Anotācija (ex-ante)

21-TA-516: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 91 "Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.2. pasākuma "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" īstenošanas noteikumi"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Tiesību akta projekts “Grozījumi Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumos Nr. 91 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem” 9.2.2.2. pasākuma “Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide” īstenošanas noteikumi” (turpmāk – TA projekts)
ir Labklājības ministrijas (turpmāk – LM) iniciatīva un izstrādāts saskaņā ar 2014. gada 3. jūlija Eiropas Savienības (turpmāk – ES) struktūrfondu un Kohēzijas fonda 2014.–2020. gada plānošanas perioda vadības likuma 20. panta 6. un 13. punktu.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
TA mērķis ir izstrādāt un ieviest psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumu bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (t.i. autiskā spektra traucējumiem) to likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm. Lai nodrošinātu minētā pakalpojuma izstrādi un ieviešanu atbilstoši plānotajam, tiek palielināts 9.2.2.2.pasākuma kopējais pieejamais finansējums, kā arī pagarināts pasākuma projekta īstenošanas termiņš.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
2021. gada sākumā nodibinājums “Bērnu slimnīcas fonds” tīmekļa vietnē www.manabalss.lv organizēja iniciatīvu “Par valsts apmaksātu pakalpojumu ieviešanu bērniem ar autiskā spektra traucējumiem”[1], kuras mērķis bija pievērst sabiedrības uzmanību šo bērnu un viņu ģimenes locekļiem nepieciešamo pakalpojumu nepieejamības problemātikai un atbalstīt iniciatīvu par valsts apmaksātu veselības aprūpes, sociālās rehabilitācijas un izglītības pakalpojumu ieviešanu bērniem ar autiskā spektra traucējumiem. Dažu dienu laikā pēc minētās iniciatīvas izsludināšanas tika savākts nepieciešamais balsu skaits un iniciatīva tika iesniegta Saeimā, kas priekšlikumu atbalstīja un nodeva Sociālo un darba lietu komisijai tālākai darbībai, īpaši strādājot pie valsts budžeta 2022. un turpmākajiem gadiem.
Nodibinājuma “Bērnu slimnīcas fonda” īstenotā projekta “Sabiedrības iniciatīva par bērnu ar autiskā spektra traucējumiem integrāciju sabiedrībā un cilvēktiesību nodrošināšanu, veidojot valsts atbalsta sistēmu”[2] ietvaros tika organizēta bērnu ar autiskā spektra traucējumiem vecāku interneta aptauja un diskusijas, kuru rezultātā tika secināts, ka cita atbalsta un pakalpojumu starpā ir būtiski nepieciešams arī ģimenes vajadzībām atbilstošs atbalsts psihosociālo problēmu risināšanā.
Arī LM, izstrādājot valsts politiku sociālo pakalpojumu jomā, kā arī nodrošinot sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu tīkla kvalitatīvu attīstību[3], ir saņēmusi bērnu ar autiskā spektra traucējumiem vecāku viedokļus par to, ka līdzšinēji pieejamais valsts un pašvaldību atbalsts nav pietiekams, lai nodrošinātu kvalitatīvu ikdienu šiem bērniem un viņu ģimenes locekļiem. Līdzīgu viedokli LM 2021.gada 12.aprīlī tikšanās laikā ir paudusi arī Latvijas Autisma apvienība, kas pārstāv bērnus ar autiskā spektra traucējumiem un šo bērnu vecākus. Biedrība, apzinot un iepazīstoties ar ārvalstu labo praksi un pieredzi, ir identificējusi nepieciešamā atbalsta bērniem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu atbalsta veidus un pakalpojumus, kas ir pierādījumos balstīti un ekspertu pozitīvi novērtēti.

[1] skat. https://manabalss.lv/par-valsts-apmaksatu-veselibas-socialas-rehabilitacijas-un-izglitibas-pakalpojumu-ieviesanu-bernie/show, patlaban iniciatīvu atbalsta nedaudz vairāk, kā 12,6 tūkstoši iedzīvotāju

[2] https://www.bsf.lv/lv/jaunumi/2021/bernu-slimnicas-fonds-isteno-projektu-nvo-fonds-2021-ietvaros

[3] Ministru kabineta 2004. gada 27. janvāra noteikumu Nr.49 “Labklājības ministrijas nolikums” 5.2.punkts, https://likumi.lv/ta/id/83758-labklajibas-ministrijas-nolikums
 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Uzklausot bērnu ar funkcionāliem traucējumiem (t.i. autiskā spektra traucējumiem) vecāku intereses pārstāvošo nevalstisko organizāciju un sociālo pakalpojumu jomas ekspertu viedokļus, kā arī iepazīstoties ar esošo situāciju Latvijā, secināms, ka valstī kopumā (it īpaši reģionos) trūkst atbalsta pasākumi un sociālie pakalpojumi bērniem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm. Tādēļ nepieciešams pilnveidot sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu pieejamības un saņemšanas iespējas šai mērķa grupai, nodrošinot tās individuālajām vajadzībām atbilstošu un kvalitatīvu sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu. Sniedzot atbalstu bērnu ar autiskā spektra traucējumiem psihosociālo problēmu risināšanā, vienlaikus nepieciešams palīdzēt arī šo bērnu likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenei veidot kontaktus ar citām ģimenēm, kuras piedzīvo līdzīgus izaicinājumus, kā arī, nodrošināt nepieciešamo atbalstu un informāciju. Tāpat ir nepieciešams veicināt sabiedrības izpratni par bērnu ar autiskā spektra traucējumiem specifiku, t.sk. uzvedības īpatnībām, reakcijām dažādās neparedzētās situācijās u.tml.
Individuālajām vajadzībām atbilstoša sociālā pakalpojuma izstrāde un ieviešana sekmēs bērnu ar autiskā spektra traucējumiem, to likumisko pārstāvju vai audžuģimeņu integrāciju sabiedrībā, tādējādi mazinot iespēju, ka šie bērni nonāk ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijās.
Risinājuma apraksts
Lai uzsāktu risināt iztrūkstošo atbalsta pasākumu un sociālo pakalpojumu problemātiku, 9.2.2.2. pasākumā[1] ir plānots izstrādāt jauna psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma aprakstu bērniem ar funkcionālajiem traucējumiem, kuriem Veselības un darbspēju ekspertīzes ārstu valsts komisija (VDEĀVK) ir noteikusi invaliditāti, un viņu likumiskiem pārstāvjiem vai audžuģimenei (turpmāk – mērķa grupa). Attiecīgi MK noteikumi Nr. 91[2] tiek papildināti ar jaunu atbalstāmo darbību, kas ietver minētā pakalpojuma apraksta izstrādi un pakalpojuma ieviešanas izmēģinājumprojekta īstenošanu, kā arī izmēģinājumprojekta rezultātu novērtēšanu. Pakalpojuma apraksts ietvers minētā psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma standarta, kārtības, kādā organizējams pakalpojums, prasību minētā pakalpojuma sniedzējam, vienas vienības izmaksu noteikšanas metodikas (gadījumā, ja 9.2.2.2. pasākuma ietvaros izstrādātās vienas vienības izmaksu metodikas tiks piemērotas ES fondu līdzfinansētu projektu īstenošanā, tās pirms tam atbilstošā kārtībā, tiks saskaņotas ar ES fondu vadošo iestādi), kā arī izmēģinājumprojektā iesaistīto personu atlases kritēriju izstrādi. Jāmin, ka minētā pakalpojuma apraksts tiks izstrādāts, ņemot vērā ārvalstu labo praksi - Somijas Autisma apvienības pieeju atbalsta sniegšanā bērniem ar autiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenes locekļiem. Proti, Latvijā tiks daļēji adaptēts Somijā izmantotais līdzinieku atbalsts (Peer Support)[3] bērnu ar autiskā spektra traucējumiem un viņu ģimenes locekļu psihosociālā atbalsta nodrošināšanai.
Savukārt psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma apraksta aprobēšanas izmēģinājumprojekta mērķis ir izvērtēt minētā pakalpojuma efektivitāti un turpmākās tā nodrošināšanas iespējas. Izmēģinājumprojektā ir plānots iesaistīt vismaz 300 mērķa grupas personas no visiem Latvijas reģioniem un to paredzēts īstenot ne ilgāk kā 12 mēnešus.
Izmēģinājumprojekta ietvaros, tostarp, tiks organizētas dažāda veida atbalsta grupas, kuras vadīs apmācīti speciālisti vai personas, kurām ir iepriekšēja pieredze saskarsmē ar bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, piemēram:
1) atbalsta grupas bērniem ar autiskā spektra traucējumiem (vecumā no 13 līdz 18 gadiem (ieskaitot)) nozīmīgos dzīves posmos – uzsākot mācības vidusskolā vai augstskolā, uzsākot darba gaitas, uzsākot patstāvīgu dzīvi u.tml.);
2) atbalsta grupas bērnu ar autiskā spektra traucējumiem likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm;
3) atbalsta grupas brīvprātīgajiem likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm, kuru ģimenē aug bērns ar autiskā spektra traucējumiem, t.sk. tiem, kuri vada atbalsta grupas, t.i. nodrošinot apmācības un supervīzijas;
4) atbalsta grupas pilngadību sasniegušam personām ar autiskā spektra traucējumiem, kuras ir gatavas dalīties citās atbalsta grupās ar pieredzi., t.sk. tiem, kuri vada atbalsta grupas, t.i. nodrošinot apmācības. Šie pieredzes stāsti ir ļoti svarīgi dziļai un kvalitatīvai autisma izpratnei u.c.

Atbalsta grupu mērķis ir sniegt atbalstu bērniem ar autiskā spektra traucējumiem, viņu likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm, t.sk., sniedzot nepieciešamo informāciju un psiholoģisko atbalstu, kā arī mudinot likumiskos pārstāvjus un audžuģimenes laika gaitā iziet apmācības un kļūt par jaunu atbalsta grupu veidotājiem un vadītājiem savā reģionā un pašvaldībā.
Pēc izmēģinājumprojekta īstenošanas paredzēts novērtēt tā rezultātus un, ja nepieciešams precizēt izstrādāto pakalpojuma aprakstu, kā arī izvērtēt nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos minētā pakalpojuma ieviešanai.
Jauno atbalstāmo darbību nodrošinās finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs. Attiecīgi MK noteikumos Nr. 91 tiek paredzētas pakalpojuma līguma izmaksas šīs atbalstāmās darbības nodrošināšanai. Tāpat tiek paredzēts, ka LM izveidotā Sociālo pakalpojumu attīstības padome (turpmāk – uzraudzības padome) saskaņos minētā pakalpojuma aprakstu.

Atbalstāmās darbības īstenošanas laika periods un indikatīvās izmaksas:
1)         psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma mērķa grupas personām apraksta izstrāde (līdz 4 mēnešiem). Pēc izmēģinājumprojekta īstenošanas tiks izvērtēti izmēģinājumprojekta rezultāti, precizēts pakalpojuma apraksts, kā arī izvērtētas nepieciešamās izmaiņas normatīvajos aktos (līdz 2 mēnešiem). Kopējais apraksta izstrādes termiņš (t.sk. apraksta precizēšana) līdz 6 mēnešiem.  Apraksta izstrādes indikatīvās izmaksas - 50 000 euro.
2)         izstrādātā pakalpojuma apraksta aprobācija izmēģinājumprojektā (12 mēneši, ieskaitot pakalpojuma sniedzēju apmācību, sagatavošanās un noslēguma posmu). Plānots, ka šī posma pirmais mēnesis būs veltīts pakalpojuma faktisko izpildītāju apmācībām un mērķa grupas personu apzināšanai. Izmēģinājumprojektā īstenošanas laikā 10 mēnešu garumā vismaz 300 personas tiks iesaistītas dažādās atbalsta grupās, ko vadīs apmācīti brīvprātīgie un/vai profesionāļi, tādējādi saņemot psihosociālo atbalstu un apmācības. Izmēģinājumprojekta īstenošanas indikatīvās izmaksas – 239 663 euro.

Attiecīgi jaunās atbalstāmās darbības kopējās izmaksas indikatīvi 289 663 euro.

Jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu plānots uzsākt indikatīvi 2022. gada maijā un to plānots īstenot līdz 2023. gada oktobrim. Lai nodrošinātu jauno atbalstāmās darbības īstenošanu plānotajā termiņā, par deviņiem mēnešiem, t.i., līdz 2023. gada 31. decembrim ir jāpagarina 9.2.2.2. pasākuma projekta īstenošanas termiņš.

Jaunās 9.2.2.2. pasākuma atbalstāmās darbības īstenošanai paredzēts izveidot vienu jaunu amata vietu, t.i., 9.2.2.2. pasākuma projekta vadības personāls tiks papildināts ar vecāko ekspertu rīcībpolitikas veidošanas un uzraudzības jautājumos, kura amata pienākumos ietilps jaunās atbalstāmās darbības plānošana un ieviešana, saturiska atbalstāmo darbību īstenošanas pārraudzība, t.sk. skatot kontekstā ar citām LM īstenotām izmaiņām sociālās politikas jomā. Vecākais eksperts tiks nodarbināts uz jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laiku uz 0.3 slodzi 18 mēnešus (izmaksu pamatojumu skat. anotācijas 3. sadaļas “Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem” 7. punktā). Papildus jaunajai amata vietai, 9.2.2.2. pasākuma projekta esošā vadības un īstenošanas personāla noslodze tiks pielāgota projekta jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laika grafikam, proti, darbības īstenošanā daļēji tiks iesaistīts esošais projekta vadības un īstenošanas personāls, tādēļ par deviņiem mēnešiem tiek pagarināta arī esošā personāla iesaiste projektā.

Kopējās izmaksas projekta jaunā eksperta un esošā personāla iesaistīšanai jauno darbību īstenošanā veido indikatīvi 100 337 euro (t.sk. netiešās izmaksas 15% no atlīdzības).

Lai nodrošinātu jaunās atbalstāmās darbības īstenošanu plānotajā apmērā un laika periodā, par 390 000 euro nepieciešams palielināt 9.2.2.2. pasākumam pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu.
9.2.2.2. pasākuma ietvaros plānotā jaunā atbalstāmā darbība atbilst darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9. prioritārā virziena “Sociālā iekļaušana un nabadzības apkarošana” 112 intervences kategorijas kodam “Piekļuves uzlabošana cenas ziņā pieejamiem, ilgtspējīgiem un kvalitatīviem pakalpojumiem, tostarp veselības aprūpei un vispārējas nozīmes sociālajiem pakalpojumiem”.

9.2.2.2. pasākumā papildus nepieciešamais finansējums tiks pārdalīts no 9.1.1.1. pasākuma, kur radies finanšu ietaupījums COVID - 19 pandēmijas izraisīto seku ietekmē. Tas skaidrojams ar samazinātu mērķa grupas pieprasījumu iesaistei darbam nepieciešamo iemaņu attīstības pasākumā (DNIA), kā arī ar algoto pagaidu sabiedrisko darbu (APSD) īstenošanas teritoriālā pārklājuma precizēšanu un finansēšanas avota maiņu (no 2022. gada nodarbinātības speciālā budžeta ietvaros).

9.2.2.2. pasākuma projekta īstenotājs ir LM (vadošā valsts pārvaldes iestāde), kas īsteno valsts politiku darba, sociālās aizsardzības, bērnu un ģimenes tiesību, kā arī personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju un dzimumu līdztiesības jomā, t.sk. veicina bērniem un ģimenei labvēlīgas vides veidošanos valstī un nodrošina sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu tīkla kvalitatīvu attīstību. 9.2.2.2. pasākumā plānotās atbalstāmās darbības tieši veicina minēto LM funkciju izpildi. Vienlaikus, projekta atbalstāmo darbību īstenošanai tiek piesaistīti Publisko iepirkumu likumā noteiktajā kārtībā izvēlēti pakalpojuma sniedzēji. Ņemot vērā, ka LM, īstenojot projektu, neveic ar saimniecisku darbību saistītus pienākumus, projektā plānotie pasākumi nav klasificējami kā komercdarbības atbalsts.

Ņemot vērā minēto, TA projekts paredz veikt šādus grozījumus MK noteikumos Nr. 91:
1) 7. punktā, nosakot, ka pasākumam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums ir 5 117 073 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda finansējums – 4 349 512 euro un valsts budžeta finansējums – 767 561 euro;
2) papildināt noteikumus ar 15.1.4 apakšpunktu, paredzot jaunas atbalstāmās darbības, proti, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma izstrāde un ieviešana noteikumu 3.2. apakšpunktā minētajai mērķa grupai īstenošanu;
3) 17.2.1. apakšpunktu papildinot, ar atsauci uz 15.1.4 apakšpunktu, tādējādi paredzot pakalpojuma līguma izmaksas jaunās atbalstāmās darbības īstenošanai;
4) papildināt noteikumus ar 23.10. apakšpunktu, paredzot, ka uzraudzības padome saskaņo psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma aprakstu;
5) papildinot 24. punktu ar atsauci uz 15.1.4, tādējādi nosakot, ka jauno atbalstāmo darbību īstenos finansējuma saņēmēja piesaistīts pakalpojuma sniedzējs;
6) papildināt noteikumus ar 24.10. apakšpunktu, t.i. nosakot jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas nosacījumus;
7) aizstāt 32. punktā vārdu "martam" ar vārdu "decembrim", tādējādi paredzot, ka 9.2.2.2. pasākuma ietvaros projektu īsteno ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim.


[1] Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem" 9.2.2.2. pasākums "Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" (turpmāk – 9.2.2.2. pasākums).

[2] Ministru kabineta 2016. gada 9. februāra noteikumi Nr. 91 “Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt kvalitatīvu institucionālai aprūpei alternatīvu sociālo pakalpojumu dzīvesvietā un ģimeniskai videi pietuvinātu pakalpojumu pieejamību personām ar invaliditāti un bērniem” 9.2.2.2. pasākuma “Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide" īstenošanas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 91)

[3] Skat. https://sosped.fi/en/ Izveidotā atbalsta sistēma Somijā paredz attālinātu un klātienes atbalsta grupu veidā sniegt sistemātisku psihosociālu un informatīvu atbalstu ģimenēm, kurās ir bērns ar autiskā spektra traucējumiem, kā arī organizēt atbalsta grupas atbalsta komandām, kuras palīdz šiem bērniem un viņu ģimenēm.

[4] Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākums “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” (turpmāk - 9.1.1.1. pasākums)
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
TA projekts tiek virzīts pirms DP grozījumu Nr.8 oficiālas saskaņošanas ar Eiropas Komisiju (EK).
Gadījumā, ja EK nesaskaņos DP grozījumu Nr.8. priekšlikumus, t.sk. par 9.1.1.specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt sociālās atstumtības riskam pakļauto mērķa grupu, tostarp bezdarbnieku, tai skaitā nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku, iekļaušanos darba tirgū” finansējuma pārdali un ar to saistītajām rādītāju izmaiņām, LM attiecīgi plānos turpmākās rīcības konkrētā DP SAM/pasākuma ietvaros.
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?
Apraksts
Finansējuma pārdalei no 9.1.1.1. pasākuma, samazinot bezdarbniekiem no ES fondiem pieejamā atbalsta apjomu, tostarp, sākotnēji COVID-19 pandēmijas izraisīto seku mazināšanai plānoto finansējumu, uz 9.2.2.2. pasākumu, nodrošinot jauna psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma izstrādi un ieviešanu mērķa grupas personām, gan tūlītēji (t.i. īstenotā izmēģinājumprojekta ietvaros, nodrošinot individuālajām vajadzībām atbilstošu pakalpojumu), gan perspektīvā (t.i. pilnveidojot sociālo pakalpojumu sistēmu), ir pozitīva ietekme ģimeņu sociālās situācijas un funkcionēšanas spējas nodrošināšanā, kas ilgtermiņā var atspoguļoties sabiedrības uzvedībā vai rīcībā.
Minētā jaunā pakalpojuma ietvaros nodrošinātais atbalsts, t.sk. atbalsta grupas, tostarp mazinās ar COVID – 19 pandēmijas un valstī noteiktajiem drošības pasākumiem saslimstības ierobežošanai saistītās nelabvēlīgās sekas, kas ir atstājušas ietekmi un bērnu un ģimenes emocionālo labsajūtu, garīgo veselību. Atbalsta pasākumi mazinās bērnu ar autiskā spektra traucējumiem trauksmes sajūtu, saasinātās uzvedības problēmas, vienlaikus tiks mazināts arī bērnu likumisko pārstāvju vai audžuģimenes stress, savstarpējās saskarsmes grūtības, kas radušās gan ierobežotas socializēšanās ietekmē, gan darba un privātās dzīves saskaņošanā attālinātā darba apstākļos.
Izstrādātais un ieviestais pakalpojums uzlabos mērķa grupas personu psihoemocionālo veselību un labklājību. Papildus minētajam, izstrādātā pakalpojuma ieviešana veicinās mērķa grupas personu spēju integrēties sabiedrībā, izglītības sistēmā un darba tirgū, kas uzskatāms par ilgtermiņa ieguvumu sabiedrībai kopumā. 
Atbilstoši MK 09.10.2021. rīkojuma Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu” 3. punktam, ārkārtējās situācijas laikā nav apturēta MK 28.09.2021. noteikumu Nr. 662 “Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 662) 3.5. apakšnodaļā “Sociālo pakalpojumu sniegšanas nosacījumi” noteikto nosacījumu piemērošana. Ņemot vērā minēto, MK noteikumu Nr. 662 3.5. apakšnodaļā  minētās speciālās prasības sociālo pakalpojumu sniegšanai un saņemšanai ir piemērojamas arī ārkārtējās situācijas laikā.
Vienlaikus LM izstrādātajās vadlīnijās “Izmaiņas sociālo pakalpojumu saņemšanā un sniegšanā ārkārtējās situācijas laikā” noteikts, ka individuāli vai vienas ģimenes vai mājsaimniecības locekļiem, kā arī vairāku mājsaimniecību locekļiem kopīgi sniedzamie sociālie pakalpojumi (sociālie dienesti, bāriņtiesas, dienas aprūpes centri, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojumi, ārpusģimenes aprūpes atbalsta centru pakalpojumi un citi sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumi) tiek sniegti attālināti vai klātienē, ja attālināta pakalpojumu sniegšana nav iespējama, ievērojot epidemioloģiskās drošības prasības (ievērojot nosacījumu par individuālo aizsardzības līdzekļu (IAL) un dezinfekcijas līdzekļu (DL) lietošanu, distances un pulcēšanās ierobežojumu ievērošanu, telpu vēdināšanu un citu atbilstošo prasību ievērošanu). Tomēr, ņemot vērā bērnu ar funkcionāliem traucējumiem likumisko pārstāvju vai audžuģimenes bažas par atbalsta saņemšanu klātienē, psihosociālais atbalsts, ja nepieciešams, var tikt sniegts arī attālināti, tādēļ netiek ierobežota mērķa grupas personu iespēja iesaistīties pasākuma ietvaros plānotā psihosociālā rehabilitācijas pakalpojuma ieviešanas izmēģinājumprojektā paredzētajā apjomā. Papildus jāmin, ka jaunās atbalstāmās darbības faktisko īstenošanu plānots uzsākt 2022. gada II ceturksnī un izmēģinājumprojektu plānots uzsākt ne ātrāk kā 2022. gada septembrī. Ņemot vērā, ka pašlaik nav zināms, vai un kādi ierobežojumi pēc gada būs noteikti Latvijā, šobrīd nav iesēja noteikt konkrētus ierobežojumus izmēģinājumprojekta īstenošanai. Vienlaikus jāmin, ka  līgumā ar potenciālo izpildītāju tiks iekļauts punkts, ka izmēģinājumprojekta laikā ir jāievēro visi valstī noteikti epidemioloģiskie drošības pasākumi.

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Jaunā atbalstāmā darbība kopumā pozitīvi ietekmē 9.2.2.2. pasākuma mērķa grupu, proti, bērnus ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskos pārstāvjus vai audžuģimenes, kā arī veicina pasākuma mērķa sasniegšanu, jo atbalstāmās darbības īstenošanas rezultātā tiks pilnveidota sociālo pakalpojumu atbalsta sistēma. TA projektam nav negatīvas ietekmes uz LM kā finansējuma saņēmēju, un finansējuma saņēmējs ir informēts par noteikumu projektu tā izstrādes un saskaņošanas gaitā.
Pēc noteikumu projektu spēkā stāšanās finansējuma saņēmējs veiks atbilstošus 9.2.2.2. pasākuma projekta[1] grozījumus un iesniegs tos Centrālajā finanšu un līgumu aģentūrā (turpmāk – CFLA). LM sadarbībā ar CFLA nodrošinās, ka finansējuma saņēmēji uzņemas papildu līgumsaistības projektā, t.i. palielinot pieejamo kopējo attiecināmo finansējumu pēc tam, kad ir stājušies spēkā projekta Nr. 9.1.1.1/15/I/001 “Subsidētās darbavietas bezdarbniekiem” (turpmāk - 9.1.1.1. pasākuma projekts) vienošanās grozījumi, ar kuriem tiek atbrīvots 9.2.2.2. pasākumam papildu nepieciešamais finansējums. Minētā nodrošināšanai noteikumu projektam ir pievienots MK protokollēmuma projekts, kas nosaka darbību secību, uzņemoties papildu saistības. Vienlaikus paredzēts, ka LM kā finansējuma saņēmējs 9.2.2.2. pasākuma projekta grozījumus veiks pēc attiecīgu grozījumu veikšanas 9.1.1.1. pasākuma projektā.

Jaunā atbalstāmā darbība saistāma ar 9.2.2.2. pasākumā noteikto iznākuma rādītāju - izstrādāti sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu finansēšanas mehānismi. Ņemot vērā minēto, jaunai atbalstāmajai darbībai netiek noteikti jauni uzraudzības rādītāji. Nepieciešamība saņemt psihosociālo atbalstu bērniem ar funkcionāliem traucējumiem un viņu likumiskajiem pārstāvjiem vai audžuģimenēm tika konstatēta sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu finansēšanas mehānisma apraksta un ieviešanas metodikas izmēģinājuma projekta īstenošanas laikā. Tādēļ LM, atsaucoties arī nevalstisko organizāciju (turpmāk - NVO) un bērnu ar funkcionāliem traucējumiem likumisko pārstāvju un audžuģimeņu lūgumam, virza priekšlikumu izstrādāt sabiedrībā balstītu sociālā pakalpojuma aprakstu, kas iekļausies kopējā sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu finansēšanas mehānismā. 


[1] Projekts Nr.9.2.2.2/16/I/001 “Sociālo pakalpojumu atbalsta sistēmas pilnveide” (turpmāk – 9.2.2.2. pasākuma projekts)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Bērni ar funkcionāliem traucējumiem, kuriem VDEĀVK ir noteikusi invaliditāti, un viņu likumiskie pārstāvji vai audžuģimene.
Ietekmes apraksts
TA projekts paredz 9.2.2.2. pasākumu papildināt ar jaunu atbalstāmo darbību, proti, psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma izstrāde un ieviešana bērniem ar funkcionālajiem traucējumiem, kuriem VDEĀVK ir noteikusi invaliditāti, un viņu likumiskiem pārstāvjiem vai audžuģimenei.
Juridiskās personas
  • Pakalpojuma sniedzēji
Ietekmes apraksts
Pakalpojumu sniedzēji varēs iesaistīties psihosociālā rehabilitācijas pakalpojuma ieviešanas izmēģinājumprojekta ietvaros paredzēto atbalsta pasākumu nodrošināšanā.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Rādītājs
2021
saskaņā ar valsts budžetu kārtējam gadam
izmaiņas kārtējā gadā, salīdzinot ar valsts budžetu kārtējam gadam
Turpmākie trīs gadi (euro)
2022
2023
2024
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
saskaņā ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
izmaiņas, salīdzinot ar vidēja termiņa budžeta ietvaru
1
2
3
4
5
6
7
8
1. Budžeta ieņēmumi
595 110
0
0
286 149
0
226 154
0
1.1. valsts pamatbudžets, tai skaitā ieņēmumi no maksas pakalpojumiem un citi pašu ieņēmumi
595 110
0
0
286 149
0
226 154
0
1.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
1.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
2. Budžeta izdevumi
700 129
0
0
336 646
0
266 063
0
2.1. valsts pamatbudžets
700 129
0
0
336 646
0
266 063
0
2.2. valsts speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
2.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
3. Finansiālā ietekme
-105 019
0
0
-50 497
0
-39 909
0
3.1. valsts pamatbudžets
-105 019
0
0
-50 497
0
-39 909
0
3.2. speciālais budžets
0
0
0
0
0
0
0
3.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
0
0
0
4. Finanšu līdzekļi papildu izdevumu finansēšanai (kompensējošu izdevumu palielinājumu norāda ar "-" zīmi)
0
0
0
0
0
0
0
5. Precizēta finansiālā ietekme
0
-50 497
-39 909
0
5.1. valsts pamatbudžets
0
-50 497
-39 909
0
5.2. speciālais budžets
0
0
0
0
5.3. pašvaldību budžets
0
0
0
0
6. Detalizēts ieņēmumu un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un izdevumu aprēķinu var pievienot anotācijas (ex-ante) pielikumā)
Saskaņā ar MK noteikumiem Nr. 91 šobrīd 9.2.2.2. pasākuma projektam pieejamais maksimālais kopējais attiecināmais finansējums ir 4 727 073 euro, tai skaitā Eiropas Sociālā fonda (turpmāk – ESF) finansējums – 4 018 012 euro un valsts budžeta finansējums – 709 061 euro.
TA projekts paredz papildināt 9.2.2.2. pasākumu ar jaunu atbalstāmo darbību un pagarināt 9.2.2.2. pasākuma projekta īstenošanas termiņu līdz 2023. gada 31. decembrim (pašreizējā redakcijā – 2023. gada 31. marts). Līdz ar to 9.2.2.2. pasākuma projektam pieejamais kopējais attiecināmais finansējums tiek palielināts un tas sastāda 5 117 073 euro, tai skaitā ESF finansējums – 4 349 512 euro un valsts budžeta finansējums – 767 561 euro.
Budžeta ieņēmumi ir finansējuma ESF daļa 85% apmērā no pasākuma attiecināmām izmaksām. Budžeta izdevumi ir kopējie pasākuma ieviešanai nepieciešamie publiskā finansējuma (ESF un valsts budžeta) līdzekļi attiecīgajā gadā.
Atbilstoši aktuālajai projekta iesniegumā norādītajai informācijai 9.2.2.2. pasākuma projektā (kopējais faktiskais investētais finansējums (atbilstoši Valsts kases informācijai) ir vienāds ar projektā norādīto finansējumu pa gadiem):
2016. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 67 320 euro, t.sk. ESF finansējums 57 222 euro un valsts budžeta finansējums 10 098 euro;
2017. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 255 767 euro, tai skaitā ESF finansējums 217 402 euro un valsts budžeta finansējums 38 365 euro;
2018. gadā kopējais faktiskais investētais finansējum 798 873 euro, t.sk. ESF finansējums 679 042 euro un valsts budžeta finansējums 119 831 euro;
2019. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 1 638 538 euro, t.sk. ESF finansējums 1 392 757 euro un valsts budžeta finansējums 245 781 euro;
2020. gadā kopējais faktiskais investētais finansējums 1 053 737 euro, t.sk. ESF finansējums 895 676 euro un valsts budžeta finansējums 158 061 euro.
2021. gadā kopējais finansējums 700 129 euro, t.sk. ESF finansējums 595 110 euro un valsts budžeta finansējums 105 019 euro;
2022. gadā projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā finansējums nebija paredzēts.
Šobrīd finansējums valsts budžeta ilgtermiņa saistībās ir iestrādāts 212 708 euro, t.sk. ESF finansējums 180 802 euro, valsts budžeta finansējums 31 906 euro, saskaņā ar valsts pamatbudžeta un valsts speciālā budžeta bāzi 2022., 2023. un 2024. gadam.

Pēc MK noteikumu Nr. 91 grozījumu stāšanās spēkā 9.2.2.2. pasākuma projekta finansējuma plānojums indikatīvi ir:
2022. gadā – kopējais finansējums 336 646 euro, t.sk. ESF finansējums 286 149 euro un valsts budžeta finansējums 50 497 euro.
2023. gadā – projektam vidējā termiņa budžeta ietvarā finansējums nebija paredzēts. Pēc MK noteikumu Nr. 91 grozījumu spēkā stāšanās projekta termiņa pagarinājumam 2023. gadā plānotais finansējums indikatīvi 266 063 euro, tai skaitā ESF finansējums 226 154 euro un valsts budžeta finansējums 39 909 euro.

Pēc TA spēkā stāšanās tiks ierosināti projekta grozījumi un tiks precizētas arī valsts budžeta ilgtermiņa saistības un finansējums tiks palielināts 2022. gadam un 2023. gadam atbilstoši projektā plānotajam.

Pēc TA projekta spēkā stāšanās un grozījumu 9.2.2.2. pasākuma projektā apstiprināšanas, projektam nepieciešamo finansējumu 2022. un 2023. gadam LM normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā lūgs pārdalīt no budžeta resora “74.Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums” programmas 80.00.00 “Nesadalītais finansējums Eiropas Savienības politiku instrumentu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai.
6.1. detalizēts ieņēmumu aprēķins
-
6.2. detalizēts izdevumu aprēķins
-
7. Amata vietu skaita izmaiņas (palielinājuma gadījumā: izvērsts pamatojums, izvērtējums par esošo resursu pārskatīšanas iespējām, t.sk. vakanto štata vietu, ilgstošo vakanču izmantošanu u.c.)
Jaunās 9.2.2.2. pasākuma atbalstāmās darbības īstenošanai paredzēts izveidot vienu jaunu amata vietu, t.i., 9.2.2.2. pasākuma projekta vadības personāls tiks papildināts ar vecāko ekspertu rīcībpolitikas veidošanas un uzraudzības jautājumos, kura amata pienākumos ietilps jaunās atbalstāmās darbības plānošana un ieviešana, saturiska atbalstāmo darbību īstenošanas pārraudzība, t.sk. skatot kontekstā ar citām LM īstenotām izmaiņām sociālās politikas jomā. Vecākais eksperts tiks nodarbināts uz jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laiku uz 0.3 slodzi 18 mēnešus. Vecākā eksperta amats tiek klasificēts atbilstoši MK noteikumu Nr. 1075[1]1. pielikuma 36. saimes “Politikas plānošana” III līmenim un atalgojums tiek noteiks atbilstoši MK noteikumos Nr. 66[2] noteiktajai 12. mēnešalgu grupai (3. kategorijai), t.i., vecākā eksperta atalgojums tiek noteiks 1500 euro mēnesī (saskaņā ar pašreiz LM noteikto atalgojumu vecākajam ekspertam 9.2.2.2. pasākuma projektā). Attiecīgi visam vecākā eksperta piesaistes periodam projektā atalgojuma izmaksas sastāda indikatīvi 10 596 euro, kas ietver (1500 euro * 0,3 slodzes * 18 mēn. + 23,59% + normatīvos dokumentos noteiktie pabalsti 585 euro). Aprēķins ir indikatīvs (summas matemātiski noapaļojot), papildus jāņem vērā iespējamās izmaiņas nodokļu politikā, t.sk., piemēram, valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas apmēra maiņa u.c.
Papildus jaunajai amata vietai, 9.2.2.2. pasākuma projekta esošā vadības un īstenošanas personāla noslodze tiks pielāgota projekta jaunās atbalstāmās darbības īstenošanas laika grafikam, proti, darbības īstenošanā daļēji tiks iesaistīts esošais projekta vadības un īstenošanas personāls, tādēļ par deviņiem mēnešiem tiek pagarināta arī esošā personāla iesaiste projektā.
Kopējās izmaksas projekta jaunā eksperta un esošā personāla iesaistīšanai jauno darbību īstenošanā veido indikatīvi 100 337 euro (t.sk. netiešās izmaksas 15% no atlīdzības).

[1] Ministru kabineta 2010. gada 30. novembra noteikumi Nr. 1075 “Valsts un pašvaldību institūciju amatu katalogs”

[2] Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumi Nr. 66 “Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību”
Cita informācija
Finansējuma sadalījums pa gadiem norādīts indikatīvi un var tikt precizēts. Pēc TA projekta spēkā stāšanās tiks ierosināts veikt attiecīgus grozījumus 9.2.2.2. pasākuma projektā, t.sk. projekta finansēšanas plānā.

4.1.1. Grozījumi Ministru kabineta 2014. gada 23. decembra noteikumos Nr. 835 "Darbības programmas “Izaugsme un nodarbinātība” 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa “Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū” 9.1.1.1. pasākuma “Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem” īstenošanas noteikumi” (2021.gada 30.septembrī novirzīts saskaņošanai Tiesību akta portālā (turpmāk – TAP) ar Tieslietu ministriju un Finanšu ministriju).
 

Pamatojums un apraksts
TA projekts paredz samazināt kopējo attiecināmo finansējumu par 7 419 306 euro, novirzot to citiem labklājības nozares ES fondu projektiem.
Atbildīgā institūcija
Labklājības ministrija
TA projekts virzāmi izskatīšanai MK sēdē vienlaikus vai pēc grozījumiem MK noteikumos Nr.835
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Labklājības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Bērnu slimnīcas fonds, Latvijas Autisma apvienība, Latvijas Pašvaldību sociālo dienestu vadītāju apvienība, Latvijas klīnisko psihologu asociācija u.c.
Cits

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://tapportals.mk.gov.lv/public_participations/e427fb4b-629d-4fd2-9fff-04b806da664b 

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 25. augusta noteikumu Nr. 970 “Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības plānošanas procesā” 7.4.1 apakšpunktam sabiedrībai ir dota iespēja rakstiski sniegt viedokli par TA projektu tā saskaņošanas stadijā. Viedokļa sniegšanas laiks no 2021. gada 4. oktobra līdz 2021. gada 18. oktobrim. Līdz TA akta nodošanai saskaņošanai TAP (t.sk. līdz 2021. gada 18. oktobrim) par tiesību aktu sabiedrības viedoklis netika saņemts.
 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Labklājības ministrija
  • Centrālā finanšu un līgumu aģentūra

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
TA projekts paredz jauna psihosociālās rehabilitācijas pakalpojuma izstrādi un ieviešanu  bērniem ar funkcionāliem traucējumiem (t.i. autiskā spektra traucējumiem), viņu likumiskajiem pārstāvjiem un audžuģimenēm.

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi