22-TA-2867: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Krievijas Federācijas izraisītais karš Ukrainā.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ir nepieciešams noteikt, ka ziņu par Ukrainas civiliedzīvotāja uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresi (kontaktadresi) iekļaušana Fizisko personu reģistrā ir uzskatāma par dzīvesvietas deklarēšanas pienākuma izpildi.
Ukrainas civiliedzīvotāji atgriežas Ukrainā vai arī ceļo uz citu valsti, līdz ar to ir nepieciešams noteikt nosacījumus, kuros gadījumos Ukrainas civiliedzīvotājs zaudē pagaidu aizsardzību, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcību šajā gadījumā.
Ukrainas civiliedzīvotāji atgriežas Ukrainā vai arī ceļo uz citu valsti, līdz ar to ir nepieciešams noteikt nosacījumus, kuros gadījumos Ukrainas civiliedzīvotājs zaudē pagaidu aizsardzību, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcību šajā gadījumā.
Spēkā stāšanās termiņš
Nākamā diena pēc izsludināšanas (likumprojektam)
Pamatojums
Lai pēc iespējas ātrāk nodrošinātu tiesisko noteiktību attiecībā uz jautājumiem par Ukrainas civiliedzīvotāja dzīvesvietas deklarēšanas pienākumu un pagaidu aizsardzības Latvijas Republikā zaudēšanu.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Praksē ir konstatēts, ka attiecīgajos gadījumos ir apgrūtināta iespēja Ukrainas civiliedzīvotājam deklarēt savu dzīvesvietu Latvijas Republikā, vai arī, ja dzīvesvieta tiek deklarēta, bet Ukrainas civiliedzīvotājs izceļo no Latvijas Republikas, tad nekustamā īpašuma īpašniekam rodas administratīvais slogs saistībā ar deklarētās dzīvesvietas adreses anulēšanas procesu.
Ievērojot to, ka Ukrainas civiliedzīvotāji atgriežas Ukrainā vai arī ceļo uz citu valsti, ir nepieciešams Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikt nosacījumus, kuros gadījumos Ukrainas civiliedzīvotājs zaudē pagaidu aizsardzību, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcību šajā gadījumā.
Ievērojot to, ka Ukrainas civiliedzīvotāji atgriežas Ukrainā vai arī ceļo uz citu valsti, ir nepieciešams Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikt nosacījumus, kuros gadījumos Ukrainas civiliedzīvotājs zaudē pagaidu aizsardzību, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcību šajā gadījumā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 6. panta pirmās daļas 4. punkts nosaka, ka pienākums deklarēt dzīvesvietu ir ārzemniekam, kurš ir saņēmis Latvijas Republikā izdotu uzturēšanās atļauju. Līdz ar to tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuriem ir izdota termiņuzturēšanās atļauja Latvijas Republikā, ir noteikts pienākums deklarēt savu dzīvesvietu.
Praksē ir konstatēts, ka attiecīgajos gadījumos ir apgrūtināta iespēja Ukrainas civiliedzīvotājam deklarēt savu dzīvesvietu Latvijas Republikā, vai arī, ja dzīvesvieta tiek deklarēta, bet Ukrainas civiliedzīvotājs izceļo no Latvijas Republikas, tad nekustamā īpašuma īpašniekam rodas administratīvais slogs saistībā ar deklarētās dzīvesvietas adreses anulēšanas procesu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumiem Nr. 172 “Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts, vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests atbalsta sniegšanai noskaidro un fiksē arī informāciju par uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresi. Tādējādi nodrošinot, ka Ukrainas civiliedzīvotājs ir sasniedzams tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību.
Atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta piektajai daļai un 3. panta piektajai daļai kompetentā institūcija nodrošina attiecīgu ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā, tai skaitā, ziņas par Ukrainas civiliedzīvotāja kontaktadresi.
Praksē ir konstatēts, ka attiecīgajos gadījumos ir apgrūtināta iespēja Ukrainas civiliedzīvotājam deklarēt savu dzīvesvietu Latvijas Republikā, vai arī, ja dzīvesvieta tiek deklarēta, bet Ukrainas civiliedzīvotājs izceļo no Latvijas Republikas, tad nekustamā īpašuma īpašniekam rodas administratīvais slogs saistībā ar deklarētās dzīvesvietas adreses anulēšanas procesu.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 15. marta noteikumiem Nr. 172 “Noteikumi par informāciju, kas nepieciešama, lai nodrošinātu atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājiem” sadarbības teritorijas civilās aizsardzības komisija, vienotais valsts un pašvaldības sniegtā atbalsta koordinācijas punkts, vienotais valsts un pašvaldības klientu apkalpošanas centrs vai pašvaldības klientu apkalpošanas struktūrvienība vai Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienests atbalsta sniegšanai noskaidro un fiksē arī informāciju par uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresi. Tādējādi nodrošinot, ka Ukrainas civiliedzīvotājs ir sasniedzams tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību.
Atbilstoši Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta piektajai daļai un 3. panta piektajai daļai kompetentā institūcija nodrošina attiecīgu ziņu iekļaušanu Fizisko personu reģistrā, tai skaitā, ziņas par Ukrainas civiliedzīvotāja kontaktadresi.
Risinājuma apraksts
Līdz ar to Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā ir nepieciešams noteikt, ka ziņu par Ukrainas civiliedzīvotāja uzturēšanās (izmitināšanas) vietas adresi (kontaktadresi) iekļaušana Fizisko personu reģistrā saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumu ir uzskatāma par dzīvesvietas deklarēšanas pienākuma izpildi.
Problēmas apraksts
Ievērojot to, ka Ukrainas civiliedzīvotāji atgriežas Ukrainā vai arī ceļo uz citu valsti, ir nepieciešams Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteikt nosacījumus, kuros gadījumos Ukrainas civiliedzīvotājs zaudē pagaidu aizsardzību, un Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcību šajā gadījumā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz, ka Ukrainas civiliedzīvotāja pagaidu aizsardzību Latvijas Republikā persona zaudē, ja:
1) tā vairs neatbilst šā likuma 1.panta pirmajā daļā noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem, piemēram, Krievijas Federācija izbeidz karu Ukrainā; tiek atklāts, ka Ukrainas civiliedzīvotājs ir vēl citas valsts, piemēram, Krievijas Federācijas pilsonis un viņa var izceļot uz šo valsti; lai gan sākotnēji ir reģistrēts Ukrainas civiliedzīvotāja statuss, bet minētā persona nevar pierādīt, ka viņai ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Ukrainā;
2) tā saņem starptautisko aizsardzību citā valstī vai izceļo (ir izceļojusi) uz valsti, kur tai ir tiesības uzturēties vai saņemt uzturēšanās atļauju. Šāda informācija Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcībā var nonākt, saņemot Ukrainas civiliedzīvotāja iesniegumu vai saņemot informāciju no Eiropas Savienības vienotās pagaidu aizsardzības platformas, kurā tiek uzkrāti dati par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kam piešķirts pagaidu aizsardzības statuss;
3) tai beidzies šajā likumā noteiktajā kārtībā izsniegtās vīzas vai uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā derīguma termiņš, un mēneša laikā tā nav iesniegusi pieteikumu jaunas vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai.
Ja Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde konstatē kādu no norādītajiem gadījumiem, tad tā aktualizē ziņas par Ukrainas civiliedzīvotāju Fizisko personu reģistrā un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta ceturtajā daļā minēto atbalsta sniegšanas nodrošināšanas informāciju, kā arī iekļauj informāciju par uzturēšanās atļaujas zaudēšanu Uzturēšanās atļauju reģistrā, par vīzas zaudēšanu – Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā.
Šāds tiesiskais regulējums būtiski arī samazina administratīvo slogu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei attiecībā uz lēmumu par pagaidu aizsardzības statusa zaudēšanu pieņemšanu. Tāpat ir būtiski, ka par pagaidu aizsardzības statusa zaudēšanu tiek aktualizētas ziņas Fizisko personu reģistrā, lai attiecīgajām institūcijām būtu tiesiskais pamats izbeigt atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājam.
1) tā vairs neatbilst šā likuma 1.panta pirmajā daļā noteiktajiem atbalsta sniegšanas kritērijiem, piemēram, Krievijas Federācija izbeidz karu Ukrainā; tiek atklāts, ka Ukrainas civiliedzīvotājs ir vēl citas valsts, piemēram, Krievijas Federācijas pilsonis un viņa var izceļot uz šo valsti; lai gan sākotnēji ir reģistrēts Ukrainas civiliedzīvotāja statuss, bet minētā persona nevar pierādīt, ka viņai ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja Ukrainā;
2) tā saņem starptautisko aizsardzību citā valstī vai izceļo (ir izceļojusi) uz valsti, kur tai ir tiesības uzturēties vai saņemt uzturēšanās atļauju. Šāda informācija Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes rīcībā var nonākt, saņemot Ukrainas civiliedzīvotāja iesniegumu vai saņemot informāciju no Eiropas Savienības vienotās pagaidu aizsardzības platformas, kurā tiek uzkrāti dati par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kam piešķirts pagaidu aizsardzības statuss;
3) tai beidzies šajā likumā noteiktajā kārtībā izsniegtās vīzas vai uzturēšanās atļaujas Latvijas Republikā derīguma termiņš, un mēneša laikā tā nav iesniegusi pieteikumu jaunas vīzas vai uzturēšanās atļaujas pieprasīšanai.
Ja Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde konstatē kādu no norādītajiem gadījumiem, tad tā aktualizē ziņas par Ukrainas civiliedzīvotāju Fizisko personu reģistrā un Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 2. panta ceturtajā daļā minēto atbalsta sniegšanas nodrošināšanas informāciju, kā arī iekļauj informāciju par uzturēšanās atļaujas zaudēšanu Uzturēšanās atļauju reģistrā, par vīzas zaudēšanu – Nacionālajā vīzu informācijas sistēmā.
Šāds tiesiskais regulējums būtiski arī samazina administratīvo slogu Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei attiecībā uz lēmumu par pagaidu aizsardzības statusa zaudēšanu pieņemšanu. Tāpat ir būtiski, ka par pagaidu aizsardzības statusa zaudēšanu tiek aktualizētas ziņas Fizisko personu reģistrā, lai attiecīgajām institūcijām būtu tiesiskais pamats izbeigt atbalsta sniegšanu Ukrainas civiliedzīvotājam.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Ukrainas civiliedzīvotāji
Ietekmes apraksts
-
Juridiskās personas
Nē
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
-
8. Cita informācija
-
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi