25-TA-419: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Noteikumi par 2026./2027.mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Izglītības un zinātnes ministrija (turpmāk – ministrija) ir sagatavojusi noteikumu projektu pēc savas iniciatīvas saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 4. panta 16. punktu, kas paredz, ka Ministru kabinets nosaka mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku, kā arī brīvdienu laiku.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekta “Noteikumi par 2025./2026., 2026./2027. un 2027./2028. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku” mērķis ir noteikt mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku, kā arī brīvdienu laiku.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Atbilstoši Vispārējās izglītības likuma 4. panta 16. punktam Ministru kabinets katru gadu izdod noteikumus par mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku, kā arī brīvdienu laiku. Šobrīd ir spēkā 2023.gada 5.decembra noteikumi Nr.698 “Noteikumi par 2024./2025. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku” un Ministru kabineta 2024. gada 17. decembra noteikumi Nr.819 “Noteikumi par 2025./2026. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku” (turpmāk – noteikumi Nr.819), kas katrs atsevišķi nosaka 2024./2025. un 2025./2026. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku izglītības iestāžu īstenotajās vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās. Tālākiem gadiem, piemēram 2026./2027. mācību gadam, mācību semestru sākuma un beigu laiku, kā arī brīvdienu laiku, nav noteikts.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Lai efektīvāk un savlaicīgāk plānotu mācību procesu, ministrija ir pieņēmusi lēmumu, mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku noteikt uz trim gadiem. Tādējādi izglītības iestādēm, vecākiem, izglītojamiem un citiem iesaistītajiem būtu savlaicīgi zināms ne tikai nākošā, bet arī 2026./2027. un 2027./2028. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiks, kā arī brīvdienu laiks.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā noteikumu Nr.819 uzbūvi, grozījumu veikšana tajos neatbilstu Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 “Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi” 140.punktā noteiktajam. Tā vietā izstrādāts Ministru kabineta noteikumu projekts “Noteikumi par 2025./2026., 2026./2027. un 2027./2028. mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku”, ievērojot Vispārējās izglītības likuma 36. un 46. pantā ietverto regulējumu par mācību gada ilgumu pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iestādēs.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Ministru kabineta kontroles uzdevums Nr. 2005-UZD-2312, uzdod izstrādāt līdz 2025. gada 31. decembrim jaunus Ministru kabineta noteikumus. Šie noteikumi spēku zaudē ar jauniem Ministru kabineta noteikumiem par mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku, proti, ar 2028. gada 1. septembri.
Atbilstoši līdzšinējai praksei – izdot Ministru kabineta noteikumus nākošajam mācību gadam līdz kārtējā gada 31. decembrim – jaunus Ministru kabineta noteikumus nākošajam trīs gadu periodam ministrija izstrādās līdz 2027. gada 31. decembrim.
Atbilstoši līdzšinējai praksei – izdot Ministru kabineta noteikumus nākošajam mācību gadam līdz kārtējā gada 31. decembrim – jaunus Ministru kabineta noteikumus nākošajam trīs gadu periodam ministrija izstrādās līdz 2027. gada 31. decembrim.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- skolēni
- vecāki, izglītības iestāžu personāls, t.sk. pedagogi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz izglītības iestāžu vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmu īstenošanā un nodrošināšanā iesaistīto izglītības iestāžu personālu, t.sk. pedagogiem, 1.-12. klašu izglītojamajiem un viņu vecākiem.
Juridiskās personas
- izglītības iestāžu dibinātāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz izglītības iestāžu, kas īsteno vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmas, dibinātājiem (pašvaldībām un privāto tiesību juridiskajām personām, kā arī augstskolām).
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks aizpildīta pēc publiskās apspriešanas termiņa beigām
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Tiks aizpildīta pēc publiskās apspriešanas termiņa beigām
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Noteikumi projekts nodrošina izglītojamo tiesības uz izglītības ieguvi, brīvdienu laiku. Noteikumu projektā paredzēti četri brīvdienu laiki, kas nepieciešami izglītojamo atpūtai. Tādējādi ar noteikumu projektu ir koordinētas brīvdienas.
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi
