Anotācija

25-TA-1523: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, daļas pirkšanu projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" īstenošanai" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Likums) 9. panta pirmā daļa.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz projekta "Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve "Rail Baltica" koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu" (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonas atsavināt tai piederoša nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0171) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0342) 0,0074 ha platībā (pirms sadales zemes vienība ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0171).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Īstenojot Rail Baltica projektu, nepieciešams atsavināt īpašniekam piederoša nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0171) (turpmāk – Nekustamais īpašums) daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0342) 0,0074 ha platībā (turpmāk – Zemes vienība vai Nekustamā īpašuma daļa).
Rail Baltica projekta īstenošanai paredzētā darbība, nosakot dzelzceļa līnijas trases novietojumu Latvijas teritorijā, akceptēta ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu". Ar Ministru kabineta 2016. gada 24. augusta rīkojumu Nr. 468 "Par nacionālo interešu objekta statusa noteikšanu Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūrai Rail Baltica" noteikts nacionālo interešu objekta statuss.
Saskaņā ar pilnsabiedrības "RB Latvija" veiktās izpētes “Eiropas standarta platuma dzelzceļa līnijas Rail Baltica Latvijas posma detalizēta tehniskā izpēte un ietekmes uz vidi novērtējums” tehniskajiem risinājumiem un to detalizāciju būvprojektā Rail Baltica trases robeža skar Nekustamā īpašuma daļu.
Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešams atsavināt Nekustamā īpašuma daļu – zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0342) 0,0074 ha platībā, kas ir nepieciešama dzelzceļa izbūvei.
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta publiskās lietošanas dzelzceļa transporta infrastruktūras projekta attīstībai un atbilstoši akciju sabiedrības "RB Rail" (turpmāk – RB Rail AS) sniegtajai informācijai par būvprojekta tehniskajiem risinājumiem un projektēto autoceļu nozīmi, atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai, ievērojot Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteikto, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Nekustamais īpašums ierakstīts Rīgas rajona tiesas Salaspils pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr. 100000208414. Īpašuma tiesības uz Nekustamo īpašumu nostiprinātas fiziskai personai (turpmāk – Nekustamā īpašuma īpašnieks).
Nekustamais īpašums pēc zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0171) sadales sastāv no:
- divām zemes vienībām – atsavināmās zemes vienības 8031 017 0342 (0,0074 ha platībā) un atlikušās zemes vienības ar kadastra apzīmējumiem 8031 017 0343 (0,1585 ha platībā);
- uz zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0343) esošas būves – dzīvojamā māja ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0171 001.
Nekustamais īpašums ir apbūvēts. Rail Baltica projekta ietvaros būve netiek skarta.
Nekustamajam īpašumam Zemesgrāmatā nav reģistrētas piedziņas atzīmes, nomas vai apbūves tiesības.
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam ir reģistrētas šādas lietu tiesības, kas apgrūtina nekustamu īpašumu, atzīmes veidā:
- Daugavas upes aizsargjosla – 0,1659 ha;
- aizsargjosla gar Laivu ielu - būvlaide – 0,0131 ha;
- aizsargjosla gar perspektīvo autoceļu A-4 – būvlaide;
- 2006. gada 15. februārī starp sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Dmitrija Tovanceva būvniecības firma" un fizisku personu noslēgts komunikāciju pievilkšanas līgums, kas saistošs visiem nekustama īpašuma ieguvējiem.
Atbilstoši 2006. gada 15. februārī starp sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Dmitrija Tovanceva būvniecības firma" un fizisku personu noslēgtā komunikāciju pievilkšanas līguma 1.1. un 1.4. punktam sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Dmitrija Tovanceva būvniecības firma" apņemas veikt komunikāciju pievadīšanu Nekustamam īpašumam līdz 2006. gada 31. decembrim. Ņemot vērā to, ka minētā līguma ietvarā noteiktie darbi bija jāizpilda līdz 2006. gada 31. decembrim, secināms, ka 2006. gada 15. februārī starp sabiedrību ar ierobežotu atbildību "Dmitrija Tovanceva būvniecības firma" un fizisku personu noslēgtais komunikāciju pievilkšanas līguma ir izpildīts un neietekmēs Rail Baltica projekta ietvaros veicamos būvdarbus.
Zemesgrāmatā Nekustamajam īpašumam ir nostiprināta hipotēka (Kreditors: akciju sabiedrība "Citadele banka", reģistrācijas numurs 40103303559. Pamats: 2014. gada 2. decembra hipotekārā kredīta līgums (Biznesa kredīts privātpersonai) Nr. 14-B-0131, 2014. gada 2. decembra hipotēkas līgums Nr.14-B-0131/02) un atzīmes veidā – noteikts aizliegums bez akciju sabiedrības "Citadele banka", reģistrācijas numurs 40103303559, rakstiskas piekrišanas nekustamo īpašumu atsavināt, dāvināt, ieķīlāt vai citādi samazināt īpašuma vērtību, nodot citām personām atlīdzības un bezatlīdzības lietošanā, nodibināt jebkāda veida servitūtus vai reālnastas un apgrūtināt ar lietu tiesībām (Pamats: 2014. gada 2. decembra hipotēkas līgums Nr. 14-B-0131/02).
Hipotekārais kreditors ir informēts par nekustamā īpašuma atsavināšanu saskaņā ar Likuma 18. panta pirmo daļu. Hipotekārais kreditors ir sniedzis piekrišanu Nekustamā īpašuma sadalīšanai atbilstoši Salaspils novada domes 2024. gada 12. decembra lēmumam par zemes ierīcības projekta apstiprināšanu zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums pirms sadales 8031 017 0171) Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, sadalīšanai, ar nosacījumu, ka par labu kreditoram nostiprinātā hipotēka un ar to saistītā aizlieguma atzīme tiek saglabāta uz visu Nekustamo īpašumu pilnā apmērā.
Saskaņā ar Likuma 11. pantu, slēdzot līgumu par nekustamā īpašuma labprātīgu atsavināšanu, Nekustamā īpašuma īpašnieks un hipotekārais kreditors vienosies par noteiktās atlīdzības sadali.
Saskaņā ar Likuma 12.1 pantu, nostiprinot zemesgrāmatā īpašuma tiesības uz nekustamo īpašumu, kas atsavināts, pamatojoties uz līgumu, ķīlas tiesību un ar to saistīto aizlieguma atzīmi dzēš bez tās personas piekrišanas, kurai par labu attiecībā uz nekustamo īpašumu ir nostiprināta ķīlas tiesība. 
Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā (turpmāk – Kadastra informācijas sistēma) atsavināmajai Zemes vienībai nav reģistrēti apgrūtinājumi. Zemes vienības lietošanas mērķis ir "Zeme dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā un ceļu zemes nodalījuma joslā" (kods 1101), platība 0,0074 ha, platības sadalījums pa lietošanas veidiem: 1) zemes zem ēkām – 0,0074.
Nodalot Rail Baltica projektam nepieciešamo Nekustamā īpašuma daļu, atlikumā veidojas zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0343) 0,1585 ha platībā (pirms sadales zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0171 daļa aptuveni 0,1585 ha platībā), kas atbilstoši Salaspils novada pašvaldības 2024. gada 3. jūlija izvērtējumam (vēstule Nr. ADM/1-20.3/24/2169) saskaņā ar Salaspils novada domes 2005. gada 15. jūlijā apstiprinātajiem saistošajiem noteikumiem Nr. 21 “Detālplānojums zemesgabalam "Daugavkrasti", Rīgas rajonā, Salaspils novada teritorijā” ir izmantojama atbilstoši minētā detālplānojuma nosacījumiem.
Līdz ar to Rail Baltica projekta īstenošanai atsavināma Nekustamā īpašuma daļa - zemes vienība (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0342) 0,0074 ha platībā.
Atbilstoši par projektēšanu atbildīgās RB Rail AS sniegtajai informācijai, Nekustamā īpašuma atlikušajai daļai - zemes vienībai (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0343) 0,1585 ha platībā - tiek saglabāta esošā piekļuve.
Nekustamā īpašuma īpašnieks ir pieteicis šādus prasījumus par:
- jauna žoga izbūvi pa jauno Nekustamā īpašuma robežu un tā novietošanu pareizajā "jaunajā" vietā;
- divu tūju, divu ābeļu, hortenzijas, jasmīna, bārbeles un korintes (Amelanchier ovalis) krūma pārstādīšanas izmaksu un par valrieksta vērtības kompensēšanu;
- kompensācijas par atsavināto zemi izmaksu;
- kompensāciju par īpašuma vērtības samazināšanos un par to, ka Nekustamā īpašuma īpašnieka dzīves līmenis būs sliktāks (nevis klusa dzīve pie upes, bet gandrīz zem ceļa un dzelzceļa tilta), izmaksu;
- izmaksu, kas radušās bioloģiskās kanalizācijas infiltrācijas lauka bojājumu novēršanai vai pārvietošanai, kompensāciju un kompensācijas kārtību, ja būvniecības darbu laikā tiktu bojāta dzīvojamā māja un, ja žogs tiktu bojāts tā demontāžas vai pārvietošanas laikā;
- trokšņa barjeras (sienas) uzstādīšanu;
- pētījuma vai izvērtējuma rezultātiem, kas pamato jauna autoceļa tilta nepieciešamību konkrētajā vietā (Daugavas platākajā daļā), un par Rail Baltica projekta tehnoloģiskajiem un  vizualizācijas risinājumiem blakus Nekustamam īpašumam;
- lūgumu skaidrot, vai koku un krūmu pārstādīšanas atlīdzības aprēķinā tiks iekļauta summa ar PVN vai bez PVN.
Pamatojoties uz Likuma 9. pantu un Ministru kabineta 2011. gada 15. marta noteikumu Nr. 204 "Kārtība, kādā nosaka taisnīgu atlīdzību par sabiedrības vajadzībām atsavināmo nekustamo īpašumu" 36.1. apakšpunktu, Satiksmes ministrija ar 2025. gada 25.jūlija lēmumu Nr.03.1-14/2280 apstiprināja taisnīgas atlīdzības apmēru par nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0171, daļu, nosakot to 2 031,48 EUR (divi tūkstoši trīsdesmit viens euro, 48 centi), ko veido:
- Rail Baltica projekta īstenošanai nepieciešamās nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0171, sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0342 ar platību 0,0074 ha, tirgus vērtība 1 666,48 EUR (viens tūkstotis seši simti sešdesmit seši euro, 48 centi) jeb 22,52 EUR (divdesmit divi euro, piecdesmit divi centi) par vienu zemes kvadrātmetru;
- zaudējumi - uz nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0171, sastāvā esošās zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0342) esošā koka (valrieksts) tirgus vērtība - 25,00 EUR (divdesmit pieci eiro un 00 eiro centi);
- pieteikto un atlīdzināmo zaudējumu kompensācija kopsummā 340,00 EUR (trīs simti četrdesmit euro) apmērā par divu tūju,  hortenzijas, divu ābeļu, jasmīna un bārbeles pārvietošanu.
Nekustamā īpašuma īpašniekam sniegta informācija par izteiktajiem prasījumiem un uzdotajiem jautājumiem:
- noraidīts prasījums par jauna žoga izbūvi pa jauno Nekustamā īpašuma robežu un tā novietošanu pareizajā "jaunajā" vietā - atbilstoši RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegtajai informācijai – Rail Baltica projekta ietvaros tiek paredzēta esošā žoga pārcelšana pa jauno Nekustamā īpašuma robežu. Saskaņā ar Likuma 21. pantu atsavināmās nekustamā īpašuma daļas bijušajam īpašniekam nosakāma atlīdzība, kas nodrošina tādu mantisko stāvokli, kas ir līdzvērtīgs viņa iepriekšējam mantiskajam stāvoklim, līdz ar to tiek nodrošināts, ka nekustamā īpašuma atsavināšanas sabiedrības vajadzībām rezultātā nekustamā īpašuma īpašnieka stāvoklis netiks nedz pasliktināts, nedz uzlabots, tādējādi panākot taisnīgu līdzsvaru. Atbilstoši Likuma 24. panta pirmajai un otrajai daļai gadījumos, kad to pieprasa nekustamā īpašuma īpašnieks, institūcija ir tiesīga par saviem līdzekļiem būvēt inženierbūves un inženierkomunikācijas vai arī izmaksāt kompensāciju, kas nepieciešama to zaudējumu un neērtību novēršanai, kuras bijušajam īpašniekam vai citām personām var rasties saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu. Zaudējumus, kurus institūcija paredzējusi novērst un novērš saskaņā ar šā panta pirmo daļu, atlīdzības apmērā neiekļauj. Ja žoga pārvietošanu nodrošinās Nekustamā īpašuma īpašnieks pašu spēkiem un resursiem, Nekustamā īpašuma īpašnieks atbilstoši Likumā un Ministru kabineta noteikumu 2. punktā noteiktajam varēs pieteikt prasījumu par žoga pārvietošanas izmaksu kompensēšanu, kas nepārsniedz tirgus vidējās cenas, iesniedzot izmaksas apliecinošos dokumentus. Papildus Nekustamā īpašuma īpašnieks informēts, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks žoga pārvietošanu var veikt pēc Nekustamā īpašuma kadastrālās uzmērīšanas līdz Rail Baltica būvdarbu uzsākšanai. Līdz ar to noraidīts prasījums par jauna žoga izbūvi pa jauno Nekustamā īpašuma robežu, jo, ja tiek izbūvēts jauns žogs, tad tiek uzlabots nekustamā īpašnieka stāvoklis un netiek panākts taisnīgs līdzsvars.
- noraidīts prasījums par korintes (Amelanchier ovalis) krūma pārstādīšanas izmaksu kompensēšanu, ņemot vērā to, ka Nekustamā īpašuma īpašnieks rakstiski ir sniedzis informāciju, ka korinte atradās uz neatsavināmās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0343, un, ievērojot arī to, ka korinte ir pārstādīta, nevar gūt pārliecību, ka korinte būtu traucējoša, pārvietojot žogu uz jauno Nekustamā īpašuma robežu, un līdz ar to pārstādāma.
- par augu, kas atrodas uz atsavinātās zemes, pārvietošanu – Likuma 20. pants noteic, ka atlīdzību par atsavināmo nekustamo īpašumu institūcija nosaka, ņemot vērā sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja vērtējumu un nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītos zaudējumus. Atbilstoši Likuma 22. pantam atlīdzību veido nekustamā īpašuma tirgus vērtība un atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, — ar atsavinātā nekustamā īpašuma izmantošanu. Savukārt saskaņā ar Likuma 23. panta otro daļu nekustamais īpašums ir novērtējams, ņemot vērā tā: 1) sastāvu, komunikācijas, labiekārtojumu, tehnisko stāvokli un nolietojuma pakāpi; 2) atrašanās vietu un atbilstoši normatīvo aktu prasībām uzsākto nekustamā īpašuma izmantošanu; 3) apgrūtinājumus un nastas, kas tiks saglabātas saskaņā ar šā likuma 16. pantu; 4) ienesīgumu; 5) apbūves un saimnieciskās izmantošanas iespējas, ja nekustamā īpašuma īpašnieks ir veicis darbības šo iespēju izmantošanai. Attiecīgi, novērtējot Nekustamo īpašumu, sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir izvērtējis atsavināmā Nekustamā īpašuma daļas labiekārtojumu (tai skaitā apstādījumus, ko Nekustamā īpašuma īpašnieks neplāno pārstādīt/pārvietot) un ievērtējis to Nekustamā īpašuma atsavināmās daļas tirgus vērtības novērtējumā. Savukārt par apstādījumiem, kas tiks pārstādīti/pārvietoti, sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs, izvērtējot minētos apstākļus, ir noteicis apstādījumu pārstādīšanas/pārvietošanas tirgus vidējās cenas. Attiecīgi atlīdzības apmērā ir ietverts prasījums par divu tūju, divu ābeļu, hortenzijas, jasmīna un bārbeles pārstādīšanas izmaksu un valrieksta vērtības kompensēšanu;
- par kompensācijas par atsavināto zemi izmaksu – SIA "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" (turpmāk – EDzL) 2024. gada 19. jūlijā nosūtīja Nekustamā īpašuma īpašniekam vēstuli Nr. 2.3.N/2024-3696 "Paziņojums par nekustamā īpašuma Laivu iela 6, Saulkalne, Salaspils pagastā, Salaspils novadā, kadastra Nr. 8031 017 0171, daļas atsavināšanas nepieciešamību sabiedrības vajadzību nodrošināšanai", ar kuru Nekustamā īpašuma īpašnieks cita starpā tika informēts, ka saskaņā ar Likuma 20. panta pirmo daļu un 22. pantu atlīdzību par Nekustamā īpašuma atsavināmo daļu veido sertificēta nekustamā īpašuma vērtētāja tirgus vērtības novērtējums un atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un kas jāidentificē tiešā cēloņsakarībā ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu, un, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, — ar atsavinātā nekustamā īpašuma izmantošanu. Attiecīgi sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir noteicis Nekustamā īpašuma sastāvā esošās zemes vienības ar kadastra apzīmējumu 8031 017 0342 ar platību 0,0074 ha tirgus vērtību, kas ir 1 666,48 EUR (viens tūkstotis seši simti sešdesmit seši euro 48 centi), savukārt vērtības samazinājums par Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļu, netika konstatēts;
- par kompensācijas par īpašuma vērtības samazināšanos un par to, ka Nekustamā īpašuma īpašnieka dzīves līmenis būs sliktāks (nevis klusa dzīve pie upes, bet gandrīz zem ceļa un dzelzceļa tilta), izmaksu – saskaņā ar Likuma 22. panta pirmo daļu atlīdzību veido ne tikai nekustamā īpašuma tirgus vērtība, bet arī atlīdzība par zaudējumiem, kas nekustamā īpašuma īpašniekam nodarīti saistībā ar nekustamā īpašuma atsavināšanu un, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, — ar atsavinātā nekustamā īpašuma izmantošanu. Turklāt Likuma 25. panta otrās daļas 2. punkts noteic, ja tiek atsavināta nekustamā īpašuma daļa, par zaudējumu jebkurā gadījumā tiek uzskatīts atlikušās nekustamā īpašuma daļas vērtības samazinājums un atlīdzība par izmaiņām tās lietošanā (piekļuves zaudēšana vai izdevumi, kas saistīti ar jaunas piekļuves izveidošanu, izmaiņas attiecībā uz apgrūtinājumiem un nastām, ierobežojumi attiecībā uz vietējās pašvaldības teritorijas plānojumā noteikto izmantošanu un citas izmaiņas). Līdz ar to sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs vērtēšanas procesā vērtē Nekustamā īpašuma atlikušās (neatsavināmās) daļas iespējamo vērtības samazinājumu, kas netiks konstatēts. Attiecībā par dzīves līmeņa pasliktināšanos Nekustamā īpašuma īpašniekam tika skaidrots, ka pēc Satiksmes ministrijas pasūtījuma veiktajā 2015. gada 2. novembra zvērināta advokāta biroja "BORENIUS" galaziņojumā "Taisnīgas atlīdzības noteikšana par nekustamajiem īpašumiem, kas nepieciešami un atsavināmi sabiedrības vajadzībām, un par zaudējumiem īpašumiem, kas ir netieši skarti un kam radušies saimnieciskās darbības ierobežojumi vai netiešie zaudējumi transporta infrastruktūras projekta īstenošanas rezultātā" ir norādīts, ka Latvijas normatīvie akti tieši neaizsargā personu tiesības uz apkārtējās ainavas saglabāšanu jeb tā saucamās skata tiesības. Transporta infrastruktūras būvniecības projektu īstenošanas rezultātā neapšaubāmi tiek mainīta apkārtējā ainava, kas, iespējams, var samazināt esošo nekustamo īpašumu vērtību. Normatīvie akti neparedz personai tiesības prasīt atlīdzinājumu par nekustamā īpašuma vērtības krišanos, ko rada izmaiņas apkārtējā ainavā. Tieši pretēji – Latvijas administratīvo tiesu praksē ir atzīts, ka tas, ka dzīvojamā māja atradās klusā, nepiesārņotā vietā ar nelielu transporta plūsmu, kā arī apkārt līdz šim bija ne pārāk urbāniska vide, nenozīmē, ka blakus esošie zemesgabali nevarētu tikt apbūvēti. Neviena persona, kuras īpašumam blakus atrodas brīvi, neapbūvēti zemesgabali, nevar paļauties, ka blakus esošie brīvie zemesgabali paliks neapbūvēti. Personai ir jārēķinās, ka arī blakus esošā īpašuma īpašniekam ir tādas pašas tiesības izmantot savu īpašumu, arī apbūvēt. Šāda pieeja atbilst arī Eiropas Cilvēktiesību tiesas praksei, kurā atzīts, ka tiesības uz esošās ainavas saglabāšanu pašas par sevi netiek aizsargātas ar Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas 8. pantu. Tādējādi spēkā esošais regulējums neparedz pienākumu atlīdzināt personai zaudējumus, kas izpaužas kā nekustamā īpašuma vērtības samazinājums sakarā ar izmaiņām apkārtējā ainavā. Papildus tika norādīts, ka nepieciešamību atlīdzināt  zaudējumu un kaitējumu, ko rada tiesību uz privāto dzīvi ierobežojumi (troksnis, piesārņojums), ciktāl ierobežojums ir atzīstams par prettiesisku, ir jāpierāda īpašniekam. Uz šo brīdi nav konstatējama kaitējuma esamība, Rail Baltica projekta projektēšanas ietvaros tiek ievērotas normatīvo aktu prasības iespējamās negatīvās ietekmes novēršanai/ mazināšanai.
- Par izmaksu, kas radušās bioloģiskās kanalizācijas infiltrācijas lauka bojājumu novēršanai vai pārvietošanai, kompensāciju un kompensācijas kārtību, ja būvniecības darbu laikā tiktu bojāta dzīvojamā māja un ja žogs tik bojāts tā demontāžas vai pārvietošanas laikā  – Civillikuma 1779. pantam katram ir pienākums atlīdzināt zaudējumus, ko viņš ar savu darbību vai bezdarbību nodarījis. Turklāt būvniecību jomu normatīvie akti nosaka katra būvniecības procesa dalībnieka atbildību attiecībā pret trešajām personām. Attiecīgi par būvdarbu laikā Nekustamā īpašuma īpašniekam nodarītiem zaudējumiem var tik atlīdzināts tikai pēc šādu apstākļu iestāšanās un par to būs atbildīgas tās personas, kas šādus zaudējumus ir radījušas. Ņemot vērā minēto, EDzL informēja, ka, ievērojot to, ka šobrīd šādi apstākļi nav iestājušies, to apjoms un attiecīgi arī to izmaksu apmērs šobrīd nav nosakāms, līdz ar to jautājums par šādiem zaudējumiem, ja tādi rastos, būtu skatāms pēc to iestāšanās. Atbilstoši Ministru kabineta noteikumu 2. punktam zaudējumus, kas atsavinātā nekustamā īpašuma bijušajam īpašniekam radušies pēc nekustamā īpašuma atsavināšanas, tos atlīdzina, pamatojoties uz atsavinātā nekustamā īpašuma bijušā īpašnieka iesniegumu. Līdz ar to par zaudējumiem, kas radušies pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas, Nekustamā īpašuma īpašniekam būs jāiesniedz dokumenti par zaudējumu rašanās apstākļiem, to ciešo cēloņsakarību ar Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanu sabiedrības vajadzībām, kā arī apmēra pamatojumu. Papildus EDzL norādīja, ka Salaspils novada pašvaldības iestādes  "Salaspils novada būvvalde" 2025. gada 29. aprīļa vēstules Nr. BV/1-4/25/133 "Par kanalizācijas sistēmas izbūves dokumentāciju īpašumos  Laivu ielā 12 un Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils novadā" pielikumā ir pievienots izpilduzmērījums, kurā ir norādīta izsmeļamo kanalizācijas aku atrašanās vieta Nekustamajā īpašumā, bet nav informācijas par bioloģiskās kanalizācijas infiltrācijas lauka atrašanās vietu. Ņemot vērā, ka šobrīd nav dokumentāli pierādījumi, ka bioloģiskās kanalizācijas infiltrācijas lauks atrodas atsavināmajā zemes vienībā, līdz ar to jautājums par bioloģiskās kanalizācijas infiltrācijas lauka skārumu tiks risināts Rail Baltica projekta ietvarā veikto būvdarbu laikā, ja tāds tiks konstatēts.
- par trokšņa barjeras (sienas) uzstādīšanu - atbilstoši RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegtajai informācijai – šī brīža projekta risinājumi teritoriju aizsardzībai no satiksmes radītā trokšņa attiecīgajā Rail Baltica dzelzceļa līnijas un autoceļa tīkla posmā paredz kombinētu trokšņa mazināšanas risinājumu gan autoceļa, gan dzelzceļa infrastruktūras līmenī, nodrošinot, ka teritorijās, kurās nodrošināma vides trokšņa līmeņa atbilstība trokšņa robežlielumiem, netiek pārsniegtas Ministru kabineta 2014. gada 7. janvāra noteikumu Nr. 16 "Trokšņa novērtēšanas un pārvaldības kārtība" 2. pielikuma 2. punktā noteiktās satiksmes vides trokšņa robežlielumu vērtības;
- par pētījuma vai izvērtējuma rezultātiem, kas pamato jauna autoceļa tilta nepieciešamību konkrētajā vietā (Daugavas platākajā daļā), un par Rail Baltica projekta tehnoloģiskajiem un  vizualizācijas risinājumiem blakus Nekustamam īpašumam – atbilstoši RB Rail AS, kas ir atbildīga par Rail Baltica trases projektēšanu, sniegtajai informācijai - apvienotā tilta pār Daugavu tehniskā risinājuma pamatojumam Rail Baltica projekta ietvaros tika veikti:
1) Rail Baltica dzelzceļa līnijas un ar to saistītās infrastruktūras būvniecības ietekmes uz vidi novērtējums, par ko Ministru kabinets 2016.  gada 24. augustā ir pieņēmis rīkojumu Nr. 467 "Par Eiropas standarta platuma publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras līnijas Rail Baltica būvniecībai paredzētās darbības akceptu";
2) apvienotā tilta pār Daugavu un ar to saistītās infrastruktūras būvniecība Salaspils un Ķekavas novados sākotnējais ietekmes uz vidi novērtējums. Papildus informējam, ka 2022. gada 9. septembrī tika pieņemts lēmums par ietekmes uz vidi novērtējuma procedūras nepiemērošanu (Valsts vides dienesta lēmums paredzētās darbības ietekmes uz vidi sākotnējam izvērtējumam Nr. AP22SI0164) un 2024. gada 11. jūlijā Valsts vides dienests izdeva būvprojekta saskaņojumu (akcepta lēmums) iesniegumam Nr. BIS-BV-7.2-2024-49625 būvniecības lietai BIS-BL-486977-410.
Kā arī pēc VSIA "Latvijas Valsts ceļi" pasūtījuma veikts Autoceļa A4 projekta ietekmes uz vidi novērtējums, par ko Vides pārraudzības valsts birojs ir izdevis 2009. gada 6. novembra atzinumu Nr. 16 "Par valsts galvenā autoceļa E67 posma A4 (Saulkalne) - Bauska (Ārce) būvniecības ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojumu" un 2009. - 2010. gadā tika pieņemti visu novadu pašvaldību, kuru teritorijas šķērso paredzētā darbība, akcepti (Ķekavas novada pašvaldības 2010. gada 27. janvāra lēmums; Salaspils novada domes 2010. gada 10. februāra lēmums). Ietekmes uz vidi novērtējuma ziņojums izmantots apvienotā tilta pār Daugavu projektēšanas darbos. Papildus tika norādīts, ka apvienotā tilta pār Daugavu un ar to saistītās infrastruktūras būvniecība Salaspils un Ķekavas novados ietekmes uz vidi sākotnējā izvērtējuma laikā tika organizēta sabiedriskā apspriešana, kas norisinājās no 2022. gada 3. augusta līdz 23. augustam, un kur ikvienai personai bija tiesības piedalīties un paust savu viedokli.
Nekustamā īpašuma īpašniekam ir nosūtīta tilta novietojuma vizualizācija pie Nekustamā īpašuma. Ar detalizētu informāciju un tehniskajiem risinājumiem Nekustamā īpašuma īpašnieks ir aicināts iepazīties: https://www.railbaltica.org/lv/apvienotais-divlimenu-tilts-par-daugavu/.
- par lūgumu skaidrot, vai koku un krūmu pārstādīšanas atlīdzības aprēķinā tiks iekļauta summa ar PVN vai bez PVN – sertificēts nekustamā īpašuma vērtētājs ir noteicis vidējo tirgus cenu par attiecīgu augu pārstādīšanu. Atbilstoši Likuma 25. panta otrās daļas 1.punktam izdevumus, kas nekustamā īpašuma īpašniekam radušies šā īpašuma atsavināšanas rezultātā, sedz to faktiskajā apmērā, bet nepārsniedzot apvidus vidējās cenas. Līdz ar to konkrētajā gadījumā izmaksas par koku un krūmu pārstādīšanu var tikt segtas, nepārsniedzot sertificēta vērtētāja noteiktās vidējās tirgus cenas (neatkarīgi no tā, vai izmaksās ir iekļauts PVN vai nav).
Nekustamā īpašuma īpašnieks nav sniedzis apliecinājumu, ka piekrīt aprēķinātajam atlīdzības apmēram.
Saskaņā ar Likuma 27. panta pirmajā un otrajā daļā noteikto Nekustamā īpašuma īpašniekam ir tiesības apstrīdēt Satiksmes ministrijas noteikto atlīdzības apmēru.
Ja netiks noslēgts pirkuma līgums par Nekustamā īpašuma daļas labprātīgu atsavināšanu, tiks virzīts likumprojekts par Nekustamā īpašuma daļas piespiedu atsavināšanu sabiedrības vajadzībām.
Pēc Nekustamā īpašuma daļas atsavināšanas Satiksmes ministrija normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā nostiprinās īpašuma tiesības uz Nekustamā īpašuma daļu zemesgrāmatā uz valsts vārda Satiksmes ministrijas personā.
Saskaņā ar Dzelzceļa likuma pārejas noteikumu 53. punktu Satiksmes ministrija atsavināto Nekustamā īpašuma daļu nodos Rail Baltica projekta īstenotājam pārvaldīšanā tā pienācīgai apsaimniekošanai līdz būvdarbu uzsākšanai.
Risinājuma apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts paredz atsavināt nekustamā īpašuma Laivu ielā 6, Saulkalnē, Salaspils pagastā, Salaspils novadā (nekustamā īpašuma kadastra Nr. 8031 017 0171) daļu - sastāvā esošo zemes vienību (zemes vienības kadastra apzīmējums 8031 017 0342) 0,0074 ha platībā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļa tiek atsavināta transporta infrastruktūras attīstībai un atsavināšana ir vienīgais veids šī mērķa sasniegšanai.
Dzelzceļa likuma 15. panta pirmā daļā noteic, ka zeme valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras zemes nodalījuma joslā ir valsts īpašums.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Taisnīga atlīdzība par Nekustamā īpašuma daļu aprēķināta un apstiprināta, ievērojot normatīvajos aktos noteikto kārtību.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

Nosaukums
-
Apraksts
Nekustamā īpašuma daļas nepieciešamība sabiedrības vajadzībām konstatēta Rail Baltica projekta īstenošanas ietvaros izstrādātajos detalizētajos tehniskajos risinājumos būvprojektā.

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projektā risinātie jautājumi tiešā veidā skar Nekustamā īpašuma īpašnieku, kuram piederošā Nekustamā īpašuma daļa atsavināma sabiedrības vajadzībām.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama  transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai.
Rīkojuma projekts netiešā veidā skar Rail Baltica projekta ietvaros pārbūvējamās un jaunizbūvējamās publiskās lietošanas transporta infrastruktūras lietotājus, piemēram, pārvadātājus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.2.1. uz makroekonomisko vidi:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai. Rail Baltica projekta ietvaros īstenojamie transporta infrastruktūras uzlabojumi un jaunas izbūves veicinās attiecīgā reģiona un valsts ekonomisko izaugsmi.

2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:

Ietekmes apraksts
Nekustamā īpašuma daļa ir nepieciešama transporta infrastruktūras attīstībai – Rail Baltica projekta īstenošanai, kas labvēlīgi ietekmēs citas tautsaimniecības nozares, radot iespējas palielināt eksporta apjomu un ātrumu.

2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt uzņēmējdarbības vidi, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi mazās un vidējās uzņēmējdarbības attīstībai.

2.2.5. uz konkurenci:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu radīt labvēlīgu vidi konkurences attīstībai gan Latvijā, gan ārpus tās, ņemot vērā Rail Baltica projekta pārnacionālo nozīmi.

2.2.6. uz nodarbinātību:

Ietekmes apraksts
Rīkojuma projekta tiesiskais regulējums nākotnē varētu ietekmēt tautsaimniecību kā valsts saimniecības nozari, tostarp nodarbinātību un darbaspēka migrācijas iespējas, jo, plānojot un īstenojot Rail Baltica projektu, tiek veidota tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām atbilstoša infrastruktūra.

2.3. Administratīvo izmaksu novērtējums juridiskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Administratīvā sloga novērtējums fiziskām personām

Vai projekts skar šo jomu?

2.5. Atbilstības izmaksu novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija

Rīkojuma projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, jo papildu līdzekļi no valsts budžeta nav nepieciešami.
Izdevumi, kas saistīti ar Nekustamā īpašuma sadalīšanu un pirkšanu un īpašuma tiesību nostiprināšanu zemesgrāmatā, tiks segti no finansēšanas līgumā, kas noslēgts 2023. gada 16. oktobrī starp RB Rail AS un Eiropas Klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūru, par līdzfinansējumu triju Baltijas valstu ātrgaitas dzelzceļa līnijas Rail Baltica projekta attīstībai paredzētajiem līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 15. oktobra noteikumu Nr. 639 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 4. punktam sabiedrības līdzdalības kārtība ir piemērojama attīstības plānošanas dokumentu projektu, kā arī tiesību aktu projektu izstrādē un citās sabiedrībai nozīmīgās iniciatīvās un procesos, it īpaši reformu izstrādes un īstenošanas procesā un publiskā finansējuma plānošanā, nodrošinot sabiedrības pārstāvjiem iespējas iegūt informāciju un sniegt priekšlikumus par reformu vai publiskā finansējuma prioritātēm.
Ņemot vērā, ka rīkojuma projekts neatbilst minētajiem kritērijiem, jo nav saistīts ar reformu izstrādi un tā īstenošanas procesu, vai publiskā finansējuma plānošanu, sabiedrības līdzdalības kārtība projekta izstrādē netiek piemērota.


Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas – Satiksmes ministrija un EDzL.

6.4. Cita informācija


Saskaņā ar Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 2. panta pirmo daļu un 3. panta pirmo daļu tiesību aktus publicē oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, tos publicējot elektroniski tīmekļa vietnē www.vestnesis.lv.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Satiksmes ministrija
  • SIA "Eiropas dzelzceļa līnijas"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Rīkojuma projekta īstenošana tiks veikta esošo valsts pārvaldes funkciju ietvaros, tā neietekmēs pārvaldes funkcijas vai institucionālo struktūru.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekts ietekmē transporta infrastruktūru un tās attīstību.

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzturot un veicot dzelzceļa un autoceļu attīstību, tā tiek veidota atbilstoši tautsaimniecības vajadzībām un tās attīstībai, stabilas satiksmes interesēm, kā arī vides aizsardzības prasībām.

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Izstrādes procesā izmantoto dokumentu, kas satur personas datus, apstrādes mērķis ir nodrošināt pilnvērtīgu Rīkojuma projekta par nekustamā īpašuma atsavināšanu atbilstības izvērtēšanu gan normatīvajiem aktiem, gan dokumentiem, tādējādi nodrošinot, ka tiek aizsargātas visu nekustamā īpašuma atsavināšanā iesaistīto pušu tiesības. Dokumenti, kas satur personas datus, ir paredzēti šauram subjektu lokam – noteiktajiem saskaņošanas dalībniekiem, kas veic Rīkojuma projekta un anotācijas vērtēšanu.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi