Anotācija (ex-ante)

23-TA-1153: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts ir izstrādāts pēc Izglītības un zinātnes ministrijas iniciatīvas 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
1.Lai izglītojamiem ar speciālām vajadzībām nodrošinātu sekmīgu pāreju uz mācībām valsts valodā un sniegtu atbalstu, tiek paredzēts finansējums pedagogu palīgam, logopēdam, pagarinātās grupas skolotājam, kuri īsteno speciālās pirmsskolas, speciālās pamatizglītības programmas.
2.Saskaņā ar MK 08.11.2022. sēdes protokollēmuma Nr.56 34.§ 4.punktā noteikto ministrija ir izvērtējusi grozījumu nepieciešamību attiecībā uz speciālās izglītības iestādes uzturēšanas izdevumiem no valsts budžeta mērķdotācijas, ņemot vērā izmaiņas speciālās izglītības iestāžu tīklā.
Spēkā stāšanās termiņš
01.09.2023.
Pamatojums
Grozījumi piemērojami ar 2023./2024. mācību gadu.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
1. 2022. gada 29. septembrī Saeima pieņēma grozījumus Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā, kas paredz pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas izglītības un pamatizglītības pakāpē. Izglītības likuma Pārejas noteikumu 102. punkts, kas paredz izslēgt šā likuma 41. pantu “Mazākumtautību izglītības programmas”, stājas spēkā: 1) 2023. gada 1. septembrī — attiecībā uz pirmsskolas izglītības programmas un vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 1., 4. un 7. klasē; 2) 2024. gada 1. septembrī — attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 2., 5. un 8. klasē; 3) 2025.  gada 1. septembrī — attiecībā uz vispārējās izglītības pamatizglītības programmas īstenošanu 3., 6. un 9. klasē.
Līdzšinējā mācību valodas pieeja mazākumtautību speciālās izglītības programmās nav pilnībā nodrošinājusi valsts valodas kvalitatīvu apguvi visos izglītības posmos.
Lai, īstenojot pakāpenisku pāreju uz mācībām valsts valodā, novērstu iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā sniegums konkrētu mācību jomu apguvē, ir nepieciešams sniegt papildu atbalstu izglītojamiem, kuri iepriekšējā mācību gadā ir apguvuši kādu no mazākumtautību speciālās izglītības programmām, stiprinot viņu valodpratību, vienlaikus arī sniedzot izglītojamiem nepieciešamo emocionālo un psiholoģisko atbalstu.
Vienlaikus jāņem vērā, ka saskaņā ar Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī (izskatot informatīvo ziņojumu “Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam) atbalstīto priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību latviešu valodā, tostarp pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā, ministrijai ir veicami attiecīgi precizējumi aprēķinos, pamatojoties 2023. gada 21. aprīlī  pieņemtajiem grozījumiem Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", kas paredz, ka no 2023. gada 1. septembra vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības pedagogu darba slodze nedēļā ir 36 astronomiskās stundas.

2. Izglītības un zinātnes ministrija saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 8. novembra sēdes protokollēmuma Nr. 56 34.§ 4. punktā noteikto ir izvērtējusi grozījumu nepieciešamību noteikumu projektā par speciālās izglītības iestādes uzturēšanas izdevumiem no valsts budžeta mērķdotācijas, ņemot vērā izmaiņas speciālās izglītības iestāžu tīklā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Izglītojamo speciālo vajadzību un dažādā latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ pedagogiem no 2023. gada 1. septembra nereti var nākties strādāt lingvistiski ļoti neviendabīgā vidē, kā arī ieguldīt papildu darbu, nodrošinot emocionāli drošu un stabilu izglītības vidi. Tāpēc ir ļoti būtiski stiprināt pedagoģisko resursu, paredzot šim mērķim papildu finansējumu. Papildu finansējums nodrošinās iespēju papildus piesaistīt pedagoga palīgus, logopēdus, pagarinātās dienas grupas skolotājus, lai sniegtu izglītojamiem nepieciešamo atbalstu mācību stundās / rotaļnodarbībās,  individuālajās un pagarinātās dienas grupas nodarbībās, nodrošinot Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei, ja tas nepieciešams.
Finansējums tiks izmantots papildus atbalsta sniegšanai izglītojamiem, lai nodrošinātu pastāvīgu intervenci, novēršot iespējamos riskus, uz kuriem ministrijas veiktajās aptaujās norāda izglītības iestādes un pašvaldību izglītības pārvaldes, proti, ka nepietiekama latviešu valodas prasmes līmeņa dēļ varētu būt apdraudēts izglītojamā individuālais sniegums, ievērojot gan to, ka saskaņā ar šobrīd spēkā esošo tiesisko regulējumu izglītojamie ar speciālām vajadzībām mācību saturu apgūst atbilstoši savām spējām, gan arī to, ka viņiem ir jānodrošina atbalsta pasākumi un palīdzība mācību satura apguvē, stiprinot izglītojamo valodpratību. 
Risinājuma apraksts
1. Lai īstenotu secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija, gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai, tai skaitā, pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem latviešu valodā. Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Lai izglītojamiem ar speciālām vajadzībām nodrošinātu sekmīgu pāreju uz mācībām valsts valodā, noteikumu projekts papildināts ar 13.2 punktu, paredzot papildu finansējumu pedagoga palīgiem, logopēdiem, pagarinātās dienas grupas skolotājiem, kuri sniegs atbalstu izglītojamajiem mācību gadā, kurā pāries uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kuri mazākumtautību speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas apguvuši iepriekšējā mācību gadā. Šie izglītojamie kārtējā gada 1.septembrī ir identificējami Valsts izglītības informācijas sistēmā arī gadījumos, ja viņi maina izglītības iestādi. Pedagoga palīgi, logopēdi, pagarinātās dienas grupas skolotāji sniegs arī citu izglītojamam nepieciešamo atbalstu, lai nodrošinātu Izglītības likumā un Vispārējās izglītības likumā noteikto, ka pirmsskolas izglītībā un pamatizglītībā izglītojamiem ir tiesības saņemt individualizētu un personalizētu atbalstu valsts valodas prasmes apguvei.

Piemēram, pedagoga palīgi nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, sniedzot izglītojamam mācību stundā vai rotaļnodarbībā individuālu atbalstu mācību uzdevumu izpratnes nodrošināšanai valsts valodā, pievēršot uzmanību atslēgas vārdiem un terminu lietojumam. Pedagoga palīgi palīdzēs nodrošināt izglītojamiem uzmanības noturību mācību procesā, kas varētu būt kavēta saistībā ar nepietiekamām latviešu valodas prasmēm, kopā ar izglītojamo sagatavos un sekmēs viņa iemaņas izmantot atgādnes mācību stundā un rotaļnodarbībā mācību satura apguvei latviešu valodā. Pedagoga palīgi sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem, piemēram, sniedzot atbalstu mācību stundās, kā arī iedrošinās un atbalstīs izglītojamo lietot valsts valodu grupu darba prezentēšanā un viedokļa izteikšanā. Pedagoga palīgi sagatavos uzskates līdzekļus mācību satura vizualizācijai un individuālajam darbam, kā arī sekos līdzi izglītojamā valodas apguves izaugsmes dinamikai, konsultēs vecākus par iespējamo atbalstu viņu bērnu valodas attīstībai.
Savukārt, piemēram, pagarinātās dienas grupas skolotāji nodrošinās atbalstu izglītojamo valodas prasmju attīstīšanai, organizēs didaktiskās rotaļas un spēles latviešu valodas prasmju attīstīšanai, sniegs izglītojamajam atbalstu mājas darbu sagatavošanā, kuru izpratnei un veikšanai izglītojamam ir nepietiekamas latviešu valodas prasmes, radīs situācijas izglītojamo latviešu valodas sarunvalodas prasmju pilnveidei, lai nodrošinātu aktīvu līdzdalību mācību procesā. Pagarinātās dienas grupas skolotāji gatavos izdales materiālus didaktiskajām spēlēm, sagatavos interaktīvas spēles, plānos pagarinātās dienas grupas aktivitātes un sadarbosies ar mācību priekšmetu skolotājiem atgriezeniskās saites sniegšanā par izglītojamā progresu latviešu valodas pilnveidē, kā arī sniegs citu izglītojamam nepieciešamo pedagoģisko un psiholoģisko atbalstu.
Logopēdi veiks izglītojamo runas, valodas un rakstu valodas traucējumu diagnosticēšanu, valodas traucējumu koriģējoši attīstošo darbību un profilaksi, lai sekmētu Valsts pamatizglītības standartā valodas jomā izvirzīto kompetenču apgūšanu, plānos savu darbību, organizēt runas, valodas un rakstu valodas attīstības izvērtēšanu katru mācību gadu septembrī un desmit dienas pirms mācību gada beigām, lai veiktu valodas attīstības dinamikas izpēti.
Logopēdi veiks izglītojamo runas, valodas un rakstu valodas traucējumu diagnosticēšanu, valodas traucējumu koriģējoši attīstošo darbību un profilaksi, lai sekmētu valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijās un valsts pamatizglītības standartā valodas jomā izvirzīto kompetenču apgūšanu, plānos savu darbību, organizēt runas, valodas un rakstu valodas attīstības izvērtēšanu katru mācību gadu septembrī un desmit dienas pirms mācību gada beigām, lai veiktu valodas attīstības dinamikas izpēti.

Izglītības iestādes vadītājs, atbilstoši izglītojamo vajadzībām, izvērtēs, vai atbalstu izglītojamiem nodrošinās iestādē esošie pedagogi vai būs nepieciešams piesaistīt papildu pedagoģiskos resursus. Piemēram, viena mācību priekšmeta pedagogs, ja šim pedagogam nav noteikta 40 stundu slodze nedēļā, varēs sniegt atbalstu izglītojamam citā mācību priekšmetā, tajā laikā, kad pedagogam nav kontaktstundu, saglabājot kopējo darba slodzes sadalījumu, atbilstoši 2023. gada 1. septembra Pedagogu darba samaksas noteikumu 3. pielikumā noteiktajam pedagoga darba slodzes sadalījumam nedēļā.

Viena izglītojamā izmaksa aprēķināta, ņemot vērā identificēto nepieciešamo finansējumu, izglītojamo skaitu mazākumtautību programmās 2022. gada 1. septembrī un Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs" noteikto viena izglītojamā izmaksu (detalizētu aprēķinu skatīt anotācijas pielikumā).
Noteikumi papildināti ar 13.3 punktu, kurā noteikts, ka nav pieļaujama finansējuma pārdale starp pašvaldībai piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un mērķdotāciju, kas piešķirta par izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem, un 18.5 punktu, ka ministrija ir tiesīga pieprasīt pašvaldībai, privātās izglītības iestādes dibinātājam vai valsts augstskolai 30 dienu laikā atmaksāt iepriekšējā kalendāra gadā neizlietoto finansējumu kas piešķirts izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem. Ministrija minēto finansējumu pārskaita valsts budžetā.

Pedagogu palīgu, logopēdu, pagarinātās dienas grupu pedagogu sniegtā atbalsta lietderību un efektivitāti izvērtēs un monitorēs Izglītības kvalitātes valsts dienests, plānotajās kvalitātes nodrošināšanas aktivitātēs (akreditācijās, izglītības iestāžu vadītāju profesionālās darbības novērtēšanā, izglītības iestāžu apmeklējumos), kā arī uzraudzības procesa ietvaros. Izglītības kvalitātes valsts dienests un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija nodrošinās ieviesto pasākumu monitoringu un sagatavos ikgadējo ziņojumu par pedagogu palīgu un pagarinātās dienas grupu ieguldījumu vienotas skolas pieejas īstenošanā, un iesniegs to Izglītības un zinātnes ministrijai. Savukārt Izglītības un zinātnes ministrija ziņojumu iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā līdz 2024. gada  30. novembrim par 2023./2024. mācību gadu, līdz 2025. gada 30. novembrim par 2024./2025. mācību gadu, līdz 2026. gada 30. novembrim par 2025./2026. mācību gadu.

Izglītojamais atbalstu saņems vienu mācību gadu - mācību gadā, kurā izglītojamais uzsāks izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kurš mazākumtautību izglītības programmas bija apguvis iepriekšējā mācību gadā.
Papildu finansējums tiek piešķirts pirmsskolas izglītībā līdz 2024. gada 31. augustam, kas noteikts noteikumu 22.6 punktā, atbilstoši Izglītības likuma pārejas noteikumu 102. panta 1.punktā noteiktajam, ka pirmsskolas izglītībā pāreja uz mācībām valsts valodā notiek 2023./2024. mācību gadā.  Papildu finansējums tiek piešķirts pamatizglītībā līdz 2026. gada 31. maijam, kas noteikts noteikumu 22.7 punktā, jo 1.–8. klases un 10.–11. klases izglītojamiem mācību gads beidzas kārtējā gada 31. maijā, bet 9. klases izglītojamiem mācību gads beidzas kārtējā gada 14. jūnijā (faktiski mācību satura apguve, kurā izglītojamiem nepieciešams atbalsts latviešu valodas apguvei, notiek līdz kārtējā mācību gada 31.maijam), atbilstoši spēkā esošajiem Ministru kabineta noteikumiem par kārtējā mācību gada un mācību semestru sākuma un beigu laiku un brīvdienu laiku izglītības iestāžu īstenotajās vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības programmās.
Problēmas apraksts
2. Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumu Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"  4.2. apakšpunkts nosaka koeficientu vienam izglītojamam, kurš nesaņem internāta pakalpojumus.
Pēc sarunām un diskusijām ar izglītības iestāžu dibinātājiem un izglītības iestādēm ministrija ir secinājusi, ka nepieciešams palielināt koeficientu izglītojamiem, kuri nesaņem internāta pakalpojumu. Tādejādi izglītojamiem, kuri nesaņem internāta pakalpojumu, būtu iespēja nodrošināt pagarināto dienas grupu un citus izglītojošus pasākumus, kas ir ļoti nepieciešami, bet ko līdz šim speciālās izglītības iestādēm bija grūtības nodrošināt.
Risinājuma apraksts
2. Noteikumu projekts paredz precizēt 4.2. apakšpunktu, nosakot koeficientu vienam izglītojamam, kurš nesaņem internāta pakalpojumu, no 0,85 uz 0,95, kā arī 1. pielikumu, kurā precizētas uzturēšanas izdevumu pozīcijas. Ņemot vērā, ka ir palielināts koeficients vienam izglītojamam, kurš nesaņem internāta pakalpojumu, speciālās izglītības iestādes varēs organizēt pagarinātās dienas grupas izglītojamajiem un citus izglītojošus pasākumus, kuriem tas ir nepieciešams, nodrošinot arī papildu ēdienreizi, vienlaikus nenorādot šiem izglītojamiem internāta pakalpojumu, kas iepriekš nereti tika praktizēts, lai pilnvērtīgi varētu nodrošināt izglītojamā uzturēšanos izglītības iestādē pēcpusdienas cēlienā līdz iespējai doties uz mājām.
Problēmas apraksts
3. Saskaņā ar Vispārējās izglītības likuma 51. panta piekto daļu, kas stājās spēkā 2020. gada 1. septembrī, speciālās izglītības iestāde no 2020. gada 1. septembra īsteno speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem ar garīgās veselības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem. Speciālās izglītības iestāde papildus ir tiesīga īstenot speciālās pirmsskolas izglītības, speciālās pamatizglītības un vidējās speciālās izglītības programmas izglītojamiem ar redzes vai dzirdes traucējumiem, bet speciālās pirmsskolas izglītības programmas — izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem, garīgās veselības traucējumiem, garīgās attīstības traucējumiem, smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai ar vairākiem smagiem attīstības traucējumiem, kā arī Vispārējās izglītības likuma 50. panta ceturtajā daļā noteiktās profesionālās pamatizglītības programmas. 
2023. gada 21. aprīlī  pieņemti grozījumi Ministru kabineta 2016.gada 5.jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", kas paredz, ka no 2023.gada 1.septembra vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības pedagogu darba slodze nedēļā ir 36 astronomiskās stundas.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekts paredz precizēt 9.1. apakšpunktu un 2. pielikuma 1.tabulu, ievērojot speciālās izglītības programmu īstenošanu speciālās izglītības iestādēs un izmaiņām vispārējās pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības pedagogu darba slodzē nedēļā, kas stājas spēkā no 2023. gada 1. septembra, pamatojoties uz 2023. gada 21. aprīlī  pieņemtajiem grozījumi Ministru kabineta 2016 .gada 5. jūlija noteikumos Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi", kas paredz, ka no 2023. gada 1. septembra vispārējās pamata un vispārējās vidējās izglītības pedagogu darba slodze nedēļā ir 36 astronomiskās stundas, profesionālās pamatizglītības pedagogu- 30 astronomiskās stundas nedēļā, pirmsskolas izglītības pedagogu darba slodze ir 40 astronomiskās stundas nedēļā.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 3. pielikuma 1. tabula paredz, ka pašvaldības sagatavo pārskatu par mērķdotācijas izlietojumu. Pārskatā pašvaldības norāda kopējo izlietoto finansējumu. Lai ministrija gūtu pārliecību par finansējumu, kas piešķirts pedagogiem vai atbalsta personālam, kuri īsteno speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamajiem valsts valodā, pašvaldībām, gatavojot pārskatu, jānorāda informācija par iepriekšminētā papildu piešķirtā finansējuma izlietojumu atbilstoši mērķim.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. pielikuma 1. tabula papildināta ar jaunām ailēm:
"par speciālo izglītības programmu īstenošanu valsts valodā mazākumtautību izglītojamiem".
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta  3. pielikuma 1. tabula paredz, ka pārskatā jānorāda finansējuma izlietojums piemaksām pedagogiem par 3., 4., 5. kvalitātes pakāpi (rindas 3. kv2, 4. kv2, 5. kv2). Tabulas 2. piezīme noteic, ka rindās 3. kv2, 4. kv2, 5. kv2 norādāmas piemaksas pedagogiem, kuri ir ieguvuši 3., 4. un 5. kvalitātes pakāpi un kuriem profesionālās darbības kvalitātes pakāpi apliecinošs dokuments izsniegts līdz 2017. gada 9. augustam. Minētais nosacījums ir zaudējis spēku.
Risinājuma apraksts
No noteikumu projekta 3. pielikuma 1. tabulas svītrotas rindas 3. kv2, 4. kv2, 5. kv2 un 2. piezīme.
Attiecīgi tiek mainīta piezīmju numerācija.
Problēmas apraksts
Noteikumu projekta 3. pielikuma 1. tabulas 5. piezīme noteic: "Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likuma "Par valsts budžetu 2022. gadam" 3. panta ceturto daļu."
Likums "Par valsts budžetu 2022. gadam" ir zaudējis spēku, turklāt, mainoties ikgadējam likumam par valsts budžetu, minētā piezīme ir jāprecizē katru gadu, līdz ar to, nepieciešams veikt grozījumu.
Risinājuma apraksts
Noteikumu projekta 3. pielikuma 1. tabulas 5. piezīme (mainoties numerācijai – 4. piezīme) izteikta jaunā redakcijā:
"Atlaišanas pabalsti, kas izmaksāti saskaņā ar likumā par valsts budžetu kārtējam gadam un budžeta ietvaru nākamajiem gadiem paredzēto nosacījumu, ka pašvaldības tām piešķirto mērķdotāciju pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām ir tiesīgas izmantot atlaišanas pabalstu izmaksai pedagogiem, kas zaudē darbu izglītības iestāžu likvidācijas vai reorganizācijas gadījumā, ja reorganizācija vai likvidācija ir pabeigta ne vēlāk, kā līdz kārtējā gada 31. augustam.".
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Speciālās izglītības iestādes
Ietekmes apraksts
Veicinās pilnvērtīgāku speciālās izglītības pakalpojumu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2023
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2024
2025
2026
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
514 151 898
0
511 057 266
0
514 503 766
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
514 151 898
1 694 039
511 057 266
4 952 289
514 503 766
3 039 262
1 319 743
2.1. valsts pamatbudžets
514 151 898
1 694 039
511 057 266
4 952 289
514 503 766
3 039 262
1 319 743
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-1 694 039
0
-4 952 289
0
-3 039 262
-1 319 743
3.1. valsts pamatbudžets
0
-1 694 039
0
-4 952 289
0
-3 039 262
-1 319 743
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
1 694 039
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-4 952 289
-3 039 262
-1 319 743
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
-
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Detalizēts aprēķins anotācijas pielikumā.
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Ailēs "saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" norādīts apstiprinātais finansējuma apmērs, kas ir paredzēts likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 62.resora programmās 01.00.00, 05.00.00 un 10.00.00.

Noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2022. gada 21. jūnija noteikumos Nr. 376 "Kārtība, kādā aprēķina un sadala valsts budžeta mērķdotāciju pedagogu darba samaksai pašvaldību vispārējās izglītības iestādēs un valsts augstskolu vispārējās vidējās izglītības iestādēs"" (23-TA-1185) un noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 15. jūlija noteikumos Nr. 477 "Speciālās izglītības iestāžu un vispārējās izglītības iestāžu speciālās izglītības klašu (grupu) finansēšanas kārtība"" (23-TA-1153) ir saistīti un tiek virzīti vienlaikus, attiecīgi anotācijās norādīta abu noteikumu projektu kopīgā finansiālā ietekme uz valsts budžetu.

Lai nodrošinātu atbalstu pedagogiem, kuri īsteno secīgu pāreju uz mācībām valsts valodā mazākumtautību izglītojamajiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē, ministrija aprēķināja, ka 2023. gada 4 mēnešiem papildu nepieciešami 1 694 039 euro, kas tiks nodrošināti no valsts budžeta programmas 02.00.00 "Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem", tai skaitā:
(i) pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 1 632 848 euro;
(ii) speciālo pirmsskolas, pamata un vispārējās izglītības programmu pedagogu darba samaksai – 61 191 euro.

Ņemot vērā aprēķināto finansējumu, ministrija noteica mērķdotācijas pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām apmēru vienam mazākumtautību izglītojamajam, kurš 2023./2024. mācību gadā apgūs pirmsskolas un pamatizglītības izglītības programmas valsts valodā:
– pirmsskolas izglītības programmās - 30,67 euro;
– pamatizglītības programmās - 17,97 euro.
(Detalizēts aprēķins pielikumā.)

Gatavojot priekšlikumus prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un turpmākajiem gadiem, ministrija sagatavoja priekšlikumu par papildu finansējuma piešķiršanu minētā mērķa īstenošanai pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām tiem pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas izglītojamiem latviešu valodā.
Ministru kabinetā 2023. gada 13. janvārī, izskatot informatīvo ziņojumu "Par priekšlikumiem valsts budžeta prioritārajiem pasākumiem 2023. gadam un budžeta ietvaram 2023.–2025. gadam", tika atbalstīts priekšlikums par papildu finansējuma piešķiršanu pārejai uz obligāto izglītību tikai latviešu valodā.
Minētā mērķa īstenošanai tika piešķirts papildu finansējums pedagogiem, kuri no 2023. gada 1. septembra īstenos speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas mazākumtautību izglītojamiem: 2023. gadam – 138 092 euro, 2024. gadam – 484 572 euro, 2025. gadam – 704 892 euro.
Ar piešķirto finansējumu plānots nodrošināt pedagogu darba samaksu, atbilstoši Ministru kabineta 2016. gada 5. jūlija noteikumiem Nr. 445 "Pedagogu darba samaksas noteikumi" (turpmāk - MK 445), kas bija spēkā līdz 2022.gada 31.augustam.

Jautājums par papildus nepieciešamo finansējumu skatāms Ministru kabinetā likumprojekta "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" sagatavošanas un izskatīšanas procesā.

Attiecībā uz grozījumu Noteikumu Nr. 477 4.2. apakšpunktā, papildu finanšu resursi nav nepieciešami.
Lai stiprinātu izglītības kvalitāti speciālās izglītības iestādēs un vienlaicīgi nodrošinātu efektīvu finanšu un materiāltehnisko resursu ieguldījumu speciālo izglītības iestāžu uzturēšanā, ministrija, pēc speciālo izglītības iestāžu apsekojama, izvērtējusi speciālo izglītības iestāžu tīklu un līdz 2023.gada maijam saskaņojusi:
1) Cēsu novada domes 23.02.2023. lēmumu Nr.63, ar kuru nolemts - sākot no 2023.gada 1.septembra mainīt  Cēsu Bērzaines pamatskola - attīstības centra nosaukumu uz  “Cēsu Bērzaines pamatskola” un veidu no speciālās izglītības iestādes uz vispārējo izglītības iestādi;
2) Jelgavas valstspilsētas domes lēmumu par reorganizāciju: “Jelgavas Paula Bendrupa pamatskolas” veida nomaiņai no speciālās izglītības iestādes uz vispārizglītojošo pamatskolu ar 2023.gada 15.jūniju.
Tādējādi, finanšu resursi, kas radīsies minēto izglītības iestāžu reorganizācijas rezultātā, tiks novirzīti Noteikumu Nr. 477 4.2. apakšpunkta nodrošināšanai.

Papildu finansējums 2024., 2025. un 2026. gadam aprēķināts ņemot vērā 2023. gada 29. jūnija Satversmes tiesas spriedumu par pirmsskolas izglītības pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes apmēru,  nosakot vienādu vienas pedagoga darba stundas  likmi  visās izglītības pakāpēs un pedagogu darba samaksas grafikā (Ministru kabineta 2023. gada 18. aprīļa rīkojums Nr. 226) (turpmāk tekstā- GRAFIKS) noteikto pedagogu zemākās mēneša darba algas likmes apmēru.

Papildu finansējuma apmērs 2024., 2025. un 2026. gadam bez papildu nepieciešamā finansējuma GRAFIKA nodrošināšanai:
2024.gadam ir 4 361 114 euro;
2025.gadam ir 2 370 717 euro;
2026.gadam ir 929 757 euro.
(Aprēķins - pielikumā.)

Ja radīsies nepieciešamība pēc papildus finansējuma, kas pārsniegs aprēķināto, tad tas ir nodrošināms Izglītības un zinātnes ministrijai un 62.resorā “Mērķdotācijas pašvaldībām” pieejamā finansējuma ietvaros.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Noteikumu projekts paredz piešķirtā valsts budžeta finansējuma sadali speciālajām izglītības iestādēm pedagogu papildus darba samaksai, kuri īsteno speciālās izglītības programmas valsts valodā.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

Ministru kabineta grozījumu projekta izpilde neparedz papildu administratīvo slogu pašvaldībām un speciālajām izglītības iestādēm.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta grozījumu projekts paredz, ka speciālās izglītības mazākumtautību izglītojamie, kuri sākot ar 2023.gada 1.septembri apgūs speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas, saņems papildu atbalstu mācību gadā, kurā pāreja uz izglītību valsts valodā.
Ar noteikumu projektu tiek paredzēta arī iespēja nodrošināt pagarinātās dienas grupas nodarbības, tādejādi mazinot nepieciešamību izglītojamiem izmantot internāta pakalpojumu.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Ministru kabineta grozījumu projekts paredz, ka speciālās izglītības mazākumtautību izglītojamie, kuri sākot ar 2023.gada 1.septembri apgūs speciālās pirmsskolas un speciālās pamatizglītības programmas, saņems papildu atbalstu mācību gadā, kurā notiek pāreja uz izglītību valsts valodā, tādējādi nodrošinot izglītojamiem vienlīdzīgas tiesības uz izglītību un veicinās viņu integrāciju sabiedrībā.
Ar noteikumu projektu tiek paredzēta arī iespēja nodrošināt pagarinātās dienas grupas nodarbības, tādejādi mazinot nepieciešamību izglītojamiem izmantot internāta pakalpojumu.

8.2. Cita informācija

Ministru kabineta grozījumu projekts  paredz papildu finansējumu speciālās izglītības pedagogiem par papildus darba apjomu ar izglītojamiem, kuri pāriet uz izglītības satura īstenošanu valsts valodā, kuri iepriekšējā mācību gadā apguvuši speciālās izglītības mazākumtautību programmas.
Pielikumi
1. pielikums
Nosaukums
Nepieciešamais pedagoģisko likmju skaits uz izglītojamo.
2. pielikums
Nosaukums
Finansiālā ietekme
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk