Anotācija (ex-ante)

21-TA-184: Noteikumu projekts (Grozījumi)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Grozījumi Ministru kabineta 2010. gada 2. februāra noteikumos Nr. 103 "Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība"" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
    Izstāšanās līgums, kas noslēgts starp Eiropas Savienību un Apvienoto Karalisti par Apvienotās Karalistes sakārtotu izstāšanos no Eiropas Savienības saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienību 50. pantu.
        Nepieciešamība pilnveidot jauno transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanu, vadoties no ES un EEZ valstu, tostarp valstu ar labākajiem satiksmes drošības rādītājiem (piem. Norvēģija, Nīderlande u.c.) transportlīdzekļu vadītāju tiesību iegūšanas kārtības un  labākās vadīšanas eksāmenu pieņemšanas prakses izvērtējuma.


 

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
 Noteikumu projekts paredz nodrošināt vienas derīgas vadītāja apliecības principu attiecībā uz Apvienotajā Karalistē un Latvijas Republikā izsniegtajām vadītāja apliecībām arī pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no Eiropas Savienības.
     Tāpat noteikumu projekts paredz, ka AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļu, B1 un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu figūras jeb speciālie manevri, kas līdz šim tika veikti norobežotā laukumā, turpmāk tiks veikti reālajā ceļu satiksmē. 
Spēkā stāšanās termiņš
Jebkādi citi nosacījumi (atrunāti tiesību aktā)
Pamatojums
    Tā kā pirms jauno tiesību normu piemērošanas ir jāveic sagatavošanās, piemēram, autoskolu un apmācāmo personu informēšana, eksaminācijā iesaistīto darbinieku apmācība u.c., noteikumu projektā paredzēts, ka jaunā vadīšanas eksāmenu pieņemšanas kārtība stāsies spēkā 2022.gada 1.aprīlī.  
Pārējās noteikumos noteiktās prasības stājas spēkā vispārējā kārtībā.

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministru kabineta noteikumu projekts „Grozījumi Ministru kabineta 2010.gada 2.februāra noteikumos Nr.103 „Transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanas un atjaunošanas kārtība un vadītāja apliecības izsniegšanas, apmaiņas, atjaunošanas un iznīcināšanas kārtība” (turpmāk - noteikumu projekts) paredz nodrošināt vienas derīgas vadītāja apliecības principu attiecībā uz Apvienotajā Karalistē (turpmāk - AK) un Latvijas Republikā izsniegtajām vadītāja apliecībām arī pēc AK izstāšanās no Eiropas Savienības.
         Lai attīstītu un pilnveidotu transportlīdzekļu vadītāju sagatavošanu, noteikumu projekts paredz, ka AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļu, B1 un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu figūras jeb speciālie manevri, kuri līdz šim tika veikti norobežotā laukumā, turpmāk tiks veikti reālajā ceļu satiksmē. Eksāmenu pieņemšanas kārtības pilnveidošana uzlabos jauno vadītāja apmācību autoskolās, lai nodrošinātu gatavību patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē, tādejādi paaugstinot satiksmes drošības līmeni.        


   Ņemot vērā, ka AK ir izstājusies no Eiropas Savienības, lai novērstu situāciju, ka vienai personai ir vairāk kā viena derīga vadītāja apliecība, nepieciešams noteikt personai pienākumu, mainot AK izsniegtu vadītāja apliecību pret Latvijas Republikas vadītāja apliecību, nodot iepriekš izsniegto vadītāju apliecību. Minētais princips ir iestrādāts normatīvajos aktos un jau darbojas attiecībā uz visām  ES un EEZ dalībvalstīm, un tas nodrošina tiesisko noteiktību attiecībā uz personas tiesībām vadīt transportlīdzekli un vadītāja apliecību, kas apliecina šīs tiesības. Lai noteiktu šādu vadītāja apliecības apmaiņas kārtību, ar AK ir panākta vienošanās par ES noteiktās apliecību apmaiņas kārtības saglabāšanu, tostarp apliecību apmaiņu bez eksāmenu kārtošanas, apmainīto apliecību nosūtīšanu izdevējvalstij u.c. Vienlaikus patreiz spēkā esošajos noteikumos nav iekļauta norma, kas noteiktu, ka saņemot Latvijas vadītāja apliecību ir pienākums nodot iepriekš izsniegtu AK vadītāju apliecību, tostarp personām ar dubulto pilsonību (noteikumu projekta 1.1.apakšpunkts).
              Ar mērķi uzlabot ceļu satiksmes drošības situāciju, ir jārod arvien jauni, inovatīvi un efektīvi risinājumi transportlīdzekļu vadītāju tiesību iegūšanas vadīšanas eksāmenu pilnveidošanai. Viens no risinājumiem, kas tiek izmantots praktiski visās ES un EEZ dalībvalstīs, ir B1 un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai  noteiktās figūras jeb speciālos manevrus veikt reālā ceļu satiksmē. Sistēmas pilnveidošana uzlabos jauno vadītāju gatavību patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē, jo gan apmācībā apgūtās, gan eksāmena laikā pārbaudītās iemaņas (piemēram, novietot transportlīdzekli stāvvietā, apgriezties braukšanai pretējā virzienā u.tml.), būs notikušas reālos apstākļos, kas sniegs ieguldījumu ceļu satiksmes drošības uzlabošanā.
Līdz šim vadīšanas eksāmenā personām jādemonstrē iemaņas figūru izpildē speciāli izveidotā eksaminēšanas laukumā. Lai arī, veicot figūras ar noteiktu kustību skaitu, tiek demonstrētas transportlīdzekļa kontrolēšanas pamatiemaņas, tomēr praksē daudzos gadījumos figūras tiek veiktas mehāniski, bez izpratnes. Būtībā, figūru izpilde speciāli izveidotā, ierobežotā laukumā ir vadīšanas apmācības sākumposms, kuram būtu jānoslēdzas ar prasmi iegūtās iemaņas izmantot reālajā ceļu satiksmē. Tā kā, figūru izpilde laukumā šobrīd ir vadīšanas eksāmena būtiska sastāvdaļa, tad nereti vadītāja sagatavošanās posmā, tai tiek veltīta daudz lielāka uzmanība nekā reālai dalībai ceļu satiksmē.  Nonākot ceļu satiksmē, jaunie vadītāji bieži vien nemāk novietot transportlīdzekli stāvvietā vai veikt citus manevrus. Nolūkā vadīšanas eksāmena prasības pietuvināt reālām satiksmes situācijām, noteikumu projekts paredz, ka turpmāk ar AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļiem, B1 un B kategorijas transportlīdzekļiem figūras tiks veiktas reālajā ceļu satiksmē, kā arī termins “figūras” tiks aizstāts ar terminu “speciālie manevri”, tādējādi atspoguļojot ceļu satiksmē veicamo darbību būtību un nošķirot tās no figūrām, kuras citu kategoriju transportlīdzekļu vadītāja tiesību iegūšanai joprojām tiks izpildītas norobežotā laukumā. Tā kā autobūves attīstības rezultātā liela daļa automobiļu ir aprīkota ar drošības sensoriem, kas palīdz speciālos manevrus veikt droši, turklāt nepieciešamības gadījumā eksaminācijas inspektors var pārņemt transportlīdzekļa vadības kontroli, speciālo manevru izpilde ceļu satiksmē neradīs papildus draudus satiksmes drošībai (noteikumu projekta 1.2., 1.4., 1.5. un 1.6.apakšpunkts).
        Attīstoties tehnoloģijām un mainoties transportlīdzekļu vadītāju paradumiem, nepieciešams paredzēt iespēju eksāmenos izmantot navigācijas iekārtu, lai novērtētu topošā vadītāja kompetenci braukt, vadoties pēc tās norādēm. Līdz ar to paredzēts daļu vadīšanas eksāmena laika veltīt patstāvīgas braukšanas iemaņu pārbaudei, braukšanas maršrutu izvēloties pēc virzienu rādītājiem vai izmantojot navigācijas iekārtu. Patstāvīgas braukšanas kompetences novērtējums ir būtisks, lai pārliecinātos par vadītāja spēju pieņemt atbilstošus lēmumus, izvēloties maršrutu (noteikumu projekta 1.3.apakšpunkts).
          Lai braukšanas kompetence tiktu vērtēta kopumā un eksāmens netiktu pārtraukts pirms visu iemaņu demonstrēšanas, uz eksāmeniem ar AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļiem, B1 un B kategorijas transportlīdzekļiem ir attiecināms nosacījums, ka eksāmens ir nokārtots, ja pretendentam ir labs vai pietiekams kompetences līmenis (noteikumu projekta 1.6.apakšpunkts).
        Lai novērstu tiesību normu neatbilstību, ievērojot Ceļu satiksmes likumā izdarītos grozījumus, noteikumu projekts paredz precizēt norādi par nepieciešamo vecumu velosipēda vadītāja apliecības izsniegšanai (noteikumu projekta 1.7.apakšpunkts).

           Lai nodrošinātu samērīgu pārejas posmu  attiecībā uz speciālo manevru veikšanu ceļu satiksmē, ir noteikts atšķirīgs jaunā tiesiskā regulējuma spēkā stāšanās laiks, paredzot, ka jaunā vadīšanas eksāmenu pieņemšanas kārtība stāsies spēkā 2022.gada 1.aprīlī (noteikumu projekta 2.punkts).

 
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
  Ņemot vērā, ka AK ir izstājusies no Eiropas Savienības, lai novērstu situāciju, ka vienai personai ir vairāk kā viena derīga vadītāja apliecība, nepieciešams noteikt personai pienākumu, mainot AK izsniegtu vadītāja apliecību pret Latvijas Republikas vadītāja apliecību, nodot iepriekš izsniegto vadītāju apliecību. Minētais princips ir iestrādāts normatīvajos aktos un jau darbojas attiecībā uz visām  ES un EEZ dalībvalstīm, un tas nodrošina tiesisko noteiktību attiecībā uz personas tiesībām vadīt transportlīdzekli un vadītāja apliecību, kas apliecina šīs tiesības. Lai noteiktu šādu vadītāja apliecības apmaiņas kārtību, ar AK ir noslēgta vienošanās par ES noteiktās apliecību apmaiņas kārtības saglabāšanu, tostarp apliecību apmaiņu bez eksāmenu kārtošanas, apmainīto apliecību nosūtīšanu izdevējvalstij u.c. Vienlaikus patreiz spēkā esošajos noteikumos nav iekļauta norma, kas noteiktu, ka saņemot Latvijas vadītāja apliecību ir pienākums nodot iepriekš izsniegtu AK vadītāju apliecību, tostarp personām ar dubulto pilsonību.
              Ar mērķi uzlabot ceļu satiksmes drošības situāciju, ir jārod arvien jauni, inovatīvi un efektīvi risinājumi transportlīdzekļu vadītāju tiesību iegūšanas vadīšanas eksāmenu pilnveidošanai. Viens no risinājumiem, kas tiek izmantots praktiski visās ES un EEZ dalībvalstīs, ir B1 un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas tiesību iegūšanai  noteiktās figūras jeb speciālos manevrus veikt reālā ceļu satiksmē. Sistēmas pilnveidošana uzlabos jauno vadītāju gatavību patstāvīgi piedalīties ceļu satiksmē, jo gan apmācībā apgūtās, gan eksāmena laikā pārbaudītās iemaņas (piemēram, novietot transportlīdzekli stāvvietā, apgriezties braukšanai pretējā virzienā u.tml.), būs notikušas reālos apstākļos, kas sniegs ieguldījumu ceļu satiksmes drošības uzlabošanā.
Risinājuma apraksts
Lai nodrošinātu vienas derīgas vadītāja apliecības principu attiecībā uz Apvienotajā Karalistē un Latvijas Republikā izsniegtajām vadītāja apliecībām arī pēc Apvienotās Karalistes izstāšanās no Eiropas Savienības, noteikumu projektā paredzēti attiecīgi grozījumi. 
     Tāpat noteikumu projekts paredz, ka AM kategorijas trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļu, B1 un B kategorijas transportlīdzekļu vadīšanas eksāmenu figūras jeb speciālie manevri, kas līdz šim tika veikti norobežotā laukumā, turpmāk tiks veikti reālajā ceļu satiksmē. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?
-

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?

2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt

Fiziskās personas
  • Personas, kuras vēlas iegūt transportlīdzekļa vadīšanas apliecību.
Ietekmes apraksts
Personas, kuras pēc 2022.gada 1.aprīļa kārtos vadīšanas eksāmenu, lai iegūtu vadīšanas tiesības AM kategorijas ar trīsriteņu vai četrriteņu transportlīdzekļiem, kā arī B1 un B kategorijas transportlīdzekļiem (2020.gadā minēto kategoriju vadīšanas tiesības ieguva vairāk kā 20 000  personas), tostarp personas ar Apvienotajā Karalistē iegūtu vadītāja apliecību.
Juridiskās personas

2.2. Tiesiskā regulējuma ietekme uz tautsaimniecību

Vai projekts skar šo jomu?

2.3. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

2.4. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts

Noteikumu projektā ietvertas normas, kas izriet no "Nolīgums starp Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes valdību un Eiropas Savienību par vadītāja apliecību atzīšanu un apmaiņu".

6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas

Valsts un pašvaldību institūcijas
VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"
Nevalstiskās organizācijas
Cits
-

6.2. Sabiedrības līdzdalības organizēšanas veidi

Veids
Sabiedriskā apspriede
Saite uz sabiedrības līdzdalības rezultātiem
https://vktap.mk.gov.lv/public_participations/public_discussions/e4096712-b843-4b71-bf42-c26a8c1fe1d3

6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti

Sabiedrības atsauksmes pēc noteikumu projekta publicēšanas netika saņemtas.

6.4. Cita informācija

nav
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • VAS "Ceļu satiksmes drošības direkcija"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija


Normatīvā akta izpilde tiks nodrošināta VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija” līdzšinējo funkciju ietvaros.
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?
-

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi
Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk