Anotācija (ex-ante)

23-TA-2007: Likumprojekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi likumā "Par policiju"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2023. gada 8. maija rīkojuma Nr. 239 “Par konceptuālo ziņojumu “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”’” 2.1.3. apakšpunkts paredz uzdevumu Iekšlietu ministrijai sagatavot un iekšlietu ministram līdz 2023. gada 1. oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā likumprojektu par grozījumiem likumā "Par policiju", kas nepieciešami, lai īstenot konceptuālajā ziņojumā “Par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu”(22-TA-3080) (turpmāk – konceptuālais ziņojums) minētos risinājumus.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Likumprojekta mērķis ir  precizēt Valsts policijas darbinieka pamatpienākumus un tiesības attiecībā uz atrasto kustamo mantu, kuras īpašnieks vai tās nozaudētājs nav zināms, atbilstoši konceptuālajā ziņojumā ietvertajiem risinājumiem.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Šobrīd gadījumos, ja privātpersona atrod mantu un atnes to uz Valsts policiju, tad Valsts policija saskaņā ar likuma “Par policiju” 10. panta pirmās daļas 10. punktu, kas nosaka pienākumu Valsts policijas darbiniekam veikt pasākumus bezsaimnieka vai atrastās apslēptās mantas saglabāšanai līdz tās nodošanai kompetentas valsts iestādes vai amatpersonas pārziņā, nodrošināt atrasto un policijai nodoto dokumentu, mantu, vērtspapīru un cita īpašuma saglabāšanu (turpmāk – atrastā manta) līdz tā nodošanai īpašniekam, to pieņem, uzglabā un izsludina sešu mēnešu termiņu, kurā mantas īpašnieks vai tās nozaudētājs var pieteikties un to saņemt. Ja šajā termiņā atrastās mantas īpašnieks vai tās nozaudētājs nepiesakās, Valsts policija gatavo lēmumu par attiecīgās mantas atzīšanu par bezīpašnieka mantu, kura piekrīt valstij, kuru pēc tam nosūta Valsts ieņēmumu dienestam, lai Valsts ieņēmumu dienests, atbilstoši Ministru kabineta 2013. gada 26. novembra noteikumu Nr. 1354 “Kārtība, kādā veicama valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana, realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts budžetā” pārņemtu šo privātpersonas atrasto mantu kā bezīpašnieka mantu.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Valsts ieņēmumu dienests praksē saskaras ar gadījumiem, kad Valsts policija nosūta lēmumu par nevērtīgas vai mazvērtīgas mantas (piemēram, saplīsis telefona vāciņš, tukšs krēma trauciņš, salauztas saulesbrilles, tukša ūdens pudele, nolietota soma u.c.) atzīšanu par bezīpašnieka un valstij piekritīgu mantu. Šādas mantas pārņemšanai, kuru pēc tam nevar realizēt un tā ir iznīcināma (utilizējama), tiek tērēti valsts budžeta līdzekļi. Taču Valsts policijai nav citu līdzekļu kā realizēt šādu mantu, jo neviens ārējais normatīvais akts šādas tiesības vai pienākumus Valsts policijai nenosaka.
Saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra sēdes protokola Nr. 60 5. § 2. punktu  Valsts ieņēmumu dienests ar 2021. gada 30. septembra rīkojumu Nr. 269 “Par darba grupas izveidošanu” izveidoja darba grupu konceptuālā ziņojuma izstrādei par tiesiskā regulējuma problēmjautājumiem saistībā ar mantas piekritību valstij un valstij piekritīgo mantu. Darba grupā tika vērtēts Civillikuma 945.–949. pantā ietvertais tiesiskais regulējums attiecībā uz atrasto mantu un secināts, ka grozījumi Civillikumā attiecībā uz minēto regulējumu nav veicami, jo Civillikuma 945.–949. pantā ietvertais tiesiskais regulējums par atrasto kustamo mantu nav attiecināms uz valstij piekritīgu mantu, tas skar privātpersonu attiecības un ir piemērojams gadījumiem, kad viena privātpersona atrod kādai citai privātpersonai (nezināmai) piederošu kustamu mantu. Tā kā personai nav zināms mantas īpašnieks, tad persona saskaņā ar Civillikuma regulējumu vēršas Valsts policijā un lūdz izsludināt šīs mantas īpašnieka atrašanu. Vienlaikus Civillikuma regulējums skaidri norāda, ka personai nav jānogādā šī manta Valsts policijā, bet gan tikai jāinformē Valsts policija par šīs mantas atrašanu, lai Valsts policija varētu izsludināt šīs mantas atrašanu. Tikai tādu mantu, kas ātri bojājas, persona var nogādāt Valsts policijā un tad Valsts policijai ir tiesības to pārdot izsolē (Civillikuma 946. pants).
Vienlaikus, darba grupas ietvaros secināts, ka nevajadzētu veidoties situācijai, ka par valstij piekritīgu kļūst manta, kurai nav vērtības un faktiski tā ir iznīcināma (utilizējama).
Risinājuma apraksts
Projekts paredz precizēt Valsts policijas darbinieka pamatpienākumu veikt pasākumus atrastās mantas saglabāšanai līdz lēmuma pieņemšanai par rīcību ar atrasto mantu, tas ir, lēmuma pieņemšanu par atrastās mantas nodošanu atradēja īpašumā saskaņā ar Civillikuma 949.pantu vai par naudas, kas ieņemta no atrastās mantas pārdošanas, nodošanu atradēja īpašumā saskaņā ar Civillikuma 946.pantu, iznīcināšanu vai attiecīgi nodošanu Valsts ieņēmumu dienestam kā valstij piekritīgo mantu.
Vienlaikus Valsts policijai tiek paplašinātas tiesības, proti, saņemot informāciju par atrasto un policijai nodoto atrasto mantu (izņemot nezināmas izcelsmes atrastu mantu, par kuru ir aizdomas, ka tā satur sprādzienbīstamas, radioaktīvas, bīstamas ķīmiskas vai bioloģiskas vielas[1], un dzīvo kustamo mantu[2]), lemt par rīcību ar to, ņemot vērā, ka:
atrasto mantu atdot tās īpašniekam vai likumīgajam valdītājam, bet, ja tāds nav zināms, nodrošināt sludinājuma ievietošanu iestādes oficiālajā tīmekļvietnē par atrasto mantu un tās glabāšanu, izņemot tādas mantas glabāšanu, kas ātri bojājas[3];
atrasto mantu, kuru nevar ilgstoši uzglabāt, pārdot izsolē, kurai nav vērtības, kura lietošanai nav derīga, kuras glabāšana nav lietderīga vai kuras izplatīšana ir aizliegta saskaņā ar atbilstošo jomu regulējošajiem normatīvajiem aktiem, – iznīcina;
atrasto mantu, izņemot mantu, kura ir iznīcināma vai kuras piederība sešu mēnešu laikā nav noskaidrota un mantas atradējs atsakās pārņemt to savā īpašumā, nodod Valsts ieņēmumu dienestam.
Risinājums ļaus ietaupīt valsts finanšu un administratīvos resursus gan Valsts policijā, gan Valsts ieņēmumu dienestā, jo turpmāk Valsts policija, saņemot informāciju par atrastu mantu, nodrošinās sludinājuma ievietošanu par atrasto mantu, bet tās glabāšanu tikai tādā gadījumā, ja mantas atradējs atteiksies to glabāt (izņemot tādas mantas glabāšanu, kas ātri bojājas), kā arī organizēs atrastās mantas, kurai nav vērtības vai kura lietošanai nav derīga (piemēram, saplēsta, salauzta, nedarbojas), vai kuras glabāšana nav lietderīga vai kuras izplatīšana ir aizliegta saskaņā ar atbilstošo jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, iznīcināšanu, līdz ar ko šādu atrasto mantu Valsts policijai nevajadzēs glabāt un tā netiks nodota Valsts ieņēmumu dienestam turpmākai rīcībai ar to.


[1] Kārtību rīcībai ar nezināmas izcelsmes atrastu mantu, par kuru ir aizdomas, ka tā satur sprādzien bīstamas, radioaktīvas, bīstamas ķīmiskas vai bioloģiskas vielas, nosaka MK 05.08.2022. instrukcija Nr.12 “Instrukcija par atbildīgo institūciju rīcību nezināmas izcelsmes vielas vai priekšmeta atrašanas gadījumā, ja ir aizdomas, ka tas satur sprādzienbīstamas, radioaktīvas, bīstamas ķīmiskas vai bioloģiskas vielas, kā arī ja konstatētas terora akta pazīmes”.

[2] Dzīvnieku labturību un aizsardzību regulē Dzīvnieku aizsardzības likums un tam saistošie MK noteikumi. Saskaņā ar Dzīvnieku aizsardzības likuma 8.panta otro daļu jebkura persona par klaiņojošu vai bezpalīdzīgā stāvoklī nonākušu dzīvnieku nekavējoties paziņo vietējās pašvaldības institūcijai.

[3] Saskaņā ar Civillikuma 946. pantu “ja atrastā lieta ir tāda, kas ilgāki glabājot var maitāties vai kļūt nevērtīgāka, tad policijai tā nekavējoties jāpārdod izsolē un ieņemtā nauda jāuzglabā, lai to izdotu nozaudētājam”.
 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Valsts policija
Nevalstiskās organizācijas
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-
Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts policija

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi