Anotācija (ex-ante)

24-TA-1457: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 21.00.00 ''Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai''" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par apropriācijas pārdali no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 21.00.00 ''Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai''"  (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots atbilstoši Ministru kabineta 2024.gada 6. jūnija sēdē nolemtajam (protokols Nr. 23 46.§ 5., 6.un 7.punkts  24-TA-482). 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Piešķirt Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei)  nepieciešamo finansējumu  divu  amata vietu atlīdzībai, lai nodrošinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību un Vēlētāju reģistra darbību. 

 
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Atbilstoši informatīvajā ziņojumā “Par vēlēšanu procesu nodrošināšanai nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, resursu apjomu un ilgtermiņa vīziju” (23-TA-3158) (turpmāk - Ziņojums) noteiktajam līdz 2029. gadam Vēlētāju reģistra uzturēšana un nepieciešamo datu apstrāde vēlēšanām, vietējo pašvaldību referendumiem būs Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (turpmāk – PMLP) kompetencē.

Sākot ar 2024. gada 1. septembri, PMLP kompetence paplašināsies, jo stāsies spēkā Vietējo pašvaldību referendumu likums, kas PMLP uzliek pienākumu veikt nepieciešamo datu atlasi Vēlētāju reģistrā, pēc attiecīgā tehniskā risinājuma izveides, un Fizisko personu reģistrā vietējo pašvaldību referendumu nodrošināšanai. Šobrīd PMLP Vēlētāju reģistra likumā un attiecīgās vēlēšanu procedūras regulējošajos normatīvajos aktos noteiktos pienākumus  veic esošo resursu ietvaros, proti, katrai vēlēšanu procedūrai PMLP esošo cilvēkresursu ietvaros sagatavo nepieciešamos datus.
Viena no PMLP valstiski svarīgām funkcijām atbilstoši Ministru kabineta 2021. gada 27. maija noteikumiem Nr. 321 “Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes nolikums” ir iedzīvotāju uzskaite un dokumentēšana. Lai nodrošinātu minētās funkcijas izpildi, PMLP pārziņā ir vairākas valsts informācijas sistēmas, tai skaitā, arī valstiski nozīmīga informācijas sistēma – Fizisko personu reģistrs. Attīstoties tehnoloģijām, valstī arvien populārāk kļūst sniegt pakalpojumus, pabalstus proaktīvi, proti, kompetentās valsts iestādes patstāvīgi iegūst nepieciešamo informāciju par pakalpojumu subjektiem un nodrošina pabalstu, atlaižu piemērošanu personām bez personas lūguma. Ievērojot to, ka sabiedrība pozitīvi vērtē proaktīvo pakalpojumu sniegšanu no valsts puses, tad paredzams, ka PMLP uzdevumu apjoms pieaugs, jo valstī noteikti būs izveidoti vēl citi risinājumi proaktīvo pakalpojumu sniegšanai. Tas viennozīmīgi pierpasa cilvēkresursu piesaistīšanu.

 



 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
  Ievērojot to, ka arvien biežāk tiek izveidoti risinājumi proaktīvo pakalpojumu sniegšanai, izveidoti rīki vienotai datu izplatīšanai, tad paredzams, ka PMLP pienākumi attiecībā uz datu nodošanu no Fizisko personu reģistra pieaugs. Tādējādi, ievērojot PMLP noslodzi, veicot arī citus valstiski svarīgus uzdevumus, vēlēšanu nodrošināšanai PMLP ietvaros rast profesionālus un atbilstoši kvalificētus cilvēkresursus kļūst arvien sarežģītāk.  Norādāms, ka vietējo pašvaldību referendumi var norisināties neskaitāmas reizes gadā, vairākās pašvaldībās vienlaikus. Tas nozīmē, ka PMLP tuvākajā nākotnē būs jānodrošina vēlētāju un balsotāju datu apstrādi nepārtraukti,  paralēli vēl nodrošinot nepieciešamo pasākumu izpildi  vēlēšanām. Lai attiecīgie procesi noritētu atbilstoši tiem noteiktajām prasībām, PMLP  nepieciešami profesionāli un atbilstoši kvalificēti  nodarbinātie, kuru kompetencē ir  Vēlētāju reģistra darbība.  Ievērojot PMLP funkciju un uzdevumu daudzveidību, darbinieku noslodzi, un šo uzdevumu nozīmību personu tiesību un pienākumu īstenošanā, šobrīd nav iespējams rast atbilstošus cilvēkresursus PMLP ietvaros.
Līdz ar to, lai laika periodā līdz 2029.gada 31.decembrim PMLP sekmīgi varētu pildīt normatīvajos aktos noteiktos pienākumus saistībā ar vēlētāju datu apstrādi ir nepieciešams šā pienākuma izpildei piesaistīt speciālistus. 
 
Risinājuma apraksts
Lai PMLP sekmīgi pildītu ar Vēlētāju reģistru saistītos pienākumus, nepieciešams ieviest 2 papildus terminētas amata vietas uz laiku no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim. Norādītais beigu termiņš ir pamatojams ar Ziņojumā noteikto, kas paredz, ka pēc 2029.gada Vēlētāju reģistra pārzinis būs Valsts reģionālās attīstības aģentūra. 
 
Divas papildu amata vietas uz laika posmā no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim ir nepieciešamas, lai PMLP saskaņā ar  vēlēšanu procedūru regulējošajiem normatīvajiem aktiem nodrošinātu šādu pienākumu pastāvīgu izpildi (datu apstrādi informācijas sistēmās, datu nodošanu):
 
* veidot un nodrošināt pašvaldības domes, Saeimas, Eiropas Parlamenta vēlēšanu procedūru atbalstu Vēlētāju reģistrā un Fizisko personu reģistrā;

*veidot un nodrošināt tautas nobalsošanas un vietējo pašvaldību referendumu procedūru atbalstu Vēlētāju reģistrā un Fizisko personu reģistrā;

*nodrošināt parakstu vākšanas procedūru atbalstu tautas nobalsošanām un vietējo pašvaldību referendumiem Fizisko personu reģistrā;

*nodrošināt e -pakalpojumu darbību pašvaldības domes, Saeimas, Eiropas Parlamenta vēlēšanu procedūrās, tautas nobalsošanās un vietējo pašvaldību referendumos;

*nodrošināt Vēlētāju reģistra, Fizisko personu reģistra un vēlētāju atbalsta e-pakalpojumu uzturēšanu un attīstību.
 


Ministru kabineta 2024.gada 4. jūnija sēdē nolemts (protokols Nr. 23 46.§ 5., 6.un 7.punkts; (24-TA-482):
"5. Pieņemt zināšanai, ka, lai nodrošinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību un nodrošinātu Vēlētāju reģistra darbību, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei laikposmā no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31.decembrim nepieciešamas papildu 2 amata vietas. Noteikt, ka no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31.decembrim Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamās papildu 2 amata vietas nodrošināmas Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaita ietvaros, nepalielinot kopējo resora amata vietu skaitu (pārdale no Valsts policijas, samazinot 2 ilgstoši vakantas amata vietas).
6. Noteikt, ka finansējums 59 015 euro apmērā 2 amata vietām Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) 2024.gadam nodrošināms no budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024.gadam plānotā finansējuma, Iekšlietu ministrijai sagatavojot un iesniedzot izskatīšanai Ministru kabinetā attiecīgu Ministru kabineta rīkojuma projektu, ievērojot likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 73. pantā noteikto. Jautājumu par finansējuma piešķiršanu 2024.gadā citiem ar vēlēšanu nodrošināšanu saistītiem pasākumiem skatīt 2024.gada budžeta izpildes procesā, ņemot vērā Iekšlietu ministrijas un Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas esošos budžeta līdzekļus un budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” 2024.gadā faktiski pieejamos budžeta līdzekļus.
7. Pieņemt zināšanai, ka, sagatavojot Latvijas Stabilitātes programmu 2024.–2028. gadam, budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” ir rezervēts finansējums 2025.gadam 3 524 767 euro apmērā, 2026.gadam 783 399 euro apmērā, 2027.gadam 791 571 euro apmērā un 2028.gadam 791 571 euro apmērā un noteikt, ka:
 
7.1. likumprojekta īstenošanai nepieciešamais finansējums 2025.gadam un turpmākajiem gadiem ir nodrošināms budžeta resora “74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmā 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai” paredzētā finansējuma ietvaros, tai skaitā:
 
7.1.1. Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) 2 amata vietu atlīdzībai 2025. gadā 125 688 euro apmērā, 2026. gadā 131 169 euro apmērā, 2027. gadā 136 508 euro apmērā, 2028. gadā 140 388 euro apmērā un 2029. gadā 140 388 euro apmērā, finansējuma pārdali nosakot kopā ar šā protokollēmuma 6.punktā minētā Ministru kabineta rīkojuma projekta virzību".

Likuma “Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2024., 2025. un 2026. gadam” 73. pants noteic,  ka budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 21.00.00 "Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai" noteikto apropriāciju 1 532 594 euro apmērā finanšu ministrs pārdala ministrijai vai citai centrālajai valsts iestādei, ja ir pieņemts attiecīgs Ministru kabineta lēmums un Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darba dienu laikā no attiecīgās informācijas saņemšanas dienas ir to izskatījusi un nav iebildusi pret apropriācijas pārdali.
Ievērojot minēto, rīkojuma projekts paredz:
          - pamatojoties uz likuma "Par valsts budžetu 2024. gadam un budžeta ietvaru 2025., 2026. un 2027. gadam" 73. pantu, atbalstīt apropriācijas pārdali 59 015 euro apmērā no budžeta resora ''74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums'' programmas 21.00.00 ''Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai'' uz Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammu 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde",  lai nodrošinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību un Vēlētāju reģistra darbību (divu amata vietu atlīdzībai);
          - Iekšlietu ministrijai normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā sagatavot un iesniegt Finanšu ministrijā pieprasījumu valsts budžeta apropriācijas pārdalei;
          - finanšu ministram normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā informēt Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisiju par apropriācijas pārdali un, ja Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisija piecu darbdienu laikā pēc attiecīgās informācijas saņemšanas nav izteikusi iebildumus, veikt apropriācijas pārdali.

 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2024
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2025
2026
2027
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
0
0
0
0
0
0
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
0
59 015
0
125 688
0
131 169
136 508
2.1. valsts pamatbudžets
0
59 015
0
125 688
0
131 169
136 508
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
0
-59 015
0
-125 688
0
-131 169
-136 508
3.1. valsts pamatbudžets
0
-59 015
0
-125 688
0
-131 169
-136 508
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
59 015
0
125 688
0
131 169
136 508
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
0
0
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
0
0
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Lai nodrošinātu  2 papildus amata vietu  - sistēmu un biznesa procesu analītiķis, saime 21.4, līmenis IV, 12 mēnešalgu grupa - uzturēšanu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 “ Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde” papildus nepieciešams finansējums atlīdzībai (EKK – 1000 Atlīdzība):
2024.gadā   - 59 015 euro (6 mēnešiem);
2025.gadā  - 125 688 euro;
2026.gadā  - 131 169 euro;
2027.gadā  - 136 508 euro;
2028.gadā  - 140 388 euro;
2029.gadā  - 140 388 euro.
Detalizēts izdevumu aprēķins ir  iekļauts likumprojekta “Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā” (24-TA-482) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma pielikumā (anotācijas pielikumā).
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Lai nodrošinātu vienotu vēlēšanu procesu attīstību un Vēlētāju reģistra darbību, PMLP nepieciešamas   papildu divas amata vietas laikposmā no 2024.gada 1.jūlija līdz 2029.gada 31.decembrim. Detalizēts pamatojums norādīts likumprojekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" (24-TA-482) sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojumā (anotācijā).
Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4.jūnija sēdē nolemto (prot. Nr. 23 46.§ 5. punkts) noteikts, ka no 2024. gada 1. jūlija līdz 2029. gada 31. decembrim Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei nepieciešamās papildu divas amata vietas nodrošināmas Iekšlietu ministrijai noteikto amata vietu skaita ietvaros, nepalielinot kopējo resora amata vietu skaitu (pārdale no Valsts policijas, samazinot divas ilgstoši vakantas amata vietas).
Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2024. gada 4.jūnija sēdē nolemto (prot. Nr. 23 46.§ 7.1. apakšpunkts) likumprojekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" (24-TA-482) īstenošanai nepieciešamais finansējums 2025. gadam un turpmākajiem gadiem ir nodrošināms budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmā 21.00.00 "Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai" paredzētā finansējuma ietvaros, tai skaitā, Iekšlietu ministrijai (Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldei) divu amata vietu atlīdzībai 2025. gadā 125 688 euro apmērā, 2026. gadā 131 169 euro apmērā, 2027. gadā 136 508 euro apmērā, 2028. gadā 140 388 euro apmērā un 2029. gadā 140 388 euro apmērā, finansējuma pārdali ietverot rīkojuma projektā.

Tādējādi Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekts paredz uzdevumu  Iekšlietu ministrijai iesniegt Finanšu ministrijai priekšlikumus par valsts pamatbudžeta bāzes izdevumu palielināšanu Iekšlietu ministrijas budžeta apakšprogrammā 11.01.00 "Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde" 2025. gadā 125 688 euro apmērā, 2026. gadā 131 169 euro apmērā, 2027. gadā 136 508 euro apmērā, 2028. gadā 140 388 euro apmērā un 2029. gadā 140 388 euro apmērā,  paredzot finansējuma pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 21.00.00 “Finansējums vēlēšanu nodrošināšanai”.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts skar apropriācijas pārdali un neietekmē sabiedrības mērķgrupas. Vienlaikus norādāms, ka likumprojekta "Grozījumi Vēlētāju reģistra likumā" (24-TA-482) izstrādes brīdī tika nodrošināts sabiedrības līdzdalības process.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Iekšlietu ministrija
  • Finanšu ministrija
  • Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi