24-TA-909: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 2. oktobra noteikumos Nr. 619 "Zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma organizēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts Grozījumi Ministru kabineta 2018. gada 2. oktobra noteikumos Nr. 619 "Zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma organizēšanas kārtība"" (turpmāk – tiesību aktu projekts) izstrādāts, lai nodrošinātu Zinātniskās darbības likuma 41. panta trešajā daļā noteikto, ka ministrija reizi sešos gados organizē zinātnisko institūciju starptautisko novērtējumu (turpmāk – starptautiskais novērtējums). Iepriekšējais starptautiskais novērtējums tika veikts 2019. gadā, kura rezultāti bija pieejami 2021. gadā. Ņemot vērā, ka kopš 2019. gada novērtējuma ir pagājuši pieci gadi, nākamais starptautiskais novērtējums ir jāveic 2025. gadā.
Tiesību akta projektā nosakot starptautiskā novērtējuma konsolidētā vērtējuma piešķiršanas principus tām institūcijām, kuras novērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamām vienībām, tiek ņemtas vērā augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros veiktās augstskolu un zinātnisko institūciju konsolidācijas.
Augstskolu likuma 3. pantā noteikts, ka Latvijas augstskolām ir noteikta stratēģiskā specializācija un četri augstskolu tipi: zinātnes universitātes, mākslu un kultūras universitātes, lietišķo zinātņu universitātes un lietišķo zinātņu augstskolas. Augstskolu likuma 3.1, 3.2, 3.3 un 3.4 pantos ir noteiktas konkrētas zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma (turpmāk – starptautiskais novērtējums) rezultāta prasības. Tādēļ starptautiskā novērtējuma rezultāti tiks izmantoti augstskolu tipoloģijas atbilstības noteikšanai.
Papildus tiesību akta projekts izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabineta sēžu protokollēmumos Izglītības un zinātnes ministrijai uzdotos šādus uzdevumus:
1. Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma (prot.Nr. 5 31.§) “Informatīvais ziņojums “Zinātnes un augstākās izglītības finansējuma sasaiste ar zinātnisko institūciju starptautiskā novērtējuma rezultātiem”” 6.punktā noteikts Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2025. gada kārtējā zinātnisko institūciju starptautiskā novērtējuma īstenošanai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 2. oktobra noteikumus Nr. 619 „Zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma organizēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi), lai papildinātu tos ar kārtību, kādā augstskolām, kuras starptautiskajā novērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamajām vienībām, tiek noteikts konsolidētais vērtējums.
2. Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 64 22.§) “Rīkojuma projekts “Par Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas reorganizāciju”” 3.punktā Izglītības un zinātnes ministrijai noteikts sagatavot tiesību akta projektu, lai papildinātu Noteikumus ar kārtību, kas nosaka, ka zinātniskajai institūcijai, kura laika posmā no 2022. gada 31. oktobra līdz 2026. gada 31. maijam ir integrēta vai tiek integrēta citā zinātniskā institūcijā un Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanā augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros piedalās starptautiskajā novērtējumā, šī novērtējuma rezultāts netiek ņemts vērā, nosakot konsolidēto vērtējumu zinātniskajai institūcijai, kurā tā ir vai tiks integrēta.
Tiesību akta projektā nosakot starptautiskā novērtējuma konsolidētā vērtējuma piešķiršanas principus tām institūcijām, kuras novērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamām vienībām, tiek ņemtas vērā augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros veiktās augstskolu un zinātnisko institūciju konsolidācijas.
Augstskolu likuma 3. pantā noteikts, ka Latvijas augstskolām ir noteikta stratēģiskā specializācija un četri augstskolu tipi: zinātnes universitātes, mākslu un kultūras universitātes, lietišķo zinātņu universitātes un lietišķo zinātņu augstskolas. Augstskolu likuma 3.1, 3.2, 3.3 un 3.4 pantos ir noteiktas konkrētas zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma (turpmāk – starptautiskais novērtējums) rezultāta prasības. Tādēļ starptautiskā novērtējuma rezultāti tiks izmantoti augstskolu tipoloģijas atbilstības noteikšanai.
Papildus tiesību akta projekts izstrādāts, lai izpildītu Ministru kabineta sēžu protokollēmumos Izglītības un zinātnes ministrijai uzdotos šādus uzdevumus:
1. Ministru kabineta 2022. gada 1. februāra sēdes protokollēmuma (prot.Nr. 5 31.§) “Informatīvais ziņojums “Zinātnes un augstākās izglītības finansējuma sasaiste ar zinātnisko institūciju starptautiskā novērtējuma rezultātiem”” 6.punktā noteikts Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2025. gada kārtējā zinātnisko institūciju starptautiskā novērtējuma īstenošanai sagatavot un noteiktā kārtībā iesniegt izskatīšanai Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta 2018. gada 2. oktobra noteikumus Nr. 619 „Zinātnisko institūciju darbības starptautiskā novērtējuma organizēšanas kārtība” (turpmāk – Noteikumi), lai papildinātu tos ar kārtību, kādā augstskolām, kuras starptautiskajā novērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamajām vienībām, tiek noteikts konsolidētais vērtējums.
2. Ministru kabineta 2022. gada 13. decembra sēdes protokollēmuma (prot. Nr. 64 22.§) “Rīkojuma projekts “Par Latvijas Sporta pedagoģijas akadēmijas reorganizāciju”” 3.punktā Izglītības un zinātnes ministrijai noteikts sagatavot tiesību akta projektu, lai papildinātu Noteikumus ar kārtību, kas nosaka, ka zinātniskajai institūcijai, kura laika posmā no 2022. gada 31. oktobra līdz 2026. gada 31. maijam ir integrēta vai tiek integrēta citā zinātniskā institūcijā un Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanā augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros piedalās starptautiskajā novērtējumā, šī novērtējuma rezultāts netiek ņemts vērā, nosakot konsolidēto vērtējumu zinātniskajai institūcijai, kurā tā ir vai tiks integrēta.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Papildināt starptautiskā novērtējuma organizēšanas kārtību ar principiem, kā zinātniskajām institūcijām piešķir konsolidēto vērtējumu un to, kā ņem vērā zinātnisko institūciju konsolidāciju.
Aktualizēt Noteikumos termina “zinātnes nozares” lietojumu, aizstājot to ar “zinātnes nozaru grupām”, tostarp ņemot vērā zinātnes starpdisciplinaritāti.
Aktualizēt Noteikumos termina “zinātnes nozares” lietojumu, aizstājot to ar “zinātnes nozaru grupām”, tostarp ņemot vērā zinātnes starpdisciplinaritāti.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
a) Šobrīd Latvijā, līdz ar 2022. gada 14. jūlija likumu "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā", zinātne ir grupēta vairākos līmeņos, kuros pirmais ir “zinātnes nozaru grupas”, kas ietver sešas zinātnes grupas (dabaszinātnes, inženierzinātnes un tehnoloģijas, medicīnas un veselības zinātnes, lauksaimniecības zinātnes, sociālās zinātnes, humanitārās un mākslas zinātnes). Līdz ar to Noteikumos lietotais “zinātnes nozares” līmenis vairs neatbilst Latvijas normatīvajam regulējumam un ir aizstājams ar “zinātnes nozaru grupām” līmeni.
b) Šobrīd Noteikumos nav noteikts, kā starptautiskajā novērtējumā tiek piešķirts zinātniskās institūcijas konsolidētais vērtējums un kas tiek ņemts vērā tā piešķiršanā.
c) Šobrīd Noteikumos netiek noteikts atsevišķs starptautiskā novērtējuma vērtējuma piešķiršanas princips tām zinātniskajām institūcijām, kuras laika posmā no 2022. gada 31. oktobra līdz 2026. gada 31. maijam ir integrētas vai tiek integrētas citā zinātniskā institūcijā Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros (turpmāk – zinātnisko institūciju konsolidācija). Vienlaikus šobrīd Noteikumos nav noteikts, ka šīs integrējamās vienības netiek iekļautas tiesību akta noteiktajā maksimālajā vērtējamo vienību skaitā (maksimālais vērt.vienību skaits noteikts noteikumu 15.2. apakšpunktā).
b) Šobrīd Noteikumos nav noteikts, kā starptautiskajā novērtējumā tiek piešķirts zinātniskās institūcijas konsolidētais vērtējums un kas tiek ņemts vērā tā piešķiršanā.
c) Šobrīd Noteikumos netiek noteikts atsevišķs starptautiskā novērtējuma vērtējuma piešķiršanas princips tām zinātniskajām institūcijām, kuras laika posmā no 2022. gada 31. oktobra līdz 2026. gada 31. maijam ir integrētas vai tiek integrētas citā zinātniskā institūcijā Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros (turpmāk – zinātnisko institūciju konsolidācija). Vienlaikus šobrīd Noteikumos nav noteikts, ka šīs integrējamās vienības netiek iekļautas tiesību akta noteiktajā maksimālajā vērtējamo vienību skaitā (maksimālais vērt.vienību skaits noteikts noteikumu 15.2. apakšpunktā).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos lietotais termins “zinātnes nozares” šobrīd pēc satura atbilst “zinātnes nozares grupām”.
Noteikumos šobrīd nav paredzēti atsevišķie gadījumi 2025.gada novērtējuma veikšanai, kuros zinātniskā institūcija ir tikusi vai tiek integrēta citā zinātniskajā institūcijā. Tādēļ, ja neņem vērā to, ka šādas integrācijas laika posmā no 2023.–2026. gadam Latvijā tiek veiktas (Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros), tās var radīt nepamatoti apgrūtinošus vai ierobežojošus apstākļus dalībai tām zinātniskajām institūcijām, kurās tiek integrēta cita zinātniskā institūcija, jo rezultātā zinātniskās institūcijas vērtējamo vienību kopskaits var pārsniegt to, kas šobrīd ir noteikts Noteikumos (15.2. apakšpunktā).
Noteikumi ir jāprecizē, jo nav noteikti vienoti konsolidētā institūcijas vērtējuma (turpmāk – konsolidētais vērtējums) piešķiršanas principi tām zinātniskajām institūcijām, kuras starptautiskajā novērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamām vienībām, tostarp, ja kāda no vērtējamām vienībām ir tikusi vai tiek integrēta šajā zinātniskajā institūcijā zinātnisko institūciju konsolidācijas ietvaros. Zinātnes politikas plānošanai un finansēšanai ir būtisks vienots zinātniskās institūcijas vērtējums, kura noteikšanā tiek ievērota konsekvence.
Papildus, noteikumi jāpapildina, jo šobrīd nav noteikts, kā starptautiskā novērtējuma veikšanā tiek ņemts vērā pētniecības starpdisciplinaritātes aspekts attiecībā uz zinātnisko institūciju un vērtējamo vienību atbilstību zinātnes nozaru grupām.
Noteikumos šobrīd nav paredzēti atsevišķie gadījumi 2025.gada novērtējuma veikšanai, kuros zinātniskā institūcija ir tikusi vai tiek integrēta citā zinātniskajā institūcijā. Tādēļ, ja neņem vērā to, ka šādas integrācijas laika posmā no 2023.–2026. gadam Latvijā tiek veiktas (Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros), tās var radīt nepamatoti apgrūtinošus vai ierobežojošus apstākļus dalībai tām zinātniskajām institūcijām, kurās tiek integrēta cita zinātniskā institūcija, jo rezultātā zinātniskās institūcijas vērtējamo vienību kopskaits var pārsniegt to, kas šobrīd ir noteikts Noteikumos (15.2. apakšpunktā).
Noteikumi ir jāprecizē, jo nav noteikti vienoti konsolidētā institūcijas vērtējuma (turpmāk – konsolidētais vērtējums) piešķiršanas principi tām zinātniskajām institūcijām, kuras starptautiskajā novērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamām vienībām, tostarp, ja kāda no vērtējamām vienībām ir tikusi vai tiek integrēta šajā zinātniskajā institūcijā zinātnisko institūciju konsolidācijas ietvaros. Zinātnes politikas plānošanai un finansēšanai ir būtisks vienots zinātniskās institūcijas vērtējums, kura noteikšanā tiek ievērota konsekvence.
Papildus, noteikumi jāpapildina, jo šobrīd nav noteikts, kā starptautiskā novērtējuma veikšanā tiek ņemts vērā pētniecības starpdisciplinaritātes aspekts attiecībā uz zinātnisko institūciju un vērtējamo vienību atbilstību zinātnes nozaru grupām.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu mūsdienīgu un starptautiskajām praksēm un Eiropas pētniecības telpā vispāratzītiem principiem atbilstošu novērtējuma veikšanu, papildināta Noteikumu 2. punkta redakcija, nosakot, ka ministrijas piesaistītajam izpildītājam ir kompetence Eiropas pētniecības telpas zinātnes novērtējuma reformēšanas procesā (CoARA) noteikto vienotu zinātnisko institūciju darbības novērtēšanas principu izmantošanā. CoARA zinātnisko institūciju darbības novērtēšanai izvirza kopā 10 pamatprincipus, kas cita starpā iekļauj: kvalitatīvās (ne kvantitatīvās) ekspertīzes veikšanu, kas balstīta atvērtā izvērtēšanas procesā (peer review), nodrošināt kvantitatīvo datu atbildīgu izmantošanu u.c. principi. CoARA izvirzītie principi pieejami: https://coara.eu.
Aktualizēt Noteikumu redakciju, visā tekstā aizstājot “zinātnes nozares” ar “zinātnes nozaru grupām”;
Noteikumu 6.2. apakšpunktā paredzēt, ka ekspertu grupā vismaz 4 piesaistītie eksperti atbilst vērtējamās vienības vai zinātniskās institūcijas zinātnes nozaru grupai. Vēršam uzmanību, ka šajā gadījumā 4 piesaistītie ekspertu pārstāvētā zinātnes nozaru grupa būs atbilstoša primārajai zinātnes nozaru grupai (Noteikumu 17.punkts) un nepieciešamības gadījumā saistītajai zinātnes nozaru grupai iespējams piesaistīt papildu ekspertus, kas pārstāv saistīto zinātnes nozaru grupu.
Papildināt Noteikumus ar 10.3. un 10.4. apakšpunktiem, kuros noteikts, kā piešķir institūcijas konsolidēto vērtējumu tām zinātniskajām institūcijām, kuras vērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamām vienībām.
Tāpat kā katras vērtējamās vienības saņemtie vērtējumi, arī konsolidētais vērtējums ir ekspertu veikta kvalitatīva izvērtējuma rezultātā piešķirts kvantitatīvs vērtējums (skalā no 1 (minimālais vērtējums) līdz 5 (maksimālais piešķiramais vērtējums)). Novērtējuma metodoloģiju nemainīgi izstrādā izpildītājs, ko nosaka Noteikumu 4. punkts.
Konsolidēto vērtējumu piešķir izpildītājs sadarbībā ar ekspertu grupas vadītājiem, ņemot vērā: (1) ekspertu grupas ziņojumu par katru zinātniskās institūcijas vērtējamo vienību, kā arī zinātniskās institūcijas sniegumu zinātnes nozaru grupu ietvarā izvērtē arī attiecībā pret citu zinātnisko institūciju Latvijā sniegumu šajās zinātnes nozaru grupās. Piešķirot konsolidēto vērtējumu var ņemt vērā arī to informāciju, kas iekļauta zinātnisko institūciju vai vērtējamo vienību pašvērtējuma ziņojumos un zinātniskās literatūras datubāzēs pieejamo informāciju un bibliometriskās analīzes rezultātus. Papildu kritēriji un principi, ko ņem vērā, piešķirot konsolidēto vērtējumu: zinātnes nozares grupas specifika un kopējā aina valstī un starptautiskā griezumā (piemēram, humanitāro zinātņu specifika attiecībā uz starptautisko sadarbību un zinātnes pasūtījumu); zinātniskās institūcijas kapacitāte (piemēram, spēja kvalitatīvi veikt pētniecisko darbību, spēja piesaistīt finansējumu, kā arī veidot sadarbību u.tml.) un katras vērtējamās vienības ietekme uz zinātniskās institūcijas attīstību, pētniecības kapacitāti (tostarp citu vērtējamo vienību kontekstā). Ņemot vērā, ka konsolidētais vērtējums balstīts ekspertu vērtējumā par katru vērtējamo vienību, to piešķir tikai pēc visu zinātniskās institūcijas vērtējamo vienību vērtējumu piešķiršanas. Noteikumu 10.3. un 10.4. apakšpunktos minētais konsolidētais vērtējums galvenokārt tiek balstīts ekspertu grupu veiktajā ekspertīzē jeb jau sagatavotajos pārskatos (pārskatu sagatavošanu nosaka Noteikumu 9.5. apakšpunkts). Piešķirot Noteikumu 10.3. un 10.4. apakšpunktos minēto konsolidēto vērtējumu izpildītājs sadarbībā ar ekspertu grupu vadītājiem:
1) izskata un ņem vērā ekspertu sagatavotos ziņojumus, tostarp ekspertu sagatavotās rekomendācijas, par visām vienas zinātniskās institūcijas vērtējamām vienībām, ņemot vērā zinātnes nozaru grupu specifiku (humanitārās un mākslas zinātnes nozaru grupas rezultāti nav tieši salīdzināmi ar dabaszinātņu nozaru grupas rezultātiem u.tml.);
2) ņem vērā zinātniskās institūcijas katras vērtējamās vienības pētniecības kapacitāti šīs institūcijas ietvaros (t.i., tostarp arī attiecībā pret citām šīs zinātniskās institūcijas vērtējamām vienībām);
3) ņem vērā katras vērtējamās vienības ietekmi uz zinātniskās institūcijas attīstību un zinātniski pētnieciskās darbības zinātnes ietekmi; cilvēkkapitāla attīstību un kapacitāti zinātniskajā institūcijā; pētniecības infrastruktūras nodrošinājumu un piedāvājumu (pētniecības sadarbībai);
4) ja nepieciešams, papildus var izskatīt un ņemt vērā vērtējamo vienību pašvērtējuma ziņojumus un zinātniskās literatūras datubāzēs pieejamo informāciju un bibliometriskās analīzes rezultātus;
5) ja nepieciešams, var lūgt ekspertiem sniegt papildu komentārus par konkrētās vērtējamās vienības sniegumu starptautiskajā novērtējumā;
6) ja nepieciešams, salīdzina vērtējamo vienību sniegumu (ekspertu vērtējumā, pašvērtējuma ziņojumos) ar citām Latvijas zinātnisko institūciju vai vērtējamo vienību sniegumu (sakritīgā zinātnes nozaru grupā un zinātnes nozarē).
Papildināt Noteikumus ar 22. punktu, kurā noteikts, ka tās zinātniskās institūcijas, kurās laika posmā no 2022. gada 31. oktobra līdz 2026. gada 31. maijam Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros tiek integrētas citas zinātniskās institūcijas, izlemj un sniedz Izglītības un zinātnes ministrijai informāciju par tiem dalības novērtējumā aspektiem, kas attiecas uz integrētajām vai vēl integrējamām zinātniskajām institūcijām.
Šie aspekti ietver: iekļaušana vai neiekļaušana atsevišķi vērtējamo vienību klāstā; kopīga pašvērtējuma ziņojuma sagatavošana; atsevišķo vērtējamo vienību saņemto vērtējumu iekļaušana vai neiekļaušana konsolidētajā vērtējumā. Četru scenāriju iekļaušana aptver veikto un veicamo zinātnisko institūciju konsolidāciju spektru, ņemot vērā konsolidācijas plānu, ka arī to, kādā stadijā ir konsolidācijas process, savstarpējie zinātnisko institūciju kapacitātes aspekti , iespējas nodrošināt atsevišķa pašvērtējuma ziņojuma sagatavošanu vai tā integrēšanu kopīgā pašvērtējuma ziņojumā.
Papildināt Noteikumus ar 23. punktu, lai noteiktu, ka 2025.gada novērtējumā uz tām zinātniskajām institūcijām, kurās tikušas integrētas, vai tiek integrētas citas zinātniskās institūcijas, noteikumos noteiktais vienas zinātniskās institūcijas maksimālais pieļaujamais vērtējamo vienību skaits nav attiecināms.
Aktualizēt Noteikumu redakciju, visā tekstā aizstājot “zinātnes nozares” ar “zinātnes nozaru grupām”;
Noteikumu 6.2. apakšpunktā paredzēt, ka ekspertu grupā vismaz 4 piesaistītie eksperti atbilst vērtējamās vienības vai zinātniskās institūcijas zinātnes nozaru grupai. Vēršam uzmanību, ka šajā gadījumā 4 piesaistītie ekspertu pārstāvētā zinātnes nozaru grupa būs atbilstoša primārajai zinātnes nozaru grupai (Noteikumu 17.punkts) un nepieciešamības gadījumā saistītajai zinātnes nozaru grupai iespējams piesaistīt papildu ekspertus, kas pārstāv saistīto zinātnes nozaru grupu.
Papildināt Noteikumus ar 10.3. un 10.4. apakšpunktiem, kuros noteikts, kā piešķir institūcijas konsolidēto vērtējumu tām zinātniskajām institūcijām, kuras vērtējumā piedalās ar vairākām vērtējamām vienībām.
Tāpat kā katras vērtējamās vienības saņemtie vērtējumi, arī konsolidētais vērtējums ir ekspertu veikta kvalitatīva izvērtējuma rezultātā piešķirts kvantitatīvs vērtējums (skalā no 1 (minimālais vērtējums) līdz 5 (maksimālais piešķiramais vērtējums)). Novērtējuma metodoloģiju nemainīgi izstrādā izpildītājs, ko nosaka Noteikumu 4. punkts.
Konsolidēto vērtējumu piešķir izpildītājs sadarbībā ar ekspertu grupas vadītājiem, ņemot vērā: (1) ekspertu grupas ziņojumu par katru zinātniskās institūcijas vērtējamo vienību, kā arī zinātniskās institūcijas sniegumu zinātnes nozaru grupu ietvarā izvērtē arī attiecībā pret citu zinātnisko institūciju Latvijā sniegumu šajās zinātnes nozaru grupās. Piešķirot konsolidēto vērtējumu var ņemt vērā arī to informāciju, kas iekļauta zinātnisko institūciju vai vērtējamo vienību pašvērtējuma ziņojumos un zinātniskās literatūras datubāzēs pieejamo informāciju un bibliometriskās analīzes rezultātus. Papildu kritēriji un principi, ko ņem vērā, piešķirot konsolidēto vērtējumu: zinātnes nozares grupas specifika un kopējā aina valstī un starptautiskā griezumā (piemēram, humanitāro zinātņu specifika attiecībā uz starptautisko sadarbību un zinātnes pasūtījumu); zinātniskās institūcijas kapacitāte (piemēram, spēja kvalitatīvi veikt pētniecisko darbību, spēja piesaistīt finansējumu, kā arī veidot sadarbību u.tml.) un katras vērtējamās vienības ietekme uz zinātniskās institūcijas attīstību, pētniecības kapacitāti (tostarp citu vērtējamo vienību kontekstā). Ņemot vērā, ka konsolidētais vērtējums balstīts ekspertu vērtējumā par katru vērtējamo vienību, to piešķir tikai pēc visu zinātniskās institūcijas vērtējamo vienību vērtējumu piešķiršanas. Noteikumu 10.3. un 10.4. apakšpunktos minētais konsolidētais vērtējums galvenokārt tiek balstīts ekspertu grupu veiktajā ekspertīzē jeb jau sagatavotajos pārskatos (pārskatu sagatavošanu nosaka Noteikumu 9.5. apakšpunkts). Piešķirot Noteikumu 10.3. un 10.4. apakšpunktos minēto konsolidēto vērtējumu izpildītājs sadarbībā ar ekspertu grupu vadītājiem:
1) izskata un ņem vērā ekspertu sagatavotos ziņojumus, tostarp ekspertu sagatavotās rekomendācijas, par visām vienas zinātniskās institūcijas vērtējamām vienībām, ņemot vērā zinātnes nozaru grupu specifiku (humanitārās un mākslas zinātnes nozaru grupas rezultāti nav tieši salīdzināmi ar dabaszinātņu nozaru grupas rezultātiem u.tml.);
2) ņem vērā zinātniskās institūcijas katras vērtējamās vienības pētniecības kapacitāti šīs institūcijas ietvaros (t.i., tostarp arī attiecībā pret citām šīs zinātniskās institūcijas vērtējamām vienībām);
3) ņem vērā katras vērtējamās vienības ietekmi uz zinātniskās institūcijas attīstību un zinātniski pētnieciskās darbības zinātnes ietekmi; cilvēkkapitāla attīstību un kapacitāti zinātniskajā institūcijā; pētniecības infrastruktūras nodrošinājumu un piedāvājumu (pētniecības sadarbībai);
4) ja nepieciešams, papildus var izskatīt un ņemt vērā vērtējamo vienību pašvērtējuma ziņojumus un zinātniskās literatūras datubāzēs pieejamo informāciju un bibliometriskās analīzes rezultātus;
5) ja nepieciešams, var lūgt ekspertiem sniegt papildu komentārus par konkrētās vērtējamās vienības sniegumu starptautiskajā novērtējumā;
6) ja nepieciešams, salīdzina vērtējamo vienību sniegumu (ekspertu vērtējumā, pašvērtējuma ziņojumos) ar citām Latvijas zinātnisko institūciju vai vērtējamo vienību sniegumu (sakritīgā zinātnes nozaru grupā un zinātnes nozarē).
Papildināt Noteikumus ar 22. punktu, kurā noteikts, ka tās zinātniskās institūcijas, kurās laika posmā no 2022. gada 31. oktobra līdz 2026. gada 31. maijam Eiropas Savienības budžeta programmas Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna īstenošanai augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reformas ietvaros tiek integrētas citas zinātniskās institūcijas, izlemj un sniedz Izglītības un zinātnes ministrijai informāciju par tiem dalības novērtējumā aspektiem, kas attiecas uz integrētajām vai vēl integrējamām zinātniskajām institūcijām.
Šie aspekti ietver: iekļaušana vai neiekļaušana atsevišķi vērtējamo vienību klāstā; kopīga pašvērtējuma ziņojuma sagatavošana; atsevišķo vērtējamo vienību saņemto vērtējumu iekļaušana vai neiekļaušana konsolidētajā vērtējumā. Četru scenāriju iekļaušana aptver veikto un veicamo zinātnisko institūciju konsolidāciju spektru, ņemot vērā konsolidācijas plānu, ka arī to, kādā stadijā ir konsolidācijas process, savstarpējie zinātnisko institūciju kapacitātes aspekti , iespējas nodrošināt atsevišķa pašvērtējuma ziņojuma sagatavošanu vai tā integrēšanu kopīgā pašvērtējuma ziņojumā.
Papildināt Noteikumus ar 23. punktu, lai noteiktu, ka 2025.gada novērtējumā uz tām zinātniskajām institūcijām, kurās tikušas integrētas, vai tiek integrētas citas zinātniskās institūcijas, noteikumos noteiktais vienas zinātniskās institūcijas maksimālais pieļaujamais vērtējamo vienību skaits nav attiecināms.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
Nē
Juridiskās personas
- Zinātniskās institūcijas
Ietekmes apraksts
Starptautiskā novērtējuma rezultāti tiek ņemti vērā:
a) augstskolu tipa atbilstības novērtēšanai;
b) Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 252 "Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība", valsts budžeta zinātnes finansējuma piešķiršanas aprēķinā noteikts, ka tās valsts zinātniskās institūcijas, kuras starptautiskajā novērtējumā saņēmušas vērtējumu “4” vai “5” saņem lielāku zinātnes bāzes finansējumu, savukārt tām zinātniskajām institūcijām, kuras saņēmušas novērtējumu “1” vai “2”, zinātnes bāzes finansējumu nepiešķir.
Starptautiskā novērtējuma veikšanai nepieciešams, ka zinātniskās institūcijas sagatavo pašvērtējuma ziņojumu un nodrošina ekspertu grupu vizītes vērtējamā vienībā.
a) augstskolu tipa atbilstības novērtēšanai;
b) Ministru kabineta 2022. gada 19. aprīļa noteikumos Nr. 252 "Zinātniskās darbības bāzes finansējuma piešķiršanas kārtība", valsts budžeta zinātnes finansējuma piešķiršanas aprēķinā noteikts, ka tās valsts zinātniskās institūcijas, kuras starptautiskajā novērtējumā saņēmušas vērtējumu “4” vai “5” saņem lielāku zinātnes bāzes finansējumu, savukārt tām zinātniskajām institūcijām, kuras saņēmušas novērtējumu “1” vai “2”, zinātnes bāzes finansējumu nepiešķir.
Starptautiskā novērtējuma veikšanai nepieciešams, ka zinātniskās institūcijas sagatavo pašvērtējuma ziņojumu un nodrošina ekspertu grupu vizītes vērtējamā vienībā.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
-
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
Zinātniskās institūcijas
palielinās
Vērtības nozīme:
Iepriekšējos starptautiskajos novērtējumos zinātniskajām institūcijām, kuras ir juridisko personu dibinātas augstskolas, dalība bija brīvprātīga. No 2025.gada, lai noteiktu atbilstību Augstskolu likumā noteiktajiem augstskolu tipiem, visām augstskolām ir noteiktas prasības attiecībā uz starptautiskā novērtējumu.
Izmaksu monetārs novērtējums uz projekta izstrādes laiku nav zināms, jo katrai privātpersonu dibinātai augstskolai izmaksu apjoms būs atšķirīgs, sagatavojot nepieciešamo pašvērtējuma ziņojumu, kas nepieciešama starptautiskā novērtējuma veikšanai. Šāda darbība veicama reizi sešos gados.
Kopā
0,00
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
-
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
Starptautiskais novērtējums tiek veikts reizi sešos gados ar tam paredzēto valsts budžetu, neatkarīgi no šajā tiesību akta projektā plānotajām izmaiņām.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Jā
Skaidrojums
Ņemot vērā, ka ar Projektu netiek ieviestas jaunas politiskās iniciatīvas un tas neparedz būtiski mainīt esošo regulējumu, sabiedrības līdzdalības kārtība Projekta izstrādē netiek piemērota, atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 „Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 5. punktam.
6.4. Cita informācija
Projektā ietvertie jautājumi izriet no:
1) 2021. gada 8. jūnija likuma "Grozījumi Augstskolu likumā";
2) 2022. gada 14. jūlija likuma "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā";
3) Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumi Nr. 721 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi".
1) 2021. gada 8. jūnija likuma "Grozījumi Augstskolu likumā";
2) 2022. gada 14. jūlija likuma "Grozījumi Zinātniskās darbības likumā";
3) Ministru kabineta 2023. gada 5. decembra noteikumi Nr. 721 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi".
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi