Anotācija (ex-ante)

23-TA-194: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomi" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Tiesību akts / Ministru Prezidenta rezolūcija
Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomi" (turpmāk – rīkojuma projekts) izstrādāts pamatojoties uz Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas likuma 11.panta pirmo daļu, kurā noteikts, ka izlīdzināšanas fonda darbības pārraudzībai Ministru kabinets izveido Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomi (turpmāk – Padome).
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekta mērķis ir precizēt Padomes sastāvu.
 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Padomes sastāvs ir apstiprināts ar Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra rīkojumu Nr.679 "Par Pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fonda padomi" (turpmāk – MK rīkojums Nr.679).
Padomes sastāvā ir iekļauti pārstāvji no Saeimas, Finanšu ministrijas, Valsts kases, Valsts ieņēmumu dienesta, Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas, Izglītības un zinātnes ministrijas un Labklājības ministrijas, kā arī iekļauts Rīgas domes priekšsēdētājs un seši pašvaldību domju priekšsēdētāji, kurus izvirzījusi Pašvaldību likuma 79.panta otrajā daļā noteiktā pašvaldību biedrība.
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Ņemot vērā, ka sakarā ar 14.Saeimas vēlēšanām ir mainījies Saeimas deputātu sastāvs, Saeimas Budžeta un finanšu komisija ir deleģējusi jaunu pārstāvi darbam Padomē. Tāpat saistībā ar 14.Saeimas vēlēšanām Padomes loceklis R.Čudars vairs neieņem Salaspils novada pašvaldības domes priekšsēdētāja amatu, līdz ar to Latvijas Pašvaldību savienība ir deleģējusi citu pārstāvi (Ķekavas novada domes priekšsēdētāju) darbam Padomē.
Papildus iepriekš minētājam, Izglītības un zinātnes ministrija ir deleģējusi jaunu pārstāvi darbam Padomē.
Ņemot vērā, ka atbilstoši Tiesību aktu projektu portāla tehniskajai funkcionalitātei nav iespējams precizēt MK rīkojuma Nr.679 1.punktu svītrojot vai papildinot Padomes sastāvu ar atsevišķiem locekļiem, ir sagatavots jauns rīkojuma projekts. Līdz ar to rīkojuma projekts paredz atzīt par spēku zaudējušu MK rīkojumu Nr.679.
 
Risinājuma apraksts
Sagatavots rīkojuma projekts ar jaunu Padomes sastāvu. Rīkojuma projekts salīdzinājumā ar MK rīkojumu Nr.679 ietver sekojošas izmaiņas:
No Padomes sastāva svītrota Saeimas deputāte J. Jalinska, Salaspils novada pašvaldības domes priekšsēdētājs R. Čudars, Izglītības un zinātnes ministrijas Izglītības departamenta direktora vietniece izglītības statistikas un finanšu plānošanas jomā D. Kalsone.
Padomes sastāvā tiek iekļauts Saeimas deputāts R. Kozlovskis, Ķekavas novada domes priekšsēdētājs J. Žilko, Izglītības un zinātnes ministrijas valsts sekretāra vietniece administratīvos jautājumos G. Ozola.
 
Problēmas apraksts
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (turpmāk – KNAB) 2022. gada 19. septembra vēstulē Finanšu ministrijai ir norādījis, ka Padomes locekļiem, atbilstoši likuma "Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta sestajai daļai, ir jāsaņem rakstveida atļauja valsts amatpersonas amata savienošanai ar citiem amatiem. Padomes loceklis, kurš vēlas savienot valsts amatpersonas amatu ar citu amatu, valsts amatpersonas amata savienošanas rakstveida atļauju likuma "Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 8.1pantā noteiktajā kārtībā saņem no attiecīgās publiskas personas iestādes vadītāja vai viņa pilnvarotas personas.
 
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā likuma "Par interešu konfliktu novēršanu valsts amatpersonu darbībā" 7.panta sestajā daļā noteikto, ka amata savienošanas atļauju sniedz attiecīgās publiskas personas iestādes vadītājs, kā arī to, ka rīkojumu par Padomes sastāvu izdod Ministru kabinets, līdz ar to šajā gadījumā amatu savienošanas atļaujas arī ir jāizsniedz Ministru kabinetam.
Pamatojoties uz iepriekš minēto, Ministru kabinetā kopā ar rīkojuma projektu tiks iesniegti no Padomes locekļiem saņemtie iesniegumi par atļauju savienot amatus. Iesniegumus ir iesnieguši sekojoši Padomes locekļi: A. Lungevičs, A. Rāviņš, E. Mekšs, V. Paulāne un no Latvijas Pašvaldību savienības deleģētais pārstāvis - Ķekavas novada pašvaldības domes priekšsēdētājs J. Žilko.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekts tiešā veidā sabiedrības intereses neskar.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi