Anotācija (ex-ante)

23-TA-363: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu"" (turpmāk - Noteikumu projekts) ir izstrādāts pēc Klimata un enerģētikas ministrijas iniciatīvas, lai precizētu atsauces uz atceltajiem, bet obligāti piemērojamajiem standartiem, kā arī, lai precizētu "ziemas perioda" termiņu un lai normatīvajā regulējumā noteiktu jau praksē pielietoto pieeju transporta enerģijas tirgus uzraudzību un kontroli veikt, izmantojot energoresursu informācijas sistēmu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekta mērķis ir Ministru kabineta 2000. gada 26. septembra noteikumos Nr. 332 "Noteikumi par benzīna un dīzeļdegvielas atbilstības novērtēšanu"" (turpmāk - Noteikumi Nr. 332) precizēt atsauces uz obligāti piemērojamiem standartiem, precizēt "ziemas perioda" termiņu un konkretizēt degvielas kvalitātes monitoringa nosacījumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumi Nr. 332 noteic detalizētas prasības Latvijā ceļa transporta transportlīdzekļos (arī autoceļiem neparedzētajā mobilajā tehnikā) izmantotajai degvielai - benzīnam un dīzeļdegvielai, kur Noteikumos Nr. 332 ir iekļautas arī precīzas atsauces uz obligāti piemērojamajiem standartiem. Minētās atsauces daļēji izriet arī no Eiropas Savienības tiesību aktiem - Eiropas Parlamenta un Padomes 1998.gada 13.oktobra direktīvas 98/70/EK, kas attiecas uz benzīna un dīzeļdegvielu kvalitāti un ar ko groza Padomes Direktīvu 93/12/EEK (turpmāk - Direktīva 98/70/EK), kurā ir vai nu iekļautas tiešas atsauces uz standartiem (ar to numuriem) vai minēti vispārīgāki nosacījumi, piemēram, "Eiropas standartu prasības".
Tāpat ir secināms, ka vairāki Noteikumos Nr. 332 minētie standarti nav tulkoti latviešu valodā.
Šobrīd normatīvajā regulējumā ir noteikts, ka Būvniecības valsts kontroles birojs īsteno ikgadējo degvielas kvalitātes monitoringu saskaņā ar noteiktā standartā noteiktajām procedūrām. Tas nozīmē, ka degvielas tirgus uzraudzība notiek papīra formā, tādejādi palielinot administratīvo slogu degvielas mazumtirgotājiem un Būvniecības valsts kontroles birojs.
Noteikumos Nr.332 un Ministru kabineta 2005.gada 18.oktobra noteikumos Nr. 772 "Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību" (turpmāk - Noteikumi Nr. 772) ir noteikti dažādi ziemas periodi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Saskaņā ar SIA “Latvijas standarts” sniegto informāciju vairāki Noteikumos Nr. 332 iekļautie standarti ir atcelti ar to jaunākām versijām, tāpēc vairs nav piemērojami. Degvielai piemērojamie standarti ir pietiekami dinamiski, kur diezgan regulāri tie tiek pārskatīti vai tiek izdotas standartu jaunākās redakcijas, līdz ar to Noteikumu Nr. 332 grozījumi ir jāveic regulāri tikai, lai precizētu atsauces uz standartiem. Vienlaikus Noteikumos Nr. 332 nav iespējams iekļaut vispārīgas atsauces uz standartiem t.i. tiešās atsauces aizstāt uz vispārīgām atsaucēm, jo Direktīvā 98/70/EK ir arī minēti konkrēti standarti, savukārt Direktīvas 98/70/EK nosacījumus nacionālajos normatīvajos aktos ir nepieciešams transponēt korekti.

Noteikumu Nr. 332 15.punkts noteic, ka Noteikumos Nr. 332 noteikto nosacījumu izpildi uzrauga Būvniecības valsts kontroles birojs, kas degvielas tirgus uzraudzību ir izvēlējusies veikt Energorsursu informācijas sistēmā, izveidojot transporta enerģijas moduli, kurā šobrīd tiek īstenotas darbības un procesi degvielas kvalitātes uzraudzības monitorings - katram komersantam ir izveidota sava darbavieta (kartiņa), notiek saziņa ar komersantiem par pārbaudes vizītēm, tiek sniegti un uzglabāti pārbaudes akti un akreditētas laboratorijas sagatavotie atbilstības apliecinājumi un ziņojumi, noteikt degvielas uzpildes staciju atlase, pamatojoties uz sekojošiem kritērijiem: proporcionalitāte, sezonalitāte, nejaušība un degvielas veidu īpatsvars tirgū, bet ne tikai. Noteikumos Nr. 332 nav konkrēti definēts, kāda ir Energoresursu informācijas sistēmas moduļa transporta enerģijā funkcionalitāte, tikai iekļauts nosacījums, ka degvielas kvalitātes uzraudzība un kontrole notiek, izmantojot Energoresursu informācijas sistēmu.

Noteikumos Nr. 332 un Noteikumos Nr. 772 noteiktais "ziemas periods" attiecībā uz biodegvielas piejaukumu dīzeļdegvielai atšķiras - no 1.novembra līdz 1.aprīlim Noteikumos Nr. 332 un no 1. novembra līdz 31. martam Noteikumos Nr. 772.
Risinājuma apraksts
1) atsauču uz standartiem precizēšana
Noteikumu projekts precizē Noteikumos Nr. 332 iekļautās atsauces uz obligāti piemērojamajiem standartiem.
Noteikumu projektā tiek saglabātas tiešās atsauces uz obligāti piemērojamajiem standartiem, un tās netiek aizstātas ar netiešām atsaucēm uz standartiem, jo tādā gadījumā minēto standartu piemērošana vairs nebūs obligāta, un tas arī varētu būtiski ietekmēt spēkā esošo degvielas kvalitātes prasību atbilstības novērtēšanas un tirgus uzraudzības sistēmu.
Saskaņā ar Standartizācijas likuma 14. panta otro daļu obligāti piemērojamiem Latvijas nacionālajiem standartiem ir jābūt tulkotiem valsts valodā. Līdz ar to Ministru kabineta protokollēmuma projekta 3.punkts noteic pienākumu Klimata un enerģētikas ministrijai līdz 2023.gada 1.septembrim nodrošināt to standartu, kuri šobrīd nav tulkoti latviešu valodā, tulkošanu valsts valodā. Minētā standartu tulkošana tiks nodrošināta esošā budžeta ietvaros.

2) Energoresursu informācijas sistēma
Noteikumi Nr. 332 15.1 punkts tiek precizēts, nosakot, ka Būvniecības valsts kontroles birojs nodrošina degvielas kvalitātes uzraudzību un kontroli, izmantojot Energoresursu informācijas sistēmu.
Energoresursu informācijas sistēma ((https://www.bvkb.gov.lv/lv/energoresursu-informacijas-sistema-eris) pēc būtības sastāv no vairākiem moduļiem, un tā tiek un tiks papildināta ar jauniem moduļiem jaunu pienākumu izpildei vai esošo pienākumu aktualizēšanai enerģētikas politikas ieviešanas uzraudzībai. Piemēram, Energoresursu informācijas sistēmā šobrīd ir izstrādāti un produkcijā pieejami:
- energoefektivitātes monitoringa modulis (izveidi nosaka Energoefektivitātes likums, bet darbības nosacījumus nosaka Noteikumu projekts "Energoresursu informācijas sistēmas noteikumi" (22-TA-483));
- valsts naftas produktu drošības rezerves modulis (izveidi noteiks likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (21-TA-1563) un no tā izrietošie Ministru kabineta noteikumi);
- transporta enerģijas tirgus modulis (visa moduļa izveidi noteiks likumprojekta “Transporta enerģijas likums” (21-TA-742) 12.pants, kura piektās daļas redakcijas priekšlikumi tiks iesniegti Saeimā likumprojekta izskatīšanai 2.lasījumā un Ministru kabineta noteikumu projekts “Kārtība, kādā komersanti sniedz informāciju par naftas produktu mazumtirdzniecības cenām” (23-TA-217));
- energokopienu modulis (moduļa izveidi noteiks likumprojekts “Grozījumi Enerģētikas likumā” (21-TA-1563) un no tā izrietošie Ministru kabineta noteikumi).
Transporta enerģijas tirgus modulis ir jau izstrādāts un pieejams produkcijā attiecībā uz degvielas kvalitātes uzraudzību un kontroli, izveidots Noteikumu Nr. 332 15.punkta izpildei un kā Noteikumu Nr. 332 15.punkta izpildes instruments.
Likuma "Par atbilstības novērtēšanu" 7.panta, uz kura deleģējuma pamata ir izdoti Noteikumi Nr. 332, otrajā daļā ir noteikts, ka Ministru kabinets noteic kārtību, kādā veicama tirgus uzraudzība, tāpēc noteikumu projekts precizē, kā tiek veikts degvielas kvalitātes monitorings, kas ir degvielas tirgus uzraudzības sastāvdaļa. Ņemot vērā to, ka normatīvajā regulējumā minētais nosacījums vēl nav iekļauts, bet praksē Energoresursu informācijas sistēmā ir jau izveidots transporta enerģijas tirgus modulis, ar kuru tiek nodrošināta transporta enerģijas tirgus uzraudzība un kontrole (https://www.bvkb.gov.lv/lv/energoresursu-informacijas-sistema-eris), kurā tiks veikts degvielas kvalitātes monitorings un uzglabāta visa ar to saistītā informācija, noteikumu projektā ir iekļauts nosacījums par Energorsursu informācijas sistēmas izmantošanu degvielas kvalitātes monitoringa un līdz ar to arī degvielas tirgus uzraudzības veikšanai.
Tāpat transporta enerģijas modulī ir vai tiks iekļauti nosacījumi:
- Ministru kabineta noteikumu projektā “Kārtība, kādā komersanti sniedz informāciju par naftas produktu mazumtirdzniecības cenām” (23-TA-217) noteiktie pienākumi degvielas mazumtirgotājiem katru nedēļu pirmdien ievadīt naftas produktu vidējās cenas, kas tiks izmantotas Latvijas Republikai noteiktā pienākuma izpildei, tas ir, katru nedēļu ievadīt Eiropas Komisijas uzturētajā platformā Latvijas Republikas vidējās naftas produktu cenas;
- Ministru kabineta 2022.gada 2.novembra noteikumu Nr. 686 "Noteikumi par ilgtspējas un siltumnīcefekta gāzu emisiju ietaupījuma kritērijiem, no biomasas kurināmā ražotās elektroenerģijas kritērijiem un kārtību, kādā pamatojama, apliecināma un uzraugāma atbilstība minētajiem kritērijiem" (turpmāk - Noteikumi Nr. 686) izpildei attiecībā uz degvielas piegādātājiem noteikto ziņošanas pienākumu;
- vispārīgā ziņojuma iesniegšanas, pārbaudes un apkopošanas nosacījumi (likumprojekta "Transporta enerģijas likums" (21-TA-742) 11.pants);
- salīdzināmo transporta enerģijas cenu aprēķina un tam nepieciešamo datu iesniegšanas nosacījumi (likumprojekta "Transporta enerģijas likums" (21-TA-742) 7.panta piektā un septītā daļa).
Noteikumu Nr. 686 izpildei tiks veidots arī modulis ilgtspējas kritēriju apliecināšanai arī cietā biomasas kurināmā un biogāzes izmantotājiem (stacionāro sadedzināšanas iekārtu komersantiem).

3) Ziemas perioda precizēšana un pielāgošana Noteikumiem Nr. 772
Ar Noteikumu projektu tiek precizēts arī Noteikumos Nr. 332 noteiktais "ziemas periods" biodegvielas piejaukumam dīzeļdegvielai, to nosakot no 1.novembra līdz 31.marta, tādējādi to nosakot 5 pilnus kalendāros mēnešus, neiekļaujot 1.aprīli.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Nav.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Nav.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 772 "Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību"

Pamatojums un apraksts
Noteikumos Nr. 332 ir noteikti nosacījumi biodegvielas piejaukuma apjomam degvielai (biodegvielas piejaukums ir noteikts kā degvielas kvalitātes nosacījums).
Gan Noteikumu projekts, gan Ministru kabineta noteikumu projekts "Grozījumi Ministru kabineta 2005. gada 18. oktobra noteikumos Nr. 772 "Noteikumi par biodegvielas kvalitātes prasībām, atbilstības novērtēšanu, tirgus uzraudzību un patērētāju informēšanas kārtību"" precizē atsauces uz atceltajiem standartiem.
Atbildīgā institūcija
Klimata un enerģētikas ministrija
Nav.
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Būvniecības valsts kontroles birojs, Klimata un enerģētikas ministrija, Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs
Nevalstiskās organizācijas
Cits
SIA “Latvijas standarts”

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā" 5. punktu sabiedrības līdzdalību nodrošina to tiesību aktu projektu izstrādē, kas būtiski maina esošo regulējumu vai paredz ieviest jaunas politiskās iniciatīvas. Noteikumu projekts tehniski precizē atsauces uz standartiem, aizstājot atsauces uz atceltajiem standartiem ar vispārīgām atsaucēm uz konkrētajiem standartiem, lai minētā atsauce būtu beztermiņa.

6.4. Cita informācija

Nav.
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Būvniecības valsts kontroles birojs

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Būvniecības valsts kontroles birojs
neietekmē
Būvniecības valsts kontroles birojam administratīvās izmaksas nepalielināsies noteikumu projekta rezultātā, jo attiecīgais Energoresursu informācijas sistēmas modulis transporta enerģijas tirgus uzraudzībai un kontrolei ir izstrādāts. Energorsursu informācijas sistēmas transporta enerģijas moduļa funkcionalitātes izstrāde transporta enerģijas modulis notika Eiropas reģionālās attīstības fonda projekta "Ekonomikas ministrijas resora administratīvā procesa digitālā transformācija" ietvaros.
Kopā
0,00

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
2019.gadā, veicot grozījumus Noteikumos Nr. 332 Būvniecības valsts kontroles birojam tika noteikts pienākums nodrošināt degvielas tirgus uzraudzību un veikt ikgadējo degvielas kvalitātes monitoringu. Lai izpildītu šo funkciju, Būvniecības valsts kontroles birojs ir izstrādājis Energoresursu informācijas sistēmas moduli transporta enerģijas tirgus uzraudzībai un kontrolei, tādējādi efektivizējot un digitalizējot minēto procesu.
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Nav.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

Nav.
Pielikumi