Anotācija (ex-ante)

24-TA-2152: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Šobrīd 2000.gada 26.septembra Ministru kabineta noteikumi Nr. 330 "Vakcinācijas noteikumi" (turpmāk - Vakcinācijas noteikumi) neparedz izņēmuma situāciju, kad būtu iespējams konkrētas vakcīnas no vienas ārstniecības iestādes nodot citai ārstniecības iestādei. Līdz ar to katru gadu gripas epidēmijas sezonas laikā veidojas situācija, ka atsevišķās ārstniecības iestādēs ir novērojams pretgripas vakcīnu pārmērīgs uzkrājums, savukārt citās ārstniecības iestādēs ir vērojams pretgripas vakcīnu iztrūkums un atsevišķos gadījumos ir novērojama apgrūtināta iespēja veselības riska grupu personām saņemt valsts apmaksātās pretgripas vakcīnas. Tādējādi ir paredzēts normatīvi nostiprināt situāciju, ka, ievērojot pretgripas vakcīnu uzglabāšanas un transportēšanas nosacījumus atbilstoši ražotāja noteiktajām prasībām, ārstniecības iestādei būs iespēja nodod pretgripas vakcīnas izmantošanai citā ārstniecības iestādē, saskaņojot minētās darbības ar Slimību profilakses un kontroles centru (turpmāk - SPKC).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts izstrādāts ar mērķi izveidot regulējumu, kas pieļautu pretgripas vakcīnu nodošanu no vienas ārstniecības iestādes (vakcinācijas iestādes) citai ārstniecības iestādei (vakcinācijas iestādei); vienlaikus ir plānots precizēt normatīvo regulējumu attiecībā uz Vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzini, kas arī turpmāk paliks Nacionālais veselības dienests (turpmāk - NVD).
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Pašreiz Vakcinācijas noteikumos ir noteikts, ka:
1) vakcinācijas iestādē atļauts lietot tikai tās vakcīnas, kuras vakcinācijas iestādei piegādājusi aptieka saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensāciju vai zāļu lieltirgotava – saskaņā ar normatīvajiem aktiem par zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtību (18.3 punkts);
2) no 2025.gada vakcinācijas un to piederumu pārvaldības sistēmas pārzinis ir SPKC, līdz 2024. gada 31. decembrim - NVD (10.3 punkts; 74. punkts).
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Vakcinācija pret sezonālo gripu
Vakcinācijas noteikumi paredz iespēju personām, kas pieder dažādām riska grupām, saņemt valsts apmaksātu vakcīnu pret sezonālo gripu. Pretgripas vakcīnas riska grupu personām ir pieejamas tikai atbilstoši tam vakcīnu apjomam, kas ir iegādāts konkrētai gripas sezonai par valsts budžeta līdzekļiem. Pretgripas vakcīnu iegādi veic NVD, savukārt vakcīnu sadali vakcinācijas iestādēm atbilstoši to veiktajiem vakcīnu pasūtījumiem un pieejamajam vakcīnu daudzumam nodrošina SPKC.
Lai arī vairums vakcinācijas iestāžu prognozē, cik pretgripas vakcīnas būtu nepieciešamas šo iestāžu aprūpē esošo riska grupu personu vakcinācijai pret gripu, kā arī SPKC koriģē vakcinācijas iestāžu izdarītos vakcīnu pasūtījumus, ņemot vērā kopējo valstī pieejamo gripas vakcīnu daudzumu, kuru ir iegādājies NVD, tomēr joprojām katrā gripas sezonā veidojas situācija, ka ir vakcinācijas iestādes, kuras nav varējušas izlietot pasūtītās pretgripas vakcīnas, un ir vakcinācijas iestādes, kuras gripas vakcīnu trūkuma dēļ nevar savakcinēt visas riska grupu personas, kuras ir izteikušas vēlmi vakcinēties pret gripu.
Analizējot gripas vakcīnu faktisko izlietojumu un atlikumu vakcinācijas iestādēs, kas, piemēram, uz 2024. gada 10. aprīli sastādīja aptuveni 12 tūkstošus neizlietotās pretgripas vakcīnu devas, kas tika iegādātas 2023./2024. gada gripas sezonai, tika apzināti vairāki aspekti, kas vēl būtu pilnveidojami, lai nākamajās gripas sezonās uzlabotu gripas vakcīnu izlietojumu.
Kā viens no risinājumiem gripas vakcīnu pārpalikumu mazināšanai ārstniecības iestādēs tika piedāvāts paredzēt, ka gadījumos, ja ārstniecības iestādē tiek nodrošināta nepārtraukta temperatūras fiksācija gripas vakcīnu uzglabāšanas laikā, ir pieļaujams gripas vakcīnas novirzīt izmantošanai citā ārstniecības iestādē.
Arī vairāki ģimenes ārsti iepriekš sanāksmēs ir norādījuši, ka būtu nepieciešams paredzēt, ka neizlietotās gripas vakcīnas viena ārstniecības iestāde varētu nodot izmantošanai citai ārstniecības iestādei, kurā pretgripas vakcīnas jau ir izlietotas.
Risinājuma apraksts
Vakcinācija pret sezonālo gripu
Vakcinācijas noteikumu 18.3 punktā tiek noteikts, ka vakcinācijas iestādē atļauts lietot tikai tās vakcīnas, kuras vakcinācijas iestādei piegādātas atbilstoši normatīvajiem aktiem par zāļu apriti. Ja vakcīnas piegādā zāļu lieltirgotava, tad ir jāievēro normatīvie akti par zāļu izplatīšanas un kvalitātes kontroles kārtību (2007.gada 26.jūnija Ministru kabineta noteikumi Nr.416). Ja pretgripas vakcīnu viena ārstniecības iestāde nodos citai ārstniecības iestādei, tad ir jāievēro normatīvie akti par zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās (2007.gada 27.marta Ministru kabineta noteikumi Nr.220). Vakcinācijas noteikumos nav nepieciešams vairāk norādīt, ka vakcinācijas iestādei vakcīnas var piegādāt arī aptieka saskaņā ar normatīvajiem aktiem par ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensāciju, jo šāds regulējums tika izveidots daudzus gadus atpakaļ, kad persona, pamatojoties uz ģimenes ārsta izrakstītu recepti, vakcīnu personīgi iegādājās aptiekā un nogādāja to uz vakcinācijas iestādi vakcīnas ievadīšanai, neievērojot vakcīnas transportēšanas un uzglabāšanas apstākļus, kas ir būtiski, lai saglabātu vakcīnas kvalitāti. Vienlaikus saskaņā ar 2006.gada 31.oktobra Ministru kabineta noteikumu Nr.899 "Ambulatorajai ārstēšanai paredzēto zāļu un medicīnisko ierīču iegādes izdevumu kompensācijas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr.899) 87.punktu bija noteikts, ka kompensējamo zāļu sarakstā iekļautās vakcīnas vakcinācijas iestādēm piegādā aptiekas. 2024.gadā arī noteikumu Nr.899 87.punktā ir svītrota tā punkta daļa, kurā bija noteikta vakcīnu aprite un norēķinu kārtība, kad tās tika apmaksātas noteikumu Nr.899 noteiktās kārtības ietvaros. Šobrīd noteikumu Nr.899 1.pielikumā vairs nav attiecīgā diagnoze (Z25.1 -  nepieciešamība imunizēt pret sezonālo gripu) un secīgi nav nepieciešama noteikumu Nr.899 87.punktā noteiktā kārtība vakcīnu piegādei aptiekām. Vakcinācijas kalendārā iekļautās vakcīnas vakcinācijas iestādēm saskaņā ar Vakcinācijas noteikumu 14.1 punktā noteikto piegādā zāļu lieltirgotavas.
Lai ārstniecības iestādei būtu iespējams pretgripas vakcīnas nodot lietošanai citai ārstniecības iestādei, kurai tās būtu nepieciešamas, vakcīnu uzglabāšanas un transportēšanas laikā ir jāievēro "aukstuma ķēde", kas ļauj nodrošināt to, ka vakcīna ir droša un nav zaudējusi savas kvalitātes īpašības. Sekas nepareizai vakcīnu uzglabāšanai un transportēšanai var būt vakcīnas efektivitātes mazināšanās. Tādēļ Vakcinācijas noteikumos tiek paredzēts, ka šādas pretgripas vakcīnas nodošanas gadījumā no vienas ārstniecības iestādes citai ārstniecības iestādei, obligāti ievērojami normatīvie akti par zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtību ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās. Tā kā pretgripas vakcīnas ir valsts īpašums, šāda darbība obligāti ir saskaņojama ar SPKC un fiksējama vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmā. Papildus Vakcinācijas noteikumu 18.5 punktā ir iekļauta norma, ka SPKC, izvērtējot vakcīnu atlikumu vakcinācijas iestādēs, var sniegt norādi vakcinācijas iestādei nodot pretgripas vakcīnas izmantošanai citā vakcinācijas iestādē, ja vakcīnas nodošanas un saņemšanas laikā ir iespējams ievērot normatīvo aktu prasības.
Problēmas apraksts
Vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzinis
Tā kā ir pieņemts lēmums, ka NVD arī turpmāk būs vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzinis, ir nepieciešams veikt attiecīgus grozījumus Vakcinācijas noteikumos, svītrojot Vakcinācijas noteikumu 74.punktu.
Vienlaikus ir plānots precizēt normatīvo regulējumu attiecībā uz Vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzini, kas arī turpmāk paliks NVD.
Risinājuma apraksts
Vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzinis
Lai NVD arī 2025.gadā būtu vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzinis, ir nepieciešams svītrot Vakcinācijas noteikumu 74.punktu, tehniski precizēt 10.4punktu, no 13.2.apakšpunkta svītrot tekstu, ka SPKC nodrošina NVD piekļuvi vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmai, savukārt 10.3punktā nepārprotami norādīt, ka vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmas pārzinis ir NVD.
Problēmas apraksts
Redakcionāls precizējums
Pašlaik Vakcinācijas noteikumos tehniskas kļūdas dēļ ir divi 73.punkti.
Risinājuma apraksts
Redakcionāls precizējums
Lai novērstu Vakcinācijas noteikumu punktu numerācijas kļūdu, otrs 73.punkts (kas nosaka vakcināciju pret cilvēka papilomas vīrusa infekciju zēniem un vakcināciju pret garo klepu pusaudžiem un grūtniecēm), tiek numurēts secīgi kā 77.punkts.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Veselības ministrijas Imūnbioloģisko preparātu valsts iepirkumu plānošanas darba grupa (08.03.2024.; protokols Nr.01-01.2.1/3) ir analizējusi 2023./2024.gada gripas sezonas vakcinācijas rezultātus, iespējamās problēmas un risinājumus, kāpēc pretgripas vakcīnas palika neizlietotas atsevišķās ārstniecības iestādēs. Kā viena no minētās problēmas risinājumiem tika diskutēta iespēja pretgripas vakcīnas pārvietot no vienas vakcinācijas (ārstniecības) iestādes uz citu vakcinācijas (ārstniecības) iestādi.
Detalizētāka gripas vakcinācijas procesa norises analīze ir sniegta Veselības ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā par gripas vakcīnu iegādi riska grupu vakcinācijai 2024./2025.gada gripas sezonas periodā (24-TA-1486).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Katru gadu beidzoties gripas sezonai tiek vērtēta riska grupu vakcinācijas aptvere pret gripu un plānots, kādā apjomā nepieciešams pretgripas vakcīnas iegādāties nākamajai gripas sezonai.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • personas, kas saņem vakcināciju pret gripu
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir pozitīva ietekme uz sabiedrības veselību, jo tiek pilnveidots gripas vakcinācijas process valstī, uzlabota iespēja riska grupu personām saņemt vakcīnu pret gripu.
Juridiskās personas
  • ģimenes ārsti, vakcinācijas (ārstniecības) iestādes; SPKC darbinieki
Ietekmes apraksts
Ģimenes ārsti un ārstniecības iestādes, kas veic vakcināciju pret sezonālo gripu,
ievērojot pretgripas vakcīnu uzglabāšanas un transportēšanas nosacījumus atbilstoši ražotāja noteiktajām prasībām, varēs nodod pretgripas vakcīnas izmantošanai citā ārstniecības iestādē, saskaņojot minētās darbības ar SPKC.
SPKC darbinieki, kuri apkopo informāciju par pretgripas vakcīnu izlietojumu, pārmērīga pretgripas vakcīnu uzkrājuma gadījumā varēs mudināt ārstniecības iestādes nodot pretgripas vakcīnas lietošanai tajās ārstniecības iestādēs, kurās būs vērojams gripas vakcīnu iztrūkums. SPKC darbiniekiem pretgripas vakcīnu pārvirzīšana no vienas vakcinācijas iestādes uz citu vakcinācijas iestādi būs jāfiksē pretgripas vakcīnu nodošanas un saņemšanas fakts vakcīnu un vakcinācijas piederumu pārvaldības informācijas sistēmā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. 2007.gada 27.marta Ministru kabineta noteikumi Nr.220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās"

Pamatojums un apraksts
Lai ārstniecības (vakcinācijas) iestādes varētu pretgripas vakcīnas novirzīt izmantošanai citā ārstniecības (vakcinācijas) iestādē, vienlaikus ir nepieciešami grozījumi arī 2007.gada 27.marta Ministru kabineta noteikumos Nr.220 "Zāļu iegādes, uzglabāšanas, izlietošanas, uzskaites un iznīcināšanas kārtība ārstniecības iestādēs un sociālās aprūpes institūcijās", kuros būs noteikts, ka šīm ārstniecības iestādēm būs nepieciešams ievērot arī noteiktas prasības šādai pretgripas vakcīnu nodošanai un saņemšanai.
Atbildīgā institūcija
Veselības ministrija
24-TA-2188
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Nacionālais veselības dienests, Slimību profilakses un kontroles centrs, Veselības inspekcija, Zāļu valsts aģentūra
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projekts skar sabiedrības veselības jautājumu; tiek veicināta iespēja riska grupas personām vakcinēties pret gripu.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Uzlabojot pretgripas vakcinācijas procesu valstī netieši tiek skartas bērnu labākās intereses, jo grozījumi attiecas arī uz riska grupu bērnu vakcinācijas procesu.

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi