Anotācija (ex-ante)

23-TA-1268: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 22. jūnija noteikumos Nr. 406 "Īpašās veterinārās receptes aprites noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
ES dokuments
Apraksts
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018.gada 11.decembra regulas (ES) 2019/6 par veterinārajam zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82/EK (turpmāk – Regula 2019/6) 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Tiesību akts izstrādāts  ar mērķi ieviest Regulas 2019/6 nosacījumus attiecībā uz  veterināro recepšu izrakstīšanu un nodrošināt augstu sabiedrības un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni, paredzot ierobežojumus dzīvniekiem paredzēto zāļu izrakstīšanai uz īpašās veterinārās receptes.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Noteikumos Nr. 406 "Īpašās veterinārās receptes aprites noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr.406) noteikts īpašās veterinārās receptes veidlapas paraugs un paredzēts, ka, izrakstot recepti, tajā  jānorāda informācija  par veterinārmedicīniskā pakalpojuma sniedzēju, kas izraksta recepti, dzīvnieku īpašnieku un tā adresi, dzīvnieku, zāļu izdalīšanās periodu no dzīvnieka organisma (ja attiecināms), par izrakstītajām zālēm u.t.t.
No 2022.gada 28.janvāra tiek piemērota Regula 2019/6, kuras 14.pantā norādīta informācija, ko atļauts norādīt veterināro zāļu  lietošanas instrukcijā, 34.pantā noteikts, ka veterinārās zāles klasificē kā tādas, kuru lietošanai vajadzīga veterinārā recepte vai tādas, kuru lietošanai nevajag veterināro recepti, savukārt 105.panta 5.punktā noteikta informācija, ko norāda veterinārajā receptē. 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Noteikumos Nr.406 līdz šim nav noteikti ierobežojumi īpašās veterinārās receptes izrakstīšanai. Ministru kabineta 2006.gada 18.jūlija noteikumos Nr.600 “Veterināro zāļu reģistrēšanas kārtība” ir noteikts, ka pret recepti nedrīkst izrakstīt zāles, kas klasificētas kā tādas, ar kurām  darbības drīkst veikt tikai praktizējošs veterinārārsts - zāles, kas paredzētas dzīvnieku eitanāzijai un vispārējās anestēzijas līdzekļi.  Šāda norma tika noteikta, lai nodrošinātu augstu  sabiedrības  un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni.  Regulas 2019/6 14.pantā noteikta informācija, ko atļauts norādīt lietošanas instrukcijā, savukārt 34.pantā  paredzēts, ka minētās  zāles kvalificē kā zāles, kuru lietošanai vajadzīga veterinārā recepte. Tomēr  Regulas 106.panta 4.punktā paredzēts, ka  valstis var noteikt īpašus ierobežojumus veterināro zāļu lietošanai dzīvniekiem, nosakot, ka atsevišķas zāles ievada tikai veterinārārsts. Saskaņā ar Regulas 2019/6 14. un 34.panta prasībām,  veterināro zāļu lietošanas instrukcijā vairs neparādīsies informācija, ka ar attiecīgām zālēm darbības drīkst veikt tikai veterinārārsts. Lai  nodrošinātu augstu sabiedrības un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni un nodrošinātu skaidras un nepārprotamas tiesību normas, nepieciešams noteikumos Nr.406 uzskaitīt zāļu grupas, kuras nedrīkst izrakstīt uz īpašās veterinārās receptes to specifisko uzglabāšanas nosacījumu un bīstamības dēļ, jo  darbības ar tām var veikt tikai īpaši apmācītas personas - praktizējoši veterinārārsti. 
Risinājuma apraksts
Noteikumi Nr.406  papildināti ar jaunu 11.1 punktu, paredzot saglabāt līdz šim normatīvajos aktos par veterināro zāļu reģistrēšanu paredzētos ierobežojumus - noteikt, ka  recepti nedrīkst izrakstīt tādām zālēm, kuru lietošanas instrukcijā norādīts, ka zāles paredzētas dzīvnieku eitanāzijai un vispārējās anestēzijas līdzekļiem, jo tās var apdraudēt cilvēka vai dzīvnieka veselību, ja zāles dzīvniekam lieto persona bez atbilstošas kvalifikācijas.  Tādējādi tiks turpināta esošā prakse,  nodrošinot augstu  sabiedrības  un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni.
Problēmas apraksts
Regulas 2019/6 105.panta 5.punkta l) apakšpunktā paredzēts, ka veterinārārstam, izrakstot īpašo veterināro recepti zālēm, kas nepieciešamas dzīvnieka ārstēšanai vai procedūru veikšanai gadījumā,  ja valstī nav pieejamas atbilstošas veterinārās zāles, receptē ir jānorāda attiecīga deklarācija, bet nav noteikts deklarācijas formāts. Tādēļ nepieciešamas noteikt formātu, kādā praktizējošs veterinārārsts deklarē šādu zāļu izrakstīšanu.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā, ka nepieciešams norādīt īsu, vienotu deklarācijas formātu un to, ka vispārpieņemtais apzīmējums  zāļu  izvēles principam, ja valstī nav pieejamas nepieciešamās zāles lietošanai dzīvniekiem,  ir "kaskādes" princips,  deklarācijai  izmantos formulējumu  "kaskāde".                                 Noteikumi Nr.406  jāpapildina ar jaunu 13.1 punktu, paredzot, ka gadījumos, ja valstī nav pieejamas nepieciešamās veterinārās zāles un veterinārārsts  lietošanai dzīvniekam izraksta citas zāles, tostarp, cilvēkiem paredzētās zāles,  tas receptes veidlapas sadaļā "Rp.", kurā paredzēta vieta brīvam tekstam, papildu citai informācijai norāda vārdu "kaskāde".
Tādējādi tiks nodrošināta vienota pieeja par informāciju, ko deklarē īpašajā receptē, ņemot vērā Regulas 2019/6 105.panta 5.punkta "l" apakšpunktā noteikto.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Juridiskās personas
  • Veterinārmedicīnisko pakalpojumu sniedzēji
Ietekmes apraksts
Noteiktas skaidras un nepāprotamas tiesību normas par īpašo veterināro recepšu izrakstīšanu

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2011.gada 4.oktobra noteikumos Nr.756 "Veterināro recepšu noformēšanas un uzglabāšanas kārtība"(23-TA-1265)
 

Pamatojums un apraksts
Regulas 2019/6 105.panta prasības par veterinārās receptes aizpildīšanu un ierobežojumi recepšu izrakstīšanai  attiecas gan uz veterinārajām receptēm, gan uz īpašajām veterinārajām receptēm, tādēļ abi projekti  tiks virzīti saskaņošanai un apstiprināšanai vienlaicīgi.
Atbildīgā institūcija
Zemkopības ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.1. Saistības pret Eiropas Savienību

Vai ir attiecināms?
ES tiesību akta CELEX numurs
32019R0006
ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82 EK
Apraksts
Ieviestas prasības

5.2. Citas starptautiskās saistības

Vai ir attiecināms?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem

Attiecīgā ES tiesību akta datums, izdevējinstitūcija, numurs, veids un nosaukums
Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Regula (ES) 2019/6 par veterinārajām zālēm un ar ko atceļ Direktīvu 2001/82 EK
ES TA panta numurs
Projekta vienība, kas pārņem vai ievieš A minēto
Tiek pārņemts pilnībā vai daļēji
Vai B minētais paredz stingrākas prasības un pamatojums
A
B
C
D
105.panta 5.punkta "l" apakšpunkts
1.punkts
-
Neparedz stingrākas prasības
Kā ir izmantota ES tiesību aktā paredzētā rīcības brīvība dalībvalstij pārņemt vai ieviest noteiktas ES tiesību akta normas? Kādēļ?
Regulas 106.panta 4.punktā paredzēts, ka  valstis var noteikt īpašus ierobežojumus veterināro zāļu lietošanai dzīvniekiem, nosakot, ka atsevišķas zāles ievada tikai veterinārārsts.  Lai arī turpmāk nodrošinātu augstu sabiedrības un dzīvnieku veselības aizsardzības līmeni un skaidras un nepārprotamas tiesību normas, noteikumos tiek paredzēts, kuras zāļu grupas aizliegts izrakstīt uz veterinārās receptes to specifisko uzglabāšanas nosacījumu un bīstamības cilvēku un dzīvnieku veselībai un videi dēļ, tādēļ, ka ar tām darbības var veikt tikai veterinārārsts.
Saistības sniegt paziņojumu ES institūcijām un ES dalībvalstīm atbilstoši normatīvajiem aktiem, kas regulē informācijas sniegšanu par tehnisko noteikumu, valsts atbalsta piešķiršanas un finanšu noteikumu (attiecībā uz monetāro politiku) projektiem
Nav attiecināms
Cita informācija
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Pārtikas un veterinārais dienests
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Veterinārārstu biedrība
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
-

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

-

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Pārtikas un veterinārais dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi