Anotācija

22-TA-3376: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Drošības konsultantu (padomnieku) noteikumi bīstamo kravu autopārvadājumu un dzelzceļa pārvadājumu jomā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru Kabineta noteikumu projekts (turpmāk - projekts) noteiks kārtību, kādā Bīstamo kravu aprites likuma (turpmāk - BKAL) 3. panta trešajā un ceturtajā daļā norādītajos starptautiskajos līgumos noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā, prasības drošības konsultanta (padomnieka) profesionālās kvalifikācijas sertifikāta iegūšanai un eksaminācijas kārtību, kā arī prasības attiecībā uz mācību kursiem un to uzraudzību.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir saskaņā ar BKAL 10.1 panta otro daļu noteikt kārtību kādā starptautiskajos līgumos, kas reglamentē bīstamo kravu apriti autopārvadājumu un dzelzceļa pārvadājumu jomā, noteiktās prasības attiecībā uz drošības konsultanta (padomnieka) tiek piemērotas Latvijā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.07.2023.
Pamatojums
BKAL pārejas noteikumu 4.punkts paredz, ka Ministru kabinets līdz 2023. gada 30. jūnijam izdod šā likuma 10.1 panta otrajā daļā minētos noteikumus. Līdz attiecīgo Ministru kabineta noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 30. jūnijam ir piemērojami Ministru kabineta 2006. gada 21. februāra noteikumi Nr. 156 "Noteikumi par drošības konsultantu (padomnieku) norīkošanu, to profesionālo kvalifikāciju un darbību bīstamo kravu pārvadājumu jomā" (turpmāk - MK noteikumi Nr.156), ciktāl tie nav pretrunā ar BKAL.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
BKAL 3. panta trešā un ceturtā daļa nosaka, ka jautājumus par bīstamo kravu apriti un tās uzraudzību autopārvadājumu jomā reglamentē Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (turpmāk - ADR Nolīgums), bet jautājumus par bīstamo kravu apriti un tās uzraudzību dzelzceļa pārvadājumu jomā reglamentē 1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem” pielikums (turpmāk - RID noteikumi). Eiropas Parlamenta un Padomes 2008.gada 24.septembra Direktīvas 2008/68/EK par bīstamo kravu iekšzemes pārvadājumiem (turpmāk – Direktīva 2008/68/EK) 3.pants nosaka, ka bīstamo kravu pārvadājumus atļauj, ja ir ievēroti Direktīvas 2008/68/EK I pielikuma I.1. iedaļā un II pielikuma II.1. iedaļā. iedaļā izklāstītie nosacījumi. Direktīvas 2008/68/EK I pielikuma I.1. iedaļā ir iekļauts ADR nolīgums un  II pielikuma II.1. iedaļā - RID noteikumi. Direktīva 2008/68/EK Latvijā ir pārņemta ar Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumiem Nr.674 “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” un Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.226  „Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu”. MK noteikumi Nr. 156 šobrīd reglamentē jautājumus, kas ir saistīti ar kārtību, kādā komersanti, kas veic bīstamo kravu pārvadājumus pa autoceļiem vai dzelzceļu, bīstamo kravu iekraušanu un izkraušanu vai citas ar šādiem pārvadājumiem saistītas darbības norīko drošības konsultantus (padomniekus), kuri ir atbildīgi par bīstamo kravu pārvadājumiem raksturīgā riska samazināšanu attiecībā uz personām, īpašumu un vidi, kā arī drošības konsultanta (padomnieka) kvalifikācijas iegūšanas kārtību, tostarp prasības eksāmeniem un mācību kursiem.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saeima  2022. gada 13. oktobrī pieņēma grozījumus BKAL (vienlaikus izslēdzot attiecīgās normas Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājuma likumā) kuru mērķis bija novērst pretrunas tiesiskajā regulējumā. Līdz minētajiem grozījumiem regulējums attiecībā uz bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultantu (padomnieku) kvalifikāciju un darbību bija noteikts Autopārvadājumu likumā un Dzelzceļa pārvadājumu likumā dažādās redakcijās un nenodrošināja vienotu pieeju faktiski vienas jomas normatīvajam regulējumam dažādās pārvadājumu jomās, jo detalizēti drošības konsultantu kvalifikāciju un darbību reglamentē arī ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkts. Tādējādi, lai novērstu normu dublēšanos un iespējamās pretrunas, kas varētu rasties ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunktu piemērošanas gadījumā, Saeima pilnvaroja Ministru kabinetu izdot noteikumus, kuri būtu jābalsta uz ADR Nolīguma un RID noteikumu prasību piemērošanas kārtību. Tas nodrošinās vienas jomas normatīvā regulējuma kompaktumu un pārskatāmību normatīvajā regulējumā, kuru jāizmanto ikdienas darbā, veicot bīstamo kravu apriti un tās kontroli.
Risinājuma apraksts
Projekts aizstās MK noteikumus Nr.156, projektā precizējot šobrīd MK noteikumos Nr.156 regulētos jautājumus, lai novērstu pretrunas starptautisko līgumu piemērošanā autopārvadājumu un dzelzceļa pārvadājumu bīstamo kravu aprites jomās. Projekts neparedz būtiskas atšķirības no šobrīd MK noteikumos Nr. 156 noteiktā regulējuma.
Projekts noteiks kārtību, kādā starptautiskajos līgumos (ADR Nolīgumā un RID noteikumos)  noteiktās prasības tiek piemērotas Latvijā. Projekts paredz, ka bīstamo kravu aprites dalībnieks nodrošina starptautisko līgumu 1.8.3.sadaļas prasību, kas attiecas uz bīstamo kravu aprites dalībnieku, izpildi. ADR Nolīguma un RID noteikumu 1.8.3.apakšpunkta saturs pēc savas saturiskās būtības ir identisks, tāpēc projektā netiek atsevišķi pieminēti ADR Nolīgums un RID noteikumi, bet ir izmantota atsauce uz BKAL minētajiem starptautiskajiem līgumiem. 
Līdzīgi kā tas ir noteikts MK noteikumos Nr.156 drošības konsultants (padomnieks) ir nepieciešams visos uzņēmumos, kuru darbība ir saistīta ar bīstamo kravu pārvadājumiem pa dzelzceļu un autoceļiem un, kuri bīstamās kravas klasificē, iepako, marķē, aizpilda transporta dokumentus, nosūta, pārvadā, iekrauj, izkrauj. Projekts precizē iepriekšminēto prasību, izmantojot BKAL terminoloģiju.
Projekts paredz, ka konsultantu skaitu nosaka bīstamo kravu aprites dalībnieks, lai nodrošinātu efektīvu un drošu darbību. Nozīmējot vairākus konsultantus nepieciešams koordinēt to darbu nosakot katra pienākumus. Par konsultantu nozīmēšanu un  atcelšanu bīstamo kravu aprites dalībnieks tāpat kā iepriekš sniegs informāciju atbilstoši pārvadājuma veidam valsts sabiedrībā ar ierobežotu atbildību "Autotransporta direkcija" vai/un Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā, kā arī līdz kārtējā gada 1.aprīlim iesniegs pārskatu par darbību bīstamo kravu apritē iepriekšējā gadā. Savukārt ziņojums par negadījumiem šobrīd tiek un arī turpmāk tiks iesniegs Valsts policijā vai Valsts dzelzceļa tehniskajā inspekcijā.
Projektā tiek precizētas prasības mācību iestādēm un pasniedzējiem, kuras atbilst starptautisko līgumu prasībām. Projektā paredzēts, ka tāpat kā iepriekš apmācības drīkst vadīt pasniedzēji, kuriem ir vismaz 2. līmeņa profesionālā augstākā izglītība, drošības konsultanta (padomnieka) profesionālā kvalifikācija darbam ar visu klašu bīstamajām kravām attiecīgajā transporta veidā un vismaz trīs gadus ilga praktiskā darba pieredze drošības konsultanta (padomnieka) darbā. tas nodrošinās optimālo apmācības līmeņa uzturēšanu. Projektā noteikts, ka mācību iestāde pirms darbības uzsākšanas informē eksaminācijas komisiju par mācību programmu, pasniedzējiem, mācību norises vietu, izmantotajiem mācību līdzekļiem, apmācību uzsākumu, kā arī par apmācītajiem pretendentiem. Projekts paredz eksaminācijas komisijas tiesības veikt nepieciešamās pārbaudes mācību iestādēs, kā arī atteikt kvalifikācijas eksāmenus personām, kuru apmācībā konstatētas neatbilstības mācību nodarbību apmeklējumā vai mācību saturā.
Projekts nosaka eksaminācijas komisijas sastāvu un darbību, kā arī eksāmena saturu un vērtēšanas kritērijus. Projektā noteikts, ka eksāmena sekmīgai nokārtošanai nepieciešams nokārtot abas eksāmena daļas: testa jautājumus ar atbilžu variantiem un situācijas analīzi. Eksāmena saturu nosaka atbilstoši pretendenta iegūstamai kvalifikācijai attiecīgajā pārvadājumu veidā. Projektā netiek paredzētas jaunas prasības attiecībā uz pretendenta pienākumiem, eksāmena saturu un vērtēšanu, taču projekts paredz procesu uzlabošanu un vienkāršošanu. Projektā noteikta kārtība un termiņi eksāmena darba izskatīšanai, rezultātu paziņošanai, atkārtotiem eksāmeniem, kā arī komisijas lēmuma apstrīdēšanai.
Projekts nosaka kārtību kvalifikācijas sertifikātu izsniegšanai, saturam un derīguma termiņa noteikšanai. Derīguma termiņš līdzīgi, kā iepriekš tiek noteikts atbilstoši ADR Nolīgumam un RID noteikumiem. Satiksmes ministrija sertifikātā norādīs starptautisko līgumu 1.8.3.18. apakšpunktā noteikto informāciju.
Projekts ir izstrādāts, lai bīstamo kravu aprites dalībnieki korekti piemērotu ADR Nolīguma un RID noteikumu prasības. Kā jau tas iepriekš ir minēts ADR Nolīgums un RID noteikumi ir Direktīvas 2008/68/EK pielikumi, tomēr projekts nav uzskatāms par minēto direktīvu pārņemošu normatīvo aktu, jo Direktīva 2008/68/EK jau ir pilnā apjomā pārņemta ar  Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumiem Nr.674 “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” un Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumi Nr.226  „Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu”.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās fiziskas personas.
Ietekmes apraksts
Projekts reglamentē bīstamo kravu pārvadājumu drošības konsultanta (padomnieka) kvalifikācijas iegūšanu un darbību. Projekts neparedz būtiskas atšķirības no šobrīd MK noteikumos Nr. 156 noteiktā regulējuma. Projekts precizē šobrīd MK noteikumos Nr.156 regulētos jautājumus, lai novērstu pretrunas starptautisko līgumu piemērošanā autopārvadājumu un dzelzceļa pārvadājumu bīstamo kravu aprites jomās.
Juridiskās personas
  • Bīstamo kravu apritē iesaistītās juridiskās personas.
Ietekmes apraksts
Projekts reglamentē bīstamo kravu aprites dalībnieka pienākumus. Projekts neparedz būtiskas atšķirības no šobrīd MK noteikumos Nr. 156 noteiktā regulējuma. Projekts precizē šobrīd MK noteikumos Nr.156 regulētos jautājumus, lai novērstu pretrunas starptautisko līgumu piemērošanā autopārvadājumu un dzelzceļa pārvadājumu bīstamo kravu aprites jomās.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?
Starptautiskā dokumenta nosaukums
Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)
Apraksts
-
Starptautiskā dokumenta nosaukums
1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem” pielikums (RID)
Apraksts
-

5.3. Cita informācija

Apraksts
Projekts ir izstrādāts, lai bīstamo kravu aprites dalībnieki korekti piemērotu ADR Nolīguma un RID noteikumu prasības. Kā jau tas iepriekš ir minēts, ADR Nolīgums un RID noteikumi ir Direktīvas 2008/68/EK pielikumi, tomēr projekts nav uzskatāms par minēto direktīvu pārņemošu normatīvo aktu, jo Direktīva 2008/68/EK jau ir pilnā apjomā pārņemta ar  Ministru kabineta 2005.gada 6.septembra noteikumiem Nr.674 “Bīstamo kravu pārvadājumu noteikumi” un Ministru kabineta 2003.gada 29.aprīļa noteikumiem Nr.226  „Noteikumi par bīstamo kravu pārvadāšanu pa dzelzceļu”.

5.5. 2. tabula. Ar tiesību akta projektu izpildītās vai uzņemtās saistības, kas izriet no starptautiskajiem tiesību aktiem vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumentiem. Pasākumi šo saistību izpildei

Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
Nolīgums par bīstamo kravu starptautiskajiem pārvadājumiem ar autotransportu (ADR)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1.8.3.1. 
Noteikumu projekta 4.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.2. 
Noteikumu projekta 2.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.5. 
Noteikumu projekta 9.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.6.
 
Noteikumu projekta 11.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.7. 
Noteikumu projekta 46.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.8. 
Noteikumu projekta 13., 14., 15.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.10. 
 
Noteikumu projekta 27.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.12.
Noteikumu projekta 33., 34., 35., 36., 37., 38.punkts
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.13. 
Noteikumu projekta 14., 15.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.16.
Noteikumu projekta 48., 49.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.18.          
Noteikumu projekta 47.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.19. 
Noteikumu projekta 48.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-
Attiecīgā starptautiskā tiesību akta vai starptautiskas institūcijas vai organizācijas dokumenta (turpmāk – starptautiskais dokuments) datums, numurs un nosaukums
1999.gada 3.jūnija Protokola par grozījumiem 1980.gada 9.maija Konvencijā par starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem (COTIF) C papildinājuma “Noteikumi par bīstamo kravu starptautiskajiem dzelzceļa pārvadājumiem” pielikums (RID)
Starptautiskās saistības pasākums/uzdevums
Projekta vienība, ar ko izpilda A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
A
B
C
1.8.3.1. 
Noteikumu projekta 4.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.2. 
Noteikumu projekta 2.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.5. 
Noteikumu projekta 9.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.6. 
Noteikumu projekta 11.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.7. 
Noteikumu projekta 3.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.8.
Noteikumu projekta 13., 14., 15.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.10. 
Noteikumu projekta 27.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.12. 
Noteikumu projekta 33., 34., 35., 36., 37., 38.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.13. 
Noteikumu projekta 14., 15.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.16.
Noteikumu projekta 48., 49.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.18
Noteikumu projekta 47.punkts.
Pārņemtas pilnībā
1.8.3.19.
Noteikumu projekta 48.punkts.
Pārņemtas pilnībā
Vai starptautiskajā dokumentā paredzētās saistības nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Nav pretrunā ar jau esošajām Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām.
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija, VSIA "Autotransporta direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija
  • Valsts dzelzceļa administrācija
  • VSIA "Autotransporta direkcija"
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk