma 12.1 panta pirmo daļu EMUS ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis ir Maksātnespējas kontroles dienests, bet turētājs – Tiesu administrācija. Tiesu administrācijai valsts informācijas sistēmas ir viens no svarīgākajiem darbības pamatvirzieniem, un integrācijā ar citiem Tiesu administrācijas pārziņā esošiem resursiem veido operatīvu un nozīmīgu informācijas apmaiņas elementu kopumu, tādējādi nodrošinot efektīvu tiesu darbu.
Nolikumā Tiesu administrācijai nav noteikts uzdevums uzturēt un pilnveidot EMUS.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā EMUS nozīmi un ietekmi uz Tiesu administrācijas darbību, nepieciešams precizēt Tiesu administrācijas uzdevumus, nosakot, ka Tiesu administrācija uztur un pilnveido EMUS.
Problēmas apraksts
Vienlīdzīga piekļuve un pieejami tiesu pakalpojumi ir būtisks pamats iekļaujošas politikas īstenošanā, kas veicina institūciju attīstību. Savukārt nepietiekami juridiskie pakalpojumi rada tiešas un netiešas ekonomiskas un sociālas izmaksas privātpersonām, Eiropas Savienībai un valstij.[1] Viens no valsts pārvaldes darbības principiem ir noteikts Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta sestajā daļā un tas paredz, ka iestādei nepieciešams pastāvīgi pārbaudīt un uzlabot sabiedrībai sniegto pakalpojumu kvalitāti. Tās pienākums ir vienkāršot un uzlabot procedūras privātpersonas labā. Šobrīd Tiesu administrācijas informāciju komunikāciju tehnoloģiju un to pielietošanas attīstība ir radījusi komercdarbības un sociālekonomisko vidi, kas ir tieši balstīta uz informācijas apmaiņu starp izmeklēšanas un tiesvedības iestādēm, kā arī nodrošina informācijas pieejamību un atklātību sabiedrībai.
Tiesu administrācija ir vairāku nozīmīgu valsts informāciju sistēmu, kas satur apjomīgus informācijas resursus, turētājs un pārzinis, un, ņemot vērā sabiedrības vajadzības, iestāde piedāvā un pastāvīgi attīsta dažāda veida pakalpojumus.
Likuma "Par tiesu varu" 107.1 otrās daļas 13. pantā ir noteikts, ka Tiesu administrācija veic valsts vienotās datorizētās zemesgrāmatas pārziņa un turētāja pienākumus un izplata tiesu iestāžu valsts informācijas sistēmā ievadīto informāciju. Maksātnespējas likuma 12.1 panta pirmajā daļā minēts, ka EMUS ir valsts informācijas sistēma, kuras pārzinis ir Maksātnespējas kontroles dienests, bet turētājs – Tiesu administrācija. Savukārt, pamatojoties uz Tiesu izpildītāju likuma 156.1 panta trešo daļu, Izpildu lietu reģistra pārzinis un turētājs ir Tiesu administrācija, un Elektronisko izsoļu vietne ir Izpildu lietu reģistra modulis, kas nodrošina izsoles sludinājumu izvietošanu, izsoles dalībnieku reģistrāciju, informācijas uzkrāšanu par reģistrētajiem izsoles dalībniekiem, reģistrēto izsoles dalībnieku autorizāciju dalībai izsludinātajā izsolē, kā arī tehnoloģisko rīku kopu solījumu izdarīšanai un reģistrēšanai (Civilprocesa likums 605.1 panta pirmā daļa).
Nolikumā Tiesu administrācijai nav noteikts uzdevums nodrošināt tās pārziņā vai turējumā esošo valsts informācijas sistēmu pakalpojumu pieejamību sabiedrībai.

[1] Riga Statement “Investing in Access to Justice for all!” High-Level Panel, OECD Roundtable on Equal Access to Justice. Skatīts: https://www.oecd.org/gov/equal-access-to-justice-roundtable-latvia-riga-statement.pdf
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams papildināt Tiesu administrācijas uzdevumus, nosakot, ka Tiesu administrācija nodrošina tās pārziņā vai turējumā esošo valsts informācijas sistēmu pakalpojumu pieejamību sabiedrībai.
Problēmas apraksts
Nacionālā attīstības plānā 2021.–2027. gadam rīcības virziena “Tiesiskums un pārvaldība” ietvaros ir noteikts uzdevums “Efektīva, ērta, savlaicīga, sabiedrībai saprotama un pieejama tiesībaizsardzības sistēma, nostiprinot tiesībaizsardzības iestāžu kapacitāti, savstarpēju sadarbību un vienotu izpratni juridisko procesu vienkāršošanai (savstarpēji papildinoši un pieejami digitālie risinājumi, kopējās sadarbības platformas un mācības, vienotas prakses, pētniecības un ekspertīzes), ieviešot inovatīvus, uz rezultātu vērstus un ekonomiskus risinājumus visās pirmstiesas izmeklēšanas iestādēs, tiesās un ārpustiesas strīdu izskatīšanas institūcijās, t.sk. īstenojot mazaizsargāto un cietušo personu atbalsta un aizsardzības sistēmu” [1], kas nosaka tālākā tiesvedības elektroniskā procesa modernizācijas nepieciešamību. Nacionālā attīstības plāna 2021.–2027. gadam noteiktais virziens saskan ar Deklarācijā par Artura Krišjāņa Kariņa vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību noteiktajiem virzieniem - attīstīt modernus tehnoloģiskus risinājumus tieslietu sistēmas nodrošināšanā, veicinot iestāžu resursu efektīvu izmantošanu un mūsdienīgu, uz cilvēku vērstu, ērtu un saprotamu tieslietu nozares pakalpojumu nodrošināšanu.
ES fondu 2014–2020. gada plānošanas periodā tiek īstenots tiesu sistēmas un Tiesu administrācijas pārziņā esošās valsts informācijas sistēmas attīstības projekts – E-lieta. Tā ietvaros 2021. gadā notiks izmeklēšanas un tiesvedības procesu pilnveide, kas ietver Tiesu informatīvās sistēmas un Prokuratūras informācijas sistēmas attīstību, Valsts probācijas dienesta uzturētās Probācijas klientu uzskaites sistēmas (PLUS) un Ieslodzījuma vietu pārvaldes Ieslodzīto informācijas sistēmas pilnveidošanu. Tas nodrošinās, efektīvu un vienotu elektroniskā tiesvedības procesa izveidi, efektīvu informācijas apmaiņu starp tiesām, lietas dalībniekiem un citām ar tiesvedību saistītajām informācijas sistēmām, kā arī racionālu Tiesu informatīvās sistēmas pilnveidi, radot jaunus un izmantojot esošos koplietošanas risinājumus, vienlaikus samazinot informācijas sistēmu uzturēšanas un ekspluatācijas izmaksas, pārejot uz mūsdienīgām tehnoloģijām un izmantojot koplietojamus informācijas komunikāciju tehnoloģiju risinājumus. E-lietas attīstības reformas rezultātā būtiski tiks sekmēta inovāciju un tehnoloģiju attīstība, kā arī veikts ieguldījums efektīvas un neatkarīgas tiesu sistēmas nodrošināšanā.
Nolikumā Tiesu administrācijai nav noteikts uzdevums izstrādāt un īstenot Tiesu administrācijas pārziņā vai turējumā esošo valsts informācijas sistēmu attīstības projektus.

[1] Nacionālais attīstības plans. 2021.–2027.gadam  https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81_1.pdf
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams papildināt Tiesu administrācijas uzdevumus ar jaunu uzdevumu, nosakot, ka Tiesu administrācija izstrādā un īsteno Tiesu administrācijas pārziņā vai turējumā esošo valsts informācijas sistēmu attīstības projektus.
Problēmas apraksts
Ilgstoši ir pastāvējis uzstādījums, ka tiesnesis nerunā ar sabiedrību, bet viņš runā caur saviem nolēmumiem.[1] Tas rezultējies ar to, ka tiesu sistēma ir sveša un neizprotama lielākajai daļai sabiedrības, politiķiem un medijiem.[2] Turklāt tas, kas ir neizprotams, visbiežāk arī tiek uztverts vairāk negatīvi, nekā pozitīvi. Tomēr mainās sabiedrība, mainās tās komunikācijas paradumi, un tiek atzīts, ka ir nepieciešama šīs paradigmas maiņa: tiesām vairāk jākomunicē ar sabiedrību.[3] Jāņem arī vērā, ka mēs dzīvojam komunikācijas laikmetā, kurā valsts institūciju darbs ir pakļauts nemitīgai publiskai diskusijai, kurā kritika arvien biežāk tiek pausta nekontrolēti un uzbrūkoši un ar daudz lielāku degsmi nekā agrāk [..]. Katra kļūda izpelnās milzu nosodījumu [..], tāpēc arī tiesu vara vairs nevar atļauties būt tik noslēgta kā agrāk, nevar atļauties paziņot savus nolēmumus, neuztraucoties par to, kā tie tiks saprasti, kā arī nevar atļauties vērsties pret mediju vai sabiedrības negatīvo attieksmi ar vienaldzību.[4] Dažādi avoti un dažādi pētījumi apliecina, ka šobrīd sabiedrības uzticēšanās tiesu varai ir zema. Piemēram, pēc Eirobarometra 2019. gada aptaujas rezultātiem secināms, ka 50% respondentu drīzāk neuzticas tiesu sistēmai, 32% drīzāk uzticas, savukārt, 18% respondentu nav atbildes uz šiem jautājumiem.[5] Savukārt Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra 2020. gadā veiktajā pētījumā – Latvijas iedzīvotāju aptaujā,  kopumā 34% aptaujāto norādīja, ka uzticas Latvijas tiesām. Salīdzinot ar iepriekš veikto aptauju datiem, var secināt, ka 2020. gadā respondentu uzticēšanās tiesām līmenis bija nedaudz augstāks nekā 2017.–2019. gadā: indekss 2020. gadā ir pakāpies līdz -14.2 (iepriekš tas bija robežās no -18.0 līdz -15.3).[6]
Tieslietu ministrijas stratēģijā 2019.–2020. gadam ir uzsvērta nepieciešamība veicināt uzticību tiesu varai. Tieslietu ministrijas stratēģijas viens no sasniedzamiem mērķiem ir efektīva un uzticama tiesu sistēma, kas palielinās sabiedrības uzticēšanās tiesu sistēmai.[7]

[1] Ķirsons, M. (26.01.2018.) Tiesas ar sabiedrību komunicēs vēl vairāk. Dienas Bizness. Skatīts: https://www.tiesas.lv/aktualitates/tiesas-ar-sabiedribu-komunices-vel-vairak-7829
[2] European Commission for the Efficience of Justice (CEPEJ) Working Group on the Quality of Justice (CEPEJ-GT-QUAL) Guide on Communication with the media and the public for courts and prosecuting authorities. Strasbourg: September, 2018.
[3] Ķirsons, M. (26.01.2018.) Tiesas ar sabiedrību komunicēs vēl vairāk. Dienas Bizness. Skatīts: https://www.tiesas.lv/aktualitates/tiesas-ar-sabiedribu-komunices-vel-vairak-7829
[4] European Commission for the Efficience of Justice (CEPEJ) Working Group on the Quality of Justice (CEPEJ-GT-QUAL) Guide on Communication with the media and the public for courts and prosecuting authorities. Strasbourg: September, 2018.
[5] Eiropas Parlaments. Eirobarometra aptauja  2019 Skatīts: https://ec.europa.eu/commfrontoffice/publicopinion/index.cfm/Survey/getSurveyDetail/instruments/STANDARD/yearFrom/1974/yearTo/2019/surveyKy/2215
[6] Tirgus un sabiedriskās domas pētījumu centra Latvijas iedzīvotāju aptauja “Attieksme pret tiesām un saskarsme ar tiesvedības procesu” (2020.gads) Skatīts: https://www.ta.gov.lv/UserFiles/Faili/Atskaite_TA_082020.pdf  
[7] Tieslietu ministrijas darbības stratēģija 2018.–2020. gadam. Skatīts: https://www.tm.gov.lv/lv/tieslietu-ministrijas-darbibas-strategija
Risinājuma apraksts
Lai sasniegtu noteiktos mērķus, veicinātu labo praksi un efektīvu informācijas apriti par tiesas lietvedībā esošajām lietām, aktualitātēm tiesās, nodrošinātu komunikāciju starp tiesām un medijiem, kā arī  informētu sabiedrību par tiesās notiekošajām aktivitātēm, Tiesu administrācijā 2018. gadā tika izveidota tiesu iestāžu sabiedrisko attiecību speciālista amata vieta. Tiesu iestāžu sabiedrisko attiecību speciālists sniedz tiesnešiem krīzes un stratēģiskās komunikācijas konsultācijas, veicinot atvērtu un pozitīvu tiesas tēlu, kas palīdz veidot autoritāti – tiesiskuma garantu, vienlaikus nodrošinot taisnīguma redzamību.
Ievērojot minēto, nepieciešams papildināt Tiesu administrācijas uzdevumus ar jaunu uzdevumu, nosakot, ka Tiesu administrācija sniedz atbalstu tiesām komunikācijai ar sabiedrību un īsteno informatīvos pasākumus.
Problēmas apraksts
Ar ārējiem normatīvajiem aktiem Tiesu administrācijai tiek noteikti uzdevumi, kas nav noteikti Tiesu administrācijas nolikumā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, nepieciešams papildināt Tiesu administrācijas uzdevumus, nosakot, ka Tiesu administrācija var veikt arī citus nolikumā neminētus, bet ārējos normatīvajos aktos noteiktus uzdevumus.
Problēmas apraksts
Tiesu teritoriālās reformas ietvaros 2019. gada 1. jūnijā notika zemesgrāmatu nodaļu tiesnešu integrēšana rajona (pilsētas) tiesās, kas nozīmē zemesgrāmatu nodaļu faktisku iekļaušanu tiesu sastāvā, tādējādi zemesgrāmatu nodaļas kā patstāvīgas rajonu (pilsētu) tiesu struktūrvienības beidza pastāvēt. 
2018. gada 1. novembra likuma "Grozījumi Zemesgrāmatu likumā" 1. pantā ir noteikts, ka visā likumā aizstāj, izņemot pārejas noteikumos, vārdus "rajona (pilsētas) tiesas zemesgrāmatu nodaļa" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "rajona (pilsētas) tiesa" (attiecīgā locījumā).
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, ir nepieciešams izdarīt attiecīgas izmaiņas arī Nolikumā, precizējot tiesu nosaukumus.
Problēmas apraksts
Pašlaik Nolikums satur detalizētu tiesisko regulējumu attiecībā uz situācijām, kad Tiesu administrācija sniedz atzinumus par valsts nodevu un citu maksājumu atmaksu, atmaksā maksājumus, kā arī novirza tos atbilstošā Valsts kases kontā. Lai atvieglotu nolikuma satura uztveramību, Tiesu administrācijas uzdevumu naudas līdzekļu atmaksāšanas un novirzīšanas jomā ir nepieciešams precizēt un tā detalizētu aprakstu – Tiesu administrācijas kompetenci naudas līdzekļu atmaksāšanā un novirzīšanā – ir nepieciešams ietvert pielikumā.
Risinājuma apraksts
Ievērojot minēto, Tiesu administrācijas uzdevums naudas līdzekļu atmaksāšanas un novirzīšanas jomā ir precizējams un tā detalizēts apraksts – Tiesu administrācijas kompetence naudas līdzekļu atmaksāšanā un novirzīšanā – ir ietverams pielikumā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz sabiedrību kopumā un Tiesu administrācijas darbiniekiem un valsts civildienesta ierēdņiem.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts attiecas uz sabiedrību kopumā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 589 "Tiesu administrācijas nolikums"

Pamatojums un apraksts
Līdz ar projekta stāšanās spēkā datumu spēku zaudē Ministru kabineta 2014. gada 30. septembra noteikumi Nr. 589 "Tiesu administrācijas nolikums" (Latvijas Vēstnesis, 2014, 196. nr.; 2018, 157. nr.).
Atbildīgā institūcija
Tieslietu ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedrības pārstāvji var līdzdarboties attīstības plānošanā, rakstiski sniedzot viedokli par attīstības plānošanas dokumentu tā izstrādes stadijā.
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Tiesu administrācija
  • Tieslietu ministrija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Tiesu administrācijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti, nosakot faktiski veicamās funkcijas un uzdevumus.
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi