22-TA-2944: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta noteikumu projektu “Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem” (turpmāk - projekts) pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4.panta 9.punktu.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir noteikt kārtību, kādā izglītojamie tiek atbrīvoti no valsts pārbaudes darbiem veselības stāvokļa vai citu attaisnojošu iemeslu dēļ.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
-
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Pašreiz spēkā ir Ministra kabineta 2003.gada 11.marta noteikumi Nr.112 “Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem” (turpmāk – Noteikumi Nr.112). Noteikumi Nr.112 paredz atbrīvot izglītojamos no valsts pārbaudes darbiem uz termiņu līdz sešiem mēnešiem vai pastāvīgi veselības stāvokļa dēļ, pamatojoties uz ģimenes ārsta atzinumu. Tomēr Noteikumu Nr.112 piemērošanas prakse liecina, ka normatīvais regulējums par izglītojamo atbrīvošanu no valsts pārbaudes darbiem būtu pilnveidojams.
Saskaņā ar Ministra kabineta 2003.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktu, tiek veidots jauns projekts.
Saskaņā ar Ministra kabineta 2003.gada 3.februāra noteikumu Nr. 108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktu, tiek veidots jauns projekts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Šobrīd Noteikumi Nr.112 paredz, ka no valsts pārbaudes darbiem var atbrīvot uz termiņu līdz sešiem mēnešiem vai pastāvīgi. Ja izglītojamais tiek atbrīvots uz laiku līdz sešiem mēnešiem, tad tas visbiežāk liedz izglītojamam tajā pašā mācību gadā nokārtot valsts pārbaudes darbus un iegūt attiecīgo izglītību, kas savukārt ierobežo izglītojamā iespējas turpināt mācības nākamajā izglītības pakāpē.
Vairākos gadījumos izglītojamie, kuri atbrīvoti no valsts pārbaudes darbiem, tomēr piesakās kārtot tos valsts pārbaudes darbus, īpaši latviešu valodas eksāmenu vai kādu no izvēles eksāmeniem, kuru rezultāti viņiem ir nozīmīgi turpmākajā izglītības pakāpē vai uzsākot darba gaitas.
Veselības inspekcija, veicot pārbaudes par ārstu izsniegtajiem izrakstiem, konstatēja, ka pārsvarā izglītojamie bija iepriekš vērsušies pēc palīdzības pie ārstiem – speciālistiem, kā arī iepriekš saņēmuši viņu palīdzību un aprūpi. Līdz ar to, lai mazinātu ģimenes ārstu noslodzi, projektā paredzēts, ka atzinumu ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem turpmāk izsniegs ārsts – speciālists.
Aizvien vairāk patvēruma meklētāja, bēgļa vai alternatīvā statusa ieguvušu personu uzsāk mācības Latvijas izglītības iestādēs pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpes beigu posmā un nav paspējuši apgūt valsts valodu tādā līmenī, lai varētu nepieciešamos valsts pārbaudes darbus kārtot latviešu valodā. Pastāv risks, ka minētās personas nepietiekamo latviešu valodas zināšanu dēļ valsts pārbaudes darbos neiegūs pietiekamu vērtējumu, lai saņemtu dokumentu par attiecīgas izglītības iegūšanu. Vienlaikus nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības ieguves ilgums vispārējās izglītības iestādēs varētu būt nepietiekams, lai apgūtu valsts valodu, atbilstoši mācību sasniedzamajos rezultātos noteiktam līmenim.
Vairākos gadījumos izglītojamie, kuri atbrīvoti no valsts pārbaudes darbiem, tomēr piesakās kārtot tos valsts pārbaudes darbus, īpaši latviešu valodas eksāmenu vai kādu no izvēles eksāmeniem, kuru rezultāti viņiem ir nozīmīgi turpmākajā izglītības pakāpē vai uzsākot darba gaitas.
Veselības inspekcija, veicot pārbaudes par ārstu izsniegtajiem izrakstiem, konstatēja, ka pārsvarā izglītojamie bija iepriekš vērsušies pēc palīdzības pie ārstiem – speciālistiem, kā arī iepriekš saņēmuši viņu palīdzību un aprūpi. Līdz ar to, lai mazinātu ģimenes ārstu noslodzi, projektā paredzēts, ka atzinumu ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudījumiem turpmāk izsniegs ārsts – speciālists.
Aizvien vairāk patvēruma meklētāja, bēgļa vai alternatīvā statusa ieguvušu personu uzsāk mācības Latvijas izglītības iestādēs pamatizglītības vai vidējās izglītības pakāpes beigu posmā un nav paspējuši apgūt valsts valodu tādā līmenī, lai varētu nepieciešamos valsts pārbaudes darbus kārtot latviešu valodā. Pastāv risks, ka minētās personas nepietiekamo latviešu valodas zināšanu dēļ valsts pārbaudes darbos neiegūs pietiekamu vērtējumu, lai saņemtu dokumentu par attiecīgas izglītības iegūšanu. Vienlaikus nepilngadīgu patvēruma meklētāju izglītības ieguves ilgums vispārējās izglītības iestādēs varētu būt nepietiekams, lai apgūtu valsts valodu, atbilstoši mācību sasniedzamajos rezultātos noteiktam līmenim.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz, ka no valsts pārbaudījumiem var atbrīvot 9.klases izglītojamos vai izglītojamos, kuriem jākārto valsts pārbaudes darbi par vispārējo vidējo izglītību, veselības stāvokļa dēļ. Vidējās izglītības pakāpē tie var būt gan vispārējās izglītības iestāžu 11. un 12.klases , gan profesionālās vidējās izglītības iestāžu izglītojamie. Lai izglītības iestādes vadītājs varētu pieņemt lēmumu par izglītojamā atbrīvošanu no valsts pārbaudes darbiem, būs nepieciešams ārsta – speciālista atzinums ar ieteikumu atbrīvot izglītojamo no valsts pārbaudes darbiem. Projektā paredzēts, ka atzinumu izsniegs ārsts-speciālists, pie kura izglītojamais ir vērsies pēc palīdzības veselības problēmas risināšanā un kurš līdz ar to labāk pārzina izglītojamā veselības traucējumus, kas liedz izglītojamam pilnvērtīgi kārtot valsts pārbaudījumus.
Izglītojamiem, kuri saskaņā ar projektu netiks atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem, būs tiesīgi saņemt savām speciālajām vajadzībām atbilstošus atbalsta pasākumus, ko nosaka Ministru kabineta 2013.gada 17.decembra noteikumi Nr.1510 “Valsts pārbaudījumu norises kārtība” vai Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumi Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību.”
Projekts paredz nediferencēt gadījumus, kad izglītojamais atbrīvots no valsts pārbaudījumiem uz termiņu, kas īsāks vai ilgāks par sešiem mēnešiem. Ja izglītojamais saskaņā ar projektā noteikto regulējumu tiks atbrīvots no valsts pārbaudījumiem, tad viņš būs tiesīgs, izpildot pārējās Vispārējās izglītības likumā noteiktās prasības, saņemt apliecību par pamatizglītību vai atestātu par vispārējo vidējo izglītību.
No valsts pārbaudes darbu kārtošanas ar izglītības un zinātnes ministra rīkojumu paredzēts atbrīvot olimpiskā sporta veida valsts pieaugušo izlases komandas dalībniekus, kā arī izglītojamajos, kuriem izsniegta derīga Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas identifikācijas karte.
Projekts paredz, ka no valsts pārbaudes darbiem tiktu atbrīvoti arī patvēruma meklētāja, bēgļa vai alternatīvā statusa ieguvušas personas, kuri atbilstoši Patvēruma likumam un Ministru kabineta 2016.gada 26.jūlija noteikumiem Nr.488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" attiecīgajā mācību gadā uzsākuši mācības Latvijas izglītības iestādēs 9. vai 12.klasē. Projektu izstrādājot, tika ņemts vērā, ka gada laikā nav iespējams apgūt valodu tā, lai tajā varētu kārtot valsts pārbaudes darbus. Nepietiekamo valodas prasmju dēļ izglītojamais varētu nesasniegt minimālo prasību slieksni pietiekama vērtējuma iegūšanai, kas būtu šķērslis, lai iegūtu apliecību par pamatizglītību vai atestātu par vispārējās izglītības iegūšanu.
Projektā paredzēts, ka izglītojamie, kuri atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem veselības stāvokļa dēļ, nevarēs kārtot noteiktos valsts pārbaudījumus attiecīgajā mācību gadā, jo primāra ir izglītojamā veselības stāvokļa uzlabošanās.
Turpmāk arī no valsts pārbaudījumiem atbrīvotiem izglītojamiem tiks nodrošināta iespēja saņemt atbilstīgu izglītības dokumentu, ja vien izglītojamie izpildīs pārējās Vispārējās izglītības likumā noteiktās prasības. Tādējādi tāpat kā līdz šim no valsts pārbaudījumiem atbrīvotie izglītojamie varēs turpināt mācības nākamajā izglītības pakāpē, jo, piemēram, augstskolas, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt kārtību, kādā šajās studiju programmās tiek uzņemtas personas, kuras nav kārtojušas centralizētos eksāmenus. Gadījumos, kad no valsts pārbaudes darbiem atbrīvotam izglītojamam būs nepieciešams apliecināt savas valsts valodas prasmes, izglītojamais varēs nokārtot valsts valodas prasmes pārbaudījumu.
Izglītojamiem, kuri saskaņā ar projektu netiks atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem, būs tiesīgi saņemt savām speciālajām vajadzībām atbilstošus atbalsta pasākumus, ko nosaka Ministru kabineta 2013.gada 17.decembra noteikumi Nr.1510 “Valsts pārbaudījumu norises kārtība” vai Ministru kabineta 2022.gada 5.jūlija noteikumi Nr.398 “Noteikumi par centralizēto eksāmenu saturu un norises kārtību.”
Projekts paredz nediferencēt gadījumus, kad izglītojamais atbrīvots no valsts pārbaudījumiem uz termiņu, kas īsāks vai ilgāks par sešiem mēnešiem. Ja izglītojamais saskaņā ar projektā noteikto regulējumu tiks atbrīvots no valsts pārbaudījumiem, tad viņš būs tiesīgs, izpildot pārējās Vispārējās izglītības likumā noteiktās prasības, saņemt apliecību par pamatizglītību vai atestātu par vispārējo vidējo izglītību.
No valsts pārbaudes darbu kārtošanas ar izglītības un zinātnes ministra rīkojumu paredzēts atbrīvot olimpiskā sporta veida valsts pieaugušo izlases komandas dalībniekus, kā arī izglītojamajos, kuriem izsniegta derīga Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas identifikācijas karte.
Projekts paredz, ka no valsts pārbaudes darbiem tiktu atbrīvoti arī patvēruma meklētāja, bēgļa vai alternatīvā statusa ieguvušas personas, kuri atbilstoši Patvēruma likumam un Ministru kabineta 2016.gada 26.jūlija noteikumiem Nr.488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" attiecīgajā mācību gadā uzsākuši mācības Latvijas izglītības iestādēs 9. vai 12.klasē. Projektu izstrādājot, tika ņemts vērā, ka gada laikā nav iespējams apgūt valodu tā, lai tajā varētu kārtot valsts pārbaudes darbus. Nepietiekamo valodas prasmju dēļ izglītojamais varētu nesasniegt minimālo prasību slieksni pietiekama vērtējuma iegūšanai, kas būtu šķērslis, lai iegūtu apliecību par pamatizglītību vai atestātu par vispārējās izglītības iegūšanu.
Projektā paredzēts, ka izglītojamie, kuri atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem veselības stāvokļa dēļ, nevarēs kārtot noteiktos valsts pārbaudījumus attiecīgajā mācību gadā, jo primāra ir izglītojamā veselības stāvokļa uzlabošanās.
Turpmāk arī no valsts pārbaudījumiem atbrīvotiem izglītojamiem tiks nodrošināta iespēja saņemt atbilstīgu izglītības dokumentu, ja vien izglītojamie izpildīs pārējās Vispārējās izglītības likumā noteiktās prasības. Tādējādi tāpat kā līdz šim no valsts pārbaudījumiem atbrīvotie izglītojamie varēs turpināt mācības nākamajā izglītības pakāpē, jo, piemēram, augstskolas, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt kārtību, kādā šajās studiju programmās tiek uzņemtas personas, kuras nav kārtojušas centralizētos eksāmenus. Gadījumos, kad no valsts pārbaudes darbiem atbrīvotam izglītojamam būs nepieciešams apliecināt savas valsts valodas prasmes, izglītojamais varēs nokārtot valsts valodas prasmes pārbaudījumu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
JāIetekmes apraksts
9.klases izglītojamie un izglītojamie vidējās izglītības pakāpē, kas projekta noteiktajā kārtībā atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem, izpildot pārējās Vispārējās izglītības likumā paredzētās prasības, varēs saņemt attiecīgo izglītības dokumentu.
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
4.1. Saistītie tiesību aktu projekti
4.1.1. 22-TA-1793 - Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 11.marta noteikumos Nr. 112 "Kārtība, kādā izglītojamie atbrīvojami no noteiktajiem valsts pārbaudījumiem""
Pamatojums un apraksts
Noteikuma projekta paredzēja no valsts pārbaudes darbiem atbrīvot patvēruma meklētājus, kuri mācības uzsākuši attiecīgajā mācību gadā Latvijas izglītības iestādēs. Kā arī nediferencēt gadījumus, kad izglītojamais atbrīvojams no valsts pārbaudījumiem uz termiņu, kas īsāks vai ilgāks par 6 mēnešiem.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.2. 22-TA-2947 - Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 27. novembra noteikumos Nr. 747 "Noteikumi par valsts pamatizglītības standartu un pamatizglītības programmu paraugiem "
Pamatojums un apraksts
Projektā tiek precizēti valsts pārbaudes darbi par vispārējās pamatizglītības ieguvi.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.1.3. 22-TA-2948 - Noteikumi par valsts pārbaudes darbu norises laiku 2022./2023. mācību gadā
Pamatojums un apraksts
Projekts paredz noteikt 2022/2023.mācību gada valsts pārbaudes darbu norises laikus.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
tiks aizpildīti pēc publiskās apspriešanas
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Izglītības iestādes, kuras īsteno vispārējās izglītības obligāto saturu.
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Izglītojamiem, kuri atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem, tiks nodrošināta iespēja saņemt atbilstīgu izglītības dokumentu, ja vien izglītojamie izpildīs pārējās Vispārējās izglītības likumā noteiktās prasības. Tādējādi tāpat kā līdz šim no valsts pārbaudījumiem atbrīvotie izglītojamie varēs turpināt mācības nākamajā izglītības pakāpē, jo, piemēram, augstskolas, saskaņojot ar Augstākās izglītības padomi, var noteikt kārtību, kādā šajās studiju programmās tiek uzņemtas personas, kuras nav kārtojušas centralizētos eksāmenus. Vienlaikus, tāpat kā līdz šim, izglītojamie ar speciālām vajadzībām, kuri netiks atbrīvoti no valsts pārbaudījumiem, valsts pārbaudījumu laikā varēs saņemt tādus pašus atbalsta pasākumus, kādus viņi saņēma mācību procesa laikā. Savukārt, ja izglītojamam nepieciešams apliecināt savas valsts valodas prasmes, izglītojamais varēs nokārtot valsts valodas prasmes pārbaudījumu.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi