Anotācija (ex-ante)

22-TA-1125: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2021. gada 28. septembra noteikumos Nr. 662 "Epidemioloģiskās drošības pasākumi Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Projekts paredz:1)svītrot prasību attiecībā uz NBS, jo  Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā norma pēc būtības regulē to pašu jautājumu - NBS komandierim paredzētas tiesības par obligātu amata prasību profesionālā dienesta karavīriem un NBS nodarbinātajiem civilajiem darbiniekiem noteikt derīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta esību. 
2)svītrot aktualitāti zaudējušu prasību par asistenta pakalpojumu;
3)svītrot prasību SAC apmeklētājiem uzrādīt vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu, jo pašreizējā situācijā efektīvākais aizsardzības līdzeklis ir FFP2 respirators, bet vakcinācijas dotā aizsardzība apmeklētājam jau varētu būt mazinājusies,
4)svītrot prasību pašvaldībām sadarbībā ar laboratorijām nodrošināt transporta loģistiku izglītības iestāžu skrīningam nepieciešamo materiālu piegādei un paraugu savākšanai, jo skrīninga apjoms mazinās, kā arī šāda sadarbība praktiski vairs nenotiek,
5)tehnisku precizējumu, svītrojot prasību informēt izglītības iestādi par izglītojamā par izglītojamā atrašanos mājas karantīnā, jo ir atcelta prasība atrasties mājas karantīnā,
6) dot tiesības vakcinācijas pakalpojuma sniedzējiem reģistrēt vakcinācijas faktu vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā par ārvalstīs saņemtu pirmo Covid-19 vakcīnas devu, ja to apliecina ar citā valstī izsniegtu sadarbspējīgu sertifikātu vai citu medicīnisko dokumentu un persona pilnībā tiek vakcinēta Latvijā, lai personas (piemēram, no Ukrainas) varētu ātrāk pabeigt vakcināciju pret Covid-19 un iegūt pilnībā vakcinētas personas statusu,
7)dot tiesības Nacionālajam veselības dienestam apstrādāt Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā arī personas (seniora) kontaktpersonas tālruņa numuru saziņas veikšanai, kas nepieciešams gadījumos, kad ar  pašu senioru telefoniski nav iespējams sazināties.
 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Projekta mērķis ir veikt tehniskus precizējums, kā arī precizējumus atbilstoši aktuālajai epidemioloģiskajai situācijai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Uz 2022.gada 11.aprīli saslimstības rādītājs turpina samazināties, 14 dienu kumulatīvais rādītājs uz 100 000 iedzīvotāju ir 960.2. Tādējādi joprojām iespējams mazināt atsevišķus epidemioloģiskās drošības pasākumus, kā arī nepieciešams pārskatīt noteikumus, lai svītrotu par neaktuālām kļuvušās normas.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
1. Covid-19 infekcijas izplatības mazināšanas nolūkos attiecībā uz Nacionālajos bruņotajos spēkos (turpmāk – NBS) nodarbinātajām personām (profesionālā dienesta karavīriem un civilajiem darbiniekiem) līdzīgi kā uz citām nodarbinātības jomām publiskajā sektorā tika noteikta obligāta prasība pēc vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta. Ņemot vērā nepieciešamību arī pandēmijas apstākļos nodrošināt nepārtrauktu valsts aizsardzības uzdevumu izpildi, MK noteikumu Nr.662 8.punkts NBS komandierim paredzēja tiesības vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikātu noteikt par obligātu prasību profesionālā dienesta pildīšanai (karavīriem) un obligātu amata prasību NBS nodarbinātajiem civilajiem darbiniekiem.
 
Mazinoties pandēmijas izplatībai, tika atcelta valstī vispār noteiktā prasība pēc vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta nodarbinātības jomā, nosakot, ka turpmāk darba devējam tikai izņēmuma gadījumos būs tiesības izvirzīt prasību pēc derīga vakcinācijas sertifikāta (skatīt MK noteikumu 662 121.3.apakšpunktu un 24.1 punktu). Mainoties epidemioloģiskās drošības situācijai valstī, tiesiskais regulējums tika precizēts ne tikai MK noteikumos Nr.662, bet arī Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā. Ar 2022.gada 17.marta grozījumiem Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likumā, kas stājās spēkā 2022.gada 23.martā, NBS komandierim tika paredzētas tiesības par obligātu amata prasību profesionālā dienesta karavīriem un Nacionālajos bruņotajos spēkos nodarbinātajiem civilajiem darbiniekiem noteikt derīga vakcinācijas vai pārslimošanas sertifikāta esību. Tādējādi vakcinācijas sertifikāta prasība profesionālā dienesta karavīriem līdz ar minēto grozījumu pieņemšanu likumā tika noteikta par amata prasību dienesta prasības vietā. Šāda kārtība turpmāk ļaus NBS komandierim izvērtēt tos amatus bruņotajos spēkos, kuru izpildei prasība pēc derīga vakcinācijas sertifikāta ir kritiski svarīga, un izvirzīt to pēc nepieciešamības.
Risinājuma apraksts
Ņemot vērā iepriekš minētos apstākļus, un to, ka Covid-19 infekcijas izplatības pārvaldības likuma 7.3 panta 5.1 daļas norma pēc būtības regulē to pašu jautājumu, kas tiek regulēts MK noteikumu Nr.662 8.punktā, no MK noteikumiem Nr.662 nepieciešams svītrot 8.punktu.
Problēmas apraksts
2.Tā kā asistenta pakalpojumu atbilstoši MK noteikumu Nr. 316 47. punktam varēja izmantot ne ilgāk kā līdz 2021. gada 31. decembrim, tad noteikumu Nr. 662. 73. un 74. punkts attiecīgi ir zaudējuši aktualitāti.
Risinājuma apraksts
Projekts paredz svītrot 73.punktu, kas noteica, ka, ja personai ar invaliditāti nav iespēju izmantot asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā un koledžā atbilstoši pašvaldības sociālā dienesta lēmumā par asistenta pakalpojuma piešķiršanu noteiktajiem pasākumiem piešķirtajā un nepieciešamajā apjomā valstī izsludinātās ārkārtējās situācijas laikā Covid-19 infekcijas izplatības ierobežošanai noteikto epidemioloģiskās drošības pasākumu dēļ, persona asistenta pakalpojumu var izmantot sociālās iekļaušanas pasākumiem atbilstoši iepriekšējos trijos kalendāra mēnešos izmantotajam vidējam stundu skaitam. Tāpat projekts paredz svītrot 74.punktu, kas noteica, ka minētais regulējums piemērojams attiecībā uz personām, kuras saskaņā ar Ministru kabineta 2021. gada 18. maija noteikumu Nr. 316 "Noteikumi par asistenta, pavadoņa un aprūpes pakalpojumu personām ar invaliditāti" (turpmāk – MK noteikumi Nr. 316) noslēgumu jautājumu 47. punktu asistenta pakalpojumu saņēma atbilstoši Ministru kabineta 2012. gada 18. decembra noteikumiem Nr. 942 "Kārtība, kādā piešķir un finansē asistenta pakalpojumu pašvaldībā, augstskolā un koledžā" un pamatojoties uz noslēgto līgumu par asistenta pakalpojuma sniegšanu.
Problēmas apraksts
3.Šobrīd Latvijā ierodas Ukrainas bēgļi, kuriem  nav pilnībā pabeigta vakcinācija pret Covid-19 infekciju.  Šīm personām saskaņā ar normatīvo regulējumu ir jāraksta iesniegums Nacionālajam veselības dienesta par viena vakcinācijas fakta atzīšanu.
 
Risinājuma apraksts
Plānotie grozījumi mazinās šķēršļus, un personas, kuras citā valstī saņēmušas vakcinācijas pirmo devu, varēs ātrāk pabeigt vakcināciju pret Covid-19 infekciju un iegūs pilnībā vakcinētas personas statusu, ja, ierodoties vakcinēties, vakcinācijas pakalpojuma sniedzēji Vienotajā veselības nozares elektroniskās informācijas sistēmā no citā valstī izsniegta sadarbspējīga sertifikāta vai cita medicīniskā dokumenta ievadīs informāciju par ārvalstīs saņemtu pirmo Covid-19 vakcīnas devu.
Problēmas apraksts
4.Šobrīd Ministru kabineta noteikumi Nr. 622 nosaka, ka Nacionālais veselības dienests (Dienests) ir tiesīgs apstrādāt personu kontaktinformāciju (punkts 280.1.8.1.), lai informētu personas par iespēju saņemt vakcīnu pret Covid-19. 2021.gada oktobrī, decembrī un 2022.gada martā Dienests veica tiešās uzrunāšanas kampaņu, piezvanot uz nevakcinēto iedzīvotāju vecumā virs 60 gadiem Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā norādītajiem kontakttālruņiem. 2022. gada martā, lai veicinātu senioru pirmreizējo vakcināciju, saziņas rezultātā ap 100 senioriem ir piekrituši/ pieteikušies vakcinācijas uzsākšanai, ko viņi nebūtu izdarījuši, ja Dienests viņus neuzrunātu tieši. 
Veicot senioru tiešo uzrunāšanu (zvanot uz Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā norādīto personas tālruni), tika konstatēts, ka aptuveni 30% izejošo zvanu gadījumā uz zvanu netiek atbildēts (pēc trīs izejošajiem zvaniem no Dienesta puses), un 5-10% gadījumos uz zvanu atbild persona, kas nepazīst senioru, kuram tika zvanīts. Šiem gadījumiem ir iespējami vairāki izskaidrojumi:
daudzi seniori, it īpaši iedzīvotāji, kuri ir vecāki par 70-80 gadiem, mēdz neprast izmantot tehnoloģijas, tāpēc neatbild uz telefona zvaniem;
dzirdes vai kognitīvu problēmu rezultātā seniors var nezināt/nesaprast, ka viņam tiek zvanīts;
personām paliekot vecākām un atkarīgākām no aprūpētājiem, pazūd vajadzība pēc personīga telefona, un dati Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā neatbilst faktiskajai situācija – konkrētais tālruņa numurs var piederēt citai personai.  
Risinājuma apraksts
Lai palielinātu to iedzīvotāju vecumā virs 60 gadiem, kuriem ir piedāvāta iespēja uzsākt vakcināciju, skaitu, Dienestam ir nepieciešams apstrādāt Vienotajā veselības nozares elektroniskajā informācijas sistēmā personas (seniora) kontaktpersonas tālruņa numuru saziņas veikšanai. Tas ir īpaši aktuāli gadījumos, kad iedzīvotājs vecumā virs 60 gadiem cieš no neatgriezieniskiem funkcionālajiem traucējumiem un izmanto aprūpētāja palīdzību ikdienas darbību veikšanai. Tādā gadījumā senioram ir īpaši svarīgi saņemt vakcīnu pret Covid-19, jo seniors ir riska grupā, bet vienīgā iespējamā komunikācija šādā situācijā ir iespējama ar seniora kontaktpersonu vai aprūpētāju. Bez tam jāņem vērā, ka vakcinācija turpina būt galvenais individuālās aizsardzības līdzeklis pret smagu slimības gaitu un nāvi Covid-19 infekcijas rezultātā. Pēc ekspertu prognozēm, 2022. gada rudenī ir iespējams jauns vīrusa uzliesmojums, tāpēc ir nepieciešams veicināt vakcinācijas aptveri sabiedrībā jau tagad, it īpaši iedzīvotājiem vecumā virs 60 gadiem. 88.7% no nāves gadījumiem Covid-19 infekcijas rezultātā ir tieši vecuma grupā virs 60 gadiem, tāpēc, lai uzrunātu pēc iespējas lielāko iedzīvotāju vecumā virs 60 gadiem skaitu, piedāvājot viņiem uzsākt vakcināciju, ir nepieciešams noteikt tiesības Dienestam apstrādāt personas (seniora) kontaktpersonas tālruņa numuru. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

Projekts saskaņots 08.04.22. Operatīvās vadības grupā.
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar 1)SAC apmeklētājus, 2)citās valstīs vakcināciju uzsākušas personas, kuras vēlas vakcināciju pabeigt Latvijā.
Juridiskās personas
Ietekmes apraksts
Projekts skar vakcinācijas pakalpojuma sniedzējus.

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Projekts tiek virzīts steidzamības kārtā, pamatojoties uz ekspertu viedokli. Izskatīts 2022.gada 8.aprīļa Operatīvās vadības grupā. 

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Projektā noteikti epidemioloģiskās drošības pasākumi, kas skar sabiedrības veselību.

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi