24-TA-2204: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums likumā "Par maternitātes un slimības apdrošināšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Attīstības plānošanas dokuments
Apraksts
Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā"" 3.3. apakšpunkts.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai terminēti (vienu gadu) nodrošinātu lielāku vecāku pabalsta daļas izmaksu strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem, tādējādi palielinot ienākumus strādājošiem pabalsta saņēmējiem, vienlaikus veicinot iespēju saskaņot ģimenes un darba dzīvi.
Spēkā stāšanās termiņš
01.01.2025.
Pamatojums
Likumprojekts iekļauts likumprojekta “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027.gadam” pavadošo likumprojektu paketē.
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Šobrīd atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” 10.6 panta trešajai daļai vecāku pabalsta saņēmējam, kurš ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, vecāku pabalstu izmaksā 50 procentu apmērā no pabalsta, kas piešķirts atbilstoši šā panta otrās daļas nosacījumiem. Vecāku pabalsta mērķis ir ienākuma atvietojums, tāpat kā citiem sociālās apdrošināšanas īstermiņa pabalstiem. Vienlaikus ar vecāku pabalstu tiek izmaksāts arī bērna kopšanas pabalsts, kas, atsākot nodarbinātību, tiek izmaksāts pilnā apmērā un tā izmaksas tiek segtas no valsts pamatbudžeta.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Diskusijās ar sociālajiem partneriem un nevalstiskā sektora pārstāvjiem arvien vairāk izskan viedoklis, ka esošie nosacījumi attiecībā uz vecāku pabalsta izmaksu, atsākot nodarbinātību, nemotivē strādājošos vecāku pabalsta saņēmējus saglabāt legālu saikni ar darba tirgu bērna kopšanas laikā, un vairākos gadījumos vecāki izvēlas atrasties ēnu ekonomikā, nevis sakārtot darba attiecības legāli, lai nezaudētu vecāku pabalsta pilno apmēru.
Risinājuma apraksts
Likumprojekts paredz noteikt, ka vecāku pabalsta saņēmējam, kurš ir nodarbināts un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātais, laikposmā no 2025.gada 1.janvāra līdz 2025.gada 31.decembrim vecāku pabalstu izmaksā 75 procentu apmērā no pabalsta, kas piešķirts atbilstoši likuma “Par maternitātes un slimības apdrošināšanu” 10.6 panta otrās daļas nosacījumiem. Tādējādi tiktu palielināts finansiālais atbalsts tām ģimenēm, kuras izvēlas apvienot bērna kopšanu un nodarbinātību.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
Atbilstoši Ministru kabineta 2024. gada 19. septembra sēdes protokola Nr. 38 1. § "Informatīvais ziņojums "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025. – 2027. gadā"" 3.3. apakšpunktam, Labklājības ministrija līdz 2025. gada 1. septembrim sagatavos un iesniegs izskatīšanai Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par vecāku pabalsta saņēmēju, kuri bērna kopšanas laikā ir nodarbināti un neatrodas bērna kopšanas atvaļinājumā vai bērna kopšanas laikā gūst ienākumus kā pašnodarbinātie, skaita dinamiku 2025. gada pirmajā pusgadā, salīdzinot ar līdzīgu periodu iepriekšējos gados, tostarp dzimuma un pabalsta apmēra griezumā, kā arī sniegs izvērtējumu par nepieciešamību saglabāt vecāku pabalsta izmaksu 75 procentu apmērā no piešķirtā pabalsta pēc 2025. gada 31. decembra.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt
Fiziskās personas
- Strādājošie vecāku pabalsta saņēmēji
Ietekmes apraksts
Tiesību akts attieksies uz visiem strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem (pabalsta apmērs tiks automātiski palielināts no 2025.gada 1.janvāra arī tiem pabalsta saņēmējiem, kuriem tas piešķirts pirms minētā datuma un kuri pabalsta saņemšanas laikā būs nodarbināti). Pēc Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras datiem, 2024.gada augustā no 15 410 vecāku pabalsta saņēmējiem 2 038 personas bija nodarbinātas.
Juridiskās personas
- Darba devēji
Ietekmes apraksts
Tiesību akts attieksies uz tiem darba devējiem, kuru nodarbinātie 2025.gadā bērna kopšanas atvaļinājuma laikā turpinās strādāt uz pilnu vai daļēju slodzi.
2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
2.2.1. uz makroekonomisko vidi:
-2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
-2.2.3. uz uzņēmējdarbības vidi:
-2.2.4. uz mazajiem un vidējiem uzņēmējiem:
-2.2.5. uz konkurenci:
-2.2.6. uz nodarbinātību:
Jā
Ietekmes apraksts
Ietekmi uz darba tirgu un ēnu ekonomiku varēs novērtēt pēc faktiskajiem rezultātiem
2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
147 978 804
0
161 767 728
0
174 482 076
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
147 978 804
0
161 767 728
0
174 482 076
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
147 978 804
0
161 767 728
7 682 000
174 482 076
0
0
2.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
2.2. valsts speciālais budžets
147 978 804
0
161 767 728
7 682 000
174 482 076
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
0
0
-7 682 000
0
0
0
3.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
0
0
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
-7 682 000
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-7 682 000
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
-7 682 000
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Kolonās "saskaņā ar valsts bužetu kārtējam gadam" un "saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru" uzrādīts finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 "Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" izdevumi vecāku pabalstam atbilstoši likumam "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam" (ieņēmumi atbilst izdevumiem).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
Saistībā ar 2025.gadā strādājošajiem vecāku pabalsta saņēmējam tiek palielināta izmaksājamā pabalsta proporcija no 50% uz 75% no piešķirtā pabalsta apmēra, 2025.gadā tiek prognozēts papildus nepieciešamais finansējums speciālā budžeta apakšprogrammā 04.04.00 "Invaliditātes, maternitātes un slimības speciālais budžets" sociāla rakstura maksājumiem un kompensācijām (vecāku pabalstam) 7 682 000 euro apmērā.
Nepieciešamā finansējuma aprēķins:
Strādājošo vecāku pabalstu skaits 2 525 personas vidēji mēnesī (15 % no prognozētā vecāku pabalstu kopskaita 16 832).
Strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējais pabalsta apmēra palielinājums - 253,53 euro (ņemti vērā VSAA 2024.gada jūlija dati par strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējo iemaksu algu (2 090 euro) no kā aprēķināts pabalsts, tai piemērojot darba samaksas pieaugumu atbilstoši Finanšu ministrijas 2024.gada jūnija makroekonomisko rādītāju prognozēm (2025.gadā – 7,7%)).
Nepieciešamā finansējuma aprēķins:
Strādājošo vecāku pabalstu skaits 2 525 personas vidēji mēnesī (15 % no prognozētā vecāku pabalstu kopskaita 16 832).
Strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējais pabalsta apmēra palielinājums - 253,53 euro (ņemti vērā VSAA 2024.gada jūlija dati par strādājošo vecāku pabalsta saņēmēju vidējo iemaksu algu (2 090 euro) no kā aprēķināts pabalsts, tai piemērojot darba samaksas pieaugumu atbilstoši Finanšu ministrijas 2024.gada jūnija makroekonomisko rādītāju prognozēm (2025.gadā – 7,7%)).
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
-
Cita informācija
Likumprojektā paredzētais pasākums un tā finansiālā ietekme iekļauti Finanšu ministrijas sagatavotajā informatīvajā ziņojumā "Par valsts budžeta ieņēmumu un nodokļu politikas pārskatīšanu 2025.–2027. gadā" (pieņemts MK 19.09.2024. sēdē).
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”.
Finansējums likumprojekta ieviešanai iekļauts Labklājības ministrijas maksimāli pieļaujamajā speciālā budžeta izdevumu kopējā apjomā 2025., 2026., 2027. un 2028. gadam un atbilstoši tiks iestrādāts likumprojektā “Par valsts budžetu 2025.gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam”.
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
NēNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
- Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Palielināsies finansiālais atbalsts 2025.gadā strādājošiem vecāku pabalsta saņēmējiem.
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi