Anotācija

23-TA-1475: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likumā" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
-

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir skaidri noteikt informācijas, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, statusu
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2024.
Pamatojums
Paredzēts, ka likums stāsies spēkā 2024. gada 1. janvārī. Šis datums izvēlēts, lai likuma spēkā stāšanās termiņš būtu saskaņots ar likuma “Par valsts noslēpumu” pārejas noteikumu 14. punktā noteikto termiņu, līdz kuram iestādēm ir jāpārskata un jāaktualizē informācijas dienesta vajadzībām saraksti.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Regulas (EK) Nr. 725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu III pielikuma (t.i., Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa B daļas) 4.1. apakšpunktā ir noteikts, ka valstij ir jānodrošina piemēroti pasākumi, lai novērstu nesankcionētu izpaušanu vai piekļuvi sensitīvajai informācijai, kas saistīta ar kuģu aizsardzības novērtējumiem, kuģu aizsardzības plāniem, ostas iekārtu aizsardzības novērtējumiem, ostas iekārtu aizsardzības plāniem, kā arī individuāliem novērtējumiem un plāniem. Pēc būtības tas nozīmē, ka visai informācijai, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, ir jābūt ierobežotas pieejamības informācijai, jo visa šī informācija tiešā vai netiešā veidā, bet sasaistās ar iepriekš minētajiem novērtējumiem un plāniem. Saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Regulas (EK) Nr. 725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu 3. panta 5. punktu Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa B daļas 4.1. apakšpunkts ir uzskatāms par obligātu. Tomēr nevienā nacionālajā normatīvajā aktā nav skaidri noteikts, ka informācija, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, ir ierobežotas pieejamības informācija.

Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību” attiecīgi 121. un 184. punktā ir noteikts, ka ostas iekārtas un ostas aizsardzības plāna, plāna projekta, grozījumu un grozījumu projekta daļām, kā arī ostas iekārtas un ostas aizsardzības pierakstu daļām piešķir statusu “informācija dienesta vajadzībām”. Līdz 2023. gada 30. aprīlim informācija dienesta vajadzībām bija ierobežotas pieejamības informācijas paveids, bet kopš 2023. gada 1. maija tā ir valsts noslēpuma paveids. Saskaņā ar likuma “Par valsts noslēpumu” pārejas noteikumu 14. punktu no 2024. gada 1. janvāra uz šo informāciju pilnā apjomā būs attiecināms likumā “Par valsts noslēpumu” noteiktais informācijas aizsardzības režīms.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1) Tas, ka nevienā nacionālajā normatīvajā aktā nav skaidri noteikts, ka informācija, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, ir ierobežotas pieejamības informācija, rada risku, ka attiecīgā informācija netiks aizsargāta atbilstoši Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Regulas (EK) Nr. 725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu III pielikuma (t.i., Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa B daļas) 4.1. apakšpunktā noteiktajam.

2) No Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību” 121. un 184. punkta nav skaidrs, kādām tieši šajos punktos minēto dokumentu “daļām” ir jāpiešķir statuss “informācija dienesta vajadzībām”.

3) Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību” 121. un 184. punktā minētajai informācijai sākt piemērot likumā “Par valsts noslēpumu” noteikto informācijas aizsardzības režīmu nav samērīgi – valsts interešu aizsardzību, t.sk. valsts drošību, tas būtiski neuzlabos, bet attiecīgās informācijas apriti būtiski apgrūtinās.
Risinājuma apraksts
Jūrlietu pārvaldes un jūras drošības likuma 19. pantā noteikt, ka informācija, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, ir ierobežotas pieejamības informācija.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ir izvērtēts alternatīvs risinājums informācijai, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, statusu “ierobežotas pieejamības informācija” noteikt Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību”. Izvērtējuma rezultātā ir konstatēts, ka šis risinājums neatbilst Informācijas atklātības likuma 5. panta otrās daļas 1. punktam, no kura izriet, ka attiecīgais statuss ir nosakāms ar likumu.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Fiziskās personas, kuras vēlēsies piekļūt informācijai, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību.
Ietekmes apraksts
Fiziskās personas, kuras vēlēsies piekļūt informācijai, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, šai informācijai varēs piekļūt, ievērojot kārtību, kādā persona var piekļūt ierobežotas pieejamības informācijai.
Juridiskās personas
  • Juridiskās personas, kuras vēlēsies piekļūt informācijai, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību. Juridiskās personas, kuras ir iesaistītas ar ostu un ostas iekārtu aizsardzību saistītās informācijas apritē.
Ietekmes apraksts
Juridiskās personas, kuras vēlēsies piekļūt informācijai, kas saistīta ar kuģu, ostu un ostas iekārtu aizsardzību, šai informācijai varēs piekļūt, ievērojot kārtību, kādā persona var piekļūt ierobežotas pieejamības informācijai.
Juridiskajām personām, kuras ir iesaistītas ar ostu un ostas iekārtu aizsardzību saistītās informācijas apritē, nevajadzēs veikt nesamērīgus ieguldījumus, lai attiecīgās informācijas apriti nodrošinātu atbilstoši valsts noslēpumam izvirzītajām prasībām.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumos Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību”.

Pamatojums un apraksts
Lai novērstu tiesību normu kolīziju, pēc likumprojekta pieņemšanas būs nepieciešams svītrot Ministru kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 746 “Noteikumi par kuģu, kuģošanas kompāniju, ostu un ostas iekārtu aizsardzības funkciju sadalījumu, izpildi un uzraudzību” 121. un 184. punktu.
Atbildīgā institūcija
Satiksmes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32004R0725
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Regula (EK) Nr. 725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 129, 29.04.2004.)
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Regula (EK) Nr. 725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu Latvijas tiesību sistēmā ir jau ieviesta, bet projekts pilnīgāk nekā līdz šim ievieš minētās regulas III pielikuma (t.i., Starptautiskā kuģu un ostas iekārtu aizsardzības kodeksa B daļas) 4.1. apakšpunktu.

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2004. gada 31. marta Regula (EK) Nr. 725/2004 par kuģu un ostas iekārtu drošības pastiprināšanu (publicēta “Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī” L 129, 29.04.2004.)
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
III pielikuma
4.1. apakšpunkts
Viss likumprojekts
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Satiksmes ministrija, VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Tiks papildināts

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Tiks papildināts

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VSIA "Latvijas Jūras administrācija"
  • ostu pārvaldes

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi