Anotācija (ex-ante)

24-TA-1761: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts "Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"" (turpmāk - rīkojuma projekts) izstrādāts saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 17. jūlija noteikumu Nr. 421 “Kārtība, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas” 41. - 43. punktu, kā arī atbilstoši Starptautiskās palīdzības likumā noteiktajam.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Rīkojuma projekta mērķis ir apstiprināt finansējumu 100 000 euro apmērā, lai nodrošinātu Latvijas atbalstu Ukrainas medicīnas iestāžu darbībai kara un bezprecedenta uzbrukuma apstākļos. Ar šo rīkojumu Ārlietu ministrija tiek pilnvarota veikt Latvijas iemaksu, kas mērķēta Ukrainas medicīnas iestāžu darbības atbalstam.  
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Kopš Krievijas pilna mēroga agresijas kara sākšanas pret Ukrainu, Krievija ir pastāvīgi veikusi uzbrukumus arī civilajiem objektiem, tai skaitā slimnīcām. Pasaules veselības organizācija ir verificējusi 1 878 uzbrukumus, kas skāruši medicīnas iestādes, personālu, transportu, piegādes un pacientus. 2024. gada 8. jūlijā Krievijas uzbrukumā no raķetes trieciena cieta lielākā Ukrainas bērnu slimnīca "Okhmatdyt", kā arī sieviešu veselības un ģimenes plānošanas centrs ISIDA un abu medicīnas iestāžu pacienti un personāls. Veiktie uzbrukumi ir radījuši būtiskus traucējumus medicīnas iestāžu darbībā un papildus slogu uz citām Ukrainas slimnīcām.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
2024. gada 8. jūlijā veiktie uzbrukumi lielākajai Ukrainas bērnu slimnīcai "Okhmatdyt" un sieviešu veselības un ģimenes plānošanas centram ISIDA ir atstājuši būtisku negatīvu ietekmi uz medicīnas iestāžu darbību, tai skaitā radot papildus slogu uz citām Ukrainas slimnīcām, uz kurām tika pārvietoti slimnieki, lai turpinātu tām uzsākto ārstniecisko procesu. Krievijas uzbrukumos regulāri cieš arī citas medicīnas iestādes, to pacienti un mediķi, tādēļ katra liela mēroga incidentam ir lielāka ietekme, kā tas būtu miera apstākļos. Daudzi pacienti ir nosūtīti arī ārstēšanai mājās un tiek strādāts pie pacientu pārvietošanas arī uz slimnīcām ārpus Ukrainas. Sākotnējās aplēses liecina, ka bērnu slimnīcas "Okhmatdyt" medicīniskā aprīkojuma atjaunošanai būs nepieciešami aptuveni 10 milj. ASV dolāru, bet atsevišķas slimnīcas ēkas nav atjaunojamas un tās būs nepieciešams būvēt no jauna.
Risinājuma apraksts
Latvijas 100 000 euro iemaksa Ukrainas medicīnas iestāžu darbības atbalstam. Šis atbalsts var ietvert medicīnas iestāžu rekonstrukciju, aprīkošanu, darbības nodrošināšanu un pacientu ārstēšanu. Ņemot vērā situācijas attīstību Ukrainā, precīzais iemaksas instruments varētu būt iemaksa vienas atbildīgās ANO aģentūras (Pasaules veselības organizācija, Apvienoto Nāciju Organizācijas Projektu pakalpojumu birojs (United Nations Office for Project Services (UNOPS)), ANO Attīstības programma (United Nations Development Programme (UNDP) vai cita aģentūra, kas tiek nozīmēta par atbildīgo koordinējošo aģentūru) vai Ukrainas Veselības ministrijas norādītā kontā. Piemēram, Ukrainas fonds "United 24" varētu tikt izmantots kā iemaksas instruments, gadījumā, ja tiktu gūta pārliecība par starptautiskas uzraudzības nodrošināšanu konkrētajai finansējuma programmai. Ņemot vērā atbalsta nodrošināšanas steidzamību, piemērotākais iemaksas instruments tiks precizēts iespējami ātrā termiņā, tiklīdz Ukraina ar donoriem būs vienojusies par efektīvāko atbalsta instrumentu.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Izvērtētas arī citas atbalsta iespējas, taču piedāvātais atbalsta veids tika atzīts par ātrāk ieviešamo, lai sniegtu nepieciešamo finansiālo atbalstu Ukrainas medicīnas sistēmai, un Ārlietu ministrijas kompetencei atbilstošāko. Zināms, ka Veselības ministrija savas kompetences ietvaros arī plāno virzīt piedāvājumu atbalstam, kas tika ņemts vērā nosakot lūgtā finansējuma apmēru. Abu ministriju sniegtais atbalsts būtu savstarpēji papildinošs. 
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
100 000
0
0
0
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
100 000
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
-100 000
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
100 000
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Ukrainas medicīnas iestāžu darbības atbalstam kara un bezprecedenta uzbrukuma apstākļos nepieciešams papildu finansējums 100 000 euro apmērā, kas tiktu iemaksāts vienas atbildīgās ANO aģentūras (Pasaules veselības organizācija, UNOPS vai UNDP vai cita aģentūra, kas tiek nozīmēta par atbildīgo koordinējošo aģentūru) vai Ukrainas Veselības ministrijas norādītā kontā.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Izdevumi tiek segti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem".
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi