Anotācija (ex-ante)

23-TA-1569: Rīkojuma projekts (Vispārīgais)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Tiesību akta projekta "Par valsts nekustamo īpašumu Ludzas novadā nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu" sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojums (anotācija)
1. Tiesību akta projekta izstrādes nepieciešamība

1.1. Pamatojums

Izstrādes pamatojums
Ministrijas / iestādes iniciatīva
Apraksts
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta pirmā un otrā daļa un 5.panta pirmā daļa, Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pants.

1.2. Mērķis

Mērķa apraksts
Ministru kabineta rīkojuma projekts “Par valsts nekustamo īpašumu Ludzas novadā nodošanu Finanšu ministrijas valdījumā un pārdošanu” (turpmāk – rīkojuma projekts) sagatavots, lai nodotu Finanšu ministrijas valdījumā valsts nekustamos īpašumus, kas nav nepieciešami Izglītības un zinātnes ministrijas (turpmāk – ministrija) vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Spēkā stāšanās termiņš
Vispārējā kārtība

1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi

Pašreizējā situācija
Ministrijas valdījumā un Rēzeknes tehnikuma lietojumā un pārvaldīšanā atrodas deviņi valsts nekustamie īpašumi Ludzas novadā, kas turpmāk nebūs nepieciešami ministrijas un tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, jo ar 2023. gada 1. septembri tiks slēgta Rēzeknes tehnikuma mācību īstenošanas vieta Zilupē.
Lietu tiesības, kas apgrūtina rīkojuma projektā minētos valsts nekustamos īpašumus, ir reģistrētas attiecīgajos zemesgrāmatu nodalījumos un noteiktie apgrūtinājumi reģistrēti Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā. Minētie apgrūtinājumi neradīs ietekmi uz rīkojuma projektā minēto valsts nekustamo īpašumu turpmāko izmantošanu to valdītāja un īpašnieka maiņas gadījumā.
Rīkojuma projektā iekļauto valsts nekustamo īpašumu raksturojums:
1. “Zilupes arodvidusskola” (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6896 003 0079), Zaļesjes pagastā, Ludzas novadā.
Nekustamais īpašums sastāv no piecām zemes vienībām (zemes vienību kadastra apzīmējumi 6896 003 0073, 6896 003 0076, 6896 003 0077, 6896 003 0079 un 6896 003 0091) 36,6133 ha kopplatībā. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zaļesjes pagasta zemesgrāmatas nodalījumā Nr.192. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi. 
2. Kalna iela 1, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 503 0002).
Nekustamais īpašums sastāv no būves (pagrabs) (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0042 003). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000048879. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi. Minētā būve atrodas uz privātpersonai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0042) Kalna ielā 3, Zilupē, Ludzas novadā. Starp Rēzeknes tehnikumu un īpašnieci 2023. gada 1. janvārī noslēgts Zemes nomas līgums Nr.01/2023 (termiņš - 2024. gada 31. decembris). 
3. Kalna iela 4, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 503 0041).
Nekustamais īpašums sastāv no būves (viesnīca) (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0042 005). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000049222. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi. Minētā būve atrodas uz privātpersonai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0042) Kalna ielā 3, Zilupē, Ludzas novadā. Starp Rēzeknes tehnikumu un īpašnieci 2023. gada 1. janvārī noslēgts Zemes nomas līgums Nr.01/2023 (termiņš - 2024. gada 31. decembris).
4. Kalna iela 4A, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 503 0001).
Nekustamais īpašums sastāv no būves (sporta zāle) (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0042 006). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.222. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi. Minētā būve atrodas uz privātpersonai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0042) Kalna ielā 3, Zilupē, Ludzas novadā. Starp Rēzeknes tehnikumu un īpašnieci 2023. gada 1. janvārī noslēgts Zemes nomas līgums Nr.01/2023 (termiņš - 2024. gada 31. decembris).
5. Kalna iela 5, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 503 0005).
Nekustamais īpašums sastāv no būves (katlu māja) (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0043 001). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000049259. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi. Minētā būve atrodas uz privātpersonai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0043) Kalna ielā 5, Zilupē, Ludzas novadā. Starp Rēzeknes tehnikumu un īpašnieci 2023. gada 1. janvārī noslēgts Zemes nomas līgums Nr.01/2023 (termiņš - 2024. gada 31. decembris).
6. Kalna iela 9, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 003 0228).
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0228) 2,2562 ha platībā. Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000059299. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi.
7. Raiņa iela 36, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 503 0003).
Nekustamais īpašums sastāv no būves (ēdnīca) (būves kadastra apzīmējums 6817 003 0042 001). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000049340. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi. Minētā būve atrodas uz privātpersonai piederošas zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0042) Kalna ielā 3, Zilupē, Ludzas novadā. Starp Rēzeknes tehnikumu un īpašnieci 2023. gada 1. janvārī noslēgts Zemes nomas līgums Nr.01/2023 (termiņš - 2024. gada 31. decembris).
8. Raiņa iela 40, Zilupe, Ludzas novads (nekustamā īpašuma kadastra Nr.6817 003 0239).
Nekustamais īpašums sastāv no zemes vienības (zemes vienības kadastra apzīmējums 6817 003 0239) 7,3094 ha platībā un 10 būvēm (caurlaides ēka, mācību korpuss Nr.3, mācību korpuss Nr.2, garāža, mācību korpuss Nr.4, mehāniskā darbnīca, trīs noliktavas un kokapstrādes darbnīca) (būvju kadastra apzīmējumi 6817 003 0239 001, 6817 003 0239 002, 6817 003 0239 003, 6817 003 0239 004, 6817 003 0239 005, 6817 003 0239 006, 6817 003 0239 007, 6817 003 0239 010, 6817 003 0239 011 un 6817 003 0239 013). Īpašuma tiesības nostiprinātas Latvijas valstij ministrijas personā Rēzeknes tiesas Zilupes pilsētas zemesgrāmatas nodalījumā Nr.100000049077. Nav noslēgti nomas līgumi un nav uzsākti tiesvedības procesi.
Problēmas un risinājumi
Problēmas apraksts
Rīkojuma projekta mērķis un būtība ir nodot Finanšu ministrijas valdījumā (valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā) deviņus valsts nekustamos īpašumus, kas nav nepieciešami ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai.
Gadījumā, ja šie valsts nekustamie īpašumi netiks nodoti, ministrijai un Rēzeknes tehnikumam arī turpmāk būs jānodrošina to saglabāšana un aizsardzība no negatīvas ārējās vides iedarbības, t.sk. no trešo personu ļaunprātīgas rīcības, kas savukārt nozīmē finanšu un administratīvo resursu ieguldīšanu. Nepietiekamo finanšu resursu un neprofesionālas apsaimniekošanas rezultātā turpinās samazināties valsts nekustamo īpašumu vērtība un konkurētspēja nekustamā īpašuma tirgū. Ņemot vērā Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 3.pantā ietverto principu, ka rīcībai ar valsts finanšu līdzekļiem un mantu jābūt lietderīgai, papildu līdzekļu ieguldīšana valsts nekustamajos īpašumos, kurus iestāde savu funkciju izpildei neplāno izmantot, nav lietderīga un neietilpst ne ministrijas, ne tās padotībā esošo iestāžu funkcijās.
Risinājuma apraksts
Valsts nekustamie īpašumi, kas nav nepieciešami ministrijas vai tās padotībā esošo iestāžu funkciju nodrošināšanai, līdz 2023. gada 30. septembrim tiks nodoti Finanšu ministrijas valdījumā (valsts akciju sabiedrības „Valsts nekustamie īpašumi” pārvaldīšanā), tādējādi atbrīvojot ministriju un Rēzeknes tehnikumu no tiem neraksturīgas funkcijas - izglītības funkciju nodrošināšanai nevajadzīgo valsts nekustamo īpašumu pārvaldīšana - veikšanas.
Rīkojuma projekta 4. un 5.punkts paredz atļaut valsts akciju sabiedrībai "Valsts nekustamie īpašumi" pārdot izsolē rīkojuma projekta 1.punktā minētos nekustamos īpašumus.
Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 4.panta pirmā daļa noteic, ka valsts mantas atsavināšanu var ierosināt, ja tā nav nepieciešama attiecīgajai iestādei vai citām valsts iestādēm to funkciju nodrošināšanai. Saskaņā ar Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 "Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta" 12.punktu, lai noskaidrotu, vai atsavināmais valsts nekustamais īpašums nav nepieciešams citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, izņemot šo noteikumu 11.1.apakšpunktā minēto gadījumu, ministrija noteiktā kārtībā iesniedz izsludināšanai Valsts sekretāru sanāksmē Ministru kabineta rīkojuma projektu par valsts nekustamā īpašuma atsavināšanu. Ja divu nedēļu laikā pēc Ministru kabineta rīkojuma projekta izsludināšanas Valsts sekretāru sanāksmē valsts iestādes, valsts kapitālsabiedrības vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes nepieprasa rīkojuma projektā minēto nekustamo īpašumu valsts pārvaldes funkciju nodrošināšanai saskaņā ar Valsts pārvaldes iekārtas likumu, to var atsavināt likumā noteiktajā kārtībā.
Ņemot vērā minēto, atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 1.februāra noteikumu Nr.109 „Kārtība, kādā atsavināma publiskās personas manta” 12.punktā noteiktajam, lai noskaidrotu, vai atsavināmie valsts nekustamie īpašumi nav nepieciešami citai valsts iestādei, valsts kapitālsabiedrībai vai atvasinātas publiskas personas vai to iestādes funkciju nodrošināšanai, rīkojuma projektu izsludinot Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā, ir nodrošināts minētajos noteikumos noteiktais pienākums.
Atsavinot rīkojuma projektā norādītās zemes vienības, jāievēro likumā "Par zemes privatizāciju lauku apvidos" noteiktie ierobežojumi darījumiem ar zemes īpašumiem, tostarp, darījumiem ar lauksaimniecības zemi, kā arī, atsavinot rīkojuma projektā minētos nekustamos īpašumus, jāievēro arī likumā "Par zemes reformu Latvijas Republikas pilsētās" 21.pantā noteiktie nosacījumi darījumiem ar zemes īpašumiem.
Ņemot vērā to, ka no 2023. gada 1. janvāra piespiedu dalītā īpašuma tiesisko attiecību gadījumā pusēm nav nepieciešams slēgt līgumus, lai regulētu to starpā pastāvošās tiesiskās attiecības – šo attiecību regulācija notiek uz likuma pamata (likuma “Grozījumi likumā “Par atjaunotā Latvijas Republikas 1937. gada Civillikuma ievada, mantojuma tiesību un lietu tiesību daļas spēkā stāšanās laiku un piemērošanas kārtību”” regulējums), Rēzeknes tehnikums veiks nepieciešamās darbības, lai pirms nekustamo īpašumu valdītāja maiņas izbeigtu ar līgumu nodibinātās nomas attiecības ar zemes īpašnieci. 
Vai ir izvērtēti alternatīvie risinājumi?
Apraksts
Ministrija ar 2023. gada 24. aprīļa vēstuli Nr.4-7e/23/1072 vērsās Ludzas novada pašvaldībā ar lūgumu izvērtēt, vai ministrijas valdījumā un Rēzeknes tehnikuma lietojumā un pārvaldīšanā esošie valsts nekustamie īpašumi Ludzas novadā būtu nepieciešami Ludzas novada pašvaldības autonomo funkciju nodrošināšanai. Ludzas novada pašvaldība 2023. gada 25. maijā pieņēma lēmumu Nr.446 (protokols Nr.5, 65.§) pārņemt Ludzas novada pašvaldības īpašumā tikai valsts nekustamo īpašumu Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā, līdz ar to ministrija ir sagatavojusi Ministru kabineta rīkojuma projektu “Par valsts nekustamā īpašuma Kalna ielā 7, Zilupē, Ludzas novadā, nodošanu bez atlīdzības Ludzas novada pašvaldības īpašumā” (23-TA-1416).
Vai ir izvērtēts prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem?

1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību

1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums

Vai tiks veikts?

1.6. Cita informācija

-
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Vai projekts skar šo jomu?
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Vai projekts skar šo jomu?
Cita informācija
-
-
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Vai projekts skar šo jomu?

5.3. Cita informācija

Apraksts
-
Skaidrojums
Rīkojuma projekta būtība skar Ministru kabineta kompetenci lemt par rīcību ar ministrijas valdījumā esošajiem valsts nekustamajiem īpašumiem. Rīkojuma projektā risinātie jautājumi neparedz ieviest izmaiņas, kas varētu ietekmēt sabiedrības intereses.

6.4. Cita informācija

-
7. Tiesību akta projekta izpildes nodrošināšana un tās ietekme uz institūcijām
Vai projekts skar šo jomu?

7.1. Projekta izpildē iesaistītās institūcijas

Institūcijas
  • Izglītības un zinātnes ministrija
  • Finanšu ministrija
  • VAS "Valsts nekustamie īpašumi"

7.2. Administratīvo izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.3. Atbilstības izmaksu monetārs novērtējums

Vai projekts skar šo jomu?

7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru

Ietekme
Jā/Nē
Skaidrojums
1. Tiks veidota jauna institūcija
-
2. Tiks likvidēta institūcija
-
3. Tiks veikta esošās institūcijas reorganizācija
-
4. Institūcijas funkcijas un uzdevumi tiks mainīti (paplašināti vai sašaurināti)
-
5. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu efektivizācija
-
6. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu digitalizācija
-
7. Tiks veikta iekšējo institūcijas procesu optimizācija
-
8. Cita informācija
-

7.5. Cita informācija

-
8. Horizontālās ietekmes

8.1.1. uz publisku pakalpojumu attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.2. uz valsts un pašvaldību informācijas un komunikācijas tehnoloģiju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.3. uz informācijas sabiedrības politikas īstenošanu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.4. uz Nacionālā attīstības plāna rādītājiem

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.5. uz teritoriju attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.6. uz vidi

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.7. uz klimatneitralitāti

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.8. uz iedzīvotāju sociālo situāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.9. uz personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.10. uz dzimumu līdztiesību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.11. uz veselību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.12. uz cilvēktiesībām, demokrātiskām vērtībām un pilsoniskās sabiedrības attīstību

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.13. uz datu aizsardzību

Vai projekts skar šo jomu?
Apraksts
Rīkojuma projekta izstrādes, saskaņošanas un pieņemšanas procesā personas datu apstrādes mērķis ir nodrošināt rīkojuma projekta izpildē iesaistīto pušu tiesiskās intereses. Paskaidrojošie dokumenti, kas satur personas datus, tiek nodoti šauram subjektu lokam - institūcijām, kas veic rīkojuma projekta un tā sākotnējās ietekmes novērtējuma ziņojuma (anotācijas) izvērtēšanu, Valsts kancelejai un Ministru kabineta locekļiem.
Zemes vienību, uz kuras atrodas būvju nekustamie īpašumi, īpašnieka personas dati apstrādāti, tos iegūstot no attiecīgo nekustamo īpašumu zemesgrāmatas nodalījumiem, kas ir publiski pieejami un kuru noraksti nepieciešami rīkojuma projekta izstrādei un virzībai.

8.1.14. uz diasporu

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.15. uz profesiju reglamentāciju

Vai projekts skar šo jomu?

8.1.16. uz bērna labākajām interesēm

Vai projekts skar šo jomu?

8.2. Cita informācija

-
Pielikumi