Anotācija

24-TA-2376: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumos Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ārlietu ministrijas (turpmāk - ministrija) iniciatīva pārskatīt valsts nodevas apmēru.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ar tiesību akta projektu "Grozījums Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumos Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu"" (turpmāk - noteikumu projekts) tiek pārskatīts valsts nodevas apmērs par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Lai nodrošinātu tiesisko noteiktību un personām, kuras veic valsts nodevas samaksu, un iestādēm, kas, piemēro valsts nodevu, būtu precīzi zināma valsts nodevas likme un tās spēkā stāšanās datums, noteikumu projektā paredzēts, ka grozījums stājas spēkā 2025. gada 1. janvārī.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Konsulārās palīdzības un konsulāro pakalpojumu likuma 3. panta pirmā daļa nosaka, ka konsulārā palīdzība un konsulārie pakalpojumi ir konsulārās funkcijas. Minētā likuma 4. panta pirmā daļa nosaka, ka par konsulāro funkciju veikšanu iekasē valsts nodevu normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos. Tā 6. panta 7. punkts nosaka, ka Latvijas valstspiederīgajam tiek sniegta konsulārā palīdzība, ja tai nepieciešams saņemt pagaidu ceļošanas dokumentu, tas ir, atgriešanās apliecību vai pagaidu ceļošanas dokumentu. Saskaņā ar Personu apliecinošu dokumentu likuma 7. panta septīto daļu atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumentus izsniedz Ārlietu ministrija.
Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumi Nr. 223 "Noteikumi par valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu" (turpmāk - Noteikumi Nr. 223) nosaka valsts nodevas apmēru, kas tiek iekasēts par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu. Saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumu Nr. 221 “Noteikumi par atgriešanās apliecību” 2. punktu atgriešanās apliecību var saņemt Latvijas pilsonis, Latvijas nepilsonis, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bezvalstnieka statuss un kurai ir derīga uzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, persona, kurai Latvijas Republikā piešķirts bēgļa statuss, vai persona, kurai piešķirts alternatīvais statuss, ja minētā persona uzturas ārvalstīs un tās rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta. Savukārt pagaidu ceļošanas dokumentu saskaņā ar Ministru kabineta 2012. gada 27. marta noteikumu Nr. 222 “Noteikumi par pagaidu ceļošanas dokumentu” 2. punktu var saņemt Eiropas Savienības dalībvalsts, Eiropas Ekonomikas zonas valsts vai Šveices Konfederācijas pilsonis (izņemot Latvijas pilsoni), kura uzturēšanās vietā ārvalstī nav viņa pilsonības valsts diplomātiskās vai konsulārās pārstāvniecības un kura rīcībā nav derīga ceļošanas dokumenta.

Norādāms, ka 2025. gada valsts budžeta galvenās prioritātes ir valsts ārējā un iekšējā drošība. Ārlietu ministrija, nodrošinot konsulārās funkcijas, ar savām darbībām stiprina valsts ārējo drošību. Atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšana ir viens no valsts un sabiedrības drošības sistēmas elementiem. Valsts nodevas apmērs nodrošina atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas funkcijas nodrošināšanu, kas, saskaņā ar likuma "Par nodokļiem un nodevām" 1. panta 2. punktā iekļautā termina "valsts nodeva" definīciju ir obligāts maksājums valsts budžetā par valsts institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām. Šobrīd atbilstoši Noteikumu Nr. 223 2. punktam valsts nodevas apmērs, kas tiek iekasēts par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, ir 15 euro. Valsts nodevas par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu tikušas noteiktas 2012. gadā.

Veicot izpēti par citu Eiropas Savienības dalībvalstu maksājuma apmēru par valsts nodevu par atgriešanās apliecības izsniegšanu, konstatēts, ka vidējā summa, kas ir jāmaksā par viena dokumenta saņemšanu, ir 44 euro. Iepazīstoties ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu maksājuma apmēru par pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu, konstatēts, ka summas ir dažādas, piemēram, Beļģijā par šāda dokumenta izsniegšanu maksa ir 10 euro, Bulgārijā 20 euro, Vācijā 52 euro, Dānijā 152 euro, bet Somijā 255 euro.
Igaunijai ir trīs veidu nodevas par pagaidu ceļošanas dokumentu:
- ja personu apliecinošs dokuments ir zudis - 20 euro;
- ārvalstīs dzimušiem bērniem līdz viena gada vecumam – 45 euro;
- ja ir beidzies personu apliecinoša dokumenta derīguma termiņš - 100 euro.
Lietuvai ir divu veidu pagaidu ceļošanas dokumenti:
- repatriācijas sertifikāts: tiek izsniegts, ja personu apliecinošs dokuments ir zudis, un Lietuvas valstspiederīgais vēlas atgriezties Lietuvā, nodeva - 25 euro,
- pagaidu pase: tiek izsniegta uz laiku līdz vienam gadam, ļauj dokumenta turētājam turpināt ceļojumu, nodeva – 50 euro.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšana ir saistīta ar dažādu darbību veikšanu - dokumentu pieņemšanu, apstrādi, informācijas iegūšanu, pārbaudi, sagatavošanu un nosūtīšanu, kā arī saziņu ar kompetentajām iestādēm Latvijā, ja tas nepieciešams, un citu valstu diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām. Valsts nodeva ir obligāts maksājums valsts budžetā par valsts institūcijas veicamo darbību, kas izriet no šīs institūcijas funkcijām, bet valsts nodevas apmērs par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu nav pārskatīts kopš 2012. gada.
Izsniegto atgriešanās apliecību skaits pēdējo gadu laikā ir mazinājies, tomēr tas joprojām ir augsts.
Gads 2021. 2022. 2023.
Izsniegto atgriešanās apliecību skaits 1058 985 610
Izsniegto pagaidu ceļošanas dokumentu skaits 1 3 4
Nereti tieši nevērīgas attieksmes dēļ dokumenti tiek nozaudēti. Ar valsts nodevas paaugstināšanu tiks veicināta personu attieksme pret personu apliecinošu dokumentu un motivēs rūpīgāk izturēties pret personu apliecinošo dokumentu uzglabāšanu atrodoties ārvalstīs.
Pašreizējos ģeopolitiskajos apstākļos ir būtiski stiprināt valsts ārējo drošību, un viens no soļiem kā to darīt ir motivēt iedzīvotājus rūpīgāk izturēties pret personu apliecinošu dokumentu uzglabāšanu.
Risinājuma apraksts
Valsts nodevas paaugstinājums neierobežo personu ceļošanas iespējas, jo atgriešanās apliecība vai pagaidu ceļošanas dokuments tiek izsniegts tikai gadījumos, ja personu apliecinošais dokuments ir zudis, īslaicīgi uzturoties ārpus Latvijas. Valsts nodevu par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanu Valsts kases kontā var ieskaitīt jebkura persona, tai skaitā, pati persona, draugi, tuvinieki vai darba kolēģi. Vienlaikus Noteikumi Nr. 223 nosaka, ka no valsts nodevas samaksas var tikt atbrīvotas personas saskaņā ar Latvijas Republikai saistošajiem starptautiskajiem līgumiem, valsts interesēs vai humānu apsvērumu dēļ uz personas argumentēta iesnieguma pamata. Risku par neplānotām izmaksām ceļojuma laikā, kas saistīts ar personu apliecinoša dokumenta nozaudēšanu vai zādzību, var novērst vai minimizēt, iegādājoties atbilstošu ceļojuma apdrošināšanas polisi. Apdrošināšanas komersanti var segt izmaksas, kas saistītas ar jauna personu apliecinoša dokumenta izgatavošanu gadījumā, ja tas ceļojuma laikā ir nozaudēts, vai nozagts, kā arī segt izdevumus par atgriešanās apliecības vai pagaidu ceļošanas dokumenta saņemšanu un valsts nodevas apmaksu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
2.1. valsts pamatbudžets
12 000
0
12 000
28 000
12 000
28 000
28 000
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
Atbilstoši ministrijas prognozēm valsts nodevas ieņēmumi par atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanu  2025. gadā un turpmākajos gados būs līdz 40 000 euro. Provizoriskie papildus ieņēmumi 28 000 euro apmērā veidojas aprēķinot atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu prognozēto izsniegto skaitu ar paaugstināto valsts nodevu.

Plānoto ieņēmumu aprēķins iekļauts zemāk tabulā:
Pozīcija Nodevas apmērs, euro Provizoriskais dokumentu skaits Plānotie ieņēmumi, euro
Atgriešanās apliecību un pagaidu ceļošanas dokumentu izsniegšanu 50 800 40 000
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Atbilstoši ieņēmumu palielinājumam no valsts nodevas par atgriešanās apliecības un pagaidu ceļošanas dokumenta izsniegšanas, Ārlietu ministrijas pamatbudžetā palielināti izdevumi 2025. un turpmākajiem gadiem 28 000 euro apmērā ik gadu, lai nodrošinātu drošības sistēmu uzlabojumus.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Prognozētais ieņēmumu palielinājums un attiecīgi izdevumu palielinājums Ārlietu ministrijas budžeta programmā 97.00.00 "Nozaru vadība un politikas plānošana" ir iekļauts likumprojektā "Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam" atbilstoši informatīvajam ziņojumam "Par valsts budžeta likumprojektā iekļaujamajiem prioritārajiem pasākumiem 2025., 2026., 2027. un 2028.gadam" (izskatīts Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdē (prot. Nr. 38, 2.§, 34. punkts)).
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/1c484299-4e3b-452b-b030-19fbc1b10542

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laiks 10.10.2024. - 24.10.2024. Iebildumi un priekšlikumi nav saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi