Anotācija (ex-ante)

23-TA-1675: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumos Nr. 1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumos Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” (turpmāk - Noteikumu projekts) paredz iespēju vienu reizi zudušas numura zīmes vietā iegūt numura zīmi ar identisku simbolu kombināciju, atteikties no nepieciešamības VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” (turpmāk – CSDD) iesniegt policijas izziņas par dokumenta vai numura zīmju zudības faktu, kā arī paredz iespēju pagarināt numura rezervācijas termiņu un papildina gadījumus, kad nav nepieciešams īpašnieka rakstveida pilnvarojums.
Tāpat Noteikumu projekts izstrādāts, pilnveidojot augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru izvēles kārtību un sekmējot to pieejamību. Noteikumu projekts nosaka valsts reģistrācijas numuru izvēli transportlīdzekļiem (turpmāk - TL) izsoles veidā, kā arī nosaka vispārīgo izsoles norises kārtību. Vienlaikus Noteikumu projekts paredz, ka izsoli organizē CSDD, kas papildus atsevišķos izsoles noteikumos detalizēti nosaka valsts reģistrācijas numuru izvēles izsolē īpašos noteikumus (izsoles laiks, ilgums, pieteikšanās kārtība izsolei, paziņošanas par izsoles rezultātiem kārtība, maksājumu veikšanas kārtība, izsoles dalībnieku informēšanas kārtība, iesnieguma par valsts reģistrācijas numura reģistrēšanu iesniegšana kārtība utml. noteikumi), ciktāl tos Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumi Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” pēc šo grozījumu veikšanas.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Mazināt administratīvo slogu TL īpašniekiem un turētājiem valsts reģistrācijas numura zīmes pazaudēšanas gadījumā, mazināt nepieciešamību iesniegt īpašnieka rakstveida pilnvarojumu, paredzēt atteikšanos no nepieciešamības iesniegt policijas izziņas par dokumenta vai numura zīmju zudības faktu. Nepieciešams pilnveidot numuru izvēles procedūru, efektīvākai valsts reģistrācijas numuru izvēles organizēšanai, regulējot augsto pieprasījumu pēc valsts reģistrācijas numuru kombinācijām un nodrošinot plašāku valsts reģistrācijas numuru izvēles iespēju pieejamību.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd Ministru kabineta 2010.gada 30.novembra noteikumi Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” nosaka, ka transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numura zīmes nozaudēšanas gadījumā transportlīdzeklim ir jāmaina piešķirtais valsts reģistrācijas numurs un jāsaņem jaunas numura zīmes. Transportlīdzeklim ar velosipēdu turētāju var piešķirt vēl vienu papildus numura zīmi, bet to nevar piešķirt, ja kāda no iepriekš izsniegtajām numura zīmēm ir zudusi. Vienas numura zīmes nozaudēšanas gadījumā ir jāpiešķir cits transportlīdzekļa reģistrācijas numurs.
Šobrīd Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumi Nr. 1080 "Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi" nosaka, ka valsts reģistrācijas numurus var izvēlēties un pasūtīt divos veidos – klātienē CSDD klientu apkalpošanas centros un elektroniski CSDD mājaslapā. Atbilstoši Ministru kabineta 2013.gada 24.septembra noteikumu  Nr. 1000 "Valsts akciju sabiedrības "Ceļu satiksmes drošības direkcija" publisko maksas pakalpojumu cenrādis" 2.pielikuma 18.1. un 18.2.punktam cena par standarta numurzīmes izvēli ir 150,00 EUR ar PVN, bet par augsta pieprasījuma numurzīmes izvēli – 500,00 EUR ar PVN. No 9999 valsts reģistrācijas numuriem vienā sērijā par augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuriem uzskatāmas aptuveni 135, piemēram, valsts reģistrācijas numuri ar vienu vai diviem cipariem, vienādiem cipariem, kas atkārtojas utml.
Pieaugot to CSDD klientu skaitam, kuri valsts reģistrācijas numuru izvēli veic elektroniski CSDD mājaslapā vienlaikus, šis process nenotiek efektīvi un nenodrošina augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru pieejamību. Šobrīd elektroniski CSDD mājaslapā pieejamajās izvēles numuru procedūrās jaunus valsts reģistrācijas numurus CSDD izvēlei piedāvā reizi 1,5 līdz 2 mēnešos. Piedāvātos augsta pieprasījuma izvēles valsts reģistrācijas numurus CSDD klienti rezervē ļoti īsā laikā (vidēji 2-3 minūtēs). Attiecīgi tiek būtiski ierobežota augsta pieprasījumā valsts reģistrācijas numuru izvēle plašākam interesantu lokam ilgākā laika periodā. Tāpat tiek novērotas tendences, ka personas valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūrās CSDD mājaslapā izmanto automatizētos interneta robotus (“botus”), gūstot priekšrocības valsts reģistrācijas numuru izvēlē, piemēram, ātrāk aizpildot nepieciešamos laukus.
Šobrīd elektrotransportlīdzekļu numura zīmes izsniedz transportlīdzekļiem, kuri darbināmi tikai ar elektromotoru, bet elektrotransportlīdzekļu numura zīmes nevar piešķirt transportlīdzekļiem, kuriem enerģijas iegūšana notiek ūdeņraža iekārtā.
2022.gada 25.novembrī stājās spēkā grozījumi Ceļu satiksmes likumā, kas paredz, ka īpašnieka maiņa jāreģistrē līdz nākamajai valsts tehniskajai apskatei vai līdz izbraukšanai no valsts ar transportlīdzekli, kuram reģistrācijas apliecībā norādīts turētājs, ja šā transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks - juridiskā persona - reorganizācijas rezultātā pievienots citai juridiskajai personai un ja nemainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs, bet ne vēlāk kā divu gadu laikā no reorganizācijas reģistrācijas brīža. Šobrīd minētajā gadījumā īpašnieka maiņas reģistrācijai CSDD jāiesniedz īpašnieka pilnvarojums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ar identificēto problēmu transportlīdzekļa īpašnieki vai turētāji saskaras gadījumos, kad pazudusi kāda no izsniegtajām numura zīmēm, jo tādā gadījumā transportlīdzeklim piešķirtais numurs ir jāmaina pret citu valsts reģistrācijas numuru un jāsaņem citas numura zīmes. Transportlīdzekļa īpašnieki vai turētāji nereti sava transportlīdzekļa reģistrācijai ir izvēlējušies un ieguvuši izvēles numuru vai individuāla pasūtījuma valsts reģistrācijas numuru. Maksa par individuāla numura izvēli ir 3647,59 euro. Parasti, izmantojot transportlīdzekli ceļu satiksmē, pazūd tikai viena numura zīme. Lai nerastos situācijas, kad zudušas numura zīmes tiek izmantotas noziedzīgu nodarījumu veikšanai, šobrīd ir noteikts, ka vienas numura zīmes zudības gadījumā transportlīdzeklim jāpiešķir cits transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numurs un jāizsniedz jaunas numura zīmes. Vienas numura zīmes izmantošana noziedzīgiem nodarījumiem ir mazāk iespējama, jo mehāniskajiem transportlīdzekļiem, izņemot mopēdus un motociklus, ir paredzētas divas numura zīmes.
Kopš 2020.gada 20.oktobra ar grozījumiem Ministru kabineta 2010.gada 30 novembra noteikumos Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” tika paplašinātas valsts reģistrācijas numuru izvēles iespējas, ļaujot izvēlēties tos CSDD uzturētajos e-pakalpojumos.
Uz 135 augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuriem vienā izvēles piedāvājumā CSDD uzturētajos e-pakalpojumos pretendē vidēji 5000 CSDD e-pakalpojumu lietotāju. Uz šo Noteikumu projekta izstrādes brīdi ir notikuši vairāk kā 12 valsts reģistrācijas numuru izvēles piedāvājumi CSDD uzturētajos e-pakalpojumos. Jauno valsts reģistrācijas numuru sēriju augsta pieprasījuma numuri tiek izvēlēti ļoti īsā laika periodā (aptuveni 2 līdz 3 minūšu laikā) kopš brīža, kad tie kļūst pieejami CSDD e-pakalpojumos, tādējādi būtiski samazinot plašākas sabiedrības iespējas izvēlēties valsts reģistrācijas numuru sev vēlamā laikā. Augstais, vienlaicīgais pieprasījums rada CSDD e-pakalpojumu sistēmas pārslodzi un traucējumus, kas būtiski apgrūtina kvalitatīvu CSDD e-pakalpojumu sniegšanu un rada lietotāju neapmierinātību. Atsevišķi lietotāji valsts reģistrācijas numuru izvēles procesā iespējams lieto interneta robotus (“botus”), kas palīdz automatizētā veidā aizpildīt datu laukus, iegūstot priekšrocības un esot nosacīti ātrāki valsts reģistrācijas numuru izvēles procesā nekā lietotāji, kas visus datu laukus aizpilda manuāli.
No minētā skaidri secināms, ka valsts reģistrācijas numuru elektroniska izvēle ir populārs un pieejams valsts reģistrācijas numuru izvēles veids.  Vienlaikus pieprasījumam pārsniedzot piedāvājumu, tas jāregulē, paplašinot izvēles iespējas ilgākā laika periodā un mazinot automatizēto interneta robotu (“botus”) iespējas tikt izmantotiem valsts reģistrācijas numuru izvēlē. Valsts reģistrācijas numuru izvēli izsoles ceļā ievērojami tiktu mazināti riski, kas saistīti ar sabiedrības neapmierinātu par augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru ierobežotu pieejamību gan īsā izvēles laika dēļ, gan saistībā ar sistēmas noslodzi, kas neļauj lietotājiem veikt valsts reģistrācijas numuru izvēli.
Elektrotransportlīdzekļu numura zīmes nepiešķir transportlīdzekļiem, kuriem enerģijas iegūšana notiek ūdeņraža iekārtā, bet minētie transportlīdzekļi arī ir bezizmešu transportlīdzekļi, kuru izmantošana būtu jāatbalsta līdzīgi kā elektrotransportlīdzekļu izmantošana.
Ja transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks - juridiskā persona - reorganizācijas rezultātā pievienots citai juridiskajai personai un ja nemainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs īpašnieka pilnvarojuma iesniegšana ir tikai  birokrātiska prasība, jo reģistrējot reorganizāciju iegūstošā juridiskā persona ir pārņēmusi pievienotās juridiskās personas saistības un transportlīdzekļa pārreģistrācijas pienākums izriet no reorganizācijas līguma.        
Risinājuma apraksts
1. Lai risinātu identificēto problēmu, Noteikumu projekts paredz, ka  transportlīdzekļa īpašnieki vai turētāji vienu reizi varētu iegūt vienu numura zīmi ar identisku simbolu kombināciju zudušās numura zīmes vietā. Šādu numura zīmi nevar saņemt, ja numurs ar identisku simbolu kombināciju ir izsludināts meklēšanā t.sk. ja numurs atrodams Šengenas informatīvajā sistēmā.  
Noteikumu projekts paredz, ka informācija par transportlīdzeklim piešķirtu papildu numura zīmi ir iekļauta transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā un, ja reģistrē turētāja vai īpašnieka maiņu, jaunais turētājs vai attiecīgi ieguvējs apliecina, ka ir informēts par papildu numura zīmes izsniegšanas faktu. Transportlīdzekļu un to vadītāju reģistrā iekļauj informāciju par papildu numura zīmes izsniegšanas faktu un to dzēš, ja numurs tiek nodots CSDD.
Transportlīdzekļu īpašniekiem vienas numura zīmes nozaudēšanas gadījumā būs iespēja izvēlēties turpmāko rīcību t.i. transportlīdzeklim saņemt papildu numura zīmi vai mainīt valsts reģistrācijas numuru un saņemt citas numura zīmes.
2. Lai risinātu identificētās problēmas valsts reģistrācijas numuru izvēlē, procedūrai ir jānodrošina plašas valsts reģistrācijas numuru izvēles iespējas, izmantojot mūsdienīgus tehniskus un organizatorisku risinājumus, vienlaikus esot saprotamai un caurspīdīgai, kā arī sekmīgi iekļaujoties spēkā esošajā transportlīdzekļu reģistrācijas kārtībā.
Lielākoties ārvalstīs novērota līdzīga pieeja un iezīmes valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūrās, kad personām, kas reģistrē transportlīdzekli, pieejami valsts reģistrācijas numuri secīgi no valsts reģistrācijas pieejamo numuru kopuma, vienlaikus pastāvot iespējai izvēlēties valsts reģistrācijas numuru no pieejamo valsts reģistrācijas numuru kopuma (izņemot Somija un Francija numurzīmes izsniedz tikai secīgi no pieejamo valsts reģistrācijas numuru kopuma). Līdzīgi kā Latvijā arī ārvalstīs, kurās pastāv iespēja izvēlēties valsts reģistrācijas numuru, novērojamas atšķirības pakalpojumu cenās, proti, valsts reģistrācijas numura piešķiršana secīgi no valsts reģistrācijas pieejamo numuru kopuma maksā ievērojami mazāk nekā iespēja izvēlēties valsts reģistrācijas numuru no valsts reģistrācijas pieejamo numuru kopuma.
Valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūras ārvalstīs ir dažādas, piemēram, izvēles valsts reģistrācijas numuru iedalīšana četrās izvēles un cenu kategorijās Lietuvā, izsoles organizēšana Apvienotajā Karalistē un Šveicē.
Izvērtējot ārvalstu pieredzi valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūru organizēšanā, līdzšinējo Latvijas pieredzi, analizējot augsto pieprasījumu pēc valsts reģistrācijas numuru izvēles, identificējot priekšrocības un trūkumus, secināms, ka valsts reģistrācijas numuru izvēles organizēšana izsoles veidā nodrošinātu plašas valsts reģistrācijas numuru izvēles iespējas un pieejamību, kā arī ļautu personām, kas vēlas izvēlēties valsts reģistrācijas numuru, pašām noteikt cenu par valsts reģistrācijas numura izvēles iespēju, tādējādi regulējot pieprasījumu kopumā un nosakot tādu valsts reģistrācijas numuru izvēles cenu, kādu tirgus pēc būtības ir gatavs maksāt par noteikto izvēles iespēju.
Valsts reģistrācijas numuru izvēle izsoles ceļā ne tikai risinātu identificētās problēmas, bet arī atbilstoši Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.panta 2.punktam, CSDD kā publiskajai personai, ļautu realizēt principu, ka kapitālsabiedrībai jārīkojas ar finanšu līdzekļiem un mantu lietderīgi, t.i. manta - konkrētajā gadījumā valsts reģistrācijas numuru izvēles tiesība, jārealizē par iespējami augstāku cenu. Iegūtie līdzekļi no valsts reģistrācijas numuru izvēles varētu tikt novirzīti sabiedriskajam labumam, piemēram, CSDD nefinanšu mērķu realizācijai Rīgas Motormuzeja un Biķernieku kompleksās sporta bāzes uzturēšanai un attīstībai.
Cita problēma, ko palīdzētu risināt valsts reģistrācijas numuru izvēle izsoles veidā, ir izvēles valsts reģistrācijas numuru nokļūšana t.s. otrreizēja tirgū, kad personas realizē izvēlētos valsts reģistrācijas numurus 3.personām par augstāku cenu. Valsts reģistrācijas numuru izvēle izsoles veidā mazinātu personu motivāciju piedāvāt izvēles valsts reģistrācijas numuru par augstāku cenu, jo valsts reģistrācijas numura cenu izsoles ceļā noteiktu pats tirgus proporcionāli pieprasījumam.
Ilgtermiņā izsoles procedūras organizēšana varētu izlīdzināt augsto pieprasījumu Latvijā pēc augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuriem, ņemot vērā nepieciešamo iesaisti no izsoles dalībnieku puses un kopējās izsoles izmaksas izsoles dalībniekam, kas būtu augstākas kā esošajā valsts reģistrācijas numuru izvēles kārtībā CSDD uzturētajos e-pakalpojumos.
Valsts reģistrācijas numuri, kas netiks izvēlēti izsoles veidā, joprojām CSDD klientiem būs pieejami izvēlei spēkā esošajā kārtībā, t.i. klātienē CSDD klientu apkalpošanas centros un elektroniski CSDD uzturētajos e-pakalpojumos.
Tā saucamos augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numurs jeb valsts reģistrācijas numurus ar vienu vai diviem cipariem, vienādu ciparu simbolu kombināciju un tādu ciparu kombināciju, kuras pirmais cipars ir jebkurš cipars un visi atlikušie cipari ir “0” (nulle), paredzēts izvēlēties izsoles veidā pirms vispārējās izmantošanas valsts reģistrācijas numuru iekļaušanas izvēlei un pasūtīšanai pieejamo valsts reģistrācijas numuru kopumā.
Noteikumu projekts nosaka, ka valsts reģistrācijas numuru izsole ir publiska ar augšupejošu soli, tai norisinoties elektroniski CSDD uzturētajos e-pakalpojumos atbilstoši Ministru kabineta 2010.gada 30 novembra noteikumiem Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” un CSDD izsoles noteikumiem.
Lai valsts reģistrācijas numuru izvēle izsolē notiktu korekti, caurskatāmi un saprotami, ir būtiski ar Ministru kabineta noteikumos reglamentēt izsoli kā valsts reģistrācijas numuru izvēles veidu un noteikt būtiskākos izsoles pamatnosacījumus (izsolāmā priekšmeta definēšana, izsoles organizēšanas biežums, izsoles pamatprincipi (dalības izsolē priekšnosacījumi, izsoles dalībnieku loks, dalības maksa, sākumcena, augšupejošs solis, uzvarētāja noteikšanas kārtība, rīcība uzvarētāja atteikuma reģistrēt izvēlēto valsts reģistrācijas numuru gadījumā, iespēja piedalīties vairākās izsolēs vienlaicīgi u.tml). Detalizēti nosacījumi valsts reģistrācijas numuru izvēles izsolei būtu nosakāmi izsoles noteikumos (izsoles laiks, ilgums, pieteikšanās kārtība izsolei, paziņošanas par izsoles rezultātiem kārtība, maksājumu veikšanas kārtība, izsoles dalībnieku informēšanas kārtība, iesnieguma par valsts reģistrācijas numura reģistrēšanu iesniegšana kārtība utml. noteikumi), kurus izstrādā, apstiprina un publicē CSDD. Iespēja CSDD izstrādāt detalizētus un specifiskus izsoles noteikumus, nodrošinātu iespēju ātri un atbilstoši nodrošināt izsoļu organizatorisko norisi. Pirms valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoles kā arī izsoles procesā, CSDD nodrošinās komunikāciju ar sabiedrību par jauno valsts reģistrācijas numuru izvēles veidu.
Uz valsts reģistrācijas numuriem, kas izvēlēti izsoles veidā attiecināmi visi noteikumi,  kas regulē darbības ar valsts reģistrācijas numuriem, tajā skaitā attiecībā uz numura izvēli, glabāšanu un atjaunošanu. Tāpat uz valsts reģistrācijas numuru izvēli izsoles veidā attiecināms Ministru kabineta 2010.gada 30 novembra noteikumu Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 103.punkta nosacījums, ka valsts reģistrācijas numurus ar vienu vai diviem cipariem, vienādu ciparu simbolu kombināciju un tādu ciparu kombināciju, kuras pirmais cipars ir jebkurš cipars un visi atlikušie cipari ir “0” (nulle), var izvēlēties un pasūtīt ne biežāk kā reizi gadā katram vienas personas īpašumā, turējumā vai valdījumā esošam transportlīdzeklim. Ministru kabineta 2010.gada 30 novembra noteikumu Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 103.punkta nosacījums attiecībā izsoles dalībniekiem tiks kontrolēts automatizēti, autorizējot izsoles dalībnieku izsolei CSDD uzturētajos e-pakalpojumos.
Informācija par izsoles dalībniekiem satur fiziskas personas datus (izsoles dalībnieka fiziskas personas dati vai izsoles dalībnieka juridiskas personas pārstāvja fiziskas personas dati). Saskaņā ar Ceļu satiksmes likuma 141.panta pirmo daļu, informācija par fiziskajai personai piederošu transportlīdzekli, identificējot personas datus un juridiskajai personai piederošu speciālo militāro transportlīdzekli un tā piekabi un speciālo militāro tehniku un tās piekabi, ir ierobežotas pieejamības informācija. Tā kā konkrēts zināms transportlīdzekļa valsts reģistrācijas numurs var tik identificēts ar konkrētu transportlīdzekli un attiecīgi ar fizisku personu, kas ir tās reģistrētais īpašnieks, turētājs vai valdītājs, ir saprātīgi un samērīgi, aizsargājot šo informāciju, noteikt ierobežotas pieejamības informācijas statusu informācijai par izsoles dalībniekiem.
Valsts reģistrācijas numuru izvēles izsolē sākuma cena sakrīt ar Ministru kabineta 2013. gada 24. septembra noteikumu  Nr.1000 “Valsts akciju sabiedrības “Ceļu satiksmes drošības direkcija” publisko maksas pakalpojumu cenrādis” 2.pielikuma 18.1. un 18.2.punktos noteikto cenu- par standarta numurzīmes izvēli 150,00 EUR ar PVN, bet par augsta pieprasījuma numurzīmes izvēli – 500,00 EUR ar PVN.
Lai noteiktu izsoles soli, tiek ņemti vērā vairāki faktori, piemēram: izsolāmā subjekta vērtība, pieprasījums (ja ir liels pieprasījums, izsoles solis var būt augstāks, piedāvājums (ja ir ierobežots piedāvājums, izsoles solis var būt zemāks) u.c. Tā kā valsts reģistrācijas numuru izsolei ir jāregulē augstais pieprasījums ierobežota piedāvājuma apstākļos, Noteikumu projektā noteiktais izsoles solis 5% apmērā no izsoles sākumcenas par valsts reģistrācijas numura izvēli vienam izsoles dalībnieka īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētam vai agregātu numuru salīdzināšanai uzrādītam transportlīdzeklim, ir samērīgs un balstīts izsolāmā subjekta vērtībā jeb sākumcenā.
Lai nodrošinātu CSDD izsoles administratīvo un organizatorisko izmaksu segšanu, izsoles dalības maksa tiek noteikta viena izsoles soļa apmērā, t.i. 5% apmērā no izsoles sākumcenas par valsts reģistrācijas numura izvēli vienam izsoles dalībnieka īpašumā, turējumā vai valdījumā reģistrētu vai agregātu numuru salīdzināšanai uzrādītu transportlīdzekli. Tādējādi izsoles dalības maksa nodrošinās izsoles pārredzamību un izsoles dalībnieku atbildīgu attieksmi pret dalību izsolē.
Tāpat noteiktībai un izsoles taisnīgai norisei ir samērīgi noteikt, ka izsoles dalībniekiem, kuri piedalās valsts reģistrācijas numura izvēlē izsoles veidā, to solītā cena ir saistoša līdz solītā cena tiek pārsolīta ar augstāku cenu vai līdz izsole noslēdzas. Izsoles dalībnieki savu izteikto piedāvājumu nevar mainīt vai atsaukt, jo izsoles process ir vienreizējs un tam jānodrošina, ka tā ietvaros netiek diskriminēti citi izsoles dalībnieki, lai izsoles dalībnieki uzticētos taisnīgai un izsekojamai izsoles norisei, kā arī lai nepieļautu priekšrocību iegūšanu izsolē vai izsoles rezultātu ietekmēšanu neētiskā veidā.
Izsoles dalībniekam tiek nodrošināta iespēja piedalīties vairāku valsts reģistrācijas numuru izvēlē vienlaikus, ar nosacījumu, ka vienas izsoles ietvaros katram izsolei pieteiktam transportlīdzeklim var nosolīt ne vairāk kā vienu augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru. Izsoles dalībnieka tālāk solīšana izsolē tiek tehniski ierobežota, ja par izsolei pieteiktā transportlīdzekļa reģistrācijas numura izvēli jau ir viena aktīva augstākā likme par kādu no izsolē piedāvātajiem valsts reģistrācijas numuriem. Minētā nosacījuma mērķis ir tehniski nepieļaut, ka izsoles dalībnieks var nosolīt vairāk numurus, nekā pieļauj  Ministru kabineta 2010.gada 30 novembra noteikumu Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 103.punkta nosacījums - valsts reģistrācijas numurus ar vienu vai diviem cipariem, vienādu ciparu simbolu kombināciju un tādu ciparu kombināciju, kuras pirmais cipars ir jebkurš cipars un visi atlikušie cipari ir “0” (nulle), var izvēlēties un pasūtīt ne biežāk kā reizi gadā katram vienas personas īpašumā, turējumā vai valdījumā esošam transportlīdzeklim.
Nosakot, ka izsoles dalībnieks, kurš veicis valsts reģistrācijas numura izvēli izsolē, nosolot augstāko cenu, bet neiesniedzot noteiktajā termiņā iesniegumu par izsolē iegūta valsts reģistrācijas numura reģistrāciju, netiek reģistrēts dalībai divās nākamajās  valsts reģistrācijas numuru izsolēs, izsoles dalībnieki tiek disciplinēti atbildīgi piedalīties izsolē, tajā skaitā ar savu neapdomīgu vai neētiksu rīcību, neliedzot citām personām valsts reģistrācijas numura izvēles pieejamību izsolē.
Tā kā izsoles norise paredzēta CSDD e-pakalpojumos, izsoles norises fiksēšana ar protokolu nav nepieciešama, jo šo mērķi pilnībā sasniedz transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra informatīvas sistēmas auditācijas pieraksti, kas atspoguļo izsoles dalībniekus, izsoles norises gaitu un rezultātu. Šādu auditācijas pierakstu iekļaušana, glabāšana un aktualizēšana ir noteikta ar  Ministru kabineta 2019. gada 30. aprīļa noteikumu Nr. 185 “Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra noteikumi”. 3.11.punktu, kas nosaka, ka transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā veido un uzkrāj auditācijas pierakstus, tajā skaitā par personu veiktajām darbībām CSDD nodrošinātajos e-pakalpojumos.
Lai nodrošinātu izsoles rezultātu apstrīdēšanas iespējas un garantētu godīgas un taisnīgas izsoles procesa norisi, izsoles rezultātus pēc izsoles noslēguma dienas, kā CSDD izsoles komisijas faktisko rīcību, var apstrīdēt CSDD valdei. CSDD valdes lēmumu var pārsūdzēt tiesā normatīvajos aktos par administratīvo procesu noteiktajā kārtībā.
Jāņem vērā, ka, ieviešot valsts reģistrācijas numuru izvēles iespēju izsoles veidā, nepieciešams atbilstošs IT risinājums. Tā kā praksē esoši izsoļu risinājumi, piemēram, Tiesu administrācijas elektronisko izsoļu vietne, https ://izsoles.ta.gov.lv/, nenodrošina vajadzības identificēt izsoles dalībnieka īpašumā, turējumā vai valdījumā esošos transportlīdzekļus, to skaitu un iepriekšējās darbības saistībā ar valsts reģistrācijas numuru izvēli noteiktā laika periodā, šie izsoļu organizēšanas rīki nav izmantojumi valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoļu organizēšanai. Vienlaikus CSDD IT resursi ir pietiekami, augsti kvalificēti un pārzina specifiskās procedūras, tajā skaitā sistēmu sasaistei ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru. Attiecīgi CSDD valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoles IT risinājumu var izstrādāt un ieviest esošo resursu ietvaros, bez papildus finansējuma no valsts budžeta līdzekļiem. CSDD izdevumus saistībā ar valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoles IT risinājumu uzturēšanu un administratīvās izmaksas nākotnē tiktu segtas no ienākumiem, kas gūti no izsoles dalības maksas.
Lai sekmīgi nodrošinātu iepriekšminēto izsoles procesu, izstrādātu nepieciešamās procedūras un tehniskos risinājumus, nosakāms, ka Noteikumu 91. līdz 918.apakšpunktiem, kas regulē transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numuru izsoli, stājas spēkā 2024.gada 1.martā.
3. Noteikumu projekts paredz, ka tiek precizēta elektrotransportlīdzekļu definīcija un ka elektrotransportlīdzekļu numura zīmes tiek izsniegtas arī transportlīdzekļiem, kuriem enerģijas iegūšana notiek ūdeņraža iekārtā, kā arī tiek noteikti transportlīdzekļu numura zīmju veidi, kuros elektrotransportlīdzekļiem numura zīmes tiek izsniegtas ar simboliem zilā krāsā.
4. Noteikumu projekts paredz, ka īpašnieka pilnvarojums nav nepieciešams, ja transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais īpašnieks - juridiskā persona - reorganizācijas rezultātā pievienots citai juridiskajai personai un ja nemainās transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā norādītais turētājs.
5. Saskaņā ar Ministru kabineta 2018.gada 14.augusta noteikumu Nr. 498 “Vēsturisko spēkratu noteikumi” 11.punktu vēsturiskā spēkrata statusu piešķir uz pieciem gadiem. Beidzoties vēsturiskā spēkrata statusa termiņam, transportlīdzeklim vēsturiskā spēkrata statusu atkārtoti piešķir pēc šo noteikumu 8.punktā minētā iesnieguma saņemšanas un pārbaudes veikšanas šajos noteikumos minētajā kārtībā. Ministru kabineta 2018.gada 14.augusta noteikumi Nr. 498 “Vēsturisko spēkratu noteikumi” nosaka paredz, ka transportlīdzeklis jāuzrāda vēsturiskā spēkrata statusa atkārtotai saņemšanai pēc 5 gadiem. Šajā laikā posmā, darbības transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā var netikt veiktas, vienlaikus nav pamatoti pēc 3 gadiem vispārīgā kārtībā šādus vēsturiskos transportlīdzekļus izslēgt no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistrā. Noteikumu projekta 13.punkts paredz papildināt noteikumu 71.2 apakšpunktu ar izņēmumu izslēgšanai no transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistra attiecībā uz transportlīdzekļiem, kam ir derīgs vēsturiskā spēkrata statuss, tādējādi saskaņojot Ministru kabineta 2018.gada 14.augusta noteikumu Nr. 498 “Vēsturisko spēkratu noteikumi” 11.punktā un Ministru kabineta 2010.gada 30 novembra noteikumu Nr.1080 “Transportlīdzekļu reģistrācijas noteikumi” 71.2.apakšpunktā noteiktos termiņus.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
SIA “KPMG Baltics” 2022.gada 22.novembra izvērtējums un ieteikumi valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūras pilnveidošanai
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
SIA “KPMG Baltics” 2022.gada 22.novembra izvērtējums un ieteikumi valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūras pilnveidošanai

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
SIA “KPMG Baltics” 2022.gada 22.novembra izvērtējums un ieteikumi valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūras pilnveidošanai
Apraksts
SIA “KPMG Baltics” sniedza esošās situācijas raksturojumu attiecībā uz valsts reģistrācijas numuru izvēli un veica izvērtējumu par problēmām un izaicinājumiem šajā jomā, veica ārvalstu pieredzes izpēti, kā arī identificēja potenciālos alternatīvos risinājumus Latvijas apstākļiem un sniedza ieteikumus turpmākai valsts reģistrācijas numuru izvēles procedūras pilnveidošanai.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Noteikumu projekts stāsies spēkā vispārējā kārtībā, izņemot noteikumu 91. līdz 918.apakšpunktiem, kas regulē transportlīdzekļu valsts reģistrācijas numuru izsoli un stājas spēkā 2024.gada 1.martā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Tiek samazināts administratīvais slogs transportlīdzekļu īpašniekiem un turētājiem, kuri zudušas transportlīdzekļa numura zīmes vietā vēlas iegūt valsts reģistrācijas numura zīmi ar identisku simbolu kombināciju. Transportlīdzekļa reģistrācijas apliecības vai numura zīmju zudības gadījumā CSDD nav jāiesniedz policijas izsniegta izziņa.
Fiziskām personām, kuras no pieejamo valsts reģistrācijas numuru kopuma vēlas izvēlēties augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru, šis pakalpojums kļūs pieejamāks.
Reģistrētajam turētājam CSDD nav jāiesniedz īpašnieka – juridiskas personas rakstveida pilnvarojums, ja juridiskā persona reorganizācijas rezultātā pievienota citai juridiskajai personai.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Tiek samazināts administratīvais slogs transportlīdzekļu īpašniekiem un turētājiem, kuri zudušas transportlīdzekļa numura zīmes vietā vēlas iegūt valsts reģistrācijas numura zīmi ar identisku simbolu kombināciju. Transportlīdzekļa reģistrācijas apliecības vai numura zīmju zudības gadījumā CSDD nav jāiesniedz policijas izsniegta izziņa.
Juridiskām personām, kuras no pieejamo valsts reģistrācijas numuru kopuma vēlas izvēlēties augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru, šis pakalpojums kļūs pieejamāks.
Reģistrētajam turētājam CSDD nav jāiesniedz īpašnieka – juridiskas personas rakstveida pilnvarojums, ja juridiskā persona reorganizācijas rezultātā pievienota citai juridiskajai personai.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekta izstrādē ir daļēji ņemta vērā sabiedrības līdzdalības platformā “ManaBalss” publicētajā kolektīvajā iesniegumā par iniciatīvu “Par iespēju atjaunot transportlīdzeklim to pašu numuru” ietvertais ierosinājums par iespēju izgatavot tādas pašas burtu un ciparu kombinācijas numura zīmi numura zīmes zudības gadījumā.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5.punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Ņemot vērā, ka projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota. Noteikumu projekts un tā anotācija būs publiski pieejami Ministru kabineta tīmekļvietnē – sadaļā - Tiesību aktu projekti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Iesaistītās institūcijas noteikumu projekta izpildi nodrošina to esošo funkciju un uzdevumus ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
augsta pieprasījuma valsts reģistrācijas numuru izvēles organizēšana izsoles veidā nodrošinātu plašas valsts reģistrācijas numuru izvēles iespējas un pieejamību plašam sabiedrības lokam, kā arī ļautu personām, kas vēlas izvēlēties valsts reģistrācijas numuru, pašām noteikt cenu par valsts reģistrācijas numura izvēles iespēju, tādējādi regulējot pieprasījumu kopumā un nosakot tādu valsts reģistrācijas numuru izvēles cenu, kādu tirgus pēc būtības ir gatavs maksāt par noteikto izvēles iespēju.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Organizējot valsts reģistrācijas numuru iegādi izsoles veidā, tiks izstrādāts jauns un atbilstošs augstas kvalitātes IT risinājums, jo šobrīd pastāvošie citu institūciju izsoļu organizēšanas rīki nav izmantojumi valsts reģistrācijas numuru izvēles izsoļu organizēšanai, tajā skaitā sistēmu sasaistei ar Transportlīdzekļu un to vadītāju valsts reģistru.

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi