Anotācija (ex-ante)

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
22-TA-504: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām"" (turpmāk – noteikumu projekts) ir izstrādāts atbilstoši:
1) Saeimā 2021. gada 15. novembrī pieņemtajam likumam "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (1181/Lp13), kas stājas spēkā 2022. gada 1. janvārī, un tajā veiktajiem grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42. pantā;
2) Saeimā 2022. gada 10. februārī pieņemtajam likumam "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (Nr.1191/Lp13), kas stājas spēkā 2022. gada 7. martā, un tajā veiktajiem grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. pantā.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Saskaņot pievienotās vērtības nodokļa (turpmāk arī – PVN) deklarācijas iesniegšanas un aizpildīšanas kārtību atbilstoši grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likuma 42. panta piektajā, septītajā un devītajā daļā attiecībā uz šajās normās ietvertajiem elektroniski sniegtajiem pakalpojumiem, kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā un kuri saņemti no citas Eiropas Savienības (turpmāk – ES) dalībvalsts reģistrēta PVN maksātāja, un 50. panta tvērumā attiecībā uz preču piegādēm un pakalpojumiem, kuriem PVN 0 procentu likme piemērojama tieši.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. Ar grozījumiem Pievienotās vērtības nodokļa likumā, kas stājās spēkā 2022. gada 1. janvārī, 42. panta piektās, septītās un devītās daļas tvērums ir paplašināts. Minētajās normās ir ietverti arī elektroniski sniegti pakalpojumi, kuriem piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā. Tādējādi ir nepieciešams precizēt PVN deklarācijas aizpildīšanas kārtību un tajā norādāmo informāciju, lai reģistrēti PVN maksātāji varētu korekti uzrādīt elektroniski sniegtos pakalpojumus, kas saņemti no ES dalībvalstu reģistrētiem PVN maksātājiem, kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā.
2. Ar Saeimā 2022. gada 10. februārī pieņemto likumu "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. pants ir papildināts ar 2.1 daļu, kurā noteikti jauni subjekti, kas ir tiesīgi iegādāties preces un saņemt pakalpojumus ar PVN 0 procentu likmi. Ar minēto likumu Pievienotās vērtības nodokļa likuma pārejas noteikumi ir papildināti ar 42. punktu, atbilstoši kuram Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. panta 2.1 daļa ir piemērojama, sākot ar 2021. gada 1. janvāri. Tādējādi jāprecizē PVN deklarācijas aizpildīšanas kārtība attiecībā uz preču piegādēm un pakalpojumiem, kuriem piemērota PVN 0 procentu likme saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. panta 2.1 daļu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Šobrīd Ministru kabineta 2013. gada 15. janvāra noteikumos Nr. 40 "Noteikumi par pievienotās vērtības nodokļa deklarācijām" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 40) nav paredzēta kārtība, kādā PVN deklarācijā ir uzrādāmi saņemtie pakalpojumi no citas ES dalībvalsts reģistrēta PVN maksātāja, kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā, tajā skaitā citas ES dalībvalsts reģistrēta PVN maksātāja elektroniski sniegtie pakalpojumi.
Risinājuma apraksts
Lai reģistrēti PVN maksātāji, saņemot no ES dalībvalsts reģistrēta PVN maksātāja elektroniski sniegtus pakalpojumus, kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā, varētu atbilstoši aizpildīt un iesniegt PVN deklarāciju, kā arī lai būtu iespējams nodrošināt minēto pakalpojumu administrēšanu, ir nepieciešams MK noteikumos Nr. 40 veikt grozījumus, nodrošinot informācijas par minētajiem pakalpojumiem uzrādīšanu PVN deklarācijā. Ievērojot minēto, ar noteikumu projektā ietvertajiem grozījumiem ir papildināts MK noteikumu Nr. 40 17.15.1 un 17.20.1 apakšpunkta regulējums  paredzot, ka vērtību pakalpojumam, kurš saņemts no citas ES dalībvalsts reģistrēta PVN maksātāja un kuram iekšzemē piemēro PVN samazināto likmi 5 procentu apmērā, norāda PVN deklarācijas 51.1 rindā un no tās aprēķināto PVN norāda 56.1 rindā. Tāpēc attiecīgi ir papildināta MK noteikumu Nr. 40 1. pielikuma "Pievienotās vērtības nodokļa deklarācija" 4. punkta tabulas 51.1 un 56.1 rinda.
Problēmas apraksts
2. Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. pants ir papildināts ar jaunu 2.1 daļu, kas nosaka PVN 0 procentu likmes tiešu piemērošanu, pamatojoties uz attiecīgās dalībvalsts kompetentās iestādes vai Latvijas Republikas kompetentās iestādes apstiprinātu sertifikātu, preču piegādēm un pakalpojumiem, ko Eiropas Komisija, aģentūra un struktūra, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, iegādājas vai saņem iekšzemē, pildot uzdevumus, kas tai noteikti ES tiesību aktos, lai reaģētu uz Covid -19 pandēmiju. Tādējādi, lai reģistrēti PVN maksātāji varētu PVN deklarācijā korekti uzrādīt minētas preču piegādes un pakalpojumus, kuriem piemērota PVN 0 procentu likme, ir papildināmi MK noteikumu Nr. 40 attiecīgie punkti.
Risinājuma apraksts
Lai reģistrēti PVN maksātāji veiktās preču piegādes un sniegtos pakalpojumus, kuriem piemērota PVN 0 procentu likme un kuri sniegti Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. panta 2.1 daļā noteiktajiem subjektiem, varētu korekti uzrādīt PVN deklarācijā, ar noteikumu projektā ietvertajiem grozījumiem ir papildināts MK noteikumu Nr. 40 17.5.2. un 17.10. apakšpunkts ar atsauci uz Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. panta 2.1 daļu. Tādējādi preču piegādes, kurām piemērota PVN 0 procentu likme un kuras piegādātas Pievienotās vērtības nodokļa likuma 50. panta 2.1 daļā noteiktajiem subjektiem, norāda PVN deklarācijas 43. rindā, savukārt sniegtos pakalpojumus norāda PVN deklarācijas 48. rindā. Ievērojot to, ka saskaņā ar likumu "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" Pievienotās vērtības nodokļa likuma pārejas noteikumi papildināti ar 42. punktu, kas noteic, ka likuma 50. panta 2.1 daļa ir piemērojama, sākot ar 2021. gada 1. janvāri. Ir attiecīgi papildināti arī MK noteikumi Nr. 40 ar jaunu 82. punktu, kas noteic, ka grozījumi šo noteikumu 17.5.2. un 17.10. apakšpunktā attiecībā uz piegādāto preču un sniegto pakalpojumu vērtību, kas apliekama ar PVN 0 procentu likmi saskaņā ar likuma 50. panta 2.1 daļu, un atsauci uz likuma 50. panta 2.1 daļu PVN deklarācijas un tās pielikumu aizpildīšanā piemērojami, sākot ar 2021. gada 1. janvāri. Tādējādi, ja Eiropas Komisija, aģentūra un struktūra, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem, pildot uzdevumus, kas tai uzticēti ar ES tiesību aktiem, lai reaģētu uz Covid-19 pandēmiju, sākot ar 2021. gada 1. janvāri, darījumiem sākotnēji piemēroja PVN, tad tā par veikto preču importu var precizēt PVN deklarāciju par attiecīgo taksācijas periodu un par iekšzemē iegādātajām vai saņemtajām precēm vai pakalpojumiem var iesniegt PVN deklarācijas labojumu, piemērojot šiem darījumiem PVN 0 procentu likmi.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
  • Reģistrēti PVN maksātāji, kas saņem elektroniski sniegtus pakalpojumus, kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā, no citu ES dalībvalstu reģistrētiem PVN maksātājiem. Reģistrēti PVN maksātāji, kuri piegādā preces un sniedz pakalpojumus Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem.
Ietekmes apraksts
Ar noteikumu projektu tiek papildināta MK noteikumu Nr. 40 1. pielikuma "Pievienotās vērtības nodokļa deklarācija" 4. punkta tabulas 51.1 un 56.1 rinda, nosakot tajā norādīt arī pakalpojumus, kuri saņemti no citas ES dalībvalsts personas un kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā. Minētās izmaiņas reģistrētiem PVN maksātājiem, pielāgojot savas uzskaites sistēmas, sākotnēji radīs papildu izmaksas. Tā kā PVN deklarācijā jāuzrāda visi veiktie darījumi, tad ar noteikumu projektā ietvertajiem grozījumiem attiecībā uz darījumu uzrādīšanu PVN deklarācijā administratīvais slogs nemainās, netiek noteikti jauni pienākumi, kā arī nemainās veicamās darbības.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Vai ietekmē?
Izmaksas par vienību - euro
Vienību skaits
Atbilstības izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Reģistrēti PVN maksātāji, kas saņem elektroniski sniegtus pakalpojumus, kuriem iekšzemē piemērojama PVN samazinātā likme 5 procentu apmērā, no citu ES dalībvalstu reģistrētiem PVN maksātājiem. Reģistrēti PVN maksātāji, kuri piegādā preces un sniedz pakalpojumus Eiropas Komisijai, aģentūrai un struktūrai, kas izveidota saskaņā ar ES tiesību aktiem.
Vērtības nozīme:
Atbilstības izmaksas nav iespējams noteikt, jo katrs PVN maksātājs izmanto atšķirīgu grāmatvedības programmu.
Kopā
0,00
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2022
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2023
2024
2025
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
3 108
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
3 108
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-3 108
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-3 108
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
3 108
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās 2022. gadā no Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" ir nepieciešams finansējums 3107,22 EUR apmērā:
VID IS Darbietilpība
cilvēkdienās (c/d)
Vienas c/d
cena EUR ar PVN
Izmaksas
EUR ar PVN
Nodokļu informācijas sistēma (NIS) 2,2 453,75 998,25
Elektroniskās deklarēšanas sistēma (EDS) 2 490,05 980,10
Maksājumu administrēšanas informācijas sistēma (MAIS) 2,35 480,37 1 128,87
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Nav attiecināms.
Cita informācija
2022. gadā nepieciešamo izmaiņu veikšanai Valsts ieņēmumu dienesta informācijas sistēmās nepieciešamais finansējums tiks nodrošināts Finanšu ministrijas budžeta programmas 33.00.00 "Valsts ieņēmumu un muitas politikas nodrošināšana" piešķirtā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta likumprojekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (Nr. 1181/Lp13) un likumprojekta "Grozījumi Pievienotās vērtības nodokļa likumā" (Nr. 1191/Lp13) izstrādes gaitā. Iebildumi un priekšlikumi par šiem jautājumiem netika saņemti.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Finanšu ministrija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Noteikumu projekta izpilde nepaplašina un nesašaurina Valsts ieņēmumu dienesta līdzšinējās funkcijas un uzdevumus, kā arī neietekmē pieejamos cilvēkresursus. Noteikumu projekts neparedz jaunas administratīvās izmaksas un ietekmi uz administratīvo slogu, jo informācijas pieņemšanas un apstrādes pienākumu Valsts ieņēmumu dienests nodrošinās, izmantojot pašreizējos cilvēkresursus un piešķirto finansējumu. Noteikumu projekts nenosaka jaunu institūciju veidošanu vai reorganizāciju un likvidāciju. 
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi