Anotācija (ex-ante)

23-TA-1058: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 "Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumu Nr. 264 „Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 264) 18. punkts.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 „Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām”” (turpmāk – noteikumu projekts) izstrādāts saskaņā ar MK noteikumu Nr. 264 18. punktu, lai atbilstoši iesniegtajiem priekšlikumiem aktualizētu Profesiju klasifikatoru.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Profesiju klasifikators veidots, adaptējot Starptautiskās Darba organizācijas izstrādāto un 2008. gada martā pieņemto Starptautisko standartizēto profesiju klasifikāciju „International Standard Classification of Occupations (ISCO-08).
Profesiju klasifikators ir apstiprināts ar MK noteikumiem Nr. 264, kuru pielikumā izveidots profesiju saraksts. Profesiju klasifikators ir sistematizēts profesiju, arodu, amatu, specialitāšu saraksts, kas veidots, lai nodrošinātu starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu.
Profesiju klasifikatorā iekļautais termins „profesija” ir lietots saskaņā ar Darba likuma 40. panta otrās daļas 5. punktā noteikto, kur termins „profesija” tiek skaidrots kā arods, amats, specialitāte.
Profesiju klasifikators attiecas uz darba tirgus jomu un darba tirgū ir, piemēram, vēlēti amati (likumdevēji), amatpersonu amati, vadītāju amati, speciālistu amati un profesijas, speciālistu un strādnieku profesiju specializācijas, strādnieku amati un profesijas, un amati, kuros personas profesionālā darbība ir uzskatāma par amatniecību.
Profesijas nosaukums var sakrist ar ieņemamā amata nosaukumu, bet var būt arī, ka profesijas nosaukums nesakrīt ar ieņemamā amata nosaukumu, t.i., atbilstoši iegūtajai profesionālajai izglītībai un profesionālajai kvalifikācijai persona var ieņemt vairākus profesijai atbilstošus amatus.
Profesiju klasifikatorā profesijas klasificētas grupās atbilstoši Starptautiskās Darba organizācijas noteiktiem kodiem, kā arī noteiktas to kvalifikācijas pamatprasības un profesionālās darbības pamatuzdevumi. 
Saskaņā ar Profesiju klasifikatora struktūru un izstrādāto MK noteikumu Nr. 264 mērķi (nodrošināt starptautiskai praksei atbilstošu darbaspēka uzskaiti un salīdzināšanu) nav paredzēts iekļaut katrai profesijai konkrētas prasības konkrētā jomā.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
-
Risinājuma apraksts
Labklājības ministrija ir saņēmusi priekšlikumus Profesiju klasifikatora aktualizēšanai no publisko un privāto tiesību subjektiem un izvērtējusi iesniegtos priekšlikumus un pamatojošos dokumentus, un atbilstoši MK noteikumu Nr. 264 20. punktam, apzinot arī attiecīgās nozares ministrijas vai ekspertu viedokli par jaunu profesiju iekļaušanu Profesiju klasifikatorā, sagatavojusi noteikumu projektu par izmaiņām Profesiju klasifikatorā. Noteikumu projektā iestrādāti priekšlikumi Profesiju klasifikatora aktualizēšanai, tai skaitā Profesiju klasifikatorā tiek iekļautas jaunas profesijas un noteikti to pamatuzdevumi.
Informācija par priekšlikumiem Profesiju klasifikatora aktualizēšanai ir sniegta anotācijas pielikumā tabulas veidā.
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Darba ņēmēji
Ietekmes apraksts
Noteikumu projektam ir netieša ietekme uz darba ņēmējiem. Tiks veikti grozījumi esošajos darba līgumos.
Juridiskās personas
  • visi uzņēmumi
Ietekmes apraksts
Noteikumu projekts attiecas uz darba devējiem. Saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes veiktā Darbaspēka apsekojuma datiem, 2022. gadā darba devēju skaits bija 40,9 tūkstoši.
Jaunu profesiju iekļaušana Profesiju klasifikatorā un citas nepieciešamās izmaiņas veiktas saskaņā ar priekšlikumiem, ko sniegušas darba devējus pārstāvošas organizācijas, kas uzsvērušas, ka darba devējiem ir nepieciešamas šādas profesijas, lai atbilstu darba tirgus aktuālajai situācijai vai jaunam vai grozītam regulējumam attiecīgajā nozarē.
Darba likuma 40. panta otrās daļas 5. punkts nosaka, ka darba līgumā norāda darbinieka arodu, amatu, specialitāti atbilstoši Profesiju klasifikatoram un vispārīgu nolīgtā darba raksturojumu.
Ministru kabineta 2010. gada 7. septembra noteikumu Nr. 827 „Noteikumi par valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu veicēju reģistrāciju un ziņojumiem par valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli” 8.4 punkts nosaka, ka darba devējs, reģistrējot katru darba ņēmēju Valsts ieņēmumu dienestā un sniedzot ziņas par darba ņēmējiem, kopš 2013. gada 1. jūlija vienlaikus norāda arī darba ņēmēja profesijas (aroda, amata, specialitātes) kodu atbilstoši Profesiju klasifikatoram.
Tātad jau tagad darba devējiem ir jāsniedz informācija par darba ņēmēja profesijas nosaukumu un profesijas kodu, kas atbilst darba līgumā noteiktajai profesijai atbilstoši Profesiju klasifikatoram. To, ka, Profesiju klasifikators tiek papildināts ar jaunām profesijām (līdz ar to ar jauniem kodiem), nevar uzskatīt par darba devēja administratīvā sloga palielinājumu, jo, ja pašlaik šādas profesijas nav, tad par tādu nav slēgts arī darba līgums. Savukārt pēc jauno profesiju spēkā stāšanās, slēdzot darba līgumu ar darbiniekiem jaunajās profesijās, darba devējam, kā par jebkuru citu darba ņēmēja profesiju, būs jāpaziņo Valsts ieņēmumu dienestam. Par jauno profesijas nosaukumu un profesijas kodu darba devējam Valsts ieņēmuma dienestam būs jāziņo tajos gadījumos, ja profesija tiek svītrota no Profesiju klasifikatora, attiecīgi arī veicot grozījumus darba līgumā. Profesijas no Profesiju klasifikatora tiek svītrotas, balstoties uz nozari pārstāvošo organizāciju ieteikumiem.  
Izstrādājot projektu, tika izvērtēta projektā paredzēto izmaiņu ietekme uz izmaksām, kas darba devējiem varētu rasties, lai veiktu grozījumus spēkā esošajos darba līgumos un pielāgotu darba devēju lietotās darbaspēka uzskaites sistēmas Profesiju klasifikatorā veiktajām izmaiņām. Ņemot vērā to, ka darbaspēka uzskaites sistēmu lietotāji tajās var patstāvīgi veikt izmaiņas profesiju sarakstā un jaunās profesijas ievadīšana sistēmā ir neliela izmaiņa, kuras veikšanai parasti ir nepieciešams neliels laika resurss, secināms, ka darbaspēka uzskaites sistēmu pielāgošana Profesiju klasifikatorā veiktajām izmaiņām, kā arī darba līgumu grozījumi neradīs darba devējiem būtiskas finansiālas izmaksas vai būtisku administratīvo slogu.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-

4.1.1. Ministru kabineta 2022. gada 8. marta noteikumi Nr. 157 "Noteikumi par valsts valodas zināšanu apjomu, valsts valodas prasmes pārbaudes kārtību un valsts nodevu par valsts valodas prasmes pārbaudi" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 157).

Pamatojums un apraksts
Ņemot vēra to, ka noteikumu projekts paredz aktualizēt Profesiju klasifikatoru, ir nepieciešams veikt grozījumus MK noteikumos Nr. 157, lai salāgotu tos ar MK noteikumiem Nr. 264.
Atbildīgā institūcija
Izglītības un zinātnes ministrija
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
Ekonomikas ministrija, Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienests, Satiksmes ministrija, Valsts kanceleja, Valsts valodas centrs, Veselības ministrija
Nevalstiskās organizācijas
Latvijas Loģistikas asociācija, Latvijas nacionālo kravas ekspeditoru un loģistikas asociācija, Latvijas Būvniecības padome, Latvijas Vecmāšu asociācija, Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība.
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Publiskā apspriešana
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
Publiskā apspriešana norisinājās no 2023. gada 7. augusta līdz 2023. gada 21. augustam
(https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/3b27a8d6-99e3-4f5f-835c-3e35eb90fcfc).

Pirms noteikumu projekta izstrādes priekšlikumi Profesiju klasifikatora aktualizēšanai tika saskaņoti ar attiecīgām nozaru ministrijām.

Noteikumi pēc to pieņemšanas tiks publicēti oficiālajā izdevumā „Latvijas Vēstnesis”, kā arī portālā www.likumi.lv.
Par noteikumiem tiks sagatavota preses relīze, kas tiks nosūtīta medijiem un Labklājības ministrijas mājas lapā (adrese:
https://www.lm.gov.lv/lv/klasifikacija/profesiju-klasifikators/profesiju-klasifikators-aktualizets-2021gada-22februari) tiks aktualizēta informācija par Profesiju klasifikatoru (t.sk., Profesiju klasifikatora lietošanas metodiskie norādījumi ar piemēriem) un aktualizēta Profesiju klasifikatora programmatūra.

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Ir saņemti viedokļi no Latvijas Medicīnas inženierzinātnes un fizikas biedrības un biedrības "DROŠA MEDICĪNA". Viedokļu pārskats ir pievienots sadaļā "Papildu dokumenti".

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Valsts darba inspekcija
  • Valsts ieņēmumu dienests

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

Saskaņā ar Ministru kabineta 2017. gada 3. janvāra noteikumu Nr. 2 „Noteikumi par statistisko klasifikāciju sarakstu un tajā iekļauto statistisko klasifikāciju ieviešanas, uzturēšanas un publicēšanas kārtību” 5.3. apakšpunktu un pielikuma 32. punktu Labklājības ministrija, kura ir atbildīgā valsts institūcija par Profesiju klasifikatora ieviešanu, uzturēšanu un publicēšanu, Profesiju klasifikatoru izveido mašīnlasāmā formātā, nodrošinot tā publicēšanu ar eksporta iespēju, un saskaņā ar MK noteikumu Nr. 264 5.4. apakšpunktu nodrošina Profesiju klasifikatora elektroniskās versijas bezmaksas pieejamību vismaz CSV, XML un XLSX formātā. Pēc katras Profesiju klasifikatora aktualizācijas valsts institūcijas, kas izmanto Profesiju klasifikatoru savās datu bāzēs (piemēram, Valsts ieņēmumu dienests, Centrālā statistikas pārvalde), var lejupielādēt aktualizēto Profesiju klasifikatoru mašīnlasāmā formātā (CSV, XML un XLSX formātā), kas ir atrodams Labklājības ministrijas mājas lapā (adrese: https://www.lm.gov.lv/lv/klasifikacija/profesiju-klasifikators/profesiju-klasifikators-aktualizets-2022gada-8aprili). Tādējādi valsts iestādēm tas neradīs papildu izmaksas, jo Profesiju klasifikatora pieejamību nodrošina izstrādātā programmatūra.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Pielikums
Nosaukums
Pielikums tiesību akta projekta "Grozījums Ministru kabineta 2017. gada 23. maija noteikumos Nr. 264 "Noteikumi par Profesiju klasifikatoru, profesijai atbilstošiem pamatuzdevumiem un kvalifikācijas pamatprasībām"" anotācijai