Anotācija (ex-ante)

22-TA-2620: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 26. jūlija noteikumos Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 376 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs” 11. punktā noteikts, ka  Izglītības un zinātnes ministrija, pamatojoties uz šo noteikumu 4. punktā minēto informāciju par bērnu un skolēnu skaitu attiecīgā gada 1. septembrī, aprēķina mērķdotāciju pedagogu darba samaksai par periodu no kārtējā gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no nākamā gada 1. janvāra līdz 31. augustam. Tādējādi nepieciešams precizēt finansēšanas noteikumus Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai, aprēķinot mērķdotāciju pedagogu darba samaksai par periodu no 2022.gada 1. septembra līdz 31. decembrim un par periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 31. augustam. 
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Precizēt finansēšanas nosacījumus Ukrainas civiliedzīvotāju, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs"  vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmu apguvei. 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta 2016. gada 16. jūlija noteikumu Nr. 488 "Kārtība, kādā nepilngadīgam patvēruma meklētājam nodrošina izglītības ieguves iespējas" (turpmāk - MK noteikumi Nr. 488) 32. punkts paredz, ka finansējumu civiliedzīvotāju vispārējās izglītības un profesionālās izglītības ieguvei piešķir atbilstoši šo noteikumu 9. punktam, kurš nosaka, ka patvēruma meklētāja vispārējās izglītības programmas apguvei finansējumu no ministrijas pamatbudžetā kārtējam gadam paredzētajiem valsts budžeta līdzekļiem piešķir pedagogu darba samaksai (tai skaitā normatīvajos aktos noteiktajām valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām), kas saistīts ar individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildi, – 257 euro mēnesī mācību gada un papildu mācību pasākumu īstenošanas laikā, kā arī pirmsskolas izglītības programmas īstenošanas laikā un Izglītības likuma 1. panta 12.5 punktā minēto mācību līdzekļu nodrošināšanai – 50 euro mācību gadā. Tāpat arī noteikts, ka šo noteikumu 9.1. apakšpunktā minēto finansējumu attiecībā uz profesionālās vidējās izglītības programmas īstenošanu piešķir minētās izglītības programmas īstenošanas laikā. Privātām izglītības iestādēm, kas nodrošina vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības ieguvi civiliedzīvotājiem (turpmāk – privātā izglītības iestāde), kā arī valsts dibinātām izglītības iestādēm ministrija minēto finansējumu pieprasa no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas. Vienlaikus MK noteikumu Nr. 488 33. punkts nosaka, ka papildus šo noteikumu 9. punktā norādītajam finansējumam civiliedzīvotāja profesionālās vidējās izglītības programmas apguves nodrošināšanai tiek piešķirts finansējums ikmēneša stipendijas izmaksai 15 euro apmērā un vidējās profesionālās izglītības programmas īstenošanai 76,08 euro apmērā mēnesī par vienu civiliedzīvotāju, bet izglītības tematiskajai jomai "Mākslas" – 108,32 euro apmērā. Minēto finansējumu ministrija pieprasa no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas. Vasaras mēnešos, kad netiek īstenota profesionālās vidējās izglītības programma, šajā punktā minētais finansējums tiek piešķirts tikai ikmēneša stipendijas izmaksai 15 euro apmērā, ja civiliedzīvotājs nav atskaitīts no attiecīgās programmas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Minētie finansēšanas nosacījumi tika noteikti, ņemot vērā, ka Ukrainas civiliedzīvotāji līdz šim vispārējās izglītības sistēmā tika iekļauti mācību gada vidū, un profesionālajā izglītībā tika uzņemti Ukrainas civiliedzīvotāji, kuri to bija iepriekš uzsākuši pirms ierašanās Latvijā. Tādējādi minēto Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai bija nepieciešams papildus finansējums gan pedagoga darba samaksai, gan mācību līdzekļiem un profesionālajā izglītībā arī stipendiju izmaksai un profesionālās izglītības programmas īstenošanai.
Savukārt, vispārējās izglītības ieguves uzsākšanai no mācību gada sākuma vai profesionālās izglītības programmas  uzsākšanai no sākuma no 2022. gada septembra Ukrainas civiliedzīvotāji tika uzņemti vispārējā kārtībā un attiecīgi arī to izglītība finansējama vispārējā kārtībā, tāpat kā jebkuram izglītojamajam. Tādējādi papildus atbalsts Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai nepieciešams samazinātā apmērā. 
Savukārt, tie  Ukrainas civiliedzīvotāji, kas mācības vispārējā izglītībā un profesionālajā izglītībā uzsāka no 2022. gada marta līdz 2022. gada jūnijam un tās  turpina, iekļaujas vispārējā  izglītojamo skaitā un attiecīgi to izglītība ir finansējama vispārējā kārtībā. Tādējādi papildus atbalsts Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanai nepieciešams samazinātā apmērā. 
Risinājuma apraksts
Ar noteikumu projektu MK noteikumos Nr. 488 tiek precizēti finansēšanas nosacījumi to Ukrainas civiliedzīvotāju vispārējās izglītības un profesionālās vidējās izglītības ieguves nodrošināšanai, kas uzsāk mācības no 2022. gada septembra, un  kuri uzsāka mācības  no 2022. gada marta līdz 2022. gada jūnijam un tās turpina, proti, to kuri uz 2022. gada 1. septembri reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" vispārējās izglītības un profesionālās izglītības ieguvei.  
Tādējādi projektā noteiktais attiecas uz tiem izglītojamiem, kuri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā uz 2022. gada 1.septembri. Minētais nosacījums ietverts, ņemot vērā, ka vispārējās izglītības iestādēm, pamatojoties uz Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumu Nr. 376 “Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs” 4. punktu, mērķdotācijas aprēķinam dati par izglītojamiem ir jāievada līdz katra gada 5. septembrim, savukārt, attiecībā uz profesionālās izglītības izglītojamiem nav šāda nosacījuma, tāpēc dati par izglītojamiem Valsts izglītības informācijas sistēmā  var tikt ievadīti arī, piemēram, līdz 5. septembrim, bet nosakot formulējumu “uz 2022. gada 1. septembri”   tiek aptverti visi dati par izglītojamiem, kas mācības uzsāk 1. septembrī.
Noteikumu projekts attiecībā uz vispārējās izglītības nodrošināšanu paredz, ka vispārējās izglītības ieguvei izglītojamam, kurš ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā vispārējās izglītības ieguvei uz 2022. gada 1. septembri, valsts nodrošina atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim samazinātā apmērā:
 - pedagogu darba samaksai – 50% apmērā;
 - savukārt mācību līdzekļiem - 5,96 euro apmērā laikposmam no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim. 
Ministrija minēto finansējumu pieprasa no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas."

Attiecībā uz profesionālās izglītības nodrošināšanu noteikumu projekts līdzīgi kā vispārējās izglītības nodrošināšanai paredz, ka profesionālās vidējās izglītības ieguvei izglītojamam, kurš ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā profesionālās vidējās izglītības ieguvei uz 2022. gada 1. septembri, valsts nodrošina atbalstu līdz 2022. gada 31. decembrim samazinātā apmērā: 
 - pedagogu darba samaksai – 50% apmērā;
 - mācību līdzekļiem  – papildus finansējumu proporcionāli tādā apmērā, kā pārējiem izglītojamiem.
Ministrija minēto finansējumu pieprasa no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" atbilstoši normatīvajam aktam, kas nosaka kārtību, kādā veic gadskārtējā valsts budžeta likumā noteiktās apropriācijas izmaiņas."
Papildus atbalstu stipendijām un profesionālās izglītības programmas īstenošanai nepiešķir, jo  minētās izmaksas tiks nodrošinātas vispārējā kārtībā tāpat kā pārējiem izglītojamiem.

Attiecībā uz izglītojamiem, kas tika uzņemti profesionālās izglītības iestādē no 2022. gada marta līdz 2022. gada jūnijam un tās turpina arī no 1. septembra, noteikumu projekts finansējumu paredz šādā apmērā:
- par laika periodu no 2022. gada marta līdz 1. septembrim - MK noteikumos Nr. 488 32. punktā noteiktajā apmērā: finansējums pedagogu atalgojumam individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildei ir 257 euro apmērā mēnesī, mācību līdzekļu nodrošināšanai - 50 euro apmērā mācību gadā, finansējums ikmēneša stipendijas izmaksai - 15 euro apmērā; vidējās profesionālās izglītības programmas īstenošanas izmaksas uz vienu civiliedzīvotāju mēnesī 76,08 euro apmērā, bet izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" 108,32 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem"
-par laika periodu no 2022. gada 1. septembra – 2022. gada 31. decembrim samazinātā apmērā: pedagogu darba samaksai – 50% apmērā un  mācību līdzekļiem 5,96 euro apmērā no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem. Savukārt pārējās izmaksas, tai skaitā stipendiju izmaksai tiek segta no valsts budžeta dotācijas profesionālajai izglītībai.

Savukārt izglītojamam, kurš ir reģistrēts Valsts izglītības informācijas sistēmā profesionālās vidējās izglītības ieguvei pēc 2022. gada 1. septembra (faktiski attiecināms uz personām, kas  tiks uzņemtas iepriekš uzsāktās profesionālās vidējās izglītības apguves turpināšanai pēc 2022. gada septembra), noteikumu projekts paredz, ka valsts nodrošina MK noteikumu Nr. 488 32. punktā noteikto finansejumu: 
- finansējums pedagogu atalgojumam individuālā izglītības programmas apguves plāna izpildei ir 257 euro apmērā mēnesī,
- mācību līdzekļu nodrošināšanai - 50 euro apmērā mācību gadā,
- finansējums ikmēneša stipendijas izmaksai - 15 euro apmērā.
- vidējās profesionālās izglītības programmas īstenošanas izmaksas uz vienu civiliedzīvotāju mēnesī 76,08 euro apmērā, bet izglītības tematiskajā jomā "Mākslas" 108,32 euro apmērā.

Ņemot vērā, ka par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri uz 2022. gada 1. septembri ir reģistrēti Valsts izglītības informācijas sistēmā ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" un turpina vispārējās izglītības un profesionālās izglītības ieguvi arī pēc 2022. gada 1. septembra (tai skaitā, visi tie izglītojamie, kuri izglītības ieguvi uzsākuši 2022. gada pavasarī un turpina izglītību iegūt arī 2022. gada 1.septembrī), finansējums tiek piešķirts no valsts mērķdotācijām vai dotācijām profesionālās izglītības ieguvei. Lai novērstu dubulta finansējuma izmaksu, paredzēts, ka no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" turpmāk finansējums tiek piešķirts 50% apmērā laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim, lai nodrošinātu papildu finanšu atbalstu individuālam mācību darbam ar izglītojamo (latviešu valodas papildu nodarbības, neapgūto mācību satura tēmu papildu nodarbības, dzimtās valodas nodarbības un papildu konsultācijas atbalsta personāla darbam ar skolēnu). Vienlaikus ņemot vērā, ka minētā finansējuma piešķiršana ir terminēta laika posmā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim, paredzēts, ka turpmāk par Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri vispārējās izglītības un profesionālās izglītības ieguvi turpinās arī pēc 2022. gada 31. decembra, finansējums no 2023. gada 1. janvāra tiks piešķirts vispārējā kārtībā. Savukārt, par tiem Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri Valsts izglītības informācijas sistēmā reģistrēti ar apakšstatusu "Ukrainas civiliedzīvotājs" izglītības ieguvei pēc 2022. gada 1. septembra (tie izglītojamie, kuri izglītības ieguvi uzsākuši pirmreizēji pēc 2022. gada 1. septembra), finansējums netiek piešķirts no valsts mērķdotācijām, bet kā patvēruma meklētājiem no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem" spēkā esošajā kārtībā. 
Pašvaldību dibinātām izglītības iestādēm finansējuma nodrošināšana tiks turpināta līdzšinējā kārtībā, saskaņā ar Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 13. pantā noteikto, proti, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija reizi mēnesī kompensēs pašvaldībām izdevumus, kas radušies sakarā ar Ukrainas civiliedzīvotājiem sniegto atbalstu, pieprasot līdzekļu piešķiršanu no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem". Vienlaikus nav iespējams prognozēt cik izglītojamo uzsāks vispārējās izglītības un profesionālās izglītības ieguvi pēc 2022. gada 1. septembra, lai veiktu aprēķinus, kādu ietekmi tas atstās uz valsts budžeta izmaksām.

Vienlaikus ņemot vērā, ka valsts finansējums 100% apmērā pedagogu darba samaksai un uzturēšanas izdevumiem tiek segts par speciālās izglītības programmās esošajiem bērniem, kā arī no valsts mērķdotācijām tiek maksāts pedagogu darba samaksai par obligātās pirmsskolas izglītības programmās esošajiem izglītojamajiem un izglītojamiem pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās, šo noteikumu 32.1 un 32.2 punktos minētajām mērķgrupām izglītības ieguvei finansējums tiek piešķirts attiecīgi 50% apmērā, bet mācību līdzekļu iegādei 5,96 euro apmērā no 2022. gada 1. septembra līdz 2022. gada 31. decembrim.

Papildus minētajam, ņemot vērā no valsts izbraucošo izglītojamo mobilitātes risku, kuram iestājoties valsts budžeta mērķdotācijas pedagogu darba samaksai paliek pie pašvaldības, bet izglītības pakalpojums netiek sniegts, ar Ministru kabineta protokollēmumu tiek paredzēts, ka Izglītības un zinātnes ministrijai nepieciešams monitorēt situāciju šī mācību gada pirmā semestra noslēgumā/otrā semestra sākumā un informēt Ministru kabinetu par bērnu skaita izmaiņām un, ja izmaiņas ir būtiskas – piedāvāt risinājumu valsts budžeta mērķdotāciju pārplānošanai/atlikumu vadībai.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Pašvaldības kā atvasinātas publiskās personas (kā arī pastarpinātās pārvaldes iestādes); Latvijas Republika kā sākotnējā publisko tiesību juridiskā persona (kā arī tiešās pārvaldes iestādes); Privātās izglītības iestādes un to dibinātāji.
Ietekmes apraksts
Pašvaldībām un to iestādēm, Izglītības un zinātnes ministrijai, valsts izglītības iestādēm, privātajām izglītības iestādēm ir noteikti pienākumi un funkcijas nepilngadīgo Ukrainas civiliedzīvotāju izglītības nodrošināšanā

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekts nerada papildus ietekmi uz valsts budžetu un tiks īstenots ar Ministru kabineta 2022. gada 29. aprīļa rīkojumu Nr. 302 “Par Pasākumu plānu atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā” apstiprinātā  pasākumu plāna atbalsta sniegšanai Ukrainas civiliedzīvotājiem Latvijas Republikā ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts tiek virzīts steidzamības kārtībā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Vispārējās izglītības iestāžu dibinātāji

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Nepilngadīgiem Ukrainas civiliedzīvotājiem tiek nodrošināta iespēja iegūt izglītību vispārējās izglītības un profesionālās izglītības programmās. 

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi