Anotācija (ex-ante)

23-TA-2063: Noteikumu projekts (Jauns)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Kartupeļu cistu nematožu apkarošanas un izplatības ierobežošanas kārtība" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Augu aizsardzības likuma 5. panta 13. punkts.
Komisijas 2022. gada 11. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2022/1192, ar ko nosaka pasākumus Globodera pallida (Stone) Behrens un Globodera rostochiensis (Wollenweber) Behrens izskaušanai un izplatības novēršanai (turpmāk – regula 2022/1192).

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Noteikumu projekts sagatavots, lai ieviestu regulu 2022/1192 un noteiktu nepieciešamās procedūras bālās (Globodera pallida) un zeltītās (Globodera rostochiensis) kartupeļu cistu nematodes (turpmāk – kaitīgais organisms) apkarošanai un izplatības ierobežošanai, tā nodrošinot, ka Latvijā neizplatās kaitīgais organisms un, ja tas tiek konstatēts, varētu piemērot visus nepieciešamos fitosanitāros pasākumus.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Patlaban ir spēkā Ministru kabineta 2010. gada 29. jūnija noteikumi Nr. 576 "Kartupeļu cistu nematožu apkarošanas un izplatības ierobežošanas kārtība" (turpmāk – noteikumi Nr. 576), ar kuru tika pārņemtas normas no Padomes 2007. gada 11. jūnija Direktīvas 2007/33/EK par kartupeļu cistu nematožu kontroli un ar ko atceļ Direktīvu 69/465/EEK (turpmāk – Direktīva 2007/33/EK).
Tā kā Direktīva 2007/33/EK  no 2022. gada 1. janvāra ir atcelta ar Eiropas Padomes un Parlamenta 2016. gada 26. oktobra Regulu (ES) 2016/2031 par aizsardzības pasākumiem pret augiem kaitīgajiem organismiem, ar ko groza Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas (ES) Nr. 228/2013, (ES) Nr. 652/2014 un (ES) Nr. 1143/2014 un atceļ Padomes Direktīvas 69/464/EEK, 74/647/EEK, 93/85/EEK, 98/57/EK, 2000/29/EK, 2006/91/EK un 2007/33/EK, 2022. gada 11. jūlijā tika pieņemta regula 2022/1192.
Valsts augu aizsardzības dienests (turpmāk – dienests) saskaņā ar Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumu Nr. 772 "Augu karantīnas noteikumi" 3. punktā noteikto organizē un īsteno fitosanitāro kontroli un uzraudzību. Dienests ir kompetentā iestāde, kas pilda noteiktās dalībvalsts iestādes funkcijas un atbild arī par regulā 2022/1192 noteikto monitoringu un fitosanitāro pasākumu piemērošanu, ja tiek konstatēts kaitīgais organisms, kā arī par noteikto fitosanitāro pasākumu izpildes ievērošanu.
Lai nodrošinātu to, ka Latvijā tiek īstenoti visi nepieciešamie pasākumi kaitīgā organisma apkarošanai un tālākas izplatības novēršanai, ir jāsagatavo noteikumu projekts, kas aizstās noteikumus Nr. 576.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Jānodrošina, lai regulā 2022/1192 noteiktie fitosanitārie pasākumi tiktu piemēroti Latvijas apstākļiem, ņemot vērā kartupeļu un pavairojamā materiāla audzēšanas praksi.
Kaitīgā organisma savlaicīgai atklāšanai nepieciešams pareizā laikā un ar atbilstošu procedūru noņemt augsnes paraugus un tos laboratoriski testēt.
Kaitīgais organisma galvenokārt tiek izplatīts ar invadētu augsni, tāpēc lielu izplatības risku rada pavairojamais materiāls, kas tiek audzēts stādaudzētavu laukos. Šī iemesla dēļ ir svarīgi, lai tiktu pārbaudīti lauki un noņemti augsnes paraugi no laukiem, kurus stādaudzētavas plāno izmanto pavairojamā materiāla audzēšanai, pirms tajos tiek iestādīts šis materiāls.
Lai dienests varētu plānot savu darbu un noņemt augsnes paraugus piemērotā laikā, ir svarīgi saglabāt noteikumos Nr. 576 noteikto prasību par to, ka kartupeļu sēklaudzētājiem un noteiktu augu pavairojamā materiāla audzētājiem ir laikus (katru gadu līdz 1. oktobrim) jāsniedz rakstveida informācija par nākamajā audzēšanas sezonā plānotajām audzēšanas platībām un apjomu, norādot konkrētas audzēšanas vietas (laukus).
Noteikumos Nr. 576 ir paredzēta kaitīgā organisma izplatības ierobežošanas kontroles programma, kas nosaka invadētajos laukos audzējamās kultūras un metodes, kuras var izmantot kaitīgā organisma izplatības ierobežošanai, t. i., pretnematožu augsekas (augu maiņa, kas samazina kaitīgā organisma  izplatību) un kartupeļu provokācijas stādījumu (stādījumi, kas sākotnēji veicina kaitīgā organisma attīstību, bet pēc tam nepietiekamu barības vielu dēļ tas aiziet bojā) ieviešana. Šo prasību par attiecīgajām izplatības ierobežošanas metodēm ir svarīgi saglabāt arī turpmāk, jo tās ir pietiekami efektīvas, lai ierobežotu kaitīgā organisma tālāku izplatīšanos.
Tā kā ir sagatavots jauns noteikumu projekts, tajā jānoteic, ka spēku zaudēs noteikumi Nr. 576.
Risinājuma apraksts
Dienesta kompetencē, ievērojot regulas 2022/1192 prasības, ir oficiālo apsekojumu veikšana, augsnes paraugu ņemšana, laboratoriskā testēšana, fitosanitāro pasākumu noteikšana ar kaitīgo organismu invadētajos laukos, to stādaudzētavu jauno lauku kontrole, kuri iepriekš nav izmantoti pavairojamā materiāla audzēšanai, kā arī pasākumu īstenošana, lai noteiktu kaitīgā organisma iespējamo izcelšanos un tālāko izplatīšanos (noteikumu projekta 2. punkts). Lai nodrošinātu to, ka kaitīgais organisms neizplatās ar pavairojamo materiālu, un novērstu tā plašāku izplatīšanos Latvijas teritorijā, ir jāparedz pārbaudes un augsnes paraugu noņemšana stādaudzētavu jaunajos laukos, t. i., laukos, kuros tiks audzēts pavairojamais materiāls.
Lai dienests pilnvērtīgi varētu pildīt visas funkcijas, ir svarīgi noteikt pienākumu personai, kas saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kartupeļu sēklaudzēšanu un tirdzniecību nodarbojas ar kartupeļu sēklaudzēšanu, un personai, kas audzēs regulas 2022/1192 I pielikumā minētos augus, katru gadu līdz 1. oktobrim iesniegt dienestā rakstveida informāciju par nākamajā gadā plānoto kartupeļu un regulas 2022/1192 I pielikumā minēto augu audzēšanas vietu un platību (noteikumu projekta 3. punkts).
Dienestam piecu darbdienu laikā pēc testēšanas rezultātu saņemšanas jāpieņem lēmums par fitosanitāro pasākumu noteikšanu, norādot fitosanitāro pasākumu izpildes termiņu un lēmumam pievienojot invadētās platības karti (noteikumu projekta 4. punkts).
Dienestam arī jānoskaidro laukā audzētās kultūras un to izcelsme, lauka apstrādē izmantotā tehnika un tas, vai šī tehnika ir izmantota citu lauku apstrādē (noteikumu projekta 5. punkts).
Lai atceltu fitosanitāros pasākumus, dienests rīkojas saskaņā ar regulas 2022/1192 12. pantā noteikto (noteikumu projekta 6. punkts).
Ja kaitīgais organisms tiek konstatēts atkārtoti, dienests vēlreiz pieņem lēmumu par fitosanitāro pasākumu noteikšanu, papildus nosakot, ka nākamos divus līdz trīs gadus ir jāaudzē pret kaitīgo organismu izturīgi augi – pākšaugi, āboliņš, graudaugi un citi augi, kas sekmē kaitīgā organisma samazināšanos, un regulāri jāiznīcina pašsējas augi (augi, kas saglabājušies no iepriekšējiem audzēšanas gadiem) (7.1. apakšpunkts) un regulas 2022/1192 I pielikumā minētie augi un pēc minēto darbību izpildes jāievieš pretnematožu augseka (noteikumu projekta 7.2. apakšpunkts).
Dienests lēmumā par fitosanitāro pasākumu noteikšanu nosaka, ka var ieviest pretnematožu augseku vai kartupeļu provokācijas stādījumus, lai ierobežotu kaitīgā organisma izplatīšanos tajos invadētajos laukos, kuros stādīs kartupeļus, kas nav paredzēti sēklas kartupeļu bumbuļu audzēšanai (noteikumu projekta 8. punkts).
Lai veiksmīgi samazinātu kaitīgā organisma izplatīšanos, ir svarīgi noteikt izplatības ierobežošanas metožu izmantošanu ar kaitīgo organismu invadētajos laukos, t. i.,  pretnematožu augsekas un kartupeļu provokācijas stādījumu ieviešanu (noteikumu projekta 9. un 10. punkts).
Ar noteikumu projektu par spēku zaudējušiem tiek atzīti noteikumi Nr. 576 (noteikumu projekta 11. punkts). 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • kartupeļu audzētāji, pavairojamā materiāla audzētāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kas audzē vai plāno audzēt regulas 2022/1192 2. panta 3. punktā minētos augus, un pavairojamā materiāla audzētājiem.
Juridiskās personas
  • kartupeļu audzētāji, pavairojamā materiāla audzētāji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz personām, kas audzē vai plāno audzēt regulas 2022/1192 2. panta 3. punktā minētos augus, un pavairojamā materiāla audzētājiem.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
Sabiedrības grupa
Palielinās/samazinās
Stundas samaksas likme - euro
Laika patēriņš uz vienību - stundās
Subjektu skaits
Cik bieži - reizes gadā
Administratīvās izmaksas - euro
Aprēķinu skaidrojums
Fiziskās personas
Kopā (fiziskās personas)
0,00
kartupeļu audzētāji, pavairojamā materiāla audzētāji
neietekmē
Nemainās salīdzinājumā ar patlaban spēkā esošajiem noteikumiem Nr. 576.
Juridiskās personas
Kopā (juridiskās personas)
0,00
kartupeļu audzētāji, pavairojamā materiāla audzētāji
neietekmē
Nemainās salīdzinājumā ar patlaban spēkā esošajiem noteikumiem Nr. 576.
Kopā
0,00

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
Noteikumu projekta īstenošana tiks nodrošināta no Valsts augu aizsardzības dienestam piešķirtajiem budžeta līdzekļiem.
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32022R1192
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 11. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2022/1192, ar ko nosaka pasākumus Globodera pallida (Stone) Behrens un Globodera pallida rostochiensis (Wollenweber) Behrens izskaušanai un izplatības novēršanai [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 185, 12.07.2022.]
Apraksts
-

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Komisijas 2022. gada 11. jūlija Īstenošanas regula (ES) 2022/1192, ar ko nosaka pasākumus Globodera pallida (Stone) Behrens un Globodera pallida rostochiensis (Wollenweber) Behrens izskaušanai un izplatības novēršanai [publicēta "Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī" L 185, 12.07.2022.]
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
Regulas 2022/1192 3. panta 1. punkts un 6. panta 1. punkts
2.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/1192 4. un 7. pants un III pielikums
2.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/1192 III pielikuma 1. punkts
2.3. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/1192 5., 8. un 9. pants
2.4. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/1192 I pielikums
3. punkts un 7.1. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/1192 12. pants
6. punkts un 7. punkta ievaddaļa
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Regulas 2022/1192 8. panta 2. punkta "c" apakšpunkts
9.2. apakšpunkts
Pārņemtas pilnībā
Projekts neparedz stingrākas prasības.
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
3. panta 2. punkta 2. daļā noteiktā rīcības brīvība tiks īstenota saskaņā ar regulas 2022/1192 nosacījumiem, jo Latvijas apstākļos nav nepieciešams ieviest papildus nosacījumus jau regulā noteiktajiem.
Noteikumu projektā ir ieviests viss regulas 2022/1192 12. pants, tā, ja tas izrādītos nepieciešams, dodot iespēju izmantot atkārtotu paraugu ņemšanas procesu invadētā ražošanas platībā, un laikposms saīsināts līdz vismaz trīs gadiem, ja ir īstenoti efektīvi un oficiāli apstiprināti kontroles pasākumi.
Noteikumu projektā nav izmantota regulas 2022/1192 13. pantā noteiktā rīcības brīvība - atkāpties no regulas 2022/1192 4. panta 1. un 2. punkta un 7. panta 2. punktā dotās iespējas līdz 2024. gada 15. jūlijam veikt testēšanu, izmantojot metodi, kurā nematožu cistas tiek izolētas no atliekām, pēc tam nosakot un identificējot sugas ar reāllaika PCR testu, pamatojoties uz Beniers et al. 2014, to metožu vietā, kas attiecībā uz attiecīgo kaitīgo organismu noteikšanu un identifikāciju pēc  nematožu cistu izolēšana no atliekām, pēc kuras veic noteikšanu ar reāllaika PCR testu, pamatojoties uz Gamel et al., 2017, jo laboratorijā testēšanai netiek izmantota identifikācija ar reāllaika PCR testu, pamatojoties uz Beniers et al. 2014.
Noteikumu projekta 2.2. un 2.3. apakšpunktā ieviests viss regulas 2022/1192 III pielikuma 1. punkts, tādējādi papildus, kad tas būs nepieciešams, tiks izmantota iespēja veikt konvencionālo PCR testu, ja būs šaubas par G. tabacum klātbūtni saskaņā ar regulas III pielikuma 1. punkta 2. daļas "b" punkta "i" apakšpunktā noteikto.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Projekts šo jomu neskar.
Cita informācija
Nav.

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts augu aizsardzības dienests, Zemkopības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participation/e6891e36-45b2-43ee-9b74-2b67c29b4aa2

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Publiskās apspriešanas laikā no 25.01.2024. līdz 08.02.2024. par projektu netika saņemti ne iebildumi, ne priekšlikumi.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts augu aizsardzības dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi