22-TA-1708: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par radiācijas drošību un kodoldrošību"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība
1.1. Pamatojums
Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Likumprojekts pārņem 2011. gada 19. jūlija Padomes direktīvas 2011/70/Euratom ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai (turpmāk - Direktīva 2011/70/Euratom) atsevišķas prasības.
Ievērojot Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija argumentēto atzinumu pārkāpuma procedūras lietā Nr.2018/2117, nepieciešams papildināt likumu "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" (turpmāk - Likums) ar prasību, kas nosaka, ka visām iesaistītajām pusēm jāveic pētniecības un izstrādes darbības radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai, lai pilnībā transponētu Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasības, savukārt, lai nodrošinātu Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktā noteikto prasību ievērošanu, nepieciešams veikt grozījumu Likuma 1. panta 9.2 punktā, precizējot terminu "radioaktīvo atkritumu pārvaldība".
Papildus ar likumprojektu tiek pilnībā pārņemti starptautiski atzīti 10 radiācijas drošības pamatprincipi.
Ievērojot Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija argumentēto atzinumu pārkāpuma procedūras lietā Nr.2018/2117, nepieciešams papildināt likumu "Par radiācijas drošību un kodoldrošību" (turpmāk - Likums) ar prasību, kas nosaka, ka visām iesaistītajām pusēm jāveic pētniecības un izstrādes darbības radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai, lai pilnībā transponētu Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasības, savukārt, lai nodrošinātu Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktā noteikto prasību ievērošanu, nepieciešams veikt grozījumu Likuma 1. panta 9.2 punktā, precizējot terminu "radioaktīvo atkritumu pārvaldība".
Papildus ar likumprojektu tiek pilnībā pārņemti starptautiski atzīti 10 radiācijas drošības pamatprincipi.
1.2. Mērķis
Mērķa apraksts
Likumprojekts izstrādāts, lai pārņemtu Direktīvas 2011/70/Euratom prasības, kā arī starptautiski atzītus 10 radiācijas drošības pamatprincipus.
Likumprojekts precizē un papildina likuma normas saistībā ar Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2117 un Starptautiskās atomenerģijas aģentūras (turpmāk - SAEA) dokumentos definētajiem 10 radiācijas drošības pamatprincipiem.
Likumprojekts precizē un papildina likuma normas saistībā ar Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūnija formālo paziņojumu pārkāpuma procedūras lietā Nr. 2018/2117 un Starptautiskās atomenerģijas aģentūras (turpmāk - SAEA) dokumentos definētajiem 10 radiācijas drošības pamatprincipiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Pašreizējā situācija
Likumā noteiktas pamatprasības aizsardzībai pret jonizējošo starojumu, nosacījumi licenču izsniegšanai darbībām ar jonizējošo starojuma avotiem un darbību ar jonizējošā starojuma avotiem reģistrēšanai, darba vadītāja un darbinieku pamatpienākumi, prasības darbībām ar radioaktīvajiem atkritumiem un citi nosacījumi.
Ir konstatēts, ka Latvijas Republikai Likumā ir nepieciešams pārņemt atsevišķas Direktīvas 2011/70/Euratom prasības, ko Latvijas Republika ir norādījusi atbildes vēstulē uz Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūlija argumentēto atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117, tādējādi novēršot atsevišķas Latvijas Republikas nacionālā regulējuma neatbilstības Eiropas Savienības regulējumam lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai. Latvijas Republika 2021. gada 9. augusta atbildē uz Eiropas Komisijas argumentēto atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādīja, ka Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkta un 8. panta prasības tiks pārņemtas.
2019. gadā Latvijā tika veikts radiācijas drošības infrastruktūras starptautiskais novērtējums jeb Integrated Regulatory Review Service (IRRS)[1], kuru nodrošināja SAEA, piesaistot starptautiskos ekspertus no dažādām valstīm. Šāda starptautiskā novērtējuma nepieciešamība izriet no Padomes Direktīvas 2009/71/Euratom (2009. gada 25. jūnijs), ar ko izveido Kopienas kodoliekārtu kodoldrošības pamatstruktūru, un tas ir jāorganizē reizi 10 gados. Novērtējuma rezultātā eksperti sagatavoja ziņojumu[2], kurā Latvijai tika izteikti priekšlikumi un rekomendācijas radiācijas drošības un kodoldrošības sistēmas uzlabošanai. Ziņojuma rezultāti ir pieejami arī Eiropas Komisijai atbilstoši Direktīvai 2009/71/Euratom un attiecīgi ziņojumā iekļautās
[1] https://www.iaea.org/services/review-missions/integrated-regulatory-review-service-irrs
[2] https://www.vvd.gov.lv/sites/vvd/files/irrs20report201.pdf
Ir konstatēts, ka Latvijas Republikai Likumā ir nepieciešams pārņemt atsevišķas Direktīvas 2011/70/Euratom prasības, ko Latvijas Republika ir norādījusi atbildes vēstulē uz Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūlija argumentēto atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117, tādējādi novēršot atsevišķas Latvijas Republikas nacionālā regulējuma neatbilstības Eiropas Savienības regulējumam lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai. Latvijas Republika 2021. gada 9. augusta atbildē uz Eiropas Komisijas argumentēto atzinumu pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādīja, ka Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkta un 8. panta prasības tiks pārņemtas.
2019. gadā Latvijā tika veikts radiācijas drošības infrastruktūras starptautiskais novērtējums jeb Integrated Regulatory Review Service (IRRS)[1], kuru nodrošināja SAEA, piesaistot starptautiskos ekspertus no dažādām valstīm. Šāda starptautiskā novērtējuma nepieciešamība izriet no Padomes Direktīvas 2009/71/Euratom (2009. gada 25. jūnijs), ar ko izveido Kopienas kodoliekārtu kodoldrošības pamatstruktūru, un tas ir jāorganizē reizi 10 gados. Novērtējuma rezultātā eksperti sagatavoja ziņojumu[2], kurā Latvijai tika izteikti priekšlikumi un rekomendācijas radiācijas drošības un kodoldrošības sistēmas uzlabošanai. Ziņojuma rezultāti ir pieejami arī Eiropas Komisijai atbilstoši Direktīvai 2009/71/Euratom un attiecīgi ziņojumā iekļautās
[1] https://www.iaea.org/services/review-missions/integrated-regulatory-review-service-irrs
[2] https://www.vvd.gov.lv/sites/vvd/files/irrs20report201.pdf
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija 2021. gada 9. jūlija argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādījusi, ka Likuma 1. panta 92 apakšpunktā ir sniegta radioaktīvo termina "atkritumu pārvaldība" definīcija, tomēr Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkts nav transponēts pilnībā, jo Likumā noteiktais termins neaptver “darbības” [rīkošanos, angl. “handling”] ar radioaktīvajiem atkritumiem.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 1. pantā ietvertie grozījumi izstrādāti saskaņā ar Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktu.
Lai nodrošinātu pilnīgu Direktīvas 3. panta 8. punkta transponēšanu Latvijas Republikas tiesību aktos, likumprojekta 1. pants paredz papildināt Likuma 1. panta 9.2 punktu pēc vārdiem "visas darbības, kas saistītas" ar vārdiem "ar darbību", tādējādi nodrošinot, ka termins ietver “darbību” [rīkošanos, angl. “handling”] ar radioaktīvajiem atkritumiem.
Lai nodrošinātu pilnīgu Direktīvas 3. panta 8. punkta transponēšanu Latvijas Republikas tiesību aktos, likumprojekta 1. pants paredz papildināt Likuma 1. panta 9.2 punktu pēc vārdiem "visas darbības, kas saistītas" ar vārdiem "ar darbību", tādējādi nodrošinot, ka termins ietver “darbību” [rīkošanos, angl. “handling”] ar radioaktīvajiem atkritumiem.
Problēmas apraksts
Ir noteikti un starptautiski atzīti 10 radiācijas drošības pamatprincipi[1], kas piemērojami radiācijas risku mazināšanai. Tie nodrošina pamatu prasībām un pasākumiem, kas nosaka cilvēku un vides aizsardzību pret radiācijas riskiem. Balstoties uz desmit drošības principiem tiek izstrādātas drošības prasības, kā arī jāievieš drošības pasākumi, lai tiktu nodrošināta aizsardzība pret jonizējošo starojumu. Drošības pamatprincipi ir piemērojami visā jonizējošā starojuma avota darbības laikā un arī pēc tā, lai samazinātu esošos radiācijas riskus. Drošības pamatprincipi ietver] radiācijas drošību, tie neietver ar jonizējošo starojumu nesaistītu aspektu drošību.
Šobrīd Likumā nav iekļauti visi 10 starptautiski atzītie radiācijas drošības pamatprincipi, līdz ar to ir nepieciešams veikt papildinājumu Likumā, lai tiktu ievērotas starptautiskās rekomendācijas attiecībā uz radiācijas drošību.
[1] Informācija par drošības pamatprincipiem pieejama SAEA izdotā materiālā “Fundamental Safety Principles” https://www.pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1273_web.pdf
Šobrīd Likumā nav iekļauti visi 10 starptautiski atzītie radiācijas drošības pamatprincipi, līdz ar to ir nepieciešams veikt papildinājumu Likumā, lai tiktu ievērotas starptautiskās rekomendācijas attiecībā uz radiācijas drošību.
[1] Informācija par drošības pamatprincipiem pieejama SAEA izdotā materiālā “Fundamental Safety Principles” https://www.pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1273_web.pdf
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 2. pantā ietvertā Likuma 3. panta redakcija nodrošina visu starptautiski atzīto drošības pamatprincipu piemērošanu, tādējādi nodrošinot starptautisko rekomendāciju ieviešanu.
Problēmas apraksts
Eiropas Komisija 2021. gada 9. jūlija argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117 norādījusi, ka Latvijas Republikas transponējošajos tiesību aktos nav ietverta prasība veikt pētniecības un izstrādes darbības radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai, kā nosaka Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasības.
Lai gan attiecībā uz Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pantu Latvijas Republika Eiropas Komisijai ir uzsvērusi, ka Latvijas īpašā situācija neļauj attīstīt konkrētas pētniecības jomas radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas jomā un ka tiek pastāvīgi sekots starptautiskajām norisēm šajā pētniecības jomā, lai nodrošinātu paraugprakses nodošanu valsts kontekstā, Eiropas Komisija uzskata, ka Latvijas Republikas transponējošie tiesību akti joprojām neatbilst minētā panta prasībām, jo Latvijas Republikas atbildēs par pārkāpumu procedūru Nr. 2018/2117 nav minēts neviens valsts noteikums, kas paredzētu “pētniecības un izstrādes darbības [...] radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai”, kā noteikts Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pantā.
Lai gan attiecībā uz Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pantu Latvijas Republika Eiropas Komisijai ir uzsvērusi, ka Latvijas īpašā situācija neļauj attīstīt konkrētas pētniecības jomas radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas jomā un ka tiek pastāvīgi sekots starptautiskajām norisēm šajā pētniecības jomā, lai nodrošinātu paraugprakses nodošanu valsts kontekstā, Eiropas Komisija uzskata, ka Latvijas Republikas transponējošie tiesību akti joprojām neatbilst minētā panta prasībām, jo Latvijas Republikas atbildēs par pārkāpumu procedūru Nr. 2018/2117 nav minēts neviens valsts noteikums, kas paredzētu “pētniecības un izstrādes darbības [...] radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai”, kā noteikts Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pantā.
Risinājuma apraksts
Likumprojekta 3. pants paredz papildināt Likumu ar 28.1 pantu, kurā noteikta prasība visām pusēm veikt pētniecības un izstrādes darbības lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu apsaimniekošanas valsts programmas vajadzību apmierināšanai, lai iegūtu, uzturētu un attīstītu vajadzīgās zināšanas un prasmes. Likumprojektā ietvertie papildinājumi izstrādāti saskaņā ar Direktīvas 2011/70/Euratom 8. panta prasībām.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Nē
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Nē
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Vai tiks veikts?
Nē
1.6. Cita informācija
-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
Cita informācija
-
4. Tiesību akta projekta ietekme uz spēkā esošo tiesību normu sistēmu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
4.2. Cita informācija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
5.1. Saistības pret Eiropas Savienību
Vai ir attiecināms?
Jā
ES tiesību akta CELEX numurs
32011L0070
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2011.gada 19. jūlija Direktīva 2011/70/Euratom, ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai
Apraksts
Likumprojekts nodrošina Padomes 2011. gada 19. jūlija direktīvas 2011/70/Euratom ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai ietverto normu pārņemšanu Latvijas normatīvajos aktos, kas norādītas Eiropas Komisijas 2021. gada 9. jūlija argumentētajā atzinumā pārkāpumu procedūras lietā Nr. 2018/2117. Argumentētajā atzinumā norādīts, ka Latvijas Republikas tiesību aktos nav pārņemtas normas, kas noteiktas Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punktā un 8. pantā.
5.2. Citas starptautiskās saistības
Vai ir attiecināms?
Nē
5.3. Cita informācija
Apraksts
-
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Padomes 2011.gada 19. jūlija Direktīva 2011/70/Euratom, ar ko izveido Kopienas sistēmu lietotās kodoldegvielas un radioaktīvo atkritumu atbildīgai un drošai apsaimniekošanai
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Direktīvas 2011/70/Euratom 3. panta 8. punkts
Likumprojekta 1. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Direktīvas 2011/70/Euratom 8. pants
Likumprojekta 3. pants
Pārņemtas pilnībā
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
-
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
-
Cita informācija
-
6. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas un sabiedrības līdzdalības process
Sabiedrības līdzdalība uz šo tiesību akta projektu neattiecas
Nē
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts vides dienestsNevalstiskās organizācijas
NēCits
Nē6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
-
6.4. Cita informācija
-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas
Institūcijas
7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
Nē
-
2. Tiks likvidēta institūcija
Nē
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
Nē
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
Nē
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
Nē
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
Nē
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
Nē
-
8. Cita informācija
Nē
-
7.5. Cita informācija
-
8. Horizontālās ietekmes
8.1. Projekta tiesiskā regulējuma ietekme
8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.5. uz teritoriju attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.6. uz vidi
Vai projekts skar šo jomu?
Jā
Apraksts
Kopumā ietekmēs pozitīvi, jo
8.1.7. uz klimatneitralitāti
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.10. uz dzimumu līdztiesību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.11. uz veselību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.13. uz datu aizsardzību
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.14. uz diasporu
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.15. uz profesiju reglamentāciju
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.1.16. uz bērna labākajām interesēm
Vai projekts skar šo jomu?
Nē
8.2. Cita informācija
-
Pielikumi